Автор Тема: Колекцията на Caprycorn  (Прочетена 67087 пъти)

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #135 -: 18 Февруари 2009, 15:14:30 »
Така за финал ето и един стендов модел в по-големичък мащаб   :lol:. Искам да кажа, че прекарах много добре съвместявайки двете си хобита. Благодаря на Ясен за предоставената възможност. И наистина само от снимките трудно може да си представи човек колко работа и колко други модели са "дали фира", за да се случи това което виждате на снимките.




mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1930
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #136 -: 18 Февруари 2009, 15:34:42 »
Машшаалах! :swoon:Но какво правят там при теб тез товарни вагони,а? :nono:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #137 -: 18 Февруари 2009, 16:34:07 »
Радвам се , че благодарение на Никола , видяхме таз супер колекция... :thank_you: :thank_you: :thank_you:
Ясен е номер едно България , нещо повече ,струва ми че ако се наложи , достойно ще представи нашата страна и навън!!!
 :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:
Хвала на такива дисциплинирани хобисти!!!
На нас останалите , остава само да слушаме със затаен дъх , какво казва гуруто и да гледаме със ширико отворени очи , неговите модели (и не само самоделките , а цялата му колекция) , за да има за какво да си мечтаем и към какво да се стремим в моделизма!!!!
 :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi:
Все си мисля , че следващата книга на български език по железопътен моделизъм , ще е написана от Васко и Ясен...!!!???
 :spiteful: :good: :good: :good: :good: :good:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #138 -: 18 Февруари 2009, 16:58:56 »
Цитат на: Жоро link=topic=500.msg19761#msg19761 date=1234961435
БРАВО Ясене, БРАВО!!!
Аз няма да те хваля за стилната колекция, други след мен сигурно ще бъдат по-щедри в суперлативите.
Браво за това, че показа твоя труд. Защото сред нас малцина са тези, които имат смелостта да разрушат два или повече локомотива, но след това да създадат друг, много по-хубав от заводски. А единици са тези, които ще доведат подобно начинание до край. Това, което си писал по-долу, звучи много лесно и елементарно за осъществяване:
Re:Колекцията на Caprycorn
«...то остава просто да прежалим една 01-ца и една 41-ца, за да сглобим от двете машини BR03!
, но всъщност изисква много време, търпение, прецизност и достоверност. Предлагам ти, за да стане по-ясно, кои части са добавяни върху "донорите" да маркираш твоити части със стрелка и номер(1,2,3 и т.н.) и после да обясниш, например:
1. Тръбите върху котела са от еди какво си, оригиналните са изпилени, направени са нови носачи от... и закрепени/залепени в нови отвори на котела с Ф ... мм.
Направи го за един локомотив ако искаш, мисля че процедурата се повтаря при всички други.
Много добре си направил, като си показал и задвижването на тендера, ако имаш време и желание, разкажи за проблемите с които си се сблъскал и как си ги решил.

