RailwayPassion.com - Форум за железопътен моделизъм

Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering => Аналогово управление | Analog Control => Темата е започната от: br185 в 07 Февруари 2008, 20:18:13

Титла: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: br185 в 07 Февруари 2008, 20:18:13
   Търся подходяща схема на аналогово захранване за това което в бъдеще ще бъде мой макет.Разгледах подробно статията поместена в графа "Електроника"-"Общи теми"-"Токоизточници" и дори изпробвах някои от схемите показани там обаче резултатите нещо не ме удовлетворяват. Ще ми се да е нещо по съвременно с итегрални схеми например знам ли. Във всеки случай да е схема осигуряваща стабилно захранване и плавно регулиране на напрежението. Ако някой има идеи моля да ги сподели. Предварително благодаря.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Gervasii в 08 Февруари 2008, 10:49:53
що се мъчите с това аналогово управление, цаката е дигиталното там има големи възможности. то е малко като да си чаткам с пишеща машина а копмпютъра да стои покрит с вестник
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Vlado в 08 Февруари 2008, 11:46:25
Gervasii е прав! Дигиталното управление е в пъти по-добро от аналоговото. Отгоре на всичко вече първите мишки на Роко (Lokmause) струват буквално стотинки. А, уверявам ви, минете ли на дигитално, аналоговото тутакси ще го забравите. Ако мога да ползвам това сравнение - това е същото като да се качиш от "Лада" на чисто нова западна кола. На по-доброто се свиква адски бързо.
:)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Жоро в 08 Февруари 2008, 12:05:12
Цитат на: gervasii link=topic=227.msg1745#msg1745 date=1202460593
що се мъчите с това аналогово управление,
Цитат на: Vlado link=topic=227.msg1746#msg1746 date=1202463985
Gervasii е прав!
Защо нещо не виждам адреса, където раздават пари!?! Предимствата на дигиталното са ясни. Само че, едно е да цифровизираш 2, друго е 20 локомотива. А по-вече от 20? Иначе е много лесно да се дава ъкъл.
И не е задължително целият макет да е с цифрово управление. Дигиталните локомотиви спокойно могат да продължат да вървят от цифров в аналогов участък. Само ще се лишат от някои функции ( звук, вкл./изкл. на осветлението и др.)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Vlado в 08 Февруари 2008, 12:37:07
Аз само казвам кое е по-добро според мен, а вече за паричните знаци проблемът е ясен. Всеки си преценява сам за себе си кое може да си позволи и кое не. 
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Gervasii в 08 Февруари 2008, 12:40:33
според мен в личен план мисля, че е по-добре да се прави стъпка по стъпка дигитализация, от колкото да се измислят системи и схеми от 22 век и да се прилагат в 18.
а приказката за парите дето я разказвате не съм я прочел  ;D ;D ;D ;D ;D
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: vania85 в 08 Февруари 2008, 13:00:43
Цитат
Защо нещо не виждам адреса, където раздават пари!?! Предимствата на дигиталното са ясни. Само че, едно е да цифровизираш 2, друго е 20 локомотива. А по-вече от 20? Иначе е много лесно да се дава ъкъл.
И не е задължително целият макет да е с цифрово управление. Дигиталните локомотиви спокойно могат да продължат да вървят от цифров в аналогов участък. Само ще се лишат от някои функции ( звук, вкл./изкл. на осветлението и др.)
И аз си мислех същото. Въпрос: колко струва да преправиш един локомотив на цифрово управление и един участък? Сметката после лесно ще изчисля за 20 или 30 машини. Иначе хубавото си е хубаво :-\ :-\ :-\
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 08 Февруари 2008, 13:27:11
Да бе - за локомотивите се хванали! ;D
Ами останалото , как го правите! ??? ::)
От сутринта се ровя навсякъде - цените на цифровите контрольори започва от 500 евро нагоре  >:( , като съм проверил на Viessmann,Lenz, Меrklin и няколко други.Вярно че не съм много в час (на работа съм , макар да е петък) но не мога да видя тия на МОТОРОЛА , както и нещо по обикновенно в мрежата (free ;)) .
Та ви питам (парите оставамя на страна) как ги управлявате тия цифровизирани системи ???
Колкото до аналогово управление - дайте ми малко време , (1-2...3  седмици) и ще поствам тук подходяща за българските условия , експериментирана и тествана схема и кратко ръководство за направата на блок за аналогово захранване и управление.Съвременно изпълнение , което може и да е без интегрални схеми но няма да е и от 1972г.Ще го пробвате и оцените може би на следващата сбирка ::)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: EMPEROR в 08 Февруари 2008, 13:46:53
Ааааа малко се оляхте ... дигитално управление на РОКО Локмаус2 за по 30-40е заминават ... декодери има по 15е ... За 500е ще си дигитализираш не целия подвижен състав, ами незнам ...
Вярно е че не всеки може да си позволи дори 30-40е + 20 машини по 15е за декодера. Но никой не е казал че всичко трябва да стане с едно щракване на пръстите... един декодер тоя месец, един другия и така. Във всеки случай модернизирането си заслужава, вместо да се наливат пари във ВЕЧЕ морлано остаряла технология. Това е моето мнение по въпроса.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Gervasii в 08 Февруари 2008, 13:53:31
сетих за парите, цаката е млад и красива жена, меценат на жп моделизма, пък нищо че е богата
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 08 Февруари 2008, 14:09:28
Аз ви питам за пулт управление (или компютърната програма ) които ползвате.Много ми харесва на Viessmann - ама много скъп , за толкова ще ми излезе половината макет! От програмите също само демо версии намирам (все пак съм на служебния РС), споделете малко опит ,А?
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: vania85 в 08 Февруари 2008, 14:15:00
Докато дигитализирам всичко ще се появят някакви нови технологии, я оптични, я някакви други извън земни >:( Той живота така и ще си отиде ??? ...Карай си Васко аналоговите и това е... :'( :'( :'(
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Adrian в 08 Февруари 2008, 14:42:32
бе не им се връзвай - точно така ! ся всички припадат локомотивите им да свирят като gsm-i :)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: muncho в 08 Февруари 2008, 16:55:41
Цитат на: Adrian link=topic=227.msg1765#msg1765 date=1202474552
бе не им се връзвай - точно така ! ся всички припадат локомотивите им да свирят като gsm-i :)
Ба аз ич не съм умрял да свират локовете /2 на брой    ;D/ ми са чуда и мая как да ги вържа сичките жици.Пък разпраят с дигито било лесно  ;)И къде има декодери по 30 левки ??? За един херкулес на пико
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=244203 и едно br 218   на роко.Ако некой има нека се обади.Навит съм и по-малко да платя даже ;D ;)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: EMPEROR в 08 Февруари 2008, 17:17:49
http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=esu+basic&category0=

 ;)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 08 Февруари 2008, 17:30:48
Влизам в период на оборудване и експерименти , и ако е рекъл Господ , може да си имаме наша побългарена система за цифрово управление и то на български цени ! Започвам да чета стандартите по електронната им част - да видим какво може да се направи! ;)
Още трябва и да отделя най-разпространените и различни , та да избера кое си струва труда...Някой де ме светне за Моторолския стандарт къде дяа се просветя?
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: br185 в 08 Февруари 2008, 19:16:57
   Момчета, да не вземете сега да се скарате щото идеята ми пускайки тази тема съвсем не беше такава. Като гледам май въпросът се измести в съсвем друга посока - с аналогово управление ли да сме или с цифрово. Аз съм съвсем начинаещ в това иначе толкова прекрасно хоби, но все пак и на мен някои неща са ми ясни. Няма съмнение, че цифровото управление е с доста по големи възможности и придава по-голям реализъм на модела. На този етап обаче финансите ми са много ама много свити ??? . Така че за сега цифровизацията отпада като вариант. Някой хубав ден нещата ще се променят, но за сега ситуацията е такава.


    Послепис: Извинявам се за това интимно "Момчета" в началото на поста щото всъщност с никого от вас не се познавам лично. Но някой ден и това ще стане. Надявам се тази година да има повече срещи на които да мога и аз да присъствам.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: muncho в 08 Февруари 2008, 19:43:42
Цитат на: EMPEROR link=topic=227.msg1778#msg1778 date=1202483869
http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=esu+basic&category0=

 ;)
Ako  можех сега и да си купя :(.Хич ма няма с  e_bay.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: muncho в 08 Февруари 2008, 19:47:35
Цитат на: pach link=topic=227.msg1752#msg1752 date=1202470031
Да бе - за локомотивите се хванали! ;D
Ами останалото , как го правите! ??? ::)
От сутринта се ровя навсякъде - цените на цифровите контрольори започва от 500 евро нагоре  >:( , като съм проверил на Viessmann,Lenz, Меrklin и няколко други.Вярно че не съм много в час (на работа съм , макар да е петък) но не мога да видя тия на МОТОРОЛА , както и нещо по обикновенно в мрежата (free ;)) .


http://www.conrad.de/goto.php?artikel=216777   ММ -моторола ,така са ги означили
Този май е на моторола,има и още в конрад ;).
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: TheJackal в 08 Февруари 2008, 23:10:13
Ето нагледно за "Дигиталното управление" този сайт: http://vbox7.com/play:c1acb67e . ;) Но лично на мен не ми допада все още този начин, не е ли да пипнеш и да човръкнеш нещо?  ;D
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: bdz43r в 09 Февруари 2008, 09:46:06
Аз продължавам да клоня към аналоговото захранване - дава най-добри възможности за собствени решения. При цифровото съм обвързан с готовите продукти на разните фирми, които не винаги ме устройват. Разбира се това важи, като се има предвид, че си падам малко "жичкаджия".
По темата: В момента творя аналогово захранване с импулсно регулиране на напрежението, комбинирано с променливотоково (10kHz) независимо осветление на вагоните. Първите експерименти са успешни.
Недостатък е, че регулирането не е плавно, а с 15 степени, но броят им може и да се увеличи.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: XRISTO в 09 Февруари 2008, 10:59:25
Цитат
В момента творя аналогово захранване с импулсно регулиране на напрежението, комбинирано с променливотоково (10kHz) независимо осветление на вагоните. Първите експерименти са успешни.
Недостатък е, че регулирането не е плавно, а с 15 степени, но броят им може и да се увеличи.

И мене ме  влече "жицата".Пусни някакви схемички като ти завършат успшешно изпитанията.И да те попитам нещо:Дали може да се направи импулсно захранване ,защото нещо с тези трансформатори...хич не ми се разправя.Успех с начинанието,и аз ще съм аналогов,естествено с по-нататъшна тенденция за цифровизация.  ;)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Adrian в 09 Февруари 2008, 12:10:24
обяснете ми какво точно прави импулсното захранване - с какво е по-добро ?
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: muncho в 09 Февруари 2008, 22:18:35
Цитат на: Vlado link=topic=227.msg1749#msg1749 date=1202467027
Аз само казвам кое е по-добро според мен, а вече за паричните знаци проблемът е ясен. Всеки си преценява сам за себе си кое може да си позволи и кое не. 
Уха и аз мога да се изкажа.Владо е абсолютно прав,както винаги ;).Току що пробвах digi1 на Пико. http://piko.de/produkt_db/check.php?page=digi1&grand_id=10   :-* :o
Ко да ви кажа- лока ми е без декодер и ми са стори невероятно.Всичко постоянно си свети,лока си седи .А за тръгването и спирането-ми кеф да гледаш -няма лаш-лаш .Полека,плавно тръгва .С трафа не може да се докара тоя финес.От дистанционното си цъкаш по-силно ,по-бавно...намалява и спира.Ако имах декодер и звук/ще си взема,то ся шампанско без ягоди ;D/един пронизителен звук на метал щеше да огласи ...кухнята ;D :D
Майна ,невероятно е ;) И аз в началото ми се струваше  това дигитално като  някаква "тъмна" Индия,обаче човек винаги трябва  да слуша патило  :D :D
И едно сърдечно Б Л А Г О Д А Р Я на Спас  ,който подробно ми обясни кое е "мекото" на хляба.
Който може да си вземе-да не се чуди,няма да съжалява ;)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: XRISTO в 10 Февруари 2008, 09:56:58
Ами импулсното прави 220-те волта от ел.мрежата на ,примерно, 12 , но без да се използува трансформатор.Това прави изправителя по-лек,по-евтин, (защото трафа е скъп) и по-малък като габарити,защото колкото ти е по-мощно захранването (за да захранва повече локомотиви едновременно),толкова ти се увеличава устройството като обем.А и не на последно място импулсното позволява на изходният ток да се "закове" например на 12,2 волта,независимо от консумацията.Е,ако започнеш  да "опъваш" от него повече ампери , отколкото може да понесе сигурно или ще изключи , или ще изгори.Зависи от самата схема.Със по-чувствителен потенциометър също може да се потегля доста плавно.

Mill,гледам си с ново потребителско име,да те питам относно това дигитално управление.Доколкото разбирам ако лока няма модул си го ползваш като аналогово,само че с дистанционно.В смисъл че токът по релсите не е 12 волта постоянно,а Digi 1  го променя от 0 до 12 ? Само че го прави плавно и от дистанционното?Ако е така за какво е този модул,дето се слага във влака?Само за звук и осветяване ли?Или самото дигитално управление има режим , ако си без модул във влака да управлява цялата система като аналогова? ??? 

Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: muncho в 10 Февруари 2008, 17:13:58
Ще ти отговоря макар,че не съм много наясно,квото съм запомнил ...ако имаш  -примерно-5 локомотива с декодери -запаметяваш адресите 1,2,3,4,5 на дистанционното/мишката/.Искаш да потегли локомотив 2.Натискаш 2 после + /подаваш напр./ и композицията от 2 коловоз заминава. ;).С аналагово упр. трябва да прекарваш жици-мици,да отделяш с изолатори  всеки коловоз и участък от макета ...,бая  плетеница става :).А така за релсовия път -редиш --> включваш централата и за 5 мин я програмираш.
Ще взема по-нататък и декодери ...лека-полека ;).Иначе без декодери можеш с дигиталното да движиш само един локомотив по трасето.Става -аналогово с мишка :D
Ама пак ти казвам -не съм 100% сигурен че е точно така.Жоро,Лъчо,Владо.... те със сигурност са наясно ;)
Днес цял ден бръмча,заснех и кадри ,довечера ще се постарая да ги кача някъде,та да видите... ;)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: XRISTO в 10 Февруари 2008, 17:24:52
А туй Digi 1  за колко лока е и колко пари чини? ???
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: EMPEROR в 10 Февруари 2008, 18:29:42
Доста по-компактно и интелигентно и най-вече евтино решение ми се вижда LokMous 2 на ROCO ...

(http://i5.ebayimg.com/03/i/000/d8/1a/b81e_1.JPG)

Горното е трафа, долу дясно е дигиталната централа и червенкото е самата мишка.

