Въпрос на гледна точка.
Някои казват така:
" - Наредил съм пет вагона, за блок влак, от хладилните на "Тилиг".
Като ги карам по релсите се вижда логото на БДЖ и много се кефя, но като знам,
без да ги виждам, че всичките са с еднакви номера, някак радостта не е пълна!
Абе друго си е всеки вагон да е с различен номер!!!
Дори способства за организирането на
блок влакове в модулните срещи, където всеки вагон е придружен със съответния документ.
Тогава номерата вършат работа като при истинските влакове!"
Та така...
И крайно време е да се разбере - от "Тилиг" са преди всичко търговци.
Някои да знае къде им е производствената база, или да е гледал документален клип,
как се произвеждат моделите им?
Даже от три/четири години при подмяната на познатите ни модели локомотиви,
с тези от новото производство ( и съотвено нови, по-високи цени) те открито публкуват
кои фирми им произвеждат моделите.
Всъщност при Н0 не съм се заглеждал, но в ТТ, всички чеТТници знаем, че
почти всичко ново в каталозите на Тилиг, е произведено от Kuhn, Beckman и другите ни
познати, малки производители. И от тогава освен по-високите цени (извън инфлацията)
значително се подобри качеството на моделите.
Тоест, малките фирми се пребориха за място пред моделистите, с качеството си (и нови модели) и
"отхапаха" от пазара .... и после станаха основни производители на търговците с парите.
И двете страни имат явна изгода, най-малкото, че оцеляват в този сегмент на пазара (ТТ)
и продължават да ни радват с нови модели.
Съвсем логично е от "чичко паричко" да се поръчват нови (но всъщност от еднакви матрици)
вагони или нови ливрей и служебни номера с различни администрации (за това се пускат все пак
и "български" модели) за събиране на максималните възможности от пазара, но рядко се поръчват нови
матрици или дори модели, защото това все пак иска по-високи инвестиции. А търговците бягат от високите
(съответно рискови) инвестиции и инстиктивно (и според законите на пазара) се стремят с минимални
парични ангажименти, да се реализират максимални печалби.
И съвсем логично е малките фирми, които все пак пробиха на пазара през последните десетина години,
да правят все така, поне по една нова матрица или модел годишно, което да ги "оставя в играта" и тъй като
влагат ограничените си инвестиционни ресурси в производството, нямат нищо против да делят печалбата си
с търговеца, който поема рисковете от рекламата, продажбите и доброто си име, чрез които продава тяхната продукция.
Разбира се има и изключения, но те са повече именно изключения, наложени по други
пазарни и производствени причини, които са предмет вече на финно инвестиционно проучване,
за борсови и търговски посредници, но за нас, като моделистти това не ни касае...поне пряко.
Не че аз съм някакъв финансов или търговски специалист - просто описах това което се вижда,
но само от някои хобистти и колекционери - или поне тези които са по-надъблоко в хобито,
което има за неофициално верою че "кеф, цена няма!". Най-малкото, че това верою
е универсално за всеки хобист, не зависимо от нивото му на развитие и ценови прагове!
Хайде, наздраве за хобито,търговците и фирмите, които играят ролята на дявола в него!!!

ПП. В светлината на горе казаното, става ясно защо например
от Тилиг се отказаха за български БДЖ-52, защото може да стане само
чрез промяна в основата на производството му, а не само по лесния начин - нова ливрея и тампони за печата.
За това и като се появят нови вагони с БДЖ, те не са пълни моделни копия, а са проссто старите матрици,
от които са пуснати пребоядисани и надписани, наши модели.
Това се случи и с повечето ни локомотиви (с изключение на АКМЕ в началото) и с вагони от различни фирми.
За това и "новите" хопери в синьо, имат разлики с нашите сини вагон-дозатори, но като цяло за нас,
ако не са нови, то със сигурност са различнни от предишните. За това и при молбата за помощ със снимки,
на други хопер-дозатори, става въпрос за номерата им, а не за моделите им!
Та така...
