RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Общ форум | Chit-chat => Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby => Темата е започната от: BaHkaTa в 12 Април 2012, 01:18:35
-
По времето на парната тяга използването на светлините е било с цел влаковете да бъдат забелязвани, а не машинистите да виждат пътя. Така са въведени и светлинните кодове. Светлинните кодове са комбинация от фенери разположени по определен начин. Така работници по железния път както и друг обслужващ персонал могат да разпознаят какъв влак идва към тях. По онова време са използвани нафтови/газови фенери приспособени със специален щифт който е влизал на определени места по рамата на локомотива.
Ето и как са изглеждали така наречените Head-codes.
Оригиналното означение от 1850 година
(http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/3-sigs/svgh9ghb1.jpg)
Обновените светлинни кодове от 1923 година. Тук максималния брой фенери е сведен до 2
(http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/3-sigs/svgh9ghb2.jpg)
Светлинни кодове използванни до 1960. Тук се използват и букви в означенията.
(http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/3-sigs/svgh9ghc.jpg)
След 1960 година в употреба влизат 4 символните светлинни кодове. Те са били изписвани върху осветени табла монтирани в предната част на дизеловите локомотиви, а при парните са използвани черни метални пластини с изписани върху тях бели символи. Според оригиналната схема от 1960 година първия символ отговаря на схемата от 1923 година (тези в скобите).
1 (A) Пътнически експрес, пощенски влак или повреден влак по път за работа.
2 (B) Обикновен пътнически влак или повреден влак който не освобождава линията.
3 (C) Колети, празен пътнически или товарен влак.
4 (C) Експресен товарен влак с изцяло оборудвани товарни вагони.
5 (D) Експресен товарен влак поне 1/3-та оборудвани товарни вагони.
6 (E) Експресен товарен влак с не по-малко от 4 оборудвани товарни вагона.
7 (F) Експресен товарен влак, баласт или празен влак, не оборудван.
8 (H) Не оборудвани редовен товарен влак.
9 (J or K) Насипен товар или спрял влак
0 (G) Леки влакове или влакове с или без спирачни вагони.
Това се променя през 1968 година когато парната тяга излиза от употреба.
1 Експресен пътнически или пощенски, повреден влак по път за работа или снегорин по път за работа.
2 Обикновен пътнически влак или повреден влак не по път за работа
3 Експресен пощенски с разрешение да се движи с 90 мили в час или повече
4 Тежкотоварен, пощенски или експрес с разрешение да се движи над 70 мили в час
5 Празен/свободен влак.
6 Напълно оборудван, експресен товарен, пратки или зареден с мляко. Скорост до 60 мили в час
7 Експресен товарен влакчастично оборудван с товарни вагони. Максимална скорост 45 мили в час
8 Товарен частично оборудван с товарни вагони. Максимална скорост 45 мили в час
9 Не оборудван влак (изисква оторизация) може да бъде задължен да спре в секция
0 Лек влак с или без спирачни вагони
Втория символ от кода означава дестинацията на влака.
E влакът е за ---> Eastern Region
M London Midland Region
N North Eastern Region (не се използва след 1967)
O Southern Region
S Scottish Region
V Western Region
Последните две цифри показват действителната работа на локомотива. След 1976 година кодовете излизат от употреба. Всички светлинни табели показват 00 00.
За грешки и неточности в превода моля за извинение (все пак не съм преводач нито железничар) :hi:
За англо говорящите оригинален източник тук (http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/3-sigs/bellhead.htm).
-
Само че това е само за ...англоговорящите...
А за останалите, някой ще поясни ли как стои въпроса със светлините?
Така или иначе 95 % от форума е привърженик на немските железници!
Нашите макар и "сбирток", в техническите си изисквания са по-близо до немските железници,
независимо, че термините са (при)дошли от френски (респективно) и руски такива.
-
Интересна информация, макар и в личен план да не съм привърженик на английските железници. Те винаги са ми се стрували прекалено различни, за да мога да ги възприемам нормално. Но... въпрос на вкус! :hi: Поне запълних една празнина в общата си култура. ;)
-
Те винаги са ми се стрували прекалено различни, за да мога да ги възприемам нормално.
:good: :hi:
-
Статията ми беше много интересна и научих нещо ново,което никога нямаше да направя сам. Благодаря.
-
Само че това е само за ...англоговорящите...
А за останалите, някой ще поясни ли как стои въпроса със светлините?
У нас нещата са съвсем прости:
Отпред:
- три бели светлини за всички влакове и изолирани влакови локомотиви;
- две бели светлини за изолирани локомотиви, движещи се в района на гара;
- една бяла и една синя светлина за маневрени локомотиви;
- две бели и една синя за маневрен локомотив, движещ се на междугарие. Тук се има предвид локомотив, назначен за маневрена служба, без значение каква серия е. Може да е 52, може да е 07, може и 43 да е.
Отзад:
- две червени светлини за пътнически влакове, включително изолирано движение на мотрисни влакове;
- една червена светлина за изолирани и бутащи локомотиви.
- една бяла и една синя светлина за маневрени локомотиви в района на гарата;
- една червена и една синя за маневрен локомотив, движещ се на междугарие.
В Германия, противно на всички друго, е още по-просто - отпред три бели, отзад две червени за всичко, без маневрените локомотиви, които имат по една бяла отпред и отзад.
-
Документ с немските сигнали (http://www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DBAG.pdf)
За съжаление съм все така зает и нямам достатъчно време, за да ви го преведа. От месеци се каня да продължа с втора част на статиите за Готтард.
В случая гледате раздел Signale an Zügen und einzelnen Fahrzeugen - Сигнали на влакове и отделни превозни средства.
-
Документ с немските сигнали (http://"http://www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DBAG.pdf")
За съжаление съм все така зает и нямам достатъчно време, за да ви го преведа. От месеци се каня да продължа с втора част на статиите за Готтард.
В случая гледате раздел Signale an Zügen und einzelnen Fahrzeugen - Сигнали на влакове и отделни превозни средства.
Ако горният линк не ви се отваря: цък (http://www.bahnstatistik.de/Signale/SB-DBAG.pdf)