RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Представете модел | Review a model => Темата е започната от: martinius в 12 Ноември 2011, 23:51:40

Титла: Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: martinius в 12 Ноември 2011, 23:51:40
Здравейте на всички съфорумци!

Ще Ви представя комплекта си на PIKO Transit Pesonenzug m. franz. E-lok.Моля да ме извините ако бъркам нещо с надписите или някъде другаде!
Моделът си е с кутия и още две от вагончетата си имат кутии.

(http://media.snimka.bg/9666/025586527.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/9666/025586546.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/9666/025586518.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/9666/025586522.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/9666/025586501.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/9666/025586506.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/9666/025586515.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/9666/025586536.jpg?r=0)

(http://media.snimka.bg/9666/025586550.jpg?r=0)

Един общ изглед на влака.
(http://media.snimka.bg/9666/025586503.jpg?r=0)

Дано Ви хареса!

Започвам с първия и сигурно от най-тъпите въпроси във форума за всички времена. :blush2: Ако може някои да ми каже как да го подкарам.Регулаторчето на скоростта работи на батерии показано е от тези старите големите 2х4,5V обаче отгоре пише за някакви 6х1,5V.Моля ако може да ми кажете как трябва да бъдат навързани тези 6 батерии и можели да се направи регулатора да работи с адаптер на какво напрежение трябва да е и до колко ампера?
Така изглежда регулатора отдолу
Ограденото с големия червен кръг ми е ясно там седят големите батерии а ограденото с малкия червен кръг отгоре там пише за тези 6х1,5V.
(http://media.snimka.bg/9666/025587322.jpg?r=0)

Извинете ме още веднъж за малоумния въпрос.
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: pach в 13 Ноември 2011, 00:04:33
или слагаш съответните батерии по гнездата им, или си купуваш траф с токоизправител и регулатор. С адаптер не може!
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: anubis в 13 Ноември 2011, 01:57:28
От много години не съм виждал да се продават плоски батерии от 4,5 волта. Май бяха някакъв соцстандарт. А и завода в Никопол го разсипаха.
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: Adrian в 13 Ноември 2011, 08:42:11

В моята железария продавам такива - 3 лв/бр ; измисли начин да ти пратя - аз съм в София
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: evrokoma в 13 Ноември 2011, 09:08:00
Ако имаш малко познания по електротехника може да си го ползваш с адаптер без проблеми,намери "+" и "-" на гнездата за батериите (трябва да са в двата края),купи си адаптер 12v/1А с помоща на мултицет (измервателен прибор) намери двата полюса на адаптера ги свържи към полюсите на батерийното гнездо спазвайки поляритета.Другият начин е още по добър ,но вече изисква и малко познания по електроника.От някой магазин за електонни компоненти си закупуваш трансформатор с изходно напрежение 9v и ток на вторичната поне 300mА,закупуваш си изправител "Грец" и един кондензатор 1000микрофарада на 25v.На първичната намотка (тази която е за 220v) на трансформатора запояваш кабел на който на единия край да има щепсел,от вторичната намотка двата извода запояваш на изправителя където има знак ~,а останалите два извода на изправителя запояваш към полюсите за батериите и паралелно на тях свързваш кондензатора спазвайки поляритета му.После всичко това го събираш в батерийния отсек на регулатора и само извеждаш кабела за 220v.Ако ще изпозваш вторият вариянт иди с регулатора в магазина и подбери трансгорматор който се събира вътре.
Успех  :good:
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: Best Ripper в 13 Ноември 2011, 09:09:29
Захранването работи с 2 батерии по 4,5 волта или 6 х 1,5 волта /мисля, че кръглите бяха от R14 - "средните" едно време/. Всички батерии, които навремето се продаваха, още ги има по пазара - въпрос на търсене и предлагане е. Но е безсмислено да се работи на батерии - цената им е огромна на фона на времето, което ще работят. Моторчето на локомотива си гълта доста ток - като всяко старо моторче. Така че си търси траф. На първо време може да ползваш и адаптер от 220 волта - има такива, които с плъзгач може да задаваш стъпаловидно напрежения от 1,5 до 12 волта, плюс това имат и копче за обръщане на поляритета /посоката на локомотива/. Имат и вграден изправител. Обикновено са за изходен ток 1А, който ще ти е достатъчен за до 3 локомотива в N. Ако ползваш адаптер от посочения тип, изобщо не закачаш твоето захранване от комплекта.
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: TheJackal в 13 Ноември 2011, 09:17:10
Интересно! Локомотива е SNCF - Френските железници, а вагоните са DR - пътническите, нямам спомен да е бил точно така комплекта. Някой от колегите в N 1:160 могат ли да кажат как е бил?
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: pach в 13 Ноември 2011, 10:00:12
това което предлага еврокома,не става! Ключа на батерийното захранване от комплекта превключва броя на батерийте и посоката на движенижение. Адаптера може да даде макс скорост. Ако адаптера е регулируем, остава проблема с посоката. Купи си захранване за влакче от тук - всичко ти решава от раз!
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: Ivo Nedkov в 13 Ноември 2011, 11:42:07
Добро комплектче като за начало...
Най-добре е да си закупиш и трансформатор.
В форума в раздел продава, можеш да намериш нещо подходящо...

Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: Der Hetzer в 13 Ноември 2011, 12:00:34
забрави изобщо за батериите - купи си трансформатор  :yes:
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: gzo в 13 Ноември 2011, 12:04:40
Цитат на: pach link=topic=3406.msg67312#msg67312 date=1321171212
това което предлага еврокома,не става! Ключа на батерийното захранване от комплекта превключва броя на батерийте и посоката на движенижение. Адаптера може да даде макс скорост. Ако адаптера е регулируем, остава проблема с посоката. Купи си захранване за влакче от тук - всичко ти решава от раз!

Това което е написал Пламен всъщност не е проблем. В повечето желязарийки, магазини за по левче и тем подобни продавачници на евтина китайска стока с предлагат т.н. адаптери с потенц. от 3 до 12 В и мощност 5 Вт, имат и кнопка за смяна на поляритета с която именно сменяш посоката на движение. В момента временно ползвам точно такъв (докато си намеря Фз-1) мисля че го взех за 4 или 5 лева.
Но и аз съветвам да си вземеш траф за модели я Фз-1 я Фз-2
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: martinius в 13 Ноември 2011, 12:11:05
Благодаря Ви на всички за отговорите!!! :hi:
Засега ще го пусна с батерии по-натам око остана в този мащаб ще му купя траф. :)
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: gzo в 13 Ноември 2011, 12:16:14
Цената на батериите ще ти е по-висока от варианта за каойто аз писах, но оставяме на теб въпроса с финансите  :yes:
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: evrokoma в 13 Ноември 2011, 13:53:59
pach а замислял ли си се над варианта LM317 едно ключе за обръщане на поляритета  :drinks: лично моето съм го направил по тази схема :good:
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: widowmaker в 13 Ноември 2011, 14:24:04
То схеми много, аз преди ползвах подобна на тази (с добавка 7812 в захранването заради евентуалното късо):

(http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/2005-10a-004.gif)

Ползва се шим регулиране с таймера 555. Чиста работа - локомотивът върви все едно си с декодер.
Въпросът е, че не можем да очакваме от всеки да е в час с електрониката и поялника, а човекът,
съдейки по въпроса, който е задал е скаран с тия неща.
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: D2 в 13 Ноември 2011, 14:41:28
Добре дошъл в това прекрасно хоби!Обади ми се на тел:0889733710 да ти предоставя необходимия трансформатор(оригинален) на 220v.Имам за N,TT и H0.
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: pach в 13 Ноември 2011, 16:05:00
евроком, ти му предложи адаптер или траф с изправител да ръгне на мястото на батерийте - прочети си постата! Как тогава ще регулираш скорост като подаваш едно напрежение? Да, ако сложиш  ЕлЕм-ка  с регулиране, става, но за чии му е да го завира вместо батерии???
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: martinius в 13 Ноември 2011, 19:50:24
Колеги да знаете колко струва електромотор за моя модел.На двигателчето пише type 2032 U=12V
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: pach в 13 Ноември 2011, 20:11:09
излезе от производство преди 23 години. Защо ти е? Утре ще ти потърся едно.
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: evrokoma в 13 Ноември 2011, 20:18:33
Пламене може много работи да се направят ,както и много работи съм правил.Номера при подобно устройство не е в купуването на готово такова което ще му регулира напрежението стъпаловидно.Другото което е как ще регулира чрез превключване между батериите  ако те са 2х4,5 волта при този вариант имаш "стоп","50%напред/назад" и "100% напред/назад".Дори варианта на gzo е по добър от закупуването на оригинален траф защото един адаптер с 1А изходен ток е в пъти по ефтин от оригиналния,ама не дай да е оригинално.В хобито трябва да си малко комбинативен и да вложиш малко сръчност тогава кефа е многократно по голям :good:.Пък дори и да регулира чрез промяна броя на батериите пак има вариянт да го направиш с вграден траф,но ще ти прябва такъв с повече изводи на вторичната и превключваш напрежението на променливотоковата верига после изправител и си готов,а ако искаш финно регулиране изкормваш всичко от съществуващото захранване вземаш една LM317 правиш регулатаор,на мястото на съществуващата врътка присаждаш потенциометъра и си готов.Както казах вариянти много ако не искаш да купуваш готово захранване :drinks:.И не забравяй за вариянта инпулсно захранване за рутер в комбинация с LM317 или 555 това захранване е малко и осигурява 1А на 12v не на мястото на батериите ами на полувината ще събера всичко :spiteful:

Дори схемата на Дани става,но тази която предлагам се продава готова сглобена за 1-2лв във всеки магазин за електронни компоненти ,само закупуваш и присаждаш  :drinks:
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: martinius в 13 Ноември 2011, 21:27:14
Цитат на: pach link=topic=3406.msg67363#msg67363 date=1321207869
излезе от производство преди 23 години. Защо ти е? Утре ще ти потърся едно.

Значи вързах си батериите обаче нещо явно има проблем.първо мислех,че е от двигателя но сега разбрах,че не е.Значи пуснах го на релсите локомотива но един път тръгне друг път не.Като чели не му достига ток.А иначе такъв двигател продава ли се някъде изобщо?Питам евентуално ако е от него но пуснах ток от батериите само на моторчето и си тръгва когато е на шасито и пусна ток по релсите или само на шасито не тръгва.
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: evrokoma в 13 Ноември 2011, 21:37:11
Внимателно разглоби локомотива и почисти токоснемането (едни малки медни пластини които опрат по колелцата),най често по тях се натрупва прах и от това се влошава токоснемането,предвид това че отдавна не е ползван локомотива може и да има окис по токоснемането вземи много финна шкурка и я прекарай няколко пъти между пластинките и колелата,не е изключено и проблем в редуктора (клясване) тогава ще трябва да разглобиш задвижването и да го почистиш след което да го смажеш с техническа смаска или машинно масло  :good:
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: martinius в 13 Ноември 2011, 22:32:12
Цитат на: evrokoma link=topic=3406.msg67379#msg67379 date=1321213031
Внимателно разглоби локомотива и почисти токоснемането (едни малки медни пластини които опрат по колелцата),най често по тях се натрупва прах и от това се влошава токоснемането,предвид това че отдавна не е ползван локомотива може и да има окис по токоснемането вземи много финна шкурка и я прекарай няколко пъти между пластинките и колелата,не е изключено и проблем в редуктора (клясване) тогава ще трябва да разглобиш задвижването и да го почистиш след което да го смажеш с техническа смаска или машинно масло  :good:

Колега благодаря ти много!!!

Не имало никакъв проблем.Само смазах малко с фино машинно масло както ми казахте и всичко "запя"! :yahoo: Огледах го обстойно и никъде не видях ръжда или окис.Просто нямаше смазка.

Благодаря Ви отново!!!! :hi:
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: pach в 14 Ноември 2011, 08:59:37
След като ще си правиш еВтино захранване, вариАнти има много. Но не разбрах защо караш човека да си
усложнявоа живота като "изкормва" кутията от батерийното захранване?
Има такива хубави, походящи и най-вече свободни кутии, в които да си сложи новосглобеното устройство.
В началото ти му предлагаше да върже обикновен траф и грец, но после (след като писах, че не става така) се сети за регулиране и т.н.
Явно не си държал такова батерийното захранване или дори от по-стария пиковски вариАнт, защото щеше да знаеш,
че батерийте освен последователно се връзват и в паралел, благодарение именно на въпросните ключове за управление.
Да, основен недостатък е регулиране на 50--100 % при връзване с плоски батерии, (който е отчасти избегнат с кръглите батерии)
но пък той отчасти се компенсира, и от паралелното им връзване на 50-те % - тоест в момента на ниско изходно напрежение (~4,5V).
 Така се запазва мощността при движение на повече от един локомотив.
Принципно това с батерии на влакче си е пълна тесла!!! Две мнения по въпроса няма.
Колкото до по-доброто захранване от това с LM-ка, съм дал една стара схема тук (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,227.msg2562.html#msg2562) още преди три години.
Това е също на принципа с ШИМ (Широчинно Импулсна Модулация)

Накрая ще кажа на martinius никога де не почиства токоснемане и колооси с абразивни материали от типа на шкурката,
защото така се надраскват грубо почистваните повърхности, да не говорим че се нарушава и специалното им покритие (на колоосите) което в последствие довежда до още по-голямо влошаване на токоснемането.
А ако искаш да се запознаеш с някои основни стъпки и правила в железопътния моделизъм, на сървъра при Павката,
има книжката на Юрий Ботев за железопътния моделизъм. Като я прехвърлиш, ще знаеш, че дълго не пускан локомотив, първо се
преглежда основно, почиства и смазва, след което се оставя да се "повърти" на бавна скорост поне час, за да се раздвижи и досмаже перфектно.
Ако смяташ да продаваш този комплект в N, бих го купил - двигателя от точно такъв локомотив го ползвам за нещо в ТТ,
и нямам още един такъв за втория ми екземпляр.
Успех в хобито!
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: Best Ripper в 14 Ноември 2011, 09:03:48
Друг евентуален проблем по-нататък - зацапване на релсите и хлабави контакти между тях. За първото - почистване на релсите с парцалче, напоено със спирт / а от време на време и само със сух парцал/. Много внимавай при смазване да не оливаш моторчето и предавките с масло, защото излишното бързо изтича и цапа релсите и колоосите. За второто - с фини клещи стягане на релсите. За избягване на втория проблем много внимавай при сглобяване и разглобяване на релсовия път - да не ги усукваш, дърпаш настрани, да не вдигаш по 5-6 съединени релси и те са провисват и т.н. Възможно е също да се появят окиси по съединителните езици - те се почистват с фина шкурка или пиличка. Старите релси на Пико по принцип имат заводски проблем с покритието на релсите, но твоите изглеждат доста добре - съхранявал си правилно сетчето!  :good: Имай една обица на ухото /принципно/ - токопредаването и токоснемането в ЖП моделизма има огромно значение за добрата работа на цялата система! И никога не подценявай тяхното значение, особено ако по-късно преминеш на цифрово управление и електроники...
Титла: Re:Моя комплект PIKO N мащаб GDR
Публикувано от: Best Ripper в 14 Ноември 2011, 12:11:46
Сега загледах и снимките в началото. Имам усещането, че линиите са ти изкривени. Говоря за изкривяване във вертикална посока. Най-добре е внимателно на равна повърхност да провериш дали наистина е така и внимателно с пръсти да изправиш линиите. Провери дали между отделните релси нямаш силно издадени ръбове. Ако са ти изкривени и с лоши снадки, са възможни следните проблеми:
1. Неестетично вълнообразно движение на влака.
2. Удари в снадките, довеждащи до дерайлиране на подвижен състав, самоволно разкачане на състава, както и ускорено износване на колооси, особено на пластмасовите.

Не монтирай релсите върху меки основи - дебели килими, мокети, върху легло и т.н. Първо, пълнят се моделите с прах и косми, второ - кривят се лесно линиите.
С две думи за обобщение - към релсите трябва да се отнасяш с изключително внимание и прецизност, както към подвижния състав! Иначе проблемите са ти вързани в кърпа...  :hi:  :drinks: