RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм
Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control => Темата е започната от: pach в 15 Октомври 2008, 13:10:58
-
Здравейте!
Дойде най-после ред и на тази операция. Всички навярно сте чули,
че при довършителните работи по първите четири модула
(виж темата за извънредната среща) , по неизвестни причини ::),
които най-вероятно са от електрическо естество ;D , бе допуснато фатално
претоварване на изхода на станцията към релсите.
Макар и на доста по късен етап , щото ни трябващше време да определим от къде се носи лека,
но характерна миризма :-* , накрая се принудихме да отворим въпросната електронна "черна" кутия и
с ужас (за собственика и) да видим "качествен" резултат в следствие на това претоварване ;D ;D ;D.
И така става въпрос за конкретен модел на РОКО , а именно №10761.
Чипа който бе "цъфнал" окончателно и безвъзвратно , се оказа
(след консултации с колегите от http://scaletrainsclub.com/portal/index.php/news )
с истинско означение SI 4539 A .
Такъв бързо бе намерен при един от основните доставчици на електронни компоненти за България (http://home.comet.bg/main/index.html ) и заради по-ниска крайна цена с доставката,
го получих в рамките на три седмици.Мисля че бе доставен от Ню Йорк! 8)
Крайната цена за мен е 5,10 лв. Тоест на тази скромна цена,
имам шанса да въстановя до работно състояние, така подло предалата се техника на западните капиталисти.
И най-вече да не им купя наново същият продукт, което е тайната им, мокра мечта,
поради която не слагат дори елементарна защита,
нито индикация за "късо" както е при още по-скъпите разновидности на въпросната станция ::).
;D ;D ;D
Необходими инструменти:
- поялник с възможност по-тънка човка , за да може да се споява SMD елементи.
- тинол с по-малък размер (0,5 - 1,0 мм) стар образец , тоест със съдържание на колофон в него,
за по-удобна работа, а ако е от новите "бездимни" (тоест със ниско съдържание на колофон)
то тогава е желателно да има и с флюс за запояване.
Флюса не е задължителен (все пак няма да се спояват улуци !) но е препоръчителен,
за да не си отровите живота в опити да премахнете "късо" направено
с тинола при спояването на тези миниатюрни крачета - "дето са ги нафичкали така , че едвам се виждат"
;D ;D ;D
- прецизни пинсети , тоест поне да са с остри върхове.
- "часовникарски" отверки.
- помпичка за измукване на горещ калай.
- чист спирт над 90 градуса (става и метилов или изопропилов,(
но пък с него не може да си кажете наздраве в края на успешната операция ;D ;)).
- подходяща четка за измиването със спирта - аз ползвам старите ми четки за зъби.
- мммм ::) много търпение (особено ако ви е за първи път ) и малко сръчност. ;D
И така, ако проследите снимките (които се постарах да направя - дано ви стане ясно и от тях)
заедно с малките коментари към тях , ще видите че няма нищо страшно или лесно ( ;))
и всеки по-сръчен може и сам да се справи.
Инструменти (на удобна маса)
(http://picbg.net/u/16413/36248/533099.jpg)
мда , сега откривам че я няма втората ми пинсета (по грубата ),
но пък отнякъде са се "снимали" едрите клещички-секачки...
Но преди да добие такъв работен вид масата , трябва да се отвори въпросната станция.
Оказа се, че ако не си запознат със структурата на кутията,
има голям шанс да я счупиш неприятно (виж отчупеното ъгълче - това е по-малкият дявол ;D).
За да можеш въобще да я отвориш (здрава или не) задължително с нещо тънко,
трябва да бръкнеш под четирите пластмасови щифта (по два от страна)
намиращи се от двете страни и по-близо до гърба.
Подходящ инструмент по ваш избор - може и една от малоразмерните отверчици.
След като се бръкне под щифтовете, внимателно се изтеглят навън
(приличат на пластмасови пирончета) и щом се покажат достатъчно,
се отстраняват с подходящ инструмент - груба пинсета или нокти ;D.
(http://picbg.net/u/16413/36248/533100.jpg)
местата са празни - щифтовете са извадени
Сега е втората хитринка (гадни империалисти 8)) за отварянето на кутията.
Не е необходимо да се опитвате да я разтваряте нагоре , настрани ,
да я огъвате и други подобни "изнасилвания" тип "Мърфи"...
Просто внимателно избутвате един спрямо друг горният капак с лицето и
долният капак с гърба на кутията. Става сравнително лесно,
щом знаете какво се прави - това избутване за да се отворят капаците е
в рамките на 15 до 20 мм.
(http://picbg.net/u/16413/36248/533101.jpg)
виждат се вече вътрешните "палци" които държат щифтовете.
В кръгчето се е показала "релсата" по която се плъзга пластмасата.
Целта на това избутване е да се получи съвпадение на характерните "зъби" по "релсите",
в мястото на съединение на двете части.
(http://picbg.net/u/16413/36248/533105.jpg)
След това спокойно вече може да отворите капака нагоре.
(http://picbg.net/u/16413/36248/533106.jpg)
Готово! ;D
Платката е закрепена в четирите си ъгъла с малки рапидни винтчета,
които са доста стегнати (освен ако вече не сте ги отвивали ;D)
тъй като в завода производител се завиват машинно - тоест доста стегнато.
(къде са ми отверчиците ... ;D)
(http://picbg.net/u/16413/36248/533107.jpg)
Вече свалената платка.
Ето го и главният герой за отказа да работи тая "електронна проклетия" 8)
(http://picbg.net/u/16413/36248/533108.jpg)
"Ах как е цъфнал , мамин златен!!! ;D :o >:(" - цитат на собственика ;D ;D ;D
Внимателно се разпояват неговите остатъци - пазете пистите и платката,
а не така предалият се елемент!!!
(http://picbg.net/u/16413/36248/533109.jpg)
Почиствате с помпичката внимателно пистите от излишният калай.
(http://picbg.net/u/16413/36248/533110.jpg)
помпата е заменена с друг подобен "помощник":
- медна оплетка "накисната" в чист колофон,
и тогава резултата е индентичен.
(http://picbg.net/u/16413/36248/533113.jpg)
Измивате добре с четката за зъби и спирта, "лобното" място на "бившият"... ;)
(http://picbg.net/u/16413/36248/533114.jpg)
след измиването със спирта.
Следва нанасяне на малко нов калай (тинол) на едно от крайните места за краче.
"Поднасяне" с помощта на финната пинсета на въпросния чип със крачето към мястото на спояване.
Внимателно да не объркате посоката на монтаж. Обикновенно първо краче е обозначено
с точка или чертичка (или друг подходящ и характерен знак).
Ако имате съмнение къде е първо краче, в повечето случай
(дори и тези редки изключения без знак) допълнителен ориентир е посоката на надписа.
Обръщате чипа така че да можете да четете надписа - първо краче е долу (или по-близко до вас) в ляво.
(другото ляво-ляяяяво ;D).
Най - добре в помощ като на механичните, така и електрическите характеристики,
е да ползвате оригинална документация свалена от някой специализиран сайт .
Конкретно за нашият главен герой SI 4539 A е тук ....
(нещо не си намирам линка, така че по - късно ще кача тук направо файла с ТТТ -данните ::))
(http://picbg.net/u/16413/36248/533115.jpg)
РОКО станцията окончателно сглобена и комплектована с изгорелият чарк
(както и още два резервни негови братя - всичко се случва) вече е предаден на собственика си .
Остава той да се включи и да каже как са минали пробните пускания след КВР-а.
;D ;D ;D
-
Хвала ! Интересно е да знаем какви кърпи за пот е ползвал Собственикът и къде му е офиса?
