Автор Тема: НПМ за МТУ  (Прочетена 21383 пъти)

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
НПМ за МТУ
« -: 11 Август 2016, 10:57:46 »
Луд умора нема! Само се поти.
Аз щото ми е малко един макет, та реших да си скова и едно малко макетче. Всъщност идеята за това е поне на 17 години, сега просто ми се отвори парашута да я реализирам. За какво става въпрос – още със започването на големия макет в мозъчната ми кухина се въртеше идея за малко макетче за двете ми N-ски композиции. Само, че да правиш макет си е достатъчно трудоемко, времеемко, финансоемко и местоемко. Аз вече имам един, пък и като имам само две композиции в N, някакси ми беше трудно да си помисля, че някога ще реализирам тази моя мечта. Всичко се промени преди две години с появата на тия пусти дековилки. Вярно, че са друг мащаб, но пък са на същото междурелсие. И изведнъж композициите кандидатстващи за собствен макет от две станаха пет (абе те вече са седем, ама това е друга тема ;D). Сещате се обаче, че съвместяването на два мащаба в един макет изисква и известни компромиси в изпълнението на детайлите. Или по точно – ясно е, че много детайли направо ще липсват. Бързо се примирих с това и нахвърлях в главата си план какво да правя и какво да пропусна. След това предстоеше най трудното – разрешение за строеж от шефа в къщи. Подхвърлих на булката новината, че ще си правя макетче, и след като два-три дена не получих възражения от вида „Е са па и това ли?!” , „Ти си луд!” , „В никакъв случай!” и прочее, реших, че това може да се приеме за официално разрешение. И така от началото на Май 2015 г. може да се каже, че строя втори макет. Лошото е, че върви много бавно, и в момента съм още далече от пускането му в действие. Решавам обаче лека- полека да започна с представянето му. :hi:

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #1 -: 18 Август 2016, 09:24:06 »

Та – понеже е втори макет, и понеже в N са само две композиции (е добре де, вече са три), и понеже в НОе са три композиции (и тука станаха четири), и няма изгледи колекцията да се разраства повече(да-да) е ясно, че ми трябва нещо простичко и малко. Една гаричка с три коловоза и толкоз. Няма депа, разтоварища, клонове и прочее. Фигурата обаче ще ме прощавате, ама е същата като на големия макет. Не, че е върха, но поне се е доказала с функционалността си. Ще ми върши работа, пък и нека да осведомя някои – изобщо не ми е омръзнала. Единственото, което вече ми е писнало е да чистя макета от прах. Сега ще си имам и втори такъв, но този през 95% от годината ще стои разглобен върху гардероба и увит с найлон. Така, че чистенето му ще е понякога. Ще го сглобявам в хола 1-2 пъти годишно за по седмица- две (или колкото ме изтърпят в къщи) и това е.
 Сега малко тактико-технически данни. Два симетрични, но еднакви по размер дървени модула с обща дължина 3200 мм. , ширина 400 мм. и в двата края при завоите – 600 мм. Гара с три коловоза и дължина м/у първите входни стрелки от 1600 мм. Така излиза, че малкото макетче във всички размери е по голямо от големия макет с неговите 5200 мм дължина и гара 2900 мм. След съответното премащабиране, разбира се.
Във вариант N. Светофори по скоростната сигнализация и имитация на СОА-1. Управление със същия тип централизация – Н-68, но в опростен мини вариант. Комплект къщурки и перони, доста от които си направих сам. Знаете ги от темата за симоната. И започваме с компромисите – няма да има кабелни канали, разпределителни кутии, трансформаторни кутии, табели и прочее железничарски украшения  покрай трасето. Някои от тия чучавки още ги няма и на големия макет, но там поне са с тенденция някога да ги проима. Тук -твърдо нье. Още – при това приемно здание с магазия, първи коловоз би трябвало да е неприемно-отправен. При мен ще е. И не на последно място – релси Тилиг НОе. Ето и две картинки на СКАРМ.



