RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control => Темата е започната от: georgi_bg1 в 30 Октомври 2011, 10:00:42
-
Здравейте на всички, купихме на детето елементарен аналагов стартов сет на Пико. Покрай него се запалих и аз. Сега искам да купя цифров сет като се колебая между тези двата: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=9133 и http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/6289/d/3/p/17651%2C6289%2C138/pr/digitales-startset-mit-ice2-und-diesellok-br-212-mit-gueterzug-der-db-ag.html Кое бихте ме посъветвали да взема? Четох по интернет че линиите на Roco GeoLine не били много качествени, но пък пулта на Роко по ми харесва от пикото на външен вид ;D Пикото ме блазни че е с доста линии. Сега съм на кръстопът. Благодаря на всички който ще дадът съвет.
-
Здравей, добре дошъл във форума!
Щеше да си на истински кръстопът, ако купуваше "финалсет", но ти купуваш "startset", т.е. към него ще допълваш релси, вагони, локомотиви и какво ли още не! Искам да кажа, че който и да купиш , няма да останеш само с него!
Сега конкретно на въпросите ти- релсите "Roco Geoline" не са чак толкова лоши, но имат пластмасова баластова призма, която е малко грозничка и траверсите са нарисувани с боя върху призмата. Хубавото на тези релси обаче е, че призмата е куха, и вътре в нея е предвидено специално място за механизмите на стрелките и на декодерите за тях! "Пулта" на Roco е много добър не само на външен вид, много хора тук (вкл. и аз) ползваме точно него!
И не на последно място помисли дали ти харесва повече ICE-то, или BR218 и BR182!
-
Само,че ICE-то е 1:100 :hi:
-
И едно допълнение от мен:
Сетът на пико е хоби сет, т.е. качеството и детайлността ще отстъпват на тоя на Роко.
Релсите на роко geoline, както и тия на пико имат доста сходни качества - лош контакт и бързо зацапване.
Най добрият избор е Тилиг елит, но пък са по "финансоемки", сравнени с роко и пико.
-
Първо слагаш ръка на сърцето и на което от двете предложения трепне по него стреляш.
Моето лично мнение , че ICE изисква голямо трасе с плавни криви... иначе ми седи грозно когато трябва да се чупи в малки криви. Освен това ICE ако трябва да сме реалисти му трябват поне още 5-6 вагона за да стане досущ като голямия си брат (1:1).
Аз също съм с Roco-вска централа.
Трудно се дава съвет от моя гледна точка, защото аз харесвам определен тип тяга и епоха.
Но скачай в дълбокото .. ние те чакаме там, а и да нямаш трасе в клуба има и може там да ги повозиш :)
-
Само,че ICE-то е 1:100 :hi:
Мащабът 1:100 е неофициален, тъй да се каже "междумащабен" /между официалните Н0 1:87 и ТТ 1:120/. Много малко фирми го произвеждат. Отгоре на всичкото, ако след време добавиш чисто Н0 в колекцията/по трасето, въпросното ICE ще стои несъразмерно и грозновато. :hi:
-
Нещата не са точно такива - 1/100 е само при дължината на модела,
за всичко друго е 1/87.
-
Нещата не са точно такива - 1/100 е само при дължината на модела,
за всичко друго е 1/87.
И разликата в дължината е незабележима и пренебрежима, така ли? :blink:
-
Това са така неречените "спомагателни мащаби" в този вид моделизъм.
От Роко официално са приели за някой пътнически четириосни вагони,
съотношението 1 : 93,5 докато при влаковите композиции то вече е и 1 : 100,
но в сравнение с 1 :87 разликата е пренебрежима, когато става въп рос за стартови сетове.
И все пак понякога много си зависи от модела, особено ако някоя фирма го прави в "точния" мащаб.
Тогава разликата се забелязва ако двата модела се сложат един до друг или при по-специалние
вариатн - от "набитото" моделистко око.
Но това не прави спомагателните мащаби неофициални, защото те са допуснати и приети от Европейската федерация.
