RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout => Темата е започната от: bdz43r в 24 Декември 2009, 22:14:14
-
След големи мисловни и проектни мъки (повечето безполезни), тази зима най-сетне му дойде времето.
Крайния (за сега) проект: http://bgrail.info/maket/kolovozno-razvitie5e.gif (петата доработка на петия проект);
И началото на работата в началото на месеца : http://bgrail.info/maket/osnova.jpg
Обратните криви в двата края са с радиус 350 мм и ще са в тунели, защото не обичам такива остри криви. Гарата ще е на най-ниското ниво, линията ще се изкачва в тунелите (и не само в тях), ще минава по мост над гарата и най-високата точка ще е в ъгъла на макета - +80 мм. Максималния наклон е 27 ‰ в десния тунел, а в левия е 25 ‰. Кривите с изключение на тези в тунелите са с радиуси 600, 800, 1000, 1500 и една 2000 мм. Третия етаж (този над тунелите), както и възвишението в ъгъла ще са на отделни конструкции, така че да могат лесно да се демонтират за удобна работа по тях.
Всичко без индустриалните коловози в левия край на гарата ще има контактна мрежа.
Реших, че най-добре ще е да започна отзад напред, т. е. от далечните части, така че след това да се пресягам по-малко през готовите неща, а и да тествам някои дълго замисляни технологии.
Та...
http://bgrail.info/maket/IMG_2532.jpg
Свързване на релсите и електрически изводи:
http://bgrail.info/maket/IMG_2536.jpg
Изолирано движение:
http://bgrail.info/maket/tt2.jpg
И товарен влак
http://bgrail.info/maket/tt1.jpg
-
Началото радва окото. Успех в това творческо начинание.
Поздрави
-
Е как готино изглежда електровоз с контактната мрежа,поздравления! :good:
-
Много сполучлива схема! Не че ми е работа но все пак да предложа. Няма ли да стане по добре ако глухият коловоз на гарата (разположен най-отгоре на схемата) бъде свързан и от другата страна с трасето т.е. вече да не бъде глух. Ще се получи една гара с 5 коловоза. Евентуално в левият му край при това свързване да се добави още една стрелка за къс глух коловоз успоредно на трасето. Примерна схема:
-сега:
(http://photo-zona.net/images/user61395/album17546/large/1261688629_xrmr2081_Mtt.jpg)
-след евентуална реконструкция:
(http://photo-zona.net/images/user61395/album17546/large/1261688625_tfqu8330_M1tt.jpg)
-
Разбира се, че ще е по-добре, мислих го и този вариант, но имам лимит от 9 стрелки в гарата. Много е възможно докато стигна до там да се променят нещата и коловоза да престане да е глух. Всъщност малко наизуст говоря, може и да няма вече проблем за още 1-2 стрелки. Коловоза отначало стигаше само до приемното здание на гарата, защото не исках да го бутам много назад и беше два пъти по-къс. Ще бъде с товарна рампа и без контактна мрежа.
-
Зависи колко място ще имаш в лявата част на макета до гарата. Ако мястото е достатъчно (и коловозът е толкова дълъг колкото искаш ти) може да направиш връзката ето така:
(http://photo-zona.net/images/user61395/album17546/large/1261690143_iffh9060_M2tt.jpg)
Стрелката да бъде още където свършва правият участък на коловоза. Така глухият коловоз (ако има разбира се достатъчно място) ще може да се направи достатъчно дълъг да побира няколко вагона и до него да има рампа. А обособеният по този начин пети (или първи зависи как се броят) коловоз да си бъде с контактна мрежа и да служи като останалите като приемно отправен!
-
Какъв вид релси ползваш, защото ми направи впечетление, че съединенията им не са в една равнина :wacko:
-
Като гледам снимките, снадки няма. Релсите се допират и играе поялника. Разминаването се дължи на завойте на флекс релсите. Ако греша моля да бъда извинен.
Поздрави
-
Няма снадки, само се допират, даже не са и запоени, за да е най-незабележимо. Единствено има проводници за електрическа връзка:
http://bgrail.info/maket/IMG_2464.jpg
-
Тодоре,душко,ТИ си си виновен че става толкова хубаво :hi: :hi: :hi:
-
Браво ! Браво ! :clapping:
-
Супер е. :clapping: :clapping: :clapping:. Ако и ни даваш прясна информация периодично ще е върха.
-
Браво Тошко, много добре си го замислил!!!
:clapping: :clapping: :clapping:
Личи си, че го проектира и прави професионалист! :ok:
За разлика от други макети, този преди да го видя завършен мога да кажа ,
че хич няма да е детски (или тип "HOCH") - като проект и изпълнение!!! :good:
Продължавай да ни информираш с работата по него и не се притеснявай за промените -"петият вариант от петият проект" говори само за едно - теб не би те задоволило някакво посредствено детско изпълнение и за това моделиската ти душа така се "лашка" насам/натам. :haha: :hi: :good:
Едно е сигурно - навлезнал си в най-сладката част от един проект(веднага след прекратяване на проектите :spiteful:) и тя е МОДЕЛИРАНЕТО И СГЛОБЯВАНЕТО на денонощните си мечти и въжделения!!!
