Железопътна катастрофа в Гармиш-Партенкирхен: Мерките за намаляване на разходите очевидно са били по-важни от безопасността — Вътрешният доклад от разследването на компанията Deutschen Bahn (DB) нетз. систематично е игнорирала констатациите за „серийни дефекти“ в бетонните траверси.
Петима загинали, много ранени, някои от които страдат и до днес: Това е резултатът от ужасяващата железопътна катастрофа на 3 юни 2022 г. в Гармиш-Партенкирхен. По това време регионален влак, пътуващ за Мюнхен, дерайлира поради дефектни бетонни траверси. Няколко вагона се сринаха в насип. Спасители се сблъскаха с ужасяваща сцена.
Сега е установено това, което преди това е било значително количество доказателства: Инцидентът е бил „предотвратим“. Това е заключението на вътрешен доклад за разследване на Deutsche Bahn (DB), чиито „ключови констатации“ са предоставени на Süddeutsche Zeitung. Докладът заключава, че не само железопътната мрежа на железопътната линия е била и остава частично разрушена, но и системата на железопътната линия за поддръжка и безопасност по линиите е била частично разрушена.
Твърди се, че двама членове на борда на DB Netz са се провалили
Според доклада от разследването, железопътната катастрофа се дължи на предполагаемо неправомерно поведение на железопътни работници на място, но и на системни пропуски в държавната железопътна компания. Твърди се, че мерките за намаляване на разходите са били по-важни от безопасността.
Издирването на отговорните за железопътния инцидент се простира до върха на тогавашното дъщерно дружество на държавната железопътна компания DB Netz. Двама членове на борда на директорите на DB Netz са се провалили. Това е заключението на адвокатската кантора Gleiss Lutz, която разследва причините и причините за инцидента от името на железопътната компания. Gleiss Lutz пише, че двамата членове на борда по това време са били наясно със „серийни повреди“ по бетонни траверси от конкретен производител, както и с „повредени участъци от други производители“. Двамата мениджъри също са знаели, че тези „серийни повреди не са били изяснени“. По-специално, не е било ясно „кои конкретни бетонни траверси (тип, производител, година) са били засегнати“ и как ще се развият пукнатините в тези траверси.
Резюмето на доклада от разследването съдържа много допълнителни констатации относно системния провал в железопътната линия и предполагаемия провал на двамата тогавашни членове на борда на DB Netz. Двамата мениджъри са били наясно и с това, че рисковете, породени от траверси от определен производител, са свързани със система за поддръжка на железопътната мрежа, лишена от „резерви за безопасност“. Това е било особено вярно за регионалните мрежи по това време. Регионалните железопътни мрежи на железопътната линия са били „недофинансирани в продължение на десетилетия“. Инфраструктурата е била „остаряла и порутена“, „включително на мястото на произшествието“.
Сроковете за инспекции не са били спазени.
Отговорните членове на борда на DB Netz също са имали „многостранни индикации“, че разпоредбите за поддръжка на горната конструкция (баласт, траверси, релси) като цяло, както и разпоредбите за бетонните траверси в частност, са били нарушавани в значителен брой случаи в рамките на железопътната линия. Сроковете за инспекции и подмяна на бетонни траверси не са били спазени. Освен това е имало нарушения на изискванията за документация. В резултат на констатациите относно рисковете, свързани с бетонните траверси, за двамата мениджъри е трябвало да е очевидно, „че подобни нарушения допълнително увеличават рисковете за безопасността, породени от повредените траверси“.
Въпросните мениджъри не предприеха никакви мерки за изясняване на рисковете, свързани с конкретни траверси, „въпреки че значението на серийните повреди за безопасността беше очевидно“. Траверсът е компонент, свързан с безопасността. Повредите биха могли да доведат до „конкретен риск от дерайлиране“. Според доклада от разследването, специализирани отдели в железопътната компания вече са препоръчали национална програма за подмяна на определени траверси през 2016 г. Отговорните мениджъри на мрежата отхвърлиха това предложение, „без да го използват като възможност за достатъчен, систематичен подход към проблема с повредените траверси“.
Според вътрешния доклад, надзорният съвет на настоящата мрежова компания, DB Infrago, е решил, на този фон, да предяви искове за отговорност на директорите и служителите срещу двамата членове на борда на DB Netz, отговорни по това време. Други членове на борда на DB Netz са били ангажирани само от време на време с проблема с повредените траверси. Значението на проблема е останало скрито от тях, според ключови констатации на Gleiss Lutz, получени от SZ.
Рискът е бил още по-голям.
Адвокатската кантора също така заема твърда позиция спрямо отдела за отговорност за проектиране на коловози на DB Netz. Те имаха множество индикации, че определени траверси „представляват риск за безопасността“. Въпреки това не бяха предприети подходящи мерки за безопасно управление на тези рискове. Напротив, през 2015 г. отделът за отговорност при проектирането на коловози „още повече увеличи“ риска, породен от траверси от конкретен производител. Съответната директива, според нея,
https://archive.ph/xQtTm#selection-709.0-771.430