Автор Тема: Историята и железницата  (Прочетена 6994 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5585
  • Рейтинг: 650
  • Красотата е в детайла!
Историята и железницата
« -: 24 Януари 2015, 14:15:53 »
Архивите казват, че и ние имаме участие в това:

Теснолинейка Градско - Плетвар - Прилеп - Битоля

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Re: Историята и железницата
« Отговор #1 -: 29 Март 2015, 21:57:08 »
Проблемите на БДЖ не са от вчера:
Цитат
- пляката от мина Перник вече не се превозва, защото превозната такса надвишава покупателната й стойност. Също и хумата от гарите Телиш и Хумата не се изнася оттам, защото превозната цена плюс 20 % за покрит вагон надхвърля търговската й стойност.
- комбинираният пътнически превоз София – Орхание (Ботевград) през Мездра е изместен от директен автобус, и той не е на БДЖ. Първокласните пътници от/за Пловдив започват да предпочитат автомобила.
- превозът на пясък от река Искър е отнет от каруцарската конкуренция, защото вози франко място по-евтино. Изгубени са и превозите на коне за петъчния пазар в София, та вече пловдивските цигани с дни се влачат по пътя със стоката си...

Цялата статия тук:
http://geopolitica.eu/drugi-statii/1191-spisanie-na-za-bylgarskite-jeleznici

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5585
  • Рейтинг: 650
  • Красотата е в детайла!
Re: Историята и железницата
« Отговор #2 -: 17 Юни 2019, 16:42:37 »
Нов интересен материал от Стефан Стоичков относно използваните през годините (до 1955 г.) при строителството на различни национални или частни обекти парни локомотиви. Статията е своеобразно продължение на предишните му авторски материали по аналогична тематика като "Непознатите локомотиви в българските железници".

Приятно четене:

Неизвестните строители... в България 1865-1955 г.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Историята и железницата
« Отговор #3 -: 17 Юни 2019, 21:23:03 »
Много интересна статия!!!
Истинските факти тепърва има още да бъдат разкривани!!!
Благодарност на Ст.Стоичков за положените усилия,
ровенето в архивите и най-вече, споделените с нас тук
резултати!!! Крайно време беше да се обобщят и опишат
по този начин събраните факти и документи за промишлените
клонове, строителството на жп.мрежата и подвижния състав
извън БДЖ. Нещо което автора прави целенасочено и от години!
Благодаря г-н Стоичков!!!!
 &bgflag :hi: :hi: &bgflag

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1028
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Историята и железницата
« Отговор #4 -: 19 Юни 2019, 09:42:19 »
Цитат на: Vlado link=topic=4680.msg116145#msg116145 date=1560778957
Нов интересен материал от Стефан Стоичков относно използваните през годините (до 1955 г.) при строителството на различни национални или частни обекти парни локомотиви. Статията е своеобразно продължение на предишните му авторски материали по аналогична тематика като "Непознатите локомотиви в българските железници".

Приятно четене:

Неизвестните строители... в България 1865-1955 г.

По повод на едни ТРИ малки локомотивчета, които са били по някое време в експлоатация и на БДЖ, и които отново се споменават в посочената статия, мога да направя едно допълнение.

Преди години нашият съфорумец Борис Чакъров в блога си (http://rocklokomotive.blogspot.com) любезно ни предостави сканирани документи от преди 120 години, свързани с нашите железници.

Един от тези документи е "Подвижен състав на БДЖ" към 01.01.1910 година, издателство - Държавна печатница - София, 1909 г. Там са вписани въпросните пет броя малки локомотива  с номера 1918, 1919, 1920, 1921 и 1922. И петте са в графата T2/2z, т.е. ДВУ-осни тендерни локомотиви. За номера 1920 и 1921 са написани само старите им номера - съответно 314 и 6601. Но за 1922 освен стария номер 6605 са представени и поне 20 размера на основните им компоненти, колела, пещ, тръби и т.н., т.е. била е налична подробна документация за този локомотив.

И трите локомотива - 1920 до 1922 - са записани като "Купени на вехто от Бр. Симеонови".

Друг един такъв документ е "Подвижен състав на БДЖ" към 01.01.1915 година, издателство - Печатницата на главната дирекция на железниците и пристанищата - София, 1915 г. Тук данните са по оскъдни, но отново като група IV, серия / вид T2/2z са посочени ПЕТ двуосни локомотивчета с номера 1918 до 1922.