Поздравления!!! :give_rose: :drinks: :dance1:
(впрочем така и не мога да разчета табелката на стената , но съм сигурен ,че става за майтапи така окачена над макета :lol:)
;D ;D ;D
-
Скоро ще има още малко за показване :dirol:
Табелката:
(http://bgrail.info/IMG_2639.jpg)
-
Много ми хареса коловозното развитие. Направо любов от пръв поглед. ;) Много изчистено трасе и както би казал проф. Тано, има много елементи, които го правят макет на железница, а не играчка :good:
Като гледам и как го работиш, май ще стане конкуренция на най-добрите HO-вски макети. РЕСПЕКТ!!! :buba:
-
Избрал си хубави големи радиуси, поздравления :hi:
-
http://bgrail.info/maket/IMG_2705.jpg
Контактната мрежа ще се уреди и с изолатори... някога:
http://bgrail.info/maket/IMG_2716.jpg
Някъде бях споменал за броячи на оси (по-скоро на талиги) с оптрони и тяхното приложение за контролиране на заетостта...
Ето какво представлява крайния резултат след няколко преработки:
http://bgrail.info/maket/IMG_2665.jpg
Такава двойка оптрони ще има до всеки входен, комбиниран изходен и маневрен светофор, както и между S-овите стрелки. Оптроните на снимката са при бъдещия блок-пост на междугарието. Може докато дойде време за другите да измисля и по-незабележим вариант...
Горе-долу така трябва да изглежда блок-поста с неговия проходен светофор, само че светофорът ще бъде двуфаров (този го сложих само за фасон):
http://bgrail.info/maket/IMG_2720.jpg
Ще има светофор и за обратната посока.
-
Браво, харесва ми. Ама календара е с изтекъл срок на годност. ;D
-
стълбовете ти ли ги направи???
-
Много ясно, че е той, аз за каво викам "браво" :sarcastic: ! Евала, респект! Моите са купешки. Бих попитал, каква тел е използвана за жицата, колко е твърда? Аз съм взел помеднена 0.5 мм.
-
Медна 0,3 мм за контактния проводник и 0,1 мм за носещото въже и струнките. Опънати са с пружина, която по-късно ще се скрие от тунел.
-
Тошко е цар и на пантографите .
Замислям се дали да не го помоля да ми направи няколко само че в мащаб 1:32 :)
-
Много добре замислен макет в ТТ! Вече съжалявам, че моя го направих правоъгълен! Макар, че съм привърженик на парната тяга, гледката: електровоз с контактна мрежа на макета изглежда страхотно! Браво за идеята и нейната реализация! Сега и аз се амбицирах да си правя контактна мрежа за електровозите след като си завърша МРЦ-то!
-
Тоше, респект! Личи си, че разбирач и мераклия прави всичко. Наистина отлична работа!
Успех в бъдещите начинания! :clapping:
-
Май забравих да се отчитам тук, пък работата си върви, макар и бавничко. :blush2:
Първия положен участък започна да придобива някакъв вид:
http://bgrail.info/maket/IMG_0459.jpg
Започна полагането на релсовия път в гарата:
Първо четните стрелки:
http://bgrail.info/maket/IMG_2992.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_2990.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_2993.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_2994.jpg
Английската стрелка се подготвя по-специално преди полагането - напречните мостчета отдолу се срязват и се извеждат отделни проводници от вътрешните раменни релси, а тъпите кръстовини се запояват към външните раменни релси:
http://bgrail.info/maket/IMG_2988.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_2998.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_3009.jpg
Монтиран е и първият стрелкови обръщател:
http://bgrail.info/maket/IMG_3018.jpg
Главният коловоз трябва да минава за нов и следва да е максимално изпънат:
http://bgrail.info/maket/IMG_0502.jpg
Това разбира се е валидно и за другите коловози:
http://bgrail.info/maket/IMG_1468.jpg
Дойде ред и на нечетната гърловина.
Първата входна стрелка попада в 20 ‰ нагорнище, затова наклонът трябва да се оформи предварително:
http://bgrail.info/maket/IMG_0258.jpg - гумени ленти с дебелина 0,5 мм налепени една върху друга под двата пласта корк (2 х 4 мм).
Двете стрелки на главния коловоз са положени и фиксирани:
http://bgrail.info/maket/IMG_1417.jpg
Следва полагане на малкия прав участък в началото на бъдещия тунел. Използват се инвентарни релси (разни остатъчни прави парчета), които след изсъхването на баластовата призма се изваждат:
http://bgrail.info/maket/IMG_1426.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_1429.jpg
Едната постоянна релса вече е на мястото си, а стрелка № 5 е подготвена за фиксиране с временни инвентарни релси:
http://bgrail.info/maket/IMG_1434.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_1435.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_1457.jpg
Вече с постоянните релси:
http://bgrail.info/maket/IMG_1469.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_1472.jpg
Свързване с първи коловоз:
http://bgrail.info/maket/IMG_1463.jpg
Така първият етап от полагането на гърловината е завършен.
Експериментално "затревяване" на коловозите, което май ще си остане постоянно:
http://bgrail.info/maket/IMG_1497.jpg
На последната снимка се вижда ясно и извивката в началото на изкачването.
-
Супер е. :hi: :clapping: :clapping: :clapping:
-
Много добре става. Искам да попитам какво е това с кабелите на тази снимка. Сензори някакви ли?
http://bgrail.info/maket/IMG_2990.jpg
-
Много добре става. Искам да попитам какво е това с кабелите на тази снимка. Сензори някакви ли?
http://bgrail.info/maket/IMG_2990.jpg
Рефлекторни оптрони - комплекти инфрачервен светодиод и фототранзистор, който реагира на отразената от подвижния състав инфрачервена светлина.Виждам, че релсовият ти материал е баузац, което значи че не искаш нещата да стават по лесния начин, за което те поздравявам! Все повече от нас наблягат на собствена сглобка (и определящото не е цената, а удоволствието, което остава от приплъзването на релсите в крампоните :blush2:
Определяща определено не е цената, а по-скоро освобождаването от стандартизираните релсови звена. Мога да правя каквито си искам извивки, да свързвам релсите където и както искам и да имитирам успешно безнаставов път, включително на стрелките.