Много от фирмите също официално обявават техните сътоношения.
Пресен пример - последния(№11) каталог на Аухаген - там от 240 страници,
цели 60 са отделени на раздел в мащаб 1/100, както си е и записан.
Другата му "популярно" наименование на това съотношение е Н0/ТТ.
Освен стартови сетове, съществуват още и обикновенни сетове, както и "профи"-сетове.
Всяка фирма ги нарича различно, но вече Ви е ясно, че става въпрос за тройна градация,
като Вие сте се спряли на най-ниското ниво. Изводите сами стават. А избора?
Ами ако смятате да продължавате със "зарибяването" може и да
прескочите стартовия сет - вие имате вече такъв макар и аналогов.
И аз препоръчвам сета от фирма Роко - дигиталното е по-приятно и най-разспространено из нашите земи...
тоест най-много моделисти работим с него и всеки може да Ви помогне, а релсите като за начало стават,
а после е ясно че ще бъдат подменени, качеството и вида на Тиллиг са бедпорно по-добрия избор.
В крайна сметка, след време от целия сет може да остане у Вас само
дигиталното управление, а другото да отиде по "надлежен ред".
;D ;D ;D
-
Благодаря на всички за изказаните мнения.
-
Нещата не са точно такива - 1/100 е само при дължината на модела,
за всичко друго е 1/87.
И разликата в дължината е незабележима и пренебрежима, така ли? :blink:
Това се прави с една-единствена цел - да се вписват по добре моделите в малките радиуси, използвани в моделизма.
Иначе картинката е доволно грозна - 24,50м стандартен пътнически вагон с дължина 282мм в 1/87 в крива с радиус 360мм...
При тази дължина в окръжност с такъв радиус биха се събрали точно 8 такива вагона, т.е. 45 градуса за вагон.
Все си мисля, че ще е проблем за такава композиция да не дерайлира в крива с такъв радиус.
Оттам идва това намаляване на дължината от 1/87 на 1/100, за да може да се ползват малки радиуси.
Щирината и височината остават в 1/87, т.е. при куплиране към състав, който е 1/87, проблем с визията няма да има.
-
При такива "наденички" по завоите, само бира трябва!
:drinks:
-
Новите вагончета са 26.40м. Нормалната им дължина е 303мм. 282 мм се получават в 1:93.5, което Fleischmann отдавна правят, без въобще да се споменава че дължината не е 1:87, а е 1:93.5! Смотано е на една страничка от старите им каталози, че истински мащабни вагони в 1:87 не се разминават в концентрични криви R1 и R2,излизат извън габарита на мостове и тунели и т.н. и затова "правилният" мащаб е 93.5.
Т.е. 282 мм в може да е 24.50м вагон (каквито има доста от средата на века) в 1:87, но също така е и 26.40 м вагон във Флайшманската дължина 1:93.5!
Другите си правят вагони и в 1:87, и в 1:100.
И трите варианта изглеждат далече от реалността на криви R1 и на R2. Но за търкаляне по овалчета стават, дори за начинащи (вкл. и като мен) май 1:100 е по-доброто решение. За истински колекционер с флекс и преходни криви - 1:87.
Ако се върна на темата - двата предложени сета сигурно са на различна цена. Стана ясно че Пико има повеме релси (и май са по-хубави от пластмасите на Роко), На Роко мишката е по-хубава. Ако се добави и наличния стартов сет, май ще трябва да се купуват и двата ...
Или най-добре за същите пари да се събере локомотив от Роко (или някй от Хубавите модели на Пико, но не от Хоби серията) с релси на Пико (или Роко без подложката), с управление на Роко.
-
Да кажа дотук каква я надробих ;D. Купих само комплект мултимаус на Roco и поръчах цифровият сет на Piko. Глождат ме няколко въпроса, ще съм благодарен ако може да отговорите.
