Автор Тема: Контактна мрежа  (Прочетена 59541 пъти)

tonivo33

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Контактна мрежа
« Отговор #120 -: 09 Януари 2012, 22:30:15 »
Има припой със съдържание на калай 60%,има и с 70%

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Контактна мрежа
« Отговор #121 -: 10 Януари 2012, 04:36:53 »
Има. Дори този по магазините, дето се продава за тинол го подозирам в двойно по - голямо количество на олово от обявеното.С този си пост исках да ти пиша, че си се объркал. С по - високото съдържание на калай пада температурата на топене, а не обратното.  :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2302
  • Рейтинг: 894
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re:Контактна мрежа
« Отговор #122 -: 10 Януари 2012, 07:54:00 »
@XRISTO: Температурата на топене не е пропорционална на съдържанието на калай. При 0% калай е ясно. След това температурата на топене намалява, при около 60% е минимална, след което леко се покачва. При 50 и 90 % е една и съща. Справка например тук.

По темата:
Стълбовете според мен изглеждат доста добре, поне на снимка. Може би боята да не е металик, а да е някакво сиво?.

Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи? На мен това ми се случи в едни далечни години - със стълбове и мрежа от ГДР, пантограф на Е69, който съсипах само за няколко кръгчета. След това се мъчех да го калайдисвам, шлайфам, откачих му и едната пружинка, за да натиска по-леко - все не ми харесваше, накрая го смених и изоставих горните жици. Въпреки поставянето в зиг-заг все се случваше пантографът да захване жицата, да си я изкривява и намества в междустълбието и тя да прорязва (да трие) все на едно и също място. На стълбовете жицата си отиваше на страни, към края на каретката, но в следващото междустълбие си намираше отново неправилното място на каретката и триеше само там и т.н. Пантографът беше от старите, с единична каретка.
« Последна редакция: 10 Януари 2012, 08:03:06 от mitko0888 »

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1021
  • Рейтинг: 331
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re:Контактна мрежа
« Отговор #123 -: 10 Януари 2012, 08:00:51 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=349.msg70492#msg70492 date=1326174840

Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва медта на пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи? На мен това ми се случи в едни далечни години - със стълбове и мрежа от ГДР, пантограф на Е69, който съсипах за няколко кръгчета. След това се мъчех да го калайдисвам, шлайфам, откачих му и едната пружинка, за да натиска по-леко - все не ми харесваше, накрая го смених и изоставих горните жици. Въпреки поставянето в зиг-заг все се случваше пантографът да захване жицата, да си я изкривява и намества в междустълбието и тя да прорязва (да трие) все на едно и също място. Пантографът беше от старите, с единична каретка.

Аз такъв проблем нямам, въпреки че освен Таурус-а друга електричка нямам и че моя зиг-заг е с доста малки отклонения, досега не ми се е случвало.
Макар да съм само с половин овал готов за движение, доста го "пържа" но не ми прави такива проблеми

tonivo33

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Контактна мрежа
« Отговор #124 -: 10 Януари 2012, 10:06:44 »
mitko,благодаря ти за разясненията относно припоя,за боята си прав,тази беше първата която хванах,но имам и тъмно сив мат,следващите ще бъдат с него.Относно движението на локомотивите по готовата контактна мрежа,ще споделя как е след като направя още няколко стълба,и ги монтирам.

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1841
  • Рейтинг: 1086
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:Контактна мрежа
« Отговор #125 -: 10 Януари 2012, 10:46:11 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=349.msg70492#msg70492 date=1326174840
Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи? На мен това ми се случи в едни далечни години - със стълбове и мрежа от ГДР, пантограф на Е69, който съсипах само за няколко кръгчета. След това се мъчех да го калайдисвам, шлайфам, откачих му и едната пружинка, за да натиска по-леко - все не ми харесваше, накрая го смених и изоставих горните жици. Въпреки поставянето в зиг-заг все се случваше пантографът да захване жицата, да си я изкривява и намества в междустълбието и тя да прорязва (да трие) все на едно и също място. На стълбовете жицата си отиваше на страни, към края на каретката, но в следващото междустълбие си намираше отново неправилното място на каретката и триеше само там и т.н. Пантографът беше от старите, с единична каретка.
Аз смятам че този проблем все още няма решение,защото не може да презъздадем реално силите на опън в/у жицата,а и някои каретки са направени от лоша сплав.Лично аз все още нямам никакъв опит,но така мисля.Решил съм за моя макет к.м. да е бутафорна и пантографите да са разпънати на минимално отстояние от жицата(без да се допира),за да няма тоя проблем.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1300
  • Рейтинг: 192
Re:Контактна мрежа
« Отговор #126 -: 10 Януари 2012, 11:00:42 »
Страхотни са станали стълбовете ! :clapping:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5108
  • Рейтинг: 476
  • Красотата е в детайла!
Re:Контактна мрежа
« Отговор #127 -: 10 Януари 2012, 11:30:18 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=349.msg70492#msg70492 date=1326174840
Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи? На мен това ми се случи в едни далечни години - със стълбове и мрежа от ГДР, пантограф на Е69, който съсипах само за няколко кръгчета. След това се мъчех да го калайдисвам, шлайфам, откачих му и едната пружинка, за да натиска по-леко - все не ми харесваше, накрая го смених и изоставих горните жици. Въпреки поставянето в зиг-заг все се случваше пантографът да захване жицата, да си я изкривява и намества в междустълбието и тя да прорязва (да трие) все на едно и също място. На стълбовете жицата си отиваше на страни, към края на каретката, но в следващото междустълбие си намираше отново неправилното място на каретката и триеше само там и т.н. Пантографът беше от старите, с единична каретка.

Според мен причината е в материала, от който е била направена каретката. Най-вероятно много мек материал. И затова е станало така. В днешно време при това качество на пантографите (каретките) и ако се спазят изискванията за направа на зигзагообразна контактна мрежа, не би трябвало да се появят проблеми от тоя сорт.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 986
  • Рейтинг: 229
    • bgrail.info
Re:Контактна мрежа
« Отговор #128 -: 10 Януари 2012, 11:32:26 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=349.msg70492#msg70492 date=1326174840
Имам едно питане към всички "стълбаджии" При движение не ви ли се случва пантографа да "захапе" една струна от контактната мрежа и да си направи каналче, в което да се движи?
Не! Странно ми се струва при хубав зиг-заг и здраво окачен контактен проводник, пентографа да си го извива. Щом закача, значи нещо не е наред. Твърде мека или направо крива каретка.

lubomir

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 767
  • Рейтинг: 36
Re:Контактна мрежа
« Отговор #129 -: 10 Януари 2012, 13:49:07 »
Ако се не лъжа старите пиковски каретки се правеха от мед, която в случая не е най-доброто при непрекъснато триене. Гледам че Роко последните години ползват каретки които са покрити с твърдо никелиране(подобно е покритието на оръдия и други огнестрелни оръжия) в резултат имаме трудно износваемо покритие, дори и при липса на смазка, а каретката има доста дълъг живот.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 986
  • Рейтинг: 229
    • bgrail.info
Re:Контактна мрежа
« Отговор #130 -: 10 Януари 2012, 13:57:45 »
Медни шини се ползват и за каретките в мащаб 1:1. При хубав зиг-заг по цялото трасе няма причина за износване на "канал".
И моите каретки са медни (самоделки), а няма признаци на неравномерно износване.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2302
  • Рейтинг: 894
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re:Контактна мрежа
« Отговор #131 -: 10 Януари 2012, 15:03:30 »
Това е въпросния пантограф:



Спомням си че беше голяма борба с жиците ... После калайдисване и пак отначало.
Сега е чисто "нов":



Както и да е ...

Радвам се че с новите пантографи и двойните каретки нямате проблеми. Аз с жиците съм приключил отдавна.  :(

Между другото: И у нас, и по света, в междугарията преобладават бетонните стълбове. Железно-решетъчни предимно са анкерни - при тежестите и са нарядко по трасето.  Те обаче на макет изглеждат по-добре.  
« Последна редакция: 10 Януари 2012, 15:06:26 от mitko0888 »

София 70

  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 605
  • Рейтинг: 149
  • София ,ТТ DR & DB ІV ер.
Re:Контактна мрежа
« Отговор #132 -: 10 Януари 2012, 19:58:03 »
На този Е11 каретката му е нарочно - не зная защо деформирана , но въобще не се заклаща мрежата .Мрежата е добре опъната , което потвърждава теорията на Тошко. Имам на макета около 27 метра мрежа и заклащане не е имало .http://bojidar33.snimka.bg/hobby/bttb.558027.26071798.big
« Последна редакция: 11 Януари 2012, 10:18:01 от София 70 »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2442
  • Рейтинг: 11
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Контактна мрежа
« Отговор #133 -: 10 Януари 2012, 21:58:51 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=349.msg70492#msg70492 date=1326174840
@XRISTO: Температурата на топене не е пропорционална на съдържанието на калай. При 0% калай е ясно. След това температурата на топене намалява, при около 60% е минимална, след което леко се покачва. При 50 и 90 % е една и съща. Справка например тук.
Но определено температурата на топене не се покачва с повишаване на количеството на калай в припоя.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2302
  • Рейтинг: 894
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re:Контактна мрежа
« Отговор #134 -: 10 Януари 2012, 22:42:23 »
Калаят се топи при 232 С, оловото при 327, но сместта с 62% калай и 38% олово има най-ниска точка на топене за тази сплав - 183 градуса. При по-малко или при повече калай се повишава тт.  Това е за чиста сплав олово - калай.
С добавка на бисмут има масови припои с тт около 160 градуса, но за разни цели се постига и по-ниска.