Автор Тема: UK Head codes - Светлинни кодове използвани в Англия  (Прочетена 5385 пъти)

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
  • Рейтинг: 57
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
По времето на парната тяга използването на светлините е било с цел влаковете да бъдат забелязвани, а не машинистите да виждат пътя. Така са въведени и светлинните кодове. Светлинните кодове са комбинация от фенери разположени по определен начин. Така работници по железния път както и друг обслужващ персонал могат да разпознаят какъв влак идва към тях. По онова време са използвани нафтови/газови фенери приспособени със специален щифт който е влизал на определени места по рамата на локомотива.

Ето и как са изглеждали така наречените Head-codes.
Оригиналното означение от 1850 година



Обновените светлинни кодове от 1923 година. Тук максималния брой фенери е сведен до 2



Светлинни кодове използванни до 1960. Тук се използват и букви в означенията.



След 1960 година в употреба влизат 4 символните светлинни кодове. Те са били изписвани върху осветени табла монтирани в предната част на дизеловите локомотиви, а при парните са използвани черни метални пластини с изписани върху тях бели символи. Според оригиналната схема от 1960 година първия символ отговаря на схемата от 1923 година (тези в скобите).

1 (A) Пътнически експрес, пощенски влак или повреден влак по път за работа.
2 (B) Обикновен пътнически влак или повреден влак който не освобождава линията.
3 (C) Колети, празен пътнически или товарен влак.
4 (C) Експресен товарен влак с изцяло оборудвани товарни вагони.
5 (D) Експресен товарен влак поне 1/3-та оборудвани товарни вагони.
6 (E) Експресен товарен влак с не по-малко от 4 оборудвани товарни вагона.
7 (F) Експресен товарен влак, баласт или празен влак, не оборудван.
8 (H) Не оборудвани редовен товарен влак.
9 (J or K) Насипен товар или спрял влак
0 (G) Леки влакове или влакове с или без спирачни вагони.

Това се променя през 1968 година когато парната тяга излиза от употреба.
1 Експресен пътнически или пощенски, повреден влак по път за работа или снегорин по път за работа.
2 Обикновен пътнически влак или повреден влак не по път за работа
3 Експресен пощенски с разрешение да се движи с 90 мили в час или повече
4 Тежкотоварен, пощенски или експрес с разрешение да се движи над 70 мили в час
5 Празен/свободен влак.
6 Напълно оборудван, експресен товарен, пратки или зареден с мляко. Скорост до 60 мили в час
7 Експресен товарен влакчастично оборудван с товарни вагони. Максимална скорост 45 мили в час
8 Товарен частично оборудван с товарни вагони. Максимална скорост 45 мили в час
9 Не оборудван влак (изисква оторизация) може да бъде задължен да спре в секция
0 Лек влак с или без спирачни вагони

Втория символ от кода означава дестинацията на влака.
E   влакът е за --->    Eastern Region
M                              London Midland Region
N                              North Eastern Region (не се използва след 1967)
O                              Southern Region
S                              Scottish Region
V                              Western Region

Последните две цифри показват действителната работа на локомотива. След 1976 година кодовете излизат от употреба. Всички светлинни табели показват 00 00.

За грешки и неточности в превода моля за извинение (все пак не съм преводач нито железничар)  :hi:
За англо говорящите оригинален източник тук.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:UK Head codes - Светлинни кодове използвани в Англия
« Отговор #1 -: 12 Април 2012, 08:21:01 »
Само че това е само за ...англоговорящите...
А за останалите, някой ще поясни ли как стои въпроса със светлините?
Така или иначе 95 % от форума е привърженик на немските железници!
Нашите макар и "сбирток", в техническите си изисквания са по-близо до немските железници,
независимо, че термините са (при)дошли от френски (респективно) и руски такива.
« Последна редакция: 12 Април 2012, 10:24:08 от pach »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5546
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Re:UK Head codes - Светлинни кодове използвани в Англия
« Отговор #2 -: 12 Април 2012, 08:52:21 »
Интересна информация, макар и в личен план да не съм привърженик на английските железници. Те винаги са ми се стрували прекалено различни, за да мога да ги възприемам нормално. Но... въпрос на вкус!  :hi: Поне запълних една празнина в общата си култура. ;)
« Последна редакция: 12 Април 2012, 09:22:13 от Vlado »

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re:UK Head codes - Светлинни кодове използвани в Англия
« Отговор #3 -: 12 Април 2012, 09:15:37 »
Цитат на: Vlado link=topic=3779.msg76374#msg76374 date=1334209941
Те винаги са ми се стрували прекалено различни, за да мога да ги възприемам нормално.
:good: :hi:

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
  Статията  ми беше много интересна и  научих нещо ново,което никога нямаше да направя сам. Благодаря.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Цитат на: pach link=topic=3779.msg76371#msg76371 date=1334208061
Само че това е само за ...англоговорящите...
А за останалите, някой ще поясни ли как стои въпроса със светлините?
У нас нещата са съвсем прости:
Отпред:
- три бели светлини за всички влакове и изолирани влакови локомотиви;
- две бели светлини за изолирани локомотиви, движещи се в района на гара;
- една бяла и една синя светлина за маневрени локомотиви;
- две бели и една синя за маневрен локомотив, движещ се на междугарие. Тук се има предвид локомотив, назначен за маневрена служба, без значение каква серия е. Може да е 52, може да е 07, може и 43 да е.
Отзад:
- две червени светлини за пътнически влакове, включително изолирано движение на мотрисни влакове;
- една червена светлина за изолирани и бутащи локомотиви.
- една бяла и една синя светлина за маневрени локомотиви в района на гарата;
- една червена и една синя за маневрен локомотив, движещ се на междугарие.

В Германия, противно на всички друго, е още по-просто - отпред три бели, отзад две червени за всичко, без маневрените локомотиви, които имат по една бяла отпред и отзад.

Loco-motion

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Документ с немските сигнали
За съжаление съм все така зает и нямам достатъчно време, за да ви го преведа. От месеци се каня да продължа с втора част на статиите за Готтард.
В случая гледате раздел Signale an Zügen und einzelnen Fahrzeugen - Сигнали на влакове и отделни превозни средства.
« Последна редакция: 16 Май 2012, 12:21:53 от Loco-motion »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2390
  • Рейтинг: 982
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Цитат на: Loco-motion link=topic=3779.msg78126#msg78126 date=1337150513
Документ с немските сигнали
За съжаление съм все така зает и нямам достатъчно време, за да ви го преведа. От месеци се каня да продължа с втора част на статиите за Готтард.
В случая гледате раздел Signale an Zügen und einzelnen Fahrzeugen - Сигнали на влакове и отделни превозни средства.

Ако горният линк не ви се отваря: цък