Автор Тема: Ремонт на станция за цифрово управление - ROCO 10761 / 10764  (Прочетена 30978 пъти)

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Цитат на: Best Ripper link=topic=882.msg38666#msg38666 date=1269887892
Централата изобщо не е супер, готина и т.н. Всяка интелигентно направена защита трябва да осигури безкрайно дълго време защита срещу повреди, претоварване, късо съединение... А тази не може - значи казано на български - централката РОКО sucks!  :diablo: По презумция с тази техника трябва да се занимават и деца, тоест хора с твърде малки познания по електроника и електротехника, поради което производителят трябва да предвиди всякакви възможности от грешки на потребителя. Тук изключвам техническите инвалиди на 20-30-40-50 години, които от незнание, но и липса на страх, са способни да направят невероятни простотии...  :spiteful: Както се казва: И най-сложният изкуствен интелект е безпомощен пред най-елементарната простотия и глупост!  :pleasantry:

Това прозвуча като Фолксваген sucks, но пък казано от тебе едва ли има значение - все едно аз да се изказвам за различните сортове пшеница...  :lol:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Така е ...Умните хора по презумция знаят , че всичко което се купува с пари (а с друго имали всъщност) е направено така, че да си купиш пак ...и пак ...и пак.
Така щото защитата не е дуракоустойчива по търговски причини.
Самата тя е прах в очите на "тъпанарите" които си купуват на Роко продуктите...
И все пак има малка разлика между Роко и Пико.
На Пико ценралите гърмят дори и да не са в употреба.
 :lol: :lol: :lol:

G_GROZ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Хич не ми се пише, ама не издържам на щуротиите дето разсъждавате! Не е нужно да си инженер за да видиш глупендърите /дето всичко знаят и не питат/, защо си гръмват централите. Пламене, ще ти дам мойто ПИКО, да го гръмнеш пред камери и публика с претоварване и късо съединение. И понеже няма да можеш, ще ти помогна за да не се "изложиш". Просто за да го овъглиш ще му включиш паралелно на релсовия път едно аналогово управленийце /да може едновременно да караш и аналогови локове :sarcastic:/ До сега съм сменил няколко такива изгорени по този начин. Само един си призна и то "включил цифрите и забравил за другото да го откачи :buba:" Сигурен съм, че и "у твойто село - аналогичен случай". А за това пише във всички упътвания :rtfm:. Между другото, понеже комунизма още не си е тръгнал от фабриката в Зонеберг, изгорелите централи и декодери ги подменят с нови, веднага и безплатно! Използвам транспорт  също безплатно "напред и назад".
« Последна редакция: 30 Март 2010, 09:59:09 от G_GROZ »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Паци, не знам защо си мислиш, че само ти имаш хабер от електротехника и електроника???  :fool: Христо, знам доста добре от коя страна се държи поялника, за да не ми гори ръцете...  :pleasantry:  Пламен рече: Скачайте в пропаста! и вие скачате.. Ми хубуу, скачайте си - ваш проблем...  :haha:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Защо въпреки предупреждението , тук продължават с щуротиите?
Може би това е по темата , или е споделяне на опит?
 
Темата не е за мен или по въпроса, дали само аз не си горя ръцете с поялника и дали разбирам нещо от електроника , а за "Ремонт на станция за цифрово управление - ROCO 10761 / 10764"
  
:scratch_ones_head: Нещо не схващам...

Къде съм казал нещо различно от това?

Аз знам колкото ми трябва в електрониката, но това ли е въпроса в тая тема?
Нито съм карал, нито ще карам някой да скача в пропастта!!! :blink:
Нито се изживявам като рекламно лице на Роко.
И защо в тема за станциите на роко трябва постоянно да се набива мнение на хора без да споделят някакъв опит или привърженици на други фирми.

Къде тук има от вас коментари по съществото на развиваните въпроси за ремонт на тези станции???


Просто споделям опит от мойте работи с тези станции.Така или иначе хората си купуват и от роко и се случва да им изгарят блоковете.Не разбрах какво лошо има тук?
Или какво лошо има в това да описвам как съм се справил с поредният проблем.
Ако това ви дразни - ми не четете тук, а пък така или иначе няма какво да напишета освен поредните си изцепки и заяждания, както и търсене "под вола на теле" не е лошо да спрете да обикаляте по темите и да ги мърсите.
Или споделете ваш опит , или спрете да пишете.
Не ви ли преминаха комплексите????
Това, че се чудите в какви ли не грехове и престъпления да ни обвините, ама хората знаят истината, не е наш проблем!!!
Докато се държите така тук и навън (от форума) , ще продължите да си създавате все по - лошо име и проблемите ви ще се окажат една купчина с л***а която ви е затрупала!
Нито повече , нито по-малко, така че спрете с комплексарщината!!!

Апелирам към администрацията на форума този път да не разчистват темата , за да е ясно (и поне един път да има свидетелство) за тъпите дразги които членовете на сдружението в частна полза , постоянно се опитват да създават в този форум!!!

Голяма работа , че темата е за ремонт на роковски станции - тя няма да пострада от това и ще е в помощ на знаещите  или не,  що е това електроника и как да се справяме с нея в хобито. А това че в нея се налага да се справяме с някакви елементи които само се титулуват "моделисти" също е поучително.

Моля, администраторите да не трият този пост!

В крайна сметка не е нужно да се заличава историята на форума - нека си личи след време кой -> кой е и как се е държал в моделизма и хобито! :blind:
« Последна редакция: 15 Март 2011, 16:36:33 от pach »

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Разбирам, че централата не е "дуракоустойчива", разбирам също, че това се прави нарочно и "рафинирано" с цел тези централи периодично да гърмят и респективно да си купуваш нова и "бизнесът" да върви. Та в тази връзка не е ли по лесно да се зададе въпроса какви мерки трябва да се вземат, за да не се допускат къси съединения, респективно подобни "пукотевици", на ликвидирането на последиците от които е посветена тази тема. Но нима това не е характерно за абсолютно всичката нова техника, която се предлага вече от доста години на пазара, като се почне от коли, камиони, автобуси, печки, хладилници, кафе-машини и се стигне, за съжаление, до нашето прекрасно хоби? Мога да кажа, че и другите фирми, предлагащи цифрови системи за упрравление, не падат по-долу от Роко. Флайшман LokBoss и TwinCenter са абсолютен рекордьор по късане на моделистки нерви, нищо че целта на нашето хоби е човек да се разтовари от ежедневния стрес и напрежение. Същото се отнася и за Marklin Mobile Station. Пробвал съм ги всичките и са ми ясни. А съгласете се, че не всеки може да си купи централа от ESU за 900 лева. Но цялата съвременна "идеология" на маркетинга и продажбите е такава. Няма я старата, здрава и издръжлива техника от едно време. И ако мислите, че Мерклин, Роко, Чоко, Боко, Флишмън, Пишман, Лилипут и тем подобната сволоч, на която банките и разкатаха фамилията са изключение, в грешка сте. 

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Решение е да се постави буфер между бустера и железния път - така ако се случи някаква грешка или повреда, ще го отнесе буферът и станцията ще си остане цяла.
За токове до 1А може да се ползва интегралната схема L293. Тя представлява две двойки противотактни драйвери, което позволява  да се захранят два участъка независимо с нея.
За по-големи токове (до 4А), може да се ползва L298. Функционално тя е същата, разликата е възможността и да се монтира на радиатор за разсейване на отделяната мощност.
Тези двете схеми имат и входове за деактивиране на драйверите, което позволява с шунтов резистор и компаратор да се направи активна защита по ток, която ще реагира при късо съединение.
Имайте предвид, че въпреки разните защити, никое устройство не може да издържа продължително късо съединение, както и т.нар. "чужди токове", т.е. токове, идващи от други източници.

G_GROZ

  • Гост
  • Trade Count: (0)

Марине, от теб най-малко очаквах подобно изказване. Абсолютно вярно, ама само втората половина. Защитата на тези устройства е от типа "самоотпадащи", стара формулировка като мен, но от името се разбира какво означава. Преди напредъка на електрониката тя се осъществяваше с така наречената токова защита. Реле през което преминава целия ток с който се храни консуматора. Когато този ток надвиши определени граници, съответно при късо съединение, релето "щраква" и изключва захранването. Последното не може да се въстанови, докато наръка не се възвърне състоянието на релето. Съвременните "бушони'' по апартаментите са точно такова реле. Такива бяха пиковските трафове през 60 те години на мин. век/ е--си майката/ едно страхотно произведение на техниката, най добрия аналогов траф за който електротехнически трябва да говоря другаде. За да се разбере каква е връзката с темата трябва да дам пример с трафа пак на ПИКО само че този който милионите знаят и ползват с успех до днес. Там също има защита, но тя не е токова а топлинна. Представлява биметална пластина "през" която преминава тока и съответно я загрява. Колкото по-голям ток, толкова повече загряване, толкова повече извиване на пластината докато прекъсне веригата. След секунди пластината изстива и се връща в изходно положение и включва веригата отново. Ако късото не е отстранено, пагубните стойности на тока пак протичат и така, докато жена ви попита защо в къщи мирише на умрели лебеди.
    И сега искам да обясня, че цифровата централа на пико/уленброк/, има "токова защита", но в електронен вид. При претоварване тя се изключва моментално, все едно сте натиснали аварийния СТОП. Така централата може да седи неограничено време и през нея не тече никакъв ток. Въстановяването става чрез СТОПА и то, ако е отстранена причината за късо или претоварване. За това казвам, че няма как да гръмне освен ако дефектират джаджите вътре но мисля не обсъждаме това. Нямам опит с РОКО и моля Пацо да ми обясни как стоят нещата там. Почти съм сигурен, че е същото. :hi:
« Последна редакция: 02 Април 2010, 13:04:28 от G_GROZ »

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Цитат на: G_GROZ link=topic=882.msg38876#msg38876 date=1270202549

Марине, от теб най-малко очаквах подобно изказване.
Наречи го "презастраховане" пред ползвателите. Така те ще знаят, че късо съединение може да доведе до повреда и ще се пазят от него. Ако устройството успее да се самозащити, евала, но аз лично не разчитам на това - не е добра идея. Мисля, ще се съгласиш с мен.  :good:

G_GROZ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Напълно си прав!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Тъй като последните мнения  НЯМАТ нищо свързано с темата "Ремонт на станция за цифрово управление - ROCO 10761 / 10764 " и до сега липсваше възможност да се намеся, още един път да призова тук да не се разводнява с "офтопик"!!!
Колкото до "буфери" между бустерите и релсовата система, ще вметна само , че умните хора не са си усложнявали излишно живота и не са въвели никакво допълнителни интегрални схеми и тем подобни сложнотии.
Просто са сложили въстановяема термична защита на изходните шини и готово...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Темата е въстановена в първоначалния и вид от всички страници
(то и офтопика си седи още ...) и с всички снимки към нея!
 :hi:
« Последна редакция: 15 Март 2011, 16:34:57 от pach »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Най лесно се решават нещата със подмяна на SI4539 (N+P mosfet transistors), който работи на ръба на възможностите си с друг, който е с транзистори за по голям ток (и с по-голяма разсейвана мощност),
примерно SP8M4FU6TB  - Фарнел България, ZXMC3A16DN8TA - Фарнел България. Може да се залепи с термопроводящо лепило подходящ малък радиатор на двата чипа, че с тоя смешен smd корпус положението с температурите никак не е розово...
Друг вариант е стабилизирано захранване, което лимитира тока до определена стойност (примерно траф 50-на вата, изправител и интегрален стабилизатор който да е с по малък ток на късо от максималния ток на бустера - примерно 7815 в случая ще даде 1.5-2А в зависимост от версията) и защита на H bridge-a, която да подава сигнал, който да гаси DCC сигнала от процесора към бустера (роковската централа уж би трябвало и тя да работи така - с аварийно гасене на сигнала за бустера при късо, но явно H-bridge-a при нея е алтав).
Така няма да се стига до непоправимото - примерно да оцелее станцията, но пък да "стопиш" локомотива...
За това е най добре или да се купуват скъпи централи със всичко в тях или човек да си направи сам - работещи проекти в нета дал господ - преимущество си е ако централата може и да чете декодери.
« Последна редакция: 16 Март 2011, 04:36:37 от widowmaker »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Прав си - има още какво да се желае от "фабричните" усилватели.
Пиша "фабрични" в кавички, защото коструирането на схемата (имам я вече на 10761),
изпълнението на платката и подбора на елементи, сякаш е правено от някой ученик в електронните професии.
Няма никаква мисъл и опит - както при коструирането, така и при изпълнението.
Но пък цената им е ...абсолютно професионална - тоест висока спрямо съдържание, възможности и функции.
- който иска повече възможности, като защита и т.н. прибягва до "самоделки"
 с които е пълна мрежата и са на доста професионално ниво (без кавички).
- който иска повече функции, като обратна връзка за реално четене на съдържание
 в дешифратори и техните променливи (СV-тата), прибягва до по-големите
 системи като ESSU, компютри и т.н.
- който смята че не му е необходимо повече от това, купува по-обикновенните фирмени,
които понякога дават фира по "стечение" на обстоятелствата,
 заложени предварително в конструкцията и ...зад пултовото устройство.

За тези последните (при нас преобладават) съм показал някои от възможните повреди
и начина им на отстраняване. Всъщност напоследък правя "волни" замяни с аналогични части
(в зависимост от наличностите в мрежата и бързината на доставка).
Така старите чипчета от типа на SI4539ADY могат спокойно да бъдат заменени (правено е - значи и проверено)
със SI4565DY;  AP4511 или IRF 7389 като този последният е фабрично закъсен в изходите на двата транзистора.
Тоест не е пълен аналог,  но на нас в конкретния случай за ремонта,
 ни върши перфектно работа, защото същите тези изводи са закъсени на самата платка.
колкото до напичането на тези чипчета - то се получава само при неизправност в системата,
като късо съединение по релсите или нещо подобно.
 Печенето на тези устройство става по-скоро от захранващите интеграни схеми
 за 5 и 12 V които са вградени вътре.
Но и аз бих предпочел поне пистите отвеждащи от изходите им,
да са с по-голяма площ с цел охлаждане. :spiteful:
 
Един кратък речник на термините:

Усилвател - известен още и като "Verstärker" (немски).
       Сравнително маломощно устройство (до 2/3 локомотива в зависимост от мащаба),
предназначено да придаде мощност (енергия) за захранване на локомотивните двигатели
 (или други изпълнителни механизми по разклонения, бариери, семафори и т.н.)

Бустер - известен още и като "Booster".
      Има същите функции като усилвателя, но със значително по-големи възможности
за отдаване на мощност (3/5 локомотива според приложението му).

Централа - известна още с няколко имена в зависимост от външният и вид.
     Мишка ( LokMaus - R1 и R2; MultiMaus; FRED; FREDI и т.н.).
     Станция (ESSU,Lenz, TRIX, Tillig, Viesman, IntelliBox, Uhlenbrock и т.н.)
     Компютърни програми от типа на "WinDigipet", "RailCom", "Master Control", "RocoMotion" и т.н.

Това са основните звена от система за цифрово управление.
Разбира се тук се включват и захранващи блокове, аксесуари,
дешифратори и т.н. както и различни комбинации м/у тях.
« Последна редакция: 16 Март 2011, 09:48:54 от pach »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Усилвател и бустер са едно и също нещо, има бустери за 2-3, има и за повече локомотиви.
Просто в различните източници се използват различни думички за едно и също нещо.
Обикновено бустерът е изпълнен като отделен модул, но и това не е задължително, може да е на една платка с централата.