RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: mitko0888 в 05 Юли 2011, 18:52:50
-
Напоследък доста се изписа за какво може да използваме старото Piko. Аз лично го използвам за приятна занимавка, свързана с хобито. Например тендерното задвижване на няколкото машинки може значително да се подобри. Задължително мотора се подменя - според мен само с такъв, който е неразглобяем, без възможност да се сменят четки (например на 1000 часа). За съжаление точно моторчето от снимката не е ясно колко ще изкара, но разни подобни китайски - японски - виетнамски произведения работят доста години безпроблемно на други места. Необслужваеми, с доста ниска консумация (около 20mA на празен ход за разлика от поне 100mA на Roco), достатъчен въртящ момент (буксуват колоосите, макар и с бандажи, но не спира въртенето на двигателя) и т.н.
Разбира се според желанието и възможностите се нарежда и съответната поредица от зъбни колелца. Резултатът - показаната на снимката BR41 поддържа стабилно и устойчиво скорост от порядъка на 2 и над 2 секунди за оборот на сцепните колооси на локомотива, т.е. възможност за добри маневри и бавно придвижване. Естествено и липса на добре известния шум от движението (чуват се всякакви други звуци - от токоснемането, щангите, но не и "характерния" за Пико шум от двигателя). Всичко това при захранване с обикновен трансформатор, а не с ШИМ. При това максималната скорост съответства доста добре на оригинала.
(http://picbg.net/u/62092/52125/563752.jpg)
(http://picbg.net/u/62092/52125/563753.jpg)
-
Според мен на едно старо Пико, като му се вземе Фалхабер двигател и се подменят колоосите с походящи такива на Вайнерт и други окичвания от подобни фирми би станало прилично. Нова боя, ец табели и му се удари нов тампон печат за ревизиите и прочие би станало неузнаваемо. може би caprycorn би споделил повече!
-
Не разбрах - това горе дето го показваш изцяло ти ли го направи?
:clapping: :clapping:
Ако е така - най-после някой да се престраши да покаже, че и така може. За което имаш мойте уважения.
А ако е подобрено фабрично - също мойте уважения, най-вече за свалянето шума от двигателя.
Но тогава това не е най-старото Пико, което се мъндъхерца из разните моделисти.
Гервасий също е прав, старото Пико, с подобренията които той им прави, си става в пъти по-добро,
та чак някой "специалисти" не могат да го разпознаят.
Така на майтап, с цел подобряване на уменията и технологиите, поне още двама моделисти,
върнаха старото си Пико за нов живот!
Все още издирвам недостатъците на Фалхабер моторите (за моя изненада имат и те такива),
но като цяло те си остават май най-доброто което моделизма ни ползва... :scratch_ones_head:
И издирвам материала, на за да оплюя този тип зодвижване, а защото много хора го смятат за върха...
Пък то такъв май няма за сега.
Впрочем сега се загледах в зъбните колелаи и ми се вижда "кощунство" да се ползват двойни в ед(инично
преводно задвижване - аз бих сложил от воден водомер - модула им е абсолютно същия но са по евтини.
Двойните зъбни колела аз ги ползвам, там където наистина свалям преводното отношение,
на един ..... място. :yes: :yes: :yes: За там си ги пазя!!! ;)
-
Терминът Фалхабер Faulhaber включва доста много продукти. Аз лично ползвам предимно Mabuchi (показаното на снимката не е такова). Само за пример - RK370CA и RE280 са абсолютно еднакви на външен вид, размери и т.н., с малка разлика в задната капачка. Всеки от тях се произвежда в широка гама от намотки - съответно характеристики. Първият, който посочих, може да се вземе от НР принтер, в напрежения до 12V е абсолютно безшумен, с ниски обороти (няма нужда от допълнителна намаляваща предавка освен червяка) и е перфектен за задвижване и според мен е "вечен" (или поне ще ме надживее). Вторият е с над 20000 оборота, над 5 волта е добре да сте на няколко метра от него, има страхотна консумация, става за лодка, самолетче или нещо подобно, но не и за ж.п.
С удоволствие бих пробвал някой от посочените Faulhaber. Много често под това име се разбира само безколекторно моторче, при което се върти един постоянен магнит. На това ако му сложите няколко полюсна намотка с един контролер - става чудесно задвижване.
Примерът, с който започнах темата, касае най-простата модернизация, моторчето от снимката може да си го купите - знаете двата магазина в София. А останалото - според мен е част от темата "ж.п. моделизъм". Резултатът наистина може да е поразителен, особено с някои от ранните модели на Сaprycorn, които имам удоволствието да притежавам.
-
Впрочем сега се загледах в зъбните колелаи и ми се вижда "кощунство" да се ползват двойни в ед(инично
преводно задвижване - аз бих сложил от воден водомер - модула им е абсолютно същия но са по евтини.
Двойните зъбни колела аз ги ползвам, там където наистина свалям преводното отношение,
на един ..... място. :yes: :yes: :yes: За там си ги пазя!!! ;)
За съжаление последните водомери си смених преди доста години, а пък новите, "сухи" които си сложих, не се развалят ...
Май трябва да се заровя в някоя кофа за боклук, за да си намеря стар мокър водомер!
Имаше тук някъде едни такива оферти, аме не знам дали са активни?
-
Оферти няма - просто аз показах от къде взимам зъбни колела.
(темата е "Материали за моделиране - от ....")
И един водомер (воден разбира се), дето го чакам да стигне по някакъв начин до мен,
че чеТТника на който бе предаден го заряза... :on_the_quiet:
Кофите не стават (ще се степаш с "индианците"), но в складовете на вторични суровини има (щото са от месинг :spiteful: черупките). Но само единици не са придварително натрошени (тоест имат си зъбните колела).
-
И един водомер (воден разбира се), дето го чакам да стигне по някакъв начин до мен,
че чеТТника на който бе предаден го заряза... :on_the_quiet:
:blush2: Ми... не ми беше до него тогава - кола, стъкла, париии....
Поздравления за темата - форумът трябва да се върне към живот все пак!
-
В отговор на някои от запитванията:
Моделът е отразен в заглавието на темата. Годината на производство не ми е точно известна, но е от първите за фирмата. Кталогът, за който се твърди че е от 1970, според мен е от 1979 1981, където моделът се сочи като NEW. Първоначално сглобката на двете половини на задвижването е с истински железни гайки М2 (както и в моята талига). В последващите години на производство прословутото ТНТМ дори и в ГДР спести гайките и същите болтчета с метрична резба М2 вече се завиват директно в пластмасата! В началото тендерът изглеждаше така:
(http://picbg.net/u/62092/52125/538417.jpg)
-
Как да си модернизираме тендерчето?
Ако за начало не сте уверени във възможностите си, може да пробвата най-простото - само замяна на моторчето. Трябва да се изработи една нова пластмасичка за закрепване на задната страна, в предната страна интервенцията не е толкова страшна - леко коригиране на диаметъра на отвора чрез подлепване на парчета пластмаса, които се оформят с кръгла пила след изсъхване на лепилото. Ако сбъркате - не е страшно - всяка Людмила (BR130) има по една незадвижена талига, с която да си оборудвате тендера, а несполучливата преработка отива на Людмилката...
Естествено премествате и зъбното колело от оригиналния двигател на новия. Желателно е разширяването на отвора да се извърши на две стъпки - от първоначалните 1.5 мм на 1.7 (или 1.8 мм), след това и на нужните 2 мм. Директно разпробиване с 2 мм най-често води до "захапване" на свредлото в меката пластмаса и изместване на центъра на отвора, при което се появява едно биене и ... после си търсите ново зъбно колелце. Май забравих - трябва да се избие и оригиналния червяк от новото моторче.
Ако се справите успешно резултатът ще е нещо такова:
(http://picbg.net/u/62092/52125/563962.jpg)
Резултатът:
+ Моторчето е доста по-ново и по-хубаво от оригиналното, необслужваемо, не му трябват четки и т.н.
+ Лееекичко намаляване на шума от двигателя. Макар и оригинално с наклонени зъбни колела, предавката си е доста шумна.
+ Доста лесно и плавно регулиране на скоростта, няма вече да "побутвате" или да потегляте с 8 - 10V.
- Шумът напрактика не се променя (освен ако предавките не са "чисто нови")
- Скоростта си остава мааалко височка.
Мисля че не е проблем и за начинаещи да опитат. А като ви хареса - очаквайте втора част, с която ще стигнем до първите снимки.
-
Темата малко се промени,но ще споделя и аз нещо ;D
Относно това ,какво да правим със старото Пико,ми просто ми го подарявайте :spiteful:
А не като колегата widowmaker,който на друго място сподели ,че го е изхвърлил ;D
Относно смяната на моторчета,да ,добре е! :good:
Моите не съм ги сменял,но всичко каквото си правя,го правя с нови моторчета!
Старите са на доизживяване!
Специално за шума,той е 80% от зъбните колела!
Аз лично съм против да си обезшумявам подвижният състав,дори на новите ми вагони с железните талиги съм постигнал съвсем реален шум от преминаващ влак!Дизеловите ми машини също са шумни като за влак!
При електровози и парни е по-приемливо да са безшумни!
Относно зъбните колела на водомерите!
Не ги ползвам,при нас на вторичните,водомери стотици!Свалил съм един тон ;Dколелца-не стават.
Друг модул са.Или по-ситни,или по-едри!
Ако правиш нещо ,все с тях трябва да го правиш,пък те са еднотипни....няма голям избор.
-
Поздравления за темата, една от много малкото напоследък теми за ж.п. моделизъм!
-
Темата малко се промени,но ще споделя и аз нещо ;D
Относно това ,какво да правим със старото Пико,ми просто ми го подарявайте :spiteful:
А не като колегата widowmaker,който на друго място сподели ,че го е изхвърлил ;D
Тонка, ами мисля за тебе бе - що трябва да те вкарвам в поредната бакелитова драма?
