RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Общ форум | Chit-chat => Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby => Темата е започната от: Tramway в 16 Ноември 2010, 14:58:11
-
Колеги, железопътния моделист би трябвало да разбира от инфраструктура, подвижен състав, експлоатация, ремонт, поддръжка, превозна дейност и много други области от железопътното дело. Мисля че таз информация ще ви е полезна при изграждане на макетите и при определяне на нормите за различните участъци. Предварително са извинявам на специалистите, на които ще им е скучно.
Наклонът на железния път са измерва в промили (‰). Например наклон 15‰ означава че ако разстоянието по хоризонтала между точка А и точка В е a=1000m, т.В са намира на b=15 m по вертикала по-високо от т.А. Представете си правоъгълен триъгълник с катети a и b, и хипотенуза с, по която минава пътя между т.А и т.В. Туй е физическия или действителния наклон, който са означава с i. При изкачване по тоз наклон допълнителното съпротивление, което са добавя към масата на влака е противодействащата силата на гравитацията. Туй обаче е вярно само ако пътят е права линия. При наличието на криви към горното са добавя и съпротивлението от триене на ребордите в глава релса, реакцията на ресорното окачване, възвръщащи механизми, свиването на буфери и разтягането на теглични апарати, триенето в талигови плъзгалки и централни лагери и др. И колкото по-малък е радиуса на кривата, толкова допълнителното съпротивление е по-голямо. При наличие на двойни криви то се увеличава още повече. Излиза, че влакът все едно изкачва наклон, по-голям от действителния. Ето защо е въведено понятието меродавен наклон (iм), което отчита всички тез допълнителни фактори. Изчисляването на всички тез фактори е доста сложно и става посредством висша математика. Ето защо е изведена формула, с която с достатъчна практическа точност се пресмятат меродавните наклони:
700
im = i + ----- [‰]
R
Където i е действителния наклон в кривата [‰], като при спускане той е със знак минус;
700 е установен със сложни изчисления коефициент;
R е радиусът на кривата [m].
При наличие на двойна крива (две последователни противоположни криви без или с много къс преходен участък), втората крива внася допълнително съпротивление, и тя също участва във формулата:
i1+i2 700 700
im = ----- + ----- + ----- [‰]
2 R1 R2
Където R1 и R2 са радиусите на двете криви, i1 и i2 – действителните им наклони. При наличие на тройна крива участват и трите съставящи я криви, при положение че дължината й е по-малка или равна на средната дължина на редовен влак по тоз участък, т.е. влакът да заеме едновременно и трите криви.
За да са определи меродавния наклон в дадено междугарие, по тоз начин са пресмятат всичките криви, и най-голямата получена стойност се приема за меродавен наклон за цялото междугарие. Още веднъж са пресмята същото за спускане в обратната посока, като действителните наклони са вземат с обратен знак. Туй служи за определяне на нормите на влаковете за въпросното междугарие, и от там сериите машини и броя им за обслужване на всеки влак. При спускане пък на база на горните резултати са определят необходимите спирачни маси.
-
Много полезно си е!!!
:hi: :hi: :hi:
-
:hi:
Определено полезна информация!
-
И на мен ми беше от полза. А какво ще рече "спирачна маса"?
-
И на мен ми беше от полза. А какво ще рече "спирачна маса"?
Спирачна маса е виртуална величина, която означава возило с каква маса може да бъде задържано на определено разстояние при действието на определена спирачна сила при определена начална скорост.
За по-подробно обяснение може да отворим отделна тема.
-
Информацията е много полезна, но при моделите не е особенно приложима по ред причини, една от които е, че с гумените бандажи локомотивите преодоляват с пъти по-голям наклони и доста по-претоварени от нормалното. Да му мислят моторите и декодерите;D!
Освен това поради непрекъсната липса на место, наклоните по макетите са доста по-стръмни. Лично аз предпочитам максимално близките до реалността неща. Но това е само въпрос на личен вкус :)
-
...както и на достатъчно пространство при домашни условия!
;D
-
Информацията е много полезна, но при моделите не е особенно приложима по ред причини, една от които е, че с гумените бандажи локомотивите преодоляват с пъти по-голям наклони и доста по-претоварени от нормалното. Да му мислят моторите и декодерите;D!
Освен това поради непрекъсната липса на место, наклоните по макетите са доста по-стръмни. Лично аз предпочитам максимално близките до реалността неща. Но това е само въпрос на личен вкус :)
Разбирам, но си мисля че няма да е зле моделистите да поназнайват от реални железници.
Между другото някъде бях виждал препоръчителни съотношения между разни параметри на истинските железници и моделите. Тъй например си спомням че препоръчваха скоростта на модела да е реалната скорост, разделена на мащаба, и полученото на квадрат. За кривите и наклоните също имаше някакви зависимости, при които моделът да изглежда прилично достоверен и без да му трябва площ колкото приемното здание на Сф.
-
И на мен ми беше от полза. А какво ще рече "спирачна маса"?
Малко извън темата, за което са извинявам, ама не ме сдържа да го споделя:
Под спирачна маса някои разбират маса, отрупана с питиета и мезета, пред която като са спреш няма тръгване :drinks:
-
Точно!
Тук в началато на сайта може да си ги припомнят всички моделисти които са забравили понятията като
"моделна скорост", "мащаби" и т.н.
http://www.railwaypassion.com/?cid=96&NewsId=5
Както и за наклоните в моделизма (за пореден път)
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11
;D
ПП. Сега виждам в началото на сайта , че "около" коловозните развития на някой български гари, са качени и сателитни снимки!
:good:
-
ПП. Сега виждам в началото на сайта , че "около" коловозните развития на някой български гари, са качени и сателитни снимки!
:good:
Започнах да качвам ама се спрях поради липса на време. По-натам всички схеми ще бъдат придружени със сателитни снимки. За повече яснота.
-
Точно!
Тук в началато на сайта може да си ги припомнят всички моделисти които са забравили понятията като
"моделна скорост", "мащаби" и т.н.
http://www.railwaypassion.com/?cid=96&NewsId=5
Както и за наклоните в моделизма (за пореден път)
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11
За моделните наклони не помня формулите, но за скоростите е:
Vm = (V/M)2
Където Vm е скоростта на модела;
V е скоростта на оригинала;
М е мащаба.
Например скорост от 100 km/h в Н0 ще изглежда реално ако моделът са движи с (100/87)2 = 1.32 km/h или 367 mm/s.
-
Най-много ми хареса разяснението за промилите. Колкото повече са те (зависи от ракиите), толкова по-голям е наклона спрямо тротоара. :lol: :lol: :lol:
-
-------------------------
Имах въпрос тук, но го преместих в темата за скоростта на моделите!
За желаещите - http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,147.msg49853.html#new