Автор Тема: Roco Donnerbuchse 54201-54204  (Прочетена 4761 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2305
  • Рейтинг: 899
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Roco Donnerbuchse 54201-54204
« -: 22 Април 2017, 21:23:23 »
Не знам дали като ревю, дали да се похваля, ама от скоро си имам тези вагончета - гърмящите кутии.

Това са първите стандартизирани след края на първата световна война двуосни вагони. Вагоните (оригиналните) са железни, отделните елементи са свързани с нитове. На еднотипно шаси се павят вагони от 2-ра, 3-та и 4-та класа. Произведени са вдоста голяма бройка и са използвани в цяла Германия. Комфортът на возене е далече от наличните по това време четириосни вагони с талиги, откъдето си носят и името.

Като модел за такива като мен това е първия вагон, който съм срешнал в бебешкото изпълнение на Пико - прословутите наречени от някой тук вагони "мечта" със 7 прозореца. Имам си и от пиковските, дори и от тези с истинско стъкло, а не с пластмаса или само с дупки по прозорците. Въпреки че съм ги пребоядисал и подновил, нивото им на изпълнение си остава от детската серия и отдавна не ми харесваха.

Въпросните вагони се произвеждат май от всички масови производители. Вагоните на Роко са избрани за "модел на годината за 1976" - годината, в която Роко пуска и първия си локомотив. Още от тогава вагоните са в настоящите 4 варианта и се появяват през различни години в различни администрации и епохи. Най-много се срещат в DB III, стандартният е втора класа. Предлага се и вариант 1/2-ра класа. И двата са с открити площадки. Третият вагон е със закрити площадки, първа класа. Четвъртият е фургон.

Моите са DR IV-та епоха. Защото тамън се появиха тази година в "стартовата" продукция на Роко, защото за тях имам май най-подходящия локомотив - BR64, а и защото цената им е в рамките на 20 евро за брой, а през последните години тези вагони бяха около 40 евро каталожна цена. Въпреки намалената на половина цена, детайлността и изработката според мен никак не е пострадала, поне гледайки снимки.

Класическото вагонче е с номер 54201, тип Baai, първоначално Ci29. Както и всички останали си има хубав интериор, както и готовност за осветление - допълнителен кит за токоснемане и две крушки. Качеството на изработка според мен е доста високо, сравнявайки го с други вагони на пико, роко и флм. Има разни детайли от типичната за роко доста здрава и елестична тънка пластмаса. Има си пликче с допълнителни закачалки за фенери и някакви други чарколяци, които още не съм слагал.

От самото си начало (1976) вагончето е нарисувано с долепени буфери, т.е. с ККК, която май се е купунала отделно - с номер 4484. Осветлението също е допълнителен кит от самото начало. Единственото, което не ми хареса за сега, е че вагончетата тежат по около 90 грама всяко, вместо полагащите им се 65 грама за размера си. Ако ги населя с безкраки пътници ще стане още повече. Няма да ми е проблем, при положение че влакът ще е с три или четири вагона, но ако от някъде ми изпаднат по-стари модели с други номера, може и да стане доста тежък влак.

Стандартното вагонче е с номер 50 50 24-26 160-2 и изглежда така:



По принцип не си падам по надничане от долу. Но тук оборудването под коша се вижда доста, а и е напарвено с множество допълнителни детайли:



И още веднъж:



Комбинираният вагон в каталога е 54202, номер 50 50 24 26 140-4, тип Baaitr, първоначално BCi29. Всичко друго си е същото. Тъй като има разлика в двата по-широки прозореца, а и прозорците са по различен начин отворени, двата вагона стоят доста добре един до друг.



Третото вагонче е със закрити площадки, 54203, Bi29, в DR IV епоха също Baai, номер 50 50 24-26 419-2. Има дребна разлика в прикачните детайли.