;D
-
Еххх Тониеми, то като иска човек да ти подари нещо и ти веднага искаш и да те черпи за услугата че си го взел :fie:
И аз така се изплаших, (понеже признавам си че съм дзифтар, скъперник и евреин), че бюгелкуплунзите дето мислех да ти подаря, като разбрах че трябва да черпя, ги подарих на Ицо "Ен" , който беше така добър да ги вземе съвсем безплатно, без да ми иска нищо в замяна :drinks:
-
Въодушевен от огромния интерес към темата предлагам и нейното продължение. В предишния ми пост показах най-простото усъвършенстване - замяна на моторчето. Значително намаляване на шума от предавките може да се постигне с изработка на изцяло ново задвижване. При това допълнително се намалява още малко скоростта на движение - при оригиналния редуктор пред. отношение е 1:8.86, с новото задвижване с червяк - 1:13. При около 6000 об/минута си е тъкмо за подобен паровоз.
Използва се оригиналната талига, като се премахват "ненужните" уширения. В едната половинка се подлепва допълнителна планка, в която да се закрепят осите на зъбните колелца. НЕ използвайте меко PVC на това място (както и за другите крепежни елементи).
(http://picbg.net/u/62092/52125/566063.jpg)
Започваме от едната колоос. Оригинално там има зъбно колело с наклонени зъби. Ако нямате зъбни колелца с наклонени зъби (както и в моя случай) просто внимателно премерете отстоянието и "плътността" на зацепване (т.е. колко да се захапват зъбните колела) с първото зъбно колелце. сбъркате с отвора - не е страшно. Отворът за осите е най-често 1.5 мм. Ако трябва оста да се премести леко в някаква посока - разпробивате отвора с по-голямо свредло, напр. 3мм. Залепвате един пластмасов чеп. След като изсъхне - дупчим наново. Вифжда се добре за някои от осичките как съм правил по няколко опита. Частите - както се вижда от снимката, една повредена Е11 ще ви е достатъчна - оси, зъбни колелце, винтчета и т.н., даже и ще останат.
За центриране се изработват дистанционни втулки. Използвал съм за целта клечка (или памук) за уши. Отрязва се едното памуче. След това се набожда (подпира) на върха на дървена клечка за зъби. Притискаме с макетно ножче при въртене върху гладка твърда повърхност (може и върху стъкло). Резултатът е идеално гладко отрязано цилиндърче. От едно клечка за уши може да се докарат доста кръгчета, а ако пак ви е скъпо - клечката може да е и употребявана.
При нареждането на всяко едно колелце се сглобява талигата, слагат се двете колооси и се проверява дали се въртят свободно, точно и без прескачане всички колелца. Разбира се колелцата трябва преди това да са идеално почистени и измити (но НЕ смазани). Като наредите петте, може да полеете и повозите талигата още малко. Най-добре е на този етап от модернизацията талигата да преспи, така става най-хубава. Не забравяйте да е полята колкото трябва преди това.
За сглобяването ще ви трябва и другата половинка.
(http://picbg.net/u/62092/52125/566062.jpg)
На снимката се вижда и едно допълнително зъбно колелце, в което ще зацепи червяка. Както се вижда то е закрепено с помощта на допълнителна ламаринка. Използвам контакти от стари релета, защото лесно се обработват, запояват, пробиват и т.н. Не ми е ясно защо, но от няколкото практически опита най-безшумно задвижване се получи само когато има две колелца по пътя от червяка до първата колоос. Едното колелце е премерено за зацепване с червяка, другото - за зацепване с колоостта, двете колелца помежду си се напасват най-лесно. Поне така е с обикновените колелца с прави зъби и цилиндричен профил. Ясно е че ако имаме зъбно колелце на самата колоос с подходящия наклон на зъбите и с подходящ профил, на него може да сложим директно моторчето с червяка, но тогава се купува такова месингово задвижване, а не се прави ново от пластмаса.
От меко PVC е изработено леглото за двигателя. В задната си точка закрепването е описано в предишните постове. Там не е проблем известна неточност, дори и в рамките на милиметър.
(http://picbg.net/u/62092/52125/566064.jpg)
В предната част трябва да се подходи по-внимателно - на следващата снимка се вижда Г профил (разбрахме се от хубава пластмаса) с точно премерено място и размер на отвора, в който плътно и точно да влезе предният лагер на моторчето. Поне този тип нямат отвори за завинтване и закрепване. Второто Г парче може да изработите с по-голям отвор. Във всички случаи целта е моторчето да е точно и здраво фиксирано от страната на червяка, като едновременно с това да е възможно бързо и лесно разглобяване и напасване. На сномката виждате че съм сменил и единия винт с по-дълъг - трябваха ми повече от 20мм, за съжалание той беше и по-дебел (2.5 мм вместо 2). Вижда се и предварителното закрепване на токоснемащите пластинки (за четвърта колоос) както и за механичен контакт с токопредаването от локомотива.
