RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: vlado1 в 30 Юли 2011, 22:14:46
-
Ето го:
(http://media.snimka.bg/9110/024474831-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/9110/024474830-big.jpg?r=0)
-
Аз лично не си спомням спалните ни вагони да са били точно в тази разцветка с надпис "РСВ" по средата. Поне след 1985-1986г.Преди това не знам.
-
И на мен ми се струва много измислен БДЖ вагон :sorry:.Но на притежателите честито :hi:
-
Аз лично не си спомням спалните ни вагони да са били точно в тази разцветка с надпис "РСВ" по средата. Поне след 1985-1986г.Преди това не знам.
Нормално. Вагонът е обявен в III-та епоха от Tillig, а годините, които цитираш се отнасят към IV-та епоха.
-
И според мен вагона е съвсем правдобен за трета епоха, когато би трябвало да са все още със старата номерация.
-
Аз също съм много учуден от надписа РСВ на мястото на БДЖ и от жълтите линии, но ако трябва да намерим снимки на спален вагон в БДЖ преди 1970 година, вероятно ще се повтори историята с "В" вагона.
-
Аз изхождам оттам, че при нас повечето неща са правени аналогично на немските. Червените спални вагони на Mitropa DR в 3-та епоха са с много подобна ливрея и разположение на надписите.
-
Аз също съм много учуден от надписа РСВ на мястото на БДЖ и от жълтите линии, но ако трябва да намерим снимки на спален вагон в БДЖ преди 1970 година, вероятно ще се повтори историята с "В" вагона.
Като излезе книгата "Пътническите вагони в БДЖ 1867-2010" на Стефан Стоичков, ще направим справка и ще видим ;)
-
И аз за първи път виждам такъв вагон на БДЖ. Но ми харесва как изглежда.
-
Не ми се вярва от Тилиг да правят 'свободни съчинения' - явно го е имало !
Интересно обаче ,че не мога да го намеря в нета - като снимка на прототипа
-
Трябва да намерим снимка на вагон-ресторант от тогава!
Ливрейте трябва да са еднакви... и всичките носеха точно РСВ надписи!
Бяха отделна организация на БДЖ за ресторантни и спални вагони, преди всичко за експресните влакове с международни вагони и направления, както и по морските направления от София.
Винаги се комбинираха и когато имаше спални вагони в края на композицийте.
ПРез 72-ра с такъв (но спален) вагон пътувах до Момчилград, като част от тогавашния нощен Тракия-Експрес. Но и аз нямам спомен за жълтите черти...
Издирваването продължава, особено на стари рекламни дипляни...
Вагона е добър, но мен лично пО ме съмнява надписа BDZ-Bulgariа!?????? :scratch_ones_head:
-
Вчера Стефан Стоичков заяви за този вагон/почти дословно/ "те такова животно нема"
-
Или той не го знае...а тогава всички знаем какво следва... ;D
-
Вчера Стефан Стоичков заяви за този вагон/почти дословно/ "те такова животно нема"
Ако е прав ще е ебаси и ташака. Поредната издънка на производител, а има толкова много други популярни вагони, виждани и чакани от всички нас.
Какви всъщонст значи РСВ, че го изписват на мястото "запазено" за превозвача още откак има влакове? "ресторанти и спални вагони" :blink:
-
Сам си си отговорил --- Ресторант Спални Вагони ... :yes:
Стоичков е беспорен фаворит, но и той не е господ...
дал съм заявка в немсите форуми , да намерим снимки от ...деня на производството им в 1 към 1 :spiteful: :spiteful: :spiteful:
-
И още нещо се чудя ! От къде идва стремежът да се произвеждат с приоритет спални вагони ? Какво им е толкова особеното, че производителите залагат на тях ? От познати 9 вагона, 6 са спални, 1 поща и едва 2 от най-масовите за БДЖ.
-
Die neuen Traktionsarten (Diesellok- und Ellokbetrieb) werden eingesetzt.
Umnummerierung des Wagenparks auf international verbindliche Kennzeichnung:
1966 Gьterwagen, 1969 Personenwagen.
Eй това нещо може ли да го преведе някой,но не чичко Гугъл
пп Направих един бърз превод с гугъл и се оказва ,че преномерирането на пътническите вагони започва 69 г.По принцип от дебелите книги е виднно ,че този тип вагон WLABm започват да се произвеждат 65-67 година.Затова смятам,че те не са идвали със старото за III епоха означение,а направо са номерирани по новото сериино означение за IV епоха.Така,че за мен 99 % този вагон е измислица на Тилиг :hi:
Просто лично мнение :blush2:
Цитата е от NEM 803 BG
-
Или той не го знае...а тогава всички знаем какво следва... ;D
Емо Трамваят също не знае за такива вагони.
-
Абе то и ти знаеш повече от немските тракции, ама ... :scratch_ones_head:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
И макар производството на типа вагон WLABm да започва 65-67 година ,не се знае кога сме започнали да ги внасяме.Може в трета епоха въобще да не сме внесли от този тип,а направо в четвърта (след 70 г)
-
Фирмите произвеждат масово спални вагони - тъй като такива се движат и в чужбина и залагат на това, че чужденците могат да си правят международни влакове включващи и български вагони. Тоест - търсят си по-голям пазар. Иначе и аз съм почти сигурен, че такъв вагон не е съществувал.
-
И макар производството на типа вагон WLABm да започва 65-67 година ,не се знае кога сме започнали да ги внасяме.Може в трета епоха въобще да не сме внесли от този тип,а направо в четвърта (след 70 г)
Внасяме ги още преди 70 година, това е сигурно, т.е. в трета епоха. Но въпросът е как са изглеждали надписите и означенията тогава?
-
Но дали направо не се били със новите означения,предвид започналото преномериране :blush2:
-
Ами търсете и вие материали, вместо да разтягаме локумджийниците...
-
Ако са започнали доставките след започването на преномерирането - то със сигурност са пристигали с новата номерация. Както и ЕМВ и ДМВ Дезиро пристигнаха с номера 9552 10 ххх и 9452 30/31 xxx.
-
http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/night/WLABm/BDZ-WLAB-Bp.jpg
Но този е ех MITROPA,EX DB.Има ги малките прозорчета за дестинацията,но това показва,че само DR вагоните са ги имали.Друг наш вагон с тези прозорчета аз не съм виждал
ПП И мисля ,че този вагон е взет ,след една пожарникарска "атака" над наш спален във Виена :haha:
Шафнера си е кладял котлето на твърдо гориво,а същисаните огнеборци идват да "гасят" пожар.Вагона на снимката е с нафтово и електрическо отопление :hi:
Цитат
"Разликите не са големи. 7030 са с калодки, без жълтите надписи над прозорците и са 140RIC. 7071 са с дискови спирачки, с жълтите надписи и са 160RIC. Въглищарките са 160, с жълти надписис над прозорците, с калодки. Нямат светлинно табло, което да показва има ли свободни места, за разлика от 7030 и 7071. Различават се по положението на комина - при нафтовите (7071 и 7030) е между 9-та и 10-та кабини, а при 80-ките е над печката, която се намира на платформата от страната на служебното купе. Интериора на нафтовите е много по-приятен. Все още могат да се обединяват кабините 2 по 2 и да се трансформират в доста луксозни седящи купета. Това и отоплението на нафта и ток са причините да пътуват предимно за чужбина."
-
През годините вноса на спални вагони е нещо такова:
---- 1962 г. у нас са внесени първите спални вагони от ГДР, които са тип Вcm и отговарят на серия WLAB 62 или неговата модификация WLAB от 1968 ...
(http://picbg.net/u/16413/45289/570680.gif)
---- 1972 г. следващите са тип Y / B 70 или WLAm от Görlitz.
---- 1978 г. са внесени кушет-вагони от тип Bcm
---- 1980 г. вече от WLABm но на Görlitz или по-късните - WLAB-ове от 1985.
(http://picbg.net/u/16413/45289/570681.gif)
Всичките до 1980 г. са в син цвят на бордовете и светлосиви покриви.
Освен в Тракия експрес, най-редовно са стигали до ГДР (експрес Витоша) и
Полша (експрес Панония).
Този тук ...
(http://media.snimka.bg/9110/024474830-big.jpg?r=0)
струва ми се да отговаря на по-старите, тоест ако има някъде написан номера
(щото от снимката не се вижда) може и по-точно да определим модела поне...пък после вече и цветовете. :hi:
-
Всъщност от кога започва боядисването на вагоните (не само спалните) в бяло-червено ? В детските ми спомени предомно бяха сини или зелени.
