RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts => Темата е започната от: mill в 25 Март 2008, 00:59:24
-
Отварям тази тема с цел да се разясни различните локомотиви по какви релси /радиус/могат да се движат.
От долната страна на всяка релса/траверсите/ има означение : R-1,2,3,4,9 /piko/ R 10 /roco/
Примерно релса крива на Пико - фабр.номер 55213 Bogen R3 е с радиус 484 мм.Локомотива на снимката при движение в завой релсите по които се движи трябва да са с 600 мм радиус.Значи ако се опитате да го подкарате по трасе с R3 ще има проблеми ;).
Нека тук по-опитните да споделят мненията си и препоръките си,та някой който не му е ясно да може да се осведоми за да не остане неприятно изнендан ,че лъскавото локомотивче или парна машина дерайлира и да му е тъжно,че е потрошил не малко пари.
P*S Ako модераторите сметнат,че темата има нужда от корекция ...нека я поправят.
-
Здравейте!
Интересна тема отваря muncho. ;) Истината е някъде там! Според "НЕМ" е приет стандарт който унифицира всички размери "НО", "ТТ" и "N". Tова зависи от височината на релсите: в "НО" е 2.5мм и широчина 1.3мм, за "ТТ" и "N" е: восочина 2.0мм и широчина 1.0мм. Другия фактор от който зависи е бандажа на колоосите:
а) ширина на бандажа;
б) търкаляща се повърхност;
в) ширина на реборда;
г) височина на реборда.
P.S. Лично аз до сега не съм имал проблеми и като си харесъм нещо купувам без много да се замисля. ;D
-
Ами то това не е ли изчислено от производителите?Нима произвеждат релси по които не могат да се движат локове с по 4 неподвижни колооси?Ако е така,то значи да се пазим от парните,защото дизелите и електрическите са на талиги и едва ли важи същият проблем и за тях. :-\
-
По принцип е решено от производителите , според нормите на стандарта.Когато има повече от три колооси (най-вече при парните) , производителя прави крайните колооси или без ребордни или имат допълнително изместване по дължината на оста . Проблема с новите машини е,че производителите вече ги правят да се вписват в големите радиуси , още повече , че и в макетите и в модулите все повече се ползват по-големите радиуси . А те са от "новото" поколение релси (и тово е част от световния заговор ;D ;D). Да не забравяме ,че вече масово се ползват и "флекс" релсите , които всеки си огъва "по свой образ и подобие".Преди не се държеше много на детайлноста и имаше много така наречени "спомагателни" мащаби които позволяваха забежки от основния мащаб , но сега конкуренцията налага да се произвежда максимално близо до прототипа , като се забелязва и тенденция на насочване към пресъздаване на действителността максимално вярно.Тъй като в истинските коловозни развития и релсови трасета няма едно с едно еднакви , бяха създадени и гъвкавите релси.
Тези които ползват "старите" геометрични зависимости при релсите , трябва да внимават именно дали новозакупеното ще може да се движи нормално в "домашната линия" - това се отнася най-вече към ползвателите на "П" - профила (макар че и тaм има развитие в изключенията),защото ако все още може да се примирим с по-старите семафори например (те ползват или лампички или светодиоди с диаметър 3 мм) , че не отговарят на основния мащаб (където светлините им имат диаметър под 2 мм ) , то не бихме се очаровали от това - новия ни локомотив да не може да се движи по старите ни релси , и да си виси само във витрината или кутията...
Всичко е въпрос на взимане на компромисни или радикални решения , както и на внимателно подбиране на всичко свързано с подвижния състав!
-
Е това ми беше идеята-да има компетентни мнения,впечтления и т.н.
Еmperror го каза"сега сме малко ",ама е супер когато има инфо за всичко в сайта! ;)
-
Проблемът трябва да се разрешава в две посоки според мен.
Относно релсите съветът ми към всички е да не взимат радиуси от сорта R=360, защото доста локомотиви (предимно парни) не се вписават в такива малки криви, а и който и да е подвижен състав влязъл в такъв завой седи като... трамвай на кръстовище - неестествено, та дори грозно (справка моя макет кривата с двата пътя - вътрешният е 360).
Относно локомотивите. Както казах и по-горе проблемни са парните локомотиви (и то ако ги караме на малки радиуси) и то само тези с много колооси на твърда рама. Хубавото е, че в упътването на всеки лок пише и минимален радиус, с който трябва да се съобразявате стига да не искате да гледаме парата само във витрина. Ако нямате възможност да видите книжката на лока, има Интернет, добре е да се проучи въпросът. Например, обърнете внимание на каталога на "Конрад". Доста от Лилипутските парни машини са с обозначен минимален радиус, обикновено 420 мм. Други нямат такова инфо, но в сайтовете им го пише ("Флейшман", "Роко").
Те това е в най-общи линии...
-
В сайта на Пико, а също и в каталозите им, за всеки модел пише какъв е минималния препоръчителен радиус. Обикновено е 358 мм, а за парните им локомотиви е 415 мм.
-
Сега ме подсеща caprycorn ,че всъщност на моделите не се правят безребордни колела (може и да има ама аз да не знам) а по.често така наречените чупещи се рами!!!
-
ВсъШност има модели с безребордни колооси, такъв е моделът на 84ката на Хруска, но така е и при истинския локомотив. Има едно много старо производство на Гютзолд-BR42, там безребордна е 1ва колоос, и така се вписва в криви.
-
Виж ти...значи сериозно ще помисля преди да избера схемата.Аз даже смятам да измеря стаята и да споделя размерите и с ваша помощ да избера най-доброто.Мога да заемам цялото помещение,така че сигурно ще успея да избегна резките криви.В крайна сметка ако не си пусна няколко парни локомотиви по макета,просто се губи от колорита.
-
"4упеШта рама" е неШто като "запазена марка" на фирмата Пико. ОШте през 50те години е приложена на техният BR50. В този слу4ай, 4упеШтата рама позволява на 5 осният екипаж вписване в крива(незнайно заШто тогава колоосите не са имали по4ти никакъв страни4ен разбег). Подобно е реШението за вписване и на BR 84 на Хруска. В на4алото на 70те, Пико придава друго зна4ение на 4упеШтата рама-на4ин локомотива да стои по добре разположен върху релсите в крива. Сега Ште поясня: ако локомотива е тип 2_3_2 и с твърда рама, представяте ли си колко много Ште се изнесат в крива буферните му греди, и дали изобШто няма да избягат някъде встрани от баластовата призма? Така Пико създава новият BR 66 (тип 1_3_2), като тук 4упеШтата рама е предназна4ена просто да държи задната 4аст на маШината геометри4но по добре разположена върху релсите в крива. Изпълнението, оба4е на BR 66 не е много сполу4ливо, и ефектът от 4упеШтата рама е непълен. Но при следваШтият модел на Пико-BR 01.5 ве4е елемента "4упеШта рама" е отработен напълно. Тук освен 4е кабината не се изнася много навън в кривата, 4упеШтата рама играе и роля на "балансер" между 3та колоос и задната талига. По съШтият сполу4лив на4ин са изпълнени и BR 41, BR 03! При BR 95, оба4е са прекалили с 4упеШтата рама (4упи се на три места) и локомотива не може дори върху права релса да застане успоредно на трасето. BR 82 (тип 0_5_0) съШто има 4упеШта рама, но тук тя се 4упи вертикално, т.е. спомага вписването в профил, а не в крива.
Фирмата Роко прилагаШе 4упеШта рама на старата 23ка (DB) и на старата 93ка. Принципът беШе съШтият, като на Пико.
Интересно е 4е Гютзолд през вси4ките години работеШе само с "твърда рама". Единствено за BR 65.10, приложи 4упеШтата рама (едва ли е слу4айно).
Аз имам ли4ен опит с моделите на Ревел, по специално BR 18. Преди десетина години направих задвижване на две 18ки, първата с "твърда рама", а втората с 4упеШта, подобна на 01 на Пико. Като ходови ка4ества втората превъзхожда първата с много много степени.
-
тук наистина се заформя интересна тема и доста инфо-предполагам ,че още може .Браво на Мунчо ,че се сети и я започна!Опита на caprycorn е много ценен - да се надяваме ,че някой ден ще го видим описан със снимки и конкретни съвети при моделирането на локомотиви !?
caprycorn днам че не си в България и това е хубаво , но лично аз с нетърпение очаквам да се видим някой ден!
-
В размер N(1:160) повечето фирми посочват минимален радиус на завиване и преди да се купи е хубаво да се направи справка, това което съм забелязал е че се вписват дори и в R1. Друг е въпроса как изглеждат парните локомотиви при минаване през R1.
-
Ште бъда в България от 05 юли до 08 август, така 4е Ште се запознаем и обменим опит. Поздрави
-
Интересно!И аз до сега не съм обръщал внимание,дали локовете имат ядове в кривите.Тъй като притежавам парни машини само в Z,тези в НО съм си ги правил сам,забелязах че нямам никакви ядове и в най-малкият заводски радиус-150мм.Заводски ,машините са си предвидени за това.
-
Е добре , ами тия в НО също ли нямат проблеми?Предполагам , че като си ги правил си правил и постоянни проби на движението им и от там дори не си се сетил че може да се получи гаф! ;D
-
Е добре , ами тия в НО също ли нямат проблеми?Предполагам , че като си ги правил си правил и постоянни проби на движението им и от там дори не си се сетил че може да се получи гаф! ;D
Правил съм ги да се вписват и на най-малкият радиус на Пико.Според мен, и заводските трябва да са направени така.Досега не съм чул някой заводски лок да не се вписва. ???
-
така си и мислех!
Някой ден ще ги видя надявам се!
:o
-
А освен за локомотивите някой наблюдавал ли е подобен проблем и при вагоните? Досега не се бях замислял над проблема и сега ми се струва, че май има четириосни вагони които също се справят доста трудно при остри завои.
-
А освен за локомотивите някой наблюдавал ли е подобен проблем и при вагоните? Досега не се бях замислял над проблема и сега ми се струва, че май има четириосни вагони които също се справят доста трудно при остри завои.
Не знам при мене 4-осните вагони нямат никакъв проблем със острите завои,точно обратното по-дългите дву-осни (товарните) дерайлират при остър завой...ама то зависи и от скороста така че...
-
Ами щом ги юркате с такива скорости ,че да дерайлират , що не сте си направили трасетата с наклон навътре в завойте като при истинските скоростни отсечки?
;D
-
В размер N(1:160) повечето фирми посочват минимален радиус на завиване и преди да се купи е хубаво да се направи справка, това което съм забелязал е че се вписват дори и в R1. Друг е въпроса как изглеждат парните локомотиви при минаване през R1.
Зравей, видях в раздела "Похвали се" снимките от твоята колекция – страхотна е :) Но тук по темата за радиусите: искам да те питам конкретно за един вагон – химическия от петия ред от долу-нагоре. Създава ли ти проблеми при по-остри завои? Защото имам два такива и понякога като че ли куплунгът избутва буферите и дерайлират? Интересното е, че не се получава винаги, та може и да си е от някаква неравност. При теб как е?
-
Здравейте, имам един въпрос: На на два модела релси ТТ /П профил/ има следните означения: "545/102", и "545/143 PARALLELKREIS". Открих, че 545/102 е R286/22.5 градуса. Може ли да ми каже някой "545/103 PARALLELKREIS" какви са?
-
Това са старите означения на Zeuke. 545/103 трябва да е права 228 мм. Като търсиш тези означения слагай по едно Zeuke отзад и готово. Също така добра идея е да ги търсиш в ибея. Ето: http://cgi.ebay.com.my/Zeuke-Berliner-TT-545-103-gerade-Schiene-22cm_W0QQitemZ370348632658QQcmdZViewItemQQssPageNameZRSS:B:SILF:MY:101 (http://cgi.ebay.com.my/Zeuke-Berliner-TT-545-103-gerade-Schiene-22cm_W0QQitemZ370348632658QQcmdZViewItemQQssPageNameZRSS:B:SILF:MY:101)
П.П. Забравих за каталозите. Ето:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=42&kat=1969 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=42&kat=1969)