(http://picbg.net/u/62092/52125/566066.jpg)
-
Мите ,
ти трябва да получиш награда за 'най-проспериращ млад играч" !
-
Супер!!!
:good: :good: :good:
Поздравления за хубавия пост и разработката!
:ok: :ok: :ok:
Тишината (или обезшумяването) идва от голямото преводно отношение
от червяка (той се върти най-бързо, че е на двигателя) към първото зъбно колело.
Там най-рязко спада скоростта (>6000 ) и вече на значително по-ниски обороти
всички зъбни предавки нататък по веригата са доста по-тихи.
Старо правило.
За това макар и с микро двигатели, по-старите модели в ТТ,
са доста шумни. При тях заради специфично малкото пространство,
са направили най-шумната зъбна предавка. Двигателя върти поредица (най-често до три)
зъбни колела и едва към самите колооси е червяка (често цял червячен вал за четири колооси).
В резултат шума от зъбните колела е значим, независимо че на последната предавка - от червяка към колоостта,
става рязко снижаване на оборотите.
:yes:
Давай нататък...тоз локомотив ме заинтригува и в другото си измерение - до къде си стигнал с реконструкцията му.
:hi: :clapping: :clapping:
-
Мите ,
ти трябва да получиш награда за 'най-проспериращ млад играч" !
:blush2:.
-
Тишината (или обезшумяването) идва от голямото преводно отношение
от червяка (той се върти най-бързо, че е на двигателя) към първото зъбно колело.
Там най-рязко спада скоростта (>6000 ) и вече на значително по-ниски обороти
всички зъбни предавки нататък по веригата са доста по-тихи.
Старо правило.
То е ясно че правилото е старо. Интересно ми е от кога се използва в различните производители. За сега знам само че Piko слага червяка директно на вала на двигателя май в 1990, т.н. ново производство. В рубриката за ревютата има един подобаващ модел, представен от widowmaker, който по задвижване прилича на нещо от 1950 - дисков колектор и т.н. Ще ми е интересно някой ако има в електронен вид стари каталози - Roco, Fleischmann, Brava, т.е. от масовите фирми, а не от месинговите. Или пък друга информация за механиката на въпросните возила.
Колкото до моята доработка: то си е ясно че си е една голяма ч...я, ама резултатът стана неочаквано добър, приложих го на още няколко антики, а предстои опитът от всичко това да се използва при една BR43 ...
-
Тази тема я зарязах, но работата по моята 41 продължава.
На първо време добавих токоснемане и на втората колоос. Така втора и четвърта колоос са токоснемащи. Имат и необходимия вертикален ход - на снимката се вижда как са "щръкнали" под натиска на токоснемащите пластинки, с което предполагам че ще контактуват добре.
(http://picbg.net/u/62092/52125/611682.jpg)
Има и необходимия ход нагоре за втора и четвърта ос, за правилно натоварване на задвижващите оси (първа и трета):
(http://picbg.net/u/62092/52125/563753.jpg)
Друго подобрение на тендера е промяна на тежестта, от там на центровката на тендера. Оригинално центърът на тежеста е съвсем малко пред трета колоос, като при това първа колоос (задвижваща) остава почти без работа при преден ход, без вагони често излиза извън релсите и т.н.
Преработката на тежестта е следната:
(http://picbg.net/u/62092/52125/611684.jpg)
- Премахва се част от тежестта в най-задния край на тендера (стрелката в дясно).
- Добавят се две тежести от двете страни. На това място има две пластмасови уши, които при тези тендери не са необходими. Детайлът е идентичан с талигата на BR130 и там с този детайл става захващането на талигата в рамата. В тендерите това парче може да се премахне и на неговото място да се добавят две допълнителни тежести.
- Добавил съм и две малки парченца в предната част (точно от тях нама голяма полза, ама е голям кеф да ги гледам на това място).
Горните доработки на тежестта може да се правят и на оригиналното задвижване на тендера. Общото тегло на тендера остава същото, но центъра на тежестта се премества напред. Подобна преработка е показана и в един стар брой на Modelleisenbshner.
- При моята преработка се отвори и място за допълнителна тежест над двигателя.
Вижда се на снимката.
(http://picbg.net/u/62092/52125/611683.jpg)
Всички допълнителни тежести са изработени от тинол, разтопява се с поялника в предварително направена форма. Формичките ги правя от тънък картон (напр. опаковки от паста за зъби), разкрояване, лепене с капчица - става за секунди. След това новите парчета се дооформят с пилата и с поялника се прикрепват към основната тежест (без да я разтапяме цялата).
С цялата преработка се получава изключително тих ход на машината. Получих движение с минимална мащабна скорост около 10км/ч при аналогово захранване с трансформатор. При около 9 волта се достига 90 км/ч. Общото предавателно отношение е 1:13 (на оригиналния тендер е (1:8.86). Новият двигател има около 3000 об/мин. при 5 волта, около 35мА ток на празен ход. Измерена е 135 грама тяга (около 25% подобрение). При преработката на тежестта на първа колоос се пада около 35% от тежестта на тендера (при оригиналното производство на Пико на първата ос е по-малко от 20% от теглото).