1. Мога ли да използвам едновременно вързани към релсите цифровото у-е на Роко и Пико, един вид трафа на Пико да игра ролята на усилвател?
2. Ще имам ли проблем с у-то на Роко да управлявам тези неща за стрелките: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=606 ?
Извинявам се ако въпросите ми ви се струват безмислени.
-
Нещо кашата е пълна...
Две управления на едни релси не се ползват, дори и да са съвместими (в случая DCC).
Най-малкото ще стане късо. Роко може да управлява както локомотиви, така и разклонения (стрелки).
Усилвател не е "трафа" каквото и да разбираш под това.
Дай линк или снимки на двете неща които си купил (ще купиш) и ще ти "нап равим" разбора.
Пиши и какво точно искаш...или бягай да четеш в началните теми от раздела за цифрово управление тук - все ще разбереш за какво става въпрос.
;D ;D
-
Това закупих: http://georgibg1.snimka.bg/automobiles/koleos.387241.25540362. Този сет на Пико съм поръчал: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=9133
-
Супер ще имаш какво да караш! Добро начало!
-
Кажи сега какво точно искаш да комбинираш?
Пиковското
(http://picbg.net/u/16413/36248/593145.jpg)
Роковското
(http://picbg.net/u/16413/36248/593146.jpg)
Ако роковското го включиш за управление на локомотиви и т.н. по релсите, а пиковското искаш да ти управлява стрелки, лампи и т.н. то тогава трябва да имаш поне два проводника от пиковското управление (вместо две релси) които да ти извеждат цифровия код до всички неща които искаш да упраляваш извън релсите. Но не виждам смисъл от такова усложняване - роковското върши и двете неща, с превключването на един бутон,
а предполагами пиковското - също.
Мой съвет:
- задръж всичко което си поръчал (локомотиви, вагони и роковско управление)
- и продай пиковското управление като самостоятелен кит.(пиковското управление)
-
Рабрах те много ясно. Мерси за информацията.
-
Огромният проблем и на двете цифрови е, че може и да поддържат управление на десетки локомотиви и стрелки, но в даден момент можеш да управляваш САМО един модул! Тоест, ако избереш "локомотив №ххх", докато се занимаваш с него /звук, ускорение, спиране и т.н./ в същото това време НЕ можеш да превключваш стрелка! Трябва в централата да спреш да се занимаваш с локомотива, да избереш "стрелка №ххх" и тогава да я превключиш... Съответно в това време всички локомотиви стоят, без възможност да ги подкараш, или вървят на самотек, без да можеш да ги контролираш. Единствено имаш авариен общ стоп за всички тях. Ако използваш и двете централи едновременно ми се струва, че ще можеш с едната да управляваш подвижен състав /пак един по един локомотивите/, а с другата - само да управляваш стрелки, светофари и семафори... По този начин ще имаш по-бързо и гъвкаво управление. Не съм много запознат с тия централи, но ми се струва, че могат да работят едновременно - всичко е въпрос на настройки... :hi:
П.С. Възможен е и вариантът - да управляваш цифрово подвижния състав, а стрелки, семафори и т.н. да бъдат аналогово - с клавиатури. Имай предвид, че за да работи управлението на стрелката от цифровата централа, към всеки модул е необходим отделен декодер, а те са хем много, хем не са евтини...
-
ПРинципно е прав. На теория би трябвало да могат да се комбинират но...никой не е опитвал, по ред причини.
Една от тях - няма смисъл да се мешат различни фирми. Ясно ти е, че аз съм привърженик на Роко.
В усилвателя на роко може да се включи и втора мишка, като тази на снимката или от по-старите модели (но пак роковски)
стар модел
(http://picbg.net/u/16413/36248/555735.jpg)
и съответно едната да ти е за един или повече локомотиви, а другата за стрелките.
Локомотив се управлява активно и само един, щото иначе ставаш разноглед. Докато го управляваш него, останалите изпълняват последната команда отправена към тях. Ако е била стоп - значи са спрели, но ако е била "напред" те продължават да се движат,
докато не получат друга команда. Тоест има вероятност при повече от три локомотива и на тясно място, отново да станеш разноглед - тогава се натиска авариен бутон стоп, който спира всичките мигновенно и ...гледаш какво си натворил!!!
:lol: :lol: :lol:
Другата мишка управлява едновременно само една стрелка (то има как и повече, но за начало е доста сложно).
Та така.
Роко правят и отделни пултове (но ги има само в ибея) които могат да управляват до 10 стрелки едновременно(като минимум де).
(http://www.tee-usa.com/store/media/roco10772.jpg)
Такива устройства се правят и самостоятелно от електрончиците.
Всичко е DCC!!!
-
Двете заедно няма да могат. Визирам да работят двата бустера, закачени заедно на едни и същи релси.
При каквито и да са настройки не става! Могат да работят 2 мишки с роковската централа, но само с нея!
Пиковската ще иска отделна, 3-та жица, за да се направи втори, независим кръг, който да е за аксесоари.
Т.е. двете централи могат да работят независимо като ползват 3 проводника, единият може да е общ, но задължително
централите трябва да са с отделни захранвания (с едно за двете няма да стане).
Иначе хубавите централи позволяват включването на повече мишки, имат дисплей и клавиатура за командване на аксесоари,
както и за управление на локомотиви. При тях е възможен въпросният мултитаскинг - и да караш локомотива и едновременно
с това да превключваш стрелки, семафори и т.н. Естествено, че тях не ги слагат по стартови сетове.
P.S.
Ето един добър DCC джойстик:
(http://www.reynaulds.com/images/Trix/66950.jpg)
-
П.С. Възможен е и вариантът - да управляваш цифрово подвижния състав, а стрелки, семафори и т.н. да бъдат аналогово - с клавиатури. Имай предвид, че за да работи управлението на стрелката от цифровата централа, към всеки модул е необходим отделен декодер, а те са хем много, хем не са евтини...
Да разбирам, че няма проблем да имам аналогов трансформатор само за управление на стрелките, като е показано тук с изполването на: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=8618 и схема на свързване:http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/219689-an-01-en-HO_Stellput.pdf
-
Да, можеш да ползваш различни трафове/захранвания за двата типа захранване - прав и променлив ток. Може да ползваш за стрелките и стар пиковски траф FZ1 - изводите, маркирани отгоре със символа "ЖП стрелка" - това са изводите за 16 волта променлив ток. В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ не пускай от този траф правия ток /два извода, обозначени отгоре със символа "парен локомотив" - това е 16 волта прав ток/ ЕДНОВРЕМЕННО /успоредно/ с цифровата централа!!! Защото най-вероятно ще я изгориш! За управление на локомотивите се ползва или само прав ток от транформатор /аналогово/, или само правотокова централа /цифрово/. Никога двете едновременно!
-
Хубавата страна на цифровото управление на стрелки е, че могат да се ползват серво машинки.
Декодерите за аксесоари, които могат да управляват и серво машинки имат опция да забавят
превключването. Т.е. преместването на езика ляво-дясно не става като при соленоида почти мигновено,
а за време - 0.5-1сек. Аз примерно ползвам мини сервомашинки (с лагери) от хобикинг по 2,50$ парчето.
Иначе цифровото си е главоблъсканица, трябва да набереш номера на стрелката в мишката, че тогава чак можеш
да я превключваш. С отделни ключета (аналогово управление) за всяка една е доста по лесно,
особено ако управлението е направено на табло с коловозите, като при истинските гари.
П.П.
Всъщност сигналът от правотоковата DCC централа е променливотоков (затова се използва Н-бридж в бустера), правоъгълни импулси
и изглежда горе долу така:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/DCCsig.png)
В тая връзка в никакъв случай не се пускат DC локомотиви за аналогово управление (без декодер) на трасе с цифрово управление.
АС локомотивите оцеляват :)
-
Отново благодаря на всички за изказаните мнения :)