RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: R3vange2112 в 08 Април 2025, 22:23:24
-
Здравейте! Моля да ме извините, ако това не е правилното място за публикуване на темата и нека бъде премахната, ако това е така. От скоро се интересувам от железопътен транспорт въпреки, че в семейството ми по майчина линия е пълно с ЖП-ейци от Саранбей. Разбира се като всеки прохождащ ентусиаст бях меко казано впечатлен от "Баба Меца", та бидейки дългогодишен геймър и абсолютно аматьорски авио и морски моделар реших да направя 3D модел на Мецата с желанието, граничещо с фантазия, някой ден да я видя я в някой симулатор, я 3D принтирана на бюрото ми. Проблем - идея си нямам от 3D моделиране, така че това ми е задачата, с която се уча. Та криво ляво започнах да правя модел, не познавайки почти никаква ЖП терминология на български (всичките ми ограничени знания са придобити от англоезични сайтове и медия), не познавайки нищо за железопътния моделизъм абе с други абсолютно нищо не знам. Та даже и въпросната Баба Меца съм я виждал веднъж на живо криво-ляво за около 20-тина минути. Ама имам желание. Та ето до къде съм я докарал:
(https://i.imgur.com/2iMtKKN.png)
(https://i.imgur.com/cBCqk1T.png)
(https://i.imgur.com/hK1pEzg.png)
(https://i.imgur.com/7GicSuZ.png)
(https://i.imgur.com/hzLzmBk.png)
Както надявам се вижда, в момента работя по шасито (рамата?). За съжаление разполагам само и единствено с чичко гугъл и съществуващите там супер апокрифни данни за локомотива и 2-3 изключително ниско резолюционни схеми. С помощта на един немски ентусиаст в Discord изнамерих сканирано немско списание "Die Lokomotive" от 1943-та година, където има статия и няколко схеми на 46-цата, но само на германската 3-цилиндрова разновидност. Не знам до колко рамите са еднакви с полските като тази, която моделирам. Предполагам има различия и то не малко, за да има място за 3-тия цилиндър. Другата ми опорна точка е подарък от жена ми, полски хартиен модел точно на полска 46-ца, който на първо четене сравявайки го със оскъдния снимков материал с, който разполагам изглежда да е що-годе точен. За снимковия материал за сравнение много ми помогна Flickr галерията на Красен Панев, където има няколко снимки на 46.03 разсъблечен при реставрацията, макар и не с много висока резолюция. Та да, това върша и бих помолил, ако разбира се не е неуместно, ако ви харесва какво правя и разполагате с малко по-сериозни технически схеми или снимки, на които се виждат иначе трудно досъпни детайли, да ги споделите с мен, за да може моделът да е възможно най-близък до реалността. Когато го завърша (когато и да е в далечното бъдеще) ще го пусна свободно, за да може всеки, който има желание да прави каквото си иска с него. Благодаря ви, и лека вечер!
-
Здравей,
Освен споменатото от теб Die Lokomotive, има и други немски / австрийски списания. Качил съм в докса една статия от 1931 г. за първите наши 46.
https://dox.abv.bg/download?id=e1d2be5734
Успех!
-
Благодаря много! Веднага се оказа изключително полезно! Първо изглежда,че картоненият модел е относително точен, така че може да бъде използват като основа. Второ направил съм лека грешка с няколко сантиметра в отстоянията на буксовите лагери.
-
Качил съм ти и Die Lokomotive от 1931 г. с първата версия на 46:
https://dox.abv.bg/download?id=b33b198c10
-
Наистина много благодаря. В скоро време ще пусна до къде съм стигнал след корекциите и се захващам с предната свободна колоос. Особено втората статия е много полезна с детайлното описание на дебелината ма рамата, ресьорите и тн. Знаех си, че съм попитал правилните хора :)
-
БДЖ 46 (https://cankov.com/modelrailroad/bdz46/BDZ_4601-12.pdf)
БДЖ 46.01-12 (https://cankov.com/modelrailroad/bdz46/46-00.pdf)
Иван
-
Тази седмица за съжаление нямах много време, но благодарение на схемите, които ми предоставихте придобих по-добра престава за ресорите и балансерите на предната свободна колоос. Следващото нещо, което ще направя е самата Krauss-Helmholtz талига. Друга част от корекциите които нанесох са по-скоро невидими. Корегирах отстоянията между буксовите лагери и открих, че реално до сега съм работил по хибрид между немска и полска 46-ца и се чудех защо не ми съвпадат схемите. Именно, че на полската 46-ца разстоянието между първата и втората сцепна ос е 1600мм, а на немските е 1650мм (предполагам, за да има място за цилиндъра).