Вариант НО. Подвариант дековилки. Управлението пак е със същата инсталация, но няма светофори. Ще има само два еднокрилни входни семафора, топузи на стрелките и евентуално, ако успея да си ги направя – имитация на два ръчага за семафорите. И съответно -  комплект НО къщурки. Сега компромисите. Двата еднокрилни входни семафора са първия. Баща ми не помни да е виждал семафори по дековилката, при мен ще има. Няма да го има и управлението им с теловете, стойките им, роляците и редуктивите.  Самото коловозно развитие на гарата – според спомените на баща ми  почти всички дековилни гари са били с по три коловоза, като главният (правият) коловоз е бил този до гарата (първи коловоз). При мен първи коловоз е отклонителен. И релсите продължават да са компромис. При този мащаб междурелсието би трябвало да е 7,5 мм. Минитрейнс са го направили 9 мм. за да се ползват N-НОе релси.



Подвариант истинско НОе. Тук вече двата входни семафора си идват на мястото. На място вече са и релсите. За разнообразие съм подготвил втори комплект НО сгради, почти идентични с тези във вариант N. Тук проблемът  е подвижния състав. Купих си едно влакче на Роко в мащаб НОе, но то си е типично немско. Друго ще е по линията да забръмчи нещо нашенско, но …Кой знае, един ден може и това да доживея. Пък и да не доживея, нали все за нещо трябва да си мечтая. Иначе от скука ще вземе да ми скимне да правя трети макет.
Време е вече да разшифровам и заглавието на темата. Няма как да имам претенции за пълна достоверност при всичките тия компромиси, пък и макетчето ще функционира 15-20 дни в годината и не си заслужава да го изпипвам до крайност. Затова реших да е НПМ за МТУ.

Непретенциозно Прибираемо Макетче за Мимолетни Теснолинейни Удоволствия.


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1997
  • Рейтинг: 735
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #2 -: 18 Август 2016, 10:20:04 »
Явно сериозно си решил тази стъпка. Все пак да споделя - моето трасе първо беше разглобяемо от 4 части - 110 х 60 см. След това стана разглобяемо на две части. Докато не го направих едно цяло - все имаше ядове с него. Не можах да направя напасването на краищата на релсте, винаги нещо се чупеше при прибирането на сградите (които и до сега са само три - четири), чупене на огради и други детайли, пък въобще не съм стигнал до дървета и други. Всяко сглобяване и разглобяване беше истинска мъка и добре че навреме го изоставих. Сега е прибираем и се прибира и спуска действително за секунди - откачам само четирите кабела и го вдигам. Разбира се след като съм прибрал влаковете. Пускането в действие е закане на същите тези четири кабела за пулта. Дано да си го измислил това разглобяване и да ти се получи. Успех и ще следя какво сте получава (ако пишеш де).

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1487
  • Рейтинг: 337
  • Нема мое, нема твое, всичко е Берое :)
    • SCARM - българският софтуер за компютърно моделиране на релсови планове и жп макети
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #3 -: 18 Август 2016, 18:21:06 »
На прима виста изглежда много добре  :)  И да знаеш - 3,20 на 0,60 хич не е малко. Доколкото разбирам, сградите няма да ги лепиш, а ще ги поставяш свободно в зависимост от мащаба, който караш в момента?

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #4 -: 19 Август 2016, 00:46:20 »
Естествено, че няма да ги лепя. Нали трябва да се сменяват. Така, че счупени огради не очаквам. Ми то и на големия макет всичко се маха. Как иначе да го бърша от прах? И той се разглобява по същия начин. Преди 3 год. като го разкатанчих целия при ремонта на стаята, нищо лошо не му се случи. Мисля, че и с тоя няма да имам ядове, но ще видим. Ще докладвам ако има проблеми. :hi:

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #5 -: 25 Август 2016, 10:37:13 »
Това беше първата копка – двата дървени модула, които престояха върху гардероба в този си вид повече от година.



Понеже мястото там е малко, и единия модул може би няма да се събере като монтирам и релсите, реших да действам малко отзад напред. Първо се захванах с двата комплекта къщурки. Някои си направих сам, други са купешки, но почти всички с някакви доработки и преправяния от мен. И понеже апетита идва с яденето, докато събирах двата комплекта реших да спретна и трети (второто НО). Информативно комплекта в N:







Към тях вървят и комплект сигнали, направени набързо от памучни клечки за уши и ламаринки от бирени кутии и без всякакви претенции за точност и достоверност:



Комплекта къщурки за дековилките:







Това е третият комплект за НОе теснолинейките. Нищо, че е сниман с дековилния състав.




Тогава още не си бях купил това:





Всъщност това локомотивче е така разработено, че може да се ползва и за 750 см. и за 600 см. междурелсие (след  монтиране на колооси за съответното междурелсие, разбира се).  Така, че спокойно мога да дърпам и дековилните вагони с него. Ето го на снимки и на двете междурелсия.




 Немците са си го запазили и в двата варианта. Глупави хора. Ние сме къде-къде по тарикати от тях. Всичко под ножа и си нямаме грижи.


optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 346
  • Рейтинг: 5
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #6 -: 31 Август 2016, 09:51:58 »
Цитат
...  и за 750 см. и за 600 см. междурелсие ...
Йеее, шест метра междурелсие!!! Грамаден влак ще да е туй!
Бъзикам се, разбира се. За едни е алкохолът, за други кафето, за трети са наркотиците, нашият порок са влаковете! Стискам палци да стане хубав макет, та чак и жена ти да го хареса!!! :)

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #7 -: 01 Септември 2016, 08:48:18 »
Верно не съм догледал кви съм ги писал! Обаче това едва ли ще забави съществено въртенето на Земята. Сега да си продължа да се излагам.
След къщурките реших да сделям автоматиката. Всички схеми и принципи на управление са същите като на големия макет, нещата бяха по лесни само защото обектите за управление са по малко. Три направления, 4 коловоза, 12 стрелки, 15 светофора и 8 семафора  за г. Божановци срещу 2 направления, 3 коловоза, 4 стрелки, 10 светофора и 2 семафора за Мали Божановец. Е, все пак има и опростяване в изпълнителните вериги на сигналите. Тук имам само скоростна сигнализация в N и два еднокрилни входни семафора за НО. При големия макет схемите управляват светофори по скоростната и обикновената сигнализация, два двукрилни входни семафора със съответните им предупредителни, един еднокрилен входен без предупредителен за клона, и три групови изходни семафора за всяко направление. Първо статива с обикновените релета:



Като има кой да ти направи платките за печатните релета е лесно. Сглобяват се за половин час. Иначе става и на универсални платки, ама за всяка връзка да се пуска жица е зор. Щеше да е голяма играчка и цяла китка жици отдолу.


Най-голямото ми удоволствие - пулта. Щеше да е по добре да е поне 14 колони, но толкова кубчета и шини ми бяха останали от големия пулт. Наложи се малко да посбутам мнемосхемата, но като за такова непретенциозно макетче мисля, че стана симпатично пултче.










TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #8 -: 08 Септември 2016, 08:35:32 »
Снимката на релейното помещение е правена на ръка и затова е кофти.


След монтажа на всичките карантии в него автоматиката изглежда така:






Отделно снимки на пулта. В нормално положение:


Едно транзитче по правата:


По отклонение:


Само вход на трета:


Цялата автоматика ми отне 3 месеца, колкото и на големия макет. Види се, че едно време около мен е имало по малко народ, който да ме ядосва, и да ми намира и друга работа.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #9 -: 15 Септември 2016, 09:06:13 »

Следващата стъпка – основата на макетчето. Всички дървени дибли на бюрцето са заменени с резбови втулки с винтове. Отделно и краката също са на винтове. Така всичко се разглобява и се прибира в гардероба. Допълнителна полза от това уплътняване на пространството в гардероба е, че сега булката и да иска, няма да може да скрие някой любовник там.



След съответното преправяне на бюрцето, в крайна сметка се получи това:







И тук се разделих с една заблуда. До този момент  си мислех, че правя малко макетче. Когато за сефте го видях така сглобено... ми то си е цял макет.

vankata86

  • Trade Count: (11)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 346
  • Рейтинг: 169
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #10 -: 15 Септември 2016, 19:37:41 »
Здравей,много ми харесва и допада как си решил въпросът с пространството за своя макет!Изключително добре ще се получи пожелавам ти скорошно завършване и да пуснеш снимки! :good:

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #11 -: 22 Септември 2016, 10:27:17 »
Започвам с модулите. Първо е гарата, от стрелка до стрелка. Всичко е готово – корк, полагане на релсите, опроводяването им до куплунг, монтаж и опроводяване до куплунг  на СОА(механизми на Конрад), монтаж и опроводяване до куплунг  на цоклите за изходните светофори (от цангови рейки), монтаж на инсталацията за осветление за гаровите постройки(гара, перони, стрелочни постове, WC) и баластова призма. Остана баласта да се оцвети, но това ще стане накрая, наведнъж за цялото макетче.
Двете кули близнаци:





И засега съм стигнал дотук. Следващата играчка е открития път, от стрелка до стрелка. За съжаление обаче, тоя месец почти не можах да пипна нищо. Започнал съм единия модул, но съм доникъде. Ама живот и здраве ще стане, нямам определен пусков срок. Пускам само две нови картинки на левия модул. В движение ми скимна една промяна. Вместо да е в ъгъла на макета и изцяло в крива, реших да преместя тунелчето на мястото на единия мост. Ей така за разнообразие. И не само – основния мотив беше , че така порталите са в права. Щото си мисля, че при по дълги возила в истинско НОе, същите може да се опират в портала от вътрешната страна на кривата. То не, че имам такива возила де, ама знае ли човек.



TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #12 -: 01 Ноември 2016, 19:55:17 »
След едномесечен престой на целия проект във фризера, пак съм по трасето. Единият модул е технически готов. Ивици шперплат, монтирани на нужната височина, дунапренена призма на Woodland Scenics(много съм доволен от нея), релсите с опроводяването им до куплунг, баластиране, монтаж на цоклите и инсталацията за единия входен и предупредителен сигнал и инсталацията за осветление на останалите сгради.








Беше ме страх как ще направя контактните вилки, но се оказа, че хич не боли. Направих ги от тънките телчета от Конрадските механизми.


Допълнителна особеност и на двата модула. Нещото, което ме дразни на големия макет е сградата на спирката, направена от снимка, изрязана от списание „ЖП транспорт”. За това  макетче реших спирките да са цели сгради, но това води до друг кусур. За да не стават широки целите модули отначало бях решил спирките да се слагат на разглобяема козирка, монтирана само в зоната на спирката. Така обачецелия макет няма да ляга плътно до стената, а ще стои на 6 см. от нея. И между него и стената щеше да има дупка. Бях се примирил с това, но в движение ми скимна да направя козирката по цялата дължина на правата, отзад около спирката. Така дупката ще е само в двата края на макетчето, при завоите. Пък някога мога и за там да измисля някакво уплътнение.



Докато се усетя и работата по другия модул също напредна осезаемо. Свърша ли го до това ниво като първия, спокойно мога да пусна цялото макетче в експлоатация. Две неща ще ме забавят, обаче. Първото нещо е да оцветя баласта. За второто може и вие да помогнете малко, ако бъдете така добри да дадете акъл как да го направя.  Купил съм един фототапет на Аухаген. Идеята е да го лепна на две плоскости от Симона. А плоскостите да се прикрепят към модулите върху стъклоносачи или рафтоносачи, монтирани върху планки, които да го държат на 6 см. от модулите(заради козирките). Проблема е, че в Бриколаж няма свестни планки( всичките се огъват с поглед), а не знам къде другаде да търся.  И освен това не знам дали тапета ще се хване за Симоната  с лепило за тапети. И колко да е дебела Симоната, за да не се огъва. Пък вие може да измислите и нещо по умно. На мене акъла ми стига само за толкова.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3350
  • Рейтинг: 540
  • Кефът е над рИализЪма!
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #13 -: 01 Ноември 2016, 20:58:42 »
А защо гледаш само в Бриколаж??? Във всяка от другите търговски вериги /Баухаус, Практикер, Баумакс и т.н./, както и във всяка по-добре заредена квартална железарийка има всякакви планки /прави и ъглови/ - достатъчно здрави, дебели, и със всякакви размери.
Фототапет върху пластмаса не виждам как ще се залепи. Дори и да успееш, основата трябва да е много дебела и твърда /съответно и тежка/, за да не се огъва /съответно да не се спука лепилото и тапетът да се отлепи/. По-скоро може да го залепиш върху фибран - лек, достатъчно здрав и порест материал...

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 762
  • Рейтинг: 538
Re: НПМ за МТУ
« Отговор #14 -: 01 Ноември 2016, 21:12:10 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=4884.msg105241#msg105241 date=1478026722
А защо гледаш само в Бриколаж?

Щото не съм имал време да обикалям другаде. И щото още не ми е дошло яйцето на г*за, за да се чудя къде да го снасям. Затова питам предварително. Има още работа по втория модул.