След 41-цата, Васко стартира и един много предизвикателен проект, а именно локомотив 45 001. Тук вече става дума за 7 осна машина с 5 осен тендер, които да се впишат в 380 мм радиус- задача трудна за изпълнение!
Частите, необходими за проекта, бяха следните- две 41-ци на Пико, два котела от 01 на Ревел, два чифта крила от 01 на Ревел, две пътеходни от 01 на Ревел, един тендер от 18 505 на Ревел, един мотор РФ 370 на Мабучи и около година и половина работа.
Първото притеснение беше, дали локомотивната кола тип 1-5-1 (но с база много по-дълга от другите 5-осни локомотиви) ще се впише в малкия радиус. За целта си спомням, че Васко изобрети специални връзки между сцепните щанги, които държаха щангите в една равнина и се "чупеха" във вертикална посока. Следващата крачка беше изработването на котела, пътеходното (с метална арматура отдолу), кабината и крилата- все части, които са характерни само и единствено за локомотивите 45 001 и 45 002 и които не се срещат при никоя друга серия!
Другото огромно предизвикателство беше 5-осния тендер, какъвто дотогава не бяхме виждали на модел. Васил измисли и изпълни по най-перфектния начин задвижването на трите твърдо лагерувани оси, а двуосната талига я направи със малък страничен разбег на централния болт, само токоснемаща. За пръв път при този модел, Васко реализира курцкуплунг между машината и тендера, който има кинематика и към машината, и към тендера! За пръв път при този модел бяха изработени новите шайби за колелата с по три дупчици- една голяма в средата и две по-малки отстрани! За пръв път пясъчните тръби достигнаха до глава релса, точно пред двигателните колела (при това рамата е "чупеща")! Тук към обработката на колелата беше добавен и нов момент- изтъняване на спиците!
Едва ли моите снимки са достатъчни за да илюстрират този колосален труд, но все пак вижте ги:









На последната снимка Васко искаше да се видят нитовете на тендера, просто защото са правени на ръка...