В задната част на тендера се отвори място за светлини, но с това едва ли ще се занимавам някога.
С това модернизацията на тендера я считам за завършена.
-
От къде, намери двуопашато моторче !? Такива си търдя усилено.
-
Моторчето е това (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=9160). Има и по-хубави, ама мисля че на този модел това му е достатъчно. Червякът трябва да се смени с едноходов.
-
Поздравления ! Имаш ли възможност да качиш видео с движението му на бавен и бърз ход ?
-
Поздравления ! Имаш ли възможност да качиш видео с движението му на бавен и бърз ход ?
До сега пробвах две три филмчета с фотоапарата, ама е грозна картинка.
От вчера предницата е разглобена за други две доработки. Едната е готова, втората ме мъчи още.
Като приключа (надявам се до края на седмицата) ще опитам с филмите отново.
-
Задвижването на локомотива е преработено от Васко (Vaskopf) по идея на Любоmир :) пребоядисан и озвучен :good:
(http://media.snimka.bg/9942/026138540-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9942/026138544-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9942/026138547-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9942/026138548-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9942/026138549-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9942/026138551-big.jpg?r=0)
-
Идеята за ремъчна предавка в този случай е гениална. Особено, когато ремъкът се движи не върху ролки, а буренца, както го е направил Васко. Такава предавка, нашият приятел направи и показа за пръв път преди около 12 години, аз също пробвах на три локомотива и останах много доволен от резултата! Ремъкът замества тази зъбната предавка, която създава най-много шум в движението, и по този начин локомотивът става напълно безшумен. Мощността не се понижава ни най-малко, дори има възможност чрез регулиране диаметъра на буренцата да се променя съотношението скорост/мощност! Тази технология може да се прилага на BR01, BR03, BR41, BR130, E499, ES499 от старото Пико- всички тези локомотиви са с напълно унифицирано задвижване.
-
Много добра идея да преправя моята Людмила ако не съм доволен от новите зъбни колела които поръчах точно за тази свръзка ще преправям по този начин. Много е идейно :)
-
Това с ластиците го видях и на живо и много ми хареса. Определено е много по-лесно за преработка. Мислех го преди да започна, четох и тук (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1508.msg21419.html#msg21419), ама нали всички фирми ги махат тези ластици от 20 години :blink:
Ще пробвам с една Людмила за сравнение, да видим какво ще се получи.
Ще се радвам на всякакви мнения по въпроса. :)
-
Поздравления ! Имаш ли възможност да качиш видео с движението му на бавен и бърз ход ?
Първи опити за качване на клипове. Първите секунди са доста тъмни, ама движението се вижда - при най-ниското напрежение на FZ2. Накрая има едно изстрелване с Umax Другата седмица ще се пробвам пак и ще сменя клипа.
"Видеото" е тук: Движение на старо PIKO BR41 със любителско задвижване. (http://www.youtube.com/watch?v=wciw0xpFbHo)
-
Последните подобрения на старото Пико:
Светодиодни светлини. Не знам защо реших, че централния прожектор трябва да свети по-силно. Той си е с отделен диод, с нов световод, който да запълни дупката на оригиналната пластмаса. Двата надбуферни фара са с оригиналния си световод, с отделен диод. Диодите са от топло белите рекламни ленти. Централният фар ме задоволява напълно, долните два са малко слабички, и според мен дори зеленеят от световода. Предполагам ще му свикна, ил ище се навия че трябва да са така, или като видя по-добър резултат с други диоди - тези ще ги сменя. За да ми е по-лесно отрязах малкото парче от тежестта в котела, отвори се достатъчно място.
(http://picbg.net/u/62092/52125/616844.jpg)
(http://picbg.net/u/62092/52125/616847.jpg)
Леко подобрение има и на външния вид. ККК-то е по оригиналните размери от ME. След това скъсих още с поне 1мм разстоянието спрямо препоръчаното от ГДР-ците. Стана перфектно! После обаче загубих почти 1мм от пружината и от токоснемането, така че това на снимките е с леко отдалечаване на тендера. Освен това пружината, която използвах, се оказа по-силна отколкото трябва, свързвъщите проводници също не са каквото си мислех, така че след снимките ККК-то е премахнато, ще чака по-добри времена, а пък връзката е възстановена с оригиналния си куплунг.
Резултатът до момента:
(http://picbg.net/u/62092/52125/616845.jpg)
(http://picbg.net/u/62092/52125/616846.jpg)
Има и още няколко дребни доработки, мисля че се виждат на снимките.