Дигиталната централа изглежда така:

(http://www.strukto.de/tt/pics/0516000385.jpg)
Като има Мастър и Слейв входове за мишки. Като на Мастъра винаги трябва да има закачена мишка, а на Слейва с преходници мисля че могат да се закачат още 2 или 3 броя. Така направената система мисля би се справила с до 4-5 локомотива. За повече е предвиден изхода Бууст аут. Тъй като при повече локомотиви, съответно и консумираната мощност се покачва и има възможност от претоварване и увреждане на дигиталното управление.

Бустера представлява това:

(http://www.mucomp.de/ebay/Booster10761-10762.jpg)
Връзва се към Бустер аут на централата и се връзва към релсите също.

Мишката изглежда така :

(http://www.digital-bahn.de/info_kompo/zentralen/lokmaus2.jpg)
с 4 фунционални бутона. Бутон за Програмиране, за пускане на усветлението, 2 бутона за търсене на адрес от общо 99 декодерни адреса (или друга функция при програмиране на декодера) и авариен стоп бутон, който преустановява цялото движение по трасето. За разлика от аналоговото управление, тук има САМО 2 кабела вързани някъде по трасето, а усигорява безпроблемно движение на няколко локомотива с различна скорост и/или посока на една релса.
Такива комплекти могат да се намерят за около 30-40е, което не мисля че е чак толкова скъпо.

Има и малко по-скъп вариант с т.н. Мултимаус:

(http://letrainpassion.chez-alice.fr/L2mst/Lokmaus.jpg)

С който и на мен все още ми е трудно да посвикна поради дооооста по-разширените му възможности.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2008, 09:07:25
Цитат
Такива комплекти могат да се намерят за около 30-40е, което не мисля че е чак толкова скъпо.
Е язък ми цяла събота и неделя за четенето (майтап), тъкмо си изясних нещата , но сега ги затвърдих - не съм се пратил за зелен хайвер ;D
EMPEROR , специални благодарности и ако ни светнеш от къде за 30-40 (давам до 50)евро за една такава системка , ще е чудно!
Впрочем попаднах на подобна - Free , от мрежата , като се управлява дори от компютър "хт" тоест и най старите стават , под "ДОС" - дори не иска "WINDOWS",има възможност за четири регулатора (мишки) и възможност за програмиране на локодекодери , лесна за изработка и тестване , но ако си намеря като твоята , хич не бих се занимавал! ;D
Имам въпрос - локодекодерите не са ли предварително програмирани , или това е основното , а при система се "допрограмират" на определен адрес , тоест този адрес може да бъде сменян?
Че , четенето на чужди езици , не е като на родния - може де бъркам нещо , може и да премълчават "всеизвестни" неща , но аз нямам понятие от "всеизвестните".
Ще ти бъда благодарен ако ме светнеш подробно ! ::)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: EMPEROR в 11 Февруари 2008, 09:19:56
Всеки декодер има собствен адрес. Да речем всички декодери фабрично идват на адрес номер 3. Хващаш мишката и го сменяш (между 1 и 9999) за 5 секунди. Сега с Локмаус 2 може "само" от 1 до 99, но докато ги запълниш така или иначе има доста време ;)
А къде се намират тези неща, за тези пари - отговора е eBay. С този бюджет, без проблем ще си намериш, че дори евентуално и едно евтино декодерче ще можеш да си купиш ;) Доставката до България в повечето случаи е към 7е и нещата пристигат за около 5 работни дни.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 11 Февруари 2008, 09:28:19
Благодаря - ще се пробвам , да видим как става това с eBay,все някога трябва да се престраша ,нали!
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 05 Март 2008, 17:00:39
E сколасах все пак , но без снимки (за сега). ::)
Та ето какво направих и тествах през почивните дни. ;D

Аналогово захранване на подвижен състав за ж.п.моделистите.

Както ви бях обещал по-рано , показвам ви една сравнително проста ,но пък много ефективна електронна схема за аналогово управление движението на локомотивите ни.
Схемното решение е реализирано с помощта на електронни компоненти , които струват евтино и се намират във всеки що годе добре зареден магазин за резервни части .
За да си я сглобите са ви необходими минимални познания по електроника и малко умения за работа с поялник. Не знам до колко се справяте с тази дейност , но се надявам че щом се занимавате с ж.п.моделизъм , значи имате някакви технически познания и определена сръчност на ръцете.
Ето и самата схема:

(http://picbg.net/u/16413/41260/520977.bmp)

Състои се от входен щепсел тип „шуко” (S1) , обикновен минипатронен стопяем предпазител (F1) за ток на сработване - 0,315 А , двоен ключ с положения „Вкл / Изкл” който подава 220 V на първичната намотка на понижаващия трансформатор. За понижаваш трансформатор може да използвате всякакъв тип , стига да осигурява на вторичната си намотка изходно променливо напрежение в рамките 12 до 16 V (АС) и минимален консумиран ток от нея – не по-малко от 1 А.Тоест върши работа всякакъв трансформатор с подходящо изходно напрежение и мощност в рамките на 50 – 60 W.Така или иначе трансформатора работи в доста облекчен режим , поради схемното решение , което е реализирано чрез импулсно управление на изходния транзистор .
След намаляване на входното напрежение от 220 V на 12 V изходно , то се подава към изправителната схема тип ”Грец” (D1;D2;D3;D4) сглобена от четири достатъчно мощни изправителни диода.Те преобразуват  променливото напрежение в постоянно. То се изглажда доста добре от пулсациите  чрез филтровия електролитен (да се разбира – „полярен”) кондензатор (С1) който е с голям капацитет (3300 мF)  и е готово за по следваща употреба, като се подава на входа на мощния изходен за устройството , транзистор (Q3-краче 3).Благодарение на импулсното управление осъществено от схемата чрез  управляващия вход на този мощен транзистор (Q3-краче 2) той пропуска , по-малка или по-голяма част от напрежението си на входа  към изхода (Q3 краче 1). Така се осъществява регулирането на изходното напрежение от 0 V до 12 V което е отведено до изходна клема (S2) .На нея всъщност си закачате двоен ключ служещ за „реверс” на проводниците , които отвеждат това регулируемо напрежение към релсовия път.
Както вече стана ясно малко по-горе , импулсното управление на този транзистор , се осъществява от блокче съставено от следните елементи:R2;R3;R8;C4;C5;D5;D6 и U1.
Тъй като за захранването на интегралната схема (U1) е необходимо да има стабилно напрежение за постигане на стабилни резултати (тоест стабилизирано , да не се бърка с постоянно такова), ние го добиваме от постоянното , идващо от изправителя („Грец”-а) който освен , че е направил от променливите 12 V  постоянни , ги е увеличил на доста повече – 16,92 V . Това се получава поради спецификата в начина на работа както на този вид изправител , така и на филтровия кондензатор , свързан на неговия изход .
Който се интересува защо става така , може да прочете някъде в мрежата (или учебника по електротехника / физика) . Аз тук приемам за даденост това положение и продължавам .
Е , ако искате бързо да си изчислите какво изходно напрежение бихте получили след преминаване на променливото през схема „Грец” просто го умножете с коефициент 1,41.Този коефициент не е предмет на тази разработка и е само приблизително информативен , макар че е достатъчен за  първоначална работа.(Пример : 12 V х 1,41 = 16,92 V)
Та , постоянното напрежение го подаваме през товарен резистор (R1) на стабилизиращия елемент (D5) в лицето на така наречения „ценер” диод , който от своя страна го понижава до необходимите ни 12 V. Резистора R1 ограничава чрез себе си пропускания към ценера ток , за да го предпази от повреда.Тук е свързан още един малък електролитен кондензатор (C3) който заедно с С2 подава допълнителна енергия към веригата , с което подпомага стабилизацията на напрежението от ценера.Работата на С2 е да предпазва интегралната схема от „самовъзбуждане” по захранващата си верига , което би било пагубно за нея (Получава се нещо като влизане в резонас на мост , от маршируващи войници – тя обикновенно прегрява и изгаря!).
Освен за захранване на чипа , така стабилизираното напрежение се прилага и на делителя съставен от резисторите R2;R3;R8.Тук потенциометъра R8 , се явява регулиращ елемент който чрез обратната връзка създадена през елементите C4;D5;D6 , определя нивото на сработване на стартовия тригер вграден в интегралната схема U1 , която всъщност е добре познатия ни единичен таймер  „555” .Тоест казано по просто , R8 определя нивото на заряд на кондензатора С4 и щом той се зареди ,останалата енергия течаща в тази верига запуска входния тригер на таймера. Той превключва свойто изходно състояние,което довежда до разреждане на енергията в кондензатора С4.Щом тази енергия намалее под определено ниво , тригера пак превключва и започва процес на ново зареждане .Нещо като реле за време , което постоянно се включва , отброява  време, изключва се , пак отброява време , включва се и т.н.
Само дето скороста тук е повече от 30 Нz , тоест прави го повече от 30 пъти в секунда това броене.
Така сформирания благодарение на времезадаващата група (R2;R3;R8;C4;C5;D5;D6 и U1) сигнал , от изхода на чипчето се подава през токоограничаващ резистор R5 (ограничава тока на управление на транзистора Q1 , по същите причини като при групата  от R1 и D5) на управляващия вход на транзистора Q1 (краче 2).Този транзистор усилва в себе си входния ток до по-високи стойности , и го отдава като изходен ток необходим за управлението на съставната мощна двойка изходни за цялата схема  транзистори , Q2 и Q3.Чрез тяхното импулсно управление (виж фиг.2 ; 3 и 4 ) се получава сформирането на захранващото към релсите напрежение с формата на правоъгълни импулси , при различен коефициент на „запълване”. Тоест напрежението включено към релсите е винаги 12 V но с различно време на „работа”.На фиг.2 е показана времедиаграма на захранването ,  при малък ход на двигател .Тук се вижда , че  времето за работа на напрежението по релсите е много кратко (върха на правоъгълниците).Това време не е достатъчно за пълното развъртане на двигателчето в модела .То подобно на таймера се включва и изключва много пъти в секунда , но благодарение на зъбните предавки и инерционните сили има плавен ход. Тъй като това включване е за много кратко време , двигателчето се върти бавно защото , тъкмо да стигне силата си като за дванайсет волта , те вече са изключени и то намалява скоростта , но пък 12 V пак се включват и то отново потегля ... и така много пъти за кратко време.Тоест то не успява да набере обороти - но пък развива моментна мощоност , достатъчна да „носи” себе си и да тегли товар!
На диаграмата от фиг.3 се вижда какво става с импулсите на 12-те волта при среден ход.
И на диграмата от фиг . 4 вече става ясно , че 12-те волта по релсите са повече включени , отколкото изключени и двигателя в модела е развил пълните си обороти.
И при трите диаграми с пунктирана линия е означено приблизителното натоварване по време на работа ,  както на изхода на трансформатора и изправителя , така и на електронните компоненти в изхода на цялата схема.
От тук всъщност и двете основни предимства на тази схема.
1.   Натоварването на съставните компоненти рядко стига максималните си стойности , което всички знаем , че е стадящ режим на работа.Изходния транзистор  Q4 не се нуждае от охлаждащ радиатор (особено ако е с метален корпус) при работата си. Това не му пречи да работи на пълна (но тя е импулсна) мощност без дори да загрява , тоест нямаме и излишна загуба на енергия.
2.   Благодарение на импулсното управление на тяговото напрежение към релсите се постига абсолютно плавен ход на движение на моделите , дори и при минимална скорост.На практика при направените от мен ходови изпитания с десетина различни локомотива , теглещи себе си или различни по дължина и тегло композиций ,резултатите бяха превъзходни. Във всички възможни случай , плавното и бавно потегляне , зависи единствено от желанието на управляващия.Регулирането се осъществява без прецизни инструменти или „спокойна” ръка. Вие лесно виждате кога тръгва , как набира скорост и как спира дадения модел, като откривате , че той моментално изпълнява вашите желания показани му чрез копчето на потенциометъра.Без никакво забавяне или инерция.
Приемам , че основното ни желание на практика е изпълнено превъзходно (докато не го пробвате , не бихте повярвали...)!!!
Да се върнем на останалите части от схемата. Чрез товарния резистор R7 в изхода на веригите , където в паралел е включен тример R6,се управлява токоограничаващият транзистор Q4, включен също в управлението (той всъщност именно го ограничава ) , и по законите на електрониката се получава и доста прецизно регулиране на изходния ток , който може да протича в рамките от 0,6 А до над 1 ампер .Ако R6 e на минимум , тоест на „маса” , тогава имаме максимален изходен ток , и обратното – колкото е по „на МАХ” , толкова е по-малък тока в изхода.Това регулиране се извършва еднократно , на нивата който ни интересуват , а по време на работа , варирането на изходното напрежение влияе и на конпенсация в изходния ток , като за това се грижи ”електрониката”.
Това е напълно достатъчно за едновременно захранване на два –три  локомотива , без възможност за повреда в „пулта за управление”, и без затруднение на електрониката.Е при аналогово захранване на релсовия път , всичките локомотиви се движат в една и съща посока , като скоростта им се различава само от това до колко еднакво им работят двигателите и механичните предавки.
За да има винаги „някакви” импулси в управляващия  механизъм , потенциометъра R8 е „заграден” от два резистора – R2 и R3.Те определят първоначалното и крайното време за ширината на импулсите , съответно „Мах”  и „Мin” , за да се постигне освен всичко останало и добра температурна  стабилност , както и стабилна работа на интегралната схема U1.Така че , въобще не ги пропускайте защото тяхната липса би довела при крайни позиции на регулиращия потенциометър или прегряване на чипа , или „забиване” в работата му.Не пропускайте и ключа SW2 , който трябва да изключвате след пълно физическо спиране на управлявания модел  , тъй като при крайно тесен импулс към двигателя му , вече няма силата да го развърти , но моторчето е под минимално напрежение , „жужи” на място , макар да е много тихо и може да се нагрее и повреди.Този ключ всъщност върши работа и за аварийна спирачка , изключването му довежда до мигновенно спиране на „влака”!
Ами това е в общи линий! Който си реализира схемата , ще остане доволен ! Е , не е като цифровото управление , но може да се брой , като последна стъпка от преминаването от аналогово към цифрово управление в нашето любимо хоби.
А ето и списък на използваните елементи , както и на някой от техните заместители.  
S1- ......................щепсел тип „шуко” желателно с три проводен шнур ........................................................
S2- ......................може и най-обикновена „лустър”клема за 4 А....................................................................
F1- ......................стопяем минипредпазител 0,315 А и минипатрон за него..................................................
SW1-...................всеки подходящ двоен ключ за 220 V – 1 А........................................................................
SW2- ..................всеки подходящ единичен ключ тип „ЦК” например .......................................................
T1- .................... трансформатор с изходно напрежение 12 V и ток около 1 А............................................
D1;D2;D3;D4-...изправителни диоди 1N5822 с мин.напрежение 50 V и мин.ток  3 А.................КД2012
D8;D6;D7- ........изправителни диоди 1N4001 с мин.напрежение 100 V и мин.ток 1 А .................КД1118
D5 - .................. ценер диод PL12Z  с напрежение на стаб.12V и ток мин 0,6 А................................Д815Е
C1- ....................електролитен, голям капацитет (може и 4700 мF) по-добре мин. 25 V..............................
C2;C5- ……….10 nF (нанофарада) 50 V всеки керамичен изводен конд. с тези параметри ......................
C3- ................... електролитен, 22 мF (микрофарада)  мин. 16 V....................................................................
C4- ....................220 nF / 50 V всеки керамичен изводен конд. с тези параметри.........................................
R1- ....................аксиален (изводен) резистор 180 Ом (ома) на 1W...............................................................
R2;R3-...............аксиални (изводни) резистори 1,2 кОм (килоома) на 1/4 W...............................................
R4;R5--..............аксиални (изводни) резистори 10 кОм (килоома) на 1/4 W...............................................
R6- .................... тример – потенциометър 100 Ом / 0,5 W...........................................................................
R7- .....................аксиален (изводен) резистор 1 Ом (ома) на 2 W...............................................................
R8 -.....................линеен (не логаритмичен) потенциометър 250 кОм / 0,25 W...................................220 кОм
U1- ..................... интегрална схема таймер тип „555” в конвенционален корпус (DIP-8)..................NE 555
Q1;Q4- .............. маломощни транзистори „n-p-n” 2Т3169 в корпус ТО-92(TO-18)мин.45 V/0,3A ....ВС109
Q2- .....................средномощен транзистор „n-p-n” 2Т9139 в корпус ТО-126 мин 45 V /  1 А... ..........BD139
Q3- ..................... мощен транзистор „n-p-n” 2Т7537 в корпус ТО-220 мин. 60 V / 5 А........................KD503

Желателно е преди монтаж , да проверите изправноста на всички елементи , а преди първоначален пуск – да проверите правилноста на монтажа , за избягвани не грешки и разочарования.Правилно сглобената схема с изправни елементи , тръгва от „раз” и се нуждае само от избор на ограничаващия ток чрез тримера  R6.
Ами това е . Направете я и се наслаждавайте на плавното потегляне и спиране на вашите влакове композиции.!!!
Ако имате желание ще кача и вида на печатната платка ,както и други снимки на този блок и неговите части.
Ако имате въпроси – моля...
леле ее , то станало дълго (добре че съкратих доста от елементарните съвети за начинаещи)
 ;D ;D ;D
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: muncho в 05 Март 2008, 17:08:20
добре,че си взех дигитално    :o   :D ...  ::) ,но е обяснено подробно,поздравления
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: CaLLlo в 08 Март 2008, 18:05:22
Пробвали сме я тази схема с Васко(Vaskopf) още преди 10-ина години. Всичко написано е вярно и е така. Ще споделя само какво не ни хареса тогава. Смея да твърдя, че васковите локомотиви са най-тихите в света, но това е друга дълга тема  ;D. Тогава беше етапа в който правех различни опити със схеми за плавно тръгване и спиране на модели в аналогов и цифро-аналогов вариянт на управлението. Та:

1. Не ни хареса тръгването и спирането - не беше оново, което очаквахме;
2. Неговите безшумни локомотиви бръмчаха от импулсите по всякакви различни начини при различните скорости, а това обезмисляше огромните му усилия за обезшумяване до минимум на моделите.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 10 Март 2008, 12:45:46
Ми аз я пробвах на десет години не движили локомотиви в "ТТ" и нищо лошо не различих - като я направя във вид удобен за ползване , ще я дам на следващата среща , да я видят , огледат и изпробват колегите и да кажат - но на мен си ми хареса именно с пълзенето на потеглящите - толкова бавно и плавно с нищо друго не го постигнах до сега !Който си я хареса , ще кача и вида на платката.
Е сигур вече има и нещо по- добро , но с минимум средства , максимум ефект - "...истината е някъде там..."
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: CaLLlo в 23 Март 2008, 16:48:31
Точно така "истината е някъде там"! Тази схема наистина има много предимства и е на границата между аналоговото и цифровото управление:

1. Дуракоустойчива е и трудно може да се повреди дори и при голямо старание;
2. Има регулируема защита от късо във изхода, само бих добавил светодиод за индикация на късото;
3. Ключовият режим на работа на мощните транзистори води до малки мощности върху самите тях и от там до липсата на охлаждащ радиатор, което определям като ГОЛЯМО предимство, само бих добавил малък ускоряваш кондензатор паралелно на R5, с което да ги направя съвсем "студени";
4. Има защита от пренапрежения по релсите D8, получавщи се от мотора на модела и от лошо токоснемане или лоши връзки в самите релси, които биха повредили мощния дарлингтон транзистор;

Много хора ще я харесат именно заради способността й за каране с много малки скорости. Преди време имаше и световен рекорд по въпроса на някакви американци май за минимален изминат път с такова импулсно устройство за определено време(справка - Жоро)!

Недостатъци (съвсем малко):

1. Обръщане посоката на движение става с двоен ключ, или реле;
2. На нито една от двете релси нямаме чист "+", или чист "-" от греца(би могло лесно да се отстрани). Това би довело до проблем при тъпченето на макета с още електроники, но за обикновен потребител няма да има такъв;
3. Бръмченето, за което вече обясних: Да, при нормални возила с нормално бръмчащи мотори сериозна разлика няма да се забележи, ТТ отпреди 10 години означава ВТТВ, но познавме човек дето е успял да обезшуми и такива возила до голяма степен чрез специална негова си технология.  ;D

Донеси устройството и демонстрирай, много хора ще го харесат!
Поздрави!
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 24 Март 2008, 08:37:29
Сега откривам ,че съм направил малка грешка при изчертаване на схемата. :-[
Изправителните диоди от "Грец"-а не са 1N5819 a 1N5822 , но в списъка са вярните.
Ще има продължение - проби, тестване и т.н. включително и топология на печатната платка , както и снимков материал от обемен монтаж(по-лесен за изпълнение в домашни условия) но трябва малко свободно време и на мен ::)
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: schatsi в 07 Февруари 2010, 21:03:07
 ... не съм сигурен дали точно тук но ще питам...
...Започнах да окабелявам шесте сегмента от новият ми (стар) макет и се сблъсквам с един проблем (според мен)!
С две думи...идеята ми е да могат по него да се карат и цифрови и аналогови локомотиви и за целта трябва да има независими едно от друго съответните захранвания. За аналогово ще използвам захранващ блок за компютър защото той осигурява няколко изхода на напрежение с  възможности за подаване на различен волтаж на различните участъци на макета( в междугарието -12v ,на стрелките -8v , а на коловозите -5v)...Захронванията ще се влючват и изключват автоматично..т.е. когато работи аналоговато - цифровото ще е изключено.. и обратно...
   Та притеснението  ми е следното:
 Когато работи аналоговото  и  подава напрежение както следва: в междугарието -12v ,на стрелките -8v , а на коловозите -5v ,както са съответните изолирани участъци  няма ли раличните нопрежения да се срещнат  по веригата захранваща цифрово ,която е обща за всички участъци и да стане МЯУУУ...

 P.S
... ще се пробвам скоро да кача и схема...
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: schatsi в 07 Февруари 2010, 21:19:43
ето схемичка...http://schatsi1.snimka.bg/hobby/shemi-i-cherteji.471309 (http://schatsi1.snimka.bg/hobby/shemi-i-cherteji.471309)
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Gervasii в 07 Февруари 2010, 21:24:03
Цитат на: schatsi link=topic=227.msg35389#msg35389 date=1265570383
ето схемичка...
http://schatsi.snimka.bg/family/dom-i-semeyistvo.469669.17310703 (http://schatsi.snimka.bg/family/dom-i-semeyistvo.469669.17310703)
не се отваря
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: schatsi в 07 Февруари 2010, 21:29:36
пробвах и от трите ми компа...отваря се..
 :good:
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Gervasii в 07 Февруари 2010, 21:30:34
оки в ТВ сет е проблема
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Жоро в 07 Февруари 2010, 22:35:30
Е ми душа, ти си вързал всички участъци перфектно, веднага след ключа за DCC. Ще трябва на всеки участък да сложиш по ключе, което включваш когато караш DCC.
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: vlado1 в 07 Февруари 2010, 22:41:55
Така както си дал схемата наистина връзките към цифровото (16V~) ще окъсят аналоговите захр. - т.е. все едно , че си имаш един участък. А и нещо не мога да разбера идеята с комп. захранване - нали трябва да мигат да се регулират.
Иначе ти трябва нещо такова:
(http://media.snimka.bg/5528/017312035-big.jpg) (http://vladoedno.snimka.bg/hobby/n-scale.452584.17312035)

П.П. Изпревариха ме ...
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Жоро в 07 Февруари 2010, 22:47:11
Цитат на: vlado1 link=topic=227.msg35400#msg35400 date=1265575315
П.П. Изпревариха ме ...
Упс!!! Сори :blush2:
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: schatsi в 07 Февруари 2010, 22:59:25
Цитат
А и нещо не мога да разбера идеята с комп. захранване

Идеята е със съатветния прекъсвач да се включи автоматичен режим...т.е. няколко влака да се движат (тръгват, спират и се разминават ) без човешка намеса  , а в това време аз ще си маневрирам на някой от изолираните за целта коловози.. :blind:
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: schatsi в 07 Февруари 2010, 23:06:49
този левият проводник е общ за цифровото и аналоговото...доколкото сващам  ...сигурно е " - " -са...???
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: vlado1 в 07 Февруари 2010, 23:39:06
Общ - да. За цифровото и за трите аналогови участъка.
Това с "+" и "-" е нещо относително. Ако в някой от участъците искаш влака да се движи в обратна посока, то за този участък на общия проводник трябва да е "+"-са (примерно). Искам да кажа, че U1,U2,U3 трябва да могат да се регулират от +12V до -12V спрямо общия. Поотделно.

Цитат на: schatsi link=topic=227.msg35403#msg35403 date=1265576365
Идеята е със съатветния прекъсвач да се включи автоматичен режим...т.е. няколко влака да се движат (тръгват, спират и се разминават ) без човешка намеса  , а в това време аз ще си маневрирам на някой от изолираните за целта коловози.. :blind:
Със сложна работа си се захванал...


Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 08 Февруари 2010, 09:19:41
И Жоро и Владо-1 са ти отговорили.
Идеята ти е готина, прави си я за аналогово, а там където ти се събират всички 5, 9 и 12 волта от компютърният блок и се концентрира всичко, слагаш един доста голям (с доста превключващи групи) ключ ...най подходящ е тъй нареченият "галетен превключвател" и с едно завъртане , изключваш всички аналогови напрежения, обединяваш връзките им и си готов за DCC.Ако не е ясно, щом остана свободен ще ти начернтая схема с такъв ключ.
Обаче има недостатък - кабелите и дължините им нарастват главоломно...
 :hi: ;D
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Dare_Devil в 01 Март 2010, 15:07:47
И един въпрос доста настрани от темата, но не си струваше за него да пускам нова тема. Тази схема: http://www.electronickits.com/kit/complete/motor/k166.pdf става ли за захранване на модели? Колко вата консумира един локомотив (респ. колко трябва да е в състояние да осиогури захранването)?
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: optron в 02 Март 2010, 21:31:15
Ако не се лъжа, цифровите централи дават до към 2 ампера (някои и по-малко), което според инструкциите им е достатъчно за десетина локомотива. По груби сметки, при петте ампера, които тази схема е способна да даде, трябва да можеш да захраниш около 25 локомотива. Имай предвид, че тя няма защита от претоварване и късо съединение, така че работи внимателно.
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: vlado1 в 02 Март 2010, 22:58:27
Цитат на: Dare_Devil link=topic=227.msg37217#msg37217 date=1267448867
И един въпрос доста настрани от темата, но не си струваше за него да пускам нова тема. Тази схема: http://www.electronickits.com/kit/complete/motor/k166.pdf става ли за захранване на модели? Колко вата консумира един локомотив (респ. колко трябва да е в състояние да осиогури захранването)?
Относно консумацията - ето тук http://www.railwaypassion.com/?cid=93&NewsId=4 (http://www.railwaypassion.com/?cid=93&NewsId=4). В pdf-а дават, че може да осигури ток до 10A, така че при всички случаи ще стане. Не знам само при продължително късо на изхода какъв ще е резултата.
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Dare_Devil в 03 Март 2010, 11:59:33
Един 10А предпазител на изхода няма ли да е достатъчен за да се справи с евентуално късо?
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: vlado1 в 03 Март 2010, 12:17:25
Доста пъти ще се случи да окъсиш захранването. вЕрвай ми. И всеки път ще сменяш предпазител ?
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: bdz43r в 03 Март 2010, 12:34:21
При 10 А ако ще е предпазител, по-добре автоматичен.
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Best Ripper в 03 Март 2010, 21:10:27
Много внимавайте със захранванията тип "куча марка" и "нема значение, че е евтино"... Хич не са редки случаите на пробив в тях и появата на изхода на твърде нежелателни напрежения от няколко пъти над предвиденото, та чак до нивото на входното... И познайте какво става с цялата нисковолтова електротехника и електроника след него...  :spiteful:
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: optron в 04 Март 2010, 22:47:13
Това така или иначе работи с импулси с амплитуда колкото е входното. Така че и да пробие, просто локомотивите ще се разхвърчат във всички посоки. Нищо няма да изгори, най-много да има нещо счупено.
Електронна защита от късо лесно може да се направи с нискоомен резистор и транзистор. Само трябва да огледам къде трябва да се добави транзисторът.
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Dare_Devil в 05 Март 2010, 20:17:27
Много ще съм ти благодарен ако ми посочиш къде да се сложи тази защита. Ако има и начин да се върже един светодиод, който да показва, че има късо - цена няма да има.
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: KRAKOMOBILA в 01 Декември 2010, 10:17:28
Може би не тук е мястото, но реших да не отварям нова тема, а да попитам. За системата Мерклин - може ли да се използва за захранване друг трансформатор - примерно Пико, Роко или нещо подобно ? Ако не е възможно - защо ?
Титла: Re:Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Best Ripper в 01 Декември 2010, 10:33:43
Мерклинското работи с крив /променлив/ ток.  ;) За целта можеш да използваш пиковски траф.. Вариант 1 - взимаш тока от изводите за стрелки и т.н., като регулирането става с външен реостат /ама грее/ или стъпаловидно чрез използването на галетен превключвател, осигуряващ връзването на различни кондензатори последователно на товара. Втори вариант - отваряш пиковски траф и взимаш входното напрежение, което влиза в селеновия изправител /4-те зелени пластини отпред пред трафа/ - тогава получаваш регулируемо захранване както за правотоков локомотив, обаче шунтираш защитата от претоварване /червената лампа с биметална пластина/ и с всичките опасности, произтичащи от евентуални претоварвания и къси съединения на изхода.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: svetljjjo в 17 Май 2014, 23:41:54
някой пробвал ли е да сложи кондензатор на тея аналогови захранвания на пико ?!?
От личен опит ви казвам направо ще се смаете от резултата локомотивчето му щръква коминчето и му се накострежват пантографчетата  ;D
Сериозно пробвайте просто ми е адски странно защо такава реномирана марка като пико не го е направило това отдавна .
Има една особеност кондензатора 1000mF 35v  електролитен а може да се сложи и 2200 пак за 35 волта трябва да бъде поставен на изхода + и - на самия изправител тоест греца не на изхода на захранването към релсите защото там + и - си сменят местата като въртите на ляво и дясно.
Иначе казано трябва да отворите захранването и да намерите + и - това са 2 кабелчета които влизат в превключвателя който им разменя местата в зависимост на къде е завъртян.
Аз имам 2 захранвания едното е толкова дърто че е със селенов изправител другото е от по близското минало с диоди .
След монтажа на кондензатора просто нещата коренно се променят локомотивчето вече може да се движи супер бавно без него не можеше да го прави .И освен това движението му става много по гладко.
И това е нормално като се има предвид че моторчетата са постояно токови и колкото по малко пулсаций има захранването толкова по добре работят.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: widowmaker в 18 Май 2014, 12:50:00
Предимствата на пулсиращото изправено напрежение пред филтрираното с кондензатор е,
че локомотивът има много по стабилен ход при малки обороти на двигателя.
Получава се така, че магнитното поле заради токовите пулсации "рита" ротора и той
е в състояние да се движи равномерно дори и при доста по ниски обороти,
сравнено с движението при захранване от филтриран източник.
С широчинно импулсна модулация се получават най добри резултати,
при нея могат да се настройват честотата и ширината на импулсите.

