Автор Тема: Наклони на железния път  (Прочетена 7325 пъти)

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Наклони на железния път
« -: 16 Ноември 2010, 14:58:11 »
Колеги, железопътния моделист би трябвало да разбира от инфраструктура, подвижен състав, експлоатация, ремонт, поддръжка, превозна дейност и много други области от железопътното дело. Мисля че таз информация ще ви е полезна при изграждане на макетите и при определяне на нормите за различните участъци. Предварително са извинявам на специалистите, на които ще им е скучно.

Наклонът на железния път са измерва в промили (‰). Например наклон 15‰ означава че ако разстоянието по хоризонтала между точка А и точка В е a=1000m, т.В са намира на b=15 m по вертикала по-високо от т.А. Представете си правоъгълен триъгълник с катети a и b, и хипотенуза с, по която минава пътя между т.А и т.В. Туй е физическия или действителния наклон, който са означава с i. При изкачване по тоз наклон допълнителното съпротивление, което са добавя към масата на влака е противодействащата силата на гравитацията. Туй обаче е вярно само ако пътят е права линия. При наличието на криви към горното са добавя и съпротивлението от триене на ребордите в глава релса, реакцията на ресорното окачване, възвръщащи механизми, свиването на буфери и разтягането на теглични апарати, триенето в талигови плъзгалки и централни лагери и др. И колкото по-малък е радиуса на кривата, толкова допълнителното съпротивление е по-голямо. При наличие на двойни криви то се увеличава още повече. Излиза, че влакът все едно изкачва наклон, по-голям от действителния. Ето защо е въведено понятието меродавен наклон (iм), което отчита всички тез допълнителни фактори. Изчисляването на всички тез фактори е доста сложно и става посредством висша математика. Ето защо е изведена формула, с която с достатъчна практическа точност се пресмятат меродавните наклони:

            700
im =  i +  -----  [‰]
             R
Където i е действителния наклон в кривата [‰], като при спускане той е със знак минус;
700 е установен със сложни изчисления коефициент;
R е радиусът на кривата [m].

При наличие на двойна крива (две последователни противоположни криви без или с много къс преходен участък), втората крива внася допълнително съпротивление, и тя също участва във формулата:

      i1+i2     700      700
im =  ----- +  -----  +  ----- [‰]
        2        R1       R2
Където R1 и R2 са радиусите на двете криви, i1 и i2 – действителните им наклони. При наличие на тройна крива участват и трите съставящи я криви, при положение че дължината й е по-малка или равна на средната дължина на редовен влак по тоз участък, т.е. влакът да заеме едновременно и трите криви.

За да са определи меродавния наклон в дадено междугарие, по тоз начин са пресмятат всичките криви, и най-голямата получена стойност се приема за меродавен наклон за цялото междугарие. Още веднъж са пресмята същото за спускане в обратната посока, като действителните наклони са вземат с обратен знак. Туй служи за определяне на нормите на влаковете за въпросното междугарие, и от там сериите машини и броя им за обслужване на всеки влак. При спускане пък на база на горните резултати са определят необходимите спирачни маси.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Наклони на железния път
« Отговор #1 -: 16 Ноември 2010, 15:01:41 »
Много полезно  си е!!!
 :hi: :hi: :hi:

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Наклони на железния път
« Отговор #2 -: 16 Ноември 2010, 15:04:55 »
 :hi:

Определено полезна информация!

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Наклони на железния път
« Отговор #3 -: 16 Ноември 2010, 15:45:10 »
И на мен ми беше от полза. А какво ще рече "спирачна маса"?

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Наклони на железния път
« Отговор #4 -: 16 Ноември 2010, 16:03:08 »
Цитат на: Mixy link=topic=2820.msg49362#msg49362 date=1289915110
И на мен ми беше от полза. А какво ще рече "спирачна маса"?
Спирачна маса е виртуална величина, която означава возило с каква маса може да бъде задържано на определено разстояние при действието на определена спирачна сила при определена начална скорост.
За по-подробно обяснение може да отворим отделна тема.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Наклони на железния път
« Отговор #5 -: 17 Ноември 2010, 06:57:03 »
Информацията е много полезна, но при моделите не е особенно приложима по ред причини, една от които е, че с гумените бандажи локомотивите преодоляват с пъти по-голям наклони и доста по-претоварени от нормалното. Да му мислят моторите и декодерите;D!
Освен това поради непрекъсната липса на место, наклоните по макетите са доста по-стръмни. Лично аз предпочитам максимално близките до реалността неща. Но това е само въпрос на личен вкус :)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Наклони на железния път
« Отговор #6 -: 17 Ноември 2010, 08:29:52 »
...както и на достатъчно пространство при домашни условия!
 ;D

