RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Общ форум | Chit-chat => Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby => Темата е започната от: spas_tf в 04 Май 2011, 23:09:34

Титла: Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: spas_tf в 04 Май 2011, 23:09:34
Здравейте, приятели!
Тъй като съм Хобист и то много запален, но и Архитект искам да ви покажа как моите колеги и аз разглеждаме един град ,сграда или в този случай стара метро линия в Западен Манхатън , Ню Йорк , САЩ. Става дума за старата метро линия наречена High Line. Когато я затварят хората искат колкото се може по-скоро да бъде разрушена, защото е минавала над улиците и е била източник на много шум и мръсотия. Тогава властите в града решават да направят конкурс за редизайн на цялата територия , която е заета от линията. Това беше през 2004-2005 година. Сега 6 години по-късно имам удоволствието да Ви поканя да разгледате сами какво всъщност се случи !!!
От градска развалина, при това от най-лошите, High Line се превърна в едно от най-новаторските и привлекателни обществени пространства в града, а може би и в цялата страна.
Черните стоманени колони, които по-рано поддържаха изоставената железопътна линия, сега крепят издигнат над улицата парк с алея за разходки, градски площад и ботаническа градина.
И преди да започнете своята разходка искам да кажа на тези , които ще кажат : "Никога няма да ги стигнем ...." или "В тая скапана държава нищо такова не става" - мили хора бъдете малко по-позитивни и оставете тези , които искат да променят БГ да го направят - това са такива "глупчовци" като мен - малди хора , които не искат да мият чиний в други държави! Само ще кажа , че в момента има конкурс с подобна задача тук в София , но за панелен блок в "Младост", който има за цел да избере най-добрите решения за хилядите панелки в БГ. Резултатите от него ще са ясни през Юни, а на живо ще се запознаете с тях през Септември ! Така сега искам да Ви пожелая приятна разходка!

(http://www.thehighline.org/sites/all/themes/highline/images/logo-highline.png)

(http://www.thehighline.org/sites/files/images/homepage_sundecknight.jpg)

http://www.thehighline.org/blog/2010/12/22/help-the-high-line-open-section-2 (http://www.thehighline.org/blog/2010/12/22/help-the-high-line-open-section-2)

http://www.thehighline.org/ (http://www.thehighline.org/)

http://www.thehighline.org/about/maps (http://www.thehighline.org/about/maps)
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: pach в 05 Май 2011, 08:39:58
Браво Спасе!!!
Радвам се, че въпреки "хубавата" ни държава, си положително настроен и те подкрепям напълно!!! :hi:
(особено в светлината на току що прочетеното в темата за Батето)

По въпроса за американския проект, ми прави впечатления че никъде не се демонтират релсите от двойното трасе.
От едната страна го насипват с почва за растенията, а от другата го покриват с дървените (?) тротоари.
Дали това е част от здравината на конструкцията или просто оставят един "резервен" вариант при бедствено/аварийни ситуации!?! :scratch_ones_head: :scratch_ones_head: :scratch_ones_head:
За разлика от нас дето толкова скоростно демонтирахме в близкото минало околовръстната железопътна линия, която беше в чертите на голямото ни село...

Твоя ...екип или там както се нарича (ако си все още в група) ще участва ли в българския конкурс?
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: spas_tf в 05 Май 2011, 08:55:02
За релсите - те са  част от дизайна , не се предвижда нищо при бедствено положение , защото линията всъщност е едно парче от целия маршрут. Ако това отговаря на въпроса и ако съм разбрал правилно.  :hi:

За софийския проект - да участаваме и се надяваме да направим нещо което ще се хареса на хората и след публично обсъждане да се вземе най-доброто от всички проекти ,за да се приложи масово , но не по един и същи начин на всяка сграда! В случая има награден фонд , но той ще е само за награда , по важното е да се генерират идей , защото проблема на панелките е , че хората не осъзнават техния потенциал. Малко може би ще преувелича , но повечето хора имат образно казано скъп ретро-автомобил , но заради ръждата не го осъзнават и го мислят за отпадък !  :)
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: pach в 05 Май 2011, 09:02:37
Разбрах!!!
Успех тогава!!!
 :ok: :ok: :ok:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: n_sirakov в 05 Май 2011, 09:56:48
 :clapping: :clapping: :clapping:
                   :hi:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: BDZ в 06 Май 2011, 21:57:17

Поздравления за начинанието!
Стана ми интересно и имам един въпрос относно:
Цитат на: spas_tf link=topic=3169.msg59082#msg59082 date=1304574902
...защото проблема на панелките е , че хората не осъзнават техния потенциал. Малко може би ще преувелича , но повечето хора имат образно казано скъп ретро-автомобил , но заради ръждата не го осъзнават и го мислят за отпадък !  :)
Би ли пояснил какъв е потенциала на панелките? Доколкото знам, те държат по-ниски цени на пазара на имоти в сравнение с тухлата и съм чел/чувал, че повече от 50 г. живот не им се полага.
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: spas_tf в 06 Май 2011, 23:03:18
Веднага отговарям - "панелките" имат следните предимства и следните недостатъци:
Предимства:
- произведени в заводски условия на поточна линия - това изключва грешки при армиране и при габаритните размери, изключва използването на не добре хомогенизиран бетон , което в конструктивно отношение не позволява пукнатини , съответно проникване до армировката съответно корозия
- конструктивно са изчислени за 8-9 степен по Рихтер - цялата сграда действа като къща от карти клати се , но не пада, затова всяка панела е носеща и не може и не трябва да се правят произволни ремонти без оценка от инженер-конструктор иначе има опасност да рухне цялата секция (една секция - един вход)
- трайност поне 100 години при нормална поддръжка - в България именно това не се прави и при тези блокове който има корозия на връзките вследствие на немърливост по време на строежа или поради некачествени ремонти този срок е силно намален , но тук трябва да кажа , че за всяка сграда предстой да се прави отделна цялостна оценка за състоянието и
- много добра планировка - всички помещения са мислени доста преди да се пусне дадена система от панели - тоест квадратурите са по всички санитарни норми , осветеността също, за това няма и стаи с неправилни форми , както при много от новите сгради (което ги прави ужасно трудни за обзавеждане)
- евтини за строеж
- висока етажност - повече жилища на малка площ - по малка загробена земя -иделано за големите градове където земята
 е скъп ресурс
- добре замислени ,но не изпълнени или частично изпълнени озеленени площи
- паркиране (решено за времето си , но не предвидено бъдещо автомобилно натоварване)
- възможност за надстрояване

Това са по основните

Недостатъци
- Липса на адекватни топлозиолациаонни качества поради остарялата технология на производство - това е поправимо , а сегашните панели които се произвеждат макар и малко нямат такъв проблем - с такива панели е построен парк хотел "Витоша" в Студентски град преди 5-6 години - бях свидетел
- Никаква поддръжка , нерешена собственост на земята под сградите, лошо стопанисване на етажната собственост - всичко това води до все по бърза амортизация
- Частично топлоизолиране , което още повече влошава външния вид и не дава нужния ефект за икономия на енергия от цялата сграда - това го има и при по-новите сгради от периода 1990-2000 година
- не използвани покриви
- скучна визия - абсолютно поправимо !
На практика недостатъците са като при всяка не поддържана сграда , но са лесно решими , стига да се приеме най-после закона за енергийната ефективност, който ще задължи собствениците да санират естествено с финансова помощ под формата на безлихвени или нисколихвени кредити иначе ги грози сериозна данъчна тежест особено след 2020 година когато всички сгради в ЕС трябва да са с нулеви въглеродни емисий което значи 15 вата на квадратен метър използвана енергия - сега сме около 450 вата на квадратен метър.

Като изключа амортизацията и неразбориите със собствеността за други съществени недостатъци различни или в повече от всяка друга сграда не се досещам!


 
 
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: BDZ в 07 Май 2011, 08:18:18
Благодаря за изчерпателния отговор! :good:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: pach в 07 Май 2011, 09:59:38
Цитат на: spas_tf link=topic=3169.msg59196#msg59196 date=1304712198
... иначе ги грози сериозна данъчна тежест особено след 2020 година когато всички сгради в ЕС трябва да са с нулеви въглеродни емисий което значи 15 вата на квадратен метър използвана енергия - сега сме около 450 вата на квадратен метър.
...


Tova me zaintriguva = Dai molja poveche info?
sorry ... izchezna cirilicata  :scratch_ones_head: :search:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: Best Ripper в 07 Май 2011, 10:28:23
Въглеродна емисия от 15 вата... Това нещо не можах да го зацепя...  :no:

Иначе за панелките... Най-накрая да излезе един архитект, който да каже истината за тях /макар и не в строителен форум/. Наслушал съм се на всякакви "специалисти", които ореваха света как панелките щели да паднат. Ама не могат да отговорят защо на панелката, изградена само от железобетон, уж й дават 50 години живот, а на другите сгради, където същият железобетон изгражда цялата носеща конструкция, им дават 70-100 и повече години. Да не говорим, че в центъра на София има стари сгради с тухли и железобетон на повече от 100 г. и за тях никой изобщо не повдига въпроса за тяхното събаряне.

Безспорен обаче е и фактът, че някои панелки трябва да бъдат разрушени. Особено тия, строени през 80-те години, когато почна малоумният социалистически напън за икономии... От такива "икономии" и кражби плюс мърляшко сглобяване някои панелки наистина са пред разпадане... Такива има бол примерно в Люлин 5 в София - на някои от тях дори пясъкът се рони от стените, така са "икономисали" цимента... :blink:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: XRISTO в 07 Май 2011, 12:23:36
Мдаам, относно панелките имам преки наблюдения.  :spiteful:
Преди казармата работих като текелажник, ще рече като човек, който закача панелите.Бях в една от най - добрите бригади в града (баща ми беше главен счетоводител на домостроителен комбинат и не би ме пратил в лоша бригада - няма да взимам добри пари).Та, в тази бригада съм виждал да заварят някои хора, които заварките им не приличат на нищо.Ама нали после се залива с бетон и кой ти гледа?!Аз пък с чукче очуквах заварките и ги мажех, понякога.Очукваш, ама при хубавите заварки шлаката и сама пада понякога, ама при лошите....мисията невъзможна.Та смятайте и как е мазано върху шлаката и как е защитена подобен род псевдозаварка.И това в моето малко градче, в най - добрата бригада.В София не ми се мисли как е строено кесим....  :yes:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: BDZ в 07 Май 2011, 13:23:34
За външната изолация е ясно. На мен ми е интересно дали може да се направи нещо за вътрешната шумоизолацията на панелките. Това да чуваш ясно говора на телевизора на съседите не е необичайно. Друго недостатък, за който се сещам е невъзможността за унищожаване на хлебарките. Вярно ли е, че се придвижват и живеят в пукнатини образували се м/у панелите при сглобяването?
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: spas_tf в 07 Май 2011, 19:08:22
Здравейте! Първо да започна с една молба - за да не разводняваме темата , ако нещо ви интересува на лична моля да не ни набият модераторите!  :bb2:
Иначе накратко - 15 вата на м2 значи - след 2020 всяка сграда независимо каква по вид и функция не може да консумира повече от 15 вата на м2 енергия за отопление,вентилация,електричество. Това е залегнало в Европейската директива "Европа 2020". Тази директива засяга не само сградите , а и транспорта промишлеността , индустрията. Това е може би преломната точка в живота на повечето от нас които ще станем свидетели на практически излизането на фосилните горива от масова употреба! И понеже хората не биха се отказали така лесно то тях , защото за момента са все още по-евтини ЕС смята да насърчава хората чрез данъчни облекчения , чрез въвеждане на нови стандарти за проектиране (които и ние в момента очакваме - аз поне с нетърпение), все по достъпни слънчеви технологии и т.н. Тези които не направят нищо за тези 10 години които остават след 01.01.2020 ще плащат в пъти повече преки и не преки данъци докато не приведат собственостите си във вид покриващ нормите. За сградите вече започна задължителното издаване на енергийни паспорти които най-просто казано са  като етикетите върху електроуредите за Енергиен Клас : А,B,C,D,E. В него ще се вписва какво е изпълнено до момента , какво трябва да се доправи и енергийният клас който сградата покрива в момента. Това е и документа които се надявам ще промени отношението на хората към сградите , защото ще им бръкне много пряко в джоба.
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: pach в 08 Май 2011, 10:07:14
 :hi: :hi: :hi:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: Best Ripper в 08 Май 2011, 12:45:19
Спасе, дай малко вътрешна информация какво се замисля за панелките... Освен приказките за събарянето им. Както и обясни на всички що е то саниране по български и по европейски...  :drinks:
Иначе тия европейци са ми много смешни и интересни с техните си изхвърляния за какви ли не икономии... Общо взето с 15 вата на квадрат скоро ще се върнем в каменната ера. Самите те ще се видят в приключение, защото огромен процент от сградите им, особено в старите градове, които не са пострадали особено от Втората световна война, са точно такива. Там е пълно със сгради, които няма как да се модернизират, особено пък такива, които са паметници на културата и символи на градовете. Става въпрос не за отделни къщурки, а за цели квартали и центрове на градове като Париж, Прага, Виена, Будапеща. Я да обясни някой евроумник как ще санира сграда на повече от век, която е с гредоред или ще напляска термоизолациите върху изографисаните им фасади? Или пак ще гледат най-вече в нашата градинка, а някой "услужлив" нашенски управник ще се престарава в изискванията, за да намести своята поставена фирма на чучурчето?
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: spas_tf в 08 Май 2011, 14:16:15
Предвижда се след като влезе в сила и закона за енергийна ефективност , заедно със закона за етажна собственост да дадат законово описание и ред как и по какъв начин ще се санира. При решение за саниране на цяла сграда вече няма да е нужно съгласието на 100% на всички - мисля ,че ще бъде 70 или 80 % (поне това ми е известно). За другите които не плащат май ще има някакви варианти за разсрочване , но няма вариант да не участват - също не съм наясно все още за това така, че е възможно да греша!
Саниране - означава проверка на всички елементи на конструкцията , подмяна на всички мрежи (ВиК , Ел , Телефони и т.н), подмяна на всички дограми , ремонт и топлоизолиране на ЦЯЛАТА фасада, покривите , избите, асансйора. Облагородяване на околните пространства около сградата. На практика нормалното саниране е като рециклирането на вагони !
За ЕС - да не всички сгради ще могат да постигнат тези 15 вата на м2 , но за това са енергийните класове. Но определено не съм съгласен , че ще се върнем в каменната ера - това звучи като навремето критиците на цветното кино , който са казали , че то ще увреди необратимо зрението!
За финал - спирам да давам обяснения за панелните сгради - темата се разводни! Който го интересува нещо на лична! Стига да мога ще помогна!
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: pach в 09 Май 2011, 08:47:25
Спасе , ша прощаваш, ама тя темата се разводни, щото нас повече ни интересува това което ние ще правим , а не какво са си направили хамериканците. ;)

И не че Венци не е прав за нашите продажни управници с фирми на кранчетата, но сега се сещам, че в Германия още преди 20-тина години реновираха доста стари сгради, от тези с типично техният гредоред.
 Дори цяло градче го оправиха така, в следствие на което освен, че стана много желан за заселване, наистина си подобри и енергийната ефективност.
Така че невъзможни неща няма - само трябва да се направи, а не че не е възможно.

Скоро имаше някъде и документален филм за подобна на панелките конструкция (от времето на ГДР),
която беше в комплеск от три успоредни блока ...и във всичките апартаменти се влиза от външни коридори.
Така ги реновираха, че дори паркове на покрива им направиха.
Нещо подобно като американския проект, но не на стара линия а върху покривите!
 :hi:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: spas_tf в 09 Май 2011, 12:35:38
Именно това с парка е и моята идея! Но ще има и малко разлики, за да може да се самоиздържа.  :hi:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: pach в 09 Май 2011, 12:46:39
Цитат на: spas_tf link=topic=3169.msg59326#msg59326 date=1304933738
Именно това с парка е и моята идея! Но ще има и малко разлики, за да може да се самоиздържа.  :hi:

И сега ако кажеш, че ще се отглеждат билки, пчелни кошери, домати и други зеленчуци, както кубинците се спасяват от световната (при тях перманентна) криза, ще падна!!! ;D ;D ;D
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: mgirginov в 26 Май 2011, 15:51:35
http://www.nationalgeographic.bg/?cid=13&art_id=257 (http://www.nationalgeographic.bg/?cid=13&art_id=257)
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: spas_tf в 01 Юли 2011, 14:23:58
Скъпи приятели , обещаното си е обещано! Конкурса за панелките приключи! Днес 1.07.2011 бяха обявени и наградените. Имам огромното удоволствие да съм сред тях. Ето и резултата:

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624340682920749986 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624340682920749986)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339552036190114
 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339552036190114)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339543476748786 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339543476748786)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339582744946450 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339582744946450)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339542559476770 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339542559476770)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339566571179346 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339566571179346)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339563348063634 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339563348063634)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339567703001362 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339567703001362)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339579983241282 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339579983241282)

https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339579983241282 (https://picasaweb.google.com/106798961559729759773/Jul12011PrefabPanelResidentalComplexes?authkey=Gv1sRgCMmq7PaayfiYNw#5624339579983241282)

Който желае може да присъства на изложбата през септември, когато ще бъде и награждаването! Място и час по натам!
http://www.archmodule.com/archmodule/default/past/bytheme/1842003 (http://www.archmodule.com/archmodule/default/past/bytheme/1842003)


Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: pach в 01 Юли 2011, 14:29:49


Поздравления Спасе!!!

Все така да си сред наградените винаги!!!

И разбира се - успешна реализация!!!
 :good: :ok: :hi: :drinks:

 :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: TheJackal в 01 Юли 2011, 14:35:52
Поздравления и още по - големи успехи!  :hi:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: niki в 01 Юли 2011, 14:41:57
 :good: :good: :clapping: :clapping:, Браво, оства да се научат хората да пазят това, което ще се направи/ и направеното разбира се/.
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: zazo в 01 Юли 2011, 15:22:39
Честито, Спасе !!!  :good:
Дано наистина се направи нещо положително в тази посока и нещата да не приключат с обявяването на победителите.
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: mgirginov в 01 Юли 2011, 15:57:48
 :hi: :hi: :hi: :clapping: :clapping: :clapping: :drinks: :drinks: :drinks:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: gregary в 01 Юли 2011, 20:19:04
Уважавам такива работи! :hi: :hi: :hi:
Титла: Re:Едно интересно "метро" или как Архитектите дадоха живот на стара метро линия
Публикувано от: BDZ в 01 Юли 2011, 20:41:29
Поздравления, твоя проект ми хареса повече от първите два наградени!