RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
ВАЖНО !!! | IMPORTANT !!! => Представете се | Introduce yourself => Темата е започната от: Loco-motion в 31 Август 2011, 21:22:34
-
Здравейте! Казвам се Борислав Великов, на 26г. съм и съм търновец. За ж.п. моделизма съм млад и зелен (в смисъл всичко се изчерпва с жив интерес към железниците от около година).
Съвсем резонно възниква въпросът кое ме е насочило към това хоби. Като се замисля досега в живота ми все нещо ме приближава до железниците и дотам спират нещата. Роден съм в Русе и баща ми е работил в Деспред. Спомням си, че вкъщи имаше жепейска униформа, но сме напуснали града заради лошия въздух когато съм бил на 2г. и си спомням единствено фенерчето му, с което много съм си играл по-късно. От тези плоските метални кутии, имаше бяла, червена, жълта и зелена светлина. След това отраснах в Полски Тръмбеш до шестата си година и най-ярките ми спомени са как по цяло лято се шляехме около гарата (по времето когато БДЖ развиваше сериозна дейност). Спомням си как са се разминавали до четири пътнически влака на гарата, как са се разтоварвали цели композиции със въглища, как са се товарили влакове с по двадесетина вагона захарно цвекло, с продукцията на заводите "Марек" (маслен), "Мизия" (консервен), "Първи май" (селскостопански машини). Затова днес като отида на гарата се чувствам все едно отивам да посетя гробище. Донякъде това се посмекчава от вида на сградата, ремонтираха я скоро сега изглежда наистина чудесно, но е почти пуста. Миналото лято обновиха коловозите и се надявам на по-добри години за железницата.
От шест годишна възраст се преместих при семейството си във Велико Търново и като че ли тази близост се загуби, освен по-дългите пътувания до София, Варна и Бургас. Но 2003г. отидох студент в Регенсбург, Германия и отново любимото ми място в града, наред с бреговата алея край Дунав стана гарата. Там за пръв път видях ICE, EuroSprinter, дизелово Desiro на Vogtlandbahn, огромни композиции с BMW, Porsche Boxter и т.н.
От четири години съм дряновски зет, дядото на приятелката ми е работил във вагонния завод, свако й е завършил железничарския техникум в града. Накратко още веднъж - железницата все е някъде близо до мен, без да й обръщам сериозно внимание. Всъщност досега бях по-скоро авиофен.
Забавното и доста парадоксално е, че интересът ми се разпали покрай специалността ми - политология. В общи линии тя се свежда до това да проучвам всички сфери на живота - политика, икономика, култура, образование, благоустройство - да си изяснявам къде са проблемните зони в тях и да предлагам решения. Не че съм се задълбочил в нея, де. :pardon:
Та така внезапно си дадох сметка, че цялата цивилизация се крепи на железниците. Тя е най-екологичният вид транспорт, всички консуматорски продукти и огромна част от суровините за индустрията в един или друг момент се качват на релсите, урбанизираните райони с добре организирани железници нямат сериозни транспортни проблеми. С други думи противно на глупостите, които ни се втълпяват, че този транспорт е отживелица, че автомобилът трябва да е наш приоритет съм убеден, че железниците са транспортът на бъдещето. А при мен го има и психологическият момент, че локомотивите освен че са черноработници са мощни машини и релсите и контактната мрежа създават усещането за подреденост.
Така че за голямо неудоволствие на приятелката ми все по-често пътувам с влак, а когато е с мен и тя :lol: В общи линии в момента съм едва на етап проучване. Събрал съм около 10000 снимки от нета. Разглеждам вашите макети, попаднах на една умопомрачителна инсталация на всички гари на Щутгарт в мащаб N, която тотално ме вдъхнови: http://www.freymodell.de/1.html
Започнаха да ми правят впечатление неща като това как преди два часа, докато чаках на гарата в Дряново мина "Людмила" 07.001.1 с четири вагона с конвейерни ленти за баластра, вагон-платформа с малък фургон, монтиран по средата и двуосен вагон-фургон на края. В 19:00 пристигна моя влак, който за мое голямо учудване, макар да беше обявен като бърз влак от Радунци до Варна се оказа 32.032.5 (а аз бях останал с впечатлението, че най дългият маршрут на рижските мотриси в България е Г.О. - Червен бряг). Изпълнен съм с въпроси и се надявах да намеря тема във форума за тях, но за съжаление не намерих, а се притеснявам, че въпросите ми биха ви се сторили откровено тъпи, като например какво значи малката цифра на края на номера на локомотива (например 32.032.5). Дали това е номера на депото, към което е зачислен или колко пъти е минавал КВР.
