RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts => Темата е започната от: dalagg в 03 Януари 2013, 13:51:55
-
(http://media.snimka.bg/s1/1567/029377693.jpg?r=0)
Здравейте! Това е един от плановете ми за макет. За първи път работих с програмата SCARM и някои неща не са ми ясни, но поне успях да нахвърлям основната идея. Не можах да затворя двата контура, но мисля, че просто не съм намерил необходимите релси. Релсите ще са на тилиг.
Идеята на мекета е да мога да въртя две композиций - една на вътрешния контур и една на външния. От единият край ще има планина и тунели. В долната страна (на двата коловоза) ще има малка гара, а в горната страна на правия участък ще има спирка.
Веднага възникнаха и въпроси:
- аз ли бъркам или трасето (контура на релсите) не може да се затвори?
- не можах да приближа още двата коловоза - мисля, че причината е използваните от мен неправилни релси?
-захранвато ще е аналогово и следователно не става ли късо при преминаване на влака през осмицата и преди излизането му?
- има ли автоматични разкачвашки за релси с Т профил, но за старото закачване на ТТ?
Сега си открих една от грешките - като влезе влака в осмицата може да излезе само назад и ще трябва да преместя една от стрелките.
Абе май ще местя много неща, но нека малко ми се проясни картината :)
Очаквам градивна критика :hi:
-
Със сигурност ще има късо.
А това, че не можеш да затвориш кръга при някой от стрелките има едни малки изравнителни релси. Не съм работил с Тилиг, но при Роко има такива. Това сега не мисля, че ти е проблем, докато се избистря идеята за макета.
Мое мнение - прекалено е огледален отляво и отдясно.
-
Гарата и кръговете с кръстачката предполагат карането на сравнително къси влакове. И на двете места ще успееш да свържеш релсите, просто в програмата не е заложена никаква "гъвкавост" в местата на съединенията. Друг е въпросът, че ще трябва да изолираш контурите по някакъв начин, иначе ще стане късо съединение. Използвай криви релси с малък радиус за външния коловоз и такива с по-голям за вътрешния за да можеш да ги приближиш. И аз обичам симетрията, но мисля, че не винаги е подходяща за макет. Помисли да разчупиш малко схемата, а и също да ползваш релси от новите с Т-образен профил.
-
В макета ще използвам релси Т профил на Тилиг. Това с осмицата няма да стане лесно - ще трябват изолирани участъци, както казвате и обръщане на поляритета...сложна работа за първи макет. Чертая нови различни планове, но засега само на лист, че ми е трудно с програмата. Искам да има два контура, по които да въртя два състава едновременно. Захранването ще е аналогово както писах по-горе. Ще имам малка гара и спирка. Още нямам яснота за размерите на макета.
-
(http://media.snimka.bg/s1/1572/029387902.jpg?r=0)
Такааа, след много триене и препрявяне стигнах до това решение. Сигурно няма да е последно.
На новата схема имам два независими овала, които ще са изолирани един от друг, за да мога да въртя две композиций една срещу друга.
От вътрешния овал имам отклонение за депо - не съм решил още база с гориво ли ще е или мелница със силози за брашно.
На външния овал ще имам допълнителен коловоз в долният край (там ще е гарата) и така на гарата ще имам три коловоза. Спирката ще е в горния край.
От ляво ще имам планина с тунели.
Размерите на основата за макета са 980 на 1500 мм. Основата представлява дъска от чертожна маса. Дебелината и е 24 мм. Не е плътно дърво, а май са лепени плоскости и дърво. Много е здрава и тежка. Все пак ще и се пусне една тънка рамка (с 30-40 мм летви).
-
Това трасе ми изглежда много, ама много познато - Ами, дааа то е почти като моето: :yes:
(http://img42.imageshack.us/img42/6536/gleisplanmyproject01.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/42/gleisplanmyproject01.jpg/)
Е моето е в НО а твоето в ТТ. Повече информация - тук:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1889.msg29396.html#msg29396
-
Изтеглителната линия не е на място! Най-практично е първата стрелка на товарната гара да се замени с английска стрелка. Така ще може да се прави маневра във всички глухи коловози, без да се напуска товарната гара, и други влакове да си вървят из външние кръгове. Трябва ти трети траф за маневрите. Планчетое е малко, но позволява движение на три влака едновременно, което го прави много-атрактивно. А може да се раздвижи и още. Двата кръга (външен и вътрешен да се направят осмица и да не влизат в тунела заедно. Единият да се изкачва на второ ниво, а другият да е в тунела. Така може да се отвори възможност и за мост някъде. Като се направи така влаковете няма да се движат в двата кръга независимо един от друг, а ще се преследват и ще спестиш един траф. За да не се догонват влаковете си има аналогова лесна схема за семафорите, която затваря различни участъци един след друг и няма нужда да я управляваш ти. Може да се получи стархотноно бижу!
-
bategojko, не съм го копирал от теб, но се радвам, че си приличат. Така ще можеш да даваш съвети.
jopeto - изтеглителната линия - този термин не мога да го разбера. Не съм толкова навътре в материала.
Можеш ли една скица, па макар и на ръка да спретнеш?
-
dalagg , въобще и не става дума за копиране а за прилика.
Аз самия съм ползвал едни стари планове на ПИКО, които преработих малко.
Впрочем сегашния ми план изглежда малко по различно:
(http://img2.imageshack.us/img2/3851/gleisplanmyproject02.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/2/gleisplanmyproject02.jpg/)
В товарната гара се влиза и от другия овал и добавих и фабрика.
Двата цвята - червено и бяло са двата токови кръга управлявани от 2 трафа FZ1.
А ето какво представлява след повече от година усърдна работа:
(http://2007.railwaypassion.com/files/gallery/org_pic269_1838.jpg)
Успех в строенето на макета и ако имаш въпроси - питай смело... :yes:
-
Вчера си направих един кръг със старите релси и пуснах влакчето. Релсите ги изчистих предварително. Влакчето тръгна (лока е БР130), но не така както вървеше преди години...а е само на 30-40 метра откакто е произведен. И загрява доста.
Направих си следните изводи:
-Релси - само нови, Т профил. Старите за коша.
-Лока ще има нужда от разглобяване и смазване. Само да питам има ли значение каква е финната смазка и каква да е греста. Като намеря време да го отворя сигурно ще възникнат още въпроси.
И още един въпрос: ако си почъчам реслите с номерата, както са по скицата ще мога ли да вмъкна прекъсната релса за двата токови кръга или трябва да ги вкарам в схемата и тогава да поръчвам?
-
По въпроса с локомотивчето!Никаква грес!Само масло!Аз ползвам двигателно от кола,Ново,по-тънко!Може и машинно,но е малко тънко!
-
След като имам някакъв план за трасе исках да видя какви цени ще излезе релсовия път. Релсите ще са на Тилиг. Намерих във форума цени, макар и не особено актуални и стигнах до следния проблем.
В програмата СКАРМ работя с релси Тилиг и номерата на релсите и стрелките са например 6140, 6310, 6210, 6110, 6130, 6814, 6220, 6813, 6814 и 6120. В каталога на Тилиг тези номера ги няма.
Как да намеря релсите си в каталога?
-
След като имам някакъв план за трасе исках да видя какви цени ще излезе релсовия път. Релсите ще са на Тилиг. Намерих във форума цени, макар и не особено актуални и стигнах до следния проблем.
В програмата СКАРМ работя с релси Тилиг и номерата на релсите и стрелките са например 6140, 6310, 6210, 6110, 6130, 6814, 6220, 6813, 6814 и 6120. В каталога на Тилиг тези номера ги няма.
Как да намеря релсите си в каталога?
Така като гледам номерата - това са старите релси (Тилиг си запазиха номерацията от BTTB, само сложиха една 0-ла отпред - 06140, 0630 ...) . Водят ги Standard-Gleisse. Ето например тук:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=117&kat=2002 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=117&kat=2002)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=118&kat=2002 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=118&kat=2002)
Не познавам SCARM, но трябва да има и новите релси на Тилиг. Водят се Modell-Gleisse. Има ги във всеки по-нов каталог:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=160&kat=2011 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=160&kat=2011)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=161&kat=2011 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=161&kat=2011)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=162&kat=2011 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=162&kat=2011)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=163&kat=2011 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=163&kat=2011)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=164&kat=2011 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=164&kat=2011)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=165&kat=2011 (http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=165&kat=2011)
Ако ги няма - обади се на Милен (Mixy - във форума) да ти помогне.
-
Благодаря Владо!
Значи грешката е моя-работил съм със старите релси!