RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Общ форум | Chit-chat => Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby => Темата е започната от: Tramway в 28 Февруари 2011, 13:56:16
-
Сегашната схема за номериране и серийно обозначение на тракционния подвижен състав на БДЖ е в
сила от 1 януари 1988 г. Схемата важи за всички единици ТПС, както и за вагоните - част от
мотрисни влакове.
Всеки номер се състои от 6 цифри:
- първите две цифри определят серията, към която принадлежи подвижният състав;
- следващите три цифри са отделени с разстояние от серийните цифри и определят поредния номер
на подвижния състав в серията;
- последната цифра е контролна, отделена е с точка от поредния номер и е с по-малък размер
от останалите пет цифри.
Така номерaта изглеждат по такъв начин:
61 001.4
Някои уточнения и по отделните елементи на номерацията:
Серия:
За различните видове подвижен състав за определени различни серийни групи както следва:
нормално междурелсие (1435 мм):
- 01-09: дизелови влакови локомотиви;
- 10-19: дизелови мотриси и дизелови мотрисни влакове (ДМВ);
- 20-29: високоскоростен електрически тракционен подвижен състав;
- 30-39: електрически мотрисни влакове (ЕМВ);
- 40-49: електрически влакови локомотиви;
- 50-59: маневрени дизелови локомотиви;
- 60-69: маневрени електрически локомотиви.
теснолинейно междурелсие (760 мм):
- 70-79: влакови локомотиви и мотриси;
- 80-89: маневрени локомотиви.
специален тракционен подвижен състав:
- 90-99: специален тракционен подвижен състав.
От въвеждането на тези серийни групи през 1988 г. единствено групата 20-29 винаги е била
изцяло свободна.
Номер:
Номерата са поредни, като първата цифра от номера може да отразява и модификационни изменения
при локомотовите. При мотрисите и мотрисните влакове тя служи като подсерия както следва:
- 0 и 1: машинен (моторен) вагон (мотриса);
- 2 и 3: междинен вагон с тягово оборудване;
- 4 и 5: междинен вагон без тягово оборудване;
- 6: специален междинен вагон;
- 7 и 8: команден вагон;
- 9: салон-вагон.
Контролна цифра:
Контролната цифра се определя от серията и номера на подвижния състав. Тя се изчислява по
следната формула:
- започвайки отдясно наляво се подчертават първата, третата и петата цифра на номера и
серията;
- подчертаните цифри се умножават по 2, а неподчертаните - по 1 (т.е. запазват стойността си);
- ако при умножението се получи двуцифрено число, двете му цифри се събират (пр.: 12 = 1 + 2);
- получените числа от умножението се събират;
- числото, което допълва сбора им до следващата пълна десетица, е контролната цифра.
Пример:
6 1 0 0 1
x
2 1 2 1 2
------------------------------
12 1 0 0 2
сбор =(1+2) + 1 + 0 + 0 + 2 = 6
следваща пълна десетица = 10
контролна цифра = 10 - 6 = 4
-
До края на 2012 година трябва да изглежда така:
Пример - 44 087.5 ще стане 91 52 00440872
-
Мерси за допълнението! Туй е вече единната европейска номерация за всякакъв подвижен състав. Лошото е, че до крайния срок остава година и нещо, а нямаме никаква готовност за преномерирането - нито за нови табели и надписи, нито в софтуери за генериране на номера и работа с тях. А най-лошото е, че почти никой от отговорните за туй чиновници все още не е чувал за таз номерация, не знае значението на числата, а за пресмятане на контролната цифра въобще да не говорим..... Тъй че по стара българска традиция ще изтървем сроковете и после ще търсим кой да ни е виновен.
-
То този път може и да е за добро де..поне на мен старата ми по-харесва.
Тоест ония там, като си нямат понятие , ще оставят старите табели и знаци ,
а на "тампон" (гъба и картонен шаблон :spiteful:),
ще "надпишат" по новата система , някъде под тях или в някой ъгъл най-добре...
И те така... :haha:
Нещо новата система - мноооооого дълги табели май ще трябав да се слагат (и от пред ли бре?) :scratch_ones_head:.
Дет се казва - тъкмо най-после научих как се определя контролното число , те пък системата вече сменят!!!
;) ;) ;) :lol: :lol: :lol:
-
Дизерата не са ли номерирани по новата система :mda:
така че явно имаме готовност ама кога ше им сменят номерацията един господ знае
-
Готовност има - и дори в ИА"ЖА" всички локомотиви и вагони са заведени по новата номерация (контролните цифри са изчислени) - имам списък на част от тях - но мисля, че е безмислено да го преписвам тук.
Аз си мисля, че нови табели няма да се слагат - старите също няма да се махат - най-вероятно ще се процедира като в Чехия/Словакия - ето пример:
(http://railpage.net/uploads/files//nn04.jpg)
-
То този път може и да е за добро де..поне на мен старата ми по-харесва.
Тоест ония там, като си нямат понятие , ще оставят старите табели и знаци ,
а на "тампон" (гъба и картонен шаблон :spiteful:),
ще "надпишат" по новата система , някъде под тях или в някой ъгъл най-добре...
Абе то и на мен най ми харесва системата от 1936г, ама няма как. А едновременно номериране на едно возило по две системи никой правилник не допуща.
Дизерата не са ли номерирани по новата система :mda:
така че явно имаме готовност ама кога ше им сменят номерацията един господ знае
Тъй са номерирани, ама в Сименс. Нашите само са дали сериите, останалото е германско дело. А, нашенска е и идиотщината отделните секции на неделима гарнитура да носят различни експлоатационни номера.
-
Аз си мисля, че нови табели няма да се слагат - старите също няма да се махат - най-вероятно ще се процедира като в Чехия/Словакия - ето пример:
(http://railpage.net/uploads/files//nn04.jpg)
Ееее, ти пък, много брутално! Колко по-лесно и евтино са развива табела с ключ 17, отколкото да са блъска във вагони, че белким сама да падне.....
-
Емо не си прав - в Чехия, Словакия, Германия, Австрия и т.н.т са номерирани по две системи. Пример с ES64F4-032
Има няколко номера:
ES64F4-032
E 189932
LZB: 189 932-7
9180 6189 923-7-D-DISPO
Снимки тук:
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405039&lang=1&id=34651&action=portrait
П.П. - просто тази снимка ми беше под ръка и не ми се ровеше за друга. :D
-
Очевадно е,преномерирането води до катастрофи! ;D
Моят подвижен състав си остава със старата номерация :good:
-
Тонка , както винаги си с едни гърди напред :good:
-
Тонка , както винаги си с едни гърди напред :good:
И две у лево :lol:
-
Да съживя малко темата но искам да попитам според тази номерация на ТПС не трябва ли локомотивите на "DB Shenker" и "Булмаркет" да са друга серия а не 86 и 87, защото според горе публикуваното излиза че са теснолинейни маневрени локомотиви.А всички добре знаем че не е така защото те са ел.локомотиви за нормално междурелсие.
-
Това си е обозначение за БДЖ. Частниците могат да си ги кръщават както искат.
-
Аз съвсем се обърках :fie:.. нали е единна европейска номерация.. частниците да не са с азиатски произход? :prankster: :this:
-
Това не е единна европейска номерация, а наша си система.
Европейската е с 12-цифрен номер като на вагоните, но последните 6-8 цифри са според местната система по избор на превозвача.
-
Добре де не е ли все пак някава нацинална която важи за всички превозвачи независимо частни или държавни то ако е така утре може да стане така че в една и съща серия може да има няколко коренно различни типа локомотиви :mda:.Не би ли трябвало и техните серии локомотиви да спазват системата за номерация в БДЖ което автоматично след това при преминеавзне към единната европейска система пак ще получат уникално серийно означение :mda:
-
Не - могат да си ги номерират както искат. И междо другото на Шенкер машините са номерирани по европейската номерация с 12 цифри (поне електровозите).
-
Най-вероятно серия 88