RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: gongalov в 12 Октомври 2011, 00:33:29
-
Здравейте на всички
Наскоро с баща ми се сдобихме с централа Hornby Elite
http://www.hornby.com/shop/power-and-control/r8214-hornby-dcc-elite-controller/ (http://www.hornby.com/shop/power-and-control/r8214-hornby-dcc-elite-controller/)
Сега се опитвам да му превеждам инструкцията от английски и в нея има нещо за настройката на часовника. Та иначе казано, часовникът може да се настройва по два начина - в реално време и в моделно време, което може да тече до 10 пъти по-бързо от реалното. Въпросът ми е как да изчисля какво е моделното време за мащаб 1:87, за да мога да настроя часовника по правилния начин. Ето цитат от инструкцията, в който се споменава за това:
Set Clock in Scale Time
The Clock has the ability to be set at the actual time level or up to 10 times faster, 10 being the fastest. Having
set the time you may now wish to increase the speed of the clock.
Благодаря предварително
-
Моделното време е едно към четири.
Тоест ако на моделният часовник е минал 1 час, то в реалното време това са точно 15 минути.
Всичко друго се приема за отклонение от общоприетата практика.
А пък това да делиш 1 час на 87 е доста абсурдно, щото се получава 0,0114942528735632 за коефициент.
В твоя случай ти предлагат възможност от 1/1 до 1/10 , тоест ако искаш да си в крак
с приетото моделно време, направи го 1/4 и ...това е.
-
Разбихте всички физични закони....
Както знаете V=S/T, където V e скорост, S пътя, а T времето. Тъй като изминатото разстояние е в мащаб, то можем да говорим за моделна скорост. Ако обаче мащабираме и времето то тогава резултата ще е нереална скорост на модела, тъй като коефициента който ще се получи от мащабирането на пътя и времето ще е увеличи скоростта.
Обикновено времето се мащабира в компютърните игри, само дето хобито ни не е такава. Ако се гони реализъм перкайте с реално време. Ако ще се ръчкат моделите да летят... абе.. The choice is yours (Ама не Кока-Кола)
-
Емо, доколкото съм запознат в случая двете неща мащабно време и скорост нямат връзка. Мащабното време се използва при карането на модели по разписание, като е прието че 1 час е 15 реални минути. Хората дори си купуват специални часовници, които отчитат 1 час за 15 минути.
http://www.model-railroad-infoguy.com/fast-clock.html (http://www.model-railroad-infoguy.com/fast-clock.html)
-
Това също е вярно, но се отнася за физиката и не се прилага на практика в нашия моделизъм.
А в горния пост съм пропуснал да отбележа, че в нашия моделизъм се мащабира и времето,
но с друг коефициент, от този за мащаба. Именно за да има и различна обвръзка от изминатото разстояние,
с някаква моделна скорост спрямо изминалото време.
Тук както и в доста области от железопътния моделизъм, се прилагат т.н. "спомагателни" мащаби.
Също както не се прилага на практика и действителната дължина на коловоза в междугарие.
При дължина например 3 км, в N би се получило 3000/160=18,75 метра.
Къде би имало място за такъв коловоз освен в зала? И то за "едва" 3 км междугарие!!!!
От друга страна разписанието което се спазва (особено при каране по модули в зали)
трябва да е точно и съгласувано по време. За това се монтират часовници
(ако не сте забелязали няма зала с модули където да няма такива механични часовници)
и допълнения към компютърните програми които отчетат "новото" или така наречено моделно време.
То обаче не е в пряка връзка с моделната скорост, а служи единствено за съгласуване на разсписанията.
Тоест както при дължината на коловозите има условност (или по друг начин казано - спомагателен мащаб)
така и при дължината на "часовете" има също условност.
Който иска може да влезне в час от тук например:
http://fremoclock.senseless-software.de/
А ако иска да си го изтегли, да потърси тук:
Fremoclock für DOS (http://fremoclock.senseless-software.de/frmckbin.zip) (ca. 13 kBytes Zip).
Fremoclock-Quelltext für Turbo Pascal 6.0 (ca. 14 kBytes Zip).
(http://fremoclock.senseless-software.de/frmcksrc.zip)
А...добре че и Зазо го знае, че вече си мислех "Кой всъщност е ударен от мокрия парцал?" :lol: :lol: :lol:
Имам и схемата за преустройство на такъв механичен часовник, подобен на стенния в Клуба например.
Ако някой му трябва, да се обади на ЛС.
-
Ето и директно за Уиндоус:
Download Modellzeit-Uhr V2.1 (http://www.fktt.info/download/mzeit.exe)
mit Stellprogramm fuer Tochteruhren (284k)
(http://picbg.net/u/16413/43349/587082.bmp)
-
Изписаха се много неща дотук, но не съм убеден, че на човека, започнал темата нещо му се е изяснило.
Времето е КОНСТАНТНА ВЕЛИЧИНА и е еднакво, независимо от мащаба, т.е. се движи
(при тази скорост на Земята около Слънцето, на Слънчевата система около центъра на Галактиката и т.н.)
със 60 минути в час.
В моделизма се приемат някакви компромиси, за да могат да се карат влакове с реално разписание и да не се налага да
се спи (и изобщо да се живее) при макета.
В случая този описан часовник (в 1-ви пост) може да се настрои да е до 10 пъти по бърз.
Т.е. ако имаш реално влаково разписание, можеш да го "отупаш" за има-няма 2:24ч.
-
Именно!
:hi: :hi: :hi:
На на горната снимка аз съм сложил 1 час на този часовник да се равнява на реални часа 3,5 часа.(плъзгача в ляво).
Ако исках да е 1/4 (каквото е масово ползваното моделно време) трябваше да сложа плъзгача на 4,0 и готово.
При Хорнби централата "плъзгача" може да се настройва до 1/10.
Въпрос на личен избор е как ще си го сложи колегата.
:yes: ;D ;D ;D
-
Според мен всичко си зависи от това колко е голям макета като площ, върти го сучи го пак не е реално, то за това е макет... въпреки че от макет до макет, има разлика и то не малка, всички знаеме от какво зависи това (площ пари време идеи сценарий реализация и т.н.) та ако имаме маса 5 на 3 м. на която 4 композиций, едва смогват как и да се програмира... хахаха ами няма как, влак през кажи-речи 1-2 минути да е на стартово положение... нереало е :) а ако се направи да е реално, към което почти всеки се цели, ще ни трябва маса 20 на 32 м. поне (само релсов път без да включвам сценировка детайли и т.н.) което е непосилно поне не и в България. :) И на Централна гара да застанеш, пак ще ти трябват поне 15 минути само и само да видиш някой дизелак да маневрира с 5-6 вагона. :) може и да греша но поне от опита и наблюдението,което имам това съм разбрал и видял :) иначе лошо няма даже и по-добре е всичко да е през РС ама за да е реално ... Рокфелер треа да ми е роднина :P :)
-
...И на Централна гара да застанеш, пак ще ти трябват поне 15 минути само и само да видиш някой дизелак да маневрира с 5-6 вагона...
Преди повече от 30 години на плевенската гара "сновеше" малък парен маневрен локомотив и се случваха твърде много неща за съвсем кратко време...
-
Въпрос на личен избор е как ще си го сложи колегата.
Надяваме се всички препоръки да не се приемат буквално.. :)
:lol:
-
Въпрос на личен избор е как ще си го сложи колегата.
Надяваме се всички препоръки да не се приемат буквално.. :)
:lol:
:blush2: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: разбира се! :ok: :good:
-
Е, от всичко изприказвано май същественото е, че моделното време е 1 към 4, ако съм разбрал правилно. И едно уточнение: не съм имал намерение да деля 1 на 87, а само имах предвид мащаба Н0 (1:87). Не разбрах само това моделно време има ли някаква връзка с конкретния мащаб (Н0, ТТ, N, Z) или е все 1 към 4 за всички. Мога само да предположа, че има, иначе нямаше има такава голяма амплитуда (от 1 към 1 до 1 към 10).
-
Не.
1 към 4 е общоприетото,
но у дома ако искаш да изпълниш разсписание от 10 часа за един (да не те тепа баща ти, какво правиш на макета му :pleasantry: :lol:) си го настройваш на 1 към 10 и ...имаш един час каране по разсписание.
Тоест избора си е твой, най-вече според свободното време.
:lol: :lol: :lol: :lol: :hi:
-
От моделното време се определя и скоростта, според мен (км/ч). Оттам би трябвало да се съобрази правилно, защото ако раздробиш часа на 87, то моделите ти няма видимо да се движат, баси...а пък от друга страна, 120 км в час делено на четири, би било по - нормално все пак.Е, може би пак много бързичко, но пък то ще се отнася за по - бързите влакове.
...dispatcher...
-
Ако някой иска да кара моделни влакове по разписание и иска да измине реални километри, то той трябва да кара в реално време. Аз например съм опитвал и си "карам" бърз влак от София до Пловдив.
Мащабно дължината на трасето на моя макет е точно 2км ( иначе е 23м.). Карайки с моделна скорост разстоянието от 78 обиколки (156км.) се изминава точно за 2ч. и 20мин. както е и в действителност. Съответно се спира на всички гари по трасето на точните километри. Ако минеш на моделно време, или не изминаваш реални километри, или "караш" с нереална скорост. Така, че всеки сам си преценява според това кое ще му е на кеф. :)
-
... Ако минеш на моделно време, или не изминаваш реални километри, или "караш" с нереална скорост. Така, че всеки сам си преценява според това кое ще му е на кеф. :)
Точно така е. В общия случай моделното време се налага, заради "нереалните" километри, които се изминават на трасето. Цялата тая работа има смисъл при трасе със значителна дължина, голяма модулна среща в зала например, като единствената полза от това е, че разписанието е като истинско в часове и минути.
-
Ако някой иска да кара моделни влакове по разписание и иска да измине реални километри, то той трябва да кара в реално време. Аз например съм опитвал и си "карам" бърз влак от София до Пловдив.
Мащабно дължината на трасето на моя макет е точно 2км ( иначе е 23м.). Карайки с моделна скорост разстоянието от 78 обиколки (156км.) се изминава точно за 2ч. и 20мин. както е и в действителност. Съответно се спира на всички гари по трасето на точните километри. Ако минеш на моделно време, или не изминаваш реални километри, или "караш" с нереална скорост. Така, че всеки сам си преценява според това кое ще му е на кеф. :)
Това е така, но само когато искаш да минеш реални километри.
(23 метра * 78 обиколки)*87=156 км
Но съгласи се, че за 2ч. и 20мин. ще ти стане скучно да "навъртиш" тези 78 обиколки!
Особено ако на макета имаш една гара и всички спирания по "маршрута" и "разсписанието" са на нея.
А да не говорим, че малко хора ще си пуснат локомотива да се движи само една вечер "през" 23 метра*78 обиколки=1794 метра.
Та тези 1 км. и 794 метра са си износващи за локомотива като зъбни предавки, колекторни четки, "смазочни материали", гумени бандажи (особено с композиция), токоснемащи пластини и всичко което взема участие в задвижването му.
От друга страна си "взел" разсписанието на БВ....... който се движи от София към Пловдив.
Искаш да караш по него без да износваш пределно модела, без да губиш време в много обиколки щото "пейзажа навън" е един същи (особено ако имаш камера отпред на локомотива...но това е за друга тема с име"Върхът на моделните железници"... :beee:), като се концентрираш в навлизането по "гарите", следене на сигнализацията, плавно спиране и потегляне и т.н. и т.н.
Тогава просто пускаш часовника на 1/4 (например) и вече ще караш не 2ч. и 20 мин. а само 35 минути.
Това е едно от предназначението на "моделното време" като спомагателен мащаб в железопътния моделизъм.
А и локомотива ти би изминал много по-малко разстояние по макета, щото витринкаджийте нямат толкова навъртяни от цялата си витрина за десет години може би...Но таво пък си е друг раздел от хобито, където границата до изперкването също е достатъчно тънка май... :scratch_ones_head:
Много от другите моделни хобита, ни завиждат не само за цените на моделите, но и за това, че са задвижени и все пак не излизаме от дома си за да им се кефим. Всички тук единодушно твърдят (ха до сега), че нашето хоби е най-всеобхватно...архитектура, ландшафт, електротехника, еректроника, история, машино ...строене и производните му,проектиране, металознание, дърводелство и още цял куп (не се сещам сега всичко) такива знания които ни помагат в хобито.
И в следващия момент когато чуват за "моделно време" решават че това е лудост!
Ми хронологично и логично, времето също трябва да е част от хобито, щом е всеобхватно. Епохите всъщност също са част от това хоби, и всеки си е писал пот аватара в коя епоха е, докато си е поглеждал и часовника на ръката нали?!!!
Защо трябва да се изключват като не го разбират някой?
Някой път, ...disptcher... ще се върна на това, като свързано с карането на модели по модули и макети с вградена камера в локомотива! Изживяването е надминато единствено от карането на живо в мащаб 1/1 (в реално време).
;D ;D ;D
-
Но съгласи се, че за 2ч. и 20мин. ще ти стане скучно да "навъртиш" тези 78 обиколки!
Особено ако на макета имаш една гара и всички спирания по "маршрута" и "разсписанието" са на нея.
А да не говорим, че малко хора ще си пуснат локомотива да се движи само една вечер "през" 23 метра*78 обиколки=1794 метра.
Та тези 1 км. и 794 метра са си износващи за локомотива като зъбни предавки, колекторни четки, "смазочни материали", гумени бандажи (особено с композиция), токоснемащи пластини и всичко което взема участие в задвижването му.
Тука си прав. На такова "рИалистично" въртене на обиколки за навъртане на "реални" километри, просто може да се каже "безсмислено амортизиране и трошене на подвижен състав...
...dispatcher...