Системи за класификация на тяговия подвижен съставЕ. Стрезов
Класификацията на тяговия подвижен състав представлява кодово описание на колоосната формула и на някои основни параметри на возилото. Колоосната формула от своя страна дава информация за броя, начина на задвижване, на групиране и на окачване на колоосите. Съществуват няколко системи на класификация, използващи различни символи, но значещи едно и също. Най-масово ползваните системи са:
AAR (от Association of American Railroads) - използвана в САЩ и Канада;
Whyte notation (от Frederick Methvan Whyte) - използвана за класификация на парни локомотиви във Великобритания;
UIC classification - универсална система, по която са класифицира всякакъв подвижен състав в Европа.
Съществуват и други системи, използвани в някои европейски страни (Франция, Германия, Австрия, България, Турция и др.), почиващи на UIC с таз разлика, че броят на колоосите са изписва с цифри вместо с букви.
Общото при всички системи е, че описанието на парните локомотиви е в посока от кумина към тендера.
Ето значението на символите при различните системи:
AARГлавни латински букви: брой двигателни колооси в обща рама (талига), като А=1, В=2 и т.н.
Число: брой свободни (незадвижвани) колооси в обща рама (талига).
“-“: групите, разделени с тоз знак представляват талиги, лагерувани в обща рама.
“+”: съчленяване на две рами при съставните возила.
Пример:
D – четири двигателни колооси, лагерувани в обща рама.
1Е2 – една свободна, пет двигателни и две свободни колооси в обща рама.
В-В – две талиги с по две двигателни колооси, двете талиги лагерувани в обща рама.
А1А-2 – една триосна талига, в която първата колоос е двигателна, втората свободна, третата двигателна, и една двуосна талига с две свободни колооси, двете талиги в обща рама.
В-В+В-В – съчленен локомотив от две рами, всяка от които с формула В-В.
В по-ново време навлизат обозначения, до голяма степен заимствани от UIC (напр. Во-Во, Со-Со и др.).
Whyte notationЧисло: брой колела в група. Тук са броят колелата, а не колоосите, и под група са разбира еднакви по функция колооси, както свободни, тъй и двигателни. Ако пред или след двигателната група няма други колооси, са поставя 0.
“ - “: знак за разделяне на групите.
“ + ”: знак за съчленяване на рамите при съставни локомотиви.
Главни и малки латински букви: индекс в края на формулата, показващ типа на локомотива –
Т – тендерлокомотив;
ТТ, PT, ST, WT – тендерлокомови с различни по конструкция водни резервоари.
R – локомотив, снабден с пиньон за движение по път със зъбчата рейка;
F – безогнев локомотив
СА – безогнев локомотив, задвижван със сгъстен въздух вместо с пара;
ng – теснопътен локомотив;
Е – електрически локомотив;
Р – бензинов локомотив;
D – дизелов локомотив.
Заб. Като втора буква след P и D са поставят буквите Н за хидравлическа предавателна система, и Е – за електрическа.
[цифра]w: поставя са пред буквения индекс при локомотиви, които не се задвижват чрез външни сцепни механизми, като цифрата показва общия брой на двигателните колела.
Пример:
4-6-2 – две свободни, три двигателни, една свободна колооси;
2-8-0 – една свободна и четири двигателни колооси;
0-6-0Т – три двигателни колооси, тендерлокомотив;
4-8+8-4 – съчленен локомотив система Mallet с две рами с отделни машини с формули 4-8-0 и 0-8-4.
8wЕ – четириосен електрически локомотив с четири двигателни колооси и вътрешно задвижване;
12wDH – шестосен дизелхидравлически локомотив с шест двигателни колооси с вътрешно задвижване.
Недостатъкът на тез две системи е, че те не дават информация за системата на парната машина и за начина на задвижване на двигателните колооси (самостоятелно задвижване на всяка колоос от отделен силов агрегат или групово задвижване чрез обща трансмисия). Също тъй не е предвидена възможност за описване на колоосните формули на прикачен подвижен състав – вагони, тендери и др.
UICГлавни латински букви: брой последователни двигателни колооси, като А=1, В=2 и т.н.
Число: брой последователни свободни колооси.
“ о ”: индекс, показващ индивидуално задвижване на колооста или групата колооси пред него.
“ ′ ”: (прим) групата колооси пред него е обединена в талига.
“ + ”: съчленяване на съставно возило.
“ ( ) ”: ако колоосите в една талига имат различна функция и не могат да са опишат с един знак, са ограждат в скоби.
Наставки:
h: работи с прегрята пара
n: работи с наситена пара
v: компаундна машина
Turb: турбина
число: брой цилиндри
G: за товарни влакове и маневри
P: за пътнишки влакове
S: за бързи влакове
t: тендерен. Липсата на таз наставка означава, че локомотивът е с прикачен тендер.
Пример:
2′D1′h3S – локомотив с две свободни колооси в талига, четири двигателни колооси, лагерувани в общата рама, едноосна талига, работи с прегрята пара, трицилиндров с еднократно разширение (дрилинг), за бързи влакове.
1′Еn4vP – едноосна талига, пет двигателни колооси, лагерувани в общата рама, работи с наситена пара, четирицилиндров компаунд (вулфкомпаунд), за пътнишки влакове.
Сn2Gt – три двигателни колооси, наситена пара, двуцилиндров с еднократно разширение (цвилинг), тендерен, за товарни влакове.
1′F2′h2Gt – едноосна талига, шест двигателни колооси в общата рама, двуосна талига, работи с прегрята пара, двуцилиндров с еднократно разширение (цвилинг), тендерен, за товарни влакове.
В′В′ - локомотив с две двуосни талиги, всяка с по две двигателни колооси и с общо задвижване (трансмисионни валове и др.).
Со′Со′ - локомотив с две триосни талиги, всяка с по три двигателни колооси и с индивидуално задвижване на всяка колоос (напр. с отделен тягов двигател).
D – четири двигателни колооси с общо задвижване в обща рама.
(1А)′(А1)′ - локомотив (мотриса) с две двуосни талиги, чиито външни колооси са свободни, а вътрешните са двигателни с общо задвижване.
(1Ао)′(Ао1)′ - същото, само че двигателните колооси са със самостоятелно задвижване.
Во′+2′+2′+Во′ - тройна съчленена мотриса, чиито външни талиги са двигателни със самостоятелно задвижване на колоосите, а вътрешните са свободни (БДЖ серия 31).
В′+2′+В′ - двойна съчленена мотриса, чиито външни талиги са двигателни с общо задвижване (трансмисионни валове и др.) (БДЖ серия 10).
3 – триосен тендер или вагон с колооси в обща рама.
2′-2′ - четириосен тендер или вагон с две двуосни талиги.
2′+3′+3′+3′+2′ - четворен съчленен вагон, чиито крайни талиги са двуосни, а съчленяващите (Якобс) – триосни (БДЖ двуетажни вагони серия 19).
Съществуват опростени варианти за обозначение само на колоосната формула. Например във Франция парните машини са обозначават само с цифри – 241, 150, 030 и т.н. за дизеловите и електрическите е възприета системата UIC.
У нас системата UIC са прилага изцяло, а на типовите табели на парните машини е отбелязано само:
Предназначението: Б – за бързи, П – за пътнишки, Т – за товарни влакове или маневрена служба. Ако локомотивът е тендерен след буквата са поставя индекс „т”.
Колоосната формула с цифри във формат х-Х-х и последователност от кумина към будката. Малките цифри показват брой свободни колооси, големите - брой двигателни колооси. При липса на свободни колооси на съответното място са поставя 0.
Индекс, показващ осевото натоварване в тонове.
Пример:
Б 2-4-1
18 – бърз, 2 свободни, 4 двигателни, 1 свободна колооси, натоварване 18 т/ос.
П 1-5-0
15 – пътнишки, 1 свободна и 5 двигателни колооси, натоварване 15 т/ос.
Тт 1-6-2
18 – товарен или маневрен, тендерен, 1 свободна, 6 двигателни, 2 свободни колооси, натоварване 18 т/ос.
Бт 1-4-2
17 – бърз, тендерен, 1 свободна, 4 двигателни, 2 свободни колооси, натоварване 17 т/ос.
Има и една стара пруска система, която от много отдавна не се използва, защото не дава достатъчно информация:
3/6Р – три двигателни от общо шест колооси, пътнически.
Неофициалните имена на колоосните формули съм са постарал да събера тук:
http://www.mediafire.com/file/njbghnmmmuk/Imena%20na%20koloosni%20formuli.pdf