-
Хах , ;D ;D ;D не се стигна до кърпи за пот , щото първоначално разглобихме един парен локомотив (май БР01 или БР03 ) на съставните му части. Проблема бе , че при такова изгаряне само на един чип от едното рамо , локомотива успяваше от време не време да имитира живот , включително и звуци , а на аналогов режим перкаше здраво...В последствие от руснаци , италианци и белгийци научих , че обикновенно при такова "гръмване" гърмели едновременно и двата (еднакви) чипа от двете рамена на електронната схема.При нас поради резултата описан по-горе , до последно се таеше надежда за лош контакт и т.н ,, та пот нямаше но пък разглобяването на лока го отработихме поне 10 пъти!!! ;D ;D ;D
От един включил се в нашият все по-нервен смях , колега (който май само чете тук) бе предложено и донесено за десет минути (блазе му живее близо до автомата за продажби ;D) един електровоз с цифров декодер.Жертвоготовно бе рискуван върху релсите , и когато и той не тръгна , сработи носа на Васко - той пръв "надуши" къде е истинският проблем. ;D ;D ;D
Та такъв смях падна... :D :D
-
Хубаво, че толкоз леко сте се разминали и лесно сте успяли да спасите централката. Похвално за снимковия материал :)
-
Наистина похвално! Така се прави! Браво на Pach!
-
Благодарско,Pach,и аз имам същата централка и значи вече знам как да я поправям.А как да я изгоря-това го знам от детска възраст,нямам равен на себе си в тази дисциплина. ;D ;D ;D
-
Имам предложение: в заглавието на темата пиши кат. номер на станцията - 10764. Така, ако някой отвън я търси по номер, ще попадне на сайта и снимките.
Моля,моля, да си имаме уважението, хрътката с острото обоняние бях АЗ. А Васко мисля, че го нямаше, след срещата ходих у тях, да се убедя, че 01-цата работи.
-
Това е само един от възможните "дефекти" от невнимателна употреба .
Ако остане време , тъй като на платката има не монтирани фабрично елементи , и ми попадне за "ремонт" такова с монтирани , най-вероятно темата тук ще има продължение със работно име , "как да си ъпгрейтна РОКО станцията до модела с индикатор за късо "...
За сега съм намислил разработката на по-лесното - външен допълнителен "блок" в подходяща кутийка , включена между мишките ( "мастер" и "слейв") , бустерите (това също може по две , но не е монтиран съединителя - пада се между мишките и единственият бустер - виж снимките горе) , релсовият изход и входа за трансформатора.
Нещо елементарно което пък го правят братята моделисти от другите държави на дори самоделните си устройства - самовъстановяема топлинна защита по ток си е задължително.
Ще кача тук скица и метода на направата , като аз лично смятам да се оттърва по този начин и от доста неприятните съединители RJ45 , които бих ползвал само по предназначението им - за станционарни телефони...
Така се надявам , макар да не е най-бързата защита , да е напълно достатъчна да си пазим машинките от "щуротиите на голямото дете , дето си играе с влакчета..." ;D ;D ;D
-
Последно 10761 или 10764, за да знам кое да сложа в името на темата?
-
Имам предложение: в заглавието на темата пиши кат. номер на станцията - 10764. Така, ако някой отвън я търси по номер, ще попадне на сайта и снимките.
Моля,моля, да си имаме уважението, хрътката с острото обоняние бях АЗ. А Васко мисля, че го нямаше, след срещата ходих у тях, да се убедя, че 01-цата работи.
А а а , подвел ме е номера на кутията - ще го сменя (ако мога :-[) в заглавието .
Пък за носа , без художествена измислица няма смях , ама мен пак ме напушва , защото хер Жоро , едва сега си признава че е търчал до Васко за проби на "нулаединицата".
Имам някакъв спомен ,че отваряхме станцията в присъствието на Васко , но явно е бил някой следващ път...
както и да е ... важното ,че историята има хубав край ( особено ако кажеш ,успешни ли са пробите?).В противен случай , доставящ станциато отново за ремонт ,но този път не забравяй мишката и някой цифровизиран локомотив...
Айде от мен да мине , ще си включвам моя траф , пък лока ти може и без звук да е (макар за плътни тестове си иска и фаровете за посоката да работят )
;D ;D ;D
Те така ще е като същите тия емпереалисти от РОСО , още не са пуснали в продажба "ония" готин стартов сет в ТТ - людмила с три вагона и цифрово управление :-* :-* :-*
-
Последно 10761 или 10764, за да знам кое да сложа в името на темата?
Жоро е гордият собственик , той си го е купувал - значи и 10764!!!
;) и въобще промени както е по-добре заглавието , ако искаш - това е тема която има малко информация в мрежата... ::)
-
ГотоФо ;D
-
ГотоФо ;D
Бря ,че бързак - промени заглавието с латиница да е станцията заради търсачките...ти си специалиста , прецени ...аз само слухове по-въпроса знам (ZAZO не се хили зад ъгъла! ;D ;D ;D)
;)
-
Така е достатъчно ROCO 10764... затова махнах тирето...
-
Аз сега чак обърнах внимание на надписа на станцията. 10761 е по-старият вариянт, с кабелче за захранването. 10764 е по-новият модел, като този на Васко, с букса место с кабел.
При това положение по-правилно би било "Ремонт на ROCO 10761 - станция за цифрово управление"
-
Много снимки сте сложили бе,омотах се ,то това не може се запомни,абсурд.Затова ако нещо изплющи по тока у дома,може ли Pach да поправи сторената от мен беля ;) :D,пък аз ще си го възнаградя ;)
P*S- Който поне малко разбира от тея неща,благодарение на тези снимки ще му е мнооого лесно.
-
Аз сега чак обърнах внимание на надписа на станцията. 10761 е по-старият вариянт, с кабелче за захранването. 10764 е по-новият модел, като този на Васко, с букса место с кабел.
При това положение по-правилно би било "Ремонт на ROCO 10761 - станция за цифрово управление"
Абе човече , що обръкваш системния бързак (емперор) !? ;D ;D ;D
Тая на Васко си има и цели два светодиода на зъга, за въпросното "късо на релсите" и наличие на "трансформаторно напрежение "(те за това не съм сигурен и аз не гледох...)
а твойта там на платката има празни места за елементи , и за това говорех по-горе за "ъпгрейд"...
И мен вече ме обърка ... окни си тежката дума "Бе-Жоре" ;D- как да е заглавието последно... :-[
Направили пробите , или де те чакам с локомотива?
;D ;D ;D
-
Много снимки сте сложили бе,омотах се ,то това не може се запомни,абсурд.Затова ако нещо изплющи по тока у дома,може ли Pach да поправи сторената от мен беля ;) :D,пък аз ще си го възнаградя ;)
P*S- Който поне малко разбира от тея неща,благодарение на тези снимки ще му е мнооого лесно.
:-[...ами аз уж за по -ясно... :-[ :P :-*
;D...може , може , без мезе - пардон ...без ТТ не седаме!!! ;D
... стига да не е изплющяло нещо така че да не си личи що и къде е било...
Ама в ТТ още събирам...
;D ;D ;D
-
Абе човече , що обръкваш системния бързак (емперор) !? ;D ;D ;D
Виновен :'(
Ми ако не му е писнало на Лъчо да го сменя: "Ремонт на ROCO 10761 - станция за цифрово управление"
-
Благодаря на Лъчо ! Той май намери най-правилното и истинско (за целата серия) заглавие докато ние "дъртаците" се наумуваме ...
;D ;D ;D
-
Направили пробите , или де те чакам с локомотива?
;D ;D ;D
Снощи по понятни прични не го пробвах. Тази вечер ме чака друго такова мероприятие, тъй че сигурно чак вдруги ден.
-
Благодаря на Лъчо ! Той май намери най-правилното и истинско (за целата серия) заглавие докато ние "дъртаците" се наумуваме ...
;D ;D ;D
Ми младото си е младо, какво ще си говориме ;D
-
Благодаря на Лъчо ! Той май намери най-правилното и истинско (за целата серия) заглавие докато ние "дъртаците" се наумуваме ...
