RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Макетиране и техники на макетирането | All about layouts => Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts => Темата е започната от: ritchie в 22 Април 2008, 16:22:53
-
Здравейте на всички !
Използвам тази възможност, тук да задам
въпрос към специалистите в жп макетирането.
Тъй като ми предстои да изграждам нов собствен
макет в НО мащаб, а все още ми липсва достатъчно
опит и познания в тази област, та реших да направя
малко обмяна на опит, за да преценя дали да се захващам,
а именно: Възможно ли е да се игради жп макет с
приблизителни размери: 3.5 м. х 1.5 м. върху който да
има 4 отделни затворени контура релсов път (всеки с различна
форма и дължина), с една обща гара, с планински ланщафт,
на 3 нива с всичко друго необходимо за по-голям реализъм.
Предварително благодаря за всички мнения и препоръки !
-
Мисля че ще стане малко сбито и няма да е реално...
Зависи от изпълнението...
-
Привет. Първо да те поздравя за решението. Сега моя макет също е в HO и е доста малък.
Мога да те посъветвам към това да направиш модул или както аз съм направил едно градче което си има кръг по които мога да раздвижвам композициите... Успех !!!
-
След заседание на семейния съвет,
размерите вече са редуцирани на: 2.30 х 2.90 м.
-
Супер, поздрави за начинанието. :) Предвиди възможност да го обикаляш от всякъде, че да стигаш до всяка една точка спокойно, защото ако трябва да садиш дръвчета или да правиш нещо фион в средата на макета, ще тръгнеш по рехабилитатори от болки в кръста.
-
Ще го разположим в средата на сутеренната
стая, за да може да има достъп от всички страни.
-
Браво , радвам се че имаш място - сутеренната стая , надявам се не е влажна ?Щото си е гадост да ти се прецака материала (релси и локомотиви) за една година.
Някакъв чертеж на лист имаш ли , щото в главите си всички носим и то не един , ама друго си е да го видим тук , за да можем да ти помагаме с каквото трябва!
;)
-
За сега не съм забелязъл да има влага.
Но пък е пълно с паяци, които дебнат мухите.
Не липсват и хлебарки и стоножки.
Така, че по планинския ми макет ще щъка
много дивеч, па макар и не в мащаб НО. :-)
-
Това с фауната ми стана интересно , но щом имаш стоножки (или там нещо с повече от 8 крака) гарантирано имаш влага!!!
Сложи голо (най-добре изтрито от маслото) парче декапирана ламарина и до 15-20 дена ще разбереш . Може да сложиш торбичка със силикагел (обикновенно го има в пакетче по кашоните със западна техника) и ще разбереш щом смени цвета си.Огледай металните части по вратата или прозорчето -и от там може да видиш също.Или пък си купи едно влагомерче , макар и китайско дори то ще ти покаже.
С едно изречение - рядко има сухо сутеренно помещение , освен ако не е правено за таково (сухо) , така че на твое място бих проверил ...
...и най-вероятно ще трябва да почнеш от облагородяване на помещението! ;)
Ползваш ли някаква програма за началния си проект на релсовото развитие - не разбрах дали имаш план?
-
Измежду многото скицирани идей,
в момента се двуомя между 2 по-интересни схеми,
които съм начартал собственоръчно в М 1:20.
Утре ще ги сканирам и ще ги кача тук да ги
видите. Само да не ми се смеете ! Добре ще е
да изразите градивна критика и да коментираме
възможностите за реализация.
Относно влагата: Всичките прозорци и врати са от
алуминиева дограма, която не корозира, така че не може
по тях да се съди да нивото на влажността.
Но още през уикенда ще сложа влагомер, за да измерим
нивото на влажността в помещението.
-
Е , щом имаш алуминиева дограма , значи имаш нужното начало за изчистване от фауната!Предполагам ,че ти херметизира помещението , така че и влагата след като го осушиш , ще е само от бирата ;)
Колкото до планировката , о`кей , чакаме я с нетърпение (то и аз скоро смятам да поставя мойта тук за обсъждане и оплюване :D) но не е лошо да видиш тук темата за софтуера при планиране , да си избереш някой и да си проектираш ,бързо ,лесно и най-вече без грешки , със стандартни компоненти , трасетата които искаш!
-
сложи и влагоуловител !
-
Това са двете схеми на трасетата върху макета.
http://www.bgphoto.net/Photos.aspx?UserId=32348&AlbumId=116147
Имат по 4 релсови пътя (по затворен контур),
по няколко моста и тунела. Всичко ще бъде подчинено на
Алпийски мотив - 2 и 3 епоха. Моля коментирайте и
правете забележки за нещата които съм пропуснал.
Все още се двуомя, на коя от двете да се спра.
-
Мда , както и очаквах , допускаш грешките на растежа ;D
Извадих си очите , да ги разгледам с лупата на уиндоуса , така че си избери програмка за проектиране и дерзай.
И двете схеми са с голям мерак за много движение (4-те кръга) но не е възможно да се реализират по две основни причини:
- не спазваш правилото за плавното изкачване на височините за различните етажи!
Опростено превилото е така - на всеки метър релсов път можеш да се "изкачиш" с не повече от 4 см. Тоест за "превземането" на височина от 8 см , което ти гарантира минимума в мащаб НО за безконфликтно пресичане на две нива (за целта прочети статията от Юри Ботев в лицето на сайта тук - http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11) ти трябва 2 метра от трасето .
При тебе и на двете схеми имаш такива пресичания в рамките на един завой от 90 градуса (1/4 от кръга) което дори при най-големита радиуси (щото твойте не ги разчитам) в НО прави не повече от 1 метър релсов път.Ако го направиш изкачването така , нито ще е реалистично , нито ще може да се изкачват без буксуване локомотивите сами , а камо ли със композиция.
- при тези размери на макета и желанието ти за такова богато развитие на коловози , ако въобще успееш да сместиш между поредицата от стрелки някакви прави релси , то те ще са не повече от една с дължина от евентуално 228 мм .Тоест ще имаш поредица от стрелки , но коловозите ти не биха събрали и един локомотив и то без вагоните ...Не е лошо да прочетеш и тази статия на Ботев - http://www.railwaypassion.com/?cid=96&NewsId=6 , както и да си набавиш таблиците с размерите,ъглите,радиусите и т.н на на основния релсов материал пък и на спомагателния такъв (изравнителните релси и т.н.)
Ами на първо време виждам тези две грешки които обезмислят продължаването на "анализа" на проекта ти натам... ;)
Важното е че имаш желание , предполагам и възможност (цените са твърди ;D) така че не се отказвай .
За избягване на грешките на растежа от горния тип , прочети пак и нещо по въпроса , за конструкцията на макета (http://www.railwaypassion.com/?cid=101&NewsId=8) , както и нещо много важно - какъв мотив искаш да има точно (http://www.railwaypassion.com/?cid=101&NewsId=9) който мотив рядко го постигаме в първоначалния вид , защото избора му винаги е комплекс от компромиси м/у място (с което разполагаш), време (също като при мястото ;)), пари (колкото повече - толкова повече!!! ::)), желание (явно го имаш), възможности (което не е едно и също с желанието :))сръчност (това е най-развития всестранен моделизъм , или както казва Владо - тук поназнайваш и разбираш от архитектура , електротехника , електроника , природознание , краезнание, история , механика , дърводелство и т.н. и т.н. :-*), знания (никой не се ражда научен - поне и този век ще е така ;)) и още куп неща за които и аз не се замислям често .
Обаче четене и обмисляне му е майката , колкото и да те сърбят ръцете!!!
;D ;D
-
Убеден съм, че схема - 1 би могла да се изпълни без
особенни проблеми. Като гледам в каталога на NOCH за 08'
(стр.205 - 215) хората какви работи правят и то на по-малка площ.
Това ми вдъхва оптимизъм.
-
Aма точно схема 1 е абсурдната с тези три пресичания на различни нива:
(http://picbg.net/u/16413/12355/140597.bmp)
какви се ти радиусите на кривите в тези три района?
За този къси растояния (пиши точно колко са)за да ги подпъхнеш , релсите една под друга ще трябва да имат вида на писти за ски скокове ;D
А с Нох не се сравнявай , още повече , че там се правят снимки за представяне на определени артикули , но тогава не е задължително да отговарят на действително изградени макети !
Дори за Нох , правилата са също валидни !
Поиска съвет , дадох ти с мойте познания , ти си решаваш ...
;D
-
А с Нох не се сравнявай , още повече , че там се правят снимки за представяне на определени артикули , но тогава не е задължително да отговарят на действително изградени макети !
Дори за Нох , правилата са също валидни !
Поиска съвет , дадох ти с мойте познания , ти си решаваш ...
;D
Право дума човека ,шъ знаиш;)
-
Съгласен съм с Pach. Като гледам така схемите радиусите в тези криви ще да са към 360 мм. Поради малкото разстояние наклона ще да е доста над допустимите 40 промила. Това ще е сложно и за изработване и за експлоатация.
Може да се направи евентуално малка промяна която да облекчи донякъде нещата.
-
Всичките радиуси, които ползвам са стандартните
за релсовия път на ROKO Line - R 42, R 48, R 54 мм.
Това съм го означил на всякъде по схемите.
Забележката на br185 по схемата е напълно основателна.
Но така се нарушават затворените релсови контури 3 и 4.
Иначе става много елегантно решение. Все пак благодаря за съвета.
Ще поумувам още малко върху този проблем.
-
Дай стандартите на Роко за дължина на стрелките , щото от дясно гарата като наредиш две входни и две изходни стрелки (аз ги смятам грубо по 20 см) се получава 80 см и като добавиш два завоя от най-малкият ти радиус (42 см х 2) + 80 см+ (5см х 2 отстояние от ръбовете) = 174 см
От 230 см (ширината ти до тази гара) - 174 см = 56 см и то в най-добрият вариант .Толкова "дълъг" коловоз обесмисля тази гара на късата страна на макета,освен ако не връткаш само локомотиви или мотриси...
-
Уточнявам: гарата е на дългата страна на
макета ( 2.90 м.) и това е хватката в този проект.
Трасета 1 и 2 са предвидени за по-дългите товарни
композиции, докато трасета 3 и 4 са за по-късите
пътнически влакове.
-
Уф , взели програмата за проектиране ?
... че това което ни показа до тук е няква боза , даже е толкова мътно - отдясно на макета това дето го взех за гара кво е всъщност? ???
И това дето го представяш за гара също не се вижда добре ;D
Ще изчакам да се научиш на програмата (ако не я знаеш ;D) , че да ни представиш проекта си с пояснения , на по-качествено ниво.
Тогава ще разберем за какво иде реч... :-X
-
Схема - 2 също има своите достоинства.
Моля коментирайте и по нея.
-
Уф , взели програмата за проектиране ?
... че това което ни показа до тук е няква боза , даже е толкова мътно ...
И това дето го представяш за гара също не се вижда добре ;D
Ще изчакам да се научиш на програмата (ако не я знаеш ;D) , че да ни представиш проекта си с пояснения , на по-качествено ниво.
Тогава ще разберем за какво иде реч... :-X
Същото се отнася и за нея...
Не съм видял трасе така да минава през езеро (то е малко нали?)...
Стига ни мъчи очите - направи свестни планове...
-
Драги ritchi. Предлагам ти още един вариант на схема 1. Мисля че е възможно да се изпълни, но дължината на коловозите на гарата би била незначителна. На схемата с тъмносиньо са означени мостовете, а със светлосиньо - тунелите. Разположението на стрелките в гарата е случайно и е направено колкото да се свържат контурите.
-
В продължение на предишния ми пост прилагам и вариант на схема 2.
-
Схемите, които br185 се е постарал да направи
за проекта на макета са направо впечатляващи.
Много Ви благодаря, че така ми помагате ! Все още
не мога да се оправям с тези програмки за чертане,
но ето че тук се отзовават стабилни проектанти, които
помагат точно на време. И двете схеми са направо впечатляващи
и много се двуомя, коя да избера за изпълнение. Кажете, коя ще
е по-ефектна за каране на влакове.
Единствената ми молба към br185 е да посочи радиусите на кривите,
за да отивам направо да поръчвам релсовия материал, че ръцете
вече ме сърбят. :-)
-
Ами ето това е вече нещо (бравос БР185) , но стигаме до невъзможността за свестна гара с коловози , каквато бе първоначалната идея!??
Ричи , почеши си ръцете с някоя сграда или дърво , които винаги ще намерят място в макета , но не бързай със покупките докато не избистриш идеята , да не се разочароваш.
Колкото до релсовия материал , може би искаш БР-ра и да ти го сглоби ??? ;D ;D ;D
Много трябва да го черпиш!!! ;D ;D ;D
-
Впрочем всички могат да дават предложения
за конфигуриране и разгръщане на релсовите
трасета на този доста неудобен размер за макетиране.
Основните само изисквания са:
размер на макета: 290 х 230 см. (гарага е на дългата страна),
мащаб НО,
4 затворени релсови контура (с обща гара), два електрифицирани,
Мотив - планински, алпииски,
Епохи - 2, 3 ,4,
Нива - 2
наличие на мостове, тунели, езеро, град, авт. пътища и
всичко друго за по-голям реализъм.
С общи усилия можем да изпълним проекта
на амбициозния макет !
-
а замислял ли си се как ще експлоатираш средата на макета - до там няма стигане с ръка бре ?!!
-
Който спечели този импровизиран конкурс,
го чака със сигурност голяма черпня !
И за, да има по-голяма обективност и прозрачност
в решенията на комисията, аз като член, бих
поканил : pach - за председател и br185 и muncho за членове.
-
Който спечели този импровизиран конкурс,
го чака със сигурност голяма черпня !
И за, да има по-голяма обективност и прозрачност
в решенията на комисията, аз като член, бих
поканил : pach - за председател и br185 и muncho за членове.
;D ;D ;D Да бе , да , как ли пък не - а наште макети кой ще ги прави??? ;)
-
сладури !
-
След направения отвод от pach, председателското място
остава за мен. Може би иска да участва в конкурса със
свои идеи и така да увеличи шансовете си за спечелването му.
Все пак мястото още му се пази !
-
Впрочем всички могат да дават предложения
за конфигуриране и разгръщане на релсовите
трасета на този доста неудобен размер за макетиране.
Основните само изисквания са:
размер на макета: 290 х 230 см. (гарага е на дългата страна),
мащаб НО,
4 затворени релсови контура (с обща гара), два електрифицирани,
Мотив - планински, алпииски,
Епохи - 2, 3 ,4,
Нива - 2
наличие на мостове, тунели, езеро, град, авт. пътища и
всичко друго за по-голям реализъм.
С общи усилия можем да изпълним проекта
на амбициозния макет !
Бря , това съм го изпуснал , та сега се връщам назад :o
Ама смени нивата на три/четири щом искаш алпийски мотиви (а тиролци ще пеят ли бре... ;D ;D ;D)
а замислял ли си се как ще експлоатираш средата на макета - до там няма стигане с ръка бре ?!!
Браво и брат Адри се включи и то с много важна забележка!!! :-*
Аз предлага да го вържем (Ричи де) на въжета над макета , да се поизсуши и да избистри в главата идейте си! ;D ;D ;D
-
Тиролски песни ще пее компанията на откриването.
Но да не избързваме още - всичко по реда си.
Приканвам всички за по-голямо внимание и да
се отнесем сериозно към поставената за решаване задача.
-
В продължение на предишния ми пост прилагам и вариант на схема 2.
Съединяването на една стрелка веднага с друга,без разстояние м/у тях /къса права или R10 релса/,води до невъзможност за направа на гаровия перон.Аз чертах ,рисувах с winrail, па като взех да редя криви ми излезнаха сметките.Иначе всичко на чертежа уж точно... ::)
-
Като искате сериозно , го направете такова ;D
Бре , вие да не сте от нечетящите?
Правите елементарни "грешки" сякаш за геометричните зависимости на релсовия материал не сте и чели!!!Ето за това говоря:
http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=Geometriebeispiele&grand_id=4&parent_id=3
Например на Пико , но такива има за всяка фирма производител на релси!
-
@Ritchie , наистина ще ти е проблем обслужванеато на тази маса - помисли за празно пространство в средата , където пролазвайки да излизаш и обслужваш макета.
Или така :
(http://zull.org/dont/HO/idea.bmp)
-
@Ritchie , наистина ще ти е проблем обслужванеато на тази маса - помисли за празно пространство в средата , където пролазвайки да излизаш и обслужваш макета.
Или така :
(http://zull.org/dont/HO/idea.bmp)
Може и без мост,просто дупка в средата.Виждал съм дори на мястото на дупката да има повдигаща се планина,като капак,човек влиза под макета,повдига капака,работи и после го поставя.
-
Абе не е толкова голямо разстояние.Ако се обхожда от 4-страни,като се пресегне -2,30 х 2,90, късата страна на половина е 1,15м,как няма да го стига...
-
Схемите, които br185 се е постарал да направи
за проекта на макета са направо впечатляващи.
Много Ви благодаря, че така ми помагате ! Все още
не мога да се оправям с тези програмки за чертане,
но ето че тук се отзовават стабилни проектанти, които
помагат точно на време. И двете схеми са направо впечатляващи
и много се двуомя, коя да избера за изпълнение. Кажете, коя ще
е по-ефектна за каране на влакове.
Единствената ми молба към br185 е да посочи радиусите на кривите,
за да отивам направо да поръчвам релсовия материал, че ръцете
вече ме сърбят. :-)
Мерси за похвалата ritchie. Радиусите на кривите мога да ти ги дам веднага, но както и pach подчерта не бързай толкова с покупките. Имаш за решаване още два основни проблема. Наклоните по трасето макар и възможни за реализиране си остават големи. Вторият може би най-сериозен проблем е гарата. Връзката между отделните контури може да се осъществи само там. мястото е много кът. Не знам дали си избрал вече производителят на трасето, но ако не си - направи го. След това си направи един прилежен чертеж (препоръчвам ти мащаб 1:10-по-лесно е за смятане и е по-детаилно). По него ще се ориентираш по-добре.
-
Най-вероятно и потчти сигурно е , че релсовият път
ще бъде от ROCO Line с трите основни радиуси на
кривите - R42, R48, R54. Ако имате по-добри идеи,
моля обосновете ги.
-
Aко ще си говорим сериозно , може би ще се включат и други колеги,както и хора които не познаваш , но това тук (имам предвид твоя подход ) поне на мен ми се вижда несериозно (да не ти казвам как се смеят някой :-[).
И не става въпрос да ли да се "подадеш" на натиска и да си промениш плана , а за начина по който реагираш на дадените ти до тук съвети.Ти не ги оборваш , с аргументи , а с празни приказки.Аргументи би имал евентуално (защото не те лъжем ) ако поне малко бе прочел по-въпросите за геометричните зависимости , коловозното развитие и строежа на моделни трасета в наклон.Но явно не си падаш по-четенето...
Ако ти е трудно с материала за който ти пуснах линкове по напред в тази тема , сподели и кажи кое не ти е ясно , никому не сме отказали помощ до сега.Дори смятам ,че с теб проявявам голямо търпение , защото не си личи въпреки съветите да се движиш напред.Пак подчертавам , не те караме да си промениш първоначалния творчески замисъл ,ти ни поиска съветите , но на практика се получава ,че не желаеш да се вслушаш в тях.Начина по който искаш да реализираш макета си те води само към едно голямо разочарование...да не кажеш ,че не сме те предупредили.
С това тук за последен път се опитвам да ти обясня нещо , така че очаквай други по-специалисти и от мен да се включат , евентуално ако преценят , че ти се учиш , търпиш лично развитие в моделизма , и няма да си загубят времето ,показвайки ти основни похвати при това хоби.
Другото е само правене на вятър , който не би ги предизвикал дори да ти постнат тук някакъв що годе приличен проект да ти дадат списък на проекта и неговите елементи , защото едно е да се направи на бързо схема предложение , но съвсем друго да се проектира и напасне тази схема за реализируем проект.
Ако смяташ така да процедираш , по-добре обяви изискванията си (които са малко неосъществими за сега в този си вид както си ни ги представил) и съответната цена която би платил ,някой да ти проектира (и евентуално изпълни) бъдещият ти макет.
Инак това тук си е чиста загуба на пространство и време!!!
-
Съжалявам за реакцията и отношението на Pach към това,
което се опитвам да направя. С този вид критика не ми помага
особенно много.
Относно четенето - уверявам го, че мога да чета
и доста често (да не кажа постоянно) го практикувам. Все пак и
професията ми е такава.
Относно идеите, които очаквам всеки от знаещите и можещите, тук да даде -
опитвам се по забавен за всички начин (под формата на т.нар. импровизиран
конкурс) да привлека вниманието на всеки, който му е интересно какво разработвам. Все пак тове е хоби и трябва да служи за забавление, а не за напатки и пререкания.
Недоумявам, защо винаги говори в множествено число, т.е. от името на всички.
С голямо нежелание, съобщавам, че Pach загуби мястото си в комисията.
-
Ако продължавате в същият дух, ще бъда принуден да заключа темата!
С препирните до ТУК! Иначе се намесвам и аз...
Ако имате разногласия, ползвайте лични съощения и/или месенджъри и/или телефони!
-
Съжалявам и се извинявам на всички тук , и най-вече на Ричи!
С никого не съм искал да се препирам , нито да обиждам когото и да било, но както знаете пътя към ада е послан с добри намерения!
Аз бях до тук в тази тема ...
Пожелавам успех на Ричи!!!
-
Преразглеждайки основно първоначалната идея за
макета, се наложи съответната лека промяна в концепцията,
както и внасянето на нови допълнения в проекта.
Това се налага за постигането на по-голяма нагледност,
сигурност и улесняване на изпълнението на макета.
В този смисъл, внасям следните корекции и допълнения
към първоначалния замисъл на проекта за бъдещия макет:
1. Релсов път от ROCO Line ,
2. Обща гара за трасета 1, 2 и 3,
7. Обща гара за трасета 3 и 4
8. Разгръщане на проекта, както хоризонтално,
така вече и във височина,
9. Електрифицирани трасета: 1 и 2
10. Двете гари са срещуположно разположени
на късите страни на макета.
11. Ново високо планинско трасе - 5.
По така направените корекции в зададените параметри
и запазвайки първоначалния размер и разположение на макета,
започва проектирането.
-
Темата е приключена.
Ще отворя друга за самия макет.
-
Bonne chance!