Още малко от вестник "Борба":
Полковник написа първата история на горнооряховското жп управление
Публикувана в брой: 215 / 2012-11-08
Първо цялостно изследване на железопътното управление в Горна Оряховица издаде полковникът от резерва Георги Бирданов. Книгата му „Железопътното управление Г. Оряховица 1953 – 1998 г.” е седма поред за военния, който в момента работи в дирекция „Безопасност, технически надзор и управление при кризи” при транспортното министерство.
Роден в плевенското село Божурица, през 1967/1968 г. Георги Бирданов е офицер в Горнооряховския железопътен полк, а до 1981 г. служи във Военното жп комендантство на гарата. В библиографията на полковника влизат заглавия като „Генерални директори на БДЖ 1888 – 2008 г.”, „100 г. гара Царева ливада”, „История на военнотранспортните органи на Българската армия” и др. Освен изследовател Бирданов е и музеен дарител – благодарение на него Музеят на транспорта в Русе притежава стари книги, списания, предмети, както и униформи на директори на железниците.
„Железопътното управление Г. Оряховица 1953-1998 г.” е история на едно от крупните поделения на железницата, разкрито на фона на цялостното развитие на БДЖ. Книгата всъщност е първи опит за цялостно изследване на структурата, простираща се между Плевен, Варна, Дъбово, Русе и Кардам. Управлението се разполага на 1/3 от жп мрежата в страната с включени 10 окръга и 20 хил. служители и работници и е предназначено да организира търговската и техническата експлоатация в района.
Изследването започва с предпоставките за създаването на жп управлението в Г. Оряховица. Според Бирданов за усъвършенстване на организационната структура и постигане на координация и единство в работата на жп транспорта на мястото на съществуващите от 1 октомври 1951 г. 6 териториални областни отделения в София, Пловдив, Варна, Стара Загора, Мездра и Горна Оряховица от 1 април 1953 г. функционират три – в София, Пловдив и Горна Оряховица. В тях са развити всички оперативни отдели и служби, каквито по-рано са съществували в Главното управление на железниците.
За шеф на управлението в Г. Оряховица на 1 април 1953 г. е назначен Койчо Радев. Именно с неговата биография продължава книгата на Бирданов, който подробно описва професионалните кариери на всички последващи началници и техните заместници. Полковникът е изследвал и железопътната мрежа в района на управлението. В стилизирани карти на България тя е представена и нагледно с основните артерии и най-големите им отклонения. Място в книгата на Георги Бирданов намират и железопътните възли, разказ за строежа на новото приемно здание на гара Г. Оряховица-пътническа през 1964 г., за откриването на 19 март 1984 г. на големия електрифициран пръстен София – Мездра – Г. Оряховица – Русе – Каспичан - Варна – Карнобат – Пловдив – София, за строежа на гара разпределителна и т. н.
В отделни приложения Георги Бирданов е обособил данни за структурите за управление на железопътния транспорт, за директорите на БДЖ от 1888 г. до 22 септември 2012 г., когато поста напусна Йордан Недев, за най-важните дати в историята на железницата у нас.
Автор: Б. Маринова