П.П. Бива да прочетеш малко, преди да постваш, тази тема е дискутирана тук, в тоя форум.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Mixy в 18 Май 2014, 16:48:33
Цитат на: svetljjjo link=topic=227.msg95106#msg95106 date=1400359314
... странно защо такава реномирана марка като пико не го е направило това отдавна.

Това за марката Piko е реторичен въпрос, нали?  :spiteful:

А иначе, филтрирането вероятно може да подобри работата на някои видове моторчета и да влоши ходовите качества при други - зависи от типа, оборотите, редуктора и т.н. Общо взето управление с ШИМ при влакови модели май наистина е най-доброто за момента.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: svetljjjo в 02 Юли 2014, 00:54:25
Може ли да видите тези 2 устройства които ще ви покажа и кажете как ви се струва ще вършат ли работа

http://olx.bg/regulator-na-oboroti-za-postoyanno-tokovi-motori-dvigateli-i-drugi-30-a-pvm-pvm-shim-impulsen-i40399797

това с малко пазарлъци може на 17 лв да го взема но е китайско от всякъде


http://www.sirius-pcb.com/index.php?lng=BG&mod=catalog&show=882

това изглежда по добро но и цената му вече е 36 лв сглобено и тествано или 30 лева на комплект за сглобяване или 18лв само платка схема и контролер програмиран.

Как мислите ще могат ли да вършат работа за аналоговите локомотивчета ?!?
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 02 Юли 2014, 08:24:48
И двете вършат много добре работата за която са предназначени.
Жалко, че не са комплектовани и с трафовете към тях, щото те са си перо в бюджета.
Второто на "Сириус" не е китайско, а родно българско производство - познавам хората.
То обаче е без охлаждащият радиатор, но така може да бъде монтирано навсякъде по избор.
Обикновенно е на гърба на алуминиева кутия която има почти всяка машина.
Ти какви двигатели ще задвижваш с тези блокчета?

ПП. То и второто е чисто българско - Мултиинжинеринг са ми съседи по фирма!
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: svetljjjo в 02 Юли 2014, 20:13:50
Аз искам да го ползвам за захранване на влакчета
Стово вэпрос за пико джуниар и лима
всички локомотивчета са с подобни постояно токови четкови моторчета с роторна намотка и постоянен магнит за статор .

Ако някой е компетентен да каже нещо и за честотата каква трябва да бъде струва ми се възможно най ниска
Това над 1 кхц ми се струва вече доста висока честота .
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: bdz43r в 02 Юли 2014, 23:23:55
Ще върши работа, макар да ми се струва... странно, да захранваш 2 W двигателче с контролер за 120 W. Но пък и радиатор няма да му трябва.
Отделно ще трябва да помислиш за захранване на регулатора: трансформатор, изправител евентуално с филтър или пък импулсно захранване, както и превключвател за посоката на движение.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: svetljjjo в 03 Юли 2014, 00:37:23

Аз искам ако някой си захранва неговите композиций със ШИМ да каже
Да сподели за честотите защото тези единия е с фиксирана честота и само променяш запълването на импулсите другия по скъпия има 3 честоти.
Вие вашите с какво ги захранвате ?!?
В момента аз съм с един регулируем траф пико фз1 мисля че е имам и още един голяма боза с 2 фиксирани напрежения 6 и 12 в
Но не ми харесва как се движи не съм доволен на ниски напрежения около 5в трябва да е пулсиращо а при над 7в вече по добре върви като е филтрирано с голям кондензатор . Това съм го установил от вече сумати каране .
Освен това и трасето оказва влияние то не е перфектно има участъци с по добър и по лош контакт и това оказва влияние вижда се как забавя и забързва.
А за тея устройства пише че следят тока уж и ще допълнят или намалят запълването за да подържат постоянна консумация.

Иначе като няма обратна връзка от мотора към ШИМ аз не виждам по друг начин как ще подържат постоянни обороти .
Все пак аз съм само радиолюбител де не съм професионалист .
а това питам някой да сподели компетентен.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: mitko0888 в 03 Юли 2014, 07:49:25
Цитат на: svetljjjo link=topic=227.msg95614#msg95614 date=1404337043
на ниски напрежения около 5в трябва да е пулсиращо а при над 7в вече по добре върви като е филтрирано

Много хубаво си го установил. Както по-гори ти беше отговорено, това зависи от моторчето и едно хапче за всичко няма.

Пулсиращото при теб е 50 или 100 Hz. С високите честоти не печелиш нищо от движението на моторчето. Само транзисторите работят в ключов режим и моторчето на бръмчи. Задължително трябва да имаш регулиране на запълването на импулсите и регулиране на амплитудата. За да можеш да караш добре всякакви моторчета. Разгледай из моите клипчета в youtube за бавно движение - 0 - 100% при 100Hz и 0 - 14V. За честотата - можеш да си пробваш да променяш от 20 до около 300 Hz, но е доста по-сложно а и трябва трето копче. Старите мотори, вкл. и на flm, тръгват на 30% при увеличаване на напр. от 0 до около 7В, след това на процентите до 100. Роко върви добре само с рег. на запълването, а напр. отговаря на макс. моделна скорост, напр. 5 или 10 волта. Мабучи работи най-добре при постоянно напр., само при тръгване (напр. 2 волта) може да потеглиш с ШИМ от 0 до 100%. И т.н. Най-важното е добро стабилизиране на амплитудата (нулево изх. съпротивление) - дори и само със стабилизатор - 317 - ще имаш по-добър ход от ШИМ на пико (той е на 160 херца). Ако можеш да го направиш отрицателно изх. съпротивление (обратна връзка) - става най-добре. Beck emf също върши работа, но трябва да сложиш и процесор.
А прекъсването на контактите се оправя много лесно - хубав спирт (изопропил) и клечка за уши или парцал. Или декодер с powerpack.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: pach в 03 Юли 2014, 08:57:49
 :scratch_ones_head:
1. Разглоби, измии със спирт и въобще почисти старите локомотиви след което ги смажи с нова
силиконова грес (2 лв в конрад за 5 куб.см спринцовка) всички зъбни предавки и лагеруване на оси и колооси.

2. Щом като държиш на ШИМ, добре е честотата му да е поне 18 кНZ и нагоре, за да не чуваш двигателчето.

3. Тук пишеш, ама видяли тази тема по-напред (?) и щом като си радиолюбител би трябвало и това да ти свърши работа - проверено е в практиката
и с промяна на един кондензатор е вдигната честотата - работи перфектно.
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,227.msg2562.html#msg2562

4. Ние ако сме на аналогово захранване са ни оправени локомотивите (виж т.1 горе) и си ги караме със
стария и перфектен FZ-1 (почисти му и на него вътрешните пластини на регулатора - окислени са сигурно)

5. Щом си радиолюбител значи четеш освен да сглобяваш - прочети тук повечето теми (на форума) и може би
ще се ориентираш постепенно и към цифрово захранване като алтернатива. Тогава ще можеш и да ползваш
"върхът на сладоледа" - настройка на всеки двигател индивидуално и пълноценна Bаckemf ти решава проблема от раз.

6. Ние очаквай много то старите двигатели - най-вероятно са им нарушени магнитните характеристики и са за изхвръляне.
повече по този въпрос може да намериш и тук:

"Частично размагнитване на статора  в двигателчето.
 Често то се получава при неговото неправилно съхранение - например в една
 кутия с други двигатели (които също имат магнити).
..........
      Саморазмагнитване се наблюдава по-често пък при по- старите типове електромотори,
които ползват слабите железни магнити (за разлика от съвременните керамични или неодимови).
Принципно такива двигатели могат да се „намагнетизират“ на ново,
но това е излишно, трудоемко и доста ...анахронично.
.......
А при старите двигателчета също така ........" (http://railwaymodel.blog.bg/hobi/2012/11/20/.1022273)
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: svetljjjo в 04 Юли 2014, 16:32:43
намерих в магазина на елимекс ето това

http://www.elimex.bg/userfiles/editor/file/techspecificationspdf/4/48537.pdf

ето и страницата с цената от 24 лв
http://www.elimex.bg/product/41392/kit-k115-regulator-za-postoyannotokov-motor.html

Кас мислите ще върши ли работа
Мисля да го захраня от компютърно захранване +12в
мойто което имам дава 8 ампера на 12в
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: Best Ripper в 04 Юли 2014, 22:26:36
Имаш ли представа, честно казано, че стреляш с оръдие за слонове по врабци??? С тия "горди" 8 ампера ток имаш ли представа колко локомотива могат да се захранят /но не и да се управляват едновременно в аналогов режим/??? За къф .... търсиш някакви захранвания по няколстотин вата, след като един най-обикновен пиковски траф FZ1 или FZ2 дава до 1,2 ампера, а с тях можеш да захраниш поне 4-5 локомотива от Н0 в аналогов режим?  :blind: Или си открил някаква нова "топла вода" да управляваш едновременно 25-30 локомотива в аналогово?
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: svetljjjo в 05 Юли 2014, 00:09:59
Човек аз не търся мощност те такива параметри дават на устройството
и тея 8А са параметри на компютърното захранването а то е от най слабите едвам 200W
И да наистина карам 3 аналогови локомотивчета едновремено по едно трасе елипса и 3 кръга взаимносвързани със стрелки и е голяма забава  ;D
особено като се засечът и не ми дадът възможност или аз се забавя да превключа стрелките и стават жп аварий.

Да до сега и в момента си ги карам с траф FZ1
но на ниските обороти не вървят добре не ме кефи как тръгват трябва им повече моштност да тръгнат после може да се намали но има моменти в които спират и трябва да ги побутне човек че да тръгнат пак или трябва да вдигна тяговото напрежение.
За това искам да пробвам с тоя прословут шим дали наистина може това което пишат за него .
Утре ще ми го доставят и ще кажа какви са резултатите.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: svetljjjo в 05 Юли 2014, 12:17:57
Взех устройството и го тествах резултатите са доста добри .
Локомотивчето вече може да се движи доста по бавно но което е по важното даже и след като го спра с пръст и си махна пръста то тръгва с трафа това не се получаваше налагаше се да се побутне или да му вдигна напрежението.
Освен това точно това конкретно устройство е и с двупосочно управление от средата на потенциометара до края пуска в едната посока от средата до началото в другата не се налага да се слагат допълнителни ключенца за обръщане на посоката.

Ето няколко данни от замерванията

С ШИМ локомотива тръгва при 3,8В а с трафа са нужни към 5В за да тръгне после може да се намалят на 4,8В
Максимума на ШИМ е 10,8В при 12В входно напрежение
Като при тези 10,8В по преценка на око мисля че локомотива се движи като при 15В от трафа
ШИМ регулира както споменах по горе от 0В до 10,8В и в двете посоки

Като конструктивен недостатък може да се посочи че потенциометара е обикновен а щеше да е добре да беше сложен такъв със средна точка.

Като извод може да се каже че комбинацията от компютърно захранване и този ШИМ е доста по добра и най важното по евтина
от обикновения пиковски траф.
Защото ШИМ струва 24лв + около 10лв за едно най обикновено ком захранванеот продавалник =34лв
А само за траф в продавалник и то втора употреба на поне 30 години искат по 35лв

А аз в понеделник ще потърся 100к потенциометър със средна точка защото знам че има за да ми стане удоволствието наистина пълно  ;D

Да допълня само и още едно интересно явление на ШИМ
вагоните почват да светят много преди момента на тръгване на локомотивите и то ярко както си е при нормално захранване . Явно заради ниската консумация на светодиодите и комбинацията стабилизатор и кондензатор.
Могат да се спрът локомотивите а вагоните да продължът да светят като при цифровото управление  ;D
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: kossis в 26 Ноември 2015, 12:22:56
Имам въпрос относно тези цифрови захранвания. Моята скромна колекция е от аналогови машини-правотокови.

Въпроса ми е може ли правотоковите машини да се карат по цифровизирана линия на променливо ?

Незнам дали съм разбрал правилно, но при цифровите управления, линията  се захранва с променливо напрежение. А по горе в темата прочетох че машина може да се кара без декодер по променливотокова линия. Самоче не разбрах каква е машината-с какъв мотор е.

Интересно ми е какво представляват точно тези цифрови управления и как работят.
Титла: Re: Източници на напрежение-проблем!
Публикувано от: svetljjjo в 29 Март 2016, 02:57:30
Ако питаш за захранвания от типа ШИМ контролери за които се говори по горе
да то точно за такива локомотиви става въпрос .
Само едно уточнение
те не са променливо токови те пак са постояно токови но пулсиращи.
За захранванията става въпрос .
 Има разлика голяма между променливо и пулсиращо напрежение.

ПП
След доста експерименти с вече над 60 локомотивчета с които се сдобих в течение на времето
може да се каже че най добри резултати се получават при честота около 100Hz на шим контролера
Още по впечатляващо е ако от 0 до 5 волта е 50Hz и над 5в вече да превключва на 100Hz
това го видях от захранване Arnold a442608
за съжаление обаче е доста слабичко само 7,5VA и като му пуна някой от по тежките и мощтни локомотиви
в комбинация с осветени вагони и то кляка доста  ;D