-
А, нищо чудно да е бил от онези вагони произвеждани в Дряново между 1985 - 1995 год., които се правеха износ за Франция, Белгия, Дания, Люксембург, ГФР и др., да се е движел из Европа с тази окраска, без да е влизал в пределите на България. Варианти много - въпрос на фирмена стратегия (търговия) от страна на TILLIG. :)
-
Да бе... с регистрация БДЖ ...и не е влизал в пределите на държавата ни... :stop:
-
Да бе... с регистрация БДЖ ...и не е влизал в пределите на държавата ни... :stop:
Ами да - такива примери бол. Включително и с произведени вагони от Tillig и Marklin.
-
Произведен и боядисан в Дряново, напуснал границите на България и повече никога не се завърнал, същия начин и по който се произвеждат, боядисват и се процедира с вагоните на завода в Бургас.
-
Ами търсете и вие материали, вместо да разтягаме локумджийниците...
Пак се почна ...то и аз чета фантастика :sarcastic:
-
Всъщност от кога започва боядисването на вагоните (не само спалните) в бяло-червено ? В детските ми спомени предомно бяха сини или зелени.
1985!
-
През годините вноса на спални вагони е нещо такова:
---- 1962 г. у нас са внесени първите спални вагони от ГДР, които са тип Вcm и отговарят на серия WLAB 62 или неговата модификация WLAB от 1968 ...
(http://picbg.net/u/16413/45289/570680.gif)
---- 1972 г. следващите са тип Y / B 70 или WLAm от Görlitz.
---- 1978 г. са внесени кушет-вагони от тип Bcm
---- 1980 г. вече от WLABm но на Görlitz или по-късните - WLAB-ове от 1985.
(http://picbg.net/u/16413/45289/570681.gif)
Всичките до 1980 г. са в син цвят на бордовете и светлосиви покриви.
Освен в Тракия експрес, най-редовно са стигали до ГДР (експрес Витоша) и
Полша (експрес Панония).
Този тук ...
(http://media.snimka.bg/9110/024474830-big.jpg?r=0)
струва ми се да отговаря на по-старите, тоест ако има някъде написан номера
(щото от снимката не се вижда) може и по-точно да определим модела поне...пък после вече и цветовете. :hi:
Tилигският в ТТ е WLAB 62-ра година определено (тип В). Първият чертеж, който си дал е на WLAB 67-ма годин(тип У).
Този от 67-ма е възможно да е пристигнал в България направо с новите надписи и номера, но другият от 62-ра със сигурност е носил старата номерация и надписи, но какви са били те като че ли никой не знае!
-
Мдааа, за сега само това намерих из архивите... :scratch_ones_head:
(http://picbg.net/u/16413/45289/570719.jpg)
...което все пак е някаква отправна точка де!
може и да успеем да разчетем ревизионна дата, и другите му данни въобще.
За съжаление това е резолюцията с която разполагам. :blush2:
Но за жълтите ленти от ливреята още ще издирвам
-
Никой не спори, че такъв е имало в БДЖ - снимки на такива сини спални вагони има бол. Тилиг леко го направиха и в H0 - както трябва да си бъде с новото означение и без съмнителни жълти линии. Само, че с тези надписи и линии - никой не ги е виждал тези вагони.
-
А защо въобще трябва да се спори ?
И навсякъде да виждате спор?
Търсим технически данни и снимки на тези вагони, които се произвеждали,
а ние сме употребявали !!!
Нещо пак не стана ясно какво правим тук в темата и по стар обичай - СПОРИМ ...(!?!?!?!?!?!)
Аман от глупости и лакърдии (локумената тема е в друг раздел).
Тук или качваш достоверни аргументи ... или мълчиш за да не приличаш на плямпало.
Последното не се отнася за Красен, ами за всички които пишат общи приказки
от областта на фантастиката и ...лаф-мохабета :sarcastic:
Впро(ем един офтоп и от мен...
(http://dstrombeck.de/VEB_Bautzen/VEB_A_1.Kl_Bulgarien.jpg)
Зазо още преди пет дена ме пита за снимка със син цвят на 1/1 вагон.
Сега предполагам и той е намерил вече нещо ...
...и не сме спорили с него , а си говорихме и търсехме... :sarcastic:
ПП. Впрочем сега се сещам за една малко по-различна техника която ползваме в стендовия моделизъм.
Намираме необходимия модел в 1:1 и стържем боя на неизвестните места (например ливреята) пласт по пласт - тогава дори и номер по РАЛ може да се определи, щото при пребоядисванията, никога не е сваляна старата боя , а е боядисвано отгоре.
Трябва само внимателно (понякога и със смивка) да се свали пласт по пласт и ...ГОТОВО.
Само трябва и някой да го направи де... :on_the_quiet:
-
След кратка справка с гугъл излиза веднага ето тази снимка, ако се задълбочи човек - със сигурност ще има още.
(http://www.lrpresse.fr/trains/album_mod/upload/451db453126ca231c4e83481f6a4576f.jpg)
-
Хубави снимки, но все от 4-та епоха. Тук главният въпрос е как е изглеждал вагона преди 1970 година!
-
А има и още нещо-вагона на Тилиг е "нафтарка".До вкарването на Ex Mitropa,ex DB,нашите спални вагони са с котлета на твърдо гориво :hi:
пп С нафтови котлета се били само вагоните от "Витоша Експрес"
-
Значи надписа в дясно, който според Ст.Стоичков въобще не трябва да е там, а е и тотално грешен, е:
BDZ-BULGARIA
WLAB 526
42.5t
30 места
Също така Стоичков твърди, че надпис РСВ никога не е имало върху спални вагони, както и жълтите линии.
Ники е прав за "Нафтарката" - има надпис "Водно отопл. с течно гориво".
Ревизията на вагона е от 1966 г. (25.4.66).
Между другото само моят ли няма прикачни или всики са така ?
П.П. Иначе новата конструкция на B-вагоните е супер.
-
Aз не мога на 100% да се доверя на Ст. Стоичков, предпочитам да видя снимка на спален или някакъв друг "В" вагон от периода 1962-1967 година, и тогава ще стане ясно дали Тилиг не си правят свободни съчинения.
-
До тук според оскъдните налични факти с които разполагам аз си направих извод за себе си :
От Тилиг са направили украински (УЗ) Wlabm вагон с български надписи - неправилни и на неправилно място. Добре, че поне не са го направили с гофрирани стени.
(http://www.bahnbilder.de/bilder/personenwagen-101981.jpg)
П.П. И силно се надявам да съм в грешка - защото фирмата Тилиг я имам за сериозна - както в H0 така и в TT.
-
Благодаря Влади! Ообено важно е това - WLAB 526
както и ревизионната дата - не че е точна но поне годината явно отговаря! ;)
Ще имам по-точна отправна точка, щото аз моя още не съм си го взел (това и за прикачните де)!
:hi: :hi: :hi:
Ясен е прав - търсим по-старите вагони как са изглеждали!
За Стоичков вече е ясно.
За украинския Красене - ако е този от снимката , не само гофрето ами целият не е същият.
Ако имаш предвид жълтите ливреи ...и те не са точно...то въобще няма нищо общо с модела в ТТ.
Накратко - издирваме снимка на наш спален вагон в синьо от пред 1970 година - тоест от първите внесени у нас от ГДР. Много вероятно е да е и от първите фабрични номера на германците - по линията на СИВ над 75 % от произведеното веднага се даваше на останалите соц. страни които го искаха де...А ние не знам в онези времена да сме правили спални вагони.
Търсенето продължава вече и немците се заинтригуваха...
:search: :search: :search:
-
Аз пък предпочитам да си карам влакчета, вместо да си чеша езика с великия рИализъм... Поредната вреда от рИализъма във форума и напъните в тая насока... Поредното търсене на кусури у другите... Нормалните хора си карат моделите и се кефят, а вие тук се кефите да се дърляте и да си мерите манивелите... Ми мерете си ги.. .Аз отивам на :locomotive: :locomotive: :locomotive: Желая ви приятно губене на времето в ялови спорове... :hi:
-
Венци, защо продължавате само ти и Красен,
да търсите под вола теле?
Защо виждате някакъв спор в опита ни да си намерим
повече инфо за този вагон!
Нещо съвсем сте се изкривили :stop: :scratch_ones_head: :fool: :fool: :fool: бре хора...
-
Специално при мен от изхода на "спора" (както някои го наричат) зависи дали ще си купя въпросния вагон или не.
