МАШИНИСТ, 130-ките на старото пико вървят доста добре така както са си оригинално.
Първо - трабва да си намериш нови гуми - бандажи. Оригиналните на Пико дават най-добра тяга, те са най-меки, имат най-добро сцепление. Но се цапат най-бързо и сцеплението бързо намалява. Гумените на Роко са с малко по-малка тяга, но цапат много по-малко и по-дълго време не се променят особено много. Можеш да сложиш и силиконови - на Роко или други. Във всички случаи след "стотина кръгчета" бандажите трябва хубаво да се мият с някакъв спирт.
Второ - много е важно къде са бандажите. Ако върви с моторната талига напред, бандажите трябва да са на трета колоос, от зад на моторната талига по посока на движението. Така, както и на истинските локомотиви, задната колоос се натоварва повече. По моите спомени тогава се получаваше най-добра тяга. Може да сложиш задната талига да е моторна, за да може да дърпа директно вагоните, тогава гумената трябва да е последната шеста колоос. Въпреки че на теория е по-добре да е така, по далечните ми спомени по-добре беше моторната талига да е отпред.
Трето - ако сложиш втора моторна талига, и гумените оси станат трета и четвърта, или първа и шест, тягата ще е еднаква и в двете посоки. И естествено ще е малко по-голяма отколкото с една талига, но ще е далече от двойна. Може да ги сложиш и на трета и шеста, в едната посока ще е още по-добре.
Най-важното - като тръгнеш да увеличаваш теглото, ако натовариш много машината с вагони, червякът на гумената ос започва да избутва зъбното колело и то започва да прескача, да прещраква. Пластмасовите уши не са истински лагери и така, както с ръка издърпваш колооста, така и зъбната предавка избутва оста.
За проби съм пускал много по-лека мотриса също със задвижващи една гумена и една нормална колоос на една талига, спокойно тегли над 40 вагончета (
виж на клипчето).
Людмилата оригинално, с добри бандажи, си тегли доста добре. Предлагам ти първо да сложиш нови гуми. Тягата трябва да е над 100 - 120 грама, т.е. да тегли спокойно по равно 50 - 80 двуосни вагончета. Ако не ти хареса - сложи втори мотор, теглото няма смисъл да го увеличаваш с повече от около 100 - 150 грама. Като цяло старопиковските колооси не са добри - на са добре центровани, не разпределят равномерно натоварването, криви са, не теглят равномерно и т.н. Новите локомотиви теглят много по-добре и за тях има смисъл да увеличаваш теглото.