Трети документ - БДЖ и техните нужди, от 1921 г., отново споменава 1918 и 1919 в една група, както и 1920 - 1922 в друг запис, като от тези последните три един е "загуба". В отделна таблица са дадени съответните 4 броя (без дасе брои загубения) ДВУ осни локомотива, макар и да са означени като T2/2c вместо T2/2z.

Известно ми е много добре, че тези три локомотива - с номера 1920 - 1922 - са отразени като ТРИ-осни в книгите на инж. Деянов, а както се вижда и от статията на Стефан Стоичков. Според мен данните, давани от тях,се отнасят за триосен локомотив, пак според мен за липсващия номер 1001 (стар 101), или за някой от многото други триосни локомотиви, които не са били прехвърляни в БДЖ.

Но тези три броя (1920 - 1922, стари номера 314, 6601, 6605) са си били B, а не C, т.е. двуосни а не триосни. Поне според трите документа, които виждам сканирани в оригинал.

Още веднъж благодарности и на Борис Чакъров, за предоставените ни ОРИГИНАЛНИ документи, от които всеки може да си направи съответните уточнения и допълнения, както и огромни благодарности на Стефан Стоичков и инж. Д. Деянов за това което ни представят.
« Последна редакция: 19 Юни 2019, 09:57:22 от mitko0888 »


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Историята и железницата
« Отговор #6 -: 28 Ноември 2020, 12:10:01 »



Цитат

Локомотивно депо - Мездра

Категория : Моята история / нашата история
photo
ЛОКОМОТИВНО ДЕПО - МЕЗДРА
През 1886 г. правителството успява да откупи ж .п. линията Русе - Варна, а след няколко години, с негово решение,
започва и първият етап от строителството на ж. п. линията София - Варна (София - Роман).
 Началото е поставено през 1892 г. Общо пет години се строи участъкът от предприемача Иванчо Хаджиенов и др.
Този участък се оказва и най-трудният за изпълнение. В тържествена обстановка линията е открита на 20 февруари 1897 г.
 на гара Роман. Сред присъстващите, освен сръбският крал, е поканен и дипломатическият корпус.
Първите системи локомотиви, обслужващи линията, са „Компаунд”.
След обявяването на Независимостта на България през 1908 г. правителството търси отново начин за разширяване
на железопътната мрежа. С извънреден заем от 1909 г. още същата година започва строежът на ж. п. линията
 Мездра - Лом. Окончателното му завършване става през 1913 г., когато е основано и Локомотивно депо - Мездра.
За рождена дата на Локомотивно депо - Мездра се смята 18 септември 1913 г. Първоначално то се води към гара Мездра.
 Депото започва работа с 25 работници, като до края на 1919 г. се помещава в един фургон. Към депото са зачислени
 един водопоен кран и един ревизионен канал. Първите работници в депото са 6 локомотивни машинисти, 1 един ученик машинист,
10 огняри, 2-ма нощни подкладвачи, 3-ма локомотивни чистачи, 1 водоснабдител, 1 ревизор вагони и 1 вагоноописвач.

Към депото са зачислени 5 броя локомотиви Серия-28. Те са обслужвани от една и съща локомотивна бригада,
 като ограничаване на работното време не е имало. Работило се е предимно през деня, с продължителност 15 часа,
 до 18:00 ч., а през нощта се е почивало.
През периода 1915-1916 г. локомотивите в депото нарастват от 5 на 11 бр. от Сериите-28 и Сериите -35,
а персоналът - от 25 на 61 работника. От тях 13 бр. локомотивни машинисти. През месец август 1916 г.
започва строителството на производствено хале (старото хале в сегашното депо), което е завършено и
пуснато в експлоатация през 1917 г.
От 1913 г. до 1917 г. планови ремонти на локомотивите не са извършвани. Извършвани са само текущи
ремонти и техническо обслужване, главно от локомотивните бригади и обслужващия персонал. През 1917 г.
се регламентира плановият ремонт на локомотивите и текущият за вагоните, за което в новопостроеното хале
започват да работят 19 шлосери.
Железопътен възел Мездра се оформя в края на Първата световна война, когато започва третият етап от
 развитието на ж. п. комуникациите у нас. Изгражда се теснолинейният участък Червен бряг - Оряхово.
 Тази ж. п. линия е открита през месец март 1918 г. в Кнежа.
През 1920 г. се появяват и временните работници. Тогава депото вече наброява общо 120 работници,
от които 50 работници в Експлоатацията, 51 работници в Ремонта и 19 временни работници.
През месец май 1923 г. от депото са съкратени 58 работници и депото продължава да работи с 61 души персонал.
В периода 1924 -1944 г. няма съществена разлика в работата на Локомотивно депо - Мездра.
Този период се характеризира с голяма дисциплина в железопътния транспорт.
През месец март 1943 г. са осигурени средства и на всички железничари е ушито униформено облекло,
 каквото до този момент се е давало само на някои работници от Експлоатацията.
В края на 1944 г. Локомотивно депо - Мездра разполага с 15 бр. парни локомотиви и има 125 работници.
В края на Втората световна война броят на парните локомотиви вече е 53. Това налага да се удвоят
усилията на ремонтните работници. За да се справи с трудната задача, мездренското депо сформира
временни ремонтни бригади, в които вземат активно участие и локомотивни бригади.
През 1945 г. започва строителството на Административно-битовата сграда. Цялостното й завършване
става през 1948 г. В нея се помещават ж. п. столът, почивните стаи на локомотивните бригади,
битови помещения, технически кабинет, превозна служба и др.
През 1946 г. депото вече наброява 208 работници и служители, от които 86 локомотивни машинисти и огняри.
От 01.05.1948 г. настъпва реорганизация в Локомотивното стопанство и се създават тракциите,
като към депо Мездра се присъединяват Видин, Лом и Червен бряг, които в последствие се отделят.
През месец юни 1948 г. вагонното стопанство се отделя от локомотивното. Същата година се създава
и първият административно-управленчески персонал на тракцията: - Началник тракция, - Началник Експлоатация,
 - Началник Ремонт, - Кадровик, - Плановик; - Локомотивен инструктор, - Счетоводител, - Началник бюро норми,
- Началник наряд, - Касиер, - Контрола пътни листове, - Статистик, проверител, - Началник склад, - Лаборант и др.
През 1948 г. към тракцията са назначени двама полицаи и един пожарникар. През този период тракцията
наброява 234 работници, от които 46 локомотивни машинисти и 45 огняри.
През 1949 г. е открит първият ж. п. стол във възел Мездра, който е с 20 работници         .
През 1951 г. е определена група машинисти: за возене на пътнически влакове - 13 бр. локомотивни машинисти;
за возене на товарни влакове -  25 бр. локомотивни машинисти; за маневрена дейност - 7 бр. локомотивни машинисти.
 Същата година идват и първите парни локомотиви С-15-00, които се експлоатират заедно със Сериите 28-00, 35-00 и 49-00.

През 1953 г. се създава ЖП Управление - София, а локомотивните машинисти са от I до IV клас, доказани чрез определени изпити.
През периода 1956-1960 г. персоналът на депото достига 348 работници и служители. От 01.07.1961 г.
към Локомотивно депо - Мездра преминават депата Видин и Брусарци и общата численост на персонала
става 520 работници и служители и над 30 броя парни локомотиви от сериите С-15-00, 28-00, 35-00 и
49-00 за помощна и маневрена дейност.
До 1970 г. се наблюдава ръст в работата на Локомотивно депо - Мездра, като числеността на персонала
достига 712 работници и служители, от които 203-ма локомотивни и помощник локомотивни машинисти.
Същата година е построен техническият кабинет, нови работни помещения за работниците от ремонта по
кнорови ръкави, инжектор и дърводелска работилница. Построени са и двата дълбоки канала, канал от
северната страна на депото и този на осми коловоз, както и футболно и волейболно игрище. Преместен е
и локомотивообръщателя от района на сегашното вагонно депо.
От месец юли 1973 г. от София е прехвърлен аварийният кран с група от 13 работници.
През следващата година в БДЖ започва подмяна на всички маневрени парни локомотиви с дизелови локомотиви
С-51 и С-52. извършена е преквалификация на локомотивния персонал. Но и тук, както и през следващите години,
първоначално доверие за новата тяга се дава на Локомотивно депо - София. При  преквалификацията част от
локомотивните машинисти и помощник-локомотивните машинисти преминават към Локомотивно депо - София,
защото маневрените дизелови локомотиви в нашия район започват да идват чак през 1974 г.
През 1975 г. навлизат и магистралните дизелови локомотиви. Към Локомотивно депо - Мездра са прехвърлени
първите маневрени дизелови локомотиви - 6 бр. от С-51 и 2 бр. от С-52. През тази година е построена битовата сграда,
 в която се помещават гардеробна, баня, химическа лаборатория, стаи за МТС и др.
През следващите години продължават да работят и парните локомотиви, макар и по-малко, преквалифицира се
персоналът от парни локомотиви на магистрални дизелови локомотиви.
През 1977 г. Локомотивно депо - Мездра вече работи с 20 бр. локомотиви С-15, 3 бр. локомотиви С-28, 7 бр.
локомотиви С-51 и 3 бр. локомотиви С-52. През месец септември 1977 г. идват първите 3 бр. дизелови локомотиви
С-55, като до края на годината те стават вече 10 бр. От 16.04.1977 г. до 19.10.1977 г. са спрени и консервирани
15 бр. парни локомотиви.
В навечерието на 1978 г. всички локомотиви С-51 са подменени с локомотиви С-52. Промените в железопътния
транспорт продължават с пълна сила, те не подминават и локомотивното стопанство, в т. ч. и Локомотивно депо - Мездра.
През месец август 1978 г. от Локомотивно депо - Мездра се отделят депата Видин и Брусарци,
а в Локомотивно депо - Мездра се зачисляват първите магистрални дизелови локомотиви С-06.
Колективът на Локомотивно депо - Мездра по това време наброява 511 работници и служители.
През тази и следващата година се построява първият канал с пети за 25 t повдигателни крикове
до локомотивообръщателя  за повдигане на дизелови локомотиви при необходимост от ремонтни операции,
които довеждат до това.
1979 г. е първата година изцяло обслужвана от дизелова тяга. Изгасен е и последният парен локомотив,
работещ в графика на Локомотивно депо - Мездра, с изключение на двата парни локомотива 15-43 и 15-130,
работещи под наем в мина Марбас до месец май 1982 г. През първата дизелова година
Локомотивно депо - Мездра работи в графика с 31 бр. локомотиви, от които 11 бр. С-06, 11 бр. С-55 и 9 бр. С-52.
През 1981 г. персоналът на Локомотивно депо - Мездра наброява 520 работници и служители.
Същата година се извършват ТП, МПР на всички дизелови локомотиви и ПР на локомотиви С-55,
и се отделят 4 локомотиви С-52, които преминават към Локомотивно депо - Червен бряг.
Започва строителството на ново хале за ремонт на локомотиви с кран 12,5 t (тип ,,Мархи”).
С навлизането на електрификацията на 7-ма ж. п. линия започва и преквалификацията на локомотивния персонал
 от Локомотивно депо - Мездра за електрическа тяга. От месец февруари 1983 г. част от локомотивния персонал
на Локомотивно депо - Мездра отново преминава към Локомотивно депо - София и персоналът в депото остава
360 работници и служители.
В края на 1983 г., в навечерието на 70-годишнината на депото, Локомотивно депо - Мездра работи с 4 бр.
локомотиви С-06, 8 бр. локомотиви С-55 и 5 бр. локомотиви С-52. Същата година е пуснато в експлоатация
 новото хале тип ,,Мархи” за ремонт на локомотиви (сегашното хале №20) и се поставят копките за
построяването на ново Локомотивно депо с хале (сегашното хале №3) с 12,5 t кран, с административна част,
експлоатация, складова и парова централа, като част от електрификацията на 7ма ж. п. линия.
До 1985 г. Локомотивно депо - Мездра работи с 5-7 бр. локомотиви С-06, 8-10 бр. локомотиви С-55 и 2-5 бр.
локомотиви С-52. През тези години са извършени първите демонтажи на дизелови двигатели на локомотиви
С-55 с крана в Хале №2 и демонтажът на дизелов генератор на локомотиви С-06 с възстановителния влак извън халето.
 Започва и строителството на ново хале за ПР на локомотиви с кран 32,8 t (сегашното хале №5).
В навечерието на 75-годишнината на депото персоналът наброява 292-ма работници и служители.
След това започва спад в работата на Локомотивно депо - Мездра. За това не помага и обстоятелството,
че след електрификацията на участъка Бойчиновци - Берковица, в Локомотивно депо - Мездра са получени
 5 бр. локомотиви С-45, но са спрени от експлоатация всички локомотиви С-52.
В началото на 1990 г. в експлоатация към Локомотивно депо - Мездра са 5 бр. локомотиви С-45, 3 бр. локомотиви С-06 и
9 бр. локомотиви С-55, а персоналът наброява 297 работници и служители. През 1991 г. в експлоатация са
 3 бр. локомотиви С-45, 2 бр. локомотиви С-06 и 9 бр. локомотиви С-55, а персоналът е 264 работници и служители.

През 1993г., в навечерието на 80-годишнината на депото, е пуснато в експлоатация хале №4 със струг с ЦПУ за
подкошово престръгване на бандажите на локомотива. Намаляването на обема на работа на Локомотивно
депо - Мездра продължава до месец януари 1997 г. През месец март 1997 г. персоналът на депото наброява
 190 работници и служители.
От 01.03.1997 г., в резултат на извършените структурни промени в Национална компания „БДЖ”,
ъществуващото Локомотивно депо - Червен бряг е закрито и преминава към Локомотивно депо - Мездра,
което обслужва допълнително участъците Червен бряг - Оряхово и Червен Бряг - Златна Панега.
В началото на 1998 г. Локомотивно депо - Мездра работи с 4 бр. локомотиви С-43, 7 бр. локомотиви С-45,
1 бр. локомотиви С-06 и 7 бр. локомотиви С-76 и персонал от 311 работници и служители.
През 1998 г. са извършени нови структурни промени в Национална компания „БДЖ”, които не подминават
и Локомотивно депо - Мездра, този път обаче в добра светлина.
Докато навсякъде се очаква закриване на депа, от януари 1998 г. мездренското депо пое обслужването на
маневра гара Своге, Видин и Брусарци с локомотиви С-06 и с
локомотивни бригади на Локомотивно депо - Мездра.
От 17.02.1998 г. 49 работници и служители на ЕП Видин преминават от Обединено Локомотивно депо - София
към Локомотивно депо - Мездра. С тази заповед локомотиви допълнително в работа са: 1 бр. С-06 и 1 бр. С-55 във Видин,
 1 бр. С-06 в Брусарци и 2 бр. С-52 в Лом.
От 25.02.1998 г. 20 локомотивни машинисти и помощник-локомотивни машинисти преминават на работа
от Локомотивно депо - Горна Оряховица в Локомотивно депо - Мездра, първоначално с обслужване на
помощното движение в участъка Червен бряг - Ясен, а след това и с обслужване на пътническия влак
София - Горна Оряховица и обратно /влак №20111/ 20110/.
От 23.03.1998 г. 186 работници и служители от Обединено Локомотивно депо София - Ел. пункт Мездра и
Пункт Брусарци преминават на работа в Локомотивно депо - Мездра и в работа влизат допълнително 21 бр.
ел. локомотиви и 3 бр. ЕМВ.
От 04.05.1998 г. са премахнати ж. п. управленията. Тези промени сварват ремонтната работилница в Мездра с
61 шлосери и ел. монтьори. Положението в ремонта става критично. Броят на ремонтираните локомотиви се
 увеличава от 12 на 36 бр., от тях 28 бр. ел. локомотиви и 8 бр. дизелови локомотиви. Точно тук на помощ
се притичат локомотивни машинисти и помощник-локомотивни машинисти, като до влизане в сила на
новото разписание (от 01.04.1998 г. - 20.05.1998 г.), по 10 души работят в ремонта, с което се поема
първоначалното натоварване.
През тази година се увеличава планово ремонтната дейност, като са възстановени и локомотиви С-52-207,
52-208, 52-210, 55-067, 06-48, 06-90. Персоналът на депото в навечерието на 85-ата годишнина наброява
582 души, а локомотивите са общо 49 бр., от които ел. локомотиви - 28 бр., ЕМВ - 3 бр., дизелови локомотиви
С-06 - 2 бр., С-52 - 2 бр., С-55 - 10 бр., С-76 - 4 бр.
Съобразно географско-стратегическото разположение на депото районът на работа е :
- 7-ма ж. п. линия - пътническо движение, товарно движение и маневрена дейност Враца, Брусарци, Лом и Видин,
- 2-ра ж. п. линия - участък Червен Бряг- Златна Панега, участък  Червен Бряг-Оряхово- пътническо движение,
товарно движение и маневрена дейност  Своге, Горни Дъбник, Златна Панега, Червен Бряг, Мездра;
- излаз на три места на река Дунав. От тук се повишава и категорията на депото от трета във втора.
През периода 1998-2002 г. персоналът и обемът на работа в депото се запазва.
От 01.01.2002 г. Локомотивно депо - Мездра става ЖП Тракция, т. е. Локомотивното и Вагонното стопанство
се обединяват. Персоналът в Тракция Мездра нараства на 799 души, от които 278 бр. вагонен персонал и
521 бр. локомотивен персонал.
ЖП Тракция Мездра включва Локомотивно депо Мездра, филиал Червен Бряг, Експлоатационен пункт Видин,
Експлоатационен пункт Брусарци, както и вагонно ревизорски участък Мездра с пунктов Враца, Бели извор,
 Бойчиновци; вагонно ревизорски участък Червен Бряг с пункт Златна Панега; вагонно ревизорски участък
Лом с пункт Брусарци; вагонно ревизорски участък Видин; вагонно ремонтни работилници в Мездра, Червен Бряг и Лом.

Всичко това продължава до края на 2003 г., когато се закриват ЖП тракциите и локомотивната част от
ЖП Тракция Мездра преминава към Поделение за управление на локомотиви (ПУЛ) - София, а вагонната
част - към Поделение за товарни превози (ПТП) - Мездра.
Локомотивно депо - Мездра става база за ремонт и експлоатация на локомотиви към Поделение за
управление на локомотиви - София. Персоналът през този период намалява от 518 на 493 души.
Локомотивите в работа намаляват и остават 22 бр. ел. локомотиви, 2 бр. ЕМВ, 17 бр. дизелови локомотиви,
 от които 3 бр. С-06,10 бр. С-55 и 4 бр. С-52.
От 01.07.2004 г. Локомотивно депо - Мездра преминава към Поделение за товарни превози (ПТП) - Мездра и става Район.
Всички последвали съкращения са за сметка на Район Мездра и персоналът намалява от 493 на 463 души към 01.01.2007 г.,
а локомотивите в работа стават 16 бр. ел. локомотиви, 2 бр. ЕМВ и 13 бр. дизелови локомотиви, от които 2 бр. С-06,
 9 бр. С-55 и 2 бр. С-52.
От 01.02.2007 г. до 01.05.2012 г. район Мездра е в структурата на Локомотивно депо – София.
Персоналът е сведен до 336 души към 01.11.2011 г., а локомотивите в работа стават 14 бр. ел. локомотиви,
4 бр. ЕМВ и 6 бр. дизелови локомотиви, от които 1 бр. С-06, 4 бр. С-55 и 1 бр. С-52.
След тази дата започва разделението на пътническите превози и на товарните превози и персоналът на
район Мездра остава в „БДЖ- Пътнически превози” ЕООД” с 229 работници и служители към 05. 2012 г.,
8 бр. ел. локомотиви и 5 бр. ЕМВ.
От 16.05.2012 г. район Мездра се отделя от Локомотивно депо - София и става отново Локомотивно депо - Мездра,
като разполага с 10 бр. ел. локомотиви и 3 бр. ЕМВ.
Надявам се тази кратка хроника да стане основа за написване историята на Локомотивно депо - Мездра.
 Преминало през този повече от век време през доста катаклизми и перипетии от различно естество,
но въпреки това оцеляло и запазило традициите и основния предмет на своята дейност чак до днес.
 
2013 г., инж. Любомир Драганов,
началник на Локомотивно депо - Мездра (1997-2003 г., 2011-2016 г. и 01.07-05.09.2017 г.)
По повод 125-годишната на железопътния транспорт в България (1866 – 2013 г.) и
100-годишнината на Локомотивно депо Мездра (1913 - 2013 г.).
 
 Автори/Информатори:
Любомир Драганов - Локомотивно депо - Мездра
https://kartanavremeto-vratsa.org/story/1425/190
 &bgflag
« Последна редакция: 28 Ноември 2020, 12:14:57 от pach »

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 352
  • Рейтинг: 110
Re: Историята и железницата
« Отговор #7 -: 28 Ноември 2020, 18:23:30 »
Много интересен материал. Авторът обаче пропуска да спомене, че в депо Мездра е имало и електрически локомотиви серия 41 - стари и модернизирани. През 1987-1989 г те обслужваха пътническите влакове от Мездра за Лом и Видин, които гледах всеки ден от  поделението в Габровница.