Както казах все още съм на етап проучване, но се надявам един ден да се похваля със собствен макет в мащаб N. И като казвам собствен съм решил да си купя не готови локомотиви и вагони, а отделни компоненти като талиги, на които да монтирам собствени кошове. Интересите ми по отношение на ж.п. администрации е доста разнороден и до голяма степен екзотичен. Най-общо ме вдъхновява чудото на съвременния транспорт, затова съм се насочил към високоскоростни мотриси, ÖBB Таурус, SNCF Alstom Prima, SBB Re460, TRAXX, основно електрически подвичен състав. Като немски възпитаник естествено приоритет са ми ÖBB, RhB, BLS, SBB и DB в този ред. Но освен това RENFE силно ме интригуват, защото са много модерни; CP, защото намирам Alfa Pendular и CP клас 5600 за особено стилни и красиви (бялата окраска на "близнака" RENFE 252 помоему го прави малко безличен); VR разбира се заради финския вариант на Lok 2000 (Sr2), но и защото от по-старите локомотиви намирам Sr1 за хубавец. Японските и южноафриканските просто защото са екзотични и New Jersey Transit, защото не мога да понасям американските локомотиви, които ми изглеждат като начупени тухли четворки. Затова контрастът с американските варианти на ASEA Rc и Bombardier TRAXX е поразителен, а снимките, които гледах в http://www.railpictures.net/index.php с ALP-44, ALP-46 и Bombardier/Alstom Acela Express Trainset са като от пощенски картички.
Бях много обстоятелствен и с моя "роман" сигурно съм ви дотегнал. В заключение чакам две неща с нетърпение. Първото е, че тази събота ще пътувам до Пловдив за Биафа по случай 100 години българска военна авиация и ме очаква смяна на четири влака и един автобус само в едната посока. Което за разлика от досадата на другите трима души с които отивам за мен си е чисто приключение. Тръгваме в 00:12 от В. Търново, после на Радунци се прехвърляме на автобус, после от Тулово до Стара Загора с втори влак, там на трети (Варна - Пловдив) и в Пловдив на четвърти до Крумово. Второто е, че очаквам срещата в моя град през октомври. :dance1:
Благодаря ви, че ме допуснахте до форума! Поздрави! Борислав
-
Много добре!И ,добре дошъл! ;D
На всички въпроси ще си отговориш с времето :yes:
Сега,приятно запознаване с хобито!
-
Здравей и добре дошъл сред нас. Аз също съм в мащаб N, ще помагам с каквото мога :drinks: :drinks: :drinks:
-
Благодаря ви. Докато пристъпя към макет ще мине не по-малко от година. На първо време ще имам удоволствието да мина отново курса по електричество от физиката за 7ми клас.
Искам да ви поздравя за вашите макети.
P.S. toniemi, твоя SBB Re 460 мащаб Z направо ми иде да го изпапкам. ;D
-
:drinks: :drinks: :drinks: Добре дошъл и от мен.
-
Чета, чета този "роман" и тъкмо се зарадвах ,че Митето от Търново си е намерил дружинка и разбирам ,че ти живееш в съседен красив град.
За избора ти на возила и администрациr само мога да ти кажа едно :good:.Не съм чел по-точно определение за американските локомотиви от това "....защото не мога да понасям американските локомотиви, които ми изглеждат като начупени тухли четворки."
Аз съм от Пловдив и мисля също да посетя шоуто в Крумово.Може и пък да се засечем.
Приятни моменти с хобито.Бих ти препоръчал само едно като човек от "групата на Н0..бистите" както се наричаме тук.Премисли мащаба,виж се с Митето от Търново-много готин човек ,мисля че и на теб ще ти е драго в близост да има някой ,с който да сте в един мащаб и епоха.
-
А, не. Често си ходя до Дряново, но живея във Велико Търново на улицата на мола. Още повече, че утре започвам нова работа тук като журналист с немски и английски език. Само да не чуе дяволът и в събота да съм на обучение, че ще изпусна първия ден на Биафа. А що се отнася до него много съжалявам, че Месершмит няма да лети и че няма да има Super Hornet и Rafale, но ОВТ-то си е сериозно утешение. liro, ще взема телефонния ти номер от указателя на форума и ще си чукнем среща.
-
Добре дошъл! :drinks: :drinks: :drinks:
Успех!
Колкото до мащаб и администрация - разгледай тук,има колеги с обстоини колекции и администрации от които би почерпил информация. :good:
-
Добре дошъл и от мен :)
-
Добре дошъл!!!!!