;D ;D ;D
Ми младото си е младо, какво ще си говориме ;D
Хахаха , последно уж си стар , пък търчиш по разни "мероприятия" (добре че БР118 е зает тази седмица ;)) - май ми бягаш "по тъч линията" за пробите от мен с твойте локомотивчета!!!Ма много си лош , нема да си играем заедно,вече... :P :P :P
;D ;D ;D
-
Мдаааа , то се видя ,че гордият собственик на отремонтирана станция няма да ме похвали ...та ще трябва сам... :-[
За сведение на всички които се интересуват - така ремонтираното електронно устройство , работи след направените в петък (или събота ) ходови изпитания .
Така че дерзайте и гърмете на воля - решение има!
;D ;D ;D
-
....(нещо не си намирам линка :-[, така че по - късно ще кача тук направо файла с ТТТ -данните ::))
Уф , намерих линка за тези данни ...
http://www.vishay.com/docs/71131/71131.pdf
;D ;D ;D
Пък по-новият чип който става за подобен ремонт е Si4565ADY-руснаците пак го раздиплиха...
-
Как става така това?
-
Добър ден!
Наскоро бе извършен още един ремонт - този път със сигурност на усилвател ROCO - 10761, тъй като вече имам на разположение и двата модела, го определих със сигурност – модел 10761 е!.
Пиша усилвател , а не централа или станция, защото вече е на 100% сигурно , че това си е усилвател (booster) макар и със по-скромни възможности.Но пък достатъчен да захрани два - три локомотива в НО.
Характерното за ROCO и LENZ е това ,че всъщност излъчваните по кода сигнали на стандарт DCC , се извършва единствено и само от централите , или по известни с разговорното им обозначение - мишка.Това се отнася и за LokMaus 2 или R3 и за MultiMaus (Roco 10810).
В по-старите модели мишки-централи, всичко се върши от твърдо програмиран (защото е окончателно заключен срещу "четене" - за съжаление!!!) чип на базата на микрокотролерите от типа PIC
, докато при по-новите това се върши от по-простият и лесен за употреба микроконтролер от типа АTMEL.Който също за съжалени е заключен и е невъзможно да се прочете програмният код в него ;).
А станция, е комплекса от захранващ трансформатор, усилвател и централа.
Това уточнение го направих за сведение на Васко и Жоро, с които споровете по - въпроса все още продължават (особено със Жоро)!
;D ;D ;D
Но да се върна на последният (за сега) ремонт на въпросният усилвател.
Симптомите:
- след включване по зададеният ред (виж ръководството за употреба на въпросната станция) и изчакване около 10/15 секунди , комплекса явно отказва да работи, като за последните два модела (със индикаторни панели) се издава съобщение за грешка:
за LokMaus това е "ERR7".
за MultiMaus това е "ERR13".
И в двата случая означава едно - "не е намерена главната централа (или управляващо устройство "master")”.
- при включване на въпросната централа като подчинена ("slave"), ефекта е същият.
--------
Тук да отворя една скоба - ако с друга централа , станцията заработва, просто неработещата централа има по някаква причина, адрес различен от 31-те разпознаваеми от протокола за комуникация „XpresNet” (Xbus по старо му), за работа на много централи , станции и усилватели в единна обща система. Ако след правилна настройка на този адрес, централата пак не е намирана от станцията, то тя е за ремонт.
УТОЧНЕНИЕ: Тук става въпрос за адрес на централата на който тя работи и това няма нищо общо с адрес за декодер!!!Но това ще е предмет на друга тема...--------
Възможните причини за тези съобщения са две - или централата ни е повредена/неправилно работеща, или имаме проблем в усилвателя.
Ако усилвателя не реагира и с друга централа издава същото съобщение, то извода е един.
Започваме ремонт на усилвателя.
Хубаво е в такъв момент, да знаете и първоначалните изходни симптоми и ефекти от неработещата станция.На мен ми бе обяснено - "Абе май точно тогава имах проблеми с мишката - беше се получило късо в проводниците и на съединителя! :blink:то май и мишката ми не арбайтензи, но не я нося...".
Разглобявате внимателно въпросният "стачкуващ" усилвател по начина описан по-напред в тази тема.Правите първоначален оглед за налични видими причини за неговият отказ, като прогорели или разпадащи се елементи и въобще причини от механично естество.Ако има такива не бързайте със смяната , защото те може да са довели и до скрити дефекти на следващите ги във схемата електронни компоненти.
Нужен е анализ на възможните последствия предизвикани от видимо дефектиралите части.
Впрочем за тези цели е хубаво да разполагате с минимални познания по електроника и най-вече принципна схема.
Първото си зависи от вас , вашето желание или не , за такова познание.Ако нямате желание или възможност за такова , ползвате "обади се на приятел" или най-добре "помощ от специалист".
Колкото до второто - принципна схема, специално за въпросното устройство , за сега не е налично в мрежата , но е въпрос на време , да се публикува тук. ;) :spiteful: :spiteful: :spiteful: ;D :yes: ;D
Ако няма видими дефекти, и не сте се свързали с приятел-специалист, продължавате да се борите сам, но вече с помощта на съответните измервателни уреди, като мултицет (ампер/волт/ом-метър) и осцилоскоп.Вторият е по-скоро да добиете увереност, от типа "ах гадюхата - ето кой трепе сигнала от централата..." или нещо от сорта в комбинация с няколко без адресни нецензурни фрази. :haha:
ПРи конкретният ремонт , тъй като нямаше видими дефекти , бе приложена втората процедура, която (поне в началото) не бе придружена от непристоен език.Оказа се че така нареченият "защитен" диод , който впрочем изпълнява и други функции " по съвместителство" включен във веритиге идващи от входните съединители (били те "master" или "slave" - защото са включени в паралел), е изпълнил своята "последна мисия в живота" ...или поне се е постарал да създаде впечатление за изпълнението и.
Когато е станало късото съединение между проводниците от мишката , най-вероятно, то е станало в комбинирането на сигналните проводници със захранващият (12V).В резултат на което , диода жертвоготовно изгаря.
Няма нищо по-просто от замяната на един диод, с нов работещ , от същият или заменящ го тип.
Да ама в в конкретният случай, отивайки си като за последно "жертвеният" диод причинява максималните щети, та дори и повече от колкото е можел да се "надява".
Вместо тихо и скромно, съгласно "последната мисия" да изгори и премине в небитието, той на свой ред "закъсява" стабилно , като по този начин, постига "желаното" !!! Дори и отстраняването на късото в проводниците на съединителя от централата (може и да не съм го казал, но ТОВА Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО в такива случай) не довежда до угасването на гадното съобщение "ERR7/13".
а постига и повече от "желаното" - довежда до претоварване на последващият го входен (за принципната схема) транзистор след себе си.
Тук някъде аз въпреки "опита" си в електрониката и след подмяната на изгорелият диод, откривайки, че станцията упорито отказва да угаси съобщението за грешка, преминах на нечленоразделна реч в нецензурираното и измерение.
Добре , явно диода е повлякъл крак, та и транзисторчето, също е решило да премине в отвъдното, не без щети за околните. То също вместо да изгори, или тихо и скромно да прекъсне, направо заварило вътрешните си връзки в едно тотално късо.
Приготвяйки се да направя поредната смяна, реших да проверя модните тенденции в този малък свят на усилвателя.
Ми да, прав бях - модата се е превърнала в епидемия, защото след транзистора следва един важен (не че има "неважни") чип - този който получава запитването от централата, обработва го, проверява дали тя не "претендира" за зает адрес и,... и присвовява такъв.
Може да ви звучи закачливо , но това са точните операции в такъв момент.
Ако централата упорито "настоява" за такъв адрес по протокола на XpresNet-а,
тоест те в предварителните настройки (виж си ръководството) е зададена да работи от определен адрес,
този чип след обработка на "заявката" и казва "ядец - адреса е на друга централа",
чрез съобщение което виждате и вие (виж си пак ръководството) и изчаква нейното пренастройване
(или на нея или на другата и посестрима).
Ако централата няма определен адрес от който да "командва" , този чип способства за даването и на първият срещнат свободен (не мъж... а адрес) и тя се чувства щастлива и работоспособна, та чак планини да повдига - а пардон ...та чак влакове да кара!!! :lol:
Та в коннкретният случай , от едно "маааалко" 8) късо съединение в проводниците на централата, се е получил ефекта на снежната топка.
Закъсява диода, закъсява транзистора след него и изгаря чипчето на финала на тази верига.
Ами сменят се и трите със оригинални или заместващи ги елементи и готово - след проверка за допуснати къси съединения при спойки от "слона с поялник в ръка, който влезна между SMD-елементите и направи повече поразии от стъкларският магазин" (Васко не се смей – не всички работят с тънки човкии хубави инструменти):haha: :haha: :haha:,
се запуска по определеният ред , отново цялата станция и „Ооо, боговеее!!!” - съобщението за грешка не се появява.
Леко разочаровани , че не се вижда как се "очиства" това съобщение, бързо се изкефвате на готовността на станцията да работи , та чак ви идва да я разцелувате. Правите "ходова" проба с локомотив и всичките възможни функции и сте толкова доволен от резултата, че се връщате в реалният свят,ама чак сте гузен, как може да искате целувки със станция , дето ви е извъртяла такъв номер.
А някъде там в дъното на моделистката си (тъмна според някой) душа , знаете , че вие сте виновен за всичко с невнимателното усукване и боравене на свързващият кабел от централата до усилвателя.
Загасвате всичко, поглеждате още един път с подозрение, системата и оставате с удовлетворение от добре направеният ремонт.
Край
Във разказа участваха:
Главни роли:Усилвател на ROCO , модел 10761 и следните електронни елементи – диод SS34, заменен през второто полувреме със S1G. Транзистор с корпусен код "t09" и отговарящ на името „PDTT114A” заменен с „DTA114YKA” и корпусен код „54-нещо си...” и интегралната схема 74НС423 заменена с по-старата и посестрима 74НС123.
Поддържащ екип:Поялника с неговата „мама” – захранващата станция, унирверсала в електрониката – „мултицета”, пинсети, тинол, почистваща медна лента (виж старите постинги в темата), спирт (но не за пиене) и спомагателните инструменти по съвместителство.Документи по електроника - datasheets, речник за говорим език, схеми, напътсвия и други.
Звук - осъществен над работното бюро и забранен за лица под 16 години
Нещо ясно??? Въпроси има ли???
....
Е щом няма – весели и щастливи дни с хобито!!!
-
Каква е разликата между 10761 и 10764? Може ли мултимауса да работи с 10761 ?
-
Ако си чел , по-горе внимателно , щеше вече да знаеш , ча ДА - МултиМауса работи и със стараят усилвател,както и обратното - новият усилвател работи идеално със старата централа (мишка).Системата е напълно взаимозаменяема благодарение на протокола за комуникация XpresNet, който е "измислен" от Lenz. :yes:
Тук впрочем е и започналият спор с Жоро, защото той не вярва , че може някоя от тези мишки да бъде включена към произволен усилвател (стига да са съвместими съединителите, или пренаредени за съответният вход - един вид преходник) , и да работят перфектно , без изгаряне.Жоро заяви че при такава демонстрация ще се кефи , но само ако включа своя мишка - тоест е той го играе "Тома неверни" :haha:.
Именно това прави съвместимостта на устройствата от двете фирми пълна, докато другите изградени по стандарта DCC ,деклариращи съвместимост, все пак се нуждаят от допълнителни преходници, блокчета и уточнения в настройките и някой други "екстри".
Колкото до разликате между старият усилвател 10761 и новият 10764 - тя външно се изразява в добавянето на два индициращи светодиода на глъбният (или лицев) панел - зелен за индикатор на захранването и червен за допълнително индициране за късо съединение на релсовият път.
Вътрешно разликата не е принципна , а по скоро техническа - добавена е една интегрална схема, която следи данните и управлява светодиодите, подменени са някой основни части с по съвременни,добавен е мощен съединител за подкачване на захранващият траф и най-вече платката е съвсем прегледно и умно направена от човек, докато старият модел , платката е проектирана от компютърна програма, на която не са направени дори елементарни настройки за изискванията , в резултат на което се е получила, някаква антилогична и абсурдно сложна каша , която все пак работи.
;D ;D ;D
-
Някой има ли идея, поради что половината платка е празна от към монтирани елементи?
-
По всяка вероятно в зависимост дали има PC интерфейс или някакви други бъдещи предвидени "екстри"...
-
Някой има ли идея, поради что половината платка е празна от към монтирани елементи?
Това се прави за да може всички модели на устройството да са с един модел универсална платка, а различните модели се определят от броя, вида и начина на свързване на елементите.
-
Аз за сега не , щото съм "свалил" платката , но не ми остава време да "изчертая" принципна схема , за да схвана за какво се били предвидени тези допълнителни екстри които така и не са монтирани...
В началото мислех, че е обрязана защитата със червеният светодиод от 10764 , но като го видях него (10764) вътре се уверих, че не е така.
На платката на 10761 има и немонтиран още един съединител за "booster out" , който след внимателна проверка най-вероятно ще го монтирам, с идеята да не се дават допълнителни пари за "разклонител" от външен вид.
Хитреците от Роко :spiteful: , продават такива "разклонители" на цени... ;)
Ако се загледате по снимките на допълнителният усилвател на Роко 10765 ще видите този съединител монтиран, но пък ги няма тези за подчиняваща и подчинена централа (master e slave).Нали се сещате , че най-вероятно платката е една и съща , но в различно сглобяване и разбира се на нова цена , като за "истинска" нова разработка.
Обече едното е означено като "усилвател" а другото като "booster"!!! ::)
Digitalverstärker - 10764..................UVP € 139,00
Digitalbooster - 10765......................UVP € 129,00
а тук има и още нещо в добавка:
RocoMotion - 10785......................... UVP € 214,00
като устройството е същото , но така клиента по лесно преглъща цената на диска със софтуера ... :prankster: като има още една допълнителна уловка - въпросното устройство при програмиране изисква трансформатора 10765 (познат ни от комплектите) , който всъщност не се включва в цената на RocoMotion - 10785!!! :fie:
Universaltransformator - 10725 ...........UVP € 44,00
Абе постепенно ще "изловим" разните таръкатлъци на различните фирми и ...накрая ще си пуснем българска система на основата на която да е съвместима и с фирмените , и с FREMO и да е на разбираем език - български :yes: (такава система се разработва вече ;), но това е още рано за тук...)
Та така с Роцовските "методи"! :lol:
;D ;D ;D
-
:sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:
Хахаха, ремонтите на тези станции продължават...
Отново модела е от по-старите на Роко - №10761.
Открита в твърде напреднал стадий на "самозапалване". :stop:
При отварянето и по по-горе описаният начин , ето какво бе намерено вътре (почти нищо не е останало всъщност... :scratch_ones_head:)
Свален долен кожух на кутията (тя в момента лежи на покрива си)
(http://picbg.net/u/16413/34638/402544.jpg)
Ооооо, ужасссссс.......
(http://picbg.net/u/16413/34638/402546.jpg)
Та чак миришееееее... :stink:
(http://picbg.net/u/16413/34638/402545.jpg)
След свалянето на една изгоряла (с дупката) и две овъглени интегрални схеми, се оказа че платката под изходните стъпала е в доста лошо състояние...Прегорял стъклотекстолит и "отвърнали" медни писти , които чак са се обелили...
(http://picbg.net/u/16413/34638/402550.jpg)
Този вид на платката не допускаше качествен и сигурен ремонт...При това се предполага , че въпросната станция няма да е с последно прогаряне...тоест трябва да може поне още един път да се ремонтира. :haha:
Това наложи да бъдат добавени малки платки, които заедно с новите интегрални схеми (ще трябва да си поръчвам нови количества, щото явно "вървят" :wacko:) заприличаха по начин на изпълнение и обем на...хибридки от преди 20 години.
Няма как - така поне още може да се ремонтира станцията , пък и вътре обема не се е променил драстично.
(http://picbg.net/u/16413/34638/402567.jpg)
Все пак и един съвет.
Момчета , обгорелите чипове издържат импулсен ток до 5 А (а те работят именно в този облекчен режим - импулсен) а ток на продължително късо съединение до 1 А.
Въпросната станция , не само е била претоварена , но и "късото" е продължило убийствено дълго. Овъглени са не само двате изходни стъпала, но и платката под тях...Така е можело и пожар да стане :sarcastic:
Освен това е гръмнал и един от управляващите чипове, както и един защитен стабилитрон...
Това е.
(http://picbg.net/u/16413/34638/402566.jpg)
След направените замервания и тестове , станцията отново е работоспособна, така че собственика и може да се приготви...отново да я изгори.
:lol: :lol: :lol:
-
Верно че е студенко напоследък, ама нямате ли нещо друго за подпалки? ;D В края на краищата тая джаджа нали има защита от късо съединение. Между другото тая защита май наистина работи странно. Случвало ми се е да изгоря това или онова без въобще да задейства защитата. Странна работа.
-
И най-печената защита , не би издържала при такава експлоатация...
Според мен късото не е отстранено и упорито са се опитвали да работят
с централата, докато не е запушила.
Тази станция е от по-старият модел - №10761.
Тоест няма светодиодна индикация,
и когато не си гледаш индикацията на мишката,
резултата е ...овъгляване.
"Разпитах" двамата последни човека които са държали
тая централа, именно за да разбера точно как
е станало това овъгляване.
Нещо не ми стана ясно...
Единият твърди, че е работила до последно,
а другият - че му е замирисала още от найлоновият плик
в който я е получил и въобще не я включвал.
И двамата гледаха като малки деца
:lol: :lol: :lol: :lol:
Та така и не се изясни при какви обстоятелства е гръмнала.
Жалко, щото можеше да се сподели опит,
но явно не разбраха целта на "разпита"!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
ако беше викнал Емил Боев, щяха да си признаят без бой ама ти го караш по другарски :wild: :wild: :wild:
-
Е-е-е, Паце, не ме стряскай! И аз използвам такава централа...ще трябва май да се оглеждам за някакво по-ново поколение. ;D
-
Е-е-е, Паце, не ме стряскай! И аз използвам такава централа...ще трябва май да се оглеждам за някакво по-ново поколение. ;D
Не се стряскай - централата е много готина , здрава и успешна.Особено за парите си!
Няма техника , която като се експлоатира ...неграмотно, да издържи.
Преди имаше един лаф -"дуракоустойчива" но вече не е валиден , защото дураците вече гонят невъобразими класации вече.
Това в рамките, на шегата.
:haha: :haha: :haha:
Мойта вече май две години си работи доста успешно, въпреки че и аз понякога я мародерствам доста тъпо ...Много добре си е приятна, здрава...
Айде че стана реклама нещо... :spiteful:
-
...Много добре си е приятна, здрава...
Айде че стана реклама нещо... :spiteful:
Това си плаче за комисионна ... в Терасата ;)
-
...Много добре си е приятна, здрава...
Айде че стана реклама нещо... :spiteful:
Това си плаче за комисионна ... в Терасата ;)
Кога ?
Тази вечер ли?
;D ;D ;D
-
Добре де, на мен изгорелите елементи ми заприличаха на мосфети, а те си греят като се понатоварят. Няма ли да е по-съобразно ако превантивно им се лепне по едно радиаторче и на корпуса се сложи някакъв малък вентилатор?
-
Да MOSFET-и са, но да не забравяме че работят изключително в импулсен режим (честотата впрочем може да се слуша - щото е около 6 кНz) , така че сгреят ли се значи просто ги товариш над допустимите им параметри (а при продължително късо и ти не би издържал).
Радиатори не са им необходими , слагат само на свръх миниатюрните под формата на две пластини отдолу на корпуса им.
Такива най-често ръгат в дешифраторите.
При тези по едричките , самите изходни крачета се явяват достатъчен "радиатор" още повече че всичките четири са на "късо" и винаги са на дебеличка писта в/у печатната платка, която осигурява достатъчен ресурс за изходния ток от тях и минимално охлаждане.
При условие че пистите при последният ремонт (виж малко по-горе) ги намерих овъглени и отлепени от стъклотекстолита, това значе единствено - якоооо претоварване по ток.А в такъв случай и бог се обръща настрани , щом се нарушават физичните закони...
Но при добро желание никой не ти пречи да си сложиш допълнителни радиатори.
Това обаче (пак да повторя) не би ги спасило то изгаряне при неправилна употреба.
;D ;D ;D
-
На мен мисълта ми е по-скоро да се намали вероятността от изгаряне при краткотрайно претоварване. Ясно е, че ако ги напънеш нищо не може да ги спаси.
-
Централата изобщо не е супер, готина и т.н. Всяка интелигентно направена защита трябва да осигури безкрайно дълго време защита срещу повреди, претоварване, късо съединение... А тази не може - значи казано на български - централката РОКО sucks! :diablo: По презумция с тази техника трябва да се занимават и деца, тоест хора с твърде малки познания по електроника и електротехника, поради което производителят трябва да предвиди всякакви възможности от грешки на потребителя. Тук изключвам техническите инвалиди на 20-30-40-50 години, които от незнание, но и липса на страх, са способни да направят невероятни простотии... :spiteful: Както се казва: И най-сложният изкуствен интелект е безпомощен пред най-елементарната простотия и глупост! :pleasantry:
-
Централата изобщо не е супер, готина и т.н. Всяка интелигентно направена защита трябва да осигури безкрайно дълго време защита срещу повреди, претоварване, късо съединение... А тази не може - значи казано на български - централката РОКО sucks! :diablo: По презумция с тази техника трябва да се занимават и деца, тоест хора с твърде малки познания по електроника и електротехника, поради което производителят трябва да предвиди всякакви възможности от грешки на потребителя. Тук изключвам техническите инвалиди на 20-30-40-50 години, които от незнание, но и липса на страх, са способни да направят невероятни простотии... :spiteful: Както се казва: И най-сложният изкуствен интелект е безпомощен пред най-елементарната простотия и глупост! :pleasantry:
Това прозвуча като Фолксваген sucks, но пък казано от тебе едва ли има значение - все едно аз да се изказвам за различните сортове пшеница... :lol:
-
Така е ...Умните хора по презумция знаят , че всичко което се купува с пари (а с друго имали всъщност) е направено така, че да си купиш пак ...и пак ...и пак.
Така щото защитата не е дуракоустойчива по търговски причини.
Самата тя е прах в очите на "тъпанарите" които си купуват на Роко продуктите...
И все пак има малка разлика между Роко и Пико.
На Пико ценралите гърмят дори и да не са в употреба.
:lol: :lol: :lol:
-
Хич не ми се пише, ама не издържам на щуротиите дето разсъждавате! Не е нужно да си инженер за да видиш глупендърите /дето всичко знаят и не питат/, защо си гръмват централите. Пламене, ще ти дам мойто ПИКО, да го гръмнеш пред камери и публика с претоварване и късо съединение. И понеже няма да можеш, ще ти помогна за да не се "изложиш". Просто за да го овъглиш ще му включиш паралелно на релсовия път едно аналогово управленийце /да може едновременно да караш и аналогови локове :sarcastic:/ До сега съм сменил няколко такива изгорени по този начин. Само един си призна и то "включил цифрите и забравил за другото да го откачи :buba:" Сигурен съм, че и "у твойто село - аналогичен случай". А за това пише във всички упътвания :rtfm:. Между другото, понеже комунизма още не си е тръгнал от фабриката в Зонеберг, изгорелите централи и декодери ги подменят с нови, веднага и безплатно! Използвам транспорт също безплатно "напред и назад".
-
Паци, не знам защо си мислиш, че само ти имаш хабер от електротехника и електроника??? :fool: Христо, знам доста добре от коя страна се държи поялника, за да не ми гори ръцете... :pleasantry: Пламен рече: Скачайте в пропаста! и вие скачате.. Ми хубуу, скачайте си - ваш проблем... :haha:
-
Защо въпреки предупреждението , тук продължават с щуротиите?
Може би това е по темата , или е споделяне на опит?
Темата не е за мен или по въпроса, дали само аз не си горя ръцете с поялника и дали разбирам нещо от електроника , а за "Ремонт на станция за цифрово управление - ROCO 10761 / 10764"
:scratch_ones_head: Нещо не схващам...
Къде съм казал нещо различно от това?
Аз знам колкото ми трябва в електрониката, но това ли е въпроса в тая тема?
Нито съм карал, нито ще карам някой да скача в пропастта!!! :blink:
Нито се изживявам като рекламно лице на Роко.
И защо в тема за станциите на роко трябва постоянно да се набива мнение на хора без да споделят някакъв опит или привърженици на други фирми.
Къде тук има от вас коментари по съществото на развиваните въпроси за ремонт на тези станции???
Просто споделям опит от мойте работи с тези станции.Така или иначе хората си купуват и от роко и се случва да им изгарят блоковете.Не разбрах какво лошо има тук?
Или какво лошо има в това да описвам как съм се справил с поредният проблем.
Ако това ви дразни - ми не четете тук, а пък така или иначе няма какво да напишета освен поредните си изцепки и заяждания, както и търсене "под вола на теле" не е лошо да спрете да обикаляте по темите и да ги мърсите.
Или споделете ваш опит , или спрете да пишете.
Не ви ли преминаха комплексите????
Това, че се чудите в какви ли не грехове и престъпления да ни обвините, ама хората знаят истината, не е наш проблем!!!
Докато се държите така тук и навън (от форума) , ще продължите да си създавате все по - лошо име и проблемите ви ще се окажат една купчина с л***а която ви е затрупала!
Нито повече , нито по-малко, така че спрете с комплексарщината!!!
Апелирам към администрацията на форума този път да не разчистват темата , за да е ясно (и поне един път да има свидетелство) за тъпите дразги които членовете на сдружението в частна полза , постоянно се опитват да създават в този форум!!!
Голяма работа , че темата е за ремонт на роковски станции - тя няма да пострада от това и ще е в помощ на знаещите или не, що е това електроника и как да се справяме с нея в хобито. А това че в нея се налага да се справяме с някакви елементи които само се титулуват "моделисти" също е поучително.
Моля, администраторите да не трият този пост!
В крайна сметка не е нужно да се заличава историята на форума - нека си личи след време кой -> кой е и как се е държал в моделизма и хобито! :blind:
-
Разбирам, че централата не е "дуракоустойчива", разбирам също, че това се прави нарочно и "рафинирано" с цел тези централи периодично да гърмят и респективно да си купуваш нова и "бизнесът" да върви. Та в тази връзка не е ли по лесно да се зададе въпроса какви мерки трябва да се вземат, за да не се допускат къси съединения, респективно подобни "пукотевици", на ликвидирането на последиците от които е посветена тази тема. Но нима това не е характерно за абсолютно всичката нова техника, която се предлага вече от доста години на пазара, като се почне от коли, камиони, автобуси, печки, хладилници, кафе-машини и се стигне, за съжаление, до нашето прекрасно хоби? Мога да кажа, че и другите фирми, предлагащи цифрови системи за упрравление, не падат по-долу от Роко. Флайшман LokBoss и TwinCenter са абсолютен рекордьор по късане на моделистки нерви, нищо че целта на нашето хоби е човек да се разтовари от ежедневния стрес и напрежение. Същото се отнася и за Marklin Mobile Station. Пробвал съм ги всичките и са ми ясни. А съгласете се, че не всеки може да си купи централа от ESU за 900 лева. Но цялата съвременна "идеология" на маркетинга и продажбите е такава. Няма я старата, здрава и издръжлива техника от едно време. И ако мислите, че Мерклин, Роко, Чоко, Боко, Флишмън, Пишман, Лилипут и тем подобната сволоч, на която банките и разкатаха фамилията са изключение, в грешка сте.
-
Решение е да се постави буфер между бустера и железния път - така ако се случи някаква грешка или повреда, ще го отнесе буферът и станцията ще си остане цяла.
За токове до 1А може да се ползва интегралната схема L293. Тя представлява две двойки противотактни драйвери, което позволява да се захранят два участъка независимо с нея.
За по-големи токове (до 4А), може да се ползва L298. Функционално тя е същата, разликата е възможността и да се монтира на радиатор за разсейване на отделяната мощност.
Тези двете схеми имат и входове за деактивиране на драйверите, което позволява с шунтов резистор и компаратор да се направи активна защита по ток, която ще реагира при късо съединение.
Имайте предвид, че въпреки разните защити, никое устройство не може да издържа продължително късо съединение, както и т.нар. "чужди токове", т.е. токове, идващи от други източници.
-
Марине, от теб най-малко очаквах подобно изказване. Абсолютно вярно, ама само втората половина. Защитата на тези устройства е от типа "самоотпадащи", стара формулировка като мен, но от името се разбира какво означава. Преди напредъка на електрониката тя се осъществяваше с така наречената токова защита. Реле през което преминава целия ток с който се храни консуматора. Когато този ток надвиши определени граници, съответно при късо съединение, релето "щраква" и изключва захранването. Последното не може да се въстанови, докато наръка не се възвърне състоянието на релето. Съвременните "бушони'' по апартаментите са точно такова реле. Такива бяха пиковските трафове през 60 те години на мин. век/ е--си майката/ едно страхотно произведение на техниката, най добрия аналогов траф за който електротехнически трябва да говоря другаде. За да се разбере каква е връзката с темата трябва да дам пример с трафа пак на ПИКО само че този който милионите знаят и ползват с успех до днес. Там също има защита, но тя не е токова а топлинна. Представлява биметална пластина "през" която преминава тока и съответно я загрява. Колкото по-голям ток, толкова повече загряване, толкова повече извиване на пластината докато прекъсне веригата. След секунди пластината изстива и се връща в изходно положение и включва веригата отново. Ако късото не е отстранено, пагубните стойности на тока пак протичат и така, докато жена ви попита защо в къщи мирише на умрели лебеди.
И сега искам да обясня, че цифровата централа на пико/уленброк/, има "токова защита", но в електронен вид. При претоварване тя се изключва моментално, все едно сте натиснали аварийния СТОП. Така централата може да седи неограничено време и през нея не тече никакъв ток. Въстановяването става чрез СТОПА и то, ако е отстранена причината за късо или претоварване. За това казвам, че няма как да гръмне освен ако дефектират джаджите вътре но мисля не обсъждаме това. Нямам опит с РОКО и моля Пацо да ми обясни как стоят нещата там. Почти съм сигурен, че е същото. :hi:
-
Марине, от теб най-малко очаквах подобно изказване.
Наречи го "презастраховане" пред ползвателите. Така те ще знаят, че късо съединение може да доведе до повреда и ще се пазят от него. Ако устройството успее да се самозащити, евала, но аз лично не разчитам на това - не е добра идея. Мисля, ще се съгласиш с мен. :good:
-
Напълно си прав!
-
Тъй като последните мнения НЯМАТ нищо свързано с темата "Ремонт на станция за цифрово управление - ROCO 10761 / 10764 " и до сега липсваше възможност да се намеся, още един път да призова тук да не се разводнява с "офтопик"!!!