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Наклони на железния път
« Отговор #7 -: 17 Ноември 2010, 11:21:11 »
Цитат на: lubomir link=topic=2820.msg49395#msg49395 date=1289969823
Информацията е много полезна, но при моделите не е особенно приложима по ред причини, една от които е, че с гумените бандажи локомотивите преодоляват с пъти по-голям наклони и доста по-претоварени от нормалното. Да му мислят моторите и декодерите;D!
Освен това поради непрекъсната липса на место, наклоните по макетите са доста по-стръмни. Лично аз предпочитам максимално близките до реалността неща. Но това е само въпрос на личен вкус :)
Разбирам, но си мисля че няма да е зле моделистите да поназнайват от реални железници.
Между другото някъде бях виждал препоръчителни съотношения между разни параметри на истинските железници и моделите. Тъй например си спомням че препоръчваха скоростта на модела да е реалната скорост, разделена на мащаба, и полученото на квадрат. За кривите и наклоните също имаше някакви зависимости, при които моделът да изглежда прилично достоверен и без да му трябва площ колкото приемното здание на Сф.
« Последна редакция: 17 Ноември 2010, 11:27:54 от Tramway »

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Наклони на железния път
« Отговор #8 -: 17 Ноември 2010, 11:38:51 »
Цитат на: Mixy link=topic=2820.msg49362#msg49362 date=1289915110
И на мен ми беше от полза. А какво ще рече "спирачна маса"?
Малко извън темата, за което са извинявам, ама не ме сдържа да го споделя:
Под спирачна маса някои разбират маса, отрупана с питиета и мезета, пред която като са спреш няма тръгване :drinks:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Наклони на железния път
« Отговор #9 -: 17 Ноември 2010, 11:41:52 »
Точно!
Тук в началато на сайта може да си ги припомнят всички моделисти които са забравили понятията като
"моделна скорост", "мащаби" и т.н.
http://www.railwaypassion.com/?cid=96&NewsId=5

Както и за наклоните в моделизма (за пореден път)
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11
 ;D

ПП. Сега виждам в началото на сайта , че "около" коловозните развития на някой български гари,  са качени и сателитни снимки!
 :good:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5546
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Re:Наклони на железния път
« Отговор #10 -: 17 Ноември 2010, 12:13:13 »
Цитат на: pach link=topic=2820.msg49416#msg49416 date=1289986912
ПП. Сега виждам в началото на сайта , че "около" коловозните развития на някой български гари,  са качени и сателитни снимки!
 :good:

Започнах да качвам ама се спрях поради липса на време. По-натам всички схеми ще бъдат придружени със сателитни снимки. За повече яснота.

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Наклони на железния път
« Отговор #11 -: 17 Ноември 2010, 14:46:32 »
Цитат на: pach link=topic=2820.msg49416#msg49416 date=1289986912
Точно!
Тук в началато на сайта може да си ги припомнят всички моделисти които са забравили понятията като
"моделна скорост", "мащаби" и т.н.
http://www.railwaypassion.com/?cid=96&NewsId=5
Както и за наклоните в моделизма (за пореден път)
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11
За моделните наклони не помня формулите, но за скоростите е:
Vm = (V/M)2
Където Vm е скоростта на модела;
V е скоростта на оригинала;
М е мащаба.
Например скорост от 100 km/h в Н0 ще изглежда реално ако моделът са движи с (100/87)2 = 1.32 km/h или 367 mm/s.

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
Re:Наклони на железния път
« Отговор #12 -: 17 Ноември 2010, 16:35:33 »
Най-много ми хареса разяснението за промилите. Колкото повече са те (зависи от ракиите), толкова по-голям е наклона спрямо тротоара.  :lol: :lol: :lol:

topalov

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Наклони на железния път
« Отговор #13 -: 24 Ноември 2010, 01:33:36 »
-------------------------
Имах въпрос тук, но го преместих в темата за скоростта на моделите!

За желаещите - http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,147.msg49853.html#new

« Последна редакция: 24 Ноември 2010, 21:27:48 от topalov »