Във връзка с препрочитането на дебелите книги, искам да внеса едно пояснение / уточнение за устройството и работата на парната машина.
Истината за кривошипите при WALSCHAERT и пълненето е следната (проверявана е не еднократно и гарантирам за това "инженерно" обяснение, при желание мога да го доказвам или да цитирам източници):
1.
При вътрешно пълнене кулисната щанга е закачена НАД стержена за пароразпределението.
При външно пълнене кулисната щанга е закачена ПОД стержена за пароразпределение.
Разположението на контракривошипа (пред или зад кривошипа, т.е. да изостава или да избързва) НЕ е свързано с пълненето.
2.
Дали контракривошипът ще изпреварва или ще догонва кривошипа, зависи САМО от това дали искаме при нулево положение (в центъра на люлеене на кулисната дъга) или при долно положение на кулисната щанга да имаме движение напред или назад!
При изоставащ контрокривошип и вътрешно пълнене парната машина се движи НАПРЕД при нулево или долно положение. При вътрешно пълнене можем да извъртим контракривошипа на 180 градуса, т.е. да изпреварва кривошипа, но тогава движение напред ще има при ГОРНО положение на кулисната щанга (над центъра на люлеене на кулисната дъга), което на практика не знам дали се прави.
Аналогично при външно пълнене и изпреварващ контракривошип движение НАПРЕД има при нулево или долно положение на кулисната щанга. Ако извъртим контракривошипа на 180 градуса, то тогава в долно и в нулево положение на кулисата ще има движение назад.
На това място:
http://www.billp.org/Dockstader/ValveGear.html има хубави симулации на различни видове парни машини. Тук:
http://jf2.com/bcwrr/Dockstader-Valve-Gear.html е последната версия 2.8