 :hi: :buba:
Всъщност повечето детайли са правени изцяло по технологиите на Васко. Тръбите по котела се виждат много ясно на снимката на BR03. За самите тръби използвам стоманена тел (струна за китара), а "ушичките", които държат тръбата към котела ги изработвам от медна тел. Последната е гъвкава, което позволяха наместването и изправянето на стоманените тръби, за да бъдат хоризонтални, успоредни помежду си, и на равни разтояния една от друга (така както истинските локомотиви са излизали от фабриките). Разбира се, преди да се изработят тръбите, първо трябва да се почисти котела от "нарисуваните" фабрично такива, за целта се използва скалпел, шкурки, спирт, и много търпение. Когато котелът е "изчистен", чак тогава се пристъпва към изработката и монтажа на отделните тръби. Много време отнема изработката на "ушичките". Накрая монтираните тръби и ушички се фиксират с много малка капка каноколит. Тази капка трябва да имитира топче на връзката межди тръбата и държача.
 Држките под буферите се изработват по-лесно, тъй като там няма държачи. Единственото условие, е двете држки да бъдат напълно еднакви.
 По-сложна е изработката на електрическата инсталация (вижда се добре на моделите BR80, BR81, BR87, BR18). Това са червените тръби, които минават под пътеходното или под водните резервоари, и имат жълти кутии (разпределителните кутии на ел инсталацията). За тези детайли освен стоманена и медна тел, се използва и много тънка медна ламаринка. В някоя следваща публикация ще опиша по-подробно изработката на другите детайли!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #139 -: 18 Февруари 2009, 17:06:27 »
Аз също искам да благодаря на Зазо, за чyдесните снимки, които направи, и за помощта, която ми оказа!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #140 -: 18 Февруари 2009, 18:05:36 »
На една от снимките на BR18, показвам двигателя и първата зъбна предавка.
Това е принципа на задвижване на повечето локомотиви- за да работят тихо, на високи обороти е САМО двигателят!
Той предава посредством шнек (червяк) на първото зъбно колело, а то на колоосите (в случая 3-та и 4-та. Има още две зъбни предавки между 2-ра и 3-та, и между 1-ва и 2-ра колооси на тендера. При тази концепция на задвижване всички колооси и зъбни предавки работят на НИСКИ ОБОРОТИ, само оста на двигателя- на високи!!!
Вторият принцип е, че се зацепват само върховете на зъбите!!! Така се избягва още повече "бръмченето" и се чува само тракането на колелата по релсовите настави!
Рамата я изработвам сам от материал за електронни платки. Двете рамни платна се фиксират с две винчета и се обработват ЗАЕДНО за да са напълно еднакви! Фолираната страна на материала се пада външна страна на рамата. Така токоснемащите пластини се запояват направо върху рамата!
Двигателите са от типа RF370 или RF320 (зависи дали са за тендерка, или за локомотив с отделен тендер), много мощни и много тихи.
Зъбните колела и осите са от Пико BR55, BR89 и други сравнително евтини машини.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #141 -: 18 Февруари 2009, 21:43:48 »
Няколко думи и за обработката на колелата-
Всички колела са от старо Пико и стар Gutzold, така че обработката е повече от необходима.
Най-напред колелата се избиват от осите (повечето са фабрично набити в оста с месингова втулка), след това всяко колело се слага на бормашината (която в случая използвам вместо струг) и се шлайфа и полира до блясък.
При обратното набиване в осите се спазва точо цапфите да бъдат на 90 градуса, т.е. ако цапфата на лявото колело е на най-долно положение, то цапфата на дясното колело трябва да бъде в най-задно положение! При набиването се прави и баланса на колелата (за да не "бият"). След тази процедура следват шайбичките, за които скоро Сашо писа тук. Те се изработват от прозрачно фолио. Първо се изрязва със замба 4 мм кръгче, а след това се пробива тошно в средата 0,7 до 1мм дупчица. Обикновено половината шайбички се брaкуват, защото дупчицата не е точно в средата. Следва шлайфане и залепване на шайбичката за колелото (практически тази шайба покрива оста и месинговата втулка. Опиттът показва, че най-удачно е тази шайба да се залепва с гъста боя. Следва пръскане на готовата вече колоос и почистване на боята от ребордите и бандажите. Почистването става с бархетно парцалче, напоено с кореселин, или спирт.
 На всички снимки се виждат доста ясно готовите колооси с въпросните шайбички!
« Последна редакция: 18 Февруари 2009, 22:18:59 от Сaprycorn »

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #142 -: 18 Февруари 2009, 21:50:25 »
 :suicide: :suicide: :focus:
без коментар ,шшш,замълчете и гледайте :clapping:

Maktub

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #143 -: 18 Февруари 2009, 22:05:18 »
Това е чудовищно! Малеййй... Само си представям какво търпение и колко време е погълнала изработката на тези самоделки! Ако това е самоделка, повечето от фирмите-производителки трябва да те вземат за главен консултант.... :blink: А за колекцията няма какво да се коментира – красота... :hi:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #144 -: 18 Февруари 2009, 22:09:41 »
Едни от най-важните детайли на парния локомотив, това са сцепните  и пароразпределителните щанги! При метода на "самоделките" много често се налага скъсяване или удължаване на сцепни щанги, шатуни, кулисни и ексцентрикови щанги. Когато щангите са пластмасови това не е толкова трудно,ако се спазват някои важни правила:
1. Дължината на сцепните щанги е равна до микрон на междуосието.
2.Дължината на шатуна се напасва спрямо най-задното положение на кръстоглава към паралела!
3. Дължината на ексцентриковата щанга (малкия шатун, както го е кръстил Сашо), е такава, че в долно положение на щангите, ухото на кулисата стои в най-предното си положение!
При металните щанги скъсяването и удължаването са малко по-сложни, но не и невъзможни.
Много важен момент е избор на цвят за щангите! Фирмите производителки работят в много широка палитра, като се започне от цвят "ХРОМ-НИКЕЛ", през светло сиво и се стига до гарваново черно! От всички снимки, които съм виждал на парни локомотиви, и от няколкото видени на живо, съм стигнал до извода, че най-подходящият цвят е "ГРЕСИРАНА СТОМАНА"! Тази боя си я забърквам сам, като смесвам цветовете СРЕБРО, БРОНЗ, КАФЯВО и ЧЕРНО! Каналите на щангите се пръскат допълнително в сигнално червено (същият цвят на колелата и рамите).


Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #145 -: 18 Февруари 2009, 22:15:38 »
Цитат на: Maktub link=topic=500.msg19790#msg19790 date=1234987518
Това е чудовищно! Малеййй... Само си представям какво търпение и колко време е погълнала изработката на тези самоделки! Ако това е самоделка, повечето от фирмите-производителки трябва да те вземат за главен консултант.... :blink: А за колекцията няма какво да се коментира – красота... :hi:

Аз не съм най-добрият пример за търпение- с един локомотив се занимавам около месец. Истинският търпелив хобист е Васко- около 1 година прави един локомотив, като пресъздава такива детайли, че човек се чуди как е възможно! Надявам се да покаже снимки на BR41, BR45, BR55!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #146 -: 18 Февруари 2009, 23:27:41 »
Както вече писах, изключително важно при самоделките е предварителното проучване кой възли и агрегати са еднакви на различните локомотивни серии, кое от какво може да се ползва, кое с какво може да се замени и т.н. За целта е много важно да се разполага с чертежи, снимки, скици и всякаква литература, свързана както с проекто-модела, така и с моделите-донори!
Като пример искам да дам BR44, правен от два котела на BR01. При 01 надлъжната част на котела се състои от 5 звена- 1-вото е празно, 2-рото с питателен дом, 3-тото с пясъчник, 4-тото с парен дом, и 5-тото празно. При BR44 тази част на котела се състои от 4 звена- 1-во с питателен дом, 2-ро с пясъчник, 3-то с парен дом, и 4-то   с втори пясъчник! Димните камери и стоящите котли са еднакви (външно).
Така че, за да се моделира котел на BR44 е достатъчно да нарежем на звена два котела от BR01 и да налепим нарязаните звена по конфигурацията за BR44! Естествено всички тръби по котела се издялкват и се правят нови такива от стоманена и медна тел. По същия принцип Васко изработи котела на BR45, но там конфигурацията е друга.
Ходовата част на BR44 прилича много на тази на BR50 и BR52, но междуосията са различни- 1700мм за BR44, и 1650мм за BR52, но пък междуосията на BR86 отговарят точно- 1700мм. Остава само да се добави 5-тата сцепна колоос!
В моя случай обаче аз съм използвал рамата, колелата и сцепните щанги на BR52, тъй като разликата в междуосието от 50мм е твърде малка, при мащаб 1/87 тя е едва 0,57мм!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #147 -: 19 Февруари 2009, 17:26:36 »
Един от малко известните стандартни локомотиви на DRG- BR87. Характерно за него е странната конфигурация на колоосите- 1-ва без цапфа и щанга, 2-ра, почти залепена до 1-ва, след това голямо междуосие, 3та (ведуща),  пак широко междуосие до 4-та, и 5-та без цапфа и щанга, залепена до 4-та! За тази ходова част трябваше да изработя сам рамата с тези 4 различни междуосия, втори проблем беше намирането на колооси без цапфи, еднакви по диаметър и брой на спиците с тези с цапфи! Третият проблем беше намирането на сцепни щанги, отговарящи на различните междуосия!
С колелата проблема се реши така: колооси с цапфи и противовеси от BR89 на Пико, колооси без цапфи от E44 на Пико.
За голямото междуосие между 2-ра и 3-та колоос използвах сцепна щанга от BR66 на Пико, а за по-малкото междуосие между 3-та и 4-та колоос щанга от BR55.
Котелът, кабината, водните резервоари и въглищният бюнкер са подобни на BR86, но съм преправил димната камера, която тук е по-къса, и е без водоподгревател, както и преработка на водните резервоари.
Моделът на BR87 стана много сполучлив, с много добър външен вид и много добро движение-абсолютно безшумен!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #148 -: 19 Февруари 2009, 17:42:50 »
Няколко думи и за BR81.
По времето, когато правиx този модел, единственият производител беше Мерклин (старо производство с много забележки), така че беше много важно самоделката да стане малко по-хубава от серийния модел на Мерклин.
За тази серия бяха необходими две коруби на BR80 (от втората се използваше само звеното от котела, върху което е пясъчника)! По сложна беше ходовата част, тъй като BR81 е много "събрана" т.е. с много малки междуосия. Тогава за пръв път изработих моя рама, но поради това че колелата стоят много близко едно до друго се наложи изтъняване на ребордите! При този модел, за пръв път ми се наложи да скъсявам метални шатуни (от BR55), а сцепните щанги са пластмасови за да бъдат скъсени според междуосието.
Крайният резултат се вижда на снимките!

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Колекцията на Caprycorn
« Отговор #149 -: 20 Февруари 2009, 18:22:30 »
Хубави снимки са станали, браво! Много ме кефи Кенгурото!

Яско, някой ден ще трябва да сменим тия табелки, че не отговарят много нито по големина, нито по шрифт, все пак са правени преди 10-ина години и шрифтът беше просто Ариал!