RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: gzo в 24 Ноември 2012, 16:40:20
-
Колеги,
представям своя опит в усъвършенстване на вагонния си парк и конкректно:
-поставяне на осветление в синия спален БДЖ вагон Tillig No.74777
За вагон ще ползвам същия, представен тук: http://www.bulgariancollection.com/others_yaxon_tin_bdz/bdz-bulgarian_state_railways.htm (http://www.bulgariancollection.com/others_yaxon_tin_bdz/bdz-bulgarian_state_railways.htm)
За схема ще ползвам тази на Емо, показана тук: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4038.msg83814.html#msg83814 (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4038.msg83814.html#msg83814)
Заводски спалния вагон се продава с токоснемателни пластинки за допълнителен монтаж, които би трябвало да са в отделен плик на кутията. Те не са поставени вероятно защото играят ролята на "спирачки" и с тях вагона се движи с по-голямо съпротивление по релсите. Поставянето им е елементарно и е описано в бумажката, която съпътства модела.
Всички колооси са заводски изолирани и специално предназначени за токоснемане с което работата по електификацията на вагона е наполовина свършена. Другата половина е изготвянето на проста схемичка, достъпна за всеки без опит в елекричарството и струваща около 1 лв. Необходимо е единствено спазване на схемата при запояването на 8-те отделни компоненти, както е показано на снимката:
(http://storage4.album.bg/a26/pb240836_93b09_30163314.jpg)
Всички чаркове са показани и описани как изглеждат преди и след монтжа им в корубата на вагона:
(http://storage4.album.bg/4f3/pb240840_682c5_30163315.jpg)
Тънкия момент е дискретното поставяне на схемата така, че да не се вижда след сглобяване на вагона. За целта съм залепил двойно залепяща лепенка в средата на покрива, която да държи схемата. Светодиодните ленти фабрично си имат такава лепенка.
Кондензатора седи скрит в тоалетната, а е хубаво дължината на кабеляците да е възможно най-къса за по-лесно скриване
В случая аз умишнено съм използвал само 2 летни с х3 диода, защото целя неравномерно осветление имитиращо заетост само на отделни купета. Крайния резултат е това:
(http://storage4.album.bg/2ea/pb240841_763cf_30163316.jpg)
-
И така...
след кратка експлоатация на осветения вагон стигам до наколко извода:
1.Използвания кондензатор не е в състояние да задържи кратковременния пад в напрежението (от не добър контакт между релсите) и дразнещето премигване е на лице ! Единствената работа, която върши е да държи мъждукащи светлинки след спиране на напрежението.
2.Извод- специално при този вагон е от особено значение правилното сглобяване на корубата след монтажа на осветлението. Ако се постави неправилно, центъра на тежеста ще пада на едната страна. Килнатия вагон е знак, че е сглобен на опаки. Тежеста на електонните компоненти (колкото и уж незначителна) също може да окаже влияние въру килването.
3.Извод- от снимките ми се вижда, че съм поставил всички 4 токоснематели, но релно съм използвал само 2 от тях. Останалите 2 може да се демонтират и поставят на друг вагон на Тилиг. Всички БДЖ вагони разполагат с отвори в талигите, които са стандартни за монтаж на такива токоснематели и планки.
-
Защо не пробваш със схемата на г-н Tramway: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,100.msg49846.html#msg49846 (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,100.msg49846.html#msg49846) Няма да ти премигва, даже и ще свети с минути без захранване по коловозите. Постоянна сила на светене при разбична скорост и т.н. Според мен това е "перфектната" схема за вагони, по нея си правя и светлините на локомотивите.
Само че може да увеличиш резисторите напр. на 2 кома. Четирите диода може да са си твоите. Светодиодите могат да станат и десетина (ако трябва). Интегралната схема може да е LM2931AZ-5 струва под 1 лв. Доста малка по размери. Електролитният кондензатор може и да е по-малък, напр. 47uF/6.3V - също достатъчно малък, големият кондензатор ще те затрудни - добре е да си намериш 12 мм в диаметър, около 5 мм дебел. Всичко това можеш да сложиш по дължина на покрива, в средата.
-
Защо не пробваш със схемата на г-н Tramway:....
Ще пробвам веднага щом намеря интеграла :good:
По принцип идеята на темата (а и на всички други мои теми) е да споделям опит в движение. Проба-грешка, причина-следствие и накрая да сервирам наготово на останалите колеги, резултатите при различни положения. На мен поне така ми е най-интересно, а и успавям да трупам опит в различни направления, които рано или късно ще ми влязат в нужда.
-
Здравейте! Разполагам с такъв вагон /Tillig 74777/и съм решил да му направя осветление. При проучването на въпроса се натъкнах на тази тема. За жалост снимките към нея вече не са налични. Бих помолил автора или някой, който има опит по въпроса да постне снимки, които онагледяват поставянето на осветление в този вагон. Предварително благодаря! :hi:
-
ЧЕСТИТА НОВА 2018.ЗДРАВЕ И ПОВЕЧЕ МОДЕЛИ ПРЕЗ НОВАТА ГОДИНА ! :drinks:
Виж тук --- http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4079.0.html
-
За много години! Благодаря за линка!