RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Общ форум | Chit-chat => Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby => Темата е започната от: misan в 15 Юни 2013, 23:02:25

Титла: Неизвестни факти за българските парни локомотиви-инж.Константин Иванов
Публикувано от: misan в 15 Юни 2013, 23:02:25
Преди години синът ми Христо Иванов откри в Народната библиотека изключително ценен материал-"Списък на локомотивите на БДЖ"- съставен  през 1909 година  като официално служебно издание на БДЖ. данните в този списък  са от "първа ръка" и са абсолютно достоверни.
Този списък дава възможност  да се коригират  някои грешни данни,публикувани в съвременната литература.

1.Според "Списък 1909 година" ,локомотивите Dn2V които през 1908 година получават номера 251 - 252 (доставка 1897 година) и 253 -254(доставка  1900),първоначално са имали номера  64-65 и 66-67 ,по късно 47-48 и 49-50. Номерата  47-48 и 49-50  не са споменати абсолютно никъде на друго място.
Локомотивите  255-259 (25-03 и 25-04) напълно съответстват на пруската серия G7.2  и при доставката  им през 1905 година  получават номера 42-44.

Локомотивите 251-252  и 253-254 са български  разновидности на пруската серия G7.2 .(Различават се от G7.2 само по брой и размер на димогарните тръби  и по това,че имат  по един ,а не по два прозореца от всяка страна на будката.)
Очевидно през 1905 година БДЖ са решили да обединят всички G7.2 в една номерова група 42-50 и затова 64-65 и 66-67  стават 47-48 и 49-50.

2. Според съвременната литература в серия 47 са включени  четири вида локомотиви :
47.01-03 ,доставени 1897-1898 година , 47.04-08 -доставени 1905 година ,47.09-18 -доставени 1909 година и 47.19-38-доставени 1925 година.

Според тази литература данните на 47.04-08(1005-1009 ,105-109) и на локомотивите 47.09-18(1010-1020)  са твърде различни :повърхност на скарата 2.04 /1.6 ,нагрявна повърхнина на пещта 6.41/6.41,брой на димогарните тръби 187/184,нагрявна повърхност на тръбите 91,21/89,61,служебна маса 44,8/42.

Според" Списък 1909" обаче 1005-1009 (47.04-08) и 1010-1014(47.19-18) са напълно еднакви  и съответстват на тези посочвани в съвременната литератураза локомотивите 47.09-18.(По времето когато е издаден "Списък 1909"   1015-1020 още не са били пристигнали в България)

Външно 47.09-18 (1010-1020) се различават от 47.04-08(1005-1009) само по това,че имат по едно прозорче от двете страни на будката ,което не е достатъчен признак за една разновидност или за друг вид.
Следователно 47.04-08(1005-1009) и 47.09-18(1010-1020) са индентични и като вид и като разновидност . Очевидно е,че в серия 47 са включени  не четири ,а само три вида локомотиви :47.01-03 (1002-1004) ,47.04-18(1005-1020),47.19-38( 1021-1040)

В издадения през 1938 година служебен справочник "Подвижен състав на БДЖ" част 4 ,отдел "Локомотиви ",са посочени същите само три вида локомотиви и данните са им верни.
там обаче е допусната груба печатна грешка. Хоризонталната линия ,която би трябвало да раздели 47.01-03 от 47.04-08  е поставена грешно с един ред надолу и така 47.01-03   и 47.04-08 са посочени като напълно еднакви,което е абсолютно невярно.

Ако линията се издигне с един ред нагоре ,всичко се оправя напълно  и 47.04-08 и 47.09-18  стават един вид,което е вярно
Титла: Re: НЕИЗВЕСТНИ ФАКТИ ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ПАРНИ ЛОКОМОТИВИ- ИНЖ.КОНСТАНТИН ИВАНОВ
Публикувано от: Boris 2-12-4 в 16 Юни 2013, 01:41:05
Искрено благодаря за изнесеното по горе!!! :give_heart:
Изключително полезно!!! :hi: :hi: :hi:

Ще си позволя да отбележа, че в скромния ми блог през миналата година  съм качил този списък от 1910 година, както и този от 1915.

Този от 1915 е в добър вид. От 1910, трябва да се проиграе, но пак е четливо. Оригиналът е калпав...
Но става и за големи разпечатки...

Игра е да се свалят страница по страница, но тогава така бе възможно...

http://rocklokomotive.blogspot.com/2012/10/1910-merkblatt-fahrzeuge-bdz-1910.html

http://rocklokomotive.blogspot.com/2012/10/1915-merkblatt-fahrzeuge-bdz-1915.html

Титла: Re: НЕИЗВЕСТНИ ФАКТИ ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ПАРНИ ЛОКОМОТИВИ- ИНЖ.КОНСТАНТИН ИВАНОВ
Публикувано от: misan в 16 Юни 2013, 11:16:10
 Г-н Чакъров отново ни предостави  изключително ценни материали,за което съм му много благодарен.