Естествено занимавката е доста повече, но пък и после кефа от постигнатото е по-голям.
-
Получава се перфектно!Тревата е като истинска и тъкмо щях да отправя забележка, че между релсите доколкото знам няма трева и се сетих, че макетираш БДЖ, където това наистина е така.Значи и реализма ти е наред. ;D Все така и занапред - засрами всички макетисти на книга като мен, та разгеле се наканим и ние да действаме - стига сме търсили оправдания. :spiteful: :hi: :hi: :hi:
-
Браво Тошко, супер напредва макета! И определено реализма е на високо ниво - хвала! :good:
-
Перфектно!!!
А това с "инвентарните" релси и последващо сглобяване на разклоненията, като част от безнаставовия път ме накара да се замисля... :scratch_ones_head:, защото не съм се сетил че и по този начин може да се прави. Аз до сега намислях дори еднометровките да ги "накълцам" без да им режа основата, че да "тропкат колелетата" и за разклоненията си ги представях по стандартния начин, но този май ми по-харесва!
Иначе за "баузатца" си абсолютно прав - така е осовобождаващо от основната геометрия на релсовата система (в случая на Тилиг) и е максимално близко до действителното полагане на трасе в истинските влакове. Нали съм на етап "проктиране" на макета ми, вече само редя разклоненията в гърловините и ги свързвам с гъвкавите релси - хем пести време, хем така явно ще се и работи за напред, по подобие на теб. :hi:
А и Топалов е прав - кефа е несравним, особено като се завърши нещо и се пусне "пробно" влакче.
Поздравления, много добре става!
Очакваме още новини от строежа!
;D ;D ;D
-
Страхотно е. Браво. Това му липсва на форума, споделен истински моделизъм. :clapping: :agree:
-
Страхотно е. Браво. Това му липсва на форума, споделен истински моделизъм. :clapping: :agree:
Бе то на форума отдавна липсват някой :scratch_ones_head:неща, :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:
но пък от други си има в изобилие.......
:fool: :fool: :fool: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Става наистина страхотно! Поздравления и продължавай в същия дух. :)
-
Респект! :good:
-
Зелените изолатори на контактната мрежа как си ги направил?
-
Експериментално "затревяване" на коловозите, което май ще си остане постоянно:
http://bgrail.info/maket/IMG_1497.jpg
На последната снимка се вижда ясно и извивката в началото на изкачването.
Пазиш ли случайно номера (item nbr) на тревата между релсите ти и от къде си я купил? Много добре изглежда на снимката.
-
Зелените изолатори на контактната мрежа как си ги направил?
Изолаторите са готови (от Конрад - 21 22 80) и само ги нанизвам.Пазиш ли случайно номера (item nbr) на тревата между релсите ти и от къде си я купил? Много добре изглежда на снимката.
В интерес на истината на снимките всичко изглежда малко по-добре отколкото на живо. Тревата е насипна на NOCH в пликчета и мешам 2-3 оттенъка.
-
Е той не е наистина безнаставов. Просто наставите са през метър най-много и не бият на очи.
А и не вярвам да има чак такова топлинно разширение, че да се получат проблеми.
Истинският безнаставов път издържа без да е залепен за земята и при доста големи разлики в температурата.
-
Можеш ли да нащракаш още снимки на контактната мрежа - много яко е станала :)
-
http://bgrail.info/maket/IMG_1796.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_1802.jpg
-
10x! От какво си направил самите стълбчета? И как са закрепени за плота - няма ли опасност да се огънат при опъването на телта?
-
От 6 мм2 меден проводник са стълбовете. Забити са в дупки в плота и са достатъчно здрави и твърди. По-ранната версия беше с нарязана резба в долния край и някои от слъбовете са такива, но се оказа че не е достатъчно здраво, дори стегнати с гайки. Тези старите с резбата са само в прави участъци, където натоварването е минимално.
-
Е той не е наистина безнаставов. Просто наставите са през метър най-много и не бият на очи.
А и не вярвам да има чак такова топлинно разширение, че да се получат проблеми.
Истинският безнаставов път издържа без да е залепен за земята и при доста големи разлики в температурата.
Оказа се че има голямо значение - за справка можеш да видиш на снимките от модулните срещи (когато бяха все още при Жоро) каква юфка се получи на 1 метър безнаставов път, полаган при 15-18 градуса през зимните месеци. :scratch_ones_head:
При 25-27 градуса през лятото,разширението се оказа над 4 мм за 1 м :swoon:, та чак се "забили" един в друг и изкривили, тъй като бяха по-рехаво закрапени.
Тоест това което си положил плътно сега в топлите месеци, ще се свие малко през другите сезони (освен ако макета не ти е в музейно хранилище с постоянно контролируема температура)
и ще имаш разделяне при наставите. :yes:
Впрочем в НО заради това разделение, моделите "тропат" като истински влакове!!!
-
http://bgrail.info/maket/IMG_1796.jpg
http://bgrail.info/maket/IMG_1802.jpg
Майчице!!! :blink:
Всичко това е запоявано и навързвано на ръка! А като гледам и пантографът май е ръчна изработка! :fie:
Впечатлен съм! :agree: :good:
-
...