:drinks:
-
За избора ти на возила и администрациr само мога да ти кажа едно :good:.Не съм чел по-точно определение за американските локомотиви от това "....защото не мога да понасям американските локомотиви, които ми изглеждат като начупени тухли четворки."
Ами така е. Погледни на фона на обичайните щайги оттатък голямата вода как изглеждат тези красавци. Не случайно се влюбих в тези снимки:
http://www.railpictures.net/images/d1/5/7/7/2577.1269548174.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/4/6/0/9460.1267238501.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/3/9/0/2390.1300932943.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/2/6/2/6262.1294783652.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/7/6/1/2761.1289596115.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/1/8/4/5184.1278090385.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/7/7/5/9775.1257989893.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/1/9/0/6190.1256330288.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/6/9/5/5695.1247777597.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/2/6/7/3267.1233758432.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/0/2/9/6029.1218759525.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/5/1/2/3512.1226756980.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/6/1/1/2611.1236208929.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/0/4/6/4046.1233426509.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/1/1/3/5113.1230036399.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/4/1/2/6412.1225219684.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/6/4/1/5641.1208260566.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/0/7/6/6076.1271078795.jpg
-
Прекрасно представяне!
Прекрасни градове, от които си!
Добре дошъл във форума!
И хич не слушай какво ти разправят за мащаби! N е чудесен мащаб и в него се произвежда почти 90% от нещата, които се правят за Н0!
Успех с хобито!
П.П.: По отношение на контролната цифра на локомотива... много сложно се изчислява и аз не мога да разбера защо е?!? Обаче знам как се смята :blush2:
Ей на тази снимка, горе вляво ми ги смятаха... и по-надолу вляво пак ги има!
(http://media.snimka.bg/7574/021402673-big.jpg)
-
То хАмерикански ама са си чисто европейски тези на който си дал линкове.Мен лично най-много ме кефи този на ASEA http://www.toytrains1.com/images/trains/amtrk-939.jpg Страхотна машинка!Първия локомотив който някога съм виждал с дискови спирачки.Другите са им начупени тухли четворки :haha:
Господина Топалов ти го зарежи какви ти ги говори.Уреди си среща с градския и тогава избери правилния мащаб :yes:
-
Добре дошъл и много прекрасни емоции с хобито! :drinks:
За Търново ми пусни ЛС с необходимата информация и ще те запиша.
-
Чудесно представяне!!!
Добре дошъл в хобито!!!
Прочети форума "от кора до кора"
(понякога в наглед безлична тема има доста информация
...която не би трябвало да е там, но е така)
и ще намериш отговор на доста от въпроси те ти.
Обаче не ти гарантирам, че няма да стигнеш до още повече въпроси.
За избора на мащаб - тук има един задочен и приятелски спор,
в резултата на който, всеки хвали своя си мащаб.
Да не остана и аз назад - ТТ също не е за изхвърляне...но ти си решаваш.
Контролната цифра се определя така.
Например за вагон с номер:
51 54 64 84-526-9
Всяка първа цифра се умножава по 2, а всяка втора по 1.
5 1 5 4 6 4 8 4 5 2 6
2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2
-----------------------------------------
10 1 10 4 12 4 16 4 10 2 12
всички получени числа се събират, като двуцифрените се събират по цифри.
тоест за горните се получава следното:
1+0+1+1+0+4+1+2+4+1+6+4+1+0+2+1+2=31
полученото число се допълва до следващата десетка:
31+9=40 и това всъщност е контролното число----> 9
Още един път за по прегледно:
51 54 64 84 526
5 1 5 4 6 4 8 4 5 2 6 ---> номер
2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 ---> множител
----------------------------------------------------
10 1 10 4 12 4 16 4 10 2 12 ---> резултат
1+0+1+1+0+4+1+2+4+1+6+4+1+0+2+1+2 = 31
Следващата декада над 31 е 40, следователно от
40-31= 9 ---> контролното число
Това се прави за да може да се намира номера, дори и някоя цифра да не е ясна.
Международно означение. за локомотивите контролното число се получава по същия начин.
-
Добре дошъл и от мен, Борка! Много приятни моменти с хобито ти пожелавам. Пък то "апетитът идва с яденето" и неусетно научаваш много, но колкото повече научаваш, толкова повече разбираш колко малко знаеш.
