RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts => Темата е започната от: bouzanis в 24 Декември 2012, 18:11:10
-
Здравейте, ще се радвам ако ми помогнете с малко съвети защото съм начинаещ в моделирането. Като дете през 80те бях запален по влаковете и имах колекция в размер ТТ. Когато обаче тези продукти изчезнаха в началото на 90-те прекъснах хобито си и чак сега 20 години по-късно реших да го възобновя. Разбира се пазя си вагоните и релсите от едно време ;D
Какво съм решил:
- Макетът ми ще бъде разделен на модули, тъй като нямам постоянно място вкъщи. Мисля да са 4 или 5 парчета, всяко по 100 на 60 см. Идеята е да могат да се складират като рафтове в специален шкаф. Така общо ще бъде 500 на 60 см. Не искам кръгов макет - повече харесвам дългите с крайни гари. В единият край ще имам голяма гара с поне 4-5 коловоза и може би малко депо, в другият край по-малка гара, а между тях спирка и отклонение с 1-2 завода
- Не ме интересува 100%-ов реализъм. Ще моделирам 3-4 епоха и ще целя нещата да наподобяват типичните за бг без да търся пълна идентичност. Примерно не ми пречи , че вагоните са DR след като изглеждат точно като движилите се тук.
От какви съвети имам нужда на този етап?
- релси! Имам някакво количество релси (не е достатъчно, но не е и малко) от старите на BTTB. Сега произвежданите са в друг профил. Въпросът е да използвам тези , които имам и да купувам още на старо или да купувам от новите? Какви са предимствата на новите релси? Може ли да се полват и двата вида с преходник някакъв?
- управление - имам добър траф от едно време. На първо време мисля да започна с аналогово. Ако реша да премина към дигитално някой ден трябва ли окабеляването да се променя изцяло? Могат ли двата ми стари локомотива да се конвертират за дигитално управление?
- някакви специфични съвети свързани с модулите като размери, свързване и други пинизи? Мисля да са от шперплат примерно 8-10 мм?
Като изчистя тези основни неща и вече започна моделирането сиурно ще имам въпроси по детайлите, но тези неща сега са важни за планирането и ще съм благодарен ако ми помогнете със съвети :)
-
Здравей и добре дошъл. Относно макета: правиш развитие на линиите каквото на ТЕБ ти харесва! Все пак го правиш за себе си и за собствен кеф... :hi:
Относно линиите: въпреки че имаш от старите П-профилни линии, е твърде желателно да ти подмениш още сега. По две основни причини: старите линии на БТТБ имат лошо покритие, което създава големи проблеми с токопренасянето; на теб основно ще ти трябват прави линии по макета /както си го решил да бъде/, а такива от стария П-профил в последно време са адски дефицитни... И ще изгубиш маса време, докато намериш ЧИТАВИ...
Шперплат 8-10 мм бива за ТТ, но имай предвид, че на метър дължина неминуемо ще имаш усукване, което най-вероятно ще се прояви след време, особено при неправилно съхраняване. Така че най-добре ще трябва да си направиш и рамки отдолу на всяко парче/модул, за да ги усилиш.
Трафът може да го ползваш на първо време, но трябва добре да премислиш електрическата част - изолирани участъци, за да можеш да управляваш влаковете разделно. В последствие ще можеш лесно да минеш на цифрово управление, тъй като при теб няма да има възможност от движение на повече от 1-2 влака едновременно... Това е за сега... Успех. :drinks:
-
Мерси за бързото включване! :)
Каква дебелина на шперплата тогава би била достатъчна без оребряване, може би 15? Така ще е малко по-тежък , но не фатално.
За дигиталното управление - освен трафа и локомотивите друго не се променя, така ли? Може да остане същото окабеляване към релси, стрелки? Управлението на стрелките например еднакво ли е?
-
bouzanis , добре дошъл сред нас.
идеята ти за модулен макет е похвална. :good:
има и плюсове и минуси:
+ заема по малко място в прибрано състояние;
+ може да се пренася без проблем;
- модулите трябва да си пасват един към друг идеално;
- електрическата система е по сложна;
как ще го ползваш:
ще го редиш на земята - няма ли да ти е ниско?
или на някаква маса - 6 метра дълга???
ще ти трябва рамка за оребрение - примерно от летви 4х4 см.
т.е. трябва да изработиш 5-6 еднакви такива рамки върху които да заковеш шперплата
и да получиш нещо като 6 еднакви картини, но вместо с платно с шперплат.
в това пространство отдолу ще минават всичките кабели и машинките за стрелките. :yes:
във всеки срещупложен край ще трябва да вградиш и по един такъв мъжки и женски куплунг:
(http://kvazer.com/42939-41271-large/-d-sub-25-pin-pcb-db25bm.jpg)
нали ще трябва по някакъв начин да се свърже всичко електрически.
ще ти трябва захранване за релсите, за стрелките, евентуално за осветление и за други неща.
ако не слагаш летви къде ще сложиш жиците? :unsure:
отгоре до линиите ли? а ако се наложи нещо да се оправя и подменя? :nono:
най добре ще е да видиш как са направени модулите на клубния макет за да се ориентираш:
(http://hobbyworkshop.org/gallery/pictures/kjm/18_08_2012/_res/res_IMG_14475.JPG)
(http://media.snimka.bg/s1/0473/027189467-big.jpg?r=0)
тук се вижда къде минават жиците и нашия председател, разбира се. :hi:
(http://media.snimka.bg/s1/0364/026971271-big.jpg?r=0)
предполагам, че сега имаш повече въпроси от преди,
но така е... питай и ще ти се отговори... :yes:
-
От опит в направата на домашен модулен макет те съветвам да работиш с шперплад 10мм.оребрен с летви 30 на30мм.Направи си план какво ще е трасето на какво ще наблегнеш най много:челна гара.депо.промишлена зона.ландшафт и тн. защото като завършиш творението и се получи нещо което не те удоволетворява се почва на ново а то е свързано с доста финикйски знаци вместо да ги влагаш в подвижен състав.Относно релсите категорично от Т профил флекс стрелките на15градуса и получаваш едно перфектно движение на подвижния състав.Относно окабеляването не съм компетентен но тук има колеги за които тайни няма и ще ти дадът адекватен съвет.Успех в начинанието.
-
Отново да повторя: силно нежелателно е да правиш модулите без оребряване отдолу! Още повече, че ще имаш и проблеми със свързването им /механично/ помежду им, както и монтиране на крака, електрическо свързване между модулите и прочие. Не е желателно макетът да бъде на пода, поради възможността от механично счупване на елементи /от настъпване, спъване и др./, така и от лесното му зацапване с прах, косми /особено при наличие на домашни животни или разни покривки за легла и маси тип "губер"/ и др.
Относно токове: Ако решиш да преминаваш след време на цифрово, с подвижния състав няма да имаш проблеми. Причината е, че всеки локомотив, вагон с осветление и пр. имат в себе си декодер, който ги управлява. От цифровата централа просто връзваш две жици на мястото на трафа към релсите. Обаче ще имаш проблеми със стрелки, светофари, семафори - за всяко устройство ще ти трябва също декодер, а вероятно и по-специално електромагнитно устройство за задвижването му. Това вече почти сигурно ще наложи преправяне на готовия макет - разбиване на ландшафта, баластрата около линиите и др. На практика обаче масово се ползват единични цифрови централи, които могат да управляват и локомотиви, и стрелки, но много от моделистите се изнервят от непрекъснатото щракане между режимите на централата и предпочитат да имат "полуцифрово управление" на макета. Тоест, ползват централата само за управление на подвижния състав, а запазват аналоговото управление на стрелки, семафори и прочие. При това спестяват и нуждата от разбиване на готовото трасе и преправянето му. Имай предвид, че в двурелсовите системи /каквато е твоята/ се използва прав ток 0-12/16/20 волта за подвижния състав и 16 волта променлив ток за допълнителните аксесоари. Така че ти си избираш варианта. Само не бързай - претегли спокойно плюсовете и минусите на различните решения, за да нямаш после ядове, разваляне на готови неща, "намиране отново на топлата вода" и т.н. Реди си пробни трасета, експериментирай с различни неща предварително - не се нахвърляй веднага да ковеш релсите... :drinks:
-
здр и добредошъл !
Съветвам те да зарежеш идеята за макет в малък дом , който непрекъснато ще сглобяваш/разглабяш ; това хоби изисква време, пари и пространство - иначе не става ;
най-добре стани член на КЖМ и отиди да работиш по клубния макет .
Дори можеш съобразявайки се с нормите да изработваш модули у вас и да ги прикачваш към общото трасе .
-
OFFTOPIC
Адри, новата ти профилна снимка просто кърти! Първоначално помислих, че съм препил по празниците и ми се привижда, но после се сетих, че не пия друго освен сокчета и вода и явно очите не ме лъжат :haha: :haha: :haha:
А сега по темата: Добре дошъл на bouzanis и от мен. Ако е до старите релси с П-профил в ТТ - намират се, макар и трудно. Ако ти трябват, пиши и ще помагаме. Но и аз, като другите те съветвам да ги оставиш и да минеш на новия T-профил - освен, че е по-реалистичен, осигурява и по-добро движение и по-добър електрически контакт за токоснемането на локомотивите. Другото са ти го казали - не прави плотове без оребряване, защото ще си имаш ядове в последствие. Ползвай си трафа сега, а след време ще можеш лесно да минеш на DCC. И прегледай, почисти и смажи талигите и двигателите на локомотивите преди да ги пуснеш отново, защото ако не си ги карал дълго време, може да не вървят добре.
Весела Коледа :) и вечна дружба между народите (и моделистите) ;D
-
Благодаря на всички за отговорите!
Значи спирам се на 10мм шперплат с рамка от летви поне 30на 30. Рамка бях планирал така или иначе. Също така ще имат и някакви крака разбира се, няма да е на пода. Така или иначе времето ми е ограничено и няма да работя всекидневно по макета, така че не ми е проблем, че няма да е разпънат непрестанно.
Ще смажа локомотивите със сигурност, има време до тогава обаче :)
За релсите - днес нахвърлях набързо на един софтуер план за 400 на 60 см горе долу както го искам да бъде. След това преброих използваните релси и преброих наличните ми - оказа се , че имам почти всичко необходимо за този макет. Само 5-6 стрелки не ми достигат и няколко от най-късите елементи. Да изхвърля всички тези релси и да дам бая пари за нови не ми се струва добра идея :) за това ще обмисля вариант , в който да направя централната гара с новите профили и след това с адаптери за всичко останало да ползвам старите. Идеята ми е, че така гарата ще е с по-качествените , а там е по-вероятно да има проблеми с токовете (а и ще е по-трудно за подмяна в бъдеще ако се наложи).
Относно дигитално/аналогово - да разбирам , че мога да си го направя сега макета аналогов, а след време ако реша купувам дигитален траф и декодери за локомотивите и влаковете минават на дигитално, а останалите неща си остават със стария траф без проблем и така не се правят реално никакви промени по инсталацията? Това ми изглежда идеален вариант
-
Здравей,
Добре дошъл.
Съвета от мен ще е, амо ще правиш модули да ги правиш по стандарт. На сайта на БГТТ (BGTT.eu) са публикувани стандартите. Така освен у вас ще можеш да присъединяваш модулите към клубните трасета на БГТТ, КЖМ, както и ако в бъдеще се правят международни срещи по този стандарт.
За релсите бягай бързо кум профилни за да си спестиш ядове от самото начало.
Успех!
-
Относно дигитално/аналогово - да разбирам , че мога да си го направя сега макета аналогов, а след време ако реша купувам дигитален траф и декодери за локомотивите и влаковете минават на дигитално, а останалите неща си остават със стария траф без проблем и така не се правят реално никакви промени по инсталацията? Това ми изглежда идеален вариант
Точно това е.
Ако си решил да ползваш и старите линии, тогава е силно препоръчително да дублираш отдолу захранването и да подаваш ток на всеки 2-3 релси. Защото много често те имат проблем с токопредаването в снадките помежду им.
-
Да, спомням си от едно време , че се получаваше така. Проблемът се решаваше чрез добро почистване на релсите и притягане на захващанията, след което дълго време релсата си работи без проблемно, но при нареден макет няма как да вадиш релсите за подобни операции, така че наистина подаването на ток през няколко релси е добро решение :)
Ширината от 60 см ок ли е? Това позволява пълно обръщане с най-малкия радиус - ще минават ли всички вагони и локомотиви безпроблемно , било то и при малка скорост? Искам възможно най-малка ширина на макета, но същевременно да остане опцията за пълно обръщане. Идеята ми е сега да направя макет 400 на 60 см, който от двата края да завършва с гари, но като го приключа евентуално да добавям модули от двете страни
-
Я надраскай един начален твой проект/замисъл, че да не си губим взаимно времето с гадаене какво точно искаш и как го виждаш. Не е нужно да е на компютър, може и нещо на ръка.
-
Точно това мислех да направя, но не ми остана време по празниците :yahoo:
Ще го направя тази седмица!
Междувременно за коледа получих един подарък с марка Аухаген :) Та исках да попитам кое лепило е най-подходящо за сглобяването му?
-
Аз ползвам в момента лепило на Piko. :)
-
Междувременно за коледа получих един подарък с марка Аухаген :) Та исках да попитам кое лепило е най-подходящо за сглобяването му?
Има една тема ЗА ЛЕПИЛАТА: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3273.0.html
Вземи я поразгледай и ще си изясниш нещата.
-
Супер, мерси!
-
http://hobbystrong.com/index.php?route=product/product&path=79_90&product_id=497
Това е твоето лепило за аухаген ,с една тубичка съм залепил всички сгради на моя макет и имам още.Отрязваш съвсем леко върха на тубичката,колкото да пуска половин капка.Внимавай защото върху нежната пластмаса на аухагенските артикули като капне не където трябва и оставя грозна следа.
И знай ,че на Аухаген,дори най-дребните артикули от това което сглобяваш си имат точно определени места.Примерно -ако прозореца трябва да е от дясно на входната врата,значи там трябва да го сложиш,левия със сигурност е по различен с някакви микрони-достатъчни да стои не добре ако не си го сложил на правилното място. :hi:
-
а това с четката няма ли да е по-лесно за работа?
http://hobbystrong.com/index.php?route=product/product&path=79_90&product_id=771
-
Аз това с четката го ползвам за големи площи - примерно някаква основа. Когато трябва да лепя стени или прозорци ползвам подобно на това дето Мунчо ти е предложил - много по-лесно можеш да сложиш само една капка там където е нужно.
-
ок тенкс, поръчвам го него и почвам да сглобявам тази седмица :)
(http://prikachi.com/images/890/5710890e.jpg)
иначе за макета мисля нещо подобно. В най-левият модул ще е централната гара - ще запълва целия модул (1 метър), така че да може да се събира по-голям влак (5 пътнически вагона?). След това на втория модул ще следва разклонение към малко покрито депо (за локомотиви) и към друго открито (вагони). От страни ще има разни сгради (градски пейзаж). След това ще има малка спирка (крайградска), като още не съм решил дали до нея да е двупътно трасето или еднопътно. След нея вече се разделят и ще има две единични - едното ще върви в нещо като планинска местност, за да е по-отделено от другото. И двете ще завършват с малки гари, като едната ще е глуха, а другата открита, за да мога някой ден да продължа макета нататък където да прави пълен кръг и да се връща на същата гара (възможно е на 60 см нали?).
Влаковете, които ще вървят:
- пътнически с 4-5 вагона
- втори пътнически двуетажен (имам два, но ще купя и вътрешните два да стане пълната композиция)
- един бирен - товарен само с бирени вагони :)
- още един товарен с цистерни
Тези четири влака ще се карат един по един от общо два локомотива. Ще има и трети маневрен за централната гара. По-интересно ми е да управлявам ръчно всеки влак, а не да се настроят и сами да въртят до безкрай :)
Последният влак ще е ретро - парен с един пътнически вагон. Той ще пътува от глухия коловоз на централната гара до крайната такава и ще вози туристи :) Фигурки на японци с фотоапарати правят ли от някоя фирма :)
Смятам централната гара да направя с новите релси на Tillig, а за останалото да употребя наличните ми стари.
Ще се радвам на съвети и коментари по идеята ми, за да я оформя в главата си финално преди да почна да чертая на софтуер.
-
Общата дължина 5 метра ли? Ако да мисля, че гарата е доста къса.
-
Не става много ясно как завършва вляво централната гара. Ще има ли и там гърловина /тоест, стрелки, събиращи линиите/ или ще си бъдат глухи успоредни коловози? Ако след време мислиш и тук да добавиш модул, значи трябва да има гърловина и в този случай забрави да събереш на 1 метър цялата гара заедно с двете гърловини и то тя да побира по 4-5 пътнически вагона на коловоз. Не е добре да "сечеш" модулите през дясната гърловина на гарата, защото ще ти се отворят огромни проблеми. В такива случаи /при всякакви мащаби/ масовата практика е гарата да бъде разделена на два модула, като деленето се прави в правите коловозни участъци. Вдясно накрая, където мислиш да си оставиш "вратичка" за разширение, ще можеш да правиш обратен завой на 60 см, но там ще имаш проблем с късо съединение в обръщателно ухо, който е редовен при двурелсовите системи, без значение дали са на прав или променлив ток.
-
Искам гарата да се събере на един модул (1метър) защото сградата как да се раздели иначе на две...
Първите два коловоза ще свършват глухи вероятно, а другите ще се събират със стрелки - така ще имам два коловоза по 1 метър за дълги влакове и няколко по 70-80см за по-къси... Ако трябва да е по-дълго единственият вариант, който виждам е модулите да са по 120 см и да са четири вместо 5...
Делението на модулите мисля да го планирам да пада само на прави релси, на този чертеж не съм навлизал в такива детайли, но мисля че с връзка на прави релси ще е най-лесно?
-
Ако целият модул е 1 метър, то тогава в това ще се включва и гърловината. Главният коловоз ще е най-дълъг, но след стрелката която е около 20-23 см. Значи ти остават 80 см. Другите коловози значително стават по-къси.
Във форума има практика (но не е задължително) под аватара да пишем в кой мащаб и коя епоха сме. Ти ако си 4-5 епоха, то един пътнически вагон е около 30 см. Значи да събереш на 1 м влак (а при теб ще е и по-късо) той ще трябва да е локомотив и два вагона максимум.
Ако имаш релсите ги нареди само да имаш представа как ще стоят и тогава почвай макета
-
Павка ТТ е мащаба.
А сега пак по чертежа. Ако схемата е ориентировъчно вярна, планираш да направиш 5 модула по 1 метър, което прави обща дължина от 5 метра, което за ТТ е много прилично. А сега малко бакалски сметки. Ако приемем че крайната цел е пътнически влак с 5 вагона и локомотив то дължината на такъв съставен от 4-осни вагони е 5х204мм + 165мм дизелов локомотив = 1185мм, като сложим и по 100-150 мм (аз бих сложил повече) габаритно разстояние от стрелките, за да може да влиза влак и на съседните коловози без да се зака за края/челото на вече спрелия влак мисля че можем да си стиснем ръцете за 1,5 метра дължина. Неизбежно е гарата да е на повече от един модул. Ако само сградата те притеснява съвсем спокойно можеш да я сложиш до ръба на единия от двата модула. Дори и в действителност рядко има гара, на която приемното сдание да е точно в центъра. Лично аз бих разположил гарата на 3 модула.
-
В ТТ 6 вагона с локомотив са близо 1.5 метра, 4 вагона с локомотив - точно 1 м, пак не става.
-
Павка ТТ е мащаба.
А сега пак по чертежа. Ако схемата е ориентировъчно вярна, планираш да направиш 5 модула по 1 метър, което прави обща дължина от 5 метра, което за ТТ е много прилично. А сега малко бакалски сметки. Ако приемем че крайната цел е пътнически влак с 5 вагона и локомотив то дължината на такъв съставен от 4-осни вагони е 5х204мм + 165мм дизелов локомотив = 1185мм, като сложим и по 100-150 мм (аз бих сложил повече) габаритно разстояние от стрелките, за да може да влиза влак и на съседните коловози без да се зака за края/челото на вече спрелия влак мисля че можем да си стиснем ръцете за 1,5 метра дължина. Неизбежно е гарата да е на повече от един модул. Ако само сградата те притеснява съвсем спокойно можеш да я сложиш до ръба на единия от двата модула. Дори и в действителност рядко има гара, на която приемното сдание да е точно в центъра. Лично аз бих разположил гарата на 3 модула.
Съгласен съм напълно, освен че три модула по би подхождало, ако се сложат към гарата и двете депа... :drinks: Иначе самата гара напълно би се побрала и на два...
-
гарата трябва да е на 5 модула - всичко останало е компромис :drinks:
-
Ок мерси на всички за инфото и съветите!
Значи ще действам така - гарата ще е около 120-130 см, като частта със сградата ще е на първи модул, а на втори ще е просто продължение на пероните още 20-30 см. Идеята е на първи коловоз да се събира точно един влак от пет вагона , който е 120 см. Първи и втори коловози ще завършват глухи (един ден ако добавя нов модул ще ги продължа), а останалите 4 ще са свързани със стрелки преди края защото те не ми трябват чак толкова дълги. Ще имам дизелов маневрен локомотив, който да оперира из гарата и това, че локомотивът на първи и втори коловоз ще бъде "запушен" от вагоните при пристигане не ми е проблем :)
Да уточня, че под "гара" имам предвид дължината на пероните, а разбира се, че със стрелки и тн преди това ще стане доста над 120см. Всъщност "градскката част" от макета ще е около половината място , тоест около 250 см. С тези цифри наистина излиза по-логично да направя 4 модула по 125 см, вмето 5 по 100, но пък исках да са възможно най-малки за по-лесна работа, пренасяне и съхранение... Ще го помисля още няколко дни! След това почвам да чертая на компютъра вече :)
Няколко бързи въпроса
- стандартното разстояние между два пътя е 44мм, така ли?
- каква е нормална широчина на пероните на гара?
- от старите релси с П профил, които бих желал да употребя на част от макета (извънградската) , имам десни стрелки с ел управление, но левите ми са от тези с ръчното. На тях може ли да се свали ръчния механизъм и да се монтира някакъв електрически?
-
Здрасти колега.
Следя ти редовно темата и оставам с впечатление , че нямаш представа за разстоянието което ти е необходимо за гара...Затова разгледай снимката ... (http://bgtt.eu/wp-content/uploads/2012/10/cimg9147-682x1024.jpg)
Това е гара в ТТ на три модула по 95 см ! Разгледай и прецени дължината на твоята гара.
