И дойде време за боядисване. Основните цветове са сив за покрива и червено и синьо за ливреята, както е по железничарски. Използвах алкидните на Agama съответно 64, N30 и N31. Другите цветове са от наличните в моя резерв, пак алкидни. Като цяло идеята е да изглеждат като сега боядисани, затова избрахме по-тъмни цветове. Грунда е Mr. Surfacer 500, грубо, но свърши работа.
(https://farm5.staticflickr.com/4911/44574088710_36050805cd_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aURRCS)
31
За последно със заводския цвят. За поставки изрязах фибран, който покрих с хартия. Да не рискувам някаква реакция с боята. Надявам се да не се появи нещо криво след грундиране. Челните врати и те са подготвени. Всички прозорци са облепени с 18 mm “тиксо” на Tamiya. Боядисано е отвътре и трябва да го пазя.
(https://farm5.staticflickr.com/4840/32519221898_c5c6b5ff5c_b.jpg) (https://flic.kr/p/RxBvHC)
32
Около 15 минути след грундиране... Системата с тези клечки неудобна се получи и по-късно просто пронизах напречно фибрана с един от шишовете. Колкото да пази вагона от преобръщане.
(https://farm5.staticflickr.com/4868/31451704007_67b3c9539e_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhcQK)
33
33.1 – в очакване на червено...
33.2 – готово, даже и тиксото махнах.
Преди червеното боядисах покрива сив. Цвета е близък до този на грунда и затова не съм снимал. От друга страна не се наложи да маскирам нищо за това боядисване.
(https://farm5.staticflickr.com/4881/44574088750_d24a8ee53d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aURRDy)
34
Почти същия номер, но в синьо.
(https://farm5.staticflickr.com/4881/44574088750_d24a8ee53d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aURRDy)
35
Челните врати след съответното оцветяване. На 35.1 обаче се вижда как някой е изправял ъглите на прозорците след грундиране, защото е забравил да го направи предварително.
(https://farm5.staticflickr.com/4867/32519222088_284e326040_b.jpg) (https://flic.kr/p/RxBvLU)
36
След синьото и без тиксо – заприличват на нещо.
(https://farm5.staticflickr.com/4831/32519222188_85bec23b59_b.jpg) (https://flic.kr/p/RxBvNC)
37.1 – съвсем махнах маскировката. Остана сивата ивица грунд по страничната греда.
37.2 – и ден по-късно вече е черна. Свърших с боята от аерографа.
(https://farm5.staticflickr.com/4916/44574088820_6ea7ecd23b_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aURREL)
38
38.1 - ето как изглеждат отблизо на този етап. Зелената стрелка сочи останалата една вентилация след рязането някога. Стояха близо седмица преди да последва слой Future. След около два дена продължих с
38.2 – лепене на жълтите ивици от самоделен декал. Имаше естествено вариант с маскиране и аерограф, обаче така ми се стори по-лесно и с повече възможност за корекции. Познах наполовина, изобщо не беше лесно, но си коригирах на воля. Накратко – върху част от лист декална хартия на Micromark пръснах светлосиво и жълто смесени по мой вкус. Сравнявайки със снимки и имайки едно наум, че правя “нови” вагони, както вече споменах. След няколко дена съхнене – нали не бързам за никъде – остана да си изрежа нужния размер ивици.
(https://farm5.staticflickr.com/4863/31451703927_cb73f97cea_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhcPn)
39
Ето го остатъка от “декала” – другото го усвоих с помощта на линия, молив, транспортир и скалпел.
(https://farm5.staticflickr.com/4820/45478618515_9112d7efe5_b.jpg) (https://flic.kr/p/2chMNQk)
40
Продължавам нататък с украсата.
(https://farm5.staticflickr.com/4878/44574088850_d27aedd3b5_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aURRFh)
41
41.1 – залепени са всички ивици, малки и големи
41.2 – а от другата страна даже и всички надписи. Те вече приличат на истински декали. Печатани са върху такава хартия, технологията е ситопечат и се получиха доста прилични. Изключително много помогна Decal media set на Agama. Той и при ивиците помогна и пропуснах да го спомена. Навсякъде са използвани Adhesol и Hypersol, Tensol-а отпадна още в началото. Нещо което ме притесняваше отначало - мастилото удържа въздействието на химията. Което не може да се каже за декалния филм – Hypersol-a го превръща почти в желе и затова съм го нанасял когато всичко вече е позиционирано. Отне около седмица да сложа всички надписи. По малко, за да не си хабя нервите. Най-проклети се оказаха служебните по страничната греда – онези дребосъци от черната ивица, не искам да си спомням... След известно време съхнене последва още Future.
(https://farm5.staticflickr.com/4854/31451701817_c0112df6a2_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhcbZ)
42
Може да представлява интерес изработката на декалите, затова съчиних кратко ръководство, основано на опита от конкретния случай.
1. Подготвяте си файла с надписи в нужния мащаб и е добре да има повече от необходимото количество. Както писах, с помощта на Corel и по снимки си направих файл, като добавих от мен 50% отгоре. Част от веселбата е като не съвпада никой стандартен шрифт, но се преживява. Аз съм доказателство...
2. Снабдявате се с лист за декали.
3. Намирате някой съгласен да напечати декалите. Ако платите за някакъв минимален тираж, а ви напечатат 1-2 листа, печатницата само печели от такива клиенти. Още повече си носите и листовете. Той там Миро се разправя с печатарството, пак в неговия си град.
В печатницата или ще вземат направо файла, или ще ви изпратят някъде за прозрачен лист като този от снимката горе. Прилича на ацетатните филми от фотоецваните сетове, ама е малко по-голям. Аз си го кръстих “плака”. Върху него е напечатано каквото е нужно и се използва за изработка на ситото.
Няма да влизам в подробности (не че ги знам, де), показвам го за да обясня следното: в зеленото квадратче е моят файл. Събрах всичко в 100х100 mm, а там където е правен листа, човека е добавил още пет копия за да запълни един А4. И добре е направил – много ситни се оказаха някои надписи и не са излезли добре след истинския печат, на втория лист дори имаше липси. Даже и задачка за домашно си съставих: в 1/6 има 50% повече от нужните декали, а аз едвам събрах читави за двата вагона. Колко е брака?
Като забележки мога да добавя:
- печатано е само с един цвят, за повече цената съответно е повече;
- печатниците работят по PANTONE и е добре да се знае цвета по тази система;
- надписите никога не са в повече.
Като цяло, ситото май не е технологията за ситнежи.
Не съм снимал листа с готовите декали. Цвета е PANTONE 4545, един такъв светложълт, майонезен цвят, нищо не се вижда до полагане на място. Тогава лъсват и дефектите, когато вече е късно за рекламация.
(https://farm5.staticflickr.com/4875/31451703847_2a2602c3f6_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhcMZ)
43
Ето и една доработка която не беше предвидена в началото. Хрумна ми един мързелив начин да я преборя и затова я направих. “Мързелив”, защото си представях рязане, лепене, кит, шкурки... а то стана по-елегантно.
43.1 – истинския вагон;
43.2 – модела, вижте разположението на светлините.
43.3 – вече са махнати старите;
43.4 – и е грундирано.
(https://farm5.staticflickr.com/4826/31451701767_26d3560417_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhcb8)
44
44.1 – навих тънък проводник на опашката на свредло и залепих резултата върху паус. Диаметъра на свредлото е 1,5 mm, на проводника 0,2 mm. Общо 1,9 при измерени 2 mm, преди да унищожа фабричните светлини. Ще преживея някак тази разлика.
44.2 – изрязани и боядисани – червено от същата боя като вагона и едно друго, гланцово, от склада.
44.3 – върху грунда с четка нанесох боята. Доста разредена, на три ръце покри. На тази малка площ няма шансове да останат следи от четката. За монтажа на светлините пробих по два отвора – 0,3 и 1 mm. Мисля, че е ясно - малкия е за фиксиране на детайла преди залепване, големия за нанасяне на лепилото отвътре. Ако случайно някой “фар” се откачи да няма изпадане.
44.4 – всичко е готово. Гумите крият ненужното и изобщо не личи дори и погледнато отстрани. Всъщност аз затова се навих и да преместя светлините. Направих по един черен пръстен, реално не е така, обаче червено на червено стоеше малко невидимо. Освен това не са във ниша като истинските. Тези разлики не ме притесняват, при положение че изобщо не беше предвидено да се прави това. А и “клиента” е доволен, което е най-важното.
(https://farm5.staticflickr.com/4867/32519222648_7873b74765_b.jpg) (https://flic.kr/p/RxBvWy)
45
Скобите за връзване на вагона. Или поне така предполагам, не съм проверил какво означава триъгълника. В надписите на ЛАБ, синия вагон, има котва означаваща че може да се превозва по вода. По самия вагон обаче, няма куки за връзване – едни такива боядисани в жълто и те оформени като котва. Допуснах, че скобите са за тази работа, по заместване. Обаче в надписите на ЕН няма котва, а реално има скоби...
Какво значение има, да се върнем към моделизма:
45.1 – скобите, огънати и боядисани. Горе вдясно е инструмента за маркиране на отворите. Направих го от допълнителна скоба запоена за импровизирана дръжка. Върховете са подострени за да оставят все пак някакви следи. Долу вдясно е ограничителя който всъщност са няколко карти залепени до нужната дебелина. Помогна да станат наравно скобите, понеже отворите бяха по-дълбоки.
45.2 – 45.3 – ограничителя и скобата преди и след залепване;
45.3 – и вагоните готови. От последните две доработки с всичките технологии, допълнителни инструменти и изобщо цялостния подход, установих, че съм голям мързел.
Това беше като сглобяване. Останаха само прозорците, но нещо друго ме дразнеше. На 45.2 над логото НИИТ се забелязва една светла линия отразена от края на декала. Все пак дебелината му не е нула и изпъква, като се виждат границите в зависимост от посоката на светлината. Това естествено на всичките. Бях гледал филмче за едни японци как след нанасяна на лак махаха това “стъпалце”. Те работеха върху модел на автомобил с доста надписи по него. Там няма много детайли за запълване от лака, а на правите и равни стени на вагоните са още по-малко. Реших да направя експеримента, но не съвсем по техния начин. Нямаше какво да ме притеснява (лъжа), вагоните не са мои, а и нали човек се учи на чуждото. С шкурка 2000 и неравномерен пулс, започнах да търкам внимателно върху декалите. След като погалих (“търкам” не беше точната дума) няколко пъти лака, махнах прахта и повторих с Future. Оставях го да си съхне поне един ден и така колкото се наложи.
(https://farm5.staticflickr.com/4833/44574319970_c03b11d9f6_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aUT3o7)
46
Ето снимка в някакъв момент от начинанието. Личи къде е играла шкурката. Разбрах ги и майсторите шпакловчици защо предпочитат големи и чисти стени. Имаше доста неудобни места, където не знаеш случва ли се нещо като шлайфаш отгоре. То се случваше де, съдейки по разхода на шкурка - отиде цял лист от онези 28х23.
Докато съхнеше лака разглеждах снимки на истинските вагони. Груба грешка – набелязах нещо което ми направи впечатление и преди. Системата за предаване на надлъжните сили между централноболтовата греда и рамата на талигата. На ЕН има, на модела няма. Не ми се видя много трудоемко и го започнах с ясното съзнание, че излъгах за края на сглобките по-горе.
(https://farm5.staticflickr.com/4808/31451703777_f232c94942_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhcLM)
47
47.1 – изрязах си детайли, които кръстих ушички. Както се досещате вървят по двойки.
Това правото горе е калайдисан меден проводник, струва ми се че по-трудно се гъне след такава операция;
47.2 – залепен комплект от детайлите. Долу вляво белее хартиената лента която ползвах да ги “кантирам”. Широка е около е 0,75 mm и я “заварявах” със SuperBond;
47.3 – лентата е на място, върху рамата лежи подготвена връзката между двете ушички;
47.4 – всичко е залепено където трябва.
Снимал съм всяка талига от двете страни тъй като, изработвания възел навсякъде беше в различна степен на готовност. Нарочно го направих, че нещо ми дотегна работата с фотоапарата. Но пък се виждат и надписите по талигите – нещо с което забравих да се изтъкна досега.
(https://farm5.staticflickr.com/4837/31451701647_48b677edf1_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhc94)
48
Вече с боя и изложено за сравнение. При това сравнение на реалността с модела обаче, си зададох въпрос който няма да изпиша - ще ме накаже форумната администрация. Но преформулиран звучи така: “Къде изчезна свършеното по този възел след боядисване?”
Показах първо контрастната (като цвят) изработка за да знаете къде да гледате. Иначе трябваше да слагам пак стрелки на последната снимка. Между ушичките и пръта има еластични елементи, които възнамерявах да направя. Така ще си остане с намеренията, там никакво посочване няма да помогне. Резултата към момента е добър, макар и малко невидим и приключвам със сглобките този път наистина.
За минута изпаднах в размисъл дали може да се пресъздаде всичко върху модела и нужно ли е това наистина. Наистина е добре да има повече подробности, но до каква степен на детайлизация трябва или има смисъл да се стига... Цели две мисли за една минута! Добре се справих, след което спрях да разсъждавам и се върнах в нормално състояние.
Зелената стрелка сочи елемент наречен демпфер, в други среди известен като “амортисьор”. Такива има по всичките талиги – общо 15 броя. С червената стрелка съм отбелязал някакъв генератор според мен и той е само тук. Всичко 16 излишъка. Както се вижда от 48.1 на истинския вагон няма такива изпълнения. Ще трябва да разчитате на честната ми дума – никъде ги няма. При последната разходка до института, в разговор с инженера Владимиров, той обърна внимание върху тази разлика. Заради него се захванах да поправя нещата без даже да нарушавам последното си обещание – в случая развалям, а не правя. И започнаха ампутации... Снимки на тази операция имам само във финален стадий и са малко по-долу.
(https://farm5.staticflickr.com/4838/44574088970_1a328c78c4_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aURRHm)
49
Нещо което не ми се размина. Предварително се извинявам за качеството на снимките, за съжаление само под този ъгъл се вижда проблема. Между двата декала – големите букви и служебните надписи – остана едно каналче. На 49.1 личи как на границата между червената и черната боя съм го запълвал с четката. После пак шкурка докато се изравни. 49.2, 49.3 – тук е направено, остава другата страна. Зелената стрелка сочи пропуснат същия проблем от горната страна, а го знаех. Е, така е, който няма акъл има крака, в случая ръка с четка.
(https://farm5.staticflickr.com/4859/32519222858_081f3092b6_b.jpg) (https://flic.kr/p/RxBw1b)
50
50.1 – най-после с отворени прозорци;
50.2 – готовата друга страна, не обръщайте внимание на прахта вътре, обещавам да почистя.
След една ръка мат на Humbrol започнах остъкляването. Самоделките фиксирах по ъглите със SuperBond и запълних фугите с Ц200. При наблюдателниците на ЛАБ също, но имаше и изрязване на излишното отвътре. Там пък стана по-бързо с фабричните прозорци, нали са на лента, обаче пак не беше лесно. То всичкото дойде от лака който беше стеснил отворите и си искаше чистенето...
Последва монтажа на челните врати, коша върху рамата и май това беше финала.
(https://farm5.staticflickr.com/4899/31451703727_9c44647ab8_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhcKV)
51
Ето обещаното по-рано. Предните две снимки бяха вече номерирани, затова го вмъкнах тук. Всичко е изрязано, шлайфано колкото може и боядисано. Ако го бях направил преди да добавя разните там детайли, щях да си опазя по-тъмна косата.
Моля, по-отдадените корабомоделисти да не четат следващото. Попаднаха ми декалите на Бегемот 1/350 Kriegsmarine. Там има едни красиви разграфявания с номера до тях, показват газенето предполагам. Е, аз си резнах няколко цифри и смених номерацията на колелата. Предишните не се четяха и... се извинявам за гаврата с материала.
Тук всъщност още не са поставени.
(https://farm5.staticflickr.com/4809/32519223018_472ee0f311_b.jpg) (https://flic.kr/p/RxBw3W)
52
От почти същия ракурс като снимка 1. Не може да фокусира добре такива обекти сапунерката.
(https://farm5.staticflickr.com/4903/31451701447_bcfcc8511f_b.jpg) (https://flic.kr/p/PVhc5B)
53
(https://farm5.staticflickr.com/4844/32519223188_16b857065f_b.jpg) (https://flic.kr/p/RxBw6S)
54
(https://farm5.staticflickr.com/4842/44574320120_ac3820d64e_b.jpg) (https://flic.kr/p/2aUT3qG)
55
И сами за себе си.
Всички снимки са правени според моите възможности. Идеята беше да са качествени, но не знам доколко се получи. На готовите вагони впоследствие със сигурност ще се появят още.
Накрая да направя и бакалската сметка, доколкото са ми известни разходите. Като тегля чертата се получава следния отчет, в случай че някой се интересува:
- изрязване на рамките – 20*;
- за плака - 5;
- печат декали - 30;
- трите бои на Agama + Surfacer + тиксото на Tamiya – около 27, по-точно – интернет;
- двата вагона – не мога да кажа точно, ориентировъчно са към 80 бройката, за проверка пак вижте в мрежата;
- всичко останало – разните материали и консумативи са безценни.
* Всички цени са в лева с включен ДДС.
Какво да кажа за финал? Започнах по план който даже преизпълних. Всички експерименти, непланирани доработки, опити и измислици завършиха на приемливо качествено ниво. Което е не лоша компенсация за съмненията и опасенията за крайния резултат. Обичайните плюсове и минуси...
От цялата работа ще остане удоволствието от занимание с любима дейност, протекла под девиза “Режи смело, по-дълго няма да стане!”
На прочелите докрай - благодаря! При толкова много картинки аз бих разгледал само тях, но явно сте по-търпеливи от мен. Засега толкова, друг път повече.
Всичко най-добро през идващата година!
на Марин
Не успя да ги видиш завършени, приятелю...
Благодаря ти за ентусиазма и подкрепата!