Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Модели на български подвижен състав

<< < (22/151) > >>

Vlado:
Е-е-е-е-е, ние с маестро Тони не можем да се мерим! При него е изкуство, а нашето е...  ;)

Vlado:
Все се канех да пиша по темата, но чак днес сколасах:
Става дума за наша серия парни локомотиви 50.хх серия. Както повечето знаят те са пруска серия локомотиви Т16 (немска BR 94) - останали у нас няколко броя след една от войните и продължително бездействащи, по-късно са закупени от БДЖ и дълги години успешно се ползвали за влакова и маневрена дейност по нашите железници. Една рядка серия, която обаче, поне според написаното, Fleischmann вече произвеждат като модел, а чрез Conrad (а може би и чрез Жоро?) се предлага и на нашия пазар:
Оригинал:

и сегашно състояние на единствената оцеляла от цялата серия 50.01 на спирка Червена вода:

и модели:
Т 16.1 на K.P.E.V.:


и BR 94 на RAG (и двете абревиатури нищо не ми говорят):

Разлики има, но все си мисля, че след съответното преправяне би могъл да се получи сносен модел.
На ред са спецовете за мнение по въпроса! ;-)

Vlado:
Намерих го и като модел в Липето:



Различава се доста от снимката в Конрад и, уви, има нужда от бая преправяне, за да заприлича поне малко на нашия... и пак ще е далече... :(

CaLLlo:
Да видим първо в Германия какво е положението.

Деление според завода производител:

    94 (201-461) - 261 бр. - Schwartzkopff - 1905-1913
    94 (462-467) -    6 бр. - Graffenstaden  - 1914-1915 - за Елзас и Лотарингия

Деление според вариантите и разновидностите, имаме 3 основни вида:

    94 (201-262) - 1905-1909 - 94 бр. кола Gölsdorf с водеща 4-та сц. колооос - несиметрична   - 1-ви вид
    94 (263-420) - 1909-1912 - кола с водеща 3-та сц. колооос - симетрична                           - 2-ри вид
    94 (421-461) - 1912-1913 - усилен T16 - 8t повече вода и 3t повече въглища                      - 3-ти вид
 
Първият вид има няколко варианта според димната камера, паропрегревателя и мястото на пясъчника - на някои машини не е на котела, а отстрани.



      Това е първият вид - шатун хванат на предпоследната колоос



     А това са първи и втори вид плюс Т16.1

От всички тия бройки след първата св. война в Германия са останали едва 65.

                    Къде сме ние?

В книгите на г-н Д. Деянов е разказано много добре историята и начинът на придобиване на машините за БДЖ: останали на наша територия и гарирани на глухи коловози в ж.п. завода в София и така до 1931, когато след мъчителни и трудни преговори с посредник са били закупени 10 бр. и нужните здрави части за тях. Различен от всички е бил само 50.10 - най-старият, който незнайно кога точно обаче е бил преправен с водеща 3-та колоос - като останалите.
Локомотивите не са получили номера според DRG системата от 1925, щото просто не са били в Германия по това време. На базата на информацията на г-н Деянов си поиграх и подредих 10-те локомотива в таблица според фабричните номера и годината на производство. Така подредени, таблицата показва къде биха били като DRG номера нашите 10 локомотива ако бяха в Германия през 1925:

========================================================================
   БДЖ     БДЖ                                                                  DRG           DRG           Вид
   1936    1908         KPEV                             F.N.                1923          1925         на лок.
========================================================================
  50.10              (8125 Breslau) Schwartzkopff 3902 1907    94 229-230  94 227-228  1-ви вид

  50.05   (3505)  (8109 Altona)  Schwartzkopff 4330 1909    94 271-272  94 268-269  2-ри вид
  50.06   (3506)  (8106 Cöln)     Schwartzkopff 4395 1909    94 282-283  94 279-280  2-ри вид
  50.02   (3502)  (8117 Altona)  Schwartzkopff 4654 1911             -319           -316  2-ри вид
  50.03   (3503)  (8134 Essen)   Schwartzkopff 4906 1912   94 394-395   94 392-393  2-ри вид
  50.09              (8108 Erfurt)   Schwartzkopff 4926 1912   94 406-        94 404-       2-ри вид
  50.01   (3501)  (8109 Erfurt)   Schwartzkopff 4927 1912              407             405  2-ри вид
  50.07   (3507)  (8127 Altona)  Schwartzkopff 4934 1912    94 411-412  94 409-410  2-ри вид

  50.04   (3504)  (8113 Erfurt)   Schwartzkopff 5028 1913    94 423-424  94 421-422  3-ти вид
  50.08   (3508)  (8136 Essen)   Schwartzkopff 5050 1913    94 444-445  94 442-443  3-ти вид
========================================================================

В резултат се оказва не друго, а че освен локомотив 50.10, различни от останалите са били и 50.04 и 50.08, т.е. те са били от третия вид - усилен pr. T16.

повече тук: http://hpw-modellbahn.de/geschichte/dampf/dampf03.htm#antwort13
също и тук: http://de.wikipedia.org/wiki/Preußische_T_16

Vlado:
Снимката на оригинала е на 50.04, който, видно е, е 1-ви вид.

п.п. По-скоро 2-ри вид, май.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия