...Двама от вас (Адри и ПАЧ) вече писаха, че не обичат да си правят нещата сложни. Прави са – и аз не обичам, затова и съм си направил инсталацията в къщи без РВ. ...
....Може би стига толкова за истинските РВ. Ако има интерес към темата следващия път ще дам основните правила за секциониране и разделяне на една гара на релсови вериги, след което ще разчитам на вас да напишете нещо за моделните такива. ...
....Беше споменато, че такива отдавна има и топлата вода е открита. Ще бъде интересно ако вместо линк на канадски език (от който бъкел не разбирам ;D) бъде дадено грубо преведено описание на модула и дали той работи и се държи като релсова верига/брояч на оси. Както и ако не – дали можем да го променим за да се държи като такъв. Подобен подход може да се приложи и към другите схемни решения, било то ваши или смъкнати отнякъде. Така мисля, ще си говорим и за жп. моделизъм, нищо че на някои им се струва усложняване на живота.
....
...
Та какви датчици на заетост има:
1. Броячи - мисля че бяха правени във форума от bdz43r (http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2078.msg65116.html#msg65116), според спомените ми доста успешни и работещи достатъчно безотказно. Пак по спомените ми схемата им не беше много проста, и ако трабва да се контролират десетина (или десетки) участъка трябва сериозен хардуер плюс процесор и софтуер.
...
...
В канадския сайт има няколко схеми, използващи различни фототранзистори, фотоклетки, инфрачервени датчици и т.н. Може да се лепят бели листчета или метално фолио отдолу на всеки вагон (и локомотив) и да се броят преминалите листчета. Може и нищо да не се лепи, тогава датчикът отчита преминаването на влак през съответната точка.
Не ми е известно да има успешна схема само с фото датчик. Всичките са със светодиод и фотодатчик. Най-често инфра червен, но има примери и с лазер! Слагат се между релсите и отчитат отражението ако нещо се намира отгоре. Или се скриват от двете страни на расето в подходящи къщички, колчета, храсти и т.н. и отчитат прекъсването на светлината ако нещо мине през лъча.
...
...
2. Аналог на релсови вериги - електрическа схема, която следи дали в някакъв участък има консумация на ток - моторчето на локомотива или токопроводима колоос. Тук нещата са "стандартни" при DCC системи. Доста рядко се срещат при DC. Използват се:
- токови трансформаторчета. Канадците твърдят че се постига нужната чувствителност от около 1 мА. Схемата работи само с DCC или AC захранване.
- два паралелни диода (противоположно свързани) или малък резистор, като загубата на напрежение се отчита с компаратори. Тук има електрическа връзка междузахранването на датчика и захранването на влака и трябва да се помисли сериозно при използване на няколко датчика. Губи се около 0.7 волта върху диодите.
- оптрон, който взима спада на напрежение върху два последователни диода (и още два в паралел в обратната посока). Според мен най-доброто решение, тъй като схемата е проста и лесна за повторение, галванически отделена от тяговото напрежение. Недостатък е загубата на 1.5 волта върху двата диода. Като че ли това е и "стандартната" схема при цифровите макети.
Двете последни схеми работят и при DC, но трябва да има подадено захранване за движение на влака за да сработи схемата.
...
... Или се скриват от двете страни на трасето в подходящи къщички, колчета, храсти и т.н. и отчитат прекъсването на светлината ако нещо мине през лъча.
...
... Прави са – и аз не обичам, затова и съм си направил инсталацията в къщи без РВ.Дотогава ще се постарая в паралел на двата проекта (не съм ви забравил j.k.К и TANO) да преведа от канадците и другите интересното за тук.
И твърдя, че спокойно може да се мине и без тях. И през годините така и не направих опит да измисля нещо по въпроса....
С единствената забележка: с фотодатчиците можеш да контролираш наличие на подвижен състав в една точка,
а не в един цял участък. Пък и ако махна с ръка отгоре (неволно или нарочно) сработването им е сигурно.
Освен това на захранващото напрежение от релсите разчита методът за контрол на положението на стрелките - допреният език захранва контролно реле за съответното положение на стрелката.
ТАНО: Типовете схеми в канадския сайт горе-долу ги преразказх в няколко изречения. Пламен е показал и някои схеми (по негов вкус). Кажи кое те интересува по-подробно, ще го драсна на български, но едва ли ще седна да пиша 50 страници.
Като следиш дали езикът да е допрян до ралсата - как подаваш захранване на езика?Не подавам захранване на езика, а следя дали езикът е получил такова от раменната релса, до която би трябвало да се е допрял. Нарушавам традициите и не захранвам езика през външна верига, а точно обратното - захранвам външната верига през езика. В случая релето от първоначалния проект за релейна централизация е заменено с оптрон.
Каква е гаранцията, че има дистанция зад спрелия влак и задния ще се събере след него?Не винаги има гаранция. Но в Германия например задължително е осигурено прохлъзване поне 200 м зад всеки един затворен сигнал точно за такива случаи. В резултат там инцидентите след подминати сигнали са изключително редки за разлика от Швейцария, където редовно влаковете се целуват, защото единия е минал на червено и няма място да спре автоматично.
... защо на последния ред са нарисували двата влака един зад друг...
Аз леко се обърках :blush2: Защо през първи коловоз да не вървят влакове? Или просто не се ползва за транзитно преминаване?
Можеш да си ги цункаш колкото искаш.А често е така и за това си говорехме за различни датчици,
А пък за целите на моделизЪма, особено домашния, а не модулния в клубовете, е особено удобно да можеш да застъпваш някоя стрелка с влака, без това да пречи на останалите стрелки.Само леко пояснение от мащаб 1:1
...
За да не се случват точки 1и2 дългосъставният влак се спира на входния сигнал и след установяването на другият влак,дългосъставният се транзитира.
3. В моделите мисля че спокойно може да се пропуснат тези ПУ-та. Нищо не пречи входните сигнали да са близко до първата стрелка. И в реалните железници това е възможно при определени условия, а пък в определени администрации е нормално да има входен светофор непосредствено преди стрелките, а не на един влак отстояние.Значи кой какво ще пропусне на макета си е негов личен избор. Аз само давам законните положения -нататък всеки си решава според мястото с което разполага и според това кое го вълнува какво да съкрати и да пропусне. Към Митко –една препоръка. Предучастъка се използва при маневра. Той е мястото където изтегляш маневрения състав от някой коловоз, за да го набуташ в друг коловоз. Като при това нямаш право да подминаваш входния сигнал. Т.е. ако забодеш входния до стрелките няма къде да изкараш и една машина, за да я дадеш на друг влак. Затова по добре пропусни УП-тата, или междугарието. Не знам какви сигнали си виждал до стрелки от страната на междугарието, но най вероятно са били маневрени.
Толкова ли се бърка веригата дали захранва едно реле или 4 в паралел?Ако гледаш на релсите като на жици по които да се задействат релета, вероятно може да се задействат 400, а не 4. От тези обаче се иска сигурно и безотказно да ловят подвижен състав. И като така напрежението на захр. край е не повече от 2-3 волта, на рел. край отиват към 0,2 / 0,3 В. И най важното е, че трябва да ловят возилата с тяхното съпротивление, като най голямото такова при което релето сигурно трябва да отпусне е 0,06 ома, или така наречения нормативен шунт. Иначе казано при изчисляването на РВ трябва веригата да има необходимата шунтова чувствителност. А колкото по разклонена е веригата, толкова повече се влошава шунтовата чувствителност. Ако стрелките са къси нищо чудно теоретично да може да се мине и с 4 пътни релета в клоновете. Лично аз обаче не съм виждал РВ с повече от 3 пътни релета, и при това са рядкост. Сещам се за Елин Пелин с 4/6/10 стр. и на Искър 20/22 и още една от другата страна, ама забравих кои стрелки бяха. Ще ми се да не задълбаваме повече в теорията, щото ще трябва да го търся оня учебник, от който половината беше формули от обикновената и висшата математика. Аз и тогава не ги научих, камо ли пък сега да ги вадя оттам и да смятаме .