... Машината е била оставена с ръчаг обърнат на заден ход, така както е маневрирал, ...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------R
.... е добила такава стойност, че регулаторния лост се е придвижил на тласъци, малко по малко , по посока на синята стрелка, а с това се е повдигнал и...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------R
.......малкият клапан на парния регулатор „Вагнер”, разположен в парния дом на котела. Отварянето (повдигането) на малкия клапан означава самоотваряне на големия клапан на регулатора и парата от парния дом на котела, през сухопарната тръба, през прегревателя и паровходните тръби, навлиза в пароразпределителните шибъри. По това време пароразпределението на локомотивите серия 14 става със шибъри-уравнители система Карл Шулц, известни у нас още като шибъри „Николай”. Докато не постъпва пара в тях те действат като уравнители, така че осигуряват безпарния ход и машината от надолнището е увеличавала скоростта си безпрепятствено. Когато парата нахлува в шибърите, от нейното налягане подвижните части на шибърните тела преодоляват силата на пружините, които се намират там и прекратяват условията за безпарен ход. Шибърите започват да действат като парораз-пределители и понеже ръчагът е обърнат на заден ход парата започва да постъпва в цилиндрите срещу движението на буталата. Получава се процес, който в курсовете за машинисти на парни локомотиви се изучава като „спиране с контра пáра” и който процес се употребява в краен случай, когато по друг начин не може да се спре парният локомотив или влакът возен от парен локомотив.
В случаят с 14.08 става същото, но понеже регулаторът е едва отворен и количеството на постъпващата пара е малко, са били нужни почти 2 – 2,5 километра за да спре машината. Затова селяните, работещи тогава на полето в района на спирка Стамболово, са казали, че локомотивът „не се е спускал бързо откъм Немирово”, т.е. бил е в процес на спиране с контра пáра. А след като е спрял и е тръгнал обратно, пак поради малкото постъп-ваща в цилиндрите пара, са му били нужни около 25 – 30 минути, за да се върне по нагорнището в гара Немирово.
....Излиза, че почти съм познал...
А в случая, компресията, създадена от буталата е отворила регулатора. Така парата е започнала да действа първо като спирачка, а след това е задвижила локомотива на заден ход!
(http://bgrail.info/Wagner.jpg) | В нормално състояние регулаторът е затворен. Пара от котела прониква през отворите 10, тесните проходи 11, 12, 13 в пространството във и над главния клапан 4 (двете камери А, които са свързани). Малкият клапан 3 и големият 4 са притиснати към леглото 7 и не пропускат пара към шибърите. Когато се помести лоста на регулатора, завърта се и валът 8, който чрез лоста 9 повдига малкия клапан 3. Пара от пространствата (камери) А изтича към шибърите. Сечението на отвори 11, 12, 13 е достатъчно за потелгяне на локомотива дори с влак без употреба на големия клапан. Големият клапан 4 има следната особеност: диаметърът по който ляга върху леглото 7 е по-малък от диаметъра му от горната страна, където гарнитурата 6 го уплътнява към тялото на регулатора. При голямо отваряне на малкия клапан 3, шайбата 14 затваря отвори 12, така само през тесните отвори 13 не преминава достатъчно пара и налягането в камери А намалява дотолкова, че налягането в котела повдига големия клапан 4 и той се отваря. Какво става при обратно свръхналягане откъм шибърите? Когато то превиши налягането в котела, повдига малкия клапан 3 и компресираният от парната машина въздух влиза в камери А, а от там и в котела през отвори 11, 12, 13. Това продължава докато се получи равновесие между постъпващия през малкия клапан въздух от шибърите и влизащият в котела през отворите 11, 12, 13. Налягането над големия клапан (камери “А”) е близко до това под него, но тъй като диаметърът на клапана отгоре е по-голям, той е притиснат надолу. Отворен остава само малкият клапан. Отварянето му задвижва цялата система с вала и лоста на регулатора и така след спиране на локомотива, той остава отворен и машината тръгва да се връща. Какво става при принудително (ръчно) отваряне на регулатора за спиране с контрапара (случая с 15.24)? Малкият клапан 3 е максимално отворен, шайбата 14 е затворила отворите 12 и налягането в камерата А става равно на това в тръбата към шибърите, което е доста по-голямо от котелното. Това притиска големия клапан 4 надолу в затворено положение и е необходимо голямо усилие за отварянето му. Затова пък малкият клапан е устойчиво притиснат нагоре и не изисква никаква сила, за да стои отворен, дори напротив – би се самоотворил, ако бъде затворен. |
Машината е била оставена с ръчаг обърнат на заден ход, така както е маневрирал, с затворени цилиндрови крани, без задържана някоя от спирачките, или само с допълнителния кран-машинист, колкото да спре, но всички знаят, че допълнителната спирачка се изтощава бързо. да се спре парният локомотив или влакът возен от парен локомотив.За мен не става ясно как при условие, че ръчага е даден на заден ход, машината тръгва сама към Ихтиман :mda:
(http://i41.tinypic.com/8y83r5.jpg)
Това ли е "непослушника" ,дето е духнал ;D
Снимката е от http://www.lokforum.com
... Това е 14.25.