Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

начини за монтаж на декодери

<< < (10/11) > >>

XRISTO:
Ето че се налага тази тема отново да я съживявам.
Както писах в съседната тема  "декодери на СТ електроникс", смятам да дигитализирам един стар парен локомотив на "Флайшман" BR50.Речено - сторено, сдобих се с декодер на същата гореспомената фирма и след оставяне на еуфорията  да позатихне  два - три дена, вчера със хладен разум и твърда ръка се залових със начинанието.Предварително бях пръснал локомотива и установих, че едните колела (непомня сега левите или десните) са твърдо свързани към рамата, която е метална и оттам разделянето става невъзможно.То не е и кой - знае какъв проблем, просто реших да разделя електрически осветлението, което в единият си край също е със захват на рамата.Това е единственият начин за да мога да го управлявам с декодера.От предната рама с два кабела , висящи като ръкав се предава захранването на тендера, в който се намира електродвигателя.Просто ги отрязах въпросните кабелчета и добавих още две тънички към този сноп, които свързах със задното осветление.Така краищата станаха четири - два от предната лампа, този, който срязах двата му края са от мотора, а другите два от четките и още два от лампата на тендера.Махнах кондензатора и жичното съпротивление на мотора и реших, че съм готов.Да, ама не.Любо беше така любезен да ме подсети да измеря няколко пъти дали са разделени мотора и релсите, защото иначе декодера ще изпуши.Реших снощи, макар да бях сигурен (нали захранването на мотора идва по въпросният ръкав, защо ще пускат две жици, ако се захранва и от тендера?!) да направя проверка с мултицета.Каква изненада само!Оказа се, че има късо между мотора и левите колелета на тендера, които са лети към оста и са със отлети зъбчатки отвътре.Значи и те са токоснемащи.Рамата на тендера - метална, колоосите лагеруват в месингови втулки - няма начин да се изолират.Разпоих жиците, които бях запоил към ел двигателя и установих след като го разглобих, разбира се, че на плочката е нитена едната четка направо върху метала, а другата през пластмаса, тоест изолирана.Ами сега?!Имах два варианта, тоест три - или да го оставя ръждив във глух коловоз, защото не планирам  аналогови локомотиви или да го продам, или да търся начин дори с риск да го повредя, да изолирам двигателя, осите или четката.Първото ми се стори глупаво, здрав модел на такъв локомотив да стои като бутафорен...второто не ми се иска, защото локомотива много ми харесва, а и се вписва перфектно в моите моделистки планове.Остана третото и при повреда - първото  :no: .
Да разделя осите от рамата с гетинаксови втулки и странични дистанциращи шайби ми се видя прекалено академично занимание, не че на теория не е възможно.Да разделя мотора от рамата?Ами като махнах пластмасата от рамата на  която са хванати колоосите се оказа, че е отлят в едната си част за рамата.Въпросната плочка с нитената четка не би могла да се изолира без дистанциращи пластмаси (твърде сложно и несигурно ми се стори) и нова неметална втулка на ротора, който се оказа също един от основните проводници от плочката към доколоосите.Остана едно - да изолирам четкодържача - на пръв поглед почти непосилна задача без да го повредя.Реших да се пробвам.Разпробих отвътре в началото, където е валцован за плочката и той падна от основата.Пластмасата, която държи другият четкодържач минава през втулката и въпросната четкодържач също минава през нея, като в задната си част би могла да служи като изолация.Оставаше само да разпробия с по - голямо свредло плочката, за да може при обратното поставяне на четкодържача, той да има разстояние 1 мм долу - горе от плочката, за да е изолиран от нея.Разпробих , и си мислех в началото между четкодържача и плочката да поставя изолационно пръстенче.Тази задача се провали, защото не можах да намеря сред джаджите, с които съм пълен нищо подобно като размер.Затова залях разстоянието с каноконлит.Довечера ще залея след сглабяне  и спояване цялата външна част на плочката със пистолет за топъл силикон , защото четкодържачите са близко до тежестите и ако лепилото не успее да издържи , (макар да няма кой - знае какво усилие)четкодържача ще се избута навън и ще направи късо между едната релса и мотора, което ще е с лоши последици.Може и друг да се сблъска с подобен проблем - имам и друг "дърт"  "Флайшман" и на пръв поглед страда от същият проблем.Явно и затова немците ги продават толкова евтинко из бея.Да, ама не знаят за техническия гений на българина...  :pleasantry:
Дано с тази тема да съм от полза на хора, които се движат по моя път.В крайна сметка в този форум сигурно има и други, които обичат да човъркат по локомотивите си.  :hi:

Ето и снимките:



Uploaded with ImageShack.us
Това е въпросната плочка с четкодържачите(ясно се вижда дясната, без капачката как е надраскана от свредлото - и затова я обърнах)



Uploaded with ImageShack.us
Тук е от долна страна, личи си каноконлита, който съм накапал на четкодържача (в дясно).