Четвърти е фургона - 54204, с номер 50 50 93-26 045-1, Daai. Може и първи във влака, а си мисля че в четвърта епоха може и без него. Общата му визия в точно този вариант е малко по-различен от останалите вагони - липсва златистото - имитация на дървените рамки на  прозорците. Може и така да си е бил през 70-те години. В другите епохи изглеждат "по еднакво". И четирите врати се отварят. Според мен са доста хлабави и се мандахерцат при разглеждане в ръка, но при движение си стоят както са оставени. Аналогични врати на флм според мен са по-сполучливи от тези.



С локомотивчето се връзват много добре:



За всичките вагони още през 1976 е обявено триточково окачване на колелата. След това не се споменава нищо такова. Окачването сега не е триточково, но двете колооси са с достатъчно движение в няколк опосоки и при преминаване през неравности четирите колела си остават залепени за релсите, все едно си е тритчково окачването. И по стрелките ми потропват както трябва. Интересно ми е ако някой има от първите модели (номера 4201 до 4204) да сподели какви са им колелата и куплунзите. Поради  дългата база това е важно, аналогичните вагони (на пико) спокойно остават с едно колело във въздуха, от което най-често дерайлират. Тук такова нещо няма. За съжаление трябваше да дам и още няколко левчета за Ккуплунзи (на снимките са стандартните халкички), роко не ги дава без пари.

Като цяло съм си много щастлив от тази серия. При каталожна цена от 20 евро без няколко цента за брой, качеството на изпълнение, конструкцията и цялостния вид за мен не се различава и от екслузивните модели на роко и не мога да им намеря никакви кусури, освен изброените дребни забележки. Опаковката е добре известната тънка прозрачна кутия, в която вагоните стоят достатъчно безопасно. Стига да не се отвори капака. Със сигурност знам че същите вагони (DR IV) от предишни години са с други номера. Ако ми изпадне нещо май ще допълвам.

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #1 -: 22 Април 2017, 21:36:51 »
Супер са вагончетата. А в БДЖ имали ли сме такива или с някакви малки разлики?

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11907
  • Рейтинг: 1223
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #2 -: 23 Април 2017, 10:00:19 »
Честито и със здраве да си ги караш!!!
Наричаме ги "мечти" или " мечтовози" защото
возеха нашите детски мечти!!!
Няма моделист който и на по-късен етапи​ да не си ги
купи отново, или да не си подобри и старите!

Роковските май са най-детайлните и от долу.
Не ги слагай до модели на Флайшман, защото разликата
в размерите им е видима.
Мисля, че роковските са с по-точните габаритни размери.

А какво ще рече " триточково" окачване на колоосите?

Влакчето барабар с 64-ката наистина е много приятно!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2305
  • Рейтинг: 899
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #3 -: 23 Април 2017, 10:44:50 »
Триточково окачване на вагона е трябвало да напиша, не на колоосите.



Едната колоос си е нормална - кошът се опира в две точки - в двата края при вагоните или около колелата при задвижени оси. Другата колоос се клати напречно и кошът се подпира на практика в средата и. Така стават три точки, които "винаги лежат в една равнина", т.е. кошът не куца при неравности в пътя, а четирите колела са винаги допрени до релсите. Това се прави от Роко на цели локомотиви, или на всяка отделна талига - за да има стабилно токоснемане и сцепление. Това е от двуосен локомотив:



А това е в талига:



Освен това, дори и при локомотивите с талиги, кошът се подпира на едната талига в две странични опори, а на другата талига - в средата, като тя може да се накланя напречно, т.е. триточково. Така двете талиги могат да са в две различни равнини, и двете стъпват здраво на релсите. Това се прави не само от Роко, но и от някои други "по-добри" производители, вкл. и българските електровози на акме са така. Други любими марки обаче си го спестяват (а пък аз недолюбвам такива икономии).
На макета ми нямам особени проблеми, въпреки многото преходни вертикални криви и меката и гъвкава основа - поиграх си да нивелирам правилно всичко и за петнадесет-двадесет сантиметра не е проблем, защото преходите са по-дълги. В дясно имам крива (завой) в три стрелки, които се намират и в преходна вертикална крива - изкачването започва в стрелките (края на коловоза) и макс наклон се постига по дължина на стрелките, след тях продължава постоянно изкачване.
Преди си редях релсите на пода и винаги ме е дразнело тези дълги двуосни вагони да куцат и да излизат от релсите, защото трасето не е достатъчно равно. На късите двуосни колоосите са достатъчно близо една до друга и при неравност едното колело остава съвсем малко във въздуха. Но дори и натези със спирачна площадка имах ядове. За дългите Gl да не говорим - просто си стояха в кутиите само заради това. А и доста схеми гледам, в които 4% се постигат за 20 - 30 см. Ако е в крива това е сериозен проблем и аз никога не бих го направил.
Конкретно на тези вагончета тази пластмаса, която държи колосите, е свободна и се мърда вертикално с някакъв луфт, а и теглото на вагона е такова, че при нужда едното колело пропада както трябва и всичко е добре. Не съм ги разглобявал точно на това място, че вече много пластмасови ги правят, та не ми е много - може и единият чарколяк да е заоблен леко отгоре и кошът да опира наистина в една точка (третата), макар и не винаги в средата.
« Последна редакция: 23 Април 2017, 10:54:46 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2305
  • Рейтинг: 899
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #4 -: 23 Април 2017, 10:50:31 »
Цитат на: daddy_g link=topic=4966.msg107467#msg107467 date=1492886211
Супер са вагончетата. А в БДЖ имали ли сме такива или с някакви малки разлики?

Не съм много спец по бг вагоните, но на няколкото снимки които имам са подобни, но не точно същите. Между другото - двуосни вагони от същото време се правят и от Тилиг (заксен), и от пико, мерклин и др., като се предлагат доста разновидности на "стандартизираните" немски дву и триости вагони, а те реално са си били доста видове. Все някой от тях трябва да отговаря на българските. За фургона скоро ставаше приказка. Спецовете по бг могат да се произнесат по въпроса.
« Последна редакция: 23 Април 2017, 10:56:51 от mitko0888 »

Der Hetzer

  • Trade Count: (58)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1525
  • Рейтинг: 147
  • Гласът на Справедливостта
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #5 -: 23 Април 2017, 11:04:42 »
Значи тук е мястото да внеса едно крайно необходимо уточнение, относно може би най-култовата терминология позната и станала безкрайно популярна в средите на българският ЖП моделизъм - терминът "Мечта" ("Моята мечта") или "Мечтовоз". Предварително се извинявам на Митко за разводняването на темата му, нека модераторите ако сметнат за необходимо да преместят това мнение в темата "история на ЖП моделизма в БГ". Първоначално "Моята мечта" беше определение, произнесено от небезизвестния Жоро. В началото на 90-те Жоро имаше сергия на Битака, в по-късни времена и в градинката пред Кристал, където често се случваше разни непознати хора, намерили старите си влакчета от детските си години да идват и да ги предлагат. Няма как да забравя и един откровен веселяк, който дойде с жизнерадостна усмивка и изстреля: "Здрасти, аз тука съм ви донесъл един малко каубойски влак"  :lol: Както може да се досетите, каубойския влак се състоеше от Юниорска двуосна 80-ца (известна още като "Дръгловото парно" или "Дръгливеца", две "Мечти" и ламаринен реостат за плоски батерии от 4,5 волта, известен още като "Пико Мултимаус"). Навярно балконите в двата края на тези вагони са предизвиквали въображението на този весел господин и представата за стрелящи с револвери от балконите каубойци и препускащи около тях индианци. Та в онези времена "Мечтите" силно преобладаваха сред предлаганите артикули, но ние хич не ги оценявахме, тогава силно се котираха вагоните на Schicht, a още повече че дори по онова време Жоро притежаваше един или няколко вагона на фирмата Ade, така че възприятията ни относно хобито бяха далеч по-напредничави. Може би точно поради факта, че сигурно всеки втори артикул беше "мечта", дали със или без надписи, понякога и със стъклени прозорци и винаги в различни нюанси на зеленото (сигурно само сините дънкови панталони бият по брой нюанси в един цвят "мечтовозите"), един ден, когато донесоха поредните такива вагони, обявявайки някаква баснословна цена, избъзиках Жоро с нещо от сорта на: "Еййй, излезе ти късмета най-накрая, откога ги търсеше точно тези вагони", на което Жоро веднага схващайки хумора ми (то тогава си бяхме и на една вълна де) изстреля: "Мечтаех си за тях, това е МОЯТА МЕЧТА!", при което аз не си спомням успях ли или не успях да си сдържа смеха. Известно време наименованието "Моята мечта" беше единственото за тези вагони, в последствие за краткост само "Мечта". По същото време редовно се преглеждаха и обявите за продажби във вестник "Куриер 5", които рзбира се гласяха "Продавам електрически влакчета" без описание на серии итн, обаждаш се и започваш да разпитваш за описание, цвят итн и ако ти се стори интересно - отиваш на оглед, това беше системата. Един път се натъкнах на някакво дете (около 12-15 годишно съдейки по гласеца), което продаваше ТТ. Започна да описва, пътнически, хладилни, цистерни, аз го питам "Двуосни или четириосни са цистерните", като на детето явно му направи впечатление че трябва да брои броят на осите и продължавайки изброяването на притежаваните и продавани от него артефакти изстреля: "ЕДНООСЕН БРАШНОВОЗ", като веднага загрях че иде реч за двуосния циментовоз в ТТ, който тогава минаваше за рядък и ценен модел. В следващите дни, преразказвайки на Жоро този телефонен разговор дойде поредния човек, желаещ да се отърве от детските си влакчета. Както вече се досещате, там се съдържаха едно доста доволно количество "Мечти", при което моята реакция беше: "Ииииииии, ейййййй, гледай - Едноосен Мечтовоз!", при което този път смеха беше от Жорова страна. Когато се натъкнах на този форум, а в последствие се запознах и лично с много нови хора, които не познавах, останах учуден че термина "Мечта" и "Мечтовоз" се е запазил след всичките тези години, а и не само това, на всичкото отгоре е добил и безкрайна популярност. И така, за протокола - автор на "Мечта" - Жоро, автор на "Мечтовоз" - моя милост.  :hi:

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11907
  • Рейтинг: 1223
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #6 -: 23 Април 2017, 11:07:56 »
Благодаря! Грешно съм разбрал за трите точки и мислех,
че е нещо което не съм знаел до сега.
Доста фирми си спестяват такова окачване дори при
локомотивите, но има някои които пък се " оливат",
та чак и двете им талиги са доста "освободени".
В ТТ заради габаритите и теглото може и да минават,
но в Н0 не съм сигурен кое е по-малкото зло.
Доколкото си спомням в "суперосването" на Професора при
БДЖ-46 (е) , имаше този проблем и се наложи принудително
застопорянане на едната талига (така си спомням).
Още веднъж - да се кефиш на влака ... И са го осветиш също!
Впрочем характерното за Роко е да правят по-тежки моделните
вагони, може би защото са решили, че така имат плавен ход.
Знам поне един моделист който много им се кефи при маневрирането с тях. Разпределителна гърбица няма, но се замисля за "кучки"!!!  ;D ;D :lol:
Не би трябвало няколко фигурки вътре да ти отежнят вагона допълнително!

ПП. Наистина "термините мечта и мечтовози" сэм ги чул от Жоро и Любо, но не знаех началото на тази история!!!
 :lol: :hi: :drinks:
« Последна редакция: 23 Април 2017, 11:16:46 от pach »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #7 -: 24 Април 2017, 11:49:35 »
Честито Митко. Надявам се ще позволиш една поправка и малко допълнения към представянето на оригиналите. Това не са първите стандартизирани вагони. Първите стандартизирани вагони немските железници получават през 1921 година. Два типа двуосни вагони. Едните са тип "abteilwagen" изпълнени в 4-та класа, а другите са тип "Мечта" също 4-та класа, но с по 8 прозореца от всяка страна. Характерно е, че и двата типа  са изпълнени по старата технология с обтегачите на рамата. След това идват "Мечтите" с 5 и 6 прозореца на страна (1924 и 1925 година), които са вече с целоносеща конструкция-рама и кош, и чак през 1927 идват тези мечти със седемте прозореца! Интересно е, че и те са изпълнени първоначално в 4-та класа! През следващата 1928-ма ДРГ получава и последния модел мечти с осем прозореца на страна, но за разлика от 1921, вече в целоносеща конструкция. Те са също 4-та класа. През октомври 1928 четвърта класа е премахната и в следващите една -две години всички вагони от тази класа са преустроени в 3-та. БДЖ получава 50 "Мечти" през 1930 година от фабриката в Торино, Италия. Разликата с немските е в покрива-при бдж мечтите покривът е по-нисък и с по-параболична форма. Мисля, че имаше разлика и в ресорното окачване.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 600
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #8 -: 24 Април 2017, 13:22:30 »
Това са "италианките". Аз не ги разбирам много тия работи, ама ако ме питате повече ми мязат на пиковските.



mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2305
  • Рейтинг: 899
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #9 -: 24 Април 2017, 23:11:14 »
Ясене, благодаря за поясненията. Някои неща ги бях позабравил като писах за моделчетата. Ще си позволя да допълня някои неща от мое виждане.

Купейните вагони са съвсем отделен вид, лесно се познават, закото имат повечко врати отстрани на вагона - поне 4, а за някои типове и повече.

Втората група са въпросните буреносни, или гърмящи вагони. Първоначално наистина са с дървен кош и покрив с описаната от теб рама, след това стават наполовина метални и изцяло метални. 3-та и 4-та класа. Всичките са с по 8 прозореца от всяка страна. Още от началото - 1921 - са произведени и по 10 бройки 2-ра, 2/3, и 3-та класа. Някои от тях са с по-малко на брой, но по-галеми прозорци. Стандартните 3/4 класа се правят до модел 27-ма година вкл., все с по 8 прозореца. От 1928 моделът е със 7 прозорчета, поради отпадането на 4-та класа и нормерането на други минимални размери на прозорците и седалките. В моделите на Роко съм написал от коя година са.

Със 7 прозореца 4-та класа са съвсем други двуосни вагони - трета група унифицирани двуосни вагони. Мечтите на Пико са от тях, а не от гърмящите, само че във вариант след преустройството им от 1935 година. Точният им модел е Ciuv24/35, първоначално произведени като Di24, след това прекръстени на Cid24. При преработката през 1935 на мястото на едната тоалетна е сложена печка, затова отдолу на пиковските мечти правилно стърчи само една тръба. Макар и да изглеждат съвсем различно, към същата трета група са и аналогични вагони, на които покривът им е заоблен. Произвеждат се от Тилиг и са доста пипнати. Общото между тях е, че те са с два метра по-къси (12 метра срещу 13.98 на гърмящите). Също така и колелата са им малко по-навътре (базата става още по-къса - 6.20 срежу 8.50 метра). Таци трета група вагони са правени за локалните линии, които са с по-малък радиус на кривите и като правило с по-ниска скорост. Немците хич не обичат да се смесват тези Nebenbahnwagen с Donnerbüchsen вагони (втората група).

« Последна редакция: 24 Април 2017, 23:20:14 от mitko0888 »

Der Hetzer

  • Trade Count: (58)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1525
  • Рейтинг: 147
  • Гласът на Справедливостта
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #10 -: 25 Април 2017, 01:40:18 »
Специализиран сайт за "Мечтовози":

http://donnerbuechse.eu/

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11907
  • Рейтинг: 1223
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Roco Donnerbuchse 54201-54204
« Отговор #11 -: 25 Април 2017, 13:49:55 »
Точно за твоят "бубикопф"  е тази снимка  в Нюрнберг,
от 21.09.1985. Като гледам май има поне два модела от
"донербюхсе":


...Както и други интересни снимки от събитието,
може да се видят тук:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6696871