Този екземпляр го имам от доста години, купен е втора употреба в Германия, стоеше си неизползваем в една кутия, в момента се превръща в един от любимците ми. Освен това е Пико - можеш да си го държиш в ръка без да му се отчупи нещо :pleasantry:. Движението е отлично, дори бих казал перфектно за аналогово захранване, както се вижда и на клипчето, както и сравнявайки го с Роко. За сега не предвиждам повече работа по него, освен още няколко опита с ККК и с диодите.
-
И Дани от Китай би забелязал,няма шайбички! ;D ;D ;D
-
Това с централния прожектор е мн добра идея - пусни видео как свети ?
-
И Дани от Китай би забелязал,няма шайбички! ;D ;D ;D
Шайбичките са страхотни за някои модели. Тук обаче, с тази четвърта епоха и с този модел си мисля че не са най-удачни. Имам снимки както на боядисани чела, така и на лъскави оси. Не знам дали 41 е правена с кухи оси, но реалността ми изглежда много грозно - едни с дупка, други с шайба ...:
(http://picbg.net/u/62092/52125/616884.jpg)
Затова сега водещите оси са лъскави, ще си ги гледам малко така, ако не ми харесат ще ги цапна и тях с по едно червено. Месинговата гайка на Пико се скри изключително лесно.
Това с централния прожектор е мн добра идея - пусни видео как свети ?
Нещо видеото на стайно осветление с моята сапунирка още ми куца. Пък и светлините на снимка не са естествени.
(http://picbg.net/u/62092/52125/616885.jpg)
(http://picbg.net/u/62092/52125/616886.jpg)
Горния фар на живо е доста добър. Тези диоди са с голяма яркост, през малка боядисана пластмасичка за световод е идеално за фар, мисля си че става за горна ламба на парен локомотив в еп. 4. Долните обаче ми мъждукат като фенери от друго време, но с този световод не знам как да изкарам повече. За сметка на това светят с постоянна сила, което ме кефи най-много. Не знам дали е било прието горният фар да се гаси при престой в гарата, за сега съм го оставил да свети заедно с другите.
-
.... става за горна ламба на парен локомотив в еп. 4. Долните обаче ми мъждукат като фенери от друго време, но с този световод не знам как да изкарам повече. ...
Том 13 (от 24), стр. 415 от трудовете на Васил Михайлов - Васкопф:
"За да свети по-силно такова осветление с призма, детайлите покрай които минава призмата се боядисват с бяла боя."
От мен: Тия призми са направени за крушки, а светодиодите за разлика от тях светят в много по-тесен пространствен ъгъл и трябва точно да се насочат към призмата. Но така ще свети силно само единият фар, а за другия май най-добре да има втори добре насочен светодиод. :pleasantry:
-
Забравил съм главното Б в ламБата, извинявам се за което.
Светодиодите са два, единият е за горния фар, другият е за долните два. Вторият си е насочен точно към началото на световода, но диодът е с насочено излъчване и май трябва на него да му залепя една прозрачна пластмаса на челото, за да има пречупване на ъгъла между две прозрачни пластмаси, а не между въздух и пластмаса. Оставил съм доста пространство за проби, а модулът за осветлението се вади като оригиналния и с него се работи лесно.
Бялата боя ще я пропусна на това място. На тъмно светлината от световода и сега прозира леко, по-скоро ще боядисам световода с черен лъскав лак.
Все пак положението със светлините не е толково трагично, но на други машини съм постигал и повече.
-
мен ми харесва и така !
-
Не съм го описал специално, но на снимката донякъде се вижда, че светлините са със стабилизатор, а след него - 0.1F.
-
отклоняване светлината на 90 градуса в две противоположни направления, 3mm топлобял - T18 (Flm):
(http://www.railwaypassion.com/forums/index.php?action=dlattach;topic=970.0;attach=2839;image)
(http://picbg.net/pubpic/4F/FC/463825119a8c4ffc.jpg)
предно осветление - G10 (Roco):
(http://picbg.net/pubpic/23/07/5c12fc02fde62307.JPG)
(http://picbg.net/pubpic/6D/DD/3c2b180e0bdb6ddd.JPG)
(http://picbg.net/pubpic/2F/69/5f7d71405e9e2f69.JPG)
задно осветление - Glaskasten (Trix):
(http://picbg.net/pubpic/46/A5/eef7a16937bf46a5.JPG)
-
Не знам дали е било прието горният фар да се гаси при престой в гарата, за сега съм го оставил да свети заедно с другите.
За парните локомотиви не зная,но е желателно да се гаси фара,защото на съвременните локомотиви фаровете са мощни(на ел.возите ШКОДА фаровата крушка е с мощност 1000 вата захранена от напрежение 48 волта,при руските 32 серия крушката е 500 вата захранена от напрежение 110 волта) и заслепява насрещно влизащ влак в гарата,маневра ако се прави такава и др.
-
И на Люсито, и на Е11 съм ги направил да гаснат в гарата. Ама тук го оставих да свети.
-
На парняците не са били толкова мощни фаровете,но ако го гасиш,ще е по добре.Успех!