-
"Спорът" се води за ТТ-вагона. Иначе в НО си е съвсем наред - спален тип "У", четвърта епоха, с всички надписи и разцветки абсолютно достоверни.
-
"Спорът" се води за ТТ-вагона. Иначе в НО си е съвсем наред - спален тип "У", четвърта епоха, с всички надписи и разцветки абсолютно достоверни.
Анджек за него думаме, но аз го чакам в НО (нали и в НО ще е със същата спорна разцветка). Само дето не разбрах защо едновременно в дискусията за него намесихме и спалния в 5 еп. дето няма "спор", че е напълно редовен.
-
Защото спалния в H0 не е в пета, а е в четвърта - и е напълно достоверен и е на пазара вече. Няма общо със спалния в ТТ. Иначе - Best Ripper - точно реализма дели моделите от играчки. Тъй, че аз предпочитам да давам парите за модели (достоверни),а не играчки. Ако ти би дал 50-100-200-400 евро за играчка - аз бих ги дал само за модел. По тая логика 46 125 можеше да я направиме зелена и с номер 46 425 нали ?
-
Да се върнем на вагона в ТТ. Успях да се сдобия с малко инфо, надявам се вярно. Вагоните са били десет и са доставени 1962-ра година.
след преномерирането 1971 са били с номера
51 52 64 84 от 520 до 530 или 523 до 533
Не е много сигурно, но имайки предвид, че тоя на тилиг е 526, явно е от същите. Били са тип "B", серия WLAB и наистина са били с отопление на нафта. Как са били боядисани и за раположението на надписите, обаче няма никаква информация. Да се надяваме, че в книгата на Стоичков ще има повече.
-
Стоичков в събота разгледа вагона много подробно и първата му реакция бе, че "такова чудо няма". Най-вече забележките му се отнасяха към този надпис "РСВ", дето незнам защо е капичнат в средата, което никак не е практика на БДЖ, а така също и към самия надпис "БДЖ" - "изпратен" някъде до вратите. Забележки имаше и към лентите, каквито, според Стоичков, никога не е имало в БДЖ.
"Но дали е така, кой ще ми каже. Аз вървя по света и подсвирквам си... даже." ;)
Моят съвет към притежателите на този хубав вагон е хич да не се втилясват и да се кефят на новото си попълнение на БГ подвижен състав. Вярно, със забележки е моделът, но какво от това! БГ си е БГ. :yes:
-
Владо е абсолютно прав. Трабва да се кефим на всеки BG модел. Иначе и на мен ми е инртересно да видя снимка на оригиналния вагон - ако знаех немски, директно щях да пиша на TILLIG и да ги питам.
-
Писах вече, но от умрял писмо. Доста подборно отговарят като цяло.
-
Вчера със Стоичков се чух и той нещо спомена, че е намерил снимки на вагона и иска да ги покаже. Ако съм разбрал правилно и имам възможност, ще гледам в събота да го доведа в клуба, за да направим разбор на снимките. И тогава ще видим "кой кум, кой сват, кой на булката брат..." :spiteful:
-
Вчера със Стоичков се чух и той нещо спомена, че е намерил снимки на вагона и иска да ги покаже. Ако съм разбрал правилно и имам възможност, ще гледам в събота да го доведа в клуба, за да направим разбор на снимките. И тогава ще видим "кой кум, кой сват, кой на булката брат..." :spiteful:
Днес Стефан Стоичков донесе албумче със снимки, но за съжаление въпросният спален вагон от 3-та епоха го нямаше там. Имаше, обаче вагон-ресторант от 3-та епоха (тип ВКАЖ),на който в средата наистина има надпис "РСВ", но пък надписът "BDZ-Bulgaria" липсва!
Все пак излиза, че Тилиг имат някаква инфорация за вагоните на БДЖ.
-
Яско, а номера на вагона къде беше, горе в средата между прозорците или в ляво до вратата, където е на вагона на тилиг?
-
Единствено на престилката имаше номер, което ме учуди още повече.
Този тип вагон-ресторанти пътуваха до към средата на 80-те, аз ги помня прекрасно, но тогава не съм се заглеждал никога в номерацията им. Единствено помня големите жълти букви "ВАГОН РЕСТОРАНТ" на фона на тъмносините вагони... бяха много красиви :)
-
Именно!!!
Десетте вагона пристигат от ГДР, в типичната немска окраска на Митропа за спални вагони,
която в последствие преминава към червените цветове.
Тъмно син, жълти ливреи, номера в края - до вратата. Впрочем най-близко до тази окраска
е и следващата (извънредна) поръчка - Турист експреса от Дрезден до Варна с автоплатформите,
който си е чисто ГДР-ейски врак от същите години. Именно заради квотите за задоволяване
на страните членки от СИВ, вагоните за Турист-експреса,
са правени в извън работно време от комсомола на ГДР, на доброволни начала,
както добре знаем от историята по създаването на този международен влак.
Тъй като тогава не е имало такива екстри като специални поръчки,
щото то и вагони са се произвеждали в ограничени серии (типично соц безумие, от недостиг на ресурси)
ние поръчваме десет броя, колкото ни е квотата по линия на СИВ,
а немците ги изпълняват по тяхната (и единствена тогава) цветова схема.
От тук и този невиждан надпис --- РСВ, както и странното ...БДЖ-България в един ред.
След две-три години (и повече) експлоатация, са пребоядисани в по-светло синьо,
и си получават типично нашенските надписи и т.н.
Подобна е историята и на вагон ресторантите ни от онова време, когато пък те
си получават целият надпис --- ВАГОН-РЕСТОРАНТ.
Снимка на спалния има вероятност да изкочи, но предварително не се гарантира
за качеството и...както и дали ще се виждат местата на надписите.
Търпение и работа му е макята!!!
Впрочем взех си вагона и съм страшно доволен от вида му.
Освен, че е БДЖ :dance1: :dance1: :dance1:
е и страшно детайлен и мнооооого красив!!!
:good: :good: :good:
Нито един вагон от най-новото производство на тилиг в частта за Игреците,
за сега не е съоръжен с прикачни... :scratch_ones_head: чакаме решение и развитие от фирмата.
А моят вече навъртя два километра пробег...ей така - само докато му се кефех!!!!
:buba: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :whistle: :fan: :snooks: :locomotive: :locomotive: :locomotive:
-
Аууууу, сега виждам че сте/сме оцапали темата на Жоро за поръчки към Тилиг.
Моля администраторите да отделят всичко със подходящо заглавие (например спални вагони на Тилиг)
и там да си коментираме горните данни.
А аз вече си търся и подходяща фигурка в иниформа, за ресторанта на БДЖ ;)
(http://www.lostbulgaria.com/pic2/4221.jpg)
http://www.lostbulgaria.com
-
Такаа, за сега информацията до тук се потвърждава.
Спалния вагон в ТТ, е произведен през 1962 г. и цялата поръчка е била изпълнена
наведнъж. Десет вагона - от WLAB 523 до WLAB 533.
Направени са във фабриката от Гьорлиц, щото отчасти някои (за DR и CSD) са правени и в Десау,
преди там да се специализират към хладилните товарни вагони.
Офтоп--->Впрочем от различни модификации на МК-4, се оказа, че до 1985 г. са предали на СССР 25 000 (!!!) броя от тях.
Така, за спалния. Има коствени данни, че е боядисван именно в първоначално стандартното синьо,
за всички спални вагони пътуващи по европата в тия години, като подчертавам - жълтите ливреи,
са втория отличителен белег именно на спалните вагони, без да зависят от модела и администрацията.
Тоест по синия цвят и жълтите линии, тези вагони отдалеч и за всеки са означавали само едно - спални.
Това не е измислица на Тилиг, защото някой все още са си така и в други
администрации - Украински, Белоруски, Хърватски и Словенски.
В последните две балкански страни линиите също ги има, но вече са бяли.
Проблема е че толкова стари вагони вече почти не са останали - все пак някои от тях са над 45 годишни.
Смятам, че по този начин са били боядисани и нашите десет бройки.
Горе долу към 1967-1972 година както немците, така и ние почваме да си ги боядисваме вече по-друг начин.
Митропите стават с познатия ни червен цвят и голям надпис, нашите стават по-светло сини (преди съвсем да избелеят де).
и съответнияте надписи. Следва и преномерацията която за източната част от Европа е течала от 1975 до 1975 г.
Тогава и нашите получават новите си номера, вече надписани на характерното за БДЖ място.
Тоест WLAB 526, става 51 52 64-84 526-х (контролнота цифра си я изчислете сам)
Съответно по означенията от 1985 г. това означава:
51 - Спален вагон без климатик
52 - към администрация БДЖ
64 - серия спални(специални вагони) комбинирани (тук имам и други тълкувания, но това ми се вижда най-вярното)
84 - вагон до 140 км/ч (от 8-цата) и само с парно отопление -от 4-ката,
(тоест водно загрявано с течно или твърдо гориво) както каза Ники.
526 е стария номер по който са били означавани всички такиво вагони в европа (WL;WLAB;WLAM;WLABm и т.н.)
Ето един чешки с максимално близък номер до нашия...и на външен вид (без окраската).
(http://picbg.net/u/16413/41260/572501.jpg)
WLAB_51_54_64-80_196-5
От тук е повече от ясно - произведения от Тилиг вагон в ТТ е именно в трета епоха, не само по ревизионната дата,
но и по окраска и означение. Тоест това представлява първообраза на този вагон за България.
Колкото до модела - този чертеж отговаря най-точно на вътрешността му,
която намерих след като свалих покрива на модела. (подготвен е за осветяване)
(http://picbg.net/u/16413/41260/572749.jpg)
WLAB-1965
В тази конфигурация (WLAB-1962/1965 вкл.) са произвеждани до 1967 г.
когато окончателно ги извеждат от производство,
а продължават само с производството на модел WLAB-1968.
Нашите не съм сигурен, че са имали малките бели овали (на модела) които всъщност
са означавали чрез светлинна сигнализация "имали/няма" свободни легла във вагона:
(http://picbg.net/u/16413/41260/572499.jpg)
(http://picbg.net/u/16413/41260/572503.jpg)
А иначе се намери и една снимка на проезведен точно през 1962г. такъв вагон на DR=
Снимката ме у по състояние от 1993 г. и не очаквайте да не е червен.
Въпроса е че е точно "копие" на модела! ;)
(http://picbg.net/u/16413/41260/572510.jpg)
(http://picbg.net/u/16413/41260/572509.jpg)
Такаа...обаче докато не се намери снимка с въпросната окраска (па макар ичерно бяла( от онова време,
дискусията остава открита. За окраски различни от търсената, също ,
но трябва да бъдат добре аргументирани (да се виждат в подробности на снимките),
като номер на вагон, ревизионни дати и т.н за да се направи необходимото сравнение.
Това е за сега...
Очаквам още нещо да изкочи и от немската фототека - има списание (май са били четири в годината)
със снимки и новини, издавано от фабриката в Гьорлиц.
Въпроса е как да ги намеря (вече имам няколко броя) и най-вече да ги дръпна в електронен вид.
И още един офтоп - попаднах на страшно много книги за вагони,
нещо като архиви с вагони немско производство, но няй-евтината е 39 евро.
Нямам нищо против да си купя няколко, но ако има сигурност, че вътре ще имам повече от пет реда
по интересуващите ме вагони (като в този случай - за спалния).
:scratch_ones_head: ;D ;D ;D
;)
(http://picbg.net/u/16413/41260/572508.jpg)
ПП. Според Ники, може и да съм объркал тълкуването на цифрите в номера на вагона по-горе... :blush2:
Който знае повече (Тодоре :hi:) да помага ако иска и може.
-
http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/buchdetails_7136.html (http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/buchdetails_7136.html)
http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/buchdetails_8966.html (http://www.verkehrswesen-antiquariat.de/buchdetails_8966.html)
Ето книги. Общо взето има някоя и друга приказка за вагоните, доставяни за БДЖ. Но за Пламен със сигурност информацията няма да е достатъчна. Като цяло, по отношение на износа, са наблегнали повече на доставките срещу долари за тогавашните държави от третия свят - Аржентина, Бразилия, Перу, Кения, Уганда, Сирия, Гърция и т.н. Интересни са, има какво да се прочете и научи, спор няма. Но книгите на Айзенбан Кюриер поначало имат един много съществен недостатък, въпреки че става въпрос за техническа литература, а именно: Чертежите са с ниска разделителна способност, трудно се четат дори с лупа. Освен това не мога да разбера защо бягат от цветните снимки като дявол от тамян?Ползват такива само когато хептен нямат черно бели. Сещам се за откачени преподаватели от студентските ми години, които ни набиваха в главите, че в учебниците и в литературата, която претендира да бъде на високо ниво, следва снимките и илюстрациите задължително да са черно бели. Цветното било "детска градина". Дали, наред с дългите и съвсем неразбираеми изречения, не са го научили това от германците? Освен това ЕК Ферлаг следва да си уволнят дизайнера - оформлението на книгите им просто е отвратително, ужасно "дразни" очите, в следствие на което след една-две страници главата боли, та пушек се вдига. За сравнение, имам неща на други издателства и там, например книгите за Икарус, всичко е написано и оформено така, че може за нула време да се прочете цялата книга, без човек да се преумори.
Ето едно много хубаво нещо, за жалост само за вагоните, експлоатирани в Германия, и някой и друг ред за износа. Много хубаво, ама и цената е направо смразяваща - 77 тома по 24 евро всеки с доставката - около 1850 евро или 3700 лева. Аз купувах, купувах, но по някое време се отказах, още повече, че става въпрос само за вагоните, експлоатирани в Германия.
http://www.geramond.de/sammleredition-19-wagen_170.html (http://www.geramond.de/sammleredition-19-wagen_170.html)
С една дума по-добре да изчакаме книгите на Стоичков, той най-добре знае кога какво е произвеждано и доставяно за България.
-
:yes:
Точно за тези книги говорех.
Особено тази за 160 годишнината на фабриката.
Някъде намерих все пак повече от нея, та сглобих някаква информация за спалните вагони.
Дано всичко да е наред с нашата книга - трябва си, пък макар и да е с виждането на автора и.
Щото си нямаме такава за сега.
;D ;D ;D
-
Вярното разчитане на цифрите в последващият номер е така
Тоест WLAB 526, става 51 52 64-84 526-9.
51 - Пътнически вагон за международно съобщение (RIC) с постоянно междурелсие (1435 мм).
52 - администриран от БДЖ.
64 - серия спален вагон с десет купета.
84 - вагон до 160 км/ч (от 8-цата) и само с парно отопление (тоест водно, загрявано с течно или твърдо гориво).
526- е стария номер с който е бил означен/номериран за Европа от спалните типове (WL;WLAB;WLAM;WLABm и т.н.)
9- контролното число
Вагона е точно с десет купета, като само на модела от 1962 г. е имало
и врати м/у купетата за да могат да се обединяват по две.
(http://picbg.net/u/16413/41260/572749.jpg)
Доказано тази синя окраска с жълтите ливреи, е била стандартна за всички
спални вагони от типовете WL;WLAB;WLAM;WLABm и т.н. в Европа
преди създадавено на UIC. Някой държави я ползват и до днес (също и с бели ливреи).
(http://media.snimka.bg/9110/024474831-big.jpg?r=0)
Надписите на чуждите езици са си над прозорците и до ден днешен.
Надписа "спален вагон" на български език в двата края,
е бил сложен по изрично настояване от наша страна.
Както и надписа "РСВ" в средата. В последствие всичко това е значително променено.
Включително и след сдобиването им с новия номер (по UIC),
който е бил маркиран от долу на рамата, непосредствено под коша.
Издирването на конкретна снимка продължава.
Все пак са изминали 50 години
(30 комунизъм + 20 абсурдистан) от производството му...
;D ;D ;D
-
526 е поредния номер в серията и няма общо със "стария номер с който е бил означен/номериран за Европа от спалните типове".
-
Въобще знаеш ли как са се означавали (освен по тип и серия) спалните вагони на територията на Европа?
Какво още ги е обединявало, освен поредните номера?
Преди въвеждането на единната номерация за международно означение на вагоните...или само разтягаш локуми?
Единно означение с поредни номера, отделени на групи за различните страни?
А, познай например немските WLAB-ове кои номера са носели?
И кои номера са били нашите спални новозакупени след 1944 г.?
-
Пламене, това което гледах на снимките от сайта на "TILLIG" и сетовете които и ти, и аз имаме "Touristenexpress", и допълнителните вагони са идентични (синия цвят и жълтата линия). Разликата май е само, че са с новите куплунги и администрацията на дадената държава. :)
-
Е щом казваш...
не е лошо да прочетеш първите пет страници тук...
Освен в годините на производство, те се различават и физически - нямат нищо общо, а пък на външен вид също имат разлики.
Въобще само напомнят един на друг (подобно оня украински вагон, дето напомняше на Кракомобила...)
Разгледай си двата вагона (спалния на РСВ-то и спалния на ТOUREX-а) е ще видиш колко са различни.
-
Днес бях на гости при Стефан Стоичков и...видях с очите си снимка на този спален вагон!
За съжаление снимката е от вестник с много лошо качество. Но в статията под снимката се говори за 10 броя спални вагони от фабриката в Гьорлиц, 4 от които са пристигнали, а останалите 6 предстои да пристигнат в България през 1962 година.
Както казах, снимката е с много лошо качество, но ясно се виждат ДВЕТЕ линии (вероятно жълти), двата надписа СПАЛЕН ВАГОН, надпис в средата, който повече прилича на РСВ, отколкото на БДЖ.
Излезе и една много любопитна информация- изглежда че това са първите спални вагони в БДЖ в СИН цвят- в друга статия от вестник се описват първите спални вагони, произведени в Дряново около 1954 година и там пишеше ТЪМНО ЗЕЛЕНИ.
Една малка корекция към по-горния пост на Пламен- номерата на тези вагони са от 523 до 532.
Оказа се извънредно трудно да се открие някаква информация за вагоните на БДЖ от 50-те и 60-те години-явно са били много строго секретни. И сега изпадаме в малко обидното положение да чакаме някоя фирма да произведе модел на БДЖ вагон, и от модела да научаваме как са изглеждали, как са боядисвани и как са номерирани вагоните в родната ни железница.
-
Въобще знаеш ли как са се означавали (освен по тип и серия) спалните вагони на територията на Европа?
Какво още ги е обединявало, освен поредните номера?
Преди въвеждането на единната номерация за международно означение на вагоните...или само разтягаш локуми?
Единно означение с поредни номера, отделени на групи за различните страни?
А, познай например немските WLAB-ове кои номера са носели?
И кои номера са били нашите спални новозакупени след 1944 г.?
Пламене - има си документи в които е упоменато как се номерират вагоните. Хубаво е да не преоткриваш топлата вода. Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
Специално за теб пиша как се означават пътническите вагони в рамките на Международния железопътен съюз:
1 2 3 4 5 6
00-00-00-00-000-0
RIC BDZ
1 група - състои се от две цифри - първа и втора, и определя режима за замяна.
2 група - състои се от две цифри - трета и четвърта, означава железопътната администрация собственик на вагона.
3 група - състои се от две цифри - пета и шеста, означава серията на вагона - първокласен, второкласен, спален и т.н.т
4 група - състои се от две цифри - седма и осма, означава максималната скорост и вида на отопление на вагона.
5 група - състои се от три цифри - девета, десета и единадесета - означава поредния номер на вагона.
6 група - състои се от една цифра - дванадесета, означава контролната цифра на вагона която се изчислява по специална формула.
-
Тук може малко по-подробно да обясня разшифроването на всяка от цифрите:
ЗА ПЪТНИЧЕСКИ ВАГОНИ
1-вата цифра може да бъде 5 или 6! 5 означава, че вагона е по редовна тарифа, а 6 че е по специална.
2-рата цифра може да бъде 0, 1, 2, или 7. 0 означава, че вагонът е за вътрешни съобщения, 1 означава че е за международни в рамките на UIC, 2 е вагон за международни съобщения но само за МС (страните от соц. лагера) и 7 означава, че вагонът е САМО ЗА ОПРЕДЕЛЕНА линия във вътрешните съобщения.
3-та и 4-та цифра заедно показват коя ж.п. администрация е собственик на вагона (кодът на БДЖ е 52)
5-та цифра показва класата на вагона.0-пощенски вагон, 1-първа класа, 2-втора класа, 3 1/2-ра класа, 4-кушет 1-ва и 1/2 класа, 5-кушет 2-ра класа, 6 спален 1-ва и 1/2-ра класа, 7 спален 2-ра класа, 8-ресторант, 9 пулманови и специални вагони.
6-та цифра показва броя на купетата, или броя на прозорците, срещу които има седалки при безкупейните вагони.
7-ма цифра и 8-ма цифра показват максималната скорост и вида на отоплението (изчисляват се по специална таблица)
9-та, 10-та и 11-та цифра са номера на вагона в серията. Тук е важно да уточним, че тези цифри са еднакви с последните три цифри от стария номер на вагона (преди 1968 година)
12-та цифра е контролна.
Тази номерация, обаче е въведена в UIC (и в БДЖ) на 1 ноември 1968 година! А вагонът, който обсъждаме е изпълнен в трета епоха с номер 526 (както се потвърди от няколко източника, доставката от Гьорлиц през 1962 са десет броя с номера 523-532) Наскоро разбрах, че спалните и ресторант вагони на БДЖ до 1968 са имали само ТРИЦИФРЕНИ номера (другите пътнически вагони са имали 5-цифрени)
-
Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
Трудно ще си представя в БДЖ да е имало 500 спални вагона. Този пореден номер по всяка вероятност е повече от пореден.
-
5xx е подсерия.
-
Пак казвам - 526 е поредния номер в серията.
Трудно ще си представя в БДЖ да е имало 500 спални вагона. Този пореден номер по всяка вероятност е повече от пореден.
Kъм 1968 година спалните вагони в БДЖ са едва 20 броя (вкл. 2 броя от ЛИНКЕ–ХОФМАН доставени 1940 година , 8 броя "Ждановки" произведени от 1952 до 1955 година, и 10 броя от Гьорлиц 1962 година), а ресторантите 15 (5 броя Ждановка 1955 и 10 броя "ВКАЖ" 1964-1965 година)
-
Не виждам какво пречи вагона да запази стария си пореден номер при получаване на 12-цифрения номер по UIC.
-
Запазва се!
Старите номера са 523-532
а новите са 51 52 64 84 523-8 до 51 52 64 84 532-9
-
Кракомобил...не виждам смисъл да ми обясняваш нещо което явно го знам,
щом горе съм "разшифровал" правилно всяко едно число (или цифра) от новият номер на вагона.
Друг е въпроса ако го правиш за по незапознатите с материята...но струва ми се че Тодор вече го направи тук във форума някъде...
А и дали въобще този вагон е достигнал (доживял) преномерацията.
Тодоре, не става въпрос дали сме имали 500 вагона, а че това са нашите поредни номера,
както казват Зазо и Ясен ...от 523 до 532 от WLAB модела. Поредните номера на немците от това време,
са (за тип WLAB) 418 до 458 струва ми се (по-старите ...до войната струва ми се, пък са им от 173 до 214 май).
На Дания по това време са били от 465 до 485.
(за чуждите администрации ги пиша по памет, така че възможно е и да не са точно тези...
...но важното е мисълта за обща номерация)
Всички вагони в Европа по това време от типа WLAB са получавали поредни номера (да не се бърка с фабричните)
в нещо като опит за международна стандартизация, тъй като се е считало че спалните вагони пътуват не само на
своя, но и на чужда територия (все пак в Европа разстоянията не са големи) са били под единнен ред с общо означение
WLAB, както и съответно различните модификации като WLABm, WL, WLABme и т.н.
В това отношения Ясен е прав - най-вероятно при преномерирането съгласно UIC (в частта за RIC)
този вагон да си е останал с номер (вече в серията) 526.
Сега за снимката от вестника на Стоичков.
Вчера Стефан Стоичков заяви за този вагон/почти дословно/ "те такова животно нема"
Който иска нека се върне назад по темата (вкл и Кракомобила)
и нека прочете мненията, за да разбере за какво идеше реч.
Стоичков в събота разгледа вагона много подробно и първата му реакция бе, че "такова чудо няма". Най-вече забележките му се отнасяха към този надпис "РСВ", дето незнам защо е капичнат в средата, което никак не е практика на БДЖ, а така също и към самия надпис "БДЖ" - "изпратен" някъде до вратите. Забележки имаше и към лентите, каквито, според Стоичков, никога не е имало в БДЖ.
...
Не беше спор, а опит да се уточни дали сме имали
вагон с тази разцветка. Включително и Стоичков избърза да "отреже", че те такова жувотно не е имало в БДЖ.
А какво се оказа - че всичко което прогнозирах (чисто логически, познавайки реалносттите на тогавашната практика...не само в БДЖ, а в цялата ни страна) имах пресантимана, че това е се е случила точна така:
Именно!!!
Десетте вагона пристигат от ГДР, в типичната немска окраска на Митропа за спални вагони,
която в последствие преминава към червените цветове.
Тъмно син, жълти ливреи, номера в края - до вратата. Впрочем най-близко до тази окраска
е и следващата (извънредна) поръчка - Турист експреса от Дрезден до Варна с автоплатформите,
който си е чисто ГДР-ейски врак от същите години. Именно заради квотите за задоволяване
на страните членки от СИВ, вагоните за Турист-експреса,
са правени в извън работно време от комсомола на ГДР, на доброволни начала,
както добре знаем от историята по създаването на този международен влак.
Тъй като тогава не е имало такива екстри като специални поръчки,
щото то и вагони са се произвеждали в ограничени серии (типично соц безумие, от недостиг на ресурси)
ние поръчваме десет броя, колкото ни е квотата по линия на СИВ,
а немците ги изпълняват по тяхната (и единствена тогава) цветова схема.
От тук и този невиждан надпис --- РСВ, както и странното ...БДЖ-България в един ред.
След две-три години (и повече) експлоатация, са пребоядисани в по-светло синьо,
и си получават типично нашенските надписи и т.н.
Подобна е историята и на вагон ресторантите ни от онова време, когато пък те
си получават целият надпис --- ВАГОН-РЕСТОРАНТ.
Снимка на спалния има вероятност да изкочи, но предварително не се гарантира
за качеството и...както и дали ще се виждат местата на надписите.
Търпение и работа му е макята!!!
...
И така за радост на Ясен, Зазо, Ники, Владо едно, Микси, Жоро, Адриан и моя (разбира се) вагона се оказа точно
изпълнен от фирмата Тилиг и за ТТ. ПРи това си е точно в епохата и окраската!!! ...и си е готин, щото е от ново производство. :dance1:
Тия дни (след осветяването на моя) може да му направя и специално представяне.
Ако някой може да сканира снимката от Стоичков, ще е едно чудесно допълнение.
Който си го купи - купи...останалите от чеТТата предполагам вече ще са спокойни и рано или късно ще се сдобият с него.
Не бих се учудил в Тилиг да имат не само чертежите, но и пълната документация на този вагон,
все пак производителя си е техен - тоест те са най-близо до първоизточника.
Не твърдя че от Тилиг са безгрешни, но страшно се радвам,
че този вагон е точно моделно копие на прототипа му за България от 1962 г.
:good: :ok: :ok: :ok: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :dance1: :dance1: :dance1: :ok: :ok: :ok: :good:
ПРедстои ми осветяване на моя екземпляр!
:yes: ;D ;D ;D
-
По въпроса за WLAB-526, сега ми хрумва и още нещо! :scratch_ones_head:
Може още тогава (преди въвеждането на UIC) да и било и така:
WLAB-526
52 .......БДЖ; (става последствие и 52 по UIC)
6..........№6 от българската серия...(макар че ако са последователно произвеждани,
да трябва да е №4 щото първия е 523,,,втория е 524 ,,,третия е 525 ,,,и четвъртия е 526)
Но на това може да се върнем и по-късно щото си е чиста фантазия вече ала .... :blush2: :pleasantry:.
;D
-
Супер! Тилиг за пореден път доказаха, че са сериозна фирма. Почвам да си мечтая за следващи БДЖ вагони, тяхно производство. По 1 на година да правят, пак е нещо ;D ;D ;D
-
Кхъм, кхъм. Такааа.... Другари и другарки, както се казва, имаме новина. А именно потвърждение, но по-голямата част от подозренията ни. След 10-ина мунити, поради необходимост от технологично време, вече и със снимков материал.
-
(http://farm7.static.flickr.com/6052/6347705244_f34a77f547_b.jpg)
снимка: Вагонен завод Гьорлиц
-
Браво, браво! За такава находка заслужаваш едно черпене!
-
ZAZO!!!ZAZO!!!ZAZO!!!ZAZO!!!ZAZO!!!ZAZO!!!
Гоуем си!!!!!
:hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi:
:yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:
ПП. За жалост надписа в средата все пак се оказа "БДЖ" (при това с тогавашния шрифт) а не "РСВ" :yes:
-
плс някой да преведе това :
Vierteiliges Set Schnellzugwagen (Typ Y/B70) der Bulgarischen Staatsbahn BDZ (Epoche IV)
bestehend aus Sitzwagen Am, Bm sowie Liegewagen Bcm und Schlafwagen WLABm
Bereits 1962 wurde eine erste Serie Schlafwagen aus der DDR an die BDZ geliefert. Diese entsprachen den zeitgleich an die DR/Mitropa gelieferten WLAB 62 und damit dem OSShD-Typ B. 1968 wurden ebenfalls aus Görlitz die ersten Sitz- und Liegewagen des UIC-Typs Y nach Bulgarien geliefert, denen 1972 eine weitere Serie Am-Wagen aus Bautzen und WLAm aus Görlitz, allerdings als Typ Y/B 70, folgte. Weitere Lieferungen von Schlaf- und Liegewagen erfolgten 1978 (Bcm aus Bautzen) und 1980 (WLAB aus Görlitz). Gemischtklassige Sitzwagen ABm wurden nicht geliefert. Sitz- und Liegewagen hatten grüne Wagenkästen, Schlafwagen solche in blauer Farbgebung. Die Dächer waren hellgrau lackiert.
Mit dem „Pannonia-Express“, dem „Vitoscha“ und dem „Trakia“ gelangten Wagen der BDZ bis in die ehemalige DDR.
-
Адри не ме бива много с немския, ама накратко:
Сет от 4 вагона (Typ Y/B70) на Българските държавни железници БДЖ (епоха 4)
Състоящ се от вагони Am, Bm както и кушет-вагон Bcm и спален вагон WLABm
През 1962 е доставена първата серия спални вагони от ГДР за БДЖ. Те отговарят на серията WLAB 62 доставяна по същото време и за DR/Mitropa, т.е. Typ B на ОСЖД. Също така през 1968 г. от Гьорлиц са доставени първите купейни и кушет вагони Typ-Y на UIC, следва серия от вагони Am от Бауцен и WLAm от Гьорлиц, този път Typ Y/B70. По нататък има доставка на спални и кушет вагони през 1978 (Bcm от Бауцен) и 1980 (WLAB от Гьорлиц). Смесени купейни вагони ABm не са доставяни. Купейните и кушет вагоните са боядисани в зелено, спалните в синьо. Покривите са боядисани в светло сиво.
Информацията е приблизително вярна. Подготвям в момента, няколко материала точно за достваките на вагони за БДЖ от ГДР. Надявам се следващата седмица да почна да ги пускам лека полека. За спалните вагони съм почти готов.
-
(http://farm7.static.flickr.com/6052/6347705244_f34a77f547_b.jpg)
снимка: Вагонен завод Гьорлиц
Сега, като върнах и прочетох темата от начало, забелязвам още едно несъответствие:
На снимката, макар и черно-бяла, се вижда ясно, че престилката( под долната жълта ливрея) е черна! А Тилиг са я боядисали в синьо!
(http://media.snimka.bg/9110/024474831-big.jpg?r=0)
-
То на истинския и един прозорец повече се вижда.
-
То на истинския и един прозорец повече се вижда.
Без прозорците на тоалетните и вратите, трябва да са 11 :)
-
Те са 11 - ама тоз в ТТ има прозорчета за маршрут - пък истинския има големи прозорци.
-
Малките прозорчета са от страната на коридора, а от страната на купетата са големи. Снимката на истинския е от страната на купетата.
-
Значи ги бъркам - щото на София има едни спални с малки прозорчета от двете страни.
-
Ето така са от една и съща страна, a и снимката е цялата + ГДР-ския вариант. От лява надясно прозорците са: тоалетна, помещението на шафнера, следват 10 купета, тоалетна.
(http://media.snimka.bg/9110/024474830-big.jpg?r=0)
(http://farm7.static.flickr.com/6223/6347876121_065daa340a_b.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6218/6347876169_53b3bae9cd_z.jpg)
Ти па ше кажеш, че ги няма. Има ги и още как. Ако се разходиш из гарата и депо Надежда ще ги видиш, това, че не са сини е друг въпрос.
В случая, мисля че бъркаш. Не вярвам да са останали в движение от тези вагони. Доколкото знам са бракувани всичките в началото на 80-те. Може да има някой преустроен на друг тип. Ако имаш предвид тези от долната снимка те са други от доставка на вагони втора ръка през 1998 ако не се лъжа. Ако ли пък не снимай и покажи ще е интересно.
(http://farm7.static.flickr.com/6115/6348655806_e99ac1e8ac_b.jpg)
-
...
