RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models => Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models => Темата е започната от: R3vange2112 в 08 Април 2025, 22:23:24
-
Здравейте! Моля да ме извините, ако това не е правилното място за публикуване на темата и нека бъде премахната, ако това е така. От скоро се интересувам от железопътен транспорт въпреки, че в семейството ми по майчина линия е пълно с ЖП-ейци от Саранбей. Разбира се като всеки прохождащ ентусиаст бях меко казано впечатлен от "Баба Меца", та бидейки дългогодишен геймър и абсолютно аматьорски авио и морски моделар реших да направя 3D модел на Мецата с желанието, граничещо с фантазия, някой ден да я видя я в някой симулатор, я 3D принтирана на бюрото ми. Проблем - идея си нямам от 3D моделиране, така че това ми е задачата, с която се уча. Та криво ляво започнах да правя модел, не познавайки почти никаква ЖП терминология на български (всичките ми ограничени знания са придобити от англоезични сайтове и медия), не познавайки нищо за железопътния моделизъм абе с други абсолютно нищо не знам. Та даже и въпросната Баба Меца съм я виждал веднъж на живо криво-ляво за около 20-тина минути. Ама имам желание. Та ето до къде съм я докарал:
(https://i.imgur.com/2iMtKKN.png)
(https://i.imgur.com/cBCqk1T.png)
(https://i.imgur.com/hK1pEzg.png)
(https://i.imgur.com/7GicSuZ.png)
(https://i.imgur.com/hzLzmBk.png)
Както надявам се вижда, в момента работя по шасито (рамата?). За съжаление разполагам само и единствено с чичко гугъл и съществуващите там супер апокрифни данни за локомотива и 2-3 изключително ниско резолюционни схеми. С помощта на един немски ентусиаст в Discord изнамерих сканирано немско списание "Die Lokomotive" от 1943-та година, където има статия и няколко схеми на 46-цата, но само на германската 3-цилиндрова разновидност. Не знам до колко рамите са еднакви с полските като тази, която моделирам. Предполагам има различия и то не малко, за да има място за 3-тия цилиндър. Другата ми опорна точка е подарък от жена ми, полски хартиен модел точно на полска 46-ца, който на първо четене сравявайки го със оскъдния снимков материал с, който разполагам изглежда да е що-годе точен. За снимковия материал за сравнение много ми помогна Flickr галерията на Красен Панев, където има няколко снимки на 46.03 разсъблечен при реставрацията, макар и не с много висока резолюция. Та да, това върша и бих помолил, ако разбира се не е неуместно, ако ви харесва какво правя и разполагате с малко по-сериозни технически схеми или снимки, на които се виждат иначе трудно досъпни детайли, да ги споделите с мен, за да може моделът да е възможно най-близък до реалността. Когато го завърша (когато и да е в далечното бъдеще) ще го пусна свободно, за да може всеки, който има желание да прави каквото си иска с него. Благодаря ви, и лека вечер!
-
Здравей,
Освен споменатото от теб Die Lokomotive, има и други немски / австрийски списания. Качил съм в докса една статия от 1931 г. за първите наши 46.
https://dox.abv.bg/download?id=e1d2be5734
Успех!
-
Благодаря много! Веднага се оказа изключително полезно! Първо изглежда,че картоненият модел е относително точен, така че може да бъде използват като основа. Второ направил съм лека грешка с няколко сантиметра в отстоянията на буксовите лагери.
-
Качил съм ти и Die Lokomotive от 1931 г. с първата версия на 46:
https://dox.abv.bg/download?id=b33b198c10
-
Наистина много благодаря. В скоро време ще пусна до къде съм стигнал след корекциите и се захващам с предната свободна колоос. Особено втората статия е много полезна с детайлното описание на дебелината ма рамата, ресьорите и тн. Знаех си, че съм попитал правилните хора :)
-
БДЖ 46 (https://cankov.com/modelrailroad/bdz46/BDZ_4601-12.pdf)
БДЖ 46.01-12 (https://cankov.com/modelrailroad/bdz46/46-00.pdf)
Иван
-
Тази седмица за съжаление нямах много време, но благодарение на схемите, които ми предоставихте придобих по-добра престава за ресорите и балансерите на предната свободна колоос. Следващото нещо, което ще направя е самата Krauss-Helmholtz талига. Друга част от корекциите които нанесох са по-скоро невидими. Корегирах отстоянията между буксовите лагери и открих, че реално до сега съм работил по хибрид между немска и полска 46-ца и се чудех защо не ми съвпадат схемите. Именно, че на полската 46-ца разстоянието между първата и втората сцепна ос е 1600мм, а на немските е 1650мм (предполагам, за да има място за цилиндъра).
(https://i.imgur.com/r3zpF6Q.png)
(https://i.imgur.com/7Rg2NGq.png)
-
Локомотиви серия 46 (https://cankov.com/modelrailroad/bdz46/BDZ46_2008.pdf)
Иван
-
Работа по предната талига
(https://i.imgur.com/rip8Dtr.png)
(https://i.imgur.com/c7prewF.png)
(https://i.imgur.com/v6XwIJ7.png)
(https://i.imgur.com/0Ns6Esx.png)
-
Хубаво начало! Ще следя с интерес!
https://www.reddit.com/r/trains/comments/1hg5yoy/historic_photos_mostly_of_2124t_bdz_class_46/
https://www.reddit.com/r/trains/comments/1hsp1ek/2124t_bdz_class_46_grandmother_bear_during_her/
https://www.reddit.com/r/trains/comments/1jjuhvg/bd%C5%BE_class_46_the_one_time_when_throwing_more/
(https://www.transportfever.net/wsc/attachment/154710-46-png/)
-
Благодаря, ще се опитам да не разочаровам! Между другото и трите поста в Reddit са от мен (със снимки основно от тук) част от непрекъснатата ми мисия да я прославя тая Баба Меца малко, а не само да ми се говори за разни UP9000 и AA20-ки :)
Иначе малко, но от сърце:
Kraus Helmholz-а е на 99% завършен, след като добавих спиралната пружина за центриране. Сега съм в начален етап на работа по задната двуосна талига.
(https://i.imgur.com/rJ91fUr.png)
(https://i.imgur.com/yscYf0b.png)
-
Върху предната ос има кожух, това правоъгълното което съм надраскал със синьо на твоята картинка:
(https://live.staticflickr.com/65535/54459764672_60144e321f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYqwFS)
Нямам хубава снимка, но си мисля че това не трябва да е толкова правоъгълно. Би трябвало да е цилиндричен детайл със заварени или отлят с квадратни / ръбести неща по краищата:
(https://live.staticflickr.com/65535/54460971220_51ec041dd5_b.jpg) (https://flic.kr/p/2qYwHmq)
(https://live.staticflickr.com/65535/54460790149_038f2e4b2f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qYvMwv)
-
Да много му се чудих на този детайл. И опитах да събера информация от всичко налично. Мисля,че кожуха си е правоъгълен с триъгълни ребра в долния край. Aко съм разчел схемата добре би трябвало долната част на кожуха да се държи с 8 болта и да може да се сваля за сервиз. Това на схената, която си пуснал ми се вижда като разрез и се вижда самата ос в кожуха. Ще пусна всичко което взех под внимание:
(https://i.imgur.com/xkh2YXP.png)
Тази схема от материалите, които ми предостави е подобна макар и по-малка резолюция половината е разрез половината не, но на страничния изглед ми изглежда, че всичко цилиндрично (ос и лагер) е в кожуха. Даже сега като се заглеждам виждам че има разширен леко елипсовиден отвор около самата ос, за да може все пак да има вертикално движение с ресорите.
(https://i.imgur.com/VlWrYQh.png)
(https://i.imgur.com/oicZx69.png)
Тук също е преставено като правоъгълник.
(https://live.staticflickr.com/5757/20595581570_bd7808fc78_b.jpg) (https://flic.kr/p/xnXJRY)Biggest tank lokomotive in Europe - BDZ 46.03 (https://flic.kr/p/xnXJRY) by Krassen Panev (https://www.flickr.com/photos/krakomobila/), on Flickr
Тук не много добре, но се вижда правоъгълния профил на кожуха с триъгълните ребра.
(https://i.imgur.com/jSDZ13J.png)
Това е от картонения модел, до сега не съм имал причина да не му се доверявам, защото всичко е съвпадало чак изненадващо точно със схемите (виж например рамата предната талига в сравнение с горната схема.) но....НО едно голямо но, крайно е вероятно да виждам това, което искам да виждам и да греша тотално. Възможно е правоъгълният профил да е само около лагерите в двата края, а в средата да е цилиндричен. Това не би си личало толкова ясно на схемата. Ще имам едно на ум за корекция на този детайл в бъдеще, лесно е да бъде променен. Пък кой знае живот и здраве някой ден мога да завра една камера под Баба Меца и да видя колко десетки хиляди неща съм объркал наистина ;D
-
Простете за двойния пост но намерих и това.
(https://i.imgur.com/M90ZvAB.jpeg)
(https://i.imgur.com/ej8rKEs.png)
-
Снимка на Огнян Манчев:
(https://live.staticflickr.com/65535/54462475694_9ea9f7092b_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYEqzC)
-
Значи да разбирам, че кутията е по скоро правоъгълна?
-
Значи да разбирам, че кутията е по скоро правоъгълна?
На снимката така изглежда
-
Работа по задната талига.
(https://i.imgur.com/O8Ug2uI.png)
(https://i.imgur.com/FLcrTFV.png)
Та работейки по задната талига осъзнах нещо. На 46.03 в момента изцяло липсва спирачната система на задната талига.
(https://i.imgur.com/3wwnyhk.png)
(https://i.imgur.com/2ITEqIR.png)
Нямам идея кога е премахната, но когато го вадят за реставриране вече я няма
(https://i.imgur.com/JNIw5wA.png)
И сега дилемата - правя серията както е била оригинално до колкото мога или такава каквато е в момента :blink:
-
(https://i.imgur.com/QStRtQo.png)
(https://i.imgur.com/euka22y.png)
(https://i.imgur.com/v1f4AkM.png)
(https://i.imgur.com/1dRRFsN.png)
Малко от прогресът.
Колелата по никакъв начин не са финални, но трябва да се науча да моделирам елементи с органичните преливки, които излетите елементи имат. Ведущата ос все още не е моделирана, използвах просто копие от другите. На първата сцепна ос също и липсва връзката с предната талига. Има довършителни работи по задната талига (за да не левитира така нахално под рамата например ;D) както и трябва да моделирам последния балансер зад 6-та сцепна. Но иначе само за забавата, ето така изглежда Баба Меца върху завой с радиус 180м.
(https://i.imgur.com/SJaFy0y.png)
-
Предната талига не само се завърта в крива (както си я показал), но трябва и да се измества навътре в кривата (както си направил задната) - затова на оста на талигата има ресори за странично движение от +-80мм.
-
Ще го коригирам. Когато завърша осите ще ги "ригна" заедно спрямо допустимите им движения. Не успях обаче да намеря информация за отместването на задната талига. Само в една от схемите има написано +-110мм +-67,5мм, тъй като в няколко източника пише, че завъртането е +-110мм предполагам тогава 67,5мм е страничното отместване.
-
Страничното отместване на централния болт на талигата е +-110 мм.
-
Страничното отместване на централния болт на талигата е +-110 мм.
Ахаааа, мисля че разбрах най-накрая. Страничното в болта ограничено от ресорите е 110мм, както казваш, а общото завъртане + отместване на преданата ос на задната талига е 67,5мм. Сега разбирам и този пасаж от Die Locomotive, защото без този контектс ми беше малко неясен. Благодаря много!
(https://i.imgur.com/FLcrTFV.png)
Schiebbar u. hat die I Achse plus/minus 35 mm, die VI plus/minus 25 mm seitliche Verschiebbarkeit. Die vordere Laufachse ist mit der I Kuppelachse zu einem Krauss-Drehgestell vereinigt und hat eine seitliche Verschiebbarkeit plus/minus 135 mm. Das hintere Drehgestell hat ein Drehzapfenspiel plus/minus 110 mm, sodass die vordere Drehgestellachse plus/minus 67,5 mm verschiebbar ist.
Axles are laterally adjustable: axle I has a lateral shift of ±35 mm, and axle VI has ±25 mm. The front leading axle is combined with the first driving axle into a Krauss-type bogie and has a lateral mobility of ±135 mm. The rear bogie has a pivot play of ±110 mm, so the front axle of the bogie can move ±67.5 mm laterally.