Колкото до "буфери" между бустерите и релсовата система, ще вметна само , че умните хора не са си усложнявали излишно живота и не са въвели никакво допълнителни интегрални схеми и тем подобни сложнотии.
Просто са сложили въстановяема термична защита на изходните шини и готово...
-
Темата е въстановена в първоначалния и вид от всички страници
(то и офтопика си седи още ...) и с всички снимки към нея!
:hi:
-
Най лесно се решават нещата със подмяна на SI4539 (N+P mosfet transistors), който работи на ръба на възможностите си с друг, който е с транзистори за по голям ток (и с по-голяма разсейвана мощност),
примерно SP8M4FU6TB - Фарнел България (http://bg.farnell.com/rohm/sp8m4fu6tb/mosfet-dual-np-sop8/dp/1525587), ZXMC3A16DN8TA - Фарнел България (http://bg.farnell.com/diodes-inc/zxmc3a16dn8ta/mosfet-dual-np-so-8/dp/7564953). Може да се залепи с термопроводящо лепило подходящ малък радиатор на двата чипа, че с тоя смешен smd корпус положението с температурите никак не е розово...
Друг вариант е стабилизирано захранване, което лимитира тока до определена стойност (примерно траф 50-на вата, изправител и интегрален стабилизатор който да е с по малък ток на късо от максималния ток на бустера - примерно 7815 в случая ще даде 1.5-2А в зависимост от версията) и защита на H bridge-a, която да подава сигнал, който да гаси DCC сигнала от процесора към бустера (роковската централа уж би трябвало и тя да работи така - с аварийно гасене на сигнала за бустера при късо, но явно H-bridge-a при нея е алтав).
Така няма да се стига до непоправимото - примерно да оцелее станцията, но пък да "стопиш" локомотива...
За това е най добре или да се купуват скъпи централи със всичко в тях или човек да си направи сам - работещи проекти в нета дал господ - преимущество си е ако централата може и да чете декодери.
-
Прав си - има още какво да се желае от "фабричните" усилватели.
Пиша "фабрични" в кавички, защото коструирането на схемата (имам я вече на 10761),
изпълнението на платката и подбора на елементи, сякаш е правено от някой ученик в електронните професии.
Няма никаква мисъл и опит - както при коструирането, така и при изпълнението.
Но пък цената им е ...абсолютно професионална - тоест висока спрямо съдържание, възможности и функции.
- който иска повече възможности, като защита и т.н. прибягва до "самоделки"
с които е пълна мрежата и са на доста професионално ниво (без кавички).
- който иска повече функции, като обратна връзка за реално четене на съдържание
в дешифратори и техните променливи (СV-тата), прибягва до по-големите
системи като ESSU, компютри и т.н.
- който смята че не му е необходимо повече от това, купува по-обикновенните фирмени,
които понякога дават фира по "стечение" на обстоятелствата,
заложени предварително в конструкцията и ...зад пултовото устройство.
За тези последните (при нас преобладават) съм показал някои от възможните повреди
и начина им на отстраняване. Всъщност напоследък правя "волни" замяни с аналогични части
(в зависимост от наличностите в мрежата и бързината на доставка).
Така старите чипчета от типа на SI4539ADY могат спокойно да бъдат заменени (правено е - значи и проверено)
със SI4565DY; AP4511 или IRF 7389 като този последният е фабрично закъсен в изходите на двата транзистора.
Тоест не е пълен аналог, но на нас в конкретния случай за ремонта,
ни върши перфектно работа, защото същите тези изводи са закъсени на самата платка.
колкото до напичането на тези чипчета - то се получава само при неизправност в системата,
като късо съединение по релсите или нещо подобно.
Печенето на тези устройство става по-скоро от захранващите интеграни схеми
за 5 и 12 V които са вградени вътре.
Но и аз бих предпочел поне пистите отвеждащи от изходите им,
да са с по-голяма площ с цел охлаждане. :spiteful:
Един кратък речник на термините:
Усилвател - известен още и като "Verstärker" (немски).
Сравнително маломощно устройство (до 2/3 локомотива в зависимост от мащаба),
предназначено да придаде мощност (енергия) за захранване на локомотивните двигатели
(или други изпълнителни механизми по разклонения, бариери, семафори и т.н.)
Бустер - известен още и като "Booster".
Има същите функции като усилвателя, но със значително по-големи възможности
за отдаване на мощност (3/5 локомотива според приложението му).
Централа - известна още с няколко имена в зависимост от външният и вид.
Мишка ( LokMaus - R1 и R2; MultiMaus; FRED; FREDI и т.н.).
Станция (ESSU,Lenz, TRIX, Tillig, Viesman, IntelliBox, Uhlenbrock и т.н.)
Компютърни програми от типа на "WinDigipet", "RailCom", "Master Control", "RocoMotion" и т.н.
Това са основните звена от система за цифрово управление.
Разбира се тук се включват и захранващи блокове, аксесуари,
дешифратори и т.н. както и различни комбинации м/у тях.
-
Усилвател и бустер са едно и също нещо, има бустери за 2-3, има и за повече локомотиви.
Просто в различните източници се използват различни думички за едно и също нещо.
Обикновено бустерът е изпълнен като отделен модул, но и това не е задължително, може да е на една платка с централата.
-
Усилвател и бустер са едно и също нещо, има бустери за 2-3, има и за повече локомотиви.
Просто в различните източници се използват различни думички за едно и също нещо.
Обикновено бустерът е изпълнен като отделен модул, но и това не е задължително, може да е на една платка с централата.
Не точно така и за това съм направил този кратък "речниk".
За справка -един източник и две "различни" устройства:
...Обаче едното е означено като "усилвател" а другото като "booster"!!! ::)
Digitalverstärker - 10764..................UVP € 139,00
Digitalbooster - 10765......................UVP € 129,00
а тук има и още нещо в добавка:
RocoMotion - 10785......................... UVP € 214,00
като устройството е същото , но така клиента по лесно преглъща цената на диска със софтуера ... :prankster: като има още една допълнителна уловка - въпросното устройство при програмиране изисква трансформатора 10765 (познат ни от комплектите) , който всъщност не се включва в цената на RocoMotion - 10785!!! :fie:
Universaltransformator - 10725 ...........UVP € 44,00
...
Лелеее, пак сам се цитирах :blush2: :beee:
-
Усилвател и бустер са едно и също нещо, има бустери за 2-3, има и за повече локомотиви.
Просто в различните източници се използват различни думички за едно и също нещо.
Обикновено бустерът е изпълнен като отделен модул, но и това не е задължително, може да е на една платка с централата.
Това което ти имаш предвид горе (в червено го направих) е станция,
тоест именно когато централата е "слята" с усилвател (в по-маломощните варианти),
или пък е "слята" с бустер (обикновенно в по-мощните варианти и свободно изпълнимите - самоделки),
като например MINIBOX (чешки), MiniDCC (италиански) и дори DCC_Gen (испанската).
Но ...на самоделките може би ще трябва да отворим отделна тема.
Там работиш и ти, и Tachо, и Vaco - който е специалиста по МЕRG (Model Electronic Railway Group).
Впрочем той е започнал тази тема доста отдавна...
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,993.msg13373.html#msg13373
За други не знам ...или не са се "обадили" тук поне! :spiteful:
;D ;D ;D :hi:
-
Аз имам проект на централа (разбирай, че платката е проектирана) с вграден бустер, използваща софтуера на Пако.
Друг е въпросът, че трябва да ида до платкаджийницата в Нови Искър и да поръчам платки.
Обаче откакто имам роковска централа нещо не ми се занимава...
Предвид, че у нас не карам влакове (на квартира съм, липса на место, дълго отсъствам и т.н.), не ме яде да я направя.
А и трябва да инвестирам някакви пари в нещо, което не е ясно кога ще ми потрябва (не е ясно кога ще я докарам до жилище, пък после и до макет).
Ако поръчам платки остава висяща реализацията им.
Надали някой ще се навие да даде пари за централа, която ще излезне по-скъпо от фабрична (визията не е проблем в случая, може да се докара).
Вариант е и да направя прототип, използвайки фотопозитив за направата на една платка.
Ама си е галимация всичкото това. По добре да модна роковската, отколкото да си губя времето с нещо,
на което няма да мога да използвам пълноценно всичките му възможности.
Имам и проектирана платка за мишка, ама и там дереджето е същото. Седи като файл на компа ми.
И да я почна, на визия (и цена) няма да я докарам като фабричната, само елцеде-то за нея е 15 евра.
По-скоро бих инвестирал пари в звукови декодери за всичките ми локомотиви, които не са много - до сега съм събрал 8 прусака.
-
...Обаче откакто имам роковска централа нещо не ми се занимава...
...А и трябва да инвестирам някакви пари в нещо, което не е ясно кога ще ми потрябва (не е ясно кога ще я докарам до жилище, пък после и до макет).
...
Това ми звучи страшно познато...сякаш за мен се отнася...(ше)!
:lol: :lol: :lol:
...Друг е въпросът, че трябва да ида до платкаджийницата в Нови Искър и да поръчам платки.
Само дето аз ползвам платкаджиийница на 250 метра от офиса ми ("LTM-infoPro") и
не че не съм поне един път в седмицата там, ама и на мен нещо "не ми спори" работата. :haha:
Също съм спретнАл това онова, нещо като хибрид (по мой "образ и подобие" :angel: :blush2:)
като някаква странна комбинация от испанско/италианско/чешки прототипи и ...до там. :im_so_happy:
Сега се колебая дали да не се върна на "първообраза" - пълно копие на MERG-овското,
най-вече че имат декодер с обратна връзка и ...както казваш - останалото да инвестирам в звукови декодери
на "СТ-електроник" (http://www.tran.at/), които май са ми любими фаворити преди да съм се оборудвал с първия си звуков декодер.
А и Любомир дето им е представител тук, е наш човек (не е рекламата, а самата истина) та така...всъщност си ги избрах.
И отзивите за тях до сега са само положителни. Макар, че новите разработки на другите фирми,
за 8 Ом-ови високоговорители, също да внасят смут в "моделистко/електронната ми душа"!!!
...И да я почна, на визия (и цена) няма да я докарам като фабричната, само елцеде-то за нея е 15 евра.
По-скоро бих инвестирал пари в звукови декодери за всичките ми локомотиви, които не са много - до сега съм събрал 8 прусака.
Това последното не е точно (то пак опира до време и желание),
щото цените са високи, но не всичко (пък и ако купиш повече от 10 броя си е друго...)
и на външен вид се докарва лесно...виж на VАСО например с готовата кутия как е станало.
Въпроса е да имаш и желания за този род занимания...
Аз в момента наблягам на други аспекти от моделизма ни и също имам "престой" в DCC-то.
Но съм в процес "натрупване на начален капитал" - набирам именно частите и разработвам платките,
та когато ми дойде ищаха (мерака) да ги сглобя и т.н.
-
А като купя по 10 броя какво правя?
Ще си имам 10 централи и 10 мишки примерно.
Инвестирам 1000 лв в чаркове,
правя ги и после си правя компотот тях.
Кой ще ги купи, след като в тоя форум на хората
не им се дават 160-70 лв за роко?
Какво DCC, к'ви пет лева?
Тук масово се кара 40 годишен подвижен състав на Пико с траф FZ1.
Хората, които имат нови неща обикновено имат и купени централи.
-
Да беее...прав си!!! :hi:
То и при англичаните не било по-различно...
MERG DCC система (резюме и общ преглед) Ревизираната 26-ти Февруари 2003 год.
Въпреки че търговските системи DCC са лесно достъпни,
някои ги приемат за скъпи и по-сложни за нуждите на британските ентусиасти.
Повечето системи (с изключение на Ленц и НТК) са с произход от САЩ
и всички наистина се погрижат за американски или Continental моделиер.
В резултат на DCC не е набрала скорост в Обединеното кралство по същия начин.
Също така, както MERG е обединение на електрониката ентусиасти,
които могат да предпочетат да изградят свои собствени системи,
дори ако те могат да купуват това, което те искаха готови,
те заявиха, че можем да се опитаме да развием един DIY system
.A тралове, членовете мнения произведени неизбежното резултат.
Едно лесно да се направи, лесни за ползване евтини система,
която е всичко най-скъпите търговски системи е!
Както е проста система и се изпълняват направиха символичен жест
на "идеалистите", а не само подобряване на това, което е за начало.
След това просто растеше и растеше!
DCC системи могат да бъдат разделени в няколко звена съвместимост...
Ама те са почнали в далечната 1967 година...пък ние въобще не сме в техния век. :beee:
MERG е международна, Великобритания, група насърчаване на
интерес от прилагането на електроника (включително компютри),
за всички аспекти на железопътните моделиране.
Основана през 1967 г.
Целта на групата е да се насърчава активно и предварително на електронните и
компютърни технологии за модел при експлоатацията на железниците.
Железопътен моделизъм, един от най-популярните хобита в света е мног
о подходяща да се възползват от тези технологии, и прилагането на електроника и
компютри може да се използва много добре, за да добавите подобрени функции и
реализъм модел експлоатацията на железниците, включително:
•Command control (DCC and/or computer interfacing) Command контрол
(DCC и / или компютър взаимодействие)
•Train-on-track detection Влака върху релсите откриване
•Signalling Сигнализация
•Sound Звук
•Scenic effects Scenic ефекти
Както може да се очаква, мащаба или датчик, са до голяма степен без значение.
Групата предоставя възможности за възрастни (над 18 години),
заинтересовани от прилагането на Ние правим това чрез редовни
списание и много технически бюлетини, публикувани от членовете
на членовете, от нашия форум и електронна поща и дискусионни групи от програма
за срещи и посещения. Ние също така предоставя учители за съботно-неделни проведе в клубовете.
За повече подробности за предстоящите курсове видите Срещи страницата.
Когато е необходимо комплекти за изграждане на член разработено оборудване са
на разположение на членовете, currrently те включват компютърно управление,
контрол и оформление DCC оборудване.
За да наточи апетита си копия PDF от скорошно вестник и на Техническия Бюлетин,
че е предмет на първата ни комплект може да се изтегли от следните адреси:
•Journal Вестник
•Technical Bulletin Технически Бюлетин
Групата активно се стреми да участва в Обединеното кралство Модел железопътна изложби,
където ние сме в състояние да осигури работа демонстрация щанд обслужвана от наши членове,
които ще обсъдят и да демонстрират на посетителите различни аспекти от сферата на нашите интереси.
Много информация може да намерите на този сайт, включително "уроци начинаещи,
членството информация , информация за наличните комплекти и технически бюлетини .
По-подробна техническа информация можете да видите на страниците ресурси и
връзки "страница" ще ви отведе до много други подобни сайтове.
. За допълнителна информация, при присъединяването си към групата, моля вижте страницата членство .
Committee's Pages Комитетът Pages
Да им се чудиш на тия англичани, що ли го правят!?
И те са едни съидейници...
-
Англичаните живеят в бяла държава, ние в африканска...
Аз съм на принципа "каквото ми трябва си го купувам/правя сам"
Имам горчив опит от споделени проекти в бгаудио форума.
За това не участвам в сдружения като например "звездно общество" в астрофорума.
Това със сдруженията и общите неща винаги ме връща в комунизма.
Като искам да гледам през голям телескоп, вадя 3 бона и си го купувам.
Това с графици кой кога да го ползва и т.н. не е за мен.
Аз излязох от ТКЗС-то отдавна. Колкото мога да си го направя сам, толкова.