(https://i.imgur.com/r3zpF6Q.png)
(https://i.imgur.com/7Rg2NGq.png)
-
Локомотиви серия 46 (https://cankov.com/modelrailroad/bdz46/BDZ46_2008.pdf)
Иван
-
Работа по предната талига
(https://i.imgur.com/rip8Dtr.png)
(https://i.imgur.com/c7prewF.png)
(https://i.imgur.com/v6XwIJ7.png)
(https://i.imgur.com/0Ns6Esx.png)
-
Хубаво начало! Ще следя с интерес!
https://www.reddit.com/r/trains/comments/1hg5yoy/historic_photos_mostly_of_2124t_bdz_class_46/
https://www.reddit.com/r/trains/comments/1hsp1ek/2124t_bdz_class_46_grandmother_bear_during_her/
https://www.reddit.com/r/trains/comments/1jjuhvg/bd%C5%BE_class_46_the_one_time_when_throwing_more/
(https://www.transportfever.net/wsc/attachment/154710-46-png/)
-
Благодаря, ще се опитам да не разочаровам! Между другото и трите поста в Reddit са от мен (със снимки основно от тук) част от непрекъснатата ми мисия да я прославя тая Баба Меца малко, а не само да ми се говори за разни UP9000 и AA20-ки :)
Иначе малко, но от сърце:
Kraus Helmholz-а е на 99% завършен, след като добавих спиралната пружина за центриране. Сега съм в начален етап на работа по задната двуосна талига.
(https://i.imgur.com/rJ91fUr.png)
(https://i.imgur.com/yscYf0b.png)
-
Върху предната ос има кожух, това правоъгълното което съм надраскал със синьо на твоята картинка:
(https://live.staticflickr.com/65535/54459764672_60144e321f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYqwFS)
Нямам хубава снимка, но си мисля че това не трябва да е толкова правоъгълно. Би трябвало да е цилиндричен детайл със заварени или отлят с квадратни / ръбести неща по краищата:
(https://live.staticflickr.com/65535/54460971220_51ec041dd5_b.jpg) (https://flic.kr/p/2qYwHmq)
(https://live.staticflickr.com/65535/54460790149_038f2e4b2f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvMwv)
-
Да много му се чудих на този детайл. И опитах да събера информация от всичко налично. Мисля,че кожуха си е правоъгълен с триъгълни ребра в долния край. Aко съм разчел схемата добре би трябвало долната част на кожуха да се държи с 8 болта и да може да се сваля за сервиз. Това на схената, която си пуснал ми се вижда като разрез и се вижда самата ос в кожуха. Ще пусна всичко което взех под внимание:
(https://i.imgur.com/xkh2YXP.png)
Тази схема от материалите, които ми предостави е подобна макар и по-малка резолюция половината е разрез половината не, но на страничния изглед ми изглежда, че всичко цилиндрично (ос и лагер) е в кожуха. Даже сега като се заглеждам виждам че има разширен леко елипсовиден отвор около самата ос, за да може все пак да има вертикално движение с ресорите.
(https://i.imgur.com/VlWrYQh.png)
(https://i.imgur.com/oicZx69.png)
Тук също е преставено като правоъгълник.
(https://live.staticflickr.com/5757/20595581570_bd7808fc78_b.jpg) (https://flic.kr/p/xnXJRY)Biggest tank lokomotive in Europe - BDZ 46.03 (https://flic.kr/p/xnXJRY) by Krassen Panev (https://www.flickr.com/photos/krakomobila/), on Flickr
Тук не много добре, но се вижда правоъгълния профил на кожуха с триъгълните ребра.
(https://i.imgur.com/jSDZ13J.png)
Това е от картонения модел, до сега не съм имал причина да не му се доверявам, защото всичко е съвпадало чак изненадващо точно със схемите (виж например рамата предната талига в сравнение с горната схема.) но....НО едно голямо но, крайно е вероятно да виждам това, което искам да виждам и да греша тотално. Възможно е правоъгълният профил да е само около лагерите в двата края, а в средата да е цилиндричен. Това не би си личало толкова ясно на схемата. Ще имам едно на ум за корекция на този детайл в бъдеще, лесно е да бъде променен. Пък кой знае живот и здраве някой ден мога да завра една камера под Баба Меца и да видя колко десетки хиляди неща съм объркал наистина ;D
-
Простете за двойния пост но намерих и това.
(https://i.imgur.com/M90ZvAB.jpeg)
(https://i.imgur.com/ej8rKEs.png)
-
Снимка на Огнян Манчев:
(https://live.staticflickr.com/65535/54462475694_9ea9f7092b_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYEqzC)
-
Значи да разбирам, че кутията е по скоро правоъгълна?
-
Значи да разбирам, че кутията е по скоро правоъгълна?
На снимката така изглежда
-
Работа по задната талига.
(https://i.imgur.com/O8Ug2uI.png)
(https://i.imgur.com/FLcrTFV.png)
Та работейки по задната талига осъзнах нещо. На 46.03 в момента изцяло липсва спирачната система на задната талига.
(https://i.imgur.com/3wwnyhk.png)
(https://i.imgur.com/2ITEqIR.png)
Нямам идея кога е премахната, но когато го вадят за реставриране вече я няма
(https://i.imgur.com/JNIw5wA.png)
И сега дилемата - правя серията както е била оригинално до колкото мога или такава каквато е в момента :blink:
-
(https://i.imgur.com/QStRtQo.png)
(https://i.imgur.com/euka22y.png)
(https://i.imgur.com/v1f4AkM.png)
(https://i.imgur.com/1dRRFsN.png)
Малко от прогресът.
Колелата по никакъв начин не са финални, но трябва да се науча да моделирам елементи с органичните преливки, които излетите елементи имат. Ведущата ос все още не е моделирана, използвах просто копие от другите. На първата сцепна ос също и липсва връзката с предната талига. Има довършителни работи по задната талига (за да не левитира така нахално под рамата например ;D) както и трябва да моделирам последния балансер зад 6-та сцепна. Но иначе само за забавата, ето така изглежда Баба Меца върху завой с радиус 180м.
(https://i.imgur.com/SJaFy0y.png)
-
Предната талига не само се завърта в крива (както си я показал), но трябва и да се измества навътре в кривата (както си направил задната) - затова на оста на талигата има ресори за странично движение от +-80мм.
-
Ще го коригирам. Когато завърша осите ще ги "ригна" заедно спрямо допустимите им движения. Не успях обаче да намеря информация за отместването на задната талига. Само в една от схемите има написано +-110мм +-67,5мм, тъй като в няколко източника пише, че завъртането е +-110мм предполагам тогава 67,5мм е страничното отместване.
-
Страничното отместване на централния болт на талигата е +-110 мм.
-
Страничното отместване на централния болт на талигата е +-110 мм.
Ахаааа, мисля че разбрах най-накрая. Страничното в болта ограничено от ресорите е 110мм, както казваш, а общото завъртане + отместване на преданата ос на задната талига е 67,5мм. Сега разбирам и този пасаж от Die Locomotive, защото без този контектс ми беше малко неясен. Благодаря много!
(https://i.imgur.com/FLcrTFV.png)
Schiebbar u. hat die I Achse plus/minus 35 mm, die VI plus/minus 25 mm seitliche Verschiebbarkeit. Die vordere Laufachse ist mit der I Kuppelachse zu einem Krauss-Drehgestell vereinigt und hat eine seitliche Verschiebbarkeit plus/minus 135 mm. Das hintere Drehgestell hat ein Drehzapfenspiel plus/minus 110 mm, sodass die vordere Drehgestellachse plus/minus 67,5 mm verschiebbar ist.
Axles are laterally adjustable: axle I has a lateral shift of ±35 mm, and axle VI has ±25 mm. The front leading axle is combined with the first driving axle into a Krauss-type bogie and has a lateral mobility of ±135 mm. The rear bogie has a pivot play of ±110 mm, so the front axle of the bogie can move ±67.5 mm laterally.
-
Има ли напредък?
Чакаме с нетърпение!
&bgflag
Иван
-
Доста работа имах тези месеци и не ми остана много време за работа...така де. Все пак има напредък. Бавничко е, все пак се уча докато го правя (буквално не бях отварял Blender преди да го почна) и някои неща не се получават както искам за други се връщам и преправям...Дълъг проект ще е, но за сметка на това се занимавах да моделирам неща, които никога няма да видиш в завършения модел ;D. Иначе почвам да виждам първият истински зор, защото в Blender лесен начин за правене на отлети елементи просто няма. Особено при комплексни отливки като цилиндъра и шибъра, за сега съм избрал компромисен вариант подлежащ на промяна с напредването на уменията ми. Другото нещо, което успях да свърша е да завържа предната талига и връзката и с първата сцепна колоос.
(https://i.imgur.com/x0CnXdF.png)
(https://i.imgur.com/za3d8qO.png)
(https://i.imgur.com/za3d8qO.png)
(https://i.imgur.com/bqkrR8p.png)
(https://i.imgur.com/DmNImky.png)
Почват и скиците да стават по-оскъдни, както и информацията с която разполагам. Например някой дали има идея какъв диаметър е оста на буталото и съответно на шибъра?
-
Работа по спирачната система.
(https://i.imgur.com/4LWp3zT.png)
(https://i.imgur.com/YXVaaoE.png)
(https://i.imgur.com/moEhSy4.png)
Реших да я направя както е била оригинално - с една калодка, защото ( и логично) са въведени промени при възстановяването му.
(https://i.imgur.com/Dg8EUy7.jpeg)
(https://i.imgur.com/rR4Mtqj.png)
Разбрах, че на 1-ви Юни щял да бъде изваден за атракцион. Ще се възползвам, за да насмимам детайли, които да са ми от помощ. :)
-
Доколкото знам, локомотивът е вкаран в базата в Асеново след генерален ремонт и е бил напълно годен за експлоатация. Бил е консервиран и вкаран в държавен резерв. След отпадането на необходимостта от поддържане на парни локомотиви в студено състояние като държавен резерв, няколко от локомотивите, един от които е 46.03, са запазени за музейни, а останалите са извадени от базата и нарязани. По същото време спира поддръжката и постепенно започва демонтажа на системите в БДЖ, нужни за експлоатацията на парни локомотиви - багери за товарене на въглища, сгурийни ями, водни кули, водни кранове и връзките между тях, обръщатели, специализираните машини за обработка на цилиндрите и шибърите на парните машини и т.н.
При възстановяването на 46.03 не са правени съществени промени по локомотива. Промените, спрямо състоянието на локомотива при доставката му, са правени през годините на редовната му експлоатация. Това са подобрения и упростявания на конструкцията с цел улесняване и поевтиняване на поддръжката, използване но по-нови и по-добри за времето си детайли, като и уеднаквяване, доколкото е възможно, с използваните детайли с останалите парни локомотивив експлоатация в БДЖ.
Иван
-
Този елемент е променен все пак. При възстановяването са монтирани обувки за две малки калодки, защото в локомотивното депо се доставят такива за електрическите локомотиви.