Нямам притеснения. От свиването не ме е страх, а сега направих и експерименти.
Нагрях една релса до ~110 °C и се удължи с не повече от 2 мм (при начална температура 25 °C).
Замразих (до скреж) една от положените вече релси и се сви с по-малко от 0,5 мм.
Значи дори при най-екстремни условия не би трябвало да има повече от 1 мм колебание.
-
...
Нямам притеснения. От свиването не ме е страх, а сега направих и експерименти.
Нагрях една релса до ~ 110 °C и се удължи с не повече от 2 мм (при начална температура 25 °C).
Замразих (до скреж) една от положените вече релси и се сви с по-малко от 0,5 мм.
Ето това е научен подход (за който си мислех как да направим)!!! :hi:
Браво Тодоре!!! :clapping: :clapping:
Но дали е "чист" експеримента!? :scratch_ones_head:
В смисъл, имаше ри равномерно нагряване по цялата дължина от 1 метър?
Съответно замразяване...
Пък релсата е била и в свободно състояние (едва ли си стопил траверсна скара)...
То и така в нашия мащаб - ТТ , никак не е за подценяване по-голямо разширение от 1 мм на метър, щото при две срещулежащи метровки си става цели 2 мм, които при НО са перфектни за "тропкането", ама за ТТ не съм сигурен.... :prankster:
Явно има значение и на "предварителното" и последващо "натягане" при полагането на материала... :resent:
В тази връзка , аз лично от тук нататък ще копирам твоя метод за сглобяване първоначално с "инвентарни" релси, които в последствие да бъдат заменяни с "истинските" след първоначалното "монтаж+улягане" на цялата конструкция , включително и на самият релсов път.
:hi: ;D ;D ;D
-
Нагряването беше електрическо на свободно стояща релса и няма как да не е равномерно. Измерих температурата със сондата на мултимера.
Замразяването беше на положена в пътя релса върху фиксирана траверсова скара, но все пак свободно мърдаща в скарата. Определено не може да е много равномерно, но щом по цялата дължина се образува трайна скреж, температурата навсякъде е била под 0 °C.
Този 1 мм при най-лоши условия го броя само за свиване, най-много да се получат по-големи фуги в наставите при -20 °C, когато хич няма да ми е до каране на влакове.
-
-20 градуса в затворено помещение?! :suicide: Баси, та това е природен катаклизъм от световен мащаб!!!Значи навън ще да е към -50 най - малко. :lol: :lol: :lol:
-
Май ще трябва да измислим някакви моделни фурни - загряват се релвите примерно до към 40 градуса и топли се монтират. Така след като изстинат на мястото си, ще направят достатъчно фуги, за да не се кривят в летните жеги. :haha:
-
Не! Просто трябва да се предвиждат винаги дори и минимални хлабини (джонтове) и проблеми няма да има.
-
След няколко месеца застой, през които се отдадох повече на лятни занимания, дойде моментът да обърна повече внимание на домашното хоби. През изминалото време имаше незначително развитие (освен по електрическата част, но за нея по-нататък), без последната седмица, от която има малко за показване.
Нечетна гърловина на гарата: http://www.lokforum.com/tt/IMG_3566.JPG
Едно кътче, макар да има още това-онова за пипване, вече може да се нарече завършено: http://www.lokforum.com/tt/IMG_3883.JPG
Докато правех последната снимка се усетих, че съм направил малка грешка при полагането на пътя на долното ниво и за щастие не беше късно за корекция. Явно не съм обърнал внимание, че тази секция от едната релса трябва да е изолирана и захранена отделно.
Наложи се корекция:
Запояване на пропуснатия захранващ проводник: http://www.lokforum.com/tt/IMG_3887.JPG
Разкопаване на призмата за прекъсване на излишния вече шунт: http://www.lokforum.com/tt/IMG_3889.JPG
П. П. Като се реши проблемът с bgrail.info, снимките ще бъдат преместени там.
-
Де'т се вика: Евала! Много добре се получава. Реалистично! Точно каквото го харесвам. :)
-
Страхотно !!!
-
(http://www.lokforum.com/tt/IMG_3883.JPG)
Браво! :swoon: Много истинско изглежда!!! ...
-
Тошко :clapping:
Тошко :clapping:
Стра'отно! :good: :hi:
-
Екстра,много ме кефят ниските светофори :good:
-
Евалата Тодоре! Реализъм рулз. :good:
-
(http://www.lokforum.com/tt/IMG_3883.JPG)
Браво! :swoon: Много истинско изглежда!!! ...
Повече от истинско. Поздравления. :hi:
-
Тошко - страхотно го правиш!!! :hi:
Много реализъм дори в озеленяването!!! :clapping: :clapping: :clapping:
Просто перфектно!!! :good: :good: :good:
А за избягване на "грешки и/или пропуски" - снимай по-често - така хем ще ги откриваш навреме, хем и ние ще се кефим (и учим)от етапите на реализацията !!! :pleasantry:
:drinks: :hi: :clapping: :clapping: :clapping:
-
Много гот изглежда. Имаме си още един к.м.н.
http://www.lokforum.com/tt/IMG_3566.JPG
-
Браво Тошко, браво!
-
Браво! :good:
Дано да има повече такива постове :drinks:
-
Междувременно направих и някои промени в проекта "в крачка".
Ето актуалната версия: (http://bgrail.info/maket/kolovozno-razvitie5g.GIF)
Кафявите коловози ще са с контактна мрежа.
Промените са основно в разделянето на локомотивното депо на две части (дизели и електровози), защото на старото му място щеше да е затруднен достъпа, а пък нямаше друго подходящо място, където да се поберат и двете халета.
На освободеното място ще се мисли някаква индустрия, рудник, кариера или друго. Останалото остава същото (справка - началото на темата).
Още една снимка: (http://bgrail.info/maket/IMG_3983.jpg)
-
Ахххх...
:give_heart:
Скалата от последната снимка от какво е направена?
Много добре се получава. Контактната мрежа ще е действаща ли?
;D ;D ;D
-
Тоз макет, не знам как ми е минал покрай полезрението!!! Страхотна работа! Пример за това как човек не си губи напразно времето и сътворява чудеса! Вече любимият ми Български макет! Поздравления! :drinks:
-
Ахххх...
:give_heart:
Скалата от последната снимка от какво е направена?
Много добре се получава. Контактната мрежа ще е действаща ли?
;D ;D ;D
Като гледам от съвсем истински камък.
-
Скалата от последната снимка от какво е направена? Контактната мрежа ще е действаща ли?
От... скала.
Контактната мрежа е напълно работоспособна. Вече дали и кога ще се ползва е отделен въпрос.
-
Скалата от последната снимка от какво е направена? Контактната мрежа ще е действаща ли?
От... скала.
Контактната мрежа е напълно работоспособна. Вече дали и кога ще се ползва е отделен въпрос.
:hi: :hi: :hi:
Тоз макет, не знам как ми е минал покрай полезрението!!! Страхотна работа! Пример за това как човек не си губи напразно времето и сътворява чудеса! Вече любимият ми Български макет! Поздравления! :drinks:
;D ;D ;D :ok: :give_heart: :drinks:
-
От различните облицовъчни камъни, които се продават по складовете със строителните материали, се получават напълно истински скали по макетите.... :drinks:
-
От истинските скали също - просто трябва да си намериш подходящ камък и да си го обработиш.
-
:good:
-
Отдавна не съм се отчитал. То и няма много за показване де...
(http://bgrail.info/photos/2011.06/_IMG_5817.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.06/IMG_5817.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.06/_IMG_5816.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.06/IMG_5816.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.06/_IMG_5814.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.06/IMG_5814.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.05/_IMG_4478.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.05/IMG_4478.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.06/_IMG_5818.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.06/IMG_5818.JPG)
На втората снимка се вижда и дистанционния привод на стрелката в депото, която ще се обслужва ръчно. Разбира се, бях забравил да оставя място и се наложи да дълбая канал за него под вече положените коловози. Предвиден е механизъм с пружина, който задържа езиците в крайните положения.
Тунелния портал е любезно предоставен от колегата Valio TT, заедно с още един подобен. Двата портала за втория тунел ще са вероятно същите.
(http://bgrail.info/maket/IMG_6807.JPG) (http://bgrail.info/maket/IMG_7473.JPG)
По-наблюдателните сигурно ще забележат, че на последната снимка английската стрелка е по-различна, в сравнение с по-горе. Тя всъщност си е същата, но се наложи временно демонтиране за корекция на малък проектантски пропуск по отношение на осигурителната техника.
Макар да е свързано повече със скритата част на макета и осигурителната инсталация, не мога да не се похваля с готовата микропроцесорна система за контрол на заетостта на железния път чрез броячи. Тестовете са неочаквано успешни. Предвидена е индикация на съдържанието на всеки брояч, както и възможност за нулиране на броячите поотделно или общо. Възможно е бъдещо развитие с връзка към компютър за дистанционно управление на макета и др.(http://bgrail.info/maket/IMG_7480.JPG)
И накрая, план на гарата:
(http://bgrail.info/maket/ednonishkov_plan.GIF)
-
:hi: :hi: :hi:
-
:hi: :hi: :hi:
-
Голяма работа си, Тоше! :good: :hi:
-
Всичко е много хубаво, само не мога да разбера защо сам се вкарваш в приключение, като полагаш баластра и други довършителни неща преди да си подкарал управлението и цялата система? :hi:
-
Браво !!!! :good:
-
Това се казва професионална работа!!!
Страхотно!!!
:hi: :hi: :hi:
-
Всичко е много хубаво, само не мога да разбера защо сам се вкарваш в приключение, като полагаш баластра и други довършителни неща преди да си подкарал управлението и цялата система? :hi:
Защото баластрата държи релсите. Няма пирони, винтове и пр. По моята технология съвсем не е довършително нещо.
Не бих казал, че е приключение, защото всъщност демонтирането беше сравнително лесно, както и обратното монтиране след това.
-
Страхотнено изглежда и много истинско става :hi: :good:
-
Евала BDZ43r :hi: :hi: :hi:
Макетът ти е перфектен и с висок реализъм.
-
Много добре се получава!!! :good:
А с тази "микропроцесорна система за контрол на заетостта на железния път" направо изби рибата.... :yes:
Трябва доста да разбираш за да си я направил. :hi:
-
Още един път - страхотно става Майсторче!!!
:clapping: :clapping: :clapping:
Тошко, имам няколко въпроса на които се надявам да отговориш:
1.Какъв е микропроцесора и съответно кой ти писа програмата за него (предполагам че ти, ама да питам...)?
2.Всъщност доколкото виждам от плана, май общо една+четири стрелки ще са на ръчно (далечно) управление?
