Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Аналогово управление | Analog Control

Постоянно осветление във вагоните

<< < (11/11)

pach:
Жорж, в четвъртък ти дадох не една, а две схеми за стабилизирано захранване на вагони , с различен брой светодиоди, и ти казах, че с тях в магазина ще ти продадат всичко необходимо.
Направо отиваш при твоя приятел в Пепина, и си готов, човека емного точен, само му кажи твойте изисквания.
Другия вариант е все пак да си седнеш на д-то и да хванеш малко от електрониката все пак, ако прецениш че ти е необходимо. :yes:
Поздрави!

eurostar:
Благодаря за помощта. :hi:

Tramway:

--- Цитат на: Mixy link=topic=100.msg44335#msg44335 date=1279235345 ---Ето една схемичка и от мене. Едва ли откривам топлата вода, още повече, че това вече е коментирано в друг раздел, но пък може на някой да му е от полза.
(Image removed from quote.)
--- Край на цитат ---
Попрегледах темата, и понеже освен инж. по парни машини съм и по електроника, та реших и аз да повнеса малко шум в системата.

Горната схемичка не е много подходяща защото:
1. Наличието на ценер само качва консумацията, и то много. В случая при тягово напрежение 12V само през ценера текат 29 mA.
2. Максималното допустимо напрежение на back-up кондензатора е 5.5V, а при ценер 5.6V то е превишено и животът на кондензатора силно се съкращава.
3. Никога светодиоди не се свързват в паралел защото поради разлики във вътрешното им съпротивление в права посока токът през всеки е различен и оттам светят с различен интензитет. Също тъй ако някой диод прекъсне спадът върху общия резистор намалява, а от там токът през останалите са качва. Ако пък диод пробие, окъсява всички останали и нито един не свети, а резисторът пече.

Предлагам ви една по-свястна схемичка, с която съм осветил безброй много вагони и досега доста години няма отказ:

Характерното при нея е използването на 5 волтов стабилизатор с изключително малък спад – при ток 500 mA започва да стабилизира при входящо напрежение от 5.5 V нагоре, а при 50 mA – от 5.1 V, т.е. загубата на напрежение върху него е само 0.1 V. Резисторите R1 – R4 на светодиодите са оразмерени тъй, че всеки диод работи с ток 5.8 mA при 5 V, което при 4 диода прави обща консумация 23.2 mA. Тъй като прагът на отпушване на белите светодиоди е около 2.5 V, при таз схема те започват да светят при тягово напрежение от 2.8 V нагоре.
Стабилизаторът LM2937-5 има вградена токова защита на изхода и максимално входно напрежение 26 V, максимален изходен ток 500 mA. Може са са използва и LM2931AZ-5.0, който е по-маломощен - 100 mA, което е предостатъчно за един вагон. Кондензаторът С1 служи да убира пиковете, генерирани от ТД на локомотивите, а С2 е филтров, важен за работата на стабилизатора. Необходимо е той да бъде с нисък ESR (equivalent serial resistance), каквито са 105°-вите. Не е необходим токоограничаващ резистор на back-up кондензатора С3, защото неговият ESR е доста висок – около 30 ома, и заарядният му ток са самоограничава. При 5 V С3 са зарежда напълно за няколко секунди и поддържа 4-те светодиода запалени около 7-8 минути след изключване на тяговото напрежение.
Най-скъпият елемент от схемата е С3 – около 2.80 лв. Всичко останало са дребни стотинки.

Захранването на вагоните от пантографа на машината за мен е нещо крайно неудобно, защото:
1.   Преустройство на всички електровози
2.   Монтиране на електропровод за влаково на целия пътнишки вагонен парк, независимо дали даден вагон има осветление или не
3.   Монтиране на подходящи миниатюрни електрически куплунги и кабелчета на челните страни на всички вагони и електровози, и стойки за закачането им.
4.   Прикачането и сеченето на вагони и машини и композирането и разкомпозирането на състави са превръща в тежка епопея по ръчно пъхане и вадене на куплунги с помощта на пинсета, фенер и лупа
5.   Целия труд отива бадява когато влакът ще са кара от дизел или парна машина и вагоните волю-неволю ще останат тъмни

br185:
Възможно ли е вместо споменатият стабилизатор да се използва LM317. При него обаче се добявят две съпротивления за регулиране на напрежението по следната схема:

Ето и един сайт където има таблица помагаща за избора на съпротивленията R1 и R2.
http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm
П.П.Инфо за LM317. http://en.wikipedia.org/wiki/LM317

Tramway:
Напълно безсмислено е използването на LM317, защото:
1. LM317 не е low-drop и минималната разлика Uвх-Uизхпри него е 2.5 - 3V, които волтове директно ги губиш. Т.е. за да получиш стабилизирано напрежение 5V трябва да му подадеш 8V. Даже и извън режим на стабилизация, при тягово напрежение 2.5 - 3V изходът му все още ще стои в 0.
2. LM317 има по-голяма служебна консумация, а ние са стремим да изстискаме всяко едно милиамперче и миливолтче. Т.1 и т.2 важат и за всички стабилизатори от серията 78хх и 79хх.
3. LM317ADJ се използва когато трябва да получиш някакво нестандартно изходно напрежение или да управляваш туй напрежение по някакви условия. В случая са най-подходящи тез с фиксирани напрежения, защото не искат допълнителни елементи. Back-up кондензаторът иска 5V, а такъв стабилизатор има.

Не си усложнявай живота. В Комет LM2931AZ-5.0 струва около 80 стотинки.

А там, където не ти трябва постоянно светене или мястото е много малко, напр. за фаровете на машините, можеш да използваш и стабилизатори за 3.3V - достатъчно за запалване на светодиодите.

Навигация

[0] Списък на темите

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия