Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Аналогово управление | Analog Control
Разделяне на участъци
CaLLlo:
--- Цитат на: Tomislav.Popov link=topic=108.msg1433#msg1433 date=1201695681 ---При тази схема има проблем при преминаване на локомотива през изолатора. Токоснемането е на повече от един чифт колела и в момента на прехода двата трафа се свързват накъсо. При бързо движение се получава само премигване в захранването, но ако локомотивът заседне там, ще избият защитите на трансформаторите. Мисля, че при обратен поляритет на двата трансформатора, ефектът с късото е гарантиран
--- Край на цитат ---
Да, за едната част си прав, за другата не:
2. При различен поляритет наистина става късо, но като знаеш това правило сам ще се пазиш. При това късото е много по-яко от обикновенно: Ако от единия траф си подал 15 V и от другия пак 15 V, късото става при 30 V, т.е. те се сумират в случая.
1. При еднакви поляритети на трансформаторите винаги единият е с по-голямо напрежение от другия, локомотивът докато взема от по-голямото - върви по-бързо, като остане само с по-малкото - върви по-бавно. А какво става в преходния момент, когато вззима и от двата?: Ами нищо страшно - върви по-бързо защото черпи от по-голямото напрежение, а вторият траф нищо не прави защото неговият грец е запушен от по-голямото външно напрежение на другия траф.
Карайте смело, тия трикове отдавна се ползват от много различни фирми! ;D
CaLLlo:
За разделянето на участуци:
Аз бих избрал разделяне с прекъсване на едната релса само, но това е защото знам какво искам и знам как да да го постигна, със всичките му предимства и недостатъци. Рязане на двете релси е неизбежно само ако имате "ухо", или "триъгълник".
Но нека ви дам един безценен съвет:
Прекъснете и двете релси навсякъде, както ви казва Владо! В общия случай управлението каквото и да сте го избрали и направили представлява пулт, табло, или ключове, които свъзвате към макета с някакъв куплунг.
Идеята се състои в следното: Добавете такъв втори куплунг на макета до него, или над него, да речем че е мъжки, т.е. вече имате два мъжки куплунга от страната на макета и един женски за пулта за управление.
CaLLlo:
За разделянето на участъци:
Аз бих избрал разделяне с прекъсване на едната релса само, но това е защото знам какво искам и знам как да да го постигна, с всичките му предимства и недостатъци. Рязане на двете релси е неизбежно само ако имате "ухо", или "триъгълник".
Но нека ви дам един безценен съвет:
1. Прекъснете и двете релси навсякъде, както ви казва Владо! В общия случай управлението каквото и да сте го избрали и направили представлява пулт, табло, или ключове, които свъзвате към макета с някакъв общ куплунг.
Идеята се състои в следното: Добавете такъв втори куплунг на макета до него, или над него, да речем че е мъжки, т.е. вече имате два мъжки куплунга от страната на макета и един женски за пулта за управление.
Всички участъци - леви и десни релси изкарайте само и единствено на този втори куплунг. На него изкарайте и всички управляващи проводници от пулта, т.е. между двата мъжки куплунга на макета ще имате паралелни връзки отзад, затова е добре двата да са близо.
2. В допълнително сложеният мъжки куплунг включете женски такъв, без кабели, а само с мостчета между отделните му пера(пинове). Кое с кое е свързано по макета определяте Вие на гърба на този женски куплунг с всички мостчета които сложите, или запоите. Такъв куплунг се нарича заглушка
Предимства:
1. Всеки нов, или различен вариянт за управление на макета води до нова заглушка единствено - изваждате старата и слагате нова, а това е просто куплунг, старата не се изхвърля ;D.
2. Новият Ви вариянт на управление не изисква никакво "ровене" и гъзурчене по макета, в общия случай ще трбва да запоите новите мостчета на един изваден куплунг - може и в службата.
3. Всички нови идеи за промяна на свързванията: дали да режете лява релса, дали дясна, или и двете се решават на гърба на заглушката.
4. Ако искате да направите макета си с цифрово управление: Правите заглушка и за този вариянт, като свържете заедно всички леви релси от всички участъци заедно, както и всички десни заедно и двете към съответните пинове на централата.
5. При прекъсване на някоя връзка по макета, доста по-лесно може да установите повредата, като извадите заглушката и измерите.
Препоръки:
1. За заглушка използвайте продълговат куплунг! Подходящ е например "Евро куплунг" за платки с 32 пина на ред дву, или три редов. Може да закача снимка после ако трябва.
2. Изберете такъв с повече пера от необходимите! Не се знае един ден какви нови идеи ще ви дойдат.
3. Съседните участъци сложете на съседни пинове - левите на единия ред, десните на другия ред на заглушката! Ще разберете предимството веднага след като седнете да запоявате.
4. Надпишете всички заглушки - коя за какво е!
5. Така изберете ролята на всеки пин - кой за какво да служи и къде да е, че да сведете до минимум възможни поражения от грешни включвания!
6. Управлението на стрелките, семафорите, лампите по макета, някакви си автоматики там и т.н. могат също да бъдат изкарани на втория кулунг към заглушката, или на втора заглушка дори, но много добре си помислете дали ви трябва и за какво и кога точно ще ги ползвате! Добра идея е например втора заглушка за случая защото ако е една, ще ви трбва заглушка с доста повече пера, която в общия случай трудно ще вадите!
Допълнителни разяснения:
Някъде някой питаше кое е плюс и кое минус на трансформатора:
Правило:
Накъдето и да върви локомотивът, ако си представите, че сте в него и гледате напред, дясната релса е плюс!!
Възползвайте се от идеятя! Ще се родите!! ;D
CaLLlo:
И едно малко допълнение:
Каквато и автоматика да измислите, изберете и изработите (тук няма ограничения), нека да бъде така направена, че да се включва към този втори допълнителен куплунг, или с други думи: Изваждате заглушката, а на нейно място включвате единсвения куплунг на блока автоматика. Ако не ви хареса, или ви омръзне, просто връщате заглушката! ;D
Всичко това не е моя идея разбира се, заглушки се използват много отдавна и на много места. Заглушка е дори онова което включвате на мястото на декодера, когато такъв няма в локомотива, но той е готов за цифрово управление. Просто изваждате заглушката и там включвате декодера! Какаво по-лесно и гениално от това !?! ;D
pach:
Това наистина става , но не е много удобно , особено за хора дето не са на ти с електротехниката . Дори при начертана предварително схема , вероятността за грешка е заложена "генетично" . Представете си каква дължина и какви снопове от проводници (при това с немалко сечение) , ще има в макета - ако го надушат циганите що мед има,свършено е ;D ;D ;D
Ако макета ползва повече устройства , било то локомотиви , електрострелки , готови автоматични блокове и т.н. тока който ще минава през тези пинове на куплунзите (нем.) или конекторите (англ.) или по български - съеденители изобщо никак не е малък , а ако заглушките се подменят по време на работа(по закона на Мърфи -все нещо ще сме забравили да изключим >:() ще има контактни проблеми,искрене , нагар и т.н.Тоест проблеми от чисто механичен характер.
Не напразно хората изнасят части от пултовете за управление близо до управляваните участъци , и го правят не само за да могат повече хора да участват в джиткането на един макет , но и точно поради простотата и яснотата на свързване, както и употребата на по къси проводници.
Всъщност точно за това (едва ли не) са измислили цифровото управление - само два проводника , в случая това са релсите свързват доста неограничен брой изпълнителни устройства като стрелки , семафори , автоматични блокове , локомотиви и т.н.като при това отпадат дори и релетата - така отпадат и механични проблеми извън подвижния състав. А самите релси както знаем обикалят цялата конструкция - какво по хубаво от това.Това на практика е нагледен пример за класическа шина за управление като например І2С по която ни се управлява всички домашни електронни уредби .
Истината е някъде в комбинирането на двете системи (аналогова и цифрова) като всеки си избира според това до колко му е ясно начина на свързване и работа , както и не на последно място с какви парични средства е готов да се раздели...поправка !!! ;D ние винаги сме готови да се разделим дори и с тия средства дето ги нямаме, така че , с какви парични средства се разполага при реализацията на схемата за управление.
1.Ако се прави аналогова схема на управление - тези съеденители само на пръв поглед са удобни по причини , част от които изброих по нагоре.Но основната причини е , че излишно усложняват и оскъпяват нещата.
2. Ако се прави цифрово - там пък не всеки се оправя с принципа на работа-просто човек става обикновен потребител , като не е задължително да се знае какво точно става вътре в електрониката - важното е че работи.И тук някъде е границата-цифровата система (дори и най-малката и елементарна) вдига цената доста повече от аналоговата.
Според мен истината е в комбинираното използване и на двете системи , като се тръгва от аналогова (за управление на всичко което няма пряк контакт с релсите,като семафори,стрелки , сгради и т.н.) и цифрова за която се оставя управлението на локомотивите и вагоните.Така най-лесно , без кардинални промени и сътресение някой ден (дай боже всеки му :)) и при пълна яснота в главата (щом е узряла и се е напълнила със необходимите знания ;D) на "конструктора" ще може да се премине на изцяло цифрова система.
Това е моето скромно мнение. ::)
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия