RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Главен форум | Main forum => Железопътен моделизъм | Railway modelling => Темата е започната от: datanasov в 01 Юли 2018, 02:01:24

Титла: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 01 Юли 2018, 02:01:24
Здравейте :)
От няколко седмици започнах да си правя ЖП модел. Най-после от години, успях да си сбъдна мечтата - влакче :)
Със Scarm започнах да правя модела на трасето.
Докарах го до тук, но след няколко симулации, средната част не ми се струва много удачна, а колкото и да се мъче не успявам да направя така нареченият Revers Loop вместо глухите коловози.
Много ще съм благодарен ако някой даде съвет как се прави. Гледах на сйата на Scarm но не мога да намеря сорс файл, а от картинките нищо не се разбира.
Другият въпрос е има ли някакви препоръки за вдигане на трасето - опитвам се да направя две трасета да се пресичат, като едното е на колко 100мм над другото, но разстоянието става прекалено голямо.
А, да, забравих най-важното макетът е НО 1:87 с релси на Piko.
Предварително благодаря!

Ето снимка на макета плюс самият сорс файл:
(https://drive.energy-bg.org/s/LpC8G8PZarY8BAf/preview)

Scarm Layout v2.1
https://drive.energy-bg.org/s/kQwEEjfLnrawein
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юли 2018, 11:27:03
Здравей!  :hi:
При извеждането на трасето на второ ниво трябва да съобразиш няколко неща:
1. Височина на светлия отвор - в H0 не трябва да е по-малка от 69 мм., респ. 77 мм., ако ще слагаш контактна мрежа. В твоя случай 100 мм. си е много добре.
2. Ширина на светлия отвор - за H0 не трябва да е по-малка от 50 мм., респ 66 мм., ако е в крива.
3. Дължина на наклона - не трябва да е повече от 40 промила т.е. на 1000 мм. от проекцията на релсовия път, не трябва да се преодолява по-голяма височина от 40 мм. Тук трябва да се направят някои изчисления - изчислява се по формулата l = h.1000/s, където h е височината на светлия отвор, а s е предвидения наклон на участъка в промили. От дадената от теб снимка не става ясно къде точно ще е този наклон.
За revers loop не мога да ти дам съвет, защото не знам какво е  :)
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: Mixy в 01 Юли 2018, 11:50:57
Reverse Loop е английския термин за "обръщателно ухо". Ето примери на SCARM макети с такива елементи: ЖП Макети и Релсови Планове с Обръщателно ухо (http://www.scarm.info/layouts/track_plans.php?l=bg&line=R).

Относно твоя конкретен релсов план, като за начало, бих предложил следните промени:

1. Премахване на S-криви в най-горния и най-долния коловоз
2. Тройна стрелка в дясната гърловина
3. Премахване на повечето криви R1 (останаха само 2 в най-горния коловоз на гарата, но и те може да се махнат)
4. Лека промяна в маневрения район

(http://www.scarm.info/temp/Rails2.1a.jpg)

http://www.scarm.info/temp/Rails2.1a.scarm (http://www.scarm.info/temp/Rails2.1a.scarm)

Преди да се правят по-сериозни промени трябва да да споделиш с какво място разполагаш, каква е основната ти идея и какво желаеш да постигнеш? Дали искаш повече "каране" и въртене на кръгчета или пък ти се искат повече маневри? Дали искаш да караш по-дълги или по-къси композиции, пътнически, товарни или смесено, в каква епоха и т. н. Обръщателно ухо може да се вмести в почти всяка схема (вкл. и в твоя план), но то също има някои ограничения по отношение на дължината на композициите и електрическото свързване.
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: dred77 в 01 Юли 2018, 13:50:07
 И аз мисля, че на Mixy проекта е по добре направен. Защото ако искаш примерно да преместищ каквато и да е композиция в десните глухи коловози, при  толкова  къси леви глухи /от там ти е единственият вход/  няма да можеш, или в най-добрия случай с по 1един вагон. :drinks:
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 01 Юли 2018, 13:52:35
Благодаря за изчерпателното обяснение как се смята и какви правила трябва да се спазват. Относно
Цитат на: pavlinbg link=topic=5110.msg112202#msg112202 date=1530433623
От дадената от теб снимка не става ясно къде точно ще е този наклон.
Идеята ми е да стане на 3 нива с дупка в по-голямата си част. Т.е.
От горе на долу по 1-во трасе да се качи най-външното дясно ухо (извинявам се ако не ползвам правилни термини) - Там ще има гара с идеята някога от там да го кача на секцията и после на стената
да слиза през Y стрлката. Глухият коловоз ще е по средата.
3-то ниво ще е много тясно около 100мм по края и на високи колони мисля да минава над 1-во ниво което ще остане за товарна гара - от долу на горе 5-то трасе, депо за локомутиви от ляво и от дясни паркинг за вагоните.
Горе долу това е едната идея. Иначе мястот са две ПДЧ плоскости 3000мм на 2060мм срязани на 2, но за едно ниво ми се струва доста трудно за обслужване във вътрешността.
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 01 Юли 2018, 13:53:26
Цитат на: dred77 link=topic=5110.msg112206#msg112206 date=1530442207
И аз мисля, че на Mixy проекта е по добре направен. Защото ако искаш примерно да преместищ каквато и да е композиция в десните глухи коловози, при  толкова  къси леви глухи /от там ти е единственият вход/  няма да можеш, или в най-добрия случай с по 1един вагон. :drinks:
Да това ми направи впечатление на симулацията :(
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 01 Юли 2018, 13:58:53
Цитат на: Mixy link=topic=5110.msg112203#msg112203 date=1530435057
Reverse Loop е английския термин за "обръщателно ухо". Ето примери на SCARM макети с такива елементи: ЖП Макети и Релсови Планове с Обръщателно ухо (http://www.scarm.info/layouts/track_plans.php?l=bg&line=R).

Относно твоя конкретен релсов план, като за начало, бих предложил следните промени:

1. Премахване на S-криви в най-горния и най-долния коловоз
2. Тройна стрелка в дясната гърловина
3. Премахване на повечето криви R1 (останаха само 2 в най-горния коловоз на гарата, но и те може да се махнат)
4. Лека промяна в маневрения район

(http://www.scarm.info/temp/Rails2.1a.jpg)

http://www.scarm.info/temp/Rails2.1a.scarm (http://www.scarm.info/temp/Rails2.1a.scarm)

Преди да се правят по-сериозни промени трябва да да споделиш с какво място разполагаш, каква е основната ти идея и какво желаеш да постигнеш? Дали искаш повече "каране" и въртене на кръгчета или пък ти се искат повече маневри? Дали искаш да караш по-дълги или по-къси композиции, пътнически, товарни или смесено, в каква епоха и т. н. Обръщателно ухо може да се вмести в почти всяка схема (вкл. и в твоя план), но то също има някои ограничения по отношение на дължината на композициите и електрическото свързване.
Благодаря за корекциите, единственно тройната стрлка в дясната гърловина  е с Y нарочно, с идеята от там да се слиза. (Виж предният ми пост, от преди минутка).
Относно линка към Scarm проектите го гледах онзи ден, но никъде не виждам файлове, може би иска регистрация? От снимките не се вижда какви са релисите и колкото и да го мъча все не мога да го напасна, освн ако не използвам от гъвкавите релис, но нещо не ми допадат те. В краен случай ще ползвам от тях.

Благодаря още веднъж за редакцията!
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: Mixy в 01 Юли 2018, 14:14:30
Цитат на: datanasov link=topic=5110.msg112209#msg112209 date=1530442733
Относно линка към Scarm проектите го гледах онзи ден, но никъде не виждам файлове, може би иска регистрация?

Не, няма нужда от регистрация. Вероятно имаш AdBlock-er в браузъра и той освен рекламите, скрива и файловете за сваляне. Изключи го изцяло или само за www.scarm.info или отвори сайта през друг браузър и ще можеш да видиш и свалиш проектните файлове.

Относно термините - трябва да ги изясним, за да е ясно какво обсъждаме, иначе ще е трудно.

Обръщателно ухо - това е релсово трасе във вид на примка - влакът преминава през една стрелка, прави кръгче и се връща през същата стрелка.
Спирала - това е релсово трасе във вид на пружина (спирала) за преодоляване на големи наклони - влакът пак се върти в кръг, но с всеки оборот се качва/слиза с едно ниво нагоре/надолу.

Вероятно ти искаш спирала на две или три нива. Възможно е, но пак трябва да се знае с какво място разполагаш, в каква форма ще разположиш плоскостите и какви влакове ще се катерят по спиралите, защото напр. парните локомотиви не се разбират добре с малките радиуси и това може да създаде проблеми в реалния макет, а симулатора това няма как да го хване.
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 01 Юли 2018, 14:36:21
Цитат на: Mixy link=topic=5110.msg112210#msg112210 date=1530443670
Не, няма нужда от регистрация. Вероятно имаш AdBlock-er в браузъра и той освен рекламите, скрива и файловете за сваляне. Изключи го изцяло или само за www.scarm.info или отвори сайта през друг браузър и ще можеш да видиш и свалиш проектните файлове.

Относно термините - трябва да ги изясним, за да е ясно какво обсъждаме, иначе ще е трудно.

Обръщателно ухо - това е релсово трасе във вид на примка - влакът преминава през една стрелка, прави кръгче и се връща през същата стрелка.
Спирала - това е релсово трасе във вид на пружина (спирала) за преодоляване на големи наклони - влакът пак се върти в кръг, но с всеки оборот се качва/слиза с едно ниво нагоре/надолу.

Вероятно ти искаш спирала на едно или две нива. Възможно е, но пак трябва да се знае с какво място разполагаш, в каква форма ще разположиш плоскостите и какви влакове ще се катерят по спиралите, защото напр. парните локомотиви не се разбират добре с малките радиуси и това може да създаде проблеми в реалния макет, а симулатора това няма как да го хване.

Ах, този AdBlock-ер :)
Мислех да се качва по дълга права, но ще се наложи да променя нещата. Най вероятно спиралата ще я изнеса от страни на част от втората плоскост.
Сега почвам да експериментирам със SCARM-a
Локомотивите за момнта са на Пико - Taurus OBB с Loksound V4 и на Роко - Rh2043 с стоков декодер и z21 Starter станция.
Мисля да взема още един дизелов от типа на BR 344 Dr 5 ep който да ползвам за маневри.

Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 01 Юли 2018, 14:44:46
Ето и няколко снимки от тестовете :)

Видео: https://drive.energy-bg.org/s/XPPqwrb2ZPq4cyS
(https://drive.energy-bg.org/s/kBNyrRHSnZZtr9g/preview)
(https://drive.energy-bg.org/s/fJ9ysDMTmTJiDHa/preview)
(https://drive.energy-bg.org/s/C6sNtTZEE3EKw42/preview)
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: pavlinbg в 01 Юли 2018, 16:21:46
Преди да пристъпиш към направата на трасе, трябва да обмислиш всичко, и най-вече да избистриш идеята си за макет. Така напр. подвижният състав, с който разполагаш отговаря на 5-та и 6-та епоха. В тази връзка полезната дължина на коловозите, които си оформил ми се струва твърде малка. Трябва да е поне 1,5 - 2 м.! Радиусите на завоите също трябва да се прекроят - както ти каза Микси, премахни R2 - твърде малък е и няма да ти позволи да караш някои локомотиви. Не разбрах защо ти е обръщателно ухо - използва се за парни локомотиви, за които трябват големи радиуси на кривите (>R2). Мисля, че няма как да се впише в тази концепция за макет на три нива. По-скоро обръщател ще ти свърши по-добра работа...
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: svetljjjo в 01 Юли 2018, 17:07:00
Аз бих те посъветвал така да правиш макета без да лепиш нищо или ако някъде е невъзможно ползваи силикон
за фиксиране който после лесно може да се изреже с макетен нож
От моя скромен 4 годишен опит стигнах до извода че винаги може да се измисли и по добро и функционално трасе.
Вече 10 макет съм направил за тея 4 години и на всеки си мислех че това е най якото което може да се постигне с наличното пространство.
Обаче минават няколко месеца и почва да се вижда че нито е най якото нито пък и най фукционалното
виждаш други макети и ти идват нови идей .
И за тоя последния си мислех че вече наистина ще е последен ама не би.
Но понеже имам с какво да си уплатня свободното време за това все още седи
в момента в който остана без занимания го бастисвам че от месеци ми се въртят други идей  ;D
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: Ivo Nedkov в 03 Юли 2018, 11:25:54
Ето един преработен вариант и от мен.
Сменил съм маневрената зона, в която може да има само локомотиви,
с няколко глухи коловоза, в които може да се съберат няколко композиции.

(https://s15.postimg.cc/tg57zz323/HO_v2.jpg)

---
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: Adrian в 03 Юли 2018, 11:55:22
(http://media.snimka.bg/s1/6211/038666261.jpg)

изтегли дясната гърловина в крива , за да увеличиш дължината на гаровите коловози
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 04 Юли 2018, 15:17:42
Ихаа :)
Много ви благодаря за корекциите и предложенията :)
Няколко дена съм по задачки, но събота и неделя ще преработя малко нещата според идеите ви и ще видим какво ще се получи :)
Успях да комбинирам Роко и Пико релси и направих мост на сравнително късо разстояние.
Не ми се смейте на подпорите :)
https://drive.energy-bg.org/s/3ABMEresYDaqzPa/preview
(https://drive.energy-bg.org/s/3ABMEresYDaqzPa/preview)
(https://drive.energy-bg.org/s/A3j6c33ZWBGb7RP/preview)
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 06 Юли 2018, 02:50:55
Ето и резултата от първия опит за полагане на баласт и малко трева :)
(https://drive.energy-bg.org/s/mpTHn8oxizSf5tW/preview)
(https://drive.energy-bg.org/s/ym8GBKdLszZgZEf/preview)
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 11 Юли 2018, 17:54:05
Здравейте,
Ето какво натворих за подход към мост и самия мост.
Ще се радвам на всякакви коментари :)
(https://drive.energy-bg.org/s/zdF2xfN7F3827iA/preview)
(https://drive.energy-bg.org/s/CxGDpmAmWSCjGkr/preview)

Ето и какъв мост сътворих (все още не е завършен - мисял да направя две арки на които да стои)
Едино ЖП трасе и 2 автомобилни ленти с мантинела по средата. Също така си мисля да го асфалтирам, само да намеря от някъде асфалт :) гледам центъра са го затворили на сумати места за ремонти, та се надявам някой добър чичко да ми даде едно канче  :lol:
(https://drive.energy-bg.org/s/4KeFoiGLCpxbQXx/preview)

Поздрави,
Митко
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: Ivo Nedkov в 14 Юли 2018, 17:10:17
Браво, тук има напредък.  :good:

Само не разбрах по коя схема ще правиш трасето?
Имаше разни предложения за промени...
Какво избра като финален вариант?


Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 18 Юли 2018, 21:58:26
Цитат на: Ivo Nedkov link=topic=5110.msg112316#msg112316 date=1531577417
Браво, тук има напредък.  :good:

Само не разбрах по коя схема ще правиш трасето?
Имаше разни предложения за промени...
Какво избра като финален вариант?

За сега мисля така:
(https://drive.energy-bg.org/s/Yc6M5ajp4Q4HR2f/preview)
Основната елипса индустриална зона с гара, в горният край на втората елипса природа със скали река и село, а в противоположният край - стар град.

А тук тъй като няма какво да правя тази стрлка, а и прави проблеми с тока, а пък и депото нещо, не ми допадна реших да направя задънена линия с изоставно депо (не е довършено все още).
(https://drive.energy-bg.org/s/oAsy2AC3528Y4sp/preview)

Ето и една товарна гара, която само е сглобена, но много ме радва :)
(https://drive.energy-bg.org/s/pB6jW2gS2YdxpH3/preview)

Тези дни мисля малко да разнообразя и да започна подстанция на 15V -> 3 трафопоста с по 2 линии на 3v3 и 12V за осветлението.
Подстаницята ще е ардуино управляващо 3 релета, през които ще се захранват трафопостовете. Всеки трафопост ще намалява напрежението на 3v3 и 12V по 2 трасета за диодно осветление и още каквото се сетя.
Ето прототип на пълнежа на подстанцията:
(https://drive.energy-bg.org/s/GDA9ENQjiBfo27T/preview)

Което ми напомня, някой има ли снимки на стари, дървени електрически стълобове.
Искам по тях да пусна жиците (кабел за трансформатор), който е изолиран със смола или лак, но си изглежда като гол кабел.

Поздрави,
Митко
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: pach в 19 Юли 2018, 11:08:52
 :scratch_ones_head:
НАЛИЧЕН
12 телеграфни стълба H0
AUH41204
AuhagenH0 /1:87/
Модел за ЖП макет
Научете повече
21,40 лв.
19,26 лв.

(https://hobbyland.bg/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/8/28303_c.jpg)

https://hobbyland.bg/vlakcheta-zhp-modelizm/auh41204-auhagen-12-telegraph-poles-h0.html
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: МАШИНИСТ в 19 Юли 2018, 23:37:17
Тези стълбове са пластмасарки и са бутафорни.Само за допълнение на макета.
Ти искаш истински,щом по тях ще има жици с ток.Което определя , че ще има тегло и опън от медния проводник.
Единствения вариант е да си ги направиш сам по размер от здрав материал,който не се троши и няма опасност да даде късо и да стане малко синьо пушече с малко огънче.
Ако искаш , дай имейл и ще ти пратя сканирани хелиографни копия на стълбове , всякакви/  дървени , железни , бетонни / по БДС. Даже има и от старите софийски улични стълбове , на които някога мъждееха обикновени крушки .
Старо БДС - 50 - те години , но като гледам , няма много изменения и до сега за макета който ще правиш.
Там всичко е много подробно.Мащабираш и правиш.Играчка е , но не зная дали има готово производство за пренос на напрежение за нашето хоби.
А относно проводника - някоя стара телефонна бобина или стар трансформатор , го размотаваш и имаш проводник с лакова изолация.
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: mitko0888 в 20 Юли 2018, 07:59:17
Проводник с лакова изолация няма как да направи малко синьо пушече с малко огънче, особено с 12 волта, и то при защита от късо в изхода на захранването. А пък и теглото на една такава жичка не виждам въобще да е страшна за тези пластмасови стълбове. Опъването с колко ли kN ще се прави? Разбира се в крива, т.е. при промяна на посокаат на жиците, стълбовете се подпират с предвидените за целта диреци. Или пък се добавят едни външни телени обтяжки.

Щях да питам и това 3.3 волта за какво ще е, ама забравих ...
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: МАШИНИСТ в 20 Юли 2018, 23:01:31
Това с огън и пушек беше шеговито.
А защитата макар и на 12 В е понякога по бавна от късото.
Имам богат опит със защити и къси съединения.
Колкото и малък да е опъна и тънък проводника , тези смешни пластмасарки от полистирол , ще се начупят като клечки , ако не веднага , то след кратко време.Безспорно , трябва да имат и леко " коремче " провисване като истински , но разстоянията между изолаторите ми се виждат малки / те са мащабни / но все пак , макар проводника да е изолиран е добре токовите вериги да бъдат добре осигурени и предпазени.
Същите като готовите за контактна мрежа. Даже там е още по-отговорно.
Лично , според мен не стават , пък и с действащи стълбове е по автентично и атрактивно , макар тези да са телеграфни а не електрически.
Всеки си има мнение . Моето не е меродавно.
Колегата сам ще прецени , кое му е изгодно , парично , труд и прочее.
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: svetljjjo в 21 Юли 2018, 03:12:44
А защо изобщо е нужно по проводниците да тече ток ?!?
Защо захранванията не се пускат под макета както правят хората а да си опънеш конец корда или каквото там опъват за имитация на жици.
Тея жици после как ще ги свържеш със сградите и с уличните лампи като те всички са предвидени да се захранват под макета и жиците им излизат от долната страна.

И спомена че ще ползваш ардуино да включва три релета предполагам с три бутона ще го управляваш
и у мен изникна въпроса за къв джиляк ти е ардуиното ?!?
То по качествено ще включва релетата ли или по стабилно или .... ?!?  ;D
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: datanasov в 21 Юли 2018, 16:32:36
Цитат на: svetljjjo link=topic=5110.msg112338#msg112338 date=1532131964
А защо изобщо е нужно по проводниците да тече ток ?!?
Защо захранванията не се пускат под макета както правят хората а да си опънеш конец корда или каквото там опъват за имитация на жици.
Тея жици после как ще ги свържеш със сградите и с уличните лампи като те всички са предвидени да се захранват под макета и жиците им излизат от долната страна.

И спомена че ще ползваш ардуино да включва три релета предполагам с три бутона ще го управляваш
и у мен изникна въпроса за къв джиляк ти е ардуиното ?!?
То по качествено ще включва релетата ли или по стабилно или .... ?!?  ;D

На първия въпрос - защото е по-яко :)
Няма никакъв проблем да се вържат към сградите, винаги може да се направи изолация  и да се вкара ток вътре, за лампите - те ще са са самоделни.
Ардуиното - поради няколко причини 1. ШИМ, обратна връзка и защита от пренапрежение, автоматизация - когато стане тъмно, осветлението да се пусне само, отдалечено управление през таблет/телефон. + със ардуино си управлявам стрелките, някой ден ако разбера как работи кан буса, може дори ликомотивите, но до тогава има много четене.
И не на последно място - доставя ми удоволствие - занимавам се любителски с програмиране на контролери и идеята един ден да докарам нещата до пълна автоматизация ми допада.
Няма да е по-добра от купешката, това е сигурно, също така е сигурно че най-вероятно ще заминат няколко локомотива или декодера... но :) както казах - удоволствие :)
Титла: Re: Няколко въпроса за ЖП трасе
Публикувано от: totomoto в 21 Юли 2018, 23:18:12
Цитат на: datanasov link=topic=5110.msg112266#msg112266 date=1530834655
Ето и резултата от първия опит за полагане на баласт и малко трева :)
(https://drive.energy-bg.org/s/mpTHn8oxizSf5tW/preview)
(https://drive.energy-bg.org/s/ym8GBKdLszZgZEf/preview)
[/quot

Все забравям да ти кажа колко ми харесва тази снимка! Направо ми се прииска да го имам този лок :)