Успех! :good:
-
Благодаря ви. Относно мащаба ето как стигнах до това решение. По това време преди година просто ровех в нета. Нямах някаква сериозна нагласа, че искам да се занимавам с това. Тогава попаднах на сайта с макетите на щутгартските гари, който намирам за феноменален, препоръчвам ви погледнете линка. Там при спазени пропорции са изградени цели квартали около тях в мащаб 1:160 и за мен те са класи над прехваления миниатур вундерланд. Това разпали любопитството ми и отидох до малкия ЦУМ. Там си купих каталог на Лима 1:87 за 2009г. и брой 1 на ж.п. Моделизъм (междувпрочем какво става с това списание, други броеве излизали ли са? Аз не намирам). Там видях статията за макета на Жорж, който адски много ми хареса. Там той има едно изречение в смисъл, че по-малкият мащаб позволява богат, но и балансиран (без претрупване) макет и аз веднага се съгласих. Виждате ли, мен не ме интересува толкова детайлността. Да се спазват това какъв цвят са дръжките на еди си кой реален локомотив, да може като погледнеш в кабината да можеш да прочетеш имената на машиниста, изписани на униформата му... Не съм съгласен с това как непременно гарата трябва да е реална, подвижният състав да е реален, иначе от макет това се превръща в най-проста детска играчка. Интересува ме, нека кажа така, функционалната достоверност. Тоест дори сам да си проектирам сграда, ако в реалния свят тя добре би изпълнявала функцията на гара какво значение има, че липсва реален прототип. Ако локомотивът изглежда достоверно какво значение има, че в лице копира примерно Вектрон, отстрани е като Прима, а ходовата част и покривът са на Лок 2000? Каква е логиката високоскоростна мотриса в реалните железници да пъпли по макета или с някакви феноменални скорости да взема завои, които в реалността съответстват на радиуси 200-300м? Затова съм се насочил към алпийски релеф с две котловини в предната част, а между и около тях високи планини, по които да има една - две хижи и далекопроводи. Така скоростните влакове ще се движат по права линия през тунел между двете гари, а острите завои ще са скрити от друг дълъг тунел зад котловините. Виждам две гари. Едната модерна с голям гаров комплекс и малко жилищни блокове зад нея. За прототип виждам гарите във Висп, кантон Вале или Кур, столицата на кантон Граубюнден. Другата гара ще е малка с типично алпийско селце с повече къщи, селскостопански постройки, черни пътища и пасбища, някое австрийско селце или такова от кантоните Ури, Швиц, Обвалден, Нидвалден или Тичино.
-
Ха добре дошъл и от мен...
Относно мащаба само мога да те адмирирам.. аз съм бил в ТТ, но предимствата на N откъм пространство просто нямат равни... а и с усъвършенстването на производството не бих казал, че имат и недостатъци самите модели.
Сравнението на американските "четворки" ме застреля... доста време търсех синоним на грозно, ръбато и недодялано... Дано Niki не се сърди, че тази тема му е болна..
Ами значи да очакваме с годините още един последовател на Жорж :)
Пожелавам ти много приятни мигове с хобито.. то е именно за това да си се кефим от него.
-
... с типично алпийско селце ... или такова от кантоните ... Тичино.
Ето, за Тичино напълно те подкрепям! Там има красиви равнинни участъци, както и много хармоничен преход в климатичните области - от палми и маслини към ледени шапки. Чудесно е! Но няма високоскоростни влакове, ама си има едни чудесни регио експресчета, които могат да ти скрият шапката! Ето ги: (http://media.snimka.bg/9291/024838343.jpg?r=0)
-
Здравей, topalov! Флирт са много хубави мотриси, знам че и унгарците са взели такива. Определено бих искал да ги видя на макета си. Но ето тук се появява тази "функционална достоверност" за която говоря. За мен "няма такива малки селски гарички, през които минават високоскростни влакове" не е аргумент. Аргумент е "икономически не е оправдано на такива гари да спират такива влакове и совен това преминаването им създава опасност за населението". С това съм съгласен. Затова виждам четири решения.
1. да минава по обикновен коловоз транзит. Не върши работа, защото тенденцията е този трафик физиически да се отдели от автомобилния. Отпада
2. линията да се вдигне на виадукт над селото. Разбира се това отвратително ще загрози селцето. Отпада
3. линията да минава през тунел под гарата. Само че тогава влакът ще е скрит в 3/4 до 4/5 от макета. Отпада
4. Високоскоростните влакове да се движат само в едната част на макета, а регионалните само в другата. Ами то това са два отделни макета в такъв случай. Отпада
5. Идеалният от моделистка гледна точка според мен вариант е следният. Полу-вкопана в земята траншея, над която да има метална мрежа, на която да е монтирана контактната мрежа и да има предупредителни табели.
Ето това е решението според мен.