-
За да го гасиш трябва да ползваш или цифрово управление или механична система с контакт, който се задейства само в района на гарата...
-
Това с гасенето е лесно, и както писах по-горе е отдавна направено при еднопосочно движещи се машини.
Ясно е че двата надбуферни фара са били фенери, после са станали електрически фарове. Забравих коя година е станало задължително да има и трети, горен централен фар. Въпросът обаче е: В периода на четвъртата епоха и след това (каквато ми е 41-цата) този трети фар дали е бил прожектор, както на нашите машини? По разните немски филми ги гледам все на светло и не мога да преценя дали мъждука като долните два, или свети по-силно.
-
Така като гледам е еднакъв с долните (геометрично), т.е. различен е от БДЖ и не мисля, че свети по силно:
(http://u.jimdo.com/www100/o/s9759bdf40e6b3f9d/img/icfa8fb11328a0e32/1296934866/std/image.jpg)
Малко информация и снимки:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5229809
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5231308
-
Реално долните два "фара" на нашите парни локомотиви, както и на немските, са по-скоро габаритни светлини. Горният фар на немските свети с една-две идеи по-силно - да речем, че осветява максимум на 25-30 метра. Изобщо не се разчита те нещо да осветят! Преди време при едно гости на Ст. Стоичков сред сладките приказки се достигна до същия въпрос от моя страна - защото нашите парни имат прожектори, а немските, френските и др. нямат? Отговорът беше доста необичаен, с комични елементи - типично по нашенски. Прожекторите на нашите локомотиви били поставяни единствено за морално успокоение и създаване на чувство за увереност у машинистите! Много от тях се страхували да карат влака с определената скорост в тъмното, общо взето "на сляпо". Това усещане се засилило особено през 20-те и 30-те години на ХХ век, когато били доставени нови мощни и бързоходни локомотиви и скоростта на влаковете достигнала 80-120 км/ч. Искало им се нещо да им свети по пътя, ей така "ако имало нещо, те да го видят овреме"! Всичко това е съвсем нелепо и смешно, имайки предвид спирачния път на влака, който едно, че е многократно по-голям от този на другите транспортни средства, второ - той и е извън разстоянието, до което свети реално прожекторът. А ако добавим изобилието от изкачвания/наклони и завои, с които са пълни българските ЖП линии, то безсмислието му е пълно. Другото е свързано с народопсихологията на българина - той никога не вярва на другите! /Нар. поговорка: Аз на оная си работя нямам вяра, че на тебе ли?!" Машинистите не са вярвали на стрелочници и диспечери и са искали прожектори, че да видят за проблеми по трасето /евентуално/. Също напълно абсурдно положение - нима може да види неправилно обърната стрелка на 200-300 метра?! И като я види, да не би да успее да спре? Докато немските машинисти гледат графика, знаят къде с колко да се движат, следят единствено сигнализацията - семафори, светофари, сигнали на началник движение/гара - хората имат доверие на колегите си! Всеки си гледа собствената работа и собствените задължения, защото знае, че ако има беля, то отговорността се носи от виновния! Да, и той може да загине, ако влакът се обърне, но ако всеки си върши работата както трябва, рискът от такива бели е минимален... :)
-
Така или иначе със светлините може и да си поиграя още. Особено с долните.
Едно клипче с осветление (http://youtu.be/WJl0IuwL3g4) - бавно и бързо. На бързата част има и звук от релсите.
Тук е друг вариант (http://www.youtube.com/watch?v=ibQsK8hbays) - с гасене на прожектора, само че на друга машина.
За качеството на клиповете - не коментирам.
-
Липсата на прожектори при германските локомотиви не може да бъде логически обоснована.Трите фенера дори при електрическо осветление светят еднакво и много много не осветяват железния път.
При англичаните и французите е същото.
-
Реално долните два "фара" на нашите парни локомотиви, както и на немските, са по-скоро габаритни светлини. Горният фар на немските свети с една-две идеи по-силно - да речем, че осветява максимум на 25-30 метра. Изобщо не се разчита те нещо да осветят! Преди време при едно гости на Ст. Стоичков сред сладките приказки се достигна до същия въпрос от моя страна - защото нашите парни имат прожектори, а немските, френските и др. нямат? Отговорът беше доста необичаен, с комични елементи - типично по нашенски. Прожекторите на нашите локомотиви били поставяни единствено за морално успокоение и създаване на чувство за увереност у машинистите! Много от тях се страхували да карат влака с определената скорост в тъмното, общо взето "на сляпо". Това усещане се засилило особено през 20-те и 30-те години на ХХ век, когато били доставени нови мощни и бързоходни локомотиви и скоростта на влаковете достигнала 80-120 км/ч. Искало им се нещо да им свети по пътя, ей така "ако имало нещо, те да го видят овреме"! Всичко това е съвсем нелепо и смешно, имайки предвид спирачния път на влака, който едно, че е многократно по-голям от този на другите транспортни средства, второ - той и е извън разстоянието, до което свети реално прожекторът. А ако добавим изобилието от изкачвания/наклони и завои, с които са пълни българските ЖП линии, то безсмислието му е пълно. Другото е свързано с народопсихологията на българина - той никога не вярва на другите! /Нар. поговорка: Аз на оная си работя нямам вяра, че на тебе ли?!" Машинистите не са вярвали на стрелочници и диспечери и са искали прожектори, че да видят за проблеми по трасето /евентуално/. Също напълно абсурдно положение - нима може да види неправилно обърната стрелка на 200-300 метра?! И като я види, да не би да успее да спре? Докато немските машинисти гледат графика, знаят къде с колко да се движат, следят единствено сигнализацията - семафори, светофари, сигнали на началник движение/гара - хората имат доверие на колегите си! Всеки си гледа собствената работа и собствените задължения, защото знае, че ако има беля, то отговорността се носи от виновния! Да, и той може да загине, ако влакът се обърне, но ако всеки си върши работата както трябва, рискът от такива бели е минимален... :)
Може пък тоя фар да не е за машинистите, а за другите участници в движението - премерно на неохраняем прелез едно е да видиш фара от 200 метра, съвсем друго след като локомотива те е качил на буфера.
-
Липсата на адекватно осветление в никакъв случай не е оправдано при германските ,английските и френските парни локомотиви. Когато нещо си е глупаво,глупаво си,независимо,че са го правили германците.
Видимостта от кабината на парния локомотив и без това не е много добра ,а липсата на прожектор прави работата на локомотивната бригада още по тежка. Вярно е,че доколкото си спомням от един стар железопътен календар,табелите за намаление по железния път в Германия,нощно време са се осветявали с фенери.
И все пак ,машиниста не гледа само табелите за намаление и липсата на прожектор е нещо много глупаво.
-
На някои снимки добре се вижда, че горният фар е по-дълъг/дълбок, при същия външен диаметър.
Както и да е. При мен нещата са оправени - долните два фара светят някак си "издълбоко", съответно преместих докрай навътре световода на горния фар. В момента изглеждат почти еднакви от различен ъгъл и това ме удовлетворява. Гасене на горния фар в гарата също не ми е известно при парните локомотиви в ГДР, ако някой знае - да казва.
-
misan, наистина има логика в казваното от теб, но безспорният рИализъм е, че немските, френските и английските машинисти са карали и нощно време и без тия прожектори. И не е имало непрекъснати катастрофи от неосветеност на трасето. За руснаците /примерно/ не знам, по-скоро не съм обръщал внимание на техните локомотиви. Но за тях специално наличието на прожектор е донякъде оправдано - на тия огромни разстояния с дълги, прави и равни участъци прожектор бил вършил работа. Но пак донякъде. Иначе прожектор е също нормално да се гаси в гара или при разминаване, защото то е все едно по шосе срещу теб да се кара на дълги светлини - естествено е, че ще те заслепи светлината. Не може хем да свети надалеч, хем да е насочено надолу. Швабата не гаси, явно защото техните прожектори са доста слаби и не пречат на отсрещните колеги.
Има логика и в думите на Павката, че е добре и другите да го виждат. Но според мен също са сложени за машинистите... Шубето е голем страх! На никого не е приятно да кара "на сляпо"... Дори когато не можеш да го изтървеш пътя, защото си на линия, а не на шосе... ;)
-
Винаги съм се чудил ,защо много от железопътните администрации са пренебрегвали използването на мощни прожектори. това е било възможно дори при липсата на инсталация за електрически ток. например така наречените петромаксови фенери,които светят много силно,са се появили в 90-години на 19 век.
Един фенер с голям рефлектор,работещ на принципа на петромаксовите фенери,ще свети напълно съпоставимо на съвременните електрически прожектори.
-
За този модел не съм писал отдавна.
Световодът за надбуферните фарове е сменен. Сега трите светлини са почти еднакви, на светло светят според моите разбирания точно като на филмите с парни локомотиви.
ККкинематиката между локомотива и тендера е с нови пружинки. Стана доста по-добре. Една голяма снимка има тук. (http://picbg.net/u/62092/52125/673988.jpg) Машинистът и огнярът не са на смяна.
И най-важното: най накрая си направих ново захранване! ШИМ, все още без обратна връзка, само че мога да си избирам амплитудата (от 1.25 до към 15 волта), както и ширината на импулсите (от 0 до 100%). Има и "инерция" от 0 до няколко секунди, но с това ще си поиграя още.
Едно кратко филмче за баааавно движение тук. (http://youtube.com/watch?v=6sCaNRCeOMg)
-
Линка за клипчето не бачка :no:
Изписва " Http/1.1 Service Unavailable "
-
Линка за клипчето не бачка :no:
Изписва " Http/1.1 Service Unavailable "
На мен цялата ми страница на видео мениджъра в момента е такава. Надявам се да си я оправят.
Може да се гледа и от тук (http://www.youtube.com/watch?v=6sCaNRCeOMg)