Uploaded with ImageShack.us
На тази снимка си личи целостта на мотора с рамата на тендера.



Uploaded with ImageShack.us
Ето го и колектора на мотора - тук стои плочката с четките.



Uploaded with ImageShack.us
Това е от другата страна на рамата - предавките на мотора към колоосите.

nilfe:
Доста е старичък твоят Флайшман. По-новите са с гетинаксова плочка оформена като платка и изолирането на четкодържача е доста по лесно. Просто прекъсваш пътечките с мафлекса. Аз имам една такава машина и добре че с Любо я правихме, иначе аз щях да изпуша декодера. Научих тогава много важен урок - винаги проверявай преди да пуснеш тока.

optron:
И накрая след цялата борба голямо удовлетворение доставя фактът, че си направил нещо сам и то работи!
Виждам добра работа, внимателно изпипана и методично изпълнена - това е правилната стратегия са успешен и траен продукт!
Продължавай все така!  :good:

XRISTO:

--- Цитат на: nilfe link=topic=114.msg40351#msg40351 date=1272391516 ---Доста е старичък твоят Флайшман. По-новите са с гетинаксова плочка оформена като платка и изолирането на четкодържача е доста по лесно. Просто прекъсваш пътечките с мафлекса. Аз имам една такава машина и добре че с Любо я правихме, иначе аз щях да изпуша декодера. Научих тогава много важен урок - винаги проверявай преди да пуснеш тока.

--- Край на цитат ---

Така си е - старичък е, ама като ми харесва...
Иначе  всичко стана според предварителните планове, успях да изолирам мотора, има хубаво местенце за декодера, но се озорих с кабелите докато ги намушкам и малко даже запираха термошлаухите (с които съм изолирал спойките) в прикачвача на тендера.Сложих лока, ама като съм забутал книжката на дигиталното?Забравих на какъв адрес да го търся.Голямо лутане беше и то не защото го търсих на адреси, по - големи от 5-6, ами се оказа че токоснема зле.Голямо чистене, голямо търкане - не и не.Че на това отгоре дерайлира и окъсява с имитациите си на ресори, които са метални.Почти се бях отказал за снощи (стана 00.30) и изведнъж ми хрумна да огъна прикачната на тендера.Забелязах, че от горната страна я подпира термошлаух и по този начин след закачането локомотива стои като на крик върху тендера, следствие което не може да легне хубаво върху релсите.Придадох и лека форма на S, вследствие което спря да дерайлира и се подобри чувствително токоснемането.Довечера продължавам да дерзая, защото не върви вного равномерно и лампите примигват, което ще рече, че все още съществува известен проблем с токоснемането, но не се съмнявам, че с труд и упоритост ще го превъзмогна.  :good:

--- Цитат на: optron link=topic=114.msg40358#msg40358 date=1272397520 ---И накрая след цялата борба голямо удовлетворение доставя фактът, че си направил нещо сам и то работи!
Виждам добра работа, внимателно изпипана и методично изпълнена - това е правилната стратегия са успешен и траен продукт!
Продължавай все така!  :good:

--- Край на цитат ---

Прав си, optron, удоволствието от свършената работа (освен безпаричието) ме кара да си купувам предимно неща, по които има да се работи.Благодаря ти за подкрепата!  :hi:

nilfe:
Проблема не е само в токоснемането. Моята машина е със същият мотор без тендер, но с платка и отдолу метално шаси. Проблемите бяха същите, имам предвид токоснемането, но освен това Любо пипна и CV-тата на декодера. Чак след това машината тръгна перфектно, без прекъсвания и спиране за почивка. Ако трябва консултирай се с него какво точно трябва да пипнеш. Ако пък не, то започваш по метода проба-грешка и така докато стигнеш до желаният резилтат. Успех.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия