Последни публикации

Страници: 1 [2] 3 4 ... 10
11
    Здравейте. Как мога да си закупя книгата? Благодаря предварително.
12
Кристиан Ваклинов създаде първата книга-енциклопедия за теснолинейката

Публикувано на 21 Oct 2025 10:14


Близо 2 килограма щастие - това е дългоочакваната енциклопедична книга „Родопската теснолинейка „Септември - Добринище“ по думите на нейния автор Кристиан Ваклинов. За Кристиян, който напълно заслужи своето прозвище „Спасителят на теснолинейката“, написването и издаването на книгата е 10-годишен труд,

сбъдната мечта, изпълнено обещание и кауза. Книгата е дело на издаделство „България“ и е първата книга-енциклопедия за Родопската теснолинейка. Тя съдържа 364 големи гланцирани цветни страници с история и снимки, неразказани истории и подробности за гарите, спирките, строителството, подвижният състав, личните спомени на хората, обектите край линията и още много, много други...
Цената на книгата е 75,00 лева. Тя може да бъде поръчана онлайн, както да бъде закупена от редица книжарници. През месец ноември предстоят премиери в София, Пазарджик, Велинград, Якоруда, Банско и на други места, където ще има възможност и за среща с автора Кристиан Ваклинов.
За Велинград е ценно, че книгата излиза в навечерието на 2026 г., когато ще отбележим 100 години на теснолинейката по нейния първи маршрут Саранбей (Септември) - Лъджене.
Темпо

От Велинградският вестник "Темпо".

И от агенция "Крос":(която и да е тя)

Цитат
Младеж посвети енциклопедия на Родопската теснолинейка
02 Ноември 2025 | 11:43
(Image removed from quote.)
Младеж посвети енциклопедия на Родопската теснолинейка
След десетилетия на проучвания и събиране на материали, Кристиан Ваклинов издаде първата по рода си книга за емблематичното влакче
/КРОСС/ Прочутата в цяла Европа родопска теснолинейка вече има своя книга. Нейният автор е Кристиан Ваклинов - човекът, превърнал спасяването на влакчето в лична мисия. В 364 цветни страници той събира повече от век история, разкази и снимки, посветени на единствената действаща теснолинейна железопътна линия в България - маршрута Септември-Добринище.

Всеки ден влакът изминава живописното 125-километрово трасе, прекосявайки Родопите, Рила и Пирин. За близо 100 хиляди жители на седем общини това е не просто транспорт, а част от ежедневието им. За автора обаче теснолинейката е кауза, превърнала се в сбъдната мечта.

„И сбъдната мечта, и поставена цел, която е реализирана. Много неща в едно", споделя Ваклинов.

Книгата проследява строителството на линията, започнало още през 1915 г. - през трудностите, прекъсванията и откриването на отделните участъци. Авторът включва редки архивни снимки, предоставени от потомци на служители и пътници, свързани с железницата.

В отделни глави са описани всички гари по трасето - някои вече закрити, други преименувани през годините. Сред тях е и най-високата гара на Балканите - Аврамово. За всяка спирка има чертежи и схеми, както и историята на нейните промени.

Кристиан Ваклинов представя и развитието на подвижния състав - от първите пътнически вагони до доставката на дизеловите локомотиви, описвайки техния интериор, външен вид и модернизация.

В книгата оживяват и спомените на хората, за които теснолинейката е била единствената връзка със света - средство за достигане до училище, пазар или лекар. Днес повечето пътници са туристи, но влакът продължава да бъде символ на духа и упоритостта на планинците.

„Преди седмици теснолинейката получи поредното международно признание - шесто място в класация за най-красивите есенни пътувания с влак в света", казва с гордост Ваклинов.

Книгата-енциклопедия ще има премиера на 10 ноември в Пазарджик, след което ще бъде представена и във всички градове по маршрута на родопската теснолинейка.



13
Вероятно ще бъде продавана и в книжарници "Хеликон":

Родопската теснолинейка. Септември - Добринище
Автор: Кристиан Ваклинов

Хартиено издание
Наличност: НЕ

Цена: 75.00 ЛВ. / 38.35 €

Коментари: 0

Издател   Библиотека България
Брой страници   364
Година на издаване   2025
Език   български
Тегло   1799 грама
Размери   29x22
ISBN   9786197748628
Баркод   9786197748628
Категории   Съвременна българска история, История на България, История, Книги
 Анотация
 Коментари
"Кристиан Ваклинов... Кой е той? Допреди пет дни и ние не го познавахме! Но ето как разбрахме кой е и какво е направил.

Неделя, 4 септември 2016 г., малко след 14:00 часа, гара Добринище. Пътнически влак Юндола с № 16106 от Добринище за Септември закъснява с няколко минути заради многото пътници и тържествата по повод 90-годишнината от въвеждането в експлоатация на последната оцеляла теснолинейна жп линия в България между тези две селища. Ръководител-движението на гарата беше вдигнал палката със зелен сигнал към локомотивните машинисти, началник-влака стоеше на вратата на един от вагоните с вдигнато жълто флагче и влакът се канеше да потегли. В този момент жена извика от един прозорец на третия вагон: Чакайте, нашият Кристиан е още на перона!

Хората от Добринище, дошли на гарата, искаха да му стиснат ръката, да го прегърнат, жените го целуваха, някои искаха да се снимат с него. Това беше Кристиан Ваклинов. Наричат го Спасителят на Родопската теснолинейка. В действителност е едно 22-годишно момче, което в нужния момент е намерило правилния начин да поведе хората от Чепинско и Разложко в защита на тяхната теснолинейка, спасяването на която беше станала и негова лична кауза. На тържествата на гара Добринище Кристиан между другото сподели една своя мечта. Наистина малко странна. Тя не беше да има пари, коли, вили... А да няма... Никога повече да няма локомотив, който да е извел последния влак по която и да е жп линия в страната, защото тя ще бъде закрита!

И така - влак с дванайсет вагона и близо четиристотин пътници стояха и гледаха как едно момче се къпе в любовта на хората. Защото знаеше как да ги поведе, как да бъде лидер... И може би нашата България не е чак толкова зле. Просто трябва да има повече българи като Кристиан Ваклинов, които да увлекат хората напред. И не е необходимо всеки втори да бъде като него. Може би е достатъчно 1 на хиляда да бъде такъв, за да има кого да последват останалите 999. По данни на НСИ към 31.12.2015 г. в България живеят 7 153 784 души. Значи търсим още 7152 като Кристиан. За да няма закрити жп линии, закрити училища, участъци от пътищата, плачещи за ремонт, селища с екологични неволи, да ги няма проблемите на малките хора, а всички да започнем да се чувстваме съпричастни, единни."
Флора Вартанян, Пело Михайлов

Книгата е част от поредицата Наследство на Библиотека България.
14
Има нова книга с цветни снимки на тема "Родопската теснолинейка":
(По материал на Нова ТВ. Автор на книгата е Кристиан Ваклинов.
Книгата: Представлява първата енциклопедия,
посветена на теснолинейката Септември-Добринище.
Автор: Кристиан Ваклинов.
Съдържание: Книгата проследява над век история,
събирайки спомени и снимки на влакчето в своите 364 цветни страници.
Авторова мисия:
 Ваклинов е превърнал опазването на теснолинейката в лична мисия,
която обединява хиляди хора.

 от AI справката
Цитат
След десетилетия на проучвания и събиране на материали, Кристиан Ваклинов издаде първата по рода си книга за емблематичното влакче
Прочутата в цяла Европа родопска теснолинейка вече има своя книга. Нейният автор е Кристиан Ваклинов – човекът, превърнал спасяването на влакчето в лична мисия. В 364 цветни страници той събира повече от век история, разкази и снимки, посветени на единствената действаща теснолинейна железопътна линия в България – маршрута Септември–Добринище.
Всеки ден влакът изминава живописното 125-километрово трасе, прекосявайки Родопите, Рила и Пирин. За близо 100 хиляди жители на седем общини това е не просто транспорт, а част от ежедневието им. За автора обаче теснолинейката е кауза, превърнала се в сбъдната мечта.
Книгата проследява строителството на линията, започнало още през 1915 г. – през трудностите, прекъсванията и откриването на отделните участъци. Авторът включва редки архивни снимки, предоставени от потомци на служители и пътници, свързани с железницата.
В отделни глави са описани всички гари по трасето – някои вече закрити, други преименувани през годините. Сред тях е и най-високата гара на Балканите – Аврамово. За всяка спирка има чертежи и схеми, както и историята на нейните промени.
Кристиан Ваклинов представя и развитието на подвижния състав – от първите пътнически вагони до доставката на дизеловите локомотиви, описвайки техния интериор, външен вид и модернизация.
В книгата оживяват и спомените на хората, за които теснолинейката е била единствената връзка със света – средство за достигане до училище, пазар или лекар. Днес повечето пътници са туристи, но влакът продължава да бъде символ на духа и упоритостта на планинците.
„Преди седмици теснолинейката получи поредното международно признание – шесто място в класация за най-красивите есенни пътувания с влак в света“, казва с гордост Ваклинов.
Книгата-енциклопедия ще има премиера на 10 ноември в Пазарджик, след което ще бъде представена и във всички градове по маршрута на родопската теснолинейка.
Повече гледайте във видеото.

https://www.vbox7.com/play:aac1267497

И от "Топ преса":
Премиерата на книгата ще бъде на 10 ноември в Пазарджик,
след което изданието ще бъде представено и във всички градове
по маршрута на родопската теснолинейка.

Ако някои е свързан с Кристиян, или се организира закупуване на книгата, моля обадете ми се. :blind:

15




Тази седмицата работата беше основно археология. Сиреч познай този пиксел от тази сканирана преди 20 години снимка какво е. Е за съжаление това е най-близкото до което успях да се доближа с наличната ми информация. Има неща които ме притесняват и не съм сигурен, че са така конструктивно. Има други, които изобщо не мога да си преставя. Една такова например идва от тази схема.



На нея изглежда, че двете спирачни системи, основната и тази на талигата са свързани по някакън начин. Но изобщо главата ми не може да побере как особено при положение, че талигата е подвижна в горе-долу всички посоки. Не виждам и къде има място за подобна връзка. Всички пътища минават през рамата на самата талига. За съжаление не успях да намеря и какъвто и да е еквивалент от немски или полски локомотиви, за да открадна някой друг елемент. Та това е за сега. Също така в скоро време очаквам по-добър принтер. Така че първите по-сериозни принтове идват
16


Приятели, вече започна това хубаво събитие, в което за наша чест и удоволствие и Клуб "Железопътен моделизъм - България" е поканен, като участието ни ще се състои в това да изнесем две презентации на тема "ЖП моделизъм" и на тема "Клуб "Железопътен моделизъм - България - 16 години развитие и популяризиране на железопътния моделизъм".

Денят е неделя, 02 ноември от 10,30 ч. до 12,00 ч.

Очаквайте един интересен и увлекателен разказ за железопътния моделизъм и, разбира се, за нашия клуб, като организация даваща своя скромен принос за успешното популяризиране на хобито в страна ни.

Ще се радвам да се видим!

Заповядайте!
17
Представете модел | Review a model / Re: Brawa BR98.10 ep II
« Последна публикация от mitko0888 - 28 Октомври 2025, 22:54:55 »
Въпреки оптимизма ми преди 8 месеца, моето локомотивче нямаше никакъв късмет с този мотор. След къпането със пирт и чистене на колектора имаше и фитнес - 1 час непрекъснато въртене по макета - напред и назад. След такива упражнения за известно време всичко беше приемливо, в началото с малко присецвания, след което уж тръгваше добре. И така докато не го оставих да си почива около месец. След което нямаше тръгване.
Извадих четките - хубава черна мръсотия. Не е било олято с масло, а натъпкано с грес, която от графита на четките и от загряването беше станала на една гъста каша, след което няма мърдане.

Китайчетата продават абсолютно същите моторчета, има ги и във вариант с две маховичета, бях си ги поръчал още пролетта, дойдоха лятото, и днес беше Денят.

https://www.aliexpress.com/item/1005008404966514.html?spm=a2g0o.productlist.main.6.5b7cppDuppDuqs&algo_pvid=5fdb14c3-4499-4f48-9282-341a6514339c&algo_exp_id=5fdb14c3-4499-4f48-9282-341a6514339c-5&pdp_ext_f=%7B%22order%22%3A%226%22%2C%22eval%22%3A%221%22%7D&pdp_npi=4%40dis%21BGN%215.84%211.89%21%21%213.06%210.99%21%402103834817399716384422846e6037%2112000044899805144%21sea%21BG%210%21ABX&curPageLogUid=RRaYkOgHfTjL&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A

Моторчетата са наистина абсолютно същите! Само че без червяка и маховика. Осите са молко по-късички, но това не пречи.
Лявото е ново моторче за няколко лева, дясното е оригиналното. Свалените неща са най-вляво:



Този червяк и маховика се предадоха с доста зор! Исках да ги запазя максимално. След това бяха разпробити с 1.5 мм за да се надянат лесно на новия мотор. Двете шайби са от някаква мека пластмаса / найлон, не знам каква, за да обират вибрациите. Наистина всичко е добре обезшумено.

Сглобеният модул с новия мотор стана като оригинален:



Добавих си куплунг на жичките за по-лесно.
Оригиналната платка, както писах преди, беше извадена отще в началото. Добавеното олово си останва. Моторчето на празен ход иска 80 мА, в локомотива при движение без вагони го докарах до под 100 мА. Това е без "разработване", както си дойде от Китай...

Декодер няма да слагам. Бях приготвил едно LS5 nano, но няма да го огрее. Както и другите ми парни машинки, и тази си остава аналогова, поне за сега. С новия мотор върви перфектно, светлините са още по-хубави (намалих ги още, че ми бяха все още силни). Мисля си че вече няма да има проблеми с тази машинка.

ПП:
Интересно ми беше:
Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125631#msg125631 date=1740374799
...
Буферното захранване работи... чат-пат. Локомотивчето спира след около 5 мм след загуба на захранването, звукът продължава още 2-3 секунди. Това е след като е изминала поне една минута след подаване на захранване, за да се заредят кондензаторите. Може би е достатъчно за преминаване на изолирани сърца на стрелки.

Макар и да не съм му слагал декодер, пробвах със стандартния мини power pack на ЕСУ - само с един кондензатор от 1F, а не с два от платката на Брава. И с LokSound5 nano (58923). Държеше си спокойно 2 - 3 секунди, а без звук - повечко, според мен (на ум) поне до 5 - 6 секунди. PP на ЕСУ се зарежда изключително бързо, също за няколко секунди. Но тук няма да го слагам - токоснемането си достатъчно добро, от всичките колела. Оригиналната платка на Брава до сега не успях да я подкарам ...
18
Фремо | Fremo / Re: Първа ФРЕМО среща в България
« Последна публикация от Adrian - 27 Октомври 2025, 11:25:20 »

За нищо го нямате тва Банско ве, ей! Сасипахте хобито!
19
Фремо | Fremo / Първа ФРЕМО среща в България
« Последна публикация от emilchaushev - 27 Октомври 2025, 10:16:49 »
Здравейте на всички.

Започвам темата чисто информативно, за да проуча има ли смисъл да се хаби енергия.
Наблюдавам нагласите и това, което виждам е, че от 2019 година няма организирано събитие по жп моделизъм.
От участието ми в други срещи и при срещи с моделисти извън България получавам постоянно запитвания дали няма да се организира и кога ще бъде следващата среща в България.

Вече сме няколко регистрирани FREMO члена в България. След разговори с Борда на FREMO имам даден мандат за организация за първата официална FREMO Среща в България. Дали ще се случи, зависи от реакциите на този пост.

Тя ще бъде по правилата на FREMO:
1. Участие за целия период на срещата, от регистрираните за участие;
2. Затворена среща, без посетители (не публична, но членове на семействата ще се допускат);
3. Осигурено настаняване и 3 хранения на ден;
4. Осигурена зала за трасетата;
5. Мащаби ТТ и N;
6. Участието с модули изисква персонална отговорност към модула, за всеки регистриран модул.
7. При регистрирани клубни модули е необходимо лице, отговарящо за модула. Не се приема едно лице за всички клубни модули.
8. Допускат се до 10 модула на участник за регистрация.
9. Участието в срещата изисква посоянно присъствие в залата и участие в дейностите по трасето - машинист, гаров персонал, организационни дейности, за всички дни на срещата или за всички регистрирани дни.

На първо четене се оглеждам за периода 01.05.2026 - 05.05.20206. Банско. Залата е около 300 кв.м.

Очаквам оферта за цената на настаняването и храната.

Абстрахирайки се от цената искам да проверя нагласите на моделистите, дали са склонни да се съобразят с горните правила.
Ще очаквам Вашите коментари до 30.11.2025. Съобразно с тях, ще взема решение дали да започне организация или не.

Очаквам да преброим желаещите, както и готовите да участват с модули, време, подвижен състав и оборудване.
20
Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout / Re: Макетите на Антон Манковски
« Последна публикация от toniemi - 26 Октомври 2025, 13:43:04 »
Цитат на: toniemi link=topic=35.msg125852#msg125852 date=1755438514
Бях си в България и снимах макета в апартамента.

https://www.youtube.com/watch?v=kzayN40hy-c&t=16s

https://www.youtube.com/watch?v=xxFwPRbmN28&t=25s

Бях си в Германия  :lol: :lol: :lol:  и снимах макета в Z

https://www.youtube.com/watch?v=ohAIghwlI9w
Страници: 1 [2] 3 4 ... 10