Ти па ше кажеш, че ги няма. Има ги и още как. Ако се разходиш из гарата и депо Надежда ще ги видиш, това, че не са сини е друг въпрос.
...
Ако ли пък не снимай и покажи ще е интересно.
Това имах предвид - едва ли 50 годишни спални вагони са останали в България.
И аз бих искал да видя снимка н атакъв вагон!!!
А не да се налага Зазо да я получава от Германия...ама едва ли от такъв вагон е останало нещо за снимане!
;D ;D ;D
-
Ще снимам.
-
:ok: :drinks: Ако заподозреш, че все пак е такъв, намери му производствените табелки и т.н. и снимай всичко,
стига да не са откъртени. Би било полезна допълнителна информация за този вагон! ;)
-
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634389882007217500.JPG)
Тази лаборатория ми се струва да е правен от такъв спален.
-
:ok: :drinks: Ако заподозреш, че все пак е такъв, намери му производствените табелки и т.н. и снимай всичко,
стига да не са откъртени. Би било полезна допълнителна информация за този вагон! ;)
Ще се постарая.
-
Така ето и последното което имам за вече станалия пословичен спален вагон.
...
Die 1962 gelieferten WL sind mit dunkelgrünem wagenkasten und schwarzen Langträger ausgelifert worden. Аhnlich den MITROPA wagen waren unterhalb der fenster gelbe zierlinien angebracht. Die Beschriftung erfolgte ebenfalls in gelb. Uber den Fenstern stand "Schlafwagen" in deutscher, russischer, französischer und italienischer Sprahe sowie jeweils zweimal an den Seitenwänden unter den Fenstern in bulgarisch. Zum Ende der sechziger Jahre sind die WL des Baujahres 1962 von der BDZ in einem hellen blau lackiert worden. Mittig an der Seitenwand unterhalb der Fenster war ein PCB Logo, was aber in kyrillisch zu lesen ist (also RZW; Restaurant i Zpalen Wagon). Es steht für die bulgarische Gesellschaft zur Betreuung der Speise und Schlafwagen. Links und rechts neben dem PCB-Logo ist noch der bulgarische Schriftzug für Schlafwagen. Der Langträger blieb schwarz lackiert, und auch die Zierstreifen waren noch angebracht. Das grundlegende Farbkonzept entsprach somit in etwa den blauen WLAB des Tourex.
...
Bogula, Rico, Ek-Verlag GmbH
Превода е мой и най-вероятно не съвсем точен, но основната индфомация надявам се е ясна.
Доставените през 1962 г. вагони WL са със зелен кош и черна надлъжна ивица. Подобно на вагоните на MITROPA под прозорците са с жълти декоративни линии. Надписите също са жълти. Над прозорците има надпис "Спален вагон" на немски, руски, френски и италиански, а на български от двете страни под прозорците. Към края на 60-те години вагоните от 1962-ра са пребоядисани от БДЖ в светло синьо. В средата на страницата, под прозорците има лого РСВ. В България това е службата за ресторанти и спални вавони. Отляво и отдясно на логото РСВ отново стоят българските надписи "Спален вагон". Черната надлъжна лента, както и декоративните ленти все още ги има. Основната цветова схема по този начин съответства на сините вагони WLAB на Tourex.
-
Кое от своя страна отговаря на оцветяването при модела...
-
В тази тема за втори път се налага да се самоцитирам от предните страници... :blush2:
Именно!!!
Десетте вагона пристигат от ГДР, в типичната немска окраска на Митропа за спални вагони,
която в последствие преминава към червените цветове.
Тъмно син, жълти ливреи, номера в края - до вратата. Впрочем най-близко до тази окраска
е и следващата (извънредна) поръчка - Турист експреса от Дрезден до Варна с автоплатформите,
който си е чисто ГДР-ейски врак от същите години. Именно заради квотите за задоволяване
на страните членки от СИВ, вагоните за Турист-експреса,
са правени в извън работно време от комсомола на ГДР, ....
Което перфектно съм уцелил, като сега цитирам Зазо!!! :blush2:
... Към края на 60-те години вагоните от 1962-ра са пребоядисани от БДЖ в светло синьо. В средата на страницата, под прозорците има лого РСВ. В България това е службата за ресторанти и спални вавони. Отляво и отдясно на логото РСВ отново стоят българските надписи "Спален вагон". Черната надлъжна лента, както и декоративните ленти все още ги има. Основната цветова схема по този начин съответства на сините вагони WLAB на Tourex.
И точно тази схема е в момента на модела ни... :scratch_ones_head: без черната лента - полата на вагона,
което аз спокойно бих преглътнал. Вагона се оказа максимално близо до модела!!! ;)
:lol: :lol: :lol:
-
Според мен не е толкова важно това, дали моделът е близо до оригинала или не, а че Zazo се хвана и проучи всичко за него, а ние благодарение на неговите усилия научихме много за една малко позабравена страница от историята на БДЖ. За което най-искрено му благодаря! :hi:
-
Според мен не е толкова важно това, дали моделът е близо до оригинала или не, а това че се хванахте и проучихте всичко за него, а ние благодарение на това научихме много за една малко позабравена страница от историята на БДЖ. За което най-искрено ви благодаря! :hi:
:good: :good: :good:
-
И за капак намерих и снимката но цветна от каталог на Гьорлиц от 1979 година.
(http://farm7.static.flickr.com/6106/6358387347_946e57c100.jpg)
А Владо е съвсем прав. Този вагон наистина ме мотивира яко в издирването на информация. И се оказва, че макар и малко и трудно, такава се намира. А покрай търсенето за този вагон намерих още доста неща, но ще ми трябва малко време да ги систематизирам.
-
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634389882007217500.JPG)
Тази лаборатория ми се струва да е правен от такъв спален.
Ако нещо ви интересува по тези вагони имам(е - БЛФ) постоянен пряк достъп и си говоря на най-високо ниво там.
-
Турбо, това ще го обсъдим някой път,
но лабораторията не е същия вагон - покрива му е различен на първо четене...
Този може да е преустроен от по-късните серии!?
Интересното е че в каталога на Гьорлиц, макар от 1979 година
показват първоначалните цветове на спалния вагон правен за България.
Логично в каталога да е във вида който го е произвела фабриката през 1962г.
В този му вид го предлага и в по-късен продуктов каталог.
Дори да са знаели за пребоядисването им в БДЖ, те представят това което правят.
Друг е въпроса, че при една повторна поръчка , след първите десет вагона,
навярно биха го направили с новата окраска на БДЖ (РСВ).
Тоест тук цитирания от Зазо автор допуска малка неточност по въпроса за централното лого:
първа окраска направена в завода производител през 1962 г(трета епоха).
- тъмно зелен кош, сив покрив, черна пола за шаблонирането
(както казва Трамвая), надписи на четири езика над прозорците
и два надписа на български под тях разделени от логото на БДЖ (стария шрифт).
втора окраска направена в БДЖ към 1970 година (все още в трета епоха).
- характерно син цвят, сив покрив, черна пола за шаблонирането,
надписи на четири езиса над прозорците
и два надписа на български език под тях разделени вече от логото на РСВ
(вече съществуваща като самостоятелна организация).
Това е и окраската на настоящия модел.
Тоест произведен е с логото на БДЖ, сменено след пребоядисването на РСВ.
А не от самото начало да е бил с РСВ. Впрочем тази подробност за цветовете,
прави модела максимално близо до неговият вид по време на експлоатацията му в БДЖ.
Да видим - зелен е бил около 5 до 8 години, а син след 1970 г.
(приблизително) което би трябвало да е по-големия период от експлоатацията му,
та май до края на живота му.
В тази връзка --- пиша "характерен" син цвят защото не е светло син, нито тъмно син.
Светло син става след времевото избеляване, като това е характерно дори за моделите на Тилиг
--- Турист експреса (TOUREX) ми е сбор от първото му "издание"
и двата по-късни комплекта с кат.№ 01452 и 01455.
Първите са светло сини с жълтите ливреи, а вторите са с наситено син кош и ливреите,
но без надписите по средата на коша.
Тоест характерния син цвят в последствие избелява и някои наблюдатели го описват като "светло син".
Характерен защото не е и тъмно син, а някакъв ...наситен.(мен лично страшно ме кефи точно това синьо)
Като се върна на нашият спален вагон, практически с упорството на Зазо, :hi: :hi: :hi:
се събра доста информация за първоначалния външен вид
и след десет годишна експлоатация (около) на по-новия му такъв.
То май дотук добре, ама за по-късната съдба не само на окраската му,
но и на самия модел вагон ще става трудно да се намира информация,
защото вече се прехвърляме изцяло на българска територия,
където архивите са разграбени и подменени (знаем от кого),
а вагоните най-вероятно са нарязани (също знаем от кого).
Не спирам да издирвам и чета "пътеписи" на разни чуждестранни фенове и обикновенни туристи,
идвали у нас по онези времена и споделящи впечатления в мрежата.
За жалост много рядко в разказите им се намира съществена и точна информация,
която да ни свърши работа. Разказите им приличат повече на
нашата тема за "Експресите на България" , от типа " спомнямси през хххх г....."
Но ще е хубаво да му отворим на този вагон едно "досие"...
тази тема например си е точно за него, и който и където
намери информация , да я публикува тук.
Присъединявам се към Владо, с благодарностите към Зазо!!!
:hi: :hi: :hi: :clapping: :clapping: :clapping:
Да не пропускаме и Тилиг, които са си сериозни производители!
Някой беше споменал, че Тилиг са фирма която не би произвела несъществуващ вагон.
Ми това се оказа абсолютно вярно, въпреки скептицизма на мнозина тук и
изказванията с апломб на разни "корифеи" цитирани от други тук по въпроса.
Вагона го е имало, изглеждал си точно така, така че да му съберем историята до края!
:hi: :drinks: :dance1: :im_so_happy: :im_so_happy: :im_so_happy: :clapping: :clapping: :clapping:
-
Тази "зелена" снимка на спалния вагон от 1962 преобърна напълно представите ми. Добре поне че Тилиг имат достъп до архивите на Гьорлиц, и че Гьорлиц имат запазен архив, и най-важното, че Зазо успя да намери информацията :hi:
-
В крайна сметка се оказва, че информацията както за този така и за други наши вагони е налична отдавна в книга издадена 2007 година (Internationale schnelzuge der DDR). Ето и последната снимка, от която се вижда, че вагона на тилиг е точен. Всъшност точно тя е използвана от тилиг при правеното на вагона.
"Панония" експрес потегля от гарата в Будапеща, Септември 1966 г.
(http://farm7.staticflickr.com/6101/6370152999_b2b697e821_b.jpg)
-
:yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :drinks: :drinks: :drinks: :drinks: :drinks: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:
-
Браво на Зазо - страхотна работа! :clapping: :clapping: :clapping: :hi:
-
Интересното е, че аз като малък си спомням "Панония"-експрес да ходеше от Катовице (Полша ) до София.
Спомням си точно защото брат ми две лета посрещаще и изпращаше едно свое гадже - полякинче.
Но това беше в по-ранни години - през 1976-1977 г. от цитираните по-долу... :scratch_ones_head:
Може би има още някой влак с такова име защото за въпросния "Панония" който Зазо пише е този с нашия спален вагон:
D 371/370 "Панония-ЕКСПРЕС"
Международен експрес с маршрут от Източен Берлин през Дрезден, Bad Schandau, Decin, Прага, Бърно,Братислава,
Комарно, Будапеща, Белград до София и обратно по маршрута. Тази двойка от влаковете се състои от спални вагони
на DR, CSD, MAV и БДЖ. Този чифт влакове са пътували по този маршрут до промяната на разписанието през май 1984г.
Снимката от Будапеща на нашето Wlab-че го показва именно с окраската която е получил след първоначалната от Гьорлиц.
С логото вече на "РСВ" и дори престилката си е синя. Тоест Тилиг са повторили (без мръсотията) изцяло окраската на този вагон от 1966 година. Или едва на четвърта година след производството му, той вече е в синята ливрея на БДЖ, което го оставя в ІІІ-та епоха всъщност с този цвят!? :scratch_ones_head:
Обърнете внимание (за моделистите които ще си "тунинговат" този вагон) къде е окачена табелката с маршрута на експрес "Панония"! ;)
-
:scratch_ones_head:
Мдаааа, станала е неволна грешка по-горе... :blush2:
Сбъркал съм името на влака - от "Панония" до "Полония" експреси,
разликата е точно толкова, колкото между Германия и Полша! ;)
;D ;D ;D
-
Туй нящо ша го прехвърля тук (и преведа) докато админите не са го затрили.
Смятам че информацията (макар инепроверена) ще е от полза:
Sdraweite!
As sam Emil i tuk now.
Otkroweno kasano licno ne se interesuwam ot modelisam.
No imam edin prijatel ot Germanija,koito tarsi otdawna snimkow material sa opredelen spalen wagon.
Widjal e slucaino edna snimka waw wasija forum i me samoli da wi pisa i pomolja sa pomost.Stawa wapros sa snimkata na publikacija1521.
Tam sa dwa wagona i edinijat ot tjah,kaswa liro ce e laboratoria.Sadnijat wagon spored moja prijatel e proisweden pres 1972g. w Görlitz.
BDZ sa polucili pres tasi godina 25 takiwa wagona ot GDR.Tesi wagoni sa bili s poredni nomera 515260-80541 do 515260-80565.W deistwitelnost wasni sa poslednite tri cisla,kato "5" w nacaloto osnacawa spalen wagon na BDZ.
Tesi nomera sa ot snacenie sa da ne se obarkwat sas drugi serijni nomera kato naprimer 515260-80566 do 625 ot 1980 g. ili pak 515270-30501 do 515,koito BDZ sa sakupili na staro pres 1998g.
Mojat prijatel se interesuwa dali wse oste w B-ja ima wagoni sas serijni nomera ot 1972. i ako ima kade sa i mogat li da se naprawjat snimki?
Naprimer kade i koga e naprawena snimkata w publikacijata 1521.Mnogo ste se radwam,ako njakoi se obadi!
"ПРЕВОДА".
Здравейте!
...
....Но имам един приятел от Германия, който търси снимков материал за определн спален вагон.
Видял е случайно една снимка във вашия форум и ме замоли да ви пиша и помоля за помощ. Става въпрос за снимката от публикация №1521.
Там са два вагона и единия от тях, казва лиро си е лаборатория. Задният вагон според моя приятел е произведен през 1972г. в Гьорлиц.
БДЖ са получили през тази година 25 такива вагона от ГДР. Тези вагони са били с поредни номера 515230-80541 до 515260-80565.
В действителност ваши са последните три числа, като "5" в началото означава спален вагон вна БДЖ.
Тези номера са от значение за да не се объркват с други серийни номера, като например 515260-80566 до 625 от 1980г.
или пък 515270-30501 до 515, които БДЖ са закупили на старо през 1998г.
Моят приятел се интересува дали все още в България им авагони със серийни номера от 1972 г. и ако има, къде са и могат ли да се направят снимки? Например къде и кога е направена снимката в публикация №1521.
Много ще се радвам, ако някой се обади!
Отивам да потърса снимката при Лиро...
-
Май за тази снимка става въпрос (обиколих целия форум, а тя на предната страница тук...
щото поста отдавна не е №1521, а толкова са днес постовете на Миро)
(http://bgphoto.net/photos/37794/o634389882007217500.JPG)
:hi:
А ако тове е все още в сила, то Турбото да каже, там ли е и дали може да му са направят снимки?
Ако нещо ви интересува по тези вагони имам(е - БЛФ) постоянен пряк достъп и си говоря на най-високо ниво там.
-
И тук можем да затворим още една страница. Оказа се че от доставката на спални вагони от 1962 г. има оцелели поне 2 броя. Ето и снимки.
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/02r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/03r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/04r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/06r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/07r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0012r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0013r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0014r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0015r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0016r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0017r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0018r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0019r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0020r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0021r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0022r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0023r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0024r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0025r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0026r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0027r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0028r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0029r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0032r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0033r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0056r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0060r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0061r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0062r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0063r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0064r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0065r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0066R.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0067r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0068r.jpg)
(http://www.bgtt.eu/images/kolio/wlab62/IMGP0069r.jpg)
Следващата стъпка е разчепкаме и доставката от 1972 г. Вагона лаборатория по-горе е точно от тях.
-
Относно доставката от 1972 година разполагам с някакви оскъдни данни, а именно че номерата на вагоните са от
51 52 60 80 541-8 до 51 52 60 80 565-7 т.е. 25 броя
Следващата доставка е от 1980 година, вагони с номера от
51 52 60 80 566-5 до 51 52 60 80 625-9 цели 60 броя.
Разбира се, не мога да бъда на сто процента сигурен в достоверността на тези данни :)