Последни публикации

Страници: 1 [2] 3 4 ... 10
11
След няколко месеца ще станат и при мен 4 години, откакто съм изпратил капаро, шаси-донор с нова печатна платка със звуков декодер, както и още 4 локомотивни печатни платки за монтаж на декодери - за останалите 4 локомотива, които Краси каза, че прави. И аз все още не съм видял модел, макар, че Краси ми изпраща снимки от време на време.

След предното ми мнение получих отговор от Краси и няколко снимки - на буферната греда и на коша отвътре.

Аз мога да съм много търпелив, което е в момента за този модел. Все още предпочитам да получа завършен модел, отколкото да си взема обратно капарото и донора. Май има някаква надежда да получа модел...

Иван
12
Гледам, че никой не ти отговаря. Аз лично си взех капарото от него обратно - тъй като за 4 години от превода им не получих нищо като модел, а реално не виждам и да се работи нещо по тях.
13
Железопътен моделизъм | Railway modelling / Re: Новости от PIKO
« Последна публикация от pach - 08 Юни 2025, 12:56:37 »
Едно представяне от най-атрактивният магазин за мнозина български хобистти, показващ един модел на ПИКО:
https://youtu.be/IW0kyQC1Kxg?si=R_lxOxzohJ6yv8Jf
Явно имам някаква слабост към този симпатичен локомотив (BR-91.3....или пруски Т-9), та съжалявам, че е само в Н0 (за сега :spiteful:). Озвученият вариант, явно вече е и синхронизиран с движението на модела, което е още едно голямо изкушение! (поне за мен)
14
С "Родопската гъсеница"
до най-дългия въжен мост у нас

5 юни


 Как да обиколим красотите на Източните Родопи с влак - в новия епизод на "Накъде с БДЖ"
Железопътната линия от Димитровград до Кърджали преминава през изключително живописен маршрут, разположен успоредно на язовир Студен кладенец и разкриващ величествени гледки, достъпни единствено по два начина - с влак или пеша.
На любителите на туристическите разходки с влак ще им отнеме малко повече от два часа да пропътуват разстоянието от Димитровград до Кърджали, но едновременно с това да се насладят на незабравимо красиви гледки. След спирка Калоянци трасето на влака преминава през недостъпни за автомобилите, далеч от шосейната мрежа, места до самия бряг на язовир Студен кладенец и достига до достойни за художествени изображения картини. На много места железопътното трасе буквално си пробива път между скални образувания, широки точно толкова, колкото да може влакът да премине през тесните отвори. Но това е изживяване, което не може да се опише с думи, а просто трябва да се види.

 Въженият мост към село Лисиците
На около 300 метра от спирката на влака Момина скала се намира най-дългият пешеходен въжен мост в България, до който се достига през гориста пътека. Самият мост е с дължина 260 метра и е единствената връзка с цивилизацията на жителите от село Лисиците, което се намира на другия бряг на язовира. Селото е едно от малкото останали недокоснати от съвременната цивилизация, без асфалтови пътища, до което няма достъп на автомобили, и смело може да се каже, че природата там е изцяло в натуралния си вид. Някои от останалите около 15 местни жители всеки ден ходят пеша през моста до най-близкото село Широко поле, за да си пазаруват продукти, които не могат сами да си произведат.
Крепост „Моняк“
„Моняк“ е сред най-големите и известни средновековни крепости в Родопите. Тя е разположена над река Арда и над язовир Студен Кладенец в Източните Родопи, на над 550 метра надморска височина, което я прави една от най-високите крепости в Родопите. Останките от крепостта, крепостната стена, осемстенната кула и резервоарите за вода са изградени през XII век. Запазената част на външната крепостна стена е с дължина над 270 метра и на места достига 8 метра. Крепостта е имала важна стратегическа роля, тъй като е пазела прохода Железни врата и подстъпите на средновековния град, разположен около манастира „Свети Йоан Предтеча“ в днешния град Кърджали.
С достигането на най-високата точка се забелязва как на места скалите под крепостта са почти отвесни, благодарение на което се разкрива величествена панорамна гледка в почти всички посоки. Оттам се вижда целият град Кърджали, въженият мост към село Лисиците, а също и устието на река Върбица, най-големият приток на река Арда.
Скално култов комплекс „Чит кая“
Предполага се, че местността е светилищен комплекс от времето на Траките, където е изградена крепост от камъни без спойка, заемала билото на продълговат връх със стена с площ от около 1200 кв. м., като част от тракийската отбранителна система. От запад и юг върхът е естествено защитен, тъй като възвишението е с отвесни стени, а скалният масив, върху който е разположена крепостта, е ограден от три посоки с вода, като е най-достъпна откъм изток/североизток, където е и изградена крепостната стена.Чит Кая, което в превод от местен турски означава „зиданата скала“ (от чит – зид, дувар и кая – скала), е уникален археологически, културен и природен обект. До него се достига пеша по въжения мост до село Лисиците. Най-популярният маршрут започва от чешмата в селото, в близост до моста, и предлага великолепни гледки към язовира. Живописният преход е с продължителност около един час до самия връх.При достигането на местността се забелязва впечатляващ скален венец с уникални естествени образувания, наподобяващи пирамиди, гъби, фигури на животни и хора. От височината се разкрива изключителна гледка към водната площ на яз. Студен кладенец, крепостното плато Моняк, гр. Кърджали и устието на река Върбица. В най-горната си част е разположен добре оформен скален стол, в който можете да се настаните удобно и да наблюдавате предлаганите красиви гледки на околността. Необезпокоявани от хората, в скалите обитават множество редки птици, сред които можете да забележите и белоглав лешояд.На стръмните скали от южната страна на скалния масив са издълбани приблизително 50 на брой трапецовидни ниши – типичен елемент от тракийската скално-култова архитектура. Нишите са подредени в три реда, като някои са частично разрушени поради ерозия и атмосферни влияния, но запазват характерната си форма.
https://youtu.be/n0b8l9O_6zY?si=XF1O2wNkvtESUvR9
Още любопитна информация за забележителностите в Източните Родопи, достъпни лесно с влак - в поредния епизод на "Накъде с БДЖ".
https://www.bdz.bg/bg/c/nakde-s-bdzh
Аз вече се абонирах за канала в Ютюб.

15
...е как ще се съберат книгите ми там?
16
Понеже ми кичат списанията от FREMO на оградата, а времето не винаги е благосклонно към хартията, та реших да релизирам една пощенска кутия.
Няма модел, няма серия, няма администрация, няма мащаб, а само идея.





17
Кметство с.Вакарел

???? ПАРЕН ЛОКОМОТИВ №01.23 И ЦАРСКИЯТ ВАГОН ИДВАТ ВЪВ ВАКАРЕЛ!

???? 22 юни (неделя) | Гара Вакарел
???? По случай Народен събор „Пресвета 2025“
Скъпи приятели,
на 22 юни Вакарел ще преживее не просто събитие – а истинска жива история!
С трепет ви съобщаваме, че легендарният парен локомотив 01.23– ще пристигне на нашата гара, теглейки не кой да е, а царския вагон 057 от „Корона експрес“! ????????
????️ Тръгване от Централна гара София: 09:05ч.
????️ Обратно от гара Вакарел: 16:30ч.
???? Билети- скоро онлайн в сайта на БДЖ, както и на всички билетни каси в цялата страна.
????️ С БДЖ, влакът не е просто транспорт – той е връзка между поколения. Благодарим!
Гара Вакарел – нашият символ, спомен и връзка с корена – отново ще ехти от свирката на парата, от стъпки, детски смях и въздишки на носталгия.
???? Сърдечна благодарност на нашия генерален спонсор – ECO PETROL, благодарение на когото това вълшебство ще стане реалност.
Елате с децата си. Елате с бабите си.
Посрещнете влака, както някога посрещахме мечтите си – на гарата.
❤️ Сподели с приятели – това е момент за поколенията!



https://www.facebook.com/profile.php?id=100064670952997



18
България е разделена на три жп лота, всички печеливши линии са в един лот.

Пускат поръчката за избор на превозвачи до края на юли, договорите с изпълнителите ще са за 12 години
Лили Границка
Железопътните превози в България се разделят на три лота - западен, северен и южен. Всички печеливши линии, сред които от София до морето, плюс експресни, бързи и международни влакове са включени в западния лот с център столицата.
Това предвижда проекта за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната. Той беше публикуван от Министерството на транспорта и съобщенията.
Дава се възможност всеки от лотовете да се обслужва от съответното регионално депо (София - западен лот, Горна Оряховица - северен лот и Пловдив - южен лот).
Трудовите договори с работниците и служителите от настоящия жп оператор - "БДЖ-Пътнически превози", няма да бъдат прекратени. Те ще преминат към новите оператори на обществената железопътна услуга, уверяват от транспортното министерство.

Изпълнението на договорите ще се извършва чрез собствен и/или нает подвижен железопътен състав, както и с такъв, предоставен от държавата на избраните изпълнители.
Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижният състав в състоянието, в което е получен.
Планираната продължителност на договорите е 12 години. Заложено е началната дата на изпълнение ще бъде 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г. Това на практика означава, че и през следващата година държавният оператор "БДЖ-Пътнически превози" ще продължи да обслужва жп линиите.
През юни Министерството на транспорта и съобщенията ще проведе разговори с всички заинтересовани страни, в това число със синдикалните организации, неправителствения сектор и други, за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура за обществен железопътен превоз на пътници.
Трите лота
В западния лот с депо София включва движението на експресни влакове от столицата до Варна и Бургас, както и до Петрич и по направлението Горна Оряховица - Русе. По същите направления ще се движат и бързи влакове. Международните и нощните бързи влакове също ще се обслужват от западния превозвач.

В северния лот с депо Горна Оряховица са включени бързи влакове по направленията Русе - Варна, Русе - Горна Оряховица - Карлово – Пловдив. За северния превозвач са оставени пътнически влакове, които обслужват североизточната част на страната. Най-дългото направление, по което ще се движат пътнически влакове на северния превозвач са от Русе през Горна Оряховица до Димитровград, и от Русе през Синдел до Бургас.
В южния лот са включени бързи влакове по две направления. Едното е от Пловдив - Стара Загора - Карнобат - Варна, а другото от Пловдив - Горна Оряховица - Варна. Пътническите влакове ще се движат по направлението Пловдив - Карлово - Стара Загора - Карнобат - Бургас.
Влаковете в обема на поръчката
Експресните влакове ще са първа и втора класа, като всички места ще са с резервация. Ще се движат със средна от най-малко 80 км/ч и ще обслужват маршрути от над 100 км в посока. Те ще обслужват само градове с над 20 000 души население или на кръстопътни гари.
Този пазарен сегмент понастоящем не е част от предоставяната сега обществена услуга и няма достатъчно наличен подвижен състав, който е подходящ за извършването ѝ. Предвижда се поетапно да се въвежда от първата година на новите договори с превозвачите, в зависимост от възможността да се осигури подходящ подвижен състав и капацитет на железопътната инфраструктура.

Бързите влакове също ще са първа и втора класа, с резервация на всички места и ще обслужват маршрут над 100 км в посока и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и в момента. По-голямата част от бързите влакове ще се обслужват от западния превозвач.

Пътническите влакове са с маршрут до 200 км в посока и ще обслужват всички гари и спирки по маршрута. Този пазарен сегмент се изпълнява и сега. Те ще обслужват регионални и крайградски линии. Крайградски пътнически влакове са с маршрут до 100 км в посока и обслужват крайградските зони на административно-икономическите центрове.

Международните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места, с маршрут, който пресича държавната граница и обслужващи част от гарите и спирките по маршрута в страната. Този пазарен сегмент сега се изпълнява на българска територия, като в състава на влаковете се включват допълнителни вагони, които превозват пътници в рамките на страната. Предвижда се запазването му и прецизиране на начина на покриване на нетния финансов ефект от изпълнението му на територията на страната.
Нощните влакове са с първа и втора класа, с резервация на всички места и ще предлагат легла или кушети за преспиване с маршрут над 100 км, който пресича или не пресича държавната граница.
Достъп до подвижен състав
Предвижда се изпълнението на договорите да бъде осигурено чрез собствен или нает подвижен железопътен състав, както и с подвижен състав, предоставен от държавата.
Подвижният състав, който ще бъде предоставен на избраните превозвачи за безвъзмездно ползване, ще бъде определен пропорционално на обема на услугата, която ще се извършва за съответната обособена позиция, спрямо обема на обществената услуга за цялата страна.
Подвижният състав, който се предвижда да бъде осигурен от държавата.
По отношение на подвижния състав, който е собственост на "БДЖ-Пътнически превози", новоизбраните изпълнители ще имат възможност да го закупят или наемат на пазарна цена. Пазарната цена ще бъде не по-ниска от определената от независим оценител, намалена с всяка сума на компенсация от държавата, предоставена на настоящия превозвач под формата на субсидия за компенсиране на задължението за превоз на пътници и/или капиталов трансфер, получена от него във връзка със съответния подвижен състав.
До доставката на новия подвижен състав избраните превозвачи трябва да организират изпълнението на услугата чрез собствен или нает подвижен железопътен състав.
Не се допуска избраните превозвачи да използват подизпълнители.
Най-ниска цена - ще е критерият за избор на превозвачите по трите лота.
При изпълнение на договора се предвижда възможност за изменение на тарифата за превоз на пътници. Това може да става веднъж на всяко тримесечие с индекса на инфлацията. Цените на билетите ще могат да се променят и при трайно и чувствително увеличение на цените на горивата, електроенергията, инфраструктурните такси и другите продукти и услуги, които надхвърлят с повече от 5% увеличението на индекса на инфлация.
Срок за провеждане на процедурата
Плановете са обществено обсъждане на проекта за обществен железопътен превоз на пътници да продължи до 1 юли 2025 г.
След това тя ще бъде изпратена за съгласуване на документацията с Европейската комисия ( 4 юли - 18 юли 2025 г.).
Процедурата за избор на жп превозвачи трябва да бъде публикувана до 31 юли, а срокът за подаване на оферти да е до 30 октомври 2025 г.
Плановете са до 20 ноември да има избрани изпълнители и до края на годината да бъдат сключени договорите с тях. Това ще се случи при условие, че няма обжалване на процедурата.
Периодът от подписването на договорите с избраните превозвачи до началната дата на изпълнение е срокът за мобилизация на изпълнителите, което ще бъде между половин и една година в зависимост от сключването на договора. Периодът на мобилизация няма да бъде включен в срока на договора, който е 12 години. През този период Министерството на транспорта и съобщенията не планира да извършва авансови плащания към изпълнителите.
Началната дата за изпълнението на договорите е заложена да бъде 13 декември 2026 г.
19
Гроздан Караджов от влака Мездра-София: Извинявам се на всички пътници на БДЖ за условията, в които пътуват
Транспортният министър нареди във влаковете да има бистро, сапун и работещ климатик
14:11 ч. 02.06.2025
Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов набеляза редица проблеми в БДЖ при пътуването си с бързия влак от Мездра до София, тръгващ от Варна.
Той отбелязва, че влакът е пристигнал само с 9 минути закъснение, заради ремонт по трасето. По думите му обаче 7 часа и половина за път от Варна до София е все още твърде много и времето трудно може да се съкрати съществено.
Караджов отбелязва още, че във влака WiFi няма (никъде в БДЖ няма), нито бистро или вагон-ресторант, което според него е „абсурдно".
Министърът отчита, че проблем с купуването на билети няма – и онлайн, и от автомати по гарите, и на български, и на английски. Купих си билет лесно и удобно както онлайн, така и от автомат. Според министъра мобилната версия на сайта на БДЖ работи перфектно, като показва къде се намира влакът и колко е закъснението, ако има такова.
Като проблем Караджов посочва, че ако си изпуснете влака по вина на БДЖ, ще трябва специално да минете през касите на гарата, за да ви презаверят билета. Иначе рискувате да бъдете глобени.
Транспортният министър отчита и трагичното състояние на гарите.
„Гара Мездра е ключова гара, но там дори няма тоалетна за пътниците. Или по-скоро има нещо с такъв надпис, което, слава Богу, е заключено, предвид вида му. Гара София-север е в долу-горе същото състояние“, казва той.
В резултат на пътуването, министърът посочва няколко неща, които трябва да бъдат извършени:
1. Всички влакове да се приведат в адекватно за пътуване състояние – подовете да бъдат почистени, прозорците измити, всякакви петна – премахнати. За това има пари, има и хора, които получават заплати, за да се грижат за чистотата.
2. Във всеки влак за дълги разстояния да има служител на БДЖ, който да е отговорен за състоянието на вагоните преди потегляне на композицията. Поне един час преди тръгване на влака трябва да се осигури безупречна чистота, работата на климатиците, течен сапун в тоалетните, хартия и др.
3. Да има стюард, който да отговаря за чистотата по време на пътуването и да следи интериорът да не се цапа, драска или поврежда. В БДЖ работят достатъчно хора, за да може да се отдели персонал за това.
4. Към всеки бърз влак за дълги разстояния да има бистро. В момента БДЖ разполага с 10 такива вагона, които са достатъчни за покриване на тези линии.
5. Всички климатици във влаковете с вагони, снабдени с такива, трябва да работят нормално. Още повече, че на този тип вагони прозорците не се отварят. Факт е, че има и още един проблем - новозакупените стари вагони се нуждаят от модификация, за да работят у нас. Но е факт и че климатиците често не работят просто защото не са заредени с фреон.
6. Както направихме с обхода на линията София-Бургас, и по линията София-Варна ще бъдат идентифицирани участъци, където скоростта на влака е излишно намалена, за да можем да съкратим времето за пътуване. Радвам се, че с машинистите от влака, които от години пътуват по тези линии, имаме консенсус къде какво може да се направи.
7. НКЖИ трябва да ми даде до края на седмицата списък с гарите, на които не е правен ремонт последните 20 години, за да се види къде, какво и кога може да се направи, за да се подобри положението. Тук бързи резултати не можем да очакваме, заради липсващо финансиране, но все някога трябва да се почне.
Следващото пътуване на Караджов ще е с крайградски пътнически влак.
Накрая министърът поднася извинения към всички пътници на БДЖ за условията, в които пътуват в българските влакове. Извинения и към редовите железничари, които въпреки, че съвестно изпълняват задълженията си, понасят основателните критики на пътуващите, посочва още Караджов.
20
Лoĸoмoтиви зa нaд $500 милиoнa щe пpeвoзвaт виcoĸoĸaчecтвeнa жeлязнa pyдa oт нaxoдищeтo Cимaндy, Гвинeя
Aвтop: mоnеу.bg
02.06.2025
Изтoчниĸ: Rіо Тіntо
Πpoeĸтът зa жeлязнa pyдa Cимaндy дocтигнa вaжeн eтaп c пpeдcтaвянeтo нa пъpвитe cи тeжĸoтoвapни лoĸoмoтиви, cъздaдeни cпeциaлнo зa цeлтa. Инфopмaциятa идвa нa фoнa нa дaннитe, чe в ĸpaя нa гoдинaтa щe бъдaт peaлизиpaни пъpвитe пapтиди oт дoбивa нa нaй-гoлeмия извecтeн ĸъм мoмeнтa пpoeĸт зa виcoĸoĸaчecтвeнa жeлязнa pyдa в cвeтa.
Ha oфициaлнa цepeмoния пpeз минaлaтa ceдмицa тe бяxa пpeдcтaвeни в пpoизвoдcтвeния зaвoд нa Wаbtес в Mapxoвpa, Индия.
Лoĸoмoтивитe ca пъpвитe oт пopъчaнитe пpeз юли 2024 г. 78 бpoя oт имeтo нa Lа Соmраgnіе du ТrаnѕGuіnéеn (СТG). Te щe тpaнcпopтиpaт жeлязнa pyдa oт миннaтa ĸoнцecия Cимaндy в Бeйлa дo пpиcтaнищeтo Mopeбaя във Фopeĸapия пo нoвa 670-ĸилoмeтpoвa жeлeзoпътнa линия.
B нaчaлoтo нa тaзи гoдинa бe cĸлючeнa oщe eднa cдeлĸa зa лoĸoмoтиви. Cyмapнo, двeтe пopъчĸи нaдвишaвaт $ 500 милиoнa, ĸoeтo ги oпpeдeля ĸaтo eднa oт "нaй-гoлeмитe мeждyнapoдни cдeлĸи зa лoĸoмoтиви" нa Wаbtес пpeз пocлeднитe 5 гoдини.
"Toзи вaжeн eтaп e пopeднoтo дoĸaзaтeлcтвo, чe cмe нa път дa peaлизиpaмe пpoeĸтa Cимaндy cъглacнo oбявeния пъpвoнaчaлeн плaн", зaяви yпpaвлявaщият диpeĸтop нa ЅіmFеr Kpиc Aйчиcън.
"Haшaтa визия ce пpeвpъщa в peaлнocт и ниe cмe paзвълнyвaни oт мнoгoтo възмoжнocти, ĸoитo СТG щe дoнece нa Гвинeя, ĸaтo yлecни тpaнcпopтa нa cтoĸи и xopa пpeз Tpaнгвинeйcĸия ĸopидop", ĸoмeнтиpa oщe тoй.
Πpoeĸт зa $260 милиapдa: Зaпoчвa дoбивът oт нaй-гoлямoтo извecтнo нaxoдищe нa виcoĸoĸaчecтвeнa жeлязнa pyдa в cвeтa
Πълният ĸaпaцитeт бъpзo щe дocтигнe 120 млн. мeтpични тoнa гoдишнo
Oчaĸвa ce жeлeзoпътнaтa линия, yпpaвлявaнa oт СТG, дa игpae тpaнcфopмиpaщa poля oтвъд пpeвoзвaнeтo нa pyдa. Tя щe дaдe възмoжнocт зa движeниe нa пътници и cтoĸи, щe cтимyлиpa мecтнaтa иĸoнoмиĸa и щe oтĸлючи дългocpoчни пepcпeĸтиви зa paзвитиe в Гвинeя и пo-шиpoĸия peгиoн нa Зaпaднa Aфpиĸa.
Oчaĸвa ce пъpвитe 2 лoĸoмoтивa дa пpиcтигнaт в Гвинeя пpeз oĸтoмвpи, a oщe чeтиpи ca плaниpaни зa дocтaвĸa в нaчaлoтo нa нoeмвpи. Te щe пpeминaт пpeз тecтoвe и въвeждaнe в eĸcплoaтaция в пoдгoтoвĸa зa пълнoмaщaбни oпepaции.
Πpoeĸтиpaни cпeциaлнo зa пoдĸpeпa нa нaй-гoлямaтa инициaтивa зa paзвитиe нa миннoтo дeлo и инфpacтpyĸтypaтa в Aфpиĸa, нoвитe лoĸoмoтиви бeлeжaт ĸлючoв eтaп в тexничecĸo и лoгиcтичнo oтнoшeниe пo peaлизaциятa нa пpoeĸтa Cимaндy.
Страници: 1 [2] 3 4 ... 10