още снимки на :http://bgtt.eu/?p=619 (http://bgtt.eu/?p=619)
-
За съжаление и аз съм с такова усещане. :pardon:
Съвет: Вместо да чертаеш, умуваш и теоретично-виртуално да създаваш проект, просто вземи и РЕАЛНО си нареди с линии и стрелки каквото мислиш, преди изобщо да започваш каквото и да е макетиране. Тогава можеш да пробваш практически какво ще се получи - дали ти стигат 2 модула по 1 метър, дали не... Ще можеш ли да разположиш нормално композициите с желания брой вагони /плюс локомотив/ или не... Ако мислиш директно да почваш да режеш, лепиш и сглобяваш, без да си наредиш трасето - отсега ти го казвам: жестоко си нагазил лука! :mda: Като си наредиш нещата и нещо не ти се получава, спокойно овреме ще можеш да промениш нещо и да си направиш точна истинска сметка къде се намираш.
Принципно минималното разстояние между коловози в ТТ е 44 мм, но може и да е повече. Не знам дали в реалността има някакъв стандарт за точно разстояние между линия /ширина на перона/, но ме съмнява - виждал съм гари с перон/площадка едва 2 метра, виждал съм и с ширина над 4 метра. Така ще по-добре виж първо с какви перони и сгради можеш да оборудваш макета и по тях си направи сметката.
Съвет: върху кутиите със стрелки /в старите на BTTB, за новите не знам, но вероятно и на тях има/, има различни коловозни схеми на стрелки, входни гърловини и пр. Там са показани и съответните допълнителни линии, които се ползват, както и какви разстояние между коловозите могат да се получат.
На снимката, показана от schatsi, са ползвани Т профилни линии и стрелки с малко отклонение, което води до удължаване на входната зона на коловоза и общата му дължина. Ако не държиш на това, има и стрелки с по-голям ъгъл на отклонение, които ще ти спестят място. Тук ти си решаваш и преценяваш.
Дай снимка на стрелките, за да ти кажа дали може да се преправят ръчните. Защото в ТТ има и ръчни стрелки, които не подлежат на автоматизиране със стандартни механизми.
-
Да, ще направя едно нареждане на пода да се ориентирам за размерите. Макар че нямам стрелки достатъчно на този етап, но ще импровизирам :)
Ясно е, че пероните са най-различни в истинския свят, но за купуване в мащаб ТТ няма чак толкова опции. На аухаген има някакви , срещал съм още 2-3 варианта по интернет и това е. Може и сам да си ги направя но предпочитам да имам опция с купуване. Също има разстояния от платформата до релсата и прочие - попаднах на този линк във форума обаче, който ми отговори на почти всички въпроси :) http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf
-
Абе много чертеж,много схема бе човек ;D.Така трябва де,не като мен -от "вратата за краката".... Виж тея перони са собствено производсто -по дебел шпертплат и летвички/практикер/ -мериш,режеш,шкуриш,боядисваш и нареждаш.Като направиш перон с дадена височина,преди да го фиксираш-пробвай дали целия ти подвижен състав минава през него без проблеми. :hi:
http://i53.tinypic.com/30ni07s.jpg
http://i54.tinypic.com/2akidtf.jpg
http://i51.tinypic.com/2irnthe.jpg
http://i55.tinypic.com/dwbr5.jpg
-
харесват ми твоите перони, мерси, значи запаметявам ги като вариант :)
тези дни ще взема машинно масло от конрад и ще почистя и смажа локомотивите. След това ще направя и едно нареждане на релси на пода, за да придобия представа за размерите на макета... Като гледах из вкъщи къде бих могъл да го държа този шкаф с модулите установих, че имам добро място, но с размери 90 на 38. Дължина 90 вместо 100 е ок, но ширината е май твърде малко...
Междувременно се появиха нови въпроси. Сега започвам с аналоговото, но някои ден може би ще мина към дигитално, за това е добре да имам план от сега. Изчетох по форума много неща, но някои не са ми на 100% ясни още.
- дигитални влакове по аналогово трасе е възможно доколкото разбирам. На практика всеки дигитален влак може спокойно да се ползва на аналогово.
- аналогови влакове по дигитално трасе било възможно само с някои централи? Някои има ли опит с БТТБ дигитализирани локомотиви и някоя централа? Идеята ми е да знам в каква последователност да дигитализирам
- някъде прочетох, че дигитално управление със старите профили на БТТБ не можело, защо? Заради това, че прекъсват често , а пък при дигиталното има само една точка на захранване?
Имам и един страничен въпрос - имам един вагон Цойке , който е с различен куплунг от БТТБ. Има ли вариант да се смени и как може да стане? Не е само куплунгът да смениш, защото захващането към талигите ми изглежда различно...
-
Днес отидох до конрад, че ми е наблизо, и поисках машинно масло , като обясних за какви цели. Дадоха ми едно малко бяло шишенце силиконово масло щейнебергер (или нещо подобно) за около 5 лв - пише че е за пластмаса и метал и че издържа до 250 градуса. Това става за локомотивите нали?
Разглобих локомотива (Е42) , почистих каквото можах, успях да го сглобя обратно, капнах по една капка от маслото на местата обозначени в книжката му и го затворих. Извадих трафа , сложих малко релси и го пуснах. Тръгна, но не ускоряваше равномерно с въртенето на трафа. Според мен това е от релсите, защото в някои участъци тръгваше с по-малко ток, а в други чак почти на максимум зацепваше. След 4-5 обиколки почна да се движи малко по-добре!
Утре ще повторя упражнението с другия локомотив. Междувременно ако някой може да помогне с въпросите от горния ми пост ще съм благодарен! :)
-
Ще помоля за съвет относно китовете релси на Тилиг - трудно ли се сглобяват и в крайна сметка получава ли се сериозно спестяване спрямо това да купиш готови релси? Някой тук ползвал ли ги е?
Защо бетонните траверси ги има само в един вариант? Ако искам изцяло релсов път с бетонни траверси какво правя със стрелки и т.н.?
-
Сам трябва да прецениш. Разликата в цената на стрелка EW1 15o в сайта на тилиг е 3 евро. Според мен много зависи от бройката и вида стрелки, които ти трябват. Аз съм се пробвал със стрелка в H0 и честно казано ми се видя пипкава работа. Лично аз ако става въпрос за около 10-ина стрелки, бих предпочел да дам +60-те лева за готовите стрелки и да си спестя гловоболия и недобре сглобени стрелки, въпреки това те съветвам да си вемеш една стрелка баузатц, за тест и да решиш в крайна сметка по кой път ще тръгнеш.
Няма никакъв проблем на път с бетонни траверси да сложиш стрелки с дървени, среща се често и в действителността.
-
стрелките наистина вероятно са трудни са сглобяване - в този форум има гайд със снимки от някой потребител.
Но ми е интересно за другите релси - освен рязане на траверси и релса и пъхане на релсата в жлебчетата има ли друго, което трябва да се прави? Трябва ли да се лепи примерно? За какво режете метала за да стане добре и равномерно отрязано?
Иначе не ми е само до спестяването - а и бетонните ме заинтригуваха. Жалко, че няма готови релси с бетонни траверси - някъде от 4 епоха нататък е нормално да работиш само с бетонни...
-
някъде от 4 епоха нататък е нормално да работиш само с бетонни...
Тук си далече от истината
стрелките наистина вероятно са трудни са сглобяване
Не са. На моя макет няма нито една готова релса. Вярно, че е малко играчка докато ги сглобиш, но пък е кеф. За цената пък да не говорим - има разлика и то чувствителна и смятам, че си заслужава труда. Както беше казал един наш сънародник "Защо ще си даваме паричките на немците". Е трябва да имаш и малко "ръце" за тая работа, затова първо се пробвай с една, но невъзможни неща няма (освен едно). :good:
-
- дигитални влакове по аналогово трасе е възможно доколкото разбирам. На практика всеки дигитален влак може спокойно да се ползва на аналогово.
- аналогови влакове по дигитално трасе било възможно само с някои централи? Някои има ли опит с БТТБ дигитализирани локомотиви и някоя централа? Идеята ми е да знам в каква последователност да дигитализирам
- някъде прочетох, че дигитално управление със старите профили на БТТБ не можело, защо? Заради това, че прекъсват често , а пък при дигиталното има само една точка на захранване?
Дигитални по аналогово трасе е възможно наистина. Повечето декодери имат тази функция с единствен недостатък на някои от тях, че при аналогово не работи осветлението на фаровете.
Аналогови по цифрово трасе не знам как става и наистина е интересно някой да ни светне крушката
Абсолютна заблуда, че цифровото има само една точка на захранване. Ако видиш дори фремо стандартите се препоръчва на един метър дължина на релсите да се захранва на две места... Колкото по начесто, толкова по добре за локомотива и осветените вагони. Хора захранвайте през метър релсите, независимо от мащаба.
Аз лично на стария БТТБ профил никога не съм виждал да се кара на цифрово, но опита ми и с аналогово е достатъчен за да го канселирам изобщо за каквото и да е захранване, заради кофти характристики на движение на подвижния състав. За пробно трасе може би, но за макет никога.
-
Има огромна разлика между дублиране на захранването и включване на цифрова централа... :hi:
-
Аналогови по цифрово трасе не знам как става и наистина е интересно някой да ни светне крушката
Пиковската централа позволява на аналогови локове да се движат по дигитално трасе. Натискаш копчето с изобразен локомотив на него след това 0- та, после му задаваш скорост и си готов. Но ако сложиш например 2 или повече аналогови локомотива те тръгват едновременно.
Надявам се да съм ви помогнал. :hi:
-
За аналоговите на дигитално трасе четох на различни места, че е възможно, но е рисково за локомотивите и може да ги повреди. За това вече реших, че ще дигитализирам локомотивите , които имам (като му дойде времето ще пиша за това), а пък дигитална централа може и да купя по-късно (като макетът ми напредне).
До няколко дни ще съм уточнил финалния размер за макета си (което зависи от това, къде ще го съхранявам - имам различни варианти и трябва да тествам) и живот и здраве ще стартирам съответната тема в раздела за макети
-
някъде от 4 епоха нататък е нормално да работиш само с бетонни...
Тук си далече от истината
стрелките наистина вероятно са трудни са сглобяване
Не са. На моя макет няма нито една готова релса. Вярно, че е малко играчка докато ги сглобиш, но пък е кеф. За цената пък да не говорим - има разлика и то чувствителна и смятам, че си заслужава труда. Както беше казал един наш сънародник "Защо ще си даваме паричките на немците". Е трябва да имаш и малко "ръце" за тая работа, затова първо се пробвай с една, но невъзможни неща няма (освен едно). :good:
Ще съм благодарен ако ми дадеш по-подробно инфо, защото не съм чак толкова голям специалист по влакове. Мислех че в БГ отдавна няма главни пътища с дървени траверси? Определено бетонните ми харесва повече как изглеждат. Влаковете ми са 3 и 4 епоха и макетът ми ще в тези години. Предпочитам да са бетонни, но това означава че трябва да работя само с флекс релси и със китове (където бетонните пак са флекс но са по 130 мм). Нямам никава идея как се работи с флексовете тъй като не съм имал такива, само стандартни. Ще се налага да ги нарязвам предполагам? Другото, което не разбирам все още е как с единствената опция бетонни траверси на тилиг правя стрелка - трябва да ги режа и лепя по резмерите на оригиналните дървени траверси?
-
При мен нещата се случват бавно поради липса на време, но вече почнаха да се случват наистина :)
В крайна сметка заради мястото, където ще се съхраняват, модулите ще са съвсем малки - 90 на 40 см. За сметка на това няма ограничение към броя модули, нито пък ще се закачат един към друг само линейно. Хубавото при този размер е, че модулите стават много леки. Вече направих първите два от шперплат 9мм и оребряване от масивни летви. Тези дни чакам поръчка с последните нужни релси, една гара и още няколко дреболии и започвам същинската работа по първия модул , като ще снимам и качвам снимки. 4 годишният ми син няма търпение да гледа и помага :)
За самия макет - както писах и по-рано в темата, не гоня реализъм, а убедителност :) . Тоест не държа нещата да са 1:1 с оригинала, а прост да наподобяват стилово средата. Съответно макетът е вдъхновен от линията София - Банкя, като започвам от Банкя, която ще е на първия модул. В началото ще ползвам готови сгради и околна среда, като малко по малко ще почвам да експериментирам, така че докато стигна до софийската да съм натрупал умения и да я направя сам като сграда за да отговаря архитектурно на оригинала (макар и умалена за да се вмести на един модул).
В по-далечно бъдеще обмислям да добавя трамвай в града, а следващата гара да бъду септември и оттам да продължа с теснолинейката. Едва ли ще правя един модул за по-малко от 2-3 месеца обаче, така че говорим за след две години някъде :)
-
Ако ще правиш модули, защо не използваш стандартни чела по стандарт? Така ще можеш да участваш с тези модули във Fremo срещи в общо трасе с друго модули. Българския стандарт е с ширина 50 см на модула, но успешно можеш да ползваш полския стандарт, който е на 40 см ширина и е съвместим за използване с BGTT стандарта.
Ако не си напреднал много обмисли идеята...
-
Мерси за съвета, но няма да ми свършат работа подобни размери и ще трябва да направя компромис с други неща ако се съобразя с тях.
Два въпроса към опитните моделисти:
- с кои бои най-добре да се боядиса гара от Auhagen, имам една, на която искам да сменя цветовете, за да прилича повече на българска?
- взех разни стрелки за сглобяване от Тилиг. Тази , която е в крива е с различен дизайн на правата що се отнася до мърдащата се част - закачва се по различен начин. Така при кривата е стабилна е няма опасност да падне, докато при правата подскача и като мине локомотив понякога излиза. Може би трябва да използвам лепило?