Разкажи (в снимки ако може) повече по въпроса!(в жълтите кръгчета, ако съм разбрал правилно означението...)
3.Гледайки плана който страхотно гот изглежда, ми е интересно на какво е чертан той (програма)?
(http://picbg.net/u/16413/45289/580778.gif)
4.Пак на същия план (стана ми като учебно ръководство, към сайта ти) ме заинтригува чисто като лаик
(сиреч нищо не отбиращ от железница, ама голям мерак за такЪва... :haha:),
обозначените светофори(в червени кръгчета), защо и как имат точно такъв вид?
Ако са ти готови покажи снимки моля, щото знам че си правиш сам и сфетофорите.
5.Принципно как смяташ да управляваш цялата гара в частта за разклоненията, коловозите и сфетофорите?
Предполагам процесорната система за броячите на оси е част от това управление,
та дай примерна концепция, като как ще е?
И един коментар-подкрепа:
Страхотно ми хареса означенитео (като в истинските планове) на километър+метри...
пардон ...метър + сантиметри по трасето!!! :good: :good: :good:
Виждам и наклоните как си ги проектирал (означени в синьо), та да питам - предвидил ли си преходни
участъци в началото и края на наклоните (под 10 %0) за безпроблемно
преминаване на всички оси без увисването при по-дългите локомотиви?
(съгласно Ботев тук...хм... :bad:... стария сайт на форум тук съвсем оголя!!?!?!?! - няма ги скиците от Ботевата книга... :()
Ето я скицата от мен...
(http://picbg.net/u/16413/43349/580784.bmp)
Благодаря предварително! :hi:
(а аз всеки ден преглеждам сайта ти за новости, пък ти тук ги пусна по-напред :scratch_ones_head: :lol:)
-
1.Какъв е микропроцесора и съответно кой ти писа програмата за него (предполагам че ти, ама да питам...)?
PIC 16F84A. Аз си писах програмата, обаче после я затрих погрешка, та сега разполагам само с източения от PIC-а вариант, който е осакатен, защото липсват коментарите и изглежда по съвсем различен начин.
Сигурно в някакъв бъдещ момент ще напиша нова програма, че тази е малко суров вариант. Ама си работи отлично де.2.Всъщност доколкото виждам от плана, май общо една+четири стрелки ще са на ръчно (далечно) управление?
На ръчно ще са, като означените ще са с дистанционен привод, защото ще са трудно достижими, заради контактната мрежа.
(http://bgrail.info/photos/2011.06/_IMG_5816.JPG) (http://bgrail.info/photos/2011.06/IMG_5816.JPG)
Ето тук се вижда стрелката с дистанционния привод и лостчето. Черното е велосипедна броня с тел вътре. Лостчето подлежи на бъдещи доработки. Отдолу под него има отвор и пружина, която фиксира стрелката в крайните положения. Получава се "щракащо" обръщане, подобно на Це-Ка ключ.3.Гледайки плана който страхотно гот изглежда, ми е интересно на какво е чертан той (програма)?
На... Paint. Иначе другите планове ги мъча с AutoCad.обозначените светофори(в червени кръгчета), защо и как имат точно такъв вид?
Ако са ти готови покажи снимки моля, щото знам че си правиш сам и сфетофорите.
(http://bgrail.info/photos/2010.09/_IMG_3566.JPG) (http://bgrail.info/photos/2010.09/IMG_3566.JPG)
5.Принципно как смяташ да управляваш цялата гара в частта за разклоненията, коловозите и сфетофорите?
Предполагам процесорната система за броячите на оси е част от това управление,
та дай примерна концепция, като как ще е?
Идеята е за маршрутно-релейна централизация с маршрутизирани маневри. Броячите са само за контролиране на заетостта. Останалото ще е с релета. Като му дойде време ще разкажа повече и за това.
-
Жицата с бронята е велика идея! Евала !
-
Впечатляващо! :hi: Продължавай все така :)
Сега и аз да питам, че доста работи са ми интересни, а познанията не ми достигат :)
- По какво се определя кога даден светофор да е мачтов и кога – приземен (виждам, че имаш и от двата типа в плана)?
- Дизеловото депо – на коя фирма е?
- Микропроцесорната платка – някоя от готовите развойни PIC-овски системи ли е или си я конструирал специално за целта?
- Понеже използваш по 2 оптодвойки за броячите – това за по-сигурно отчитане ли е или за да отчиташ и посоката на преминаване?
-
-по това дали има място за мачтов. Когато коловозите са близо и няма габарит - слага се приземен. Маневрените в гари с маршрутизирани маневри са приоритетно приземни (мачтови само по изключение).
-Auhagen
-Конструирал съм си я за целта. Има 40 входа - за 20 двойки и 16 изхода - за толкова контролирани участъка (аз ще позвам 12, останалите резерва). Отделно има четири бутона, от които ползвам три, но това е обект на бъдещи доработки. Има и изведен конектор за връзка с други устройства - не се знае какво ще ми хрумне някой ден.
-Най-вече за отчитане на посоката. Иначе няма да е ясно дали влакът влиза или излиза от коловоза. За по-сигурно отчитане се следи и последователността на задействане - първо едната, после двете едновременно и едва при отпадане на първата се отчита преминаване.
-
-Най-вече за отчитане на посоката. Иначе няма да е ясно дали влакът влиза или излиза от коловоза. За по-сигурно отчитане се следи и последователността на задействане - първо едната, после двете едновременно и едва при отпадане на първата се отчита преминаване.
И аз така предположих :) А относно самото броене - какво точно отчитат броячите? Талигите или цели возила?
Питам, щото моята идея за брояч беше малко по-различна, а именно: оптодвойка от стара компютърна мишка, поставена от двете страни на срязана релса и отчитаща всеки преминал реборд. Не съм го пробвал и нямам идея, дали ще проработи и колко грозно ще бъде на самия макет. Пък и няма смисъл да откривам топлата вода, ако някой друг вече го е направил успешно :)
-
Това и аз го мислих, ама реших че ще стане твърде грозно да стърчи около релсите.
А относно самото броене - какво точно отчитат броячите? Талигите или цели возила?
Талигите. Отдолу на всяка талига има бяла лепенка.
-
Благодаря!!!
:hi: :hi: :hi:
Явно аз не съм достатъчно изяснил въпроса, но Милен също е питал...
Това ми беше думата - "Защо не е мачтов?"...и сега разбрах!!! :ok:
Не съм се сетил за габарита - трябва да огледам моя план - не може и при мен да не ми "липсва" габаритно място...така даже е още по-атрактивно, пък и близо до действителността!
За ПИК-чето, съм приятно изненадан за толкова вход/изходи - предполагам, че ги "сканираш" последователно? Какви са ти частите в изходите - какво (и до колко ток) ще управляват (12 волтови релета?).
Добре поне, ;D че не си заключил "бит"-ът на ПИК-а дето не дава да се чете обратно програмата!!! :good:
За извеждане на информация, на още по-финно ниво, около глава релса, може датчиците да ти останат скрити,
а те да "виждат" през двойка светловоди изработени от прозрачно парче с кръгло сечение и с диаметър 1,5 мм вГ-образна форма. Подобно на фаровете в локомотивите. Оставяш само работните плоскости полирани, а останалото боядисваш с плътна кафява боя ...например ще приличат на вагоноотбивачка...примерно де. Те ще са толкова ситни, че като "ръждясат", няма да се забелязват без вглеждане, около глава релса.
Колкото до ръчните приводи, снимай при възможност, точно как си ги правиш с тази заключваща пружина, та чак като ЦК-ключе да щракат - това е доста важно за сигурното превключване на езиците!!!
Благодаря ти за инфото!!!
;D ;D ;D
-
За ПИК-чето, съм приятно изненадан за толкова вход/изходи - предполагам, че ги "сканираш" последователно?
Последователно и циклично на групи по 8. Ползвам ИС 74244, които едно време свалях от стари дънни платки, без да знам за какво биха ми потрябвали.Какви са ти частите в изходите - какво (и до колко ток) ще управляват (12 волтови релета?).
Два 8-битови регистъра 74373. Съдържанието им се опреснява при всеки цикъл (около 200 пъти в секунда). Изходите им управляват 16 транзистора (100 mA), които свързват изходите на платката към "маса". Релетата ще са 24 V, с изклочение на някои по-специфични, които ще работят с 5 V или 12 V.
Ама за това по-нататък. Ще пусна и релейните схеми, ако на някой му е интересно. Общо към 200 релета са по проект.
-
Страхотен си Тодоре!!!
( Майсторчето ) :ok: :ok: :ok:
Става още по интересно - дръж ни в течение - поне двама ни интересува със сигурност!!!
Успех и за напред!!!
:hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi:
-
За ПИК-чето, съм приятно изненадан за толкова вход/изходи - предполагам, че ги "сканираш" последователно?
Последователно и циклично на групи по 8. Ползвам ИС 74244, които едно време свалях от стари дънни платки, без да знам за какво биха ми потрябвали.Какви са ти частите в изходите - какво (и до колко ток) ще управляват (12 волтови релета?).
Два 8-битови регистъра 74373. Съдържанието им се опреснява при всеки цикъл (около 200 пъти в секунда). Изходите им управляват 16 транзистора (100 mA), които свързват изходите на платката към "маса". Релетата ще са 24 V, с изклочение на някои по-специфични, които ще работят с 5 V или 12 V.
Ама за това по-нататък. Ще пусна и релейните схеми, ако на някой му е интересно. Общо към 200 релета са по проект.
Малиии.. това ми звучи като руска "релейна електроника"... Все едно технология на руски телевизор - радиолампи с интегрални схеми... :lol:
-
...
Малиии.. това ми звучи като руска "релейна електроника"... Все едно технология на руски телевизор - радиолампи с интегрални схеми... :lol:
Нещо против електровакуумните компоненти?
Ето малко радио лампи (аудио частта) и интегрални схеми (в автоматиката на захранването),
събрани на едно място за скромната сума от 350000$:
(http://www.wavac-audio.jp/pics/HE-833MK2.jpg)
-
Ето малко радио лампи (аудио частта) и интегрални схеми (в автоматиката на захранването),
събрани на едно място за скромната сума от 350000$:
Много уместен пример... И с тия N-стотин хиляди долара какво ще правиш по макета? Имитация на гарова известителна уредба ли? :lol: :fool:
-
Ето тогава по-уместен.
(http://bgrail.info/photos/10.05.2011-OBB-Wolfurt/_IMG_5058.JPG) (http://bgrail.info/photos/10.05.2011-OBB-Wolfurt/IMG_5058.JPG) От тук се управляват три релейни централизации с по няколко хиляди релета. Не е в Русия.
-
:good: :good: :good:
:ok: :ok: :ok:
:hi: :hi: :hi:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :on_the_quiet: :on_the_quiet: :on_the_quiet:
-
Ако в рИализЪма се ползват релета заради големите товарни токове, то в макет не виждам защо всичко трябва да е оразмерено за същите натоварвания, когато консумацията е несъизмеримо по-скромна. Ама всеки си решава сам... :drinks:
-
Ако в рИализЪма се ползват релета заради големите товарни токове, то в макет не виждам защо всичко трябва да е оразмерено за същите натоварвания, когато консумацията е несъизмеримо по-скромна. Ама всеки си решава сам... :drinks:
Нали не си мислиш, че Тодор ще слага същите релета каквито са в реализъма????
Всичко явно му е съобразено с малките токове и моделите с които работи.
То се разбира както от снимките, така и коментарите които са в темата по-горе.
Ето:
***подчертаното е от мен
За ПИК-чето, съм приятно изненадан за толкова вход/изходи - предполагам, че ги "сканираш" последователно?
Последователно и циклично на групи по 8. Ползвам ИС 74244, които едно време свалях от стари дънни платки, без да знам за какво биха ми потрябвали.Какви са ти частите в изходите - какво (и до колко ток) ще управляват (12 волтови релета?).
Два 8-битови регистъра 74373. Съдържанието им се опреснява при всеки цикъл (около 200 пъти в секунда). Изходите им управляват 16 транзистора (100 mA), които свързват изходите на платката към "маса". Релетата ще са 24 V, с изклочение на някои по-специфични, които ще работят с 5 V или 12 V.Ама за това по-нататък. Ще пусна и релейните схеми, ако на някой му е интересно. Общо към 200 релета са по проект.
***подчертаното е от мен
Впрочем Тодоре, може навремето да не си смятал точно тези чипове да ползваш,(74244 и 74373)
но в крайна сметка точно това ме изненада приятно - употребата на масови (и много разспространени)
интегрални схеми и в твойта схема. Накратко - няма нищо екзотично като трудно доставен елемент и
от раз всичко е просто и ясно.
Мислил ли си за по-високо поколение ПИК-чета които да ползваш в по нататъшното разширение?
;D ;D ;D
-
Ако в рИализЪма се ползват релета заради големите товарни токове
Мне, не е за това. Токовете и там са нищожни (десетки mA до няколко А).
Просто релетата все още са най-надеждни от гледна точка на безопасността.в макет не виждам защо всичко трябва да е оразмерено за същите натоварвания
Не е. Ползвам релета за печатен монтаж, а тези в реалните инсталации са по 2-3 кг едното.
Най-лесно ми е да няма никаква осигурителна инсталация или да натоваря PIC-чето и с маршрутно управление, зависимости, стрелки и светофори, но се губи цялото предизвикателство да има действаща МРЦ. Дори може да се каже, че строя макет най-вече заради осигурителната инсталация и контактната мрежа.Мислил ли си за по-високо поколение ПИК-чета които да ползваш в по нататъшното разширение?
Аз изобщо не знам какво ще е това разширение и дали ще го има, ти очакваш да съм избрал вече частите. Просто имах няколко налични 16F84A из кутиите. Ползването на следващо поколение PIC е възможно, даже вероятно, ако тръгна да правя връзка с компютър примерно.
-
Няколко от преди минути:
http://bgrail.info/maket/IMG_7540.JPG
http://bgrail.info/maket/IMG_7718.JPG
В скритата част (тунела):
http://bgrail.info/maket/IMG_7551.JPG
-
Ха !
и ти ли с кибритени клечки, щото и аз :good: После ги мацвам с черен акрил да имитирам топване в згура и май добре ми се получиха.
-
(http://bgrail.info/IMG_7877.JPG)
-
Съвсем профешънъл, евала!!! :good:
-
Този пулт за управление движението на влаковете и извършването на маневрена работа в гарата е мечта за всеки ръководител движение!!! Браво за идеята и вложеното творчество! Тази снимка ме вдъхнови да си усъвършенствам и моя пулт за безопасно управление движението на влаковете и извършването на маневрена дейност в гарата ми с МРЦ, която е хибрид от четирите МРЦ-та за които имам законни правоспособности и още толкова само учени на теория без практика!!! :good: :drinks:
-
Супер добре става!
Тошко разясни моля те, как смяташ да управляваш разклоненията?
(не виждам бутони около тях ;)) :hi:
-
Затова се казва МАРШРУТНО-релейна централизация.
Избираш начало и край на маршрута и стрелките сами се обръщат в необходимото положение.
На истинските МРЦ има бутони за индивидуално управление на стрелките при необходимост, но аз си ги спестих.
-
Трябват ли "две ръце"? На електронна логика или и релета си го направил?
-
"Два бутона". Ако можеш да си разкрачиш ръката да ги натиснеш и двата, може и с една ръка.
Всичко, освен заетостта е с релета.
Независимо че по функционалност си е МРЦ, по принцип на работа прилича повече на ЕЦМ (електрическа централизация за малки гари), където обаче стреките се обръщат само индивидуално.
Предишният вариант, който впоследствие отпадна, беше нещо средно между МН-70 и Н-68, но беше с двойно повече релета при същите възможности.
-
:good:
-
Тошко , моля те за повечко снимки на макета .
-
На сайта му има повече снимки!
http://bgrail.info/site/index.php?page=3
:hi:
-
И...И...ИЗУМЯХ :good: !!!Нямали развитие :search: ?
-
Ще е интересно за много от нас, как е този великолепен макет (документиран и засниман в процеса на изработка) към днешна дата (началото на 2015) :thank_you: