RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: TANO в 22 Юни 2015, 18:49:54

Титла: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 22 Юни 2015, 18:49:54
Ми да я почнем тая тема, пък да видим какво ще излезе. Понеже релсовите вериги са съществена и много важна част от осигурителните инсталации , то опита за моделирането им бих го определил като  част от жп моделизма. Затова и качвам темата в този раздел.  Щото възприемам  цифровото и аналоговото управление само като отделни подсистеми за управление на подвижния състав. Нищо, че и двете могат да се съчетават донякъде с управлението и  на гарите.
И така – какво е релсова верига? Най просто казано обособен участък от релсовия път който посредством специална апаратура бива следен  по електрически път дали е свободен или зает от возило. Има различни видове релсови вериги.  Тук обръщам внимание – броячите на оси не са релсови вериги. Техния принцип на действие е друг. Ще стане дума по надолу за това. Ето по най елементарният начин как може да се обясни действието на релсовата верига: имаме участък от релсовия път, отделен и изолиран електрически от съседните участъци посредством изолиращи настави. Вляво на картинката е захранващия край, към който е свързан токоизточник. Той посредством въжета се свързва към релсите в самия край на участъка. В другият край пак чрез въжета се свързва приемника – пътното реле.  Става ви ясно, че релсите се явяват част от електрическата верига – от токоизточника през тях сигналния ток отива към релето. То се задейства и дава информация за свободен участък. Какво става когато возило влезе в участъка.  Неговите колооси дават накъсо релсите. Сигналния ток минава през тях и не стига до релето . То отпада – налице е информация за заетост.
(http://media.snimka.bg/s1/4687/035617268-big.jpg?r=0)
Това разбира се е опростено обяснение на принципната идея за релсова верига. В действителност  нещата са доста по сложни. Двама от вас (Адри и ПАЧ) вече писаха, че не обичат да си правят нещата сложни. Прави са – и аз не обичам, затова и съм си направил инсталацията в къщи без РВ. И твърдя, че спокойно може да се мине и без тях. И през годините така и не направих опит да измисля нещо по въпроса.Но понеже се зачекна темата за колоосите, пък и ей така за идеята реших да отворя тема за РВ и как можем да ги наподобим в домашни условия. Тук може да съберем на едно място всичко, което е правено  и пробвано у нас(затова предварително ще помоля някои от вас да се включат в темата) , както и линкове към чужди постижения. Но ще бъде хубаво този, който реши да качи линк към нещо да даде и кратък груб превод на това, което показва и как работи.  Аз ще продължа с кратко описание на РВ у нас.Нямам намерение да обяснявам схемно всички видове РВ. Само колкото за обща култура – има постояннотокови РВ. Те са най стари и се срещат предимно при ЕМЦ. Първият вариант на WSSB също е с постояннотокови РВ.  От променливотоковите РВ първо са импулсните.  При тях в релсите се подават променливотокови импулси, като релето което ги приема също работи в импулсен режим. Негови контакти са включени в специален импулсен дешифратор от когото пътното реле бива задействано постоянно. Недостатъка на тези вериги е именно импулсната работа – от непрекъснатото щракане импулсните релета бързо се износват и им нагарят контактите. Най разпространени са фазочувствителните РВ. При тях няма импулси. На пътното реле се подават две напрежения – едното идва от релсите, второто е директно, но отместено по фаза на 90 градуса. Тук има малка аналогия със старите електромери – те въртят хоризонтално един диск. При релето не е диск, а един сектор, който се завърта  нагоре и затваря контактите. Има още подвидове РВ. При бившата автоблокировка София-Карлово бяха кодово-импулсни. Всяка секунда - три токови импулса  с различна продължителност приемани от кодов дешифратор. При автоблокировката София – Пловдив са честотни. Сигналният ток е с 4 честоти, които се редуват две за единия път и две за другия . За прелезите широко се използват КЕРВ(къса електронна РВ)в ролята на точкови датчици, понеже дължината на обхвата на тези вериги е малка. Особеното при нея е, че не изисква изолирани настави и може да работи съвместно с другите РВ.В Метрото също са честотни с 4 честоти с амплитудна модулация и редуване две по две за двата пътя.  Те също не изискват изолирани настави. Така изолирани настави има само на стрелките и на границите м/у станциите. Особеното тук е че РВ са съчетани с АЛС – АРС. В резултат апаратурата за една РВ се увеличава значително и като отчетем факта, че са къси (по стотина метра), то почти цялата апаратура в релейните помещения е на РВ. Това е снимка на РП на Цариградско шосе – само първият ред е на маршрутните и стрелковия стативи. Всичко останало е РВ.
(http://media.snimka.bg/s1/4687/035617269-big.jpg?r=0)
(http://media.snimka.bg/s1/4687/035617270-big.jpg?r=0)
 Пропуснах по горе – дължината на РВ в железниците е най много около 1  - 1,2 км. При стрелките са по къси и разклонени.  Поради факта, че при всички РВ сигналният ток минава през релсите, то те се явяват и като средство за контрол на целостта на релсовите нишки. При счупване на релса пътя на тока се прекъсва и релето отпада – казваме, че РВ дава изкуствена заетост. На практика участъка е свободен, но РВ дава заето. Това е и разликата с броячите на оси – те няма как да контролират целостта на релсовите нишки. Затова и навремето докато учехме в ПЖИ ни казваха, че броячките били само помощно средство. Те никога нямало да заменят РВ. И какво – 20 год. след това направиха няколко гари само с броячи. Първо беше Горна Джумая и Ген. Тодоров, Петрич, Кулата и Дамяница, сега и Сименсовите гари са с броячки. Времената се менят. Броячите мисля са ясни като принцип на действие. Две броячни глави в двата края и сравнител. Каквото премине през едната глава се запомня. След това брои и другата глава. В момента когато преброеното в едната глава съвпадне с другото, сравнителя формира импулс за свободност. Резултата отново е задействано пътно реле. Може би стига толкова за истинските РВ. Ако има интерес към темата следващия път ще дам основните правила за секциониране и разделяне на една гара на релсови вериги, след което ще разчитам на вас да напишете нещо за моделните такива. Беше споменато, че такива отдавна има и топлата вода е открита. Ще бъде интересно ако вместо линк на канадски език (от който бъкел не разбирам ;D) бъде дадено грубо преведено описание на модула и дали той работи и се държи като релсова верига/брояч на оси. Както и ако не – дали можем да го променим за да се държи като такъв. Подобен подход може да се приложи и към другите схемни решения, било то ваши или смъкнати отнякъде. Така мисля, ще си говорим и за жп. моделизъм, нищо че на някои им се струва усложняване на живота.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: Rado в 22 Юни 2015, 23:17:51
Сега разбрах защо в БДЖ (Божанови Домашни Железници) не се използват релсови вериги.
Просто в хола няма достаъчно място за апаратурата от снимките  ;)
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: mitko0888 в 23 Юни 2015, 00:03:40
Хайде аз да напиша нещо за моделните "релсови вериги".

В моделните железници нещата малко се различават от истинските. Да се счупи релса е доста малко вероятно, да не кажа невъзможно докато си караме влакчетата да се отчупи парче релса. От друга страна в истинските железници е доста малко вероятно един вагон да изчезне от даден участък, или да се появи от нищото. А пък ако се ползват броячните точки в моделните железници е нормално да добавим вагони или да вземем вагон от една композиция, при което цялата схема трябва да се рестартира или установи ръчно в необходимото състояние (брой оси / вагони или каквото се брои).

В крайна сметка в моделните влакчета се говори за "датчици за заетост". Т.е. трябва да знаем в един участък дали има нещо или няма. В истинските макети това може да даде по правдиво управление на маршрути и сигнали. В играчките (при което влаковете вървят автоматично, а пък ние само ги зяпаме) такива датчици са задължителни за правилното движение. Участъците може да са коловози, части от междугарието, отделни стрелки и т.н. Как се определят тези участъци при истинските влакове предполагам ТАНО ще понапише. В моделите - би следвало да е малко по-различно. В противен случай няма да може да пуснем едно влакче да обикаля в кръг ...

Та какви датчици на заетост има:
1. Броячи - мисля че бяха правени във форума от bdz43r (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2078.msg65116.html#msg65116), според спомените ми доста успешни и работещи достатъчно безотказно. Пак по спомените ми схемата им не беше много проста, и ако трабва да се контролират десетина (или десетки) участъка трябва сериозен хардуер плюс процесор и софтуер.
В канадския сайт има няколко схеми, използващи различни фототранзистори, фотоклетки, инфрачервени датчици и т.н. Може да се лепят бели листчета или метално фолио отдолу на всеки вагон (и локомотив) и да се броят преминалите листчета. Може и нищо да не се лепи, тогава датчикът отчита преминаването на влак през съответната точка.
Не ми е известно да има успешна схема само с фото датчик. Всичките са със светодиод и фотодатчик. Най-често инфра червен, но има примери и с лазер! Слагат се между релсите и отчитат отражението ако нещо се намира отгоре. Или се скриват от двете страни на расето в подходящи къщички, колчета, храсти и т.н. и отчитат прекъсването на светлината ако нещо мине през лъча.
На теория може да се отчита и електрически преминаването на едно метално колело през дадена точка - трябва да отделим парче от едната релса - може да е много късо, но да е здраво - което да не е захранено, и при допирането на едно колело в процепа между захранената релса и незахраненото парче да се получи сигнал за преминаване на една колоос през точката.
Във всички случаи освен самия датчик трябва да има някаква схема, която да отчита преминаване при "влизане" и "излизане" от участъка, за да се знае кога е зает. Май само руснаците бяха правили макет с датчици през 10-20 см, така че да има "заетост" като се покриват едновременно няколко датчика.
Тук слагам и известните от 50 години механични контакти до релсата, известни от старото Пико или от Флайшман. Също и рид-контакти с вагнити по локомотивите и т.н.

2. Аналог на релсови вериги - електрическа схема, която следи дали в някакъв участък има консумация на ток - моторчето на локомотива или токопроводима колоос. Тук нещата са "стандартни" при DCC системи. Доста рядко се срещат при DC. Използват се:
- токови трансформаторчета. Канадците твърдят че се постига нужната чувствителност от около 1 мА. Схемата работи само с DCC или AC захранване.
- два паралелни диода (противоположно свързани) или малък резистор, като загубата на напрежение се отчита с компаратори. Тук има електрическа връзка междузахранването на датчика и захранването на влака и трябва да се помисли сериозно при използване на няколко датчика. Губи се около 0.7 волта върху диодите.
- оптрон, който взима спада на напрежение върху два последователни диода (и още два в паралел в обратната посока). Според мен най-доброто решение, тъй като схемата е проста и лесна за повторение, галванически отделена от тяговото напрежение. Недостатък е загубата на 1.5 волта върху двата диода. Като че ли това е и "стандартната" схема при цифровите макети.
Двете последни схеми работят и при DC, но трябва да има подадено захранване за движение на влака за да сработи схемата.

За моя "макет" - т.е. трасето ми за каране - съм си харесал последния вариант. Захранването ми е с LM317, при което и сега имам два диода в изхода за да "загубя" остатъчното напрежение от 1.25В при нулево положение на скоростта, тези два диода ще ги елиминирам и същото напрежение ще "губя" във всеки релсов участък. Освен това съм "измислил" как схемата да работи при всяко положение на регулатора на скоростта, т.е. и при спрял влак да има работеща схема за заетост. Освен това съм "решил" и проблема с токопроводящите колооси. Идеята е да не променям нищо по вагоните, т.е. да не правя доработки на осите. На краищата на релсовите вериги ще има "точкови" датчици - още не съм си избрал точно какви фото датчици ще бъдат. Когато локомотшвът напуска даден коловоз (например), фото датчикът ще отчита и преминаващите над него вагони, така че коловозът ще бъде освободен не само когато локомотивът напусне коловоза (и не тече ток в участъка), ами и когато се освободи фото датчика. По същия начин фотодатчикът ще дава заетост при влизане с вагоните напред, а когато и локомотивът е преминал след тази точка токът през него ще държи заетост на участъка. За сега съм реализирал само оптронната част, като не съм я вградил за постоянно в схемата. "Някой ден" ще добавя и фото датчиците. Участъците са само тези, които предварително си бях намислил (има ги на схемата ми в съответната тема). В следващата стрелка, която ще сложа, ще пробвам да отделя стрелката в отделен участък, и ако ми хареса (т.е. след още месеци каране) ще резна и сегашните.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: pach в 23 Юни 2015, 10:10:32
Поздравления за интересната тема и най-вече към написалите достатъчно полезни неща в нея.
Надявам се така и да си остане (не да я осерем по форумна тразиция).
Ще карам по ред:
Цитат на: TANO link=topic=4730.msg99983#msg99983 date=1434988194
...Двама от вас (Адри и ПАЧ) вече писаха, че не обичат да си правят нещата сложни. Прави са – и аз не обичам, затова и съм си направил инсталацията в къщи без РВ. ...

ТANO, по въпроса за опростяването на нещата сам си се уверил, че колкото по-простичко е
дадено управление - толкова по-малка вероятността за грешна информация и даване на дефекти има.

Цитат на: TANO link=topic=4730.msg99983#msg99983 date=1434988194
....Може би стига толкова за истинските РВ. Ако има интерес към темата следващия път ще дам основните правила за секциониране и разделяне на една гара на релсови вериги, след което ще разчитам на вас да напишете нещо за моделните такива. ...

Информацията за това как работят прототипити на нашите моделни железници никога не е достатъчна и макар конкретната
навярно да е интересна на по-тесен кръг хора, ще е хубаво да я разшириш и с останалите видове вериги за контрол.

Цитат на: TANO link=topic=4730.msg99983#msg99983 date=1434988194
....Беше споменато, че такива отдавна има и топлата вода е открита. Ще бъде интересно ако вместо линк на канадски език (от който бъкел не разбирам ;D) бъде дадено грубо преведено описание на модула и дали той работи и се държи като релсова верига/брояч на оси. Както и ако не – дали можем да го променим за да се държи като такъв. Подобен подход може да се приложи и към другите схемни решения, било то ваши или смъкнати отнякъде. Така мисля, ще си говорим и за жп. моделизъм, нищо че на някои им се струва усложняване на живота.
....

Да, ще се постаря постепенно да кача тук (не само от канадския сайт който е много добър) в кратце,
схемите и схемните описания на основните видове електронни блокове за контрол по заетостта на моделните коловози,
за някои от видове захранвания по тях  (по обясними причини за АС няма да има), със съответния приличен превод.

Много приятно е да се "ровим" в хубава тема (най-после нещо смислено напоследък във форума) и написано от хора,
 които желаят да споделят свойте знания и придобит практически опит. В това отношение Митко направи много точно
 и приятно вярно включване в темата, може би защото и аз съм привърженик на безконтактния (почти) контрол по
заетостта на коловозите и не пипането по конструкциите на моделите. Това е допълнителен "плюс" в описаната от Митко система, защото допуска пускането на всякакви модели по трасетата  (например на гост донесъл своята любима композиция)
 без да се нарушават външният им вид или конструкция и да не може да се ползва с тях въпросната система.

През годините на принципа "Проби и грешки - охххх това боли, ама онова върви!" съм стигнал (с малки разлики) до изводите
които сублимират именно описаната от Митко система за контрол (а от там и за управление) на заетостта по коловозите.
В допълнение на Митко, само ще добавя че така реализирана система, както споменах в другата тема, спокойно позволява
с минимум средства да се "подкачи" към голяма управляваща централа по DCC или към компютърен интерфейс за контрол и
управление чрез една от многобройните компютърно базирани програми в моделизма ни. За DC това е най-лесно чрез
 самостоятелни модули които освен контрола, поемат и управлението на коловозите в гаровите и муждугарови пространства.

Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99986#msg99986 date=1435007020
...
Та какви датчици на заетост има:
1. Броячи - мисля че бяха правени във форума от bdz43r (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2078.msg65116.html#msg65116), според спомените ми доста успешни и работещи достатъчно безотказно. Пак по спомените ми схемата им не беше много проста, и ако трабва да се контролират десетина (или десетки) участъка трябва сериозен хардуер плюс процесор и софтуер.
...

Доколкото си спомням, схемата е изградена на ТТL-ки, и не е кой знае колко сложна. Тя има за цел именно самостоятелно управления на макета, в резултат от подадената от нея информация. Не знам дали Тодор е замислил понататъшно компютърно
разширение, но съм съгласен с теб, че тогава ще трябват доста повече такива "датчик-броячи" и допълнителни блокове за връзка към управляващият компютър. Сещам се и за един недостатък - необходимостта от залепване на бели (или станиолови) отражители по дъната на всички "каруци" от моделния подвижен състав.

Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99986#msg99986 date=1435007020
...
В канадския сайт има няколко схеми, използващи различни фототранзистори, фотоклетки, инфрачервени датчици и т.н. Може да се лепят бели листчета или метално фолио отдолу на всеки вагон (и локомотив) и да се броят преминалите листчета. Може и нищо да не се лепи, тогава датчикът отчита преминаването на влак през съответната точка.
Не ми е известно да има успешна схема само с фото датчик. Всичките са със светодиод и фотодатчик. Най-често инфра червен, но има примери и с лазер! Слагат се между релсите и отчитат отражението ако нещо се намира отгоре. Или се скриват от двете страни на расето в подходящи къщички, колчета, храсти и т.н. и отчитат прекъсването на светлината ако нещо мине през лъча.
...

Ще преведа и пусна тук само схемите които смятам че си заслужават нашето внимание.
Ще ги допълня и с други, включително и от сайтовете  с "отворен код" както се казва.
Колкото до фотодатчиците - точно това имах предвид "откриването на топлата вода". Това е единственият начин
който гарантира "неприкосновенността" на моделите ни ...или на нашите приятели дошли да покарат на нашето трасе,
макет или ...модули. Е винаги може дадена система да бъде изключена в името на приятелството и контрола и управлението
да става по стария метод "окото видя - ръката пипна" както е и в момента в Божановите Домашни Железници например. Споменатите по-горе лазерни фотодатчици дават едно допълнително предимство при първоначалната
настройка - лесно се "прицелват" във фотоприемника. В комбинация с "кодировка" по честота на излъчване/приемане те са и
защитени (наред с инфрачервените) от заблуждаващи импулси ли светлини и работят еднакво сигурно през деня и нощта.

Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99986#msg99986 date=1435007020
...

2. Аналог на релсови вериги - електрическа схема, която следи дали в някакъв участък има консумация на ток - моторчето на локомотива или токопроводима колоос. Тук нещата са "стандартни" при DCC системи. Доста рядко се срещат при DC. Използват се:
- токови трансформаторчета. Канадците твърдят че се постига нужната чувствителност от около 1 мА. Схемата работи само с DCC или AC захранване.
- два паралелни диода (противоположно свързани) или малък резистор, като загубата на напрежение се отчита с компаратори. Тук има електрическа връзка междузахранването на датчика и захранването на влака и трябва да се помисли сериозно при използване на няколко датчика. Губи се около 0.7 волта върху диодите.
- оптрон, който взима спада на напрежение върху два последователни диода (и още два в паралел в обратната посока). Според мен най-доброто решение, тъй като схемата е проста и лесна за повторение, галванически отделена от тяговото напрежение. Недостатък е загубата на 1.5 волта върху двата диода. Като че ли това е и "стандартната" схема при цифровите макети.
Двете последни схеми работят и при DC, но трябва да има подадено захранване за движение на влака за да сработи схемата.
...

Един основен недостатък на токовите трансформаторчета (http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DccBODvt5.html) въпреки тяхната прецизност - трудно се намират
 фабрично произведени с достатъчна точност и то на ниски цени, тъй като на моделистта му трябват и количества.
А не, че не могат да бъдат изработени и ръчно при набавянето на необходимите материали (най-трудно се
набавят вече феритните  пръстенчета с нужните параметри), но при това губим точността и от там универсалността
 им за електрониката - трябва всяка схема да се настройва индивидуално към "своето" токово трансформаторче.
В мойта градация токовия траф е с оценка "оххххх, тук боли - не става!"

Двата паралелни диода са едно много добро решение особено при днешните жълти стотинки за бройка.
Пада на напрежението (0,7V/бр) може и се компенсира с достатъчни мощни захранвания които отдават достатътъчен ток
при съответните напрежения и практически въпросния пад става пренебрежимо малък. Така или иначе различните модели
имат и много различен начин на движение при различни захранвания. Тоест те са доста индивидуално и за пример на това
ще дам, че при преминаване към управление на консистна двойка локомотиви, те са настройват един спрямо друг
 за уеднаквяване на ходовите им характеристики. .

Стигаме до оптрона с два (+два) диода (грецовете са универсални) (http://usuaris.tinet.cat/fmco/images/detectores.gif). Според мен това също е много добро решение,
защото лесното и точно постигане на много добри резултати и е по силите на всеки който не хваща поялника за човката.
Удобно е за двете най-разспространени системи на управлнение в нашите моделни железници - DC и DCC.
Митко е визирал че при DC, работи само при наличието на напрежение по релсите,
 за разлика от DCC където според специфичността на употребата му, такова има постояннно.

В заключение ще спомена, че въпреки нарязването на коловозите в мойте модули на участъци от по 18 см (сн,10а)  (http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,20.0.html) за
подкачване на оптронно-диодната схема за контрол по заетостта, аз съм привърженик на изцяло фотоблоковете
кодирани по честота, защото те дават още едно предимство освен запазването на конструк;цията в подвижният състав.
А това е най-малкото усложняване в изработката на дадено моделно трасе било то в модули,
макети или дори в "трасе на масата" и т.н. Впрочем това е напълно валидно и за лазерните такива (http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ATLaser.html).
Аз лично все още се колебая между някаква комбинация м/у лазерни (все още експериментирам практически) и инфрачервените (http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/IrProximity.html),
като вторите съм в напреднал стадии на изработка (и точно за тези ставаше въпрос TANO в онзи стар разговор).
Няма никакво рязане и изолиране наставите на релсите от коловозите и съответно може да бъде монтирано на всеки един
етап от изработката на трасето, включително и на вече завършени макети въведени в "редовна експлоатация"!!!

Защото и Митко го  е написал:
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99986#msg99986 date=1435007020
... Или се скриват от двете страни на трасето в подходящи къщички, колчета, храсти и т.н. и отчитат прекъсването на светлината ако нещо мине през лъча.
...

А изходите от различните блокове много лесно могат да се включат в различните модули-посредници (пример за S88 (http://usuaris.tinet.cat/fmco/download/Manual_S88_DETEC4.pdf))
между коловозите и системата за управление, била тя в станция на макет или в компютърно базирана програма.

Надявам се, че ще опазим темата и ще можем да публикуваме тук резултатите от опита който имаме тримата,
пък и всеки който има натрупан опит в процеса на изработка и реализацията на предпочитаните от нас схеми.
А професора ще избере коя схема му харесва да инсталира в БДЖ (домашни в N - например), нищо че както казва:
Цитат на: TANO link=topic=4730.msg99983#msg99983 date=1434988194
... Прави са – и аз не обичам, затова и съм си направил инсталацията в къщи без РВ.
И твърдя, че спокойно може да се мине и без тях. И през годините така и не направих опит да измисля нещо по въпроса....
Дотогава ще се постарая в паралел на двата проекта (не съм ви забравил j.k.К и TANO) да преведа от канадците и другите интересното за тук.
 ;D ;D ;D

ПП. Тодор всъщност е реализирал не само няколко броячи на оси но и микроконтролерното им "четене и управление",
както и възможността за по нататъшно разширение към компютърно управление както сам е отбелязал (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2078.msg65116.html#msg65116)!  :hi:


А аз се сетих, че по-горе не съм отбелязал още едно предимство на фотодатчиците (били те инфрачервени, лазерни и т.н.)
а то е че чрез тях може да се реализират всякакви устройства - от контрол на заетост в участък, през брояч на вагони
или дори блокировка на участъци (подобно на сигналната блокировка), та се стигне до истинко преброяване на преминалите
 колооси. Всичко  е въпрос на монтаж в крайна сметка.  :yes:
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: mitko0888 в 23 Юни 2015, 13:32:55
С единствената забележка: с фотодатчиците можеш да контролираш наличие на подвижен състав в една точка, а не в един цял участък. Пък и ако махна с ръка отгоре (неволно или нарочно) сработването им е сигурно.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: pach в 23 Юни 2015, 14:45:48
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99988#msg99988 date=1435055575
С единствената забележка: с фотодатчиците можеш да контролираш наличие на подвижен състав в една точка,
 а не в един цял участък. Пък и ако махна с ръка отгоре (неволно или нарочно) сработването им е сигурно.

ПРинципно си прав - ако нещо закрие излъчвателя или приемника, ще има погрешно задействане...
...или ако спре токът.. пан няма да им такова. Говориш все пак за екстремни ситуации от които нито
един датчик не е защитен (моделен). Например ако падне нещо метално на контактната вилка (може би сачмичка от тинол
 или лагер) то вилката ще контактува с релсата и пак ще имаме грешно задействане. Или няма да има съдействие ако дадена
 резистивна колоос в следствие на лош контакт (сребърната паста не е светая светих) и си вдигне съпротивлението
 в пъти повече от необходимото.

Колкото до участъци всичко е относително...
Зависи как ще си монтираш фотодвойката, спрямо нужният участък за контрол.
Ето един пример за контрол по дължината на правилни коловози, което си е и цял участък:
 (http://store.picbg.net/pubpic/E1/94/42845873c7f2e194.JPG)

Лично аз обаче дори така бих предпочел в зависимост от дължината на коловоза да го разделя например на 4 участъка,
като монтирам 4 фотодвойки напречно (но не перпендикулярно щото ще ми броят вагоните например) по дължината му.

А ако се използват тъй наречените последователни датчици (поредица от фотоприемници в
серийна верига - един да не е затъмнен, не се задействат и останалите)  тогава пак добре биха се получили
контролните функции в коловоза.
(http://store.picbg.net/pubpic/E8/11/4dd27aeec264e811.JPG)

Но лично аз бих предпочел нещо такова...
(http://store.picbg.net/pubpic/C5/B4/03e87a05aa78c5b4.JPG)

Ясно е че от информационите светодиоди в изхода на датчиците може да се вземе сигнал за
каквото искаме - например транзистори управляващи релета. Логично, че въпросният информационен сигнал
 може да се ползва не само за релета,  ами за каквото си поискаме в електрониката като го "прекараме"
през един формировател на нива удобни за употребата му, било то в логически блокове с микроконтролери (Тодор),
 било то в шина S88 (примера по-горе) или нещо подобно, даващо му достъп (на съответния сигнал) до компютърните
 входове за понататъшна обработка от съответната информационно-управляваща програма.
 ;D

ПП.Схемите са принципно от канадския сайт, но променени малко.

ПП2 .Темата май ще бъде "убита" още в зародиш - забелязва се активизация от "малкото гаднярче" (по делата му ще го познаете),
 което отдавна не е тролило из форума....май професоре въобще не трябваше да отваряме дума за това тук.... :scratch_ones_head:
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 23 Юни 2015, 22:15:27
Нещо като гледам тая картинка виждам проблем
 (http://store.picbg.net/pubpic/E1/94/42845873c7f2e194.JPG)
Да номерираме коловозите отдолу нагоре като 1, 2, 3 и 4.Представете се, че влака идва отляво и трябва да го вкараме на най горния четвърти коловоз. Завивайки наляво на първата стрелка влака закрива първия лазер. Съответно втори коловоз дава фалшива заетост. Това се повтаря и за трети и четвърти коловоз, след което започват да изчистват един по един след опашката на влака. Така сме далече от истината. Тия лазери май трябва да ги забравим, или да ги редим напряко в началото и края на всеки участък в ролята на броячки.
 По начало - мислех си структурата на темата да е следната - ако трябва да се разберем дори и на лична - някой подхваща дадена схема, разнищваме я докрай, описваме положителните и отрицателните и страни, след което минаваме на следващата. Така отделните схеми ще ги има описани, и ако някой някога реши да прави нещо такова може сам да си реши коя схема да ползва според както му изнася. Ще ми се освен вас двамата и Тошко и Ванката наново да опишат техните схеми, но малко по подробно. За да може и ние по тъпите да ги схванем, пък и да им намерим кусури ;D . И още - трябва да кача един пост с основните принципи как се секционира гара на отделни РВ, но май ще се забавя малко. Трябва да чертая едни картинки на ръка, а тия дни не се виждам свободен. Нищо де - не бързаме за никъде. Надявам се през това време някой да се прежали да попреведе това - онова от канадския сайт. Знам, че има хора, които са на ти с канадския.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: bdz43r в 23 Юни 2015, 23:15:08
Понеже неизбежно споменахте моите опити, ще внеса малко яснота в развитието им. За съжаление работата по МКЦ върви много бавно по ред причини, но за сега се очертава да се получи - вече имам успешна серийна комуникация по шината между платките, отговарящи за обектите, както и действащ контрол на 2 стрелки.
След като си навих, че ще правя пълноценна заетост, обмислях всякакви варианти, включително споменатите лазери, релсови вериги и т. н. Понеже проекта включва контактна мрежа, така или иначе няма да е удобно подвижният състав да се поставя и вдига от пътя по коловозите, затова се насочих към броячи. Да се броят надеждно осите е сложна задача, но да се броят белите лепенки отдолу на вагоните съвсем не толкова. Първоначално успешните експерименти с TTL схеми обаче се провалиха в момента, когато по линията се появи и локомотив, създаващ смущения с тяговия си ток. Броенето стана напълно невъзможно и се наложи да търся ново решение за обработката на информацията, така че да бъде устойчива на смущенията.

Новото и действащо към момента решение е с един PIC микроконтролер, който проверява последователно всички сензори, отчита състоянието им, запомня го и при следващата проверка на даден сензор отчита дали има промяна. За да се възприеме информацията като валидна, е необходимо един сензор първо да даде един и същ резултат при две последователни проверки и второ състоянието му да се промени в определена последователност, от която се отчита и посоката на движение. При действащата система се получават по около 250 цикъла в секунда, достатъчно за безпроблемно броене при скорост, отговаряща на 200 км/ч за мащаб ТТ. Но в резултат вместо няколко прости схеми, се получи една сложна, която има нужда и от софтуер, за да работи.

Това не изключва релсовите вериги в моя макет, но те имат по-различни функции. На първо място пред всеки сигнал има изолиран спирачен участък, който при затворен сигнал се захранва асиметрично с цел автоматично спиране на приближаващия влак, оборудван със съответен декодер. Освен това на захранващото напрежение от релсите разчита методът за контрол на положението на стрелките - допреният език захранва контролно реле за съответното положение на стрелката.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: mitko0888 в 24 Юни 2015, 08:14:32
Цитат на: bdz43r link=topic=4730.msg99995#msg99995 date=1435090508
Освен това на захранващото напрежение от релсите разчита методът за контрол на положението на стрелките - допреният език захранва контролно реле за съответното положение на стрелката.

Като следиш дали езикът да е допрян до ралсата - как подаваш захранване на езика?

ТАНО: Типовете схеми в канадския сайт горе-долу ги преразказх в няколко изречения. Пламен е показал и някои схеми (по негов вкус). Кажи кое те интересува по-подробно, ще го драсна на български, но едва ли ще седна да пиша 50 страници.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 24 Юни 2015, 12:08:27
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99997#msg99997 date=1435122872
ТАНО: Типовете схеми в канадския сайт горе-долу ги преразказх в няколко изречения. Пламен е показал и някои схеми (по негов вкус). Кажи кое те интересува по-подробно, ще го драсна на български, но едва ли ще седна да пиша 50 страници.

За съжаление тия дни ме е завъртяла шайбата, още не съм седнал да прочета и вникна кой какво е писал. Пък и след вчера си мисля дали да не изтрия темата и повече да не влизам в тоя форум. Или пък да влизам и да чета само когато се пише в теми като тия за ламБите, танковете и войните от шесто поколение. Щото като се пише за влакове и влакчета във форум за жп моделизъм някои се дразнят.
Все пак най близо до реална РВ ми се струва варианта фотодатчици през минимум 10 см. по цялата контролирана РВ с едно общо реле. Само един датчик от всички да има затъмнен релето да е долу(или горе - няма значение). Предимството на този вариант е, че дори и да сложиш вагон на ръка (или извадиш всичко от участъка) системата ще реагира като истинска РВ. При изключването на захранването с последващо включване не е нужно системата да помни оси/вагони. РВ просто ще си даде заето ако има возила в/у датчиците и толкоз. Недостатък - много датчици. Пък и дали могат да се скрият хубаво м/у траверсите. И дали има такива датчици при които да не се лепят лепенки на вагоните. Другия недостатък, че някой може да махне с ръка и РВ да даде заето не е проблем - като си махне ръката РВ ще изчисти. Все едно, че е минала коза със синджир и е дала накъсо релсите. И при истинските има такива случаи на кратковременна изкуствена заетост. И като изчисти иде че търси кво е било - казваме, че е минала коза със синджир.
 И при всички случаи търся система, която няма нищо общо със системата за управление на влаците - аналогова или цифрова. Тя трябва да работи независимо, за да може да се ползва и при двете.

П.С. Само за информация - наясно съм и с канадския, и с швейцарския, и с мексиканския език. И с умствената ограниченост и липсата на чувство за хумор.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: bdz43r в 24 Юни 2015, 12:27:16
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99997#msg99997 date=1435122872
Като следиш дали езикът да е допрян до ралсата - как подаваш захранване на езика?
Не подавам захранване на езика, а следя дали езикът е получил такова от раменната релса, до която би трябвало да се е допрял. Нарушавам традициите и не захранвам езика през външна верига, а точно обратното - захранвам външната верига през езика. В случая релето от първоначалния проект за релейна централизация е заменено с оптрон.
(http://bgrail.info/str-control.png)
При варианта с релсови вериги и резистори на колоосите, аз не бих ползвал диоди и пада върху тях, защото е твърде голям, а ще мисля схема с резистор с много малък пад и компаратор, който хваща и най-малката разлика от двете страни на резистора. Схемата може да се захранва от DCC захранването и да предава информацията нататък през оптрон.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: mitko0888 в 24 Юни 2015, 15:08:43
Благодаря. Сега разбрах. Надявам се нямаш проблеми с контакта между езика и другата релса. На моя макет гледах да нямам никакви външни открити контакти, които да работят на включване. Както и да нямам нито милиметър релса незахранена. (честно казано съм си много щастлив с това, че забравих какво е лошо токоснемане).

Варианта с диодите го избрах, защото тези 1.4 волта, които губя, не са ми съществени. Каквото и аналогово захранване да вземеш, то дава винаги поне 14, 15 дори и до 18 волта. С моето си захранване тези два диода така или иначе стоят на изхода, с токовите датчици просто ги местя на всеки токов кръг. Слагам ги включително и на участъците без датчици. Схемата с резистор и компаратор я отхвърлих преди време, без да си играя с нея, защото трябваше да осигуря захранване от DC веригата, пък то може и да е 0, може и да е с обратна полярност (DCC нямам и не предвиждам в обозримо бъдеще). Даже си бях доставил едни "изолирани усилватели" - захранването на входа и на изхода е отделно - но ми се видя много сложно. Пък и всички готови DCC детектори на зетост според мен работят със спад върху диоди и с оптрони.

Ти мисля че също губиш по два диода за всеки участък с ABC? Това си е стандартна функция и не виждам да пречи.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: liro4605 в 20 Юли 2015, 00:55:23
Хубава тема и понеже не мога да кажа нещо повече от дуайените,ще постна само нещо,което случайно засякох в нета
(http://information-technology.ru/images/01-14/signaly-poezda1.jpg)
(http://information-technology.ru/images/01-14/signaly-poezda6.jpg)
Професоре катедрата е ваша  :)
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 20 Юли 2015, 15:15:32
От къде ги копаш тия картинки? Намерил си принципна схема на двузначна автоблокировка, каквато у нас няма( на първото кадро), и принципно описание на сигнализацията при тризначна блокировка( като нашата). Само не разбрах защо на последния ред са нарисували двата влака един зад друг, като втория не би трябвало да минава червения сигнал и да спира зад първия влак. И вторият проблем е, че така раздразнихме някои като ъпнахме тази излишна локумена тема, която никой няма да ползва. Ако ни се размине без критики и минуси утре ще взема да драсна някой ред.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: bdz43r в 20 Юли 2015, 16:40:19
Според мен последната картинка показва автоматичното спиране, ако вторият влак подмине червеното.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 20 Юли 2015, 17:04:10
Ми нали ролята на автоматичното спиране е да спира влака преди червения сигнал. За кво му е да го спира след като го подмине? Каква е гаранцията, че има дистанция зад спрелия влак и задния ще се събере след него? Подобен автостоп има смисъл в Метрото, където между два сигнала има много релсови вериги и АЛС следи свободността на 2 РВ напред(около 200 метра), за да разреши движение с 20 км/ч. Тогава обаче проходния така или иначе е червен и е забранено подминаването му. За да се движат така влаковете проходните ще трябва да се загасят - нещо, което в момента не се ползва. А на тая картинка не виждаме нищо такова, пък и никъде не пише, че това е Метро.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: bdz43r в 20 Юли 2015, 18:15:08
Ролята на АЛС е да спре влака, ако машиниста не реагира, но все пак не може да гарантира, че машинистът няма да го подмине дори с малка скорост.
Цитат на: TANO link=topic=4730.msg100297#msg100297 date=1437401050
Каква е гаранцията, че има дистанция зад спрелия влак и задния ще се събере след него?
Не винаги има гаранция. Но в Германия например задължително е осигурено прохлъзване поне 200 м зад всеки един затворен сигнал точно за такива случаи. В резултат там инцидентите след подминати сигнали са изключително редки за разлика от Швейцария, където редовно влаковете се целуват, защото единия е минал на червено и няма място да спре автоматично.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: mitko0888 в 20 Юли 2015, 19:05:07
Цитат на: TANO link=topic=4730.msg100295#msg100295 date=1437394532
... защо на последния ред са нарисували двата влака един зад друг...

Така става с цифрово. Можеш да си ги цункаш колкото искаш.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 21 Юли 2015, 09:22:55

Лека-полека да си продължим излишната тема.  За желаещите да научат нещо за железниците, които моделираме - днес ще правим разбивка на гара на релсови вериги. Като пример давам възможно най-простото коловозно развитие. Тая картинка ще я кръстя фиг.1.1 щото ще ми трябва и по нататък:
Фиг. 1.1
(http://media.snimka.bg/s1/4759/035761738-big.jpg?r=0)
 Започва се от коловозите. Всеки от тях е със собствена РВ.  Границите и са на една линия с изходните сигнали в двата края на коловоза. Уточнение, което важи за всички РВ – няма значение колко возила има в границите на РВ, и къде точно са те. Дори и една колоос да има някъде цялата РВ е заета и толкоз. Още една особеност – у нас в повечето гари първи коловоз(откъм приемното здание) е неприемно-отправен, т.е. през него влакови маршрути не могат да се редят (респ. влакове не вървят)и като така същият няма РВ. На макет обаче е трудно да си позволим лукса да отделим цял коловоз само за украса, затова в горепоказаната схема първи коловоз е с РВ. Стрелките за сега ги прескачам и отиваме на участъка между входния сигнал и първата входна стрелка. Той се нарича предучастък и носи индекса на входния сигнал, след който е(ПУЧ, ПУН, ПУА, ПУБ и т.н.). Дължината му е минимум 250 м., но най често е и доста повече. Предполагам е ясно, че се отделя в самостоятелна РВ. Участъка между входният и предупредителния му сигнал е участък приближение. Индекса му е като на вх. с-л(УПЧ, УПН, УПА, УПБ). Дължина –минимум спирачното разстояние, т.е. повече от дължината на композициите, които караме на макета. Същото важи и за коловозите – един макетен влак трябва да може да се събира в тях. Значи,че като правим макет е хубаво да предвидим дължината на УП, ПУ, коловозите и междугарието да е по голяма от най дългата ни композиция. Не е чак толкова трудно – знам за поне един макет, в който това е спазено.Ето го с примери. Тук сме в УПЧ (показан със стрелки – т.е. м/у входния и предупредителния сигнал от четната страна на гарата):
(http://media.snimka.bg/s1/4759/035761453-big.jpg?r=0)
Това е ПУЧ (от входния до първата стрелка). Вижда се, че е по дълъг от УПЧ, а трябва да е обратното.
(http://media.snimka.bg/s1/4759/035761454-big.jpg?r=0)
Конкретно за този макет дължината на УПЧ и ПУЧ се получава такава заради изискването за видимостта на входния сигнал. По правилник  когато входният сигнал не се вижда, то той се измества напред към междугарието.  Т.е. тук  входният  е изместен напред  така, че да се вижда от мястото от което се управлява целия макет( всъщност това важи за всички сигнали -  всичките гледат към оператора):
(http://media.snimka.bg/s1/4759/035762155-big.jpg?r=0)
Това пък е междугарието на горепосочения  макет. Стрелките показват предупредителните сигнали на двете съседни гари. Т.е. предупредителните сигнали на същата гара, но от другата страна. Иначе казано от другата страна на макета е същото – УПН, ПУН и т.н.
(http://media.snimka.bg/s1/4759/035761456-big.jpg?r=0)
Уточнение №1 – междугарие е това м/у входните сигнали на две съседни гари, а не само м/у предупредителните.
Уточнение №2 – в повечето случаи има голямо разстояние м/у предупредителните сигнали на две съседни гари. Има и изключения при къси междугария – може ПС на следващата гара да е преди ПС на предишната гара. Има и изключителни изключения – изобщо да няма междугарие. Входните на две съседни гари да са на една линия. Но това май го има само на едно място.



Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: pach в 21 Юли 2015, 10:02:54
 :lol: :lol: :lol:

За шебеците като мен (що си ми сложил снимката на план-макета...) ,
може би ще е улеснение да уточним съкращенията:

- ПУЧ.......Пред Участък Четни
- ПУН.......Пред Участък Нечетни
- УПЧ.......Участък Приближение Четни.
- УПН.......Участък Приближение Нечетни.
или ако са с другото означение стават съответно:
- ПУА.......Пред Участък страна А
- ПУБ.......Пред Участък страна Б

- ПСЧ.......Предупредителен Сигнал Четни
- ВхЧ.......Входен сигнал Четни
- ПСН.......Предупредителен Сигнал Нечетни
- ВхН.......Входен сигнал Нечетни

Останалите съкращения май са ясни (че по-отдавна ги "виждаме"):
- РВ.........Релсова Верига
- УП ........Участък  Приближение
- ПУ ........Пред Участък
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: Mixy в 21 Юли 2015, 10:55:56
Аз леко се обърках  :blush2:  Защо през първи коловоз да не вървят влакове? Или просто не се ползва за транзитно преминаване?
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 21 Юли 2015, 11:09:33
Цитат на: Mixy link=topic=4730.msg100310#msg100310 date=1437465356
Аз леко се обърках  :blush2:  Защо през първи коловоз да не вървят влакове? Или просто не се ползва за транзитно преминаване?

Ми ей тъй на - не вървят. В повечето гари магазията е до приемното здание. Там стоят (по точно някога са стояли) вагони за товарене и коловоза се ползва само за маневра. От същия няма и изходни сигнали (може да има само маневрени, ако инсталацията на гарата е с маршрутизирани маневри). Демек - влак на такъв коловоз не може да се вкара. Вкарва се маневра. Уакаримас?
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: pach в 21 Юли 2015, 11:33:37
А от първи коловоз има ли стрелки към глухи коловози за товарно-разтоварни дейности?
Така тези глухи коловози имат пряка връзка (като магазиите) за клиентите на железницата.
Още магазии, подкранови коловози, разтоварища с пряк достъп на автомобили до вагоните, авторампи, саморазтоварища и т.н.
А от там започват и улиците (или пътищата) по които се движат камионите и другите превозни средства.

Също така май е авторампите почват от 1 коловоз (вярно или не) и освен за маневрена
дейност те задруго и не се ползват, щото най-малкото закриват видимостта от ПЗ. (мое "виждане")
Ако се композира или приеме влак на първи коловоз, хем закрива  видимостта, хем затруднява придвижването
на пътниците към следващите коловози (ако няма подлези или надлези).

Всъщност да уточним -  предполагам, че на големите гари 1-ви коловоз си се ползва като в София и Пловдив,
ако обаче тези до ПЗ се водят 1-ви коловоз. И тогова май и те имат РВ?
А как са обвързани РВ с блокировката на стрелките?
И обвързани ли са само със сигналите или и блокират стрелките?

Щото ако е само със сигналите и блок-участъци, дето казва Митко0888 - и в DCC ...
Цитат
Можеш да си ги цункаш колкото искаш.
А често  е така и за това си говорехме за различни датчици,
за да не се догонват влаковете въпреки червените сигнали май?
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: mitko0888 в 23 Юли 2015, 18:53:06
Да разбутам темата с нещ оот мен, все пак заглавието е и за моделните железници, не само за истинските.

1. В моя "макет" съм разделил единия от коловозите (но може и всичките) на два отделни електрически участъка, съответно с токовите датчици ще ми се получат две отделни релсови вериги. За нуждите на сигнализацията коя да е от двете ще заема целия коловоз. Но като си карам влакчето мога да спра на коловоза, да откача локомотива и да закача друг от другата страна, или да изтегля вагоните с маневра и т.н. Щото все пак сме налогови и това не е толкова лесно да стане по друг начин. А пък за цифрово коловозът трябвада се раздели на три части.

2. Това със стрелките също не е толкова просто. Тано написа че ще е "после", ама дори и като истинските да ги прави, ще му трябват поне две или три релсови вериги отляво и четири (и повече за гаражите) в дясно. А пък за целите на моделизЪма, особено домашния, а не модулния в клубовете, е особено удобно да можеш да застъпваш някоя стрелка с влака, без това да пречи на останалите стрелки. Напр. на моите три проходни коловоза от по 80 - 90 см. мога да спирам и разминавам два влака от по 130 см, при това на третия може да чака влак с по-малка дължина. Съответно когато задавам "маршрут" се следят и задействат само стрелките, които е нужно, като съседните, които не участват в маршрута, не пречат на превключването им. Разбира се г-н професора няма такива проблеми, защото коловозите са му достатъчно дълги, но за други случаи от стрелките може да се спечели много.

3. В моделите мисля че спокойно може да се пропуснат тези ПУ-та. Нищо не пречи входните сигнали да са близко до първата стрелка. И в реалните железници това е възможно при определени условия, а пък в определени администрации е нормално да има входен светофор непосредствено преди стрелките, а не на един влак отстояние. Естествено Тано няма да си мести входните и ПС, защото много добре си е измислил и направил схемата, хем да отговаря на истинските гари, хем и да си вижда сигналите от мястото при пулта.

4. От написаното до тук (от мен) ) искам да кажа и че един изолиран участък трябва да си е една отделна релсова верига, а в някои случаи няколко такива отделни релсови вериги / участъци трябва да се обединяват логически за да дават един сигнал "заето". Не само при аналогово, но и ако се ползват разни автоматики за спиране с ДЦЦ.

Спирам до тук че да прочета нещо от другите теми.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: liro4605 в 24 Юли 2015, 23:50:45
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg100327#msg100327 date=1437666786
А пък за целите на моделизЪма, особено домашния, а не модулния в клубовете, е особено удобно да можеш да застъпваш някоя стрелка с влака, без това да пречи на останалите стрелки.
Само леко пояснение от мащаб 1:1
При дългосъставни влакове,когато те спират в гарата и не се събират се постъпва по 2 начина в зависимост от вида на гарата.
1.Влака се изтегля напред като подминава изходния червен светофор за да разпадне блокировката от към опашката.След като се нормализира се набутва обратно и отсреща може да се приеме влак.
2.Веднага след пристигането му се прави маневра и една част от него се прегарира на друг коловоз.

За да не се случват точки 1и2 дългосъставният влак се спира на входния сигнал и след установяването на другият влак,дългосъставният се транзитира.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: bazitov в 26 Юли 2015, 23:52:11
Цитат на: liro link=topic=4730.msg100330#msg100330 date=1437771045
...
За да не се случват точки 1и2 дългосъставният влак се спира на входния сигнал и след установяването на другият влак,дългосъставният се транзитира.

Изключително интересна тема  :hi:

Няколко уточняващи въпроса.
1. Как дългосъставният влак се транзитира, при положение, че ще спира? (допускам, че транзитира е минаване, без спиране)
2. Кой е другият влак, който се установява?
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 28 Юли 2015, 22:48:07
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg100327#msg100327 date=1437666786
3. В моделите мисля че спокойно може да се пропуснат тези ПУ-та. Нищо не пречи входните сигнали да са близко до първата стрелка. И в реалните железници това е възможно при определени условия, а пък в определени администрации е нормално да има входен светофор непосредствено преди стрелките, а не на един влак отстояние.
Значи кой какво ще пропусне на макета си е негов личен избор. Аз само давам законните положения -нататък всеки си решава според мястото с което разполага и според това кое го вълнува какво да съкрати и да пропусне. Към Митко –една препоръка. Предучастъка се използва при маневра. Той е мястото където изтегляш маневрения състав от някой коловоз, за да го набуташ в друг коловоз. Като при това нямаш право да подминаваш входния сигнал. Т.е. ако забодеш входния до стрелките няма къде да изкараш и една машина, за да я дадеш на друг влак. Затова по добре пропусни УП-тата, или междугарието. Не знам какви сигнали си виждал до стрелки от страната на междугарието, но най вероятно са били маневрени.
Сега по темата. Разбивка на гърловините на РВ. В една РВ може да има най много 3 стрелки. По подразбиране първата входна стрелка като най-често използвана е в отделна верига. Но не е задължително. Например при коловозното развитие от фиг.1.1 няма никакъв смисъл вътрешните стрелки да са в отделни вериги, защото по тях така или иначе не може да има паралелно придвижване и друг маршрут. Затова двете стрелки са обединени в една верига и така за цялата гара трябват общо 9 РВ. Без да смятаме междугарието.
При есови съединения винаги двете стрелки са в отделни РВ.,за да може когато са обърнати за правите да има паралелно придвижване по тях. В противен случай ако едната стрелка е заета ще дава заето и втората и през нея няма да може да се нареди маршрут. Още варианти на дясната картинка – 2 и 4 стр. е ясно, че са в отделни вериги. По същата логика са и 6 и 8 стр. Така и по трите прави може да има паралелни придвижвания. Тук обаче е възможно паралелно придвижване и по минусите на 2/4 и 6/8. Затова и 2 стр. и 8 стр. също са раделени. Ако м/у две стрелки има голямо разстояние( тук м/у 4 и 10-та), у-ка може да се изолира в отделна РВ(безстрелкови маршрутен у-к БМС)
(http://media.snimka.bg/s1/4781/035806950-big.jpg?r=0)
При разбивката на една гара на РВ се вземат предвид коловозното и развитие и каква маневрена дейност се очаква да се извършва там. Ако тя е по голяма ще има повече изолирани участъци. Ако гарата е малка и се ползва само за разминаване се търсят решения за по малко апаратура.
Ето и една примерна разбивка на цяла гара с вече добре известно ви коловозно развитие. Ще кръстя картинката фиг.1.2, защото и нея ще я цитирам по нататък.
Фиг1.2
(http://media.snimka.bg/s1/4781/035806951-big.jpg?r=0)
Тук са общо 19 РВ. Едва ли някога ще направя РВ на този макет, но разбивката освен за моя си кеф ми служи и за друго. Така мога да си определя колко моделни трансформаторни кутии (ТК)ми трябват и къде да ги разположа. Снимки на ТК съм качвал, но ето ги пак:
(http://picbg.net/u/24294/21004/231196.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/21004/231197.jpg)
(http://picbg.net/u/24294/21004/231198.jpg)
В една ТК може да има 2 комплекта апаратура за 2 отделни, най често съседни РВ. Може да са 2 захранващи, 2 релейни или захранващ и релеен край. ТК се разполагат на границата м/у две съседни РВ. На фиг.1.2 са оградени с червено. Захранващ край се отбелязва с плътен кръг, релеен - с кръг с плюсче в него.  Ето една моделна ТК, но тук има малка измама.
(http://media.snimka.bg/s1/4781/035807043-big.jpg?r=0)
 За тази гара ми трябват общо 24 кутии, а аз имам само две. Тези са от някакъв комплект разнокалибрени кутии и сандъци за товар на вагони. Вече 15 години се каня да си ги изработя от нещо и все не им идва ред. Това и още някои други табели и указатели са нещата, които ми остават, за да завърша макета поне в дизеловия му вариант.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: AgileSamurai в 28 Юли 2015, 22:51:25
Колега, в тази тема става въпрос за релсовите вериги, но все пак да обясня, дългосъставния влак се спира извън гарата, преди да е навлязъл в района на стрелките, след което се приема другия (по-късия) влак, след като по-късият влак се установи се подрежда транзитен маршрут на дългосъставния влак. Проблема е, че когато имаме дългосъставен влак в макетни условия, където междугарието е едно общо - овал за двете страни на гарата, се получава, така че дългосъставният влак трябва да върви постоянно транзит и всички останали да чакат.

А за колегата TANO, все още не съм започнал да тествам идеята, но намерих нещо много интересно, както колегата горе е споменал за оптоизолатор + фотодатчик, би следвало да се получи много добре, но се замислих, дали е възможно да се реализират броячи на оси с някакъв вид меки микроключета, чиито "бутони" да се подават съвсем леко над глава релса и при преминаването на ПЖС да може да се използва като броячна точка.

Честно казано ми е много интересна тази тема и силно се надявам да обменим някакъв опит, тъй като мисля някакъв вариант на РВ/брояч на оси, при който да не е нужна специфична модификация на вагони, оси и т.н.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: mitko0888 в 29 Юли 2015, 08:27:00
@TANO: Въобразявам си че се досетих, че тези ПУ ще се ползват за маневри в гарата, без да се заема междугарието. Дори и у нас е разрешено при определени условия да ги няма. Мисля че знаеш по-добре от мен кога, макар че не знам такава гара.

Въпросът е, че не всички правят макет на български гари. А пък в другите администрации си е напълно нормално да нямаш този ПУ. За да не съм голословен и да не развалям повече темата, ето и една снимчица. Около 40 метра между входния и първата стрелка. Тези, които ще познаят мястото, веднага ще ме зачукат че тук има друга причина да няма ПУ. Но в доста гари в немскоговорящите страни може да се види (и лично съм видял) същото. Просто хората са си въвели по-съвременна организация на движението. А забравих - и в английско съм го виждал!

По същество: в твоите гърловини бил си позволил да насоча вниманието ти към стрелки 10 и 11. Като гледам от снимките за какво използваш тези коловози, бих отделил тези стрелки в отделни релсови вериги.

Аналогично тази сутрин рано рано бих погледнал стрелки 6 и 7 - да не са в отделни вериги. Аз бих ги отделил, вече писах защо - за да си ги настъпвам с дълги моделни влакчета, а също и понеже така съм виждал в много филмчета, особено от Швейцария - там влаковете спокойно си спират върху някои стрелки, като оставят свободни стрелките за движение на влака, с който се разминаваш. Но, тъй като ти не предвиждаш такива отклонения от бг правилата, редно е тези стрелки да са заедно с РВ на 2,4 съответно на 1, 3.

Да не забравя снимчицата, за която писах:

(http://picbg.net/u/62092/60392/808240.jpg)
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: bdz43r в 29 Юли 2015, 09:48:53
Гарата на снимката е Капъкуле и входния е толкова близо заради границата. Същата ситуация има и на нашата Калотина-запад.

ПУ има навсякъде, но не винаги са толкова дълги. И у нас се допуска и има гари с предучастък 50 метра при определени условия. Това съвсем не означава, че в тази гара не може да се правят маневри към междугарието, но се прилагат условията за маневра с излизане извън входния - свободно междугарие, уведомяване на съседната гара и т. н.

Що се отнася до другите администрации, обикновено коловозното развитие и организацията на работа са много по-развити и сложни, дотолкова, че често страничен наблюдател трудно може да определи кой сигнал е входен, кой изходен, съответно кое точно е предучастъка. В немскоговорящите страни пък по отношение на маневрата ограничението не е дори самият входен сигнал, а специален указател, който осигурява задължителните 200 метра прохлъзване, за което споменах по-горе в случай, че някоя блейка подмине входния сигнал докато маневрата е в предучастъка. В тази връзка самият входен сигнал трябва да е поне на 200 метра преди първата стрелка, като в този минимален случай изобщо не може да се прави маневра в този предучастък на общо основание. При нужда се прилагат процедури, подобни на нашите за маневра с излизане извън входния. Възможно е разбира се и да е по-близо входния, но когато е затворен, трябва да се осигурят 200-те метра по някой гаров или спасителен коловоз.

В Швейцария имат гари с групови изходни сигнали и толкова къси коловози, на които никой влак не може да се събере. Но си имат специални указатели къде се спира и релсовите вериги на стрелките естествено са разделени подходящо според това кои стрелки се застъпват от пристигащия влак. То и при нас има приемно-отправни коловози със стрелки по средата, които се застъпват от пристигащите влакове.

В английско пък цялата философия на железопътното движение е съвсем различна.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 29 Юли 2015, 13:53:45
Преди всичко се радвам, че се получава дискусия по темата, пък макар и само от двама-трима. Надявам се в бъдеще да се включат и повече.
Към Митко – ясно е, че когато описвам устройството и принципите на РВ умишлено пропускам много неща. Все пак си спомням, че учебника по ООТ беше някъде към 400 страници. Нямам го, пиша каквото знам от практиката си и се опитвам да съкращавам максимално. Та конкретно – 6 и 7 стр се налага да са в отделни вериги, защото ако се обединят с 2/4 и 1/3 се получават РВ с по 4 релейни края. Това силно и недопустимо би понижило шунтовата чувствителност на цялата РВ. При разклонените РВ има варианти с едно пътно реле от към клона с транспозиращите настави и дълъг обтекател в другия клон, или с 2 пътни релета в двата клона, има и комбинации при три клона. Обаче мисля да не задълбаваме толкова. За 10 и 11 стр. също има нюанси. Зависи инсталацията на гарата с маршрутизирани маневри ли е или не. В моя случай не е. Ако беше, щеше м/у 8 и 10 да има маневрен сигнал, респ. 8 и 10 щяха да са в отделни вериги, както казваш ти. Същото и от другата страна с 9 и 11 стр. Но зависи. Може и с една верига, ако има два маневрени зад 10 стр.(откъм глухите). Тогава пък няма да има маневрен м/у 8 и 10. Особено ако двете стрелки са една до друга, като при мен. При немаршрутизирани маневри пак зависи. Ако има голямо разстояние м/у 8 и 10 ще може маневра да тегли състав м/у двата глухи коловоза, като в случая това разстояние се явява и предучастък. Тогава е целесъобразно 8 и 10 да се отделят в 2 РВ, защото ако са заедно, когато 10 е заета от маневрата ще дава заето и 8 и маршрути на 4 коловоз няма да могат да се редят. Когато двете стрелки са една до друга, то 8 стр се явява като охранна за маневрата в двата клона. И по лесно е да дава заето( като е в една верига с 10 стр). Така през 4 кол. няма да можем да редим маршрути. Другия начин да се отдели 8 в отделна РВ, но със схемен контрол да се следи свободността на 10, когато се редят маршрути по 4 кол. Тия неща се решават с комисия още при проектирането. В моя случай комисията (в състав от мен и една бутилка бира)е седнала и е решила 8 и 10 да са в една РВ. Същото и от другата страна с 9 и 11.Та така.
Другият въпрос с ПУ и изключенията. Да, вярно е, че аз описвам нещата така, както са у нас, а не в немско и другаде. Ясно е, че в тия правила винаги ще се намерят и особени изключения. Но моята философия е, че когато се прави нещо на модел, е хубаво да се прави по общите правила. А изключенията да ги моделираме в краен случай когато няма друг начин. Защото и истинските изключения са се получили, защото е нямало друг начин или поради някакви уникални условия. В твоя случай – нямаш място – пропускаш нещо. Ние замижаваме с едното очо и пием по една бира. И аз съм правил компромиси в моя макет – и ги показвам (и тепърва ще ги показвам) в темата.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: mitko0888 в 29 Юли 2015, 16:54:59
Като писах да отделиш стрелка 10 в отделна релсова верига, не съм мислил какви маневри имаш или нямаш на макета си. Имах в предвид това от снимката ти (с моето надраскано в червено). Ако е в отделна РВ, ще можеш да използваш цялото това червено парче за да оставиш на него (маневрен) локомотив или нещо друго:

(http://picbg.net/u/62092/60392/808287.jpg)

Я да светнеш по въпроса с четирите пътни релета? Толкова ли се бърка веригата дали захранва едно реле или 4 в паралел? Имам късмет да не съм учил тези 400 страници, не ми ги преразказвай, че ще стане много дълго, ама горе-долу от ток и реле си мисля че разбирам.

Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 07 Август 2015, 22:47:53
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg100390#msg100390 date=1438178099
Толкова ли се бърка веригата дали захранва едно реле или 4 в паралел?
Ако гледаш на релсите като на жици по които да се задействат релета, вероятно може да се задействат 400, а не 4. От тези обаче се иска сигурно и безотказно да ловят подвижен състав. И като така напрежението на захр. край е не повече от 2-3 волта, на рел. край отиват към 0,2 / 0,3 В. И най важното е, че трябва да ловят возилата с тяхното съпротивление, като най голямото такова при което релето сигурно трябва да отпусне е 0,06 ома, или така наречения нормативен шунт. Иначе казано при изчисляването на РВ трябва веригата да има необходимата шунтова чувствителност. А колкото по разклонена е веригата, толкова повече се влошава шунтовата чувствителност. Ако стрелките са къси нищо чудно теоретично да може да се мине и с 4 пътни релета в клоновете. Лично аз обаче не съм виждал РВ с повече от 3 пътни релета, и при това са рядкост. Сещам се за Елин Пелин с 4/6/10 стр. и на Искър 20/22 и още една от другата страна, ама забравих кои стрелки бяха. Ще ми се да не задълбаваме повече в теорията, щото ще трябва да го търся оня учебник, от който половината беше формули от обикновената и висшата математика. Аз и тогава не ги научих, камо ли пък сега да ги вадя оттам и да смятаме .
Да довършим за истинските РВ. Остава само да споменем за изолираните звена. Те всъщност не са РВ. Може да ги разглеждаме като един вид точкови датчици за регистриране на преминаването на подвижен състав. Представляват изолиран участък от пътя с дължина 20 метра, към който се включва реле по следната елементарна верига:
(http://media.snimka.bg/s1/4801/035846107-big.jpg?r=0)
Когато преминава возило през колоосите му се създава верига за релето и то задейства. Дължината на звеното е 20 метра, за да може да хване и най дългия вагон, т.е. да не може и най дългото возило да „прекрачи” звеното. Така когато се движи „нещо” през у-ка, след задействането на релето и последващото му отпадане се счита, че „нещото” е преминало.   Изолираните звена в една гърловина се разполагат едно в предучастъка, и по едно в началото на всеки приемно-отправен коловоз.
(http://media.snimka.bg/s1/4801/035846108-big.jpg?r=0)
Схемата за регистриране и отключване на м-та е от три релета. Първото реле задейства  от първото по хода на влака звено, второто реле от второто по хода звено и двете задействат третото, което въздейства в/у инсталацията, за отключване на м-та. Изолираните звена се използват в РУКЗ и ЕМЦ.
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: Rado в 08 Август 2015, 15:43:17
И аз ще се включа с един лаишки въпрос.
При толкова много изолирани участъци, използвани за какво ли не, как се осъществява самото захранване на локомотива (в електрифицираните участъци на реалните железници)?
По-просто казано - как остава цяла веригата: подстанция-КМ-пантограф-локомотив-колооси-релси-подстанция, при положение, че релсите са разделени на N на брой изолирани участъци.
Имам едно предположение, ама... абе да не се излагам тука  :)
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 08 Август 2015, 16:41:32
Що да се излагаш? Това показва, че четеш и се интересуваш от неща свързани с хобито ти. И питаш, за което не знаеш. Излагат се тия, които заявиха, че няма да четат тука, щото темата е локумена, и ги интересуват само неща, свързани с цифровите централи на Мерклин/Трикс.
Понеже ме мързи да пиша, качвам направо преснимано нещо от един учебник:
(http://media.snimka.bg/s1/4802/035847897-big.jpg?r=0)
Ей това черното с трите извода, между двете сиви ТК е дросел-трансформатора. В случая е един, щото РВ е на отклонителен коловоз и ДТ може да се сложи само откъм захранващия край. На главните коловози винаги са по два, както е горе на пресниманото от учебника.
(http://picbg.net/u/24294/21004/231196.jpg)
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: Best Ripper в 08 Август 2015, 16:52:48
Off-Topic:
Усещам непоклатимо как "хобито" ще мине през тягови подстанции, магистрални далекопроводи и накрая ще опре до ядрени електроцентрали. Щот и те дават ток за.... хобито ни!!! Як рИализъм до дупка, баце!  :clapping: :im_so_happy:
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: TANO в 08 Август 2015, 18:32:58
Винаги съм мислел, че истинските мъже се отличават от останалите по това, че като кажат нещо и си държат на думата. Ти писа, че няма да влизаш и да четеш тази тема, ...пък се оказва, че я четеш. Нищо де, на мен друго ми е интересно. От години си мисля да те питам какво търсиш в този форум? Това е форум за моделизъм, ако досега не си разбрал. Целта на моделизма е като правиш нещо на модел, да се опиташ да го докараш колкото се може по близо до оригинала.  За теб обаче това е гнусен рИализъм. Аз нямам нищо против ти да си мислиш така. Демокрация е, всеки има право на мнение. Проблема при теб е, че от години толкова фанатично се опитваш да ни натрапиш твоя нерИализъм като единствено правилен, и да ни убедиш, че всички останали, които не мислим като теб сме пълни и д и о т и. На мен лично ми писна да те търпя. 90 % от всичките ти публикации са или натрапване на нерИализма ти, или заяждане със всичко и със всички във този форум. Моля, те, стига! Извинявам се на всички останали!
Титла: Re: Релсови вериги - истински и моделни.
Публикувано от: petevsk в 24 Август 2015, 15:43:19
Виждал съм на някои кутии да пише "СУ". Какво означава това?