RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: Сaprycorn в 19 Януари 2012, 01:38:05
-
Ще ви запозная накратко с един модел от т.нар. "месингови фирми", а именно серия 72 на фирмата Вестмодел. Моделите на тази фирма се предлагат в няколко варианта- напълно сглобени, сглобена само ходовата част, и изцяло "баузац". Моят беше от третия вариант. Всички плоски части в сета са изработени от месингова ламарина на фотоец, а другите части като котел, парни и питателни домове, водна и въздушна помпа са отлети. Колоосите са от Флайшман, а мотора Фаухабер с маховик. В сета са дадени два комплекта щанги- едните са ецвани, а другите отливани. Като цяло работата по сглобяването беше дълга и пипкава, като при ходовата част решителна помощ оказа Васко. Ето няколко снимки от етап пълно окомплектоване преди боядисване
(http://picbg.net/u/52907/49470/612896.jpg)
(http://picbg.net/u/52907/49470/612897.jpg)
(http://picbg.net/u/52907/49470/612898.jpg)
(http://picbg.net/u/52907/49470/612900.jpg)
(http://picbg.net/u/52907/49470/612901.jpg)
И една снимка от етап боядисване на първа ръка
(http://picbg.net/u/52907/49470/612890.jpg)
Очаквайте следващи снимки с окончателно боядисване, поставени табели, стъкла, щанги.
-
Ясе, страхотен модел, направо се влюбих :give_heart: Адри да раздаде салфетките, ако обича ;D ;D ;D Отдавна те подозирах, че вече си в света на месинга (а там е мътна и кървава). Предполагам, че си го взел от бея?
-
От ибей е. Купих го НЕ защото е месинг, а защото е серия 72! А сглобяването на такъв модел е наистина мътна и кървава работа- където може със спойки, където не може с каноколит. Ако имаше производство на тази серия от масовите фирми, никога нямаше да се хвана да го сглобявам. Но за съжаление за сега няма алтернатива!
-
Ясене, не обясни, че това е пруски Т52, който от съображения за икономичност е конвертиран да работи с прегрята пара
(нови парни домове - 1 допълнителен, пясъчници, паропрегревател, водопогревател и т.н.).
В този вид са преработени само 2 локомотива, собственост на Eutin-Lübecker Eisenbahn, провинция Schleswig-Holstein (на границата с Дания).
Получават DRG номера 72 001 и 72 002, след като компанията е национализирана на 1 януари 1941г.
edit:
Всъщност освен тези два конвертирани локомотива е имало и други 2, които са произведени като локомотиви, работещи с прегрята пара през 1900г. - първите локомотиви с прегрята пара в Прусия,
но са национализирани в периода 1920-25г. В случая си мисля, че това си е баш ELE варианта.
-
Стана все пак някакъв локомотив от купчината ламарина. Като я видях направо се уплаших ... а кутиите бяха 2 ...
Не съм забравил, че и аз имам скромен принос, с това че ги играх в бея от името на Ясен, неподозирайки въобще колко работа ще им се отвори.
Ами да поздравим фабрика Waskopff & Jasensen за проявената упоритост, която буквално "от нищо направи нещо" - Евала, младежи, просто нямате равни!!!
Такива хобисти НЕМА!
(http://picbg.net/u/24294/22952/256610.gif) (http://picbg.net/u/24294/22952/256610.gif) :hi: :hi:
-
Мда, като се има предвид, че отливките на тая фирма не са никак читави, добра работа са свършили.
-
Така беше наистина, :hi: Сашо игра в ибей, тъй като аз бях по това време в най-забутания фиорд на северна Норвегия, където не само че няма интернет, но и мобилните телефони нямат обхват...
-
Малък напредък- табелите са поставени:
(http://picbg.net/u/52907/49470/614687.jpg)
(http://picbg.net/u/52907/49470/614688.jpg)
Ето как изглежда отвътре:
(http://picbg.net/u/52907/49470/614686.jpg)
Предстои боядисване на щангите и поставяне на стъклата
-
:good: :hi: :hi: Да използвам крилата фраза, - Дисциплинирана перфектност, няма значение колко части, колко време и /псувни))) понеже Ясен сподели за проблемите/ е отнело, предполагам, и ти си доволен от резултата на труда ти. :hi: :drinks:
-
Още една крачка напредък:
(http://picbg.net/u/52907/49470/615667.jpg)
-
Красота и изящество, Ясе :hi: Какво ти е общото впечатление от Westmodell?
-
Henschel 10446 1911
2'B h2t
1911 - ELE 5''' - Eutin-Lübecker Eisenbahn
1941 - DRG
1942 - DRG 72 001''
1943 - verkauft - Firma Rheinmetall Borsig AG, Berlin-Marienfelde
1946 - WL 2580 Bw Berlin Anhalter Bahnhof
1947 - DR 72 001''
1955 - +
Яско, предвид горното, какви вагони му предвиждаш?
Излиза че с DRG табели е бил само година, две.
-
Освен товарни (след 43-та), други май не е теглил (бил е маневрен).
В периода 1941-43г. е обслужвал същото трасе, както и преди национализацията
(просто са му набили DRG номерацията), а там е теглил пътнически влакове:
Die DRG hat beide Maschinen 1941 mit den Betriebsnummern 72 001 und 72 002 übernommen,
sie aber bereits 1942/43 als Werklokomotiven verkauft.
Die 72 002 ging an die Berliner Firma Goerz, die die Maschine auch ausgemustert hat.
Die 72 001 tauchte 1946 beim Bw Berlin Ahb mit der Nummer 2580 auf, sollte (nach Griebl/Schadow) in 71 007 umgezeichnet werden,
erhielt aber nach Klä-rung des Sachverhalts wieder ihre ehemalige Betriebsnummer 72 001.
Nach einer Aufarbeitung bei LEW Hennigsdorf stand die Lok noch einige Jahre im Dienst der DR und ist 1955 beim
Bw Berlin-Lichtenberg ausgemustert worden.
-
Ясене, напоследък и аз започвам да се заглеждам по железарските модели, че нещо конфекцията, почва да ме дразни и като цени и като изработка!
Моделчето е станало чудно! Поздравления за търпението! Забелязах обаче две неща:
1. Не е ли малко ниско предавателното отношение между мотора и първата степен на редуктора към колооста
2. Тия щанги по спирачната с-ма(дето са извън водещите колелета), действително ли са там където са, понеже ако и в действителност е така, то тая спирачна с-ма трябва да е ограничена и няма как калодките да стиснат ребордите. Или може би се касае само за визуален "дефект" от моя страна?
Нямаше да е лошо да щракаш отвреме на време проблемния монтаж. Поне такива като мене дето са тръгнали да се ориентират към такъв тип модели ще знаят какъв "дебел" ги чака ;D и ще имат време да преценят дали да се впускат в такова приключение.
-
...
2. Тия щанги по спирачната с-ма(дето са извън водещите колелета), действително ли са там където са, понеже ако и в действителност е така, то тая спирачна с-ма трябва да е ограничена и няма как калодките да стиснат ребордите. Или може би се касае само за визуален "дефект" от моя страна?
....
И според мен има нещо дето не е баш както трябва, ето снимка на оригинала:
(http://picbg.net/pubpic/76/3E/a18f6974b5b9763e.jpg)
Ето как е при Т52:
(http://picbg.net/pubpic/C1/E1/ac8ad30c4f37c1e1.jpg)
-
Много въпроси се събраха в тази тема...
Откровено казано, ако сега започвах да колекционирам парни локомотиви, едва ли бих обърнал внимание точно на тази серия. Но с годините, постепенно сериите се запълваха, и специално в групата на старите пътнически тендерки (BR 70-BR 79), остана празна само 72-ката. Единствен производител е Вестмодел, и така се стигна до запознаването ми отблизо с тази фирма.
Общото ми впечатление от Вестмодел е, че са много трудни за сглобяване. Разбира се това се дължи и на липсата ми на опит в работата с цветни метали, но се измъчихме и Васко и аз. Снимки не съм правил по време на монтажа защото нямах апарат тогава, но дори да имах, при наличието на проблемен елемент, бих хванал първо пилата, а не фотоапарата... А проблемните детайли бяха много, имаше много пилене, напасване и т.н. Почти никъде не са предвидени някакви "легла" или специални отвори, които да улеснят монтажа, примерно "този детайл ляга върху онзи детайл, или онзи детайл влиза в специалния отвор, предвиден за него"... Всичко трябваше да се измисля на място според случая. Единственият фабрично разпробит отвор с резба в котела, предвиден за свързване с рамата, се оказа разпробит на грешно място, наложи се да се прави нов отвор, но пък материала на котела се оказа много твърд и бургиите се чупеха, вместо да пробиват...Както и да е.
Още не съм мислил конкретно с кои вагони да бъде тази машина, но най-вероятно, те ще бъдат двуосни от пруски произход.
Сега няколко думи за лостовата система на спирачката. Както добре се вижда от материалите на widowmaker, при варианта Т5.2 те са от външната страна на колелата. Такива спирачки се срещат и при други серии- 13, 36, 71.3. На втората снимка вече тези лостове са скрити във вътрешната страна, но кога точно се прави това преустройство мога само да гадая, най-вероятно към края на 30-те години. Но тъй като аз се стремя към вида на локомотива от ранните години на втора епоха (от този период са и табелите с надписите), избрах варианта с външните лостове. Поради същите съображения запазих и надстройката върху покрива на кабината. Както се вижда, в по-късните години, тя е премахната.
Колкото до предавките, мисля че са изчислени добре, въпреки изключително простата трансмисия. А тя е моторче с шнек, едно междинно зъбно колело и редуктора на ведущата колоос. Втората колоос се задвижва чрез щангите. Тук трябва да отбележа, че фабрично не беше дадено никакво токоснемане, а и в инструкциите за монтаж не беше упоменато нищо за токоснемането. Понеже колелата са едностранно изолирани, естествено единия полюс дойде от рамата, а за другия Васко измисли една много простичка (гениалните неща са простички) пластинка, запоена директно върху крачето на мотора и контактуваща с двете двигателни колела.
Ето малко по-подробна информация за съставните части и монтажа:
(http://picbg.net/u/52907/49470/615845.jpg)
(http://picbg.net/u/52907/49470/615846.jpg)
(http://picbg.net/u/52907/49470/615847.jpg)
Както се вижда, вариантите на Вестмодел са K.P.E.V. и DR, а вариантът DRG съм го виждал на снимка в някакво списание (но в кое, не помня) точно с питателен дом, водоподгревател и водна помпа, надстройка на кабината и спирачки с външни лостове. Не си спомням обаче на кое място стоеше табелата RBD Berlin, и дали буферите не бяха от лекия тип.
-
Любо е прав че тези щанги на спирачната система не работят.Явно са ги имитирали малко бутафорно!На чертежа се вижда как действително е захваната лостовата система и калотките на истинският лок действат!Но важното е да не се вглеждаме във всичко...иначе няма да е моделче!
-
Любо е прав че тези щанги на спирачната система не работят.Явно са ги имитирали малко бутафорно!На чертежа се вижда как действително е захваната лостовата система и калотките на истинският лок действат!Но важното е да не се вглеждаме във всичко...иначе няма да е моделче!
Това са дали в сета, и това съм сложил
-
Лостовата система би трябвало да е подобна на тази на S6,
тъкмо прегледах чертежите, които имам:
(http://picbg.net/u/60105/45044/603336.jpg)
-
Ето ги локомотивите с подобна лостова система на спирачката, и съответно кой производител как се е справил.
Roco BR 36 (P4.2)
(http://picbg.net/u/52907/49470/615914.jpg)
Guetzold BR 71.3
(http://picbg.net/u/52907/49470/615915.jpg)
Fleischmann BR 13 (S6)
(http://picbg.net/u/52907/49470/615916.jpg)
Изглежда тези външни лостове са били масово разпространени при локомотивите с две двигателни колооси.
-
Сега няколко думи за лостовата система на спирачката. Както добре се вижда от материалите на widowmaker, при варианта Т5.2 те са от външната страна на колелата. Такива спирачки се срещат и при други серии- 13, 36, 71.3. На втората снимка вече тези лостове са скрити във вътрешната страна, но кога точно се прави това преустройство мога само да гадая, най-вероятно към края на 30-те години.
Ясе, в предишния ти пост намираме отговора на този въпрос:
Nach einer Aufarbeitung bei LEW Hennigsdorf stand die Lok noch einige Jahre im Dienst der DR und ist 1955 beim
Bw Berlin-Lichtenberg ausgemustert worden.
Думата Aufarbeitung освен като ремонт, се превежда и като преработка (за обикновен ремонт не е и нужно машината да ходи в LEW Henningsdorf), а einige като няколко (повече от две, но по-малко от десет) години преди лока да бъде бракуван през 1955-та. Во кратце преустройството е направено между 1946 и 1953 година. По-съм склонен да вярвам, че е някъде около 1953-та, защото към 1946-та, непосредствено след войната, освен че LEW Henningsdorf е бил в развалини, името му не е било това, а все още се е казвал Borsig. Самото ГДР е създадено 1949г.
-
Tака и предполагах, че това преустройство е направено в по-късните години :yes:
Колко е полезно да се знае немски език, езикът на железницата :hi:
-
Недей да скромничиш. Тия Дампфлокархиви ги изяде с кориците. Да не би да си ползвал личен преводач(ка)?!! ;D
-
Любо е прав че тези щанги на спирачната система не работят.Явно са ги имитирали малко бутафорно!На чертежа се вижда как действително е захваната лостовата система и калотките на истинският лок действат!Но важното е да не се вглеждаме във всичко...иначе няма да е моделче!
Точно такава ще да е причината! На чертежа се вижда ясно как работи лостовата с-ма на спирачките. За съжаление на модела не е така. Може би причината е че това е просто модел. Видно е че други фирми са се справили по-добре с пресъздаването на този елемент. Не знам защо точно това ми направи впечатление.
Относно инструкцията за монтаж: Виждал съм и на други фирми подобни "дантелени" инструкции за монтаж. Наистина е мъка да работиш по това. Вероятно в някои момент ще пробвам някой модел на WEINERT. От снимки в нета останах с впечатлениетоq че сетовете им са по-добре подготвени от този на WESTMODEL.
-
Имах честта да се запозная и с Вайнерт (или по-точно аерографът ми се запозна с Вайнерт :)). Там нещата стоят по различен начин. Комбинацията от бял метал и месинг е определено по-лесна за сглобяване. Може би в друга тема ще разкажа по-подробно.
-
Ясене, тоя бял метал е голям боклук, и ако трябва да съм честен бих предпочел модела да е 100% месинг. А причината е в структурата на самата бяла сплав. С времето, най-неочаквано за мене отливките от този метал просто се разпадат, не ми е ясна причината за това явление, но имам вече един локомотив на Лилипут, който е в невероятно разкривено и полуразпаднато състояние от към детайли с точно такава сплав. За мене ЦАМ-а е материал с живот не повече от 5-10г. и би трябвало да се ползва само за неотговорни и евтини изделия, като количките МАЧБОКС примерно или пък в леките автомобили, но в моделизма НИКОГА! :)
-
Taka e Любо, и аз съм виждал как се разпада колело на Лилипут, отлято от такъв материал.
Но факт е, че при Weinert половината от детайлите са от белия метал, при Model Loko около 80% е бял метал, а при M&F е 99% (там само буферите са месинг) :)
-
(http://picbg.net/u/24294/28703/616340.jpg)
72 001.II
ex Eutin-Lübecker EB
Bw Berlin Ahb
1942
Letzte Br. Unt. 19.5.42
RBD Berlin
Bw Anh. Bf (Ahb)
Henschel 10446 1911
Übernahme DRG - 1.5.1941
verkauft - 1943
Werklok 2580 - 1.1.1946
-
...
Както се вижда, вариантите на Вестмодел са K.P.E.V. и DR, а вариантът DRG съм го виждал на снимка в някакво списание (но в кое, не помня) точно с питателен дом, водоподгревател и водна помпа, надстройка на кабината и спирачки с външни лостове. Не си спомням обаче на кое място стоеше табелата RBD Berlin, и дали буферите не бяха от лекия тип.
Спомням си един криминален филм, в който няколко минувачи само случайно бяха се разминали с престъпнка и после като бяха ги завели в полицията за очна ставка с други случайни хора, на които нарочно бяха разменили атрибутите - палто, шапка, шалче и т.н. ... и никой не можа да се сети с какви хора точно се е раминал пред магазина, но един от всички каза - "Не обърнах особено внимание, но имаше един човек като този, с шалче като онова, с шапка като на високия мъж и с палто като на тъмнокожия, но нали ви казах, не обърнах особено внимание." - а един от полицаите само рече на останалите - "Леле ... а какво ли щеше да е ако беше обърнал внимание ...".
(http://picbg.net/u/24294/22952/256571.gif) (http://picbg.net/u/24294/22952/256604.gif)
-
Така е, огромно количество информация минава покрай нас, но не и обръщаме достатъчно внимание, кой да знае, че точно тази информация един ден ще е необходима :)
-
:hi: :drinks: :good:Евалла Момчета! :good: :hi: :yes:
-
Майка ми имаше лав за това: " Много видели, малко забелязали" ;D
-
И последно какво излиза, DRG ли си направил или DR?
Доколкото схванах си искал DRG, но си сложил спирачките на DR.
Ето точно същия модел на сайта на Фриц, произведен от самата
фирма Westmodel в DRG, но не е където трябва - при ELE локомотивите,
а при пруските Т5.2, като ELE секцията му е празна, явно нашият
приятел oщe нe e бил нa тoя урoк:
(http://www.osterthun.com/2d.models60-79/pics~60-79/72.0/72.001~DRG.jpg)
http://www.osterthun.com/2d.models60-79/pic.72.001~DRG.htm
А табелите не ги мисли толкова, мисля че трябва да са еднакви и при двата варианта.
-
По-скоро DRG със спирачки на Т5.2 :)
-
Сега видях, ми тя тая снимка е същата като в диплянката дето си снимал по-нагоре.