-
Да да, обувките и калодките са променени със сигурност, снимките които пуснах в предишния пост са от Flickr-а на Красен Панев и са съответно в началото и в края на работата по локомотива преди 10 години. Иначе днес разговарях и с г-н Ангел Алексиев, който каза, че спирачката на задната талига е премахната в началото на 60-те години. Смятам да я моделирам на малко по-нататъшен етап. Също така взех контакти към кого да се обърна в БДЖ, за да мога да получа евентуален достъп до депото докато локомотивът е изгасен. Това би ми дало възможност да заснема много повече детайли, да измеря други такива и да направя 3D scan на по-сложни компоненти като например въздушната помпа. Дано има резултат. Междувременно ще работя по компонентите, които са ми известни.
-
... Например някой дали има идея какъв диаметър е оста на буталото и съответно на шибъра?
На осите от буталото и шибъра не знам,
но на цилиндрите е:
За два цилиндъра - 700 ММ. Ход на буталото - 700 ММ.
За три цилиндъра - 550 ММ. Ход на буталото - 650 ММ.
Ако ти върши работа. :hi:
Можеш да си го изчислиш като съотношение
от снимка или чертеж. bg&flag
-
На осите от буталото и шибъра не знам,
но на цилиндрите е:
За два цилиндъра - 700 ММ. Ход на буталото - 700 ММ.
За три цилиндъра - 550 ММ. Ход на буталото - 650 ММ.
Ако ти върши работа. :hi:
Можеш да си го изчислиш като съотношение
от снимка или чертеж. bg&flag
Благодаря! Имам ги тези данни иначе - да точно по чертежите горе долу смятам съотношенията. Има един голям проблем обаче. Тъй като повечето чертежи са или директни сканове от стари списания и книги или съвременни прекопирания на стари чертежи от книги и списания има адски много изкривявания.
Например като почнах да моделирам всичко го оразмерявах по един от въпросните чертежи. Когато обаче оправих отстоянията на колоосите в Blender да са на точно 1600мм, както са спецификация се оказа, че има доста значително разминаване с чертежа, въпреки че първата и последната сцепна бяха наложени да съвпадат идеално. Проверих дали не съм объркал чертежа, защото знам че на 3-цилиндровите 46-ци отстоянията на осите са съвсем различни, но не беше си полска. Пробвах с друг чертеж там пък съвсем се разминаха нещата. Така че, чертежите ми помагат да се ориентирам, но твърдите числа са най-ценни. Иначе действам макар и бавничко, този уикенд ще направя един пробен 3D принт на рамата и ще пусна резултатите. сад
-
. . .
... ще направя един пробен 3D принт на рамата...
В какъв мащаб ще е печатането?
Иван
-
В какъв мащаб ще е печатането?
Иван
Смятам да е в H0. Идеята ми е да видя просто как се сработват Blender и слайсър-а, пък и каква резолюция може да постигне. Мисля да е рамата, окачването, буксовите лагери и цилиндрите без колоосите на този етап.
-
Днес направих малко тест принтове.
(https://i.imgur.com/rPcUdI1.jpeg)
(https://i.imgur.com/8aalYp8.jpeg)
(https://i.imgur.com/YfY9QsO.jpeg)
(https://i.imgur.com/YfY9QsO.jpeg)
Рамата е в H0, предната талига в по-голяма не помня точно колко. Въпреки че за H0 дюзата, която ползвах е прекалено голяма (ползвах 0.4, ще пробвам с 0.2) смятам тестът за успешен. Това, което най-много ме интересуваше е че слайсъра на принтера се разбира с блендер и, че моделът който правя работи. Ще пуснах още няколко парчета в идните дни.
-
Още тестове. Това е в 1:57. Знам че е куц мащаб и няма много общо с често използваните за ЖП моделиране, но смятам, че това е границата, с която мога да принтирам без да изменям 3D моделът. Всичко по-малко би изисквало значително по-добър принтер, с който не разполагам. В сегашният си вариант рамата е дълга 30см. Ще продължа да принтирам всичко, което съм моделирал до момента и най-вероятно просто ще я боядисам червена, без да третираm повърхността с кит. Така или иначе, 46-та е толкова "гъсто населена", че рамата почти не се вижда. Та да, научих доста от този тестовe. Има много работа още и още повече моделиране. Някои неща се получават по-добре от колкото предполага, други по-зле. Като напредна в модела ще мисля за по-добро качество на принта, на този етап обаче - обратно в Blender.
(https://i.imgur.com/PW59mFB.jpeg)
(https://i.imgur.com/CVgW7eG.jpeg)
(https://i.imgur.com/53mynfq.jpeg)
-
Привет!
Респект за това, че се хвърляш на дълбокото и за желанието Ти да експериментираш, да споделяш и да питаш!!! :hi: :hi:
Това е рядкост при нашего брата, за съжаление... :(
Има сертифицирани типоразмери, респективно мащаби към тях. И от MOROP Европейската организация на жп моделистите и приятелите на железницата, която работи тясно свързана с производителите на жп модели и организации на жп моделистите, както и американската такава NMRA. Английската съществува само на книга и нейните предписания са много остарели.
Та по този повод Ти предлагам да направиш нещо съобразно възможностите на Твоя принтер и официалните типоразмери и мащаби. Така ще можеш и да получаваш съвети и от организирани моделисти с десетилетна история и да разменяш доста мнения, без да се отказваш от нашенските специалисти.
Най-близкото до 1:57 е типоразмера 0, с мащабите 1:45, който е най-разпространен в Европа и за европейски модели. Друг мащаб тук е 1:43,5. Той е разпространен във Великобритания и малко във Франция и Германия. В Германия е на измиране. Тези два мащаба са сертифицирани от MOROP. В САЩ типоразмера 0 е 1:48. Но това си е само за американски модели.
В България погрешно е възприето да се пита : "В кой мащаб работиш?" и да Ти отговорят примерно "В НО". НО не е мащаб. Това е типоразмер.. Мащабът е 1:87.
Като свикнеш да работиш в един мащаб, очите Ти привикват все повече и повече да виждаш правилно оразмерените детайли и най-малкото отклонение, ще започваш да го забелязваш...
Другата полза е, че се продават всякакви части за локомотиви и вагони. Примерно в 0 можеш да си вземеш ляти или принтирани въздушни помпи, колела, и каквото Ти душа иска.
Да не забравяме, че и релсовия материал се предлага в нормираните типоразмери и мащаби.
А апетитът идва с яденето... :yes: Ще си пожелаеш по-късно и второ и трето и прочие...
УСПЕХ С НАЧИНАНИЕТО! :good:
П.П. Можеш и да провериш, как се справяш, като примерно един детайл, който правиш на Твоята машинка и е нормиран - като въздушната помпа, която е еднаква за много серии локомотиви и го сравниш. Един път като Твоя изработка и да си купиш такава помпа лята от месинг или бял метал, и още една бройка от принтирани модели от друг колега. Така ще можеш да сравниш как се справяш.
Тук мога да дам съвет, че тези детайли на локомотиви, както и вагоните са сертифицирани и ги има наименованията им и на различни езици. Това още от от 30 години на миналия век насам... Има ги и 3Д изгледи в нета.
-
Благодаря много за информацията. Определено преди да дойде време финално да печатам, ще направя проучване за мащабите и типоразмерите. От казаното 0 наистина звучи супер за нуждите ми. Що се отнася за другите типоразмери и мащаби, както казах в началото, когато живот и здраве завърша 3D моделът ще го пусна за свободно ползване и всеки, който има желание ще може да го оразмери ако иска да го печата или ползва за каквото му душа иска. На този етап ще се фокусирам върху изграждането на възможно най-детайлен 3D модел. Скоро ще пусна няколко рендера с готова цялата рама и задвижваща част.
Пак се извинявам за неопитността и незнанието ми и наистина благодаря много за всяка споделена информация. А колкото до апетитът...Баба Мецата е легнала под кривата круша, а в главата ми се въртят вече фантазии за една 11-та серия... :hi:
-
(https://i.imgur.com/kR7J4Mq.jpeg)
(https://i.imgur.com/exfuhSt.jpeg)
Прогрес по щангите, шатуна и кръстоглава? ("crosshead" не съм сигурен дали така се превежда)
-
Точен превод!
Заформя се все повече!
:good: