Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Това в коя епоха ли е?
Tramway:
Много ми е смешно, че моделистите и железничарите определят епохите по съвсем различни критерии: за моделистите епохите са периоди от време, докато железничарите ги определят съобразно конструктивни концепции, използвани при строителството на даден подвижен състав. Не са редки случаите на строене на подвижен състав по концепции от преди 1-2 епохи. Примери много: един от прототипите на серия 42 - 42.002, построен през 1943г, е с Бротанов котел. Към каква епоха ще го причислите при положение, че такива котли са поставяни на локомотиви до 10-те години на 20в, след което концепцията е изоставена като непригодна? Или нашите 48.04-06, строени през 1949-50г по концепция от преди 25 години? Или серия 17.00, строена до 1922г, по време, когато паропрегревателите отдавна са задължителен компонент на всички локомотиви и системата Wulf-Compound е изоставена? Или едни руски машини (серията ще дам по-късно че не я помня), правени през 50-те години по конструкция от самото начало на 20в? Или пък съвсем новопроектирания модерен английски парен локомотив, чийто първи екземпляр влезе в редовна експлоатация в края на 2008г?
Сaprycorn:
--- Цитат на: Tramway link=topic=1195.msg20321#msg20321 date=1235918499 ---Много ми е смешно, че моделистите и железничарите определят епохите по съвсем различни критерии: за моделистите епохите са периоди от време, докато железничарите ги определят съобразно конструктивни концепции, използвани при строителството на даден подвижен състав. Не са редки случаите на строене на подвижен състав по концепции от преди 1-2 епохи. Примери много: един от прототипите на серия 42 - 42.002, построен през 1943г, е с Бротанов котел. Към каква епоха ще го причислите при положение, че такива котли са поставяни на локомотиви до 10-те години на 20в, след което концепцията е изоставена като непригодна? Или нашите 48.04-06, строени през 1949-50г по концепция от преди 25 години? Или серия 17.00, строена до 1922г, по време, когато паропрегревателите отдавна са задължителен компонент на всички локомотиви и системата Wulf-Compound е изоставена? Или едни руски машини (серията ще дам по-късно че не я помня), правени през 50-те години по конструкция от самото начало на 20в? Или пък съвсем новопроектирания модерен английски парен локомотив, чийто първи екземпляр влезе в редовна експлоатация в края на 2008г?
--- Край на цитат ---
Има логика за епоха да се счита годината на производство на единицата подвижен състав (локомотив или вагон),
но в моделизма е прието епохата да се определя от надписите и окраската на модела, както разбира се и от детайлите които е имал или нямал в съответната епоха! Например един P8 (BR38) в първа епоха е зелен, с кафяви колела и съответните надписи на типа P8. В епоха 2 е черен, с червена ходова част, месингови надписи 38...., с крила "Вагнер", водна помпа, водоподгревател, турбоgенератор с електрическа инсталация i т.н. В епоха три надписите са сменени с алуминиеви цифри и букви, крилата най-често са заменени с такива тип "Витте". В 4-та епоха е добавена "контролната цифра" към номера на локомотива. Общо взето фирмите-производители на модели се съобразяват с тези особености, и затова наблягат на всеки модел в коя епоха е изпълнен.
Tramway:
--- Цитат на: Сaprycorn link=topic=1195.msg20325#msg20325 date=1235926119 ---Има логика за епоха да се счита годината на производство на единицата подвижен състав (локомотив или вагон),
но в моделизма е прието епохата да се определя от надписите и окраската на модела, както разбира се и от детайлите които е имал или нямал в съответната епоха! Например един P8 (BR38) в първа епоха е зелен, с кафяви колела и съответните надписи на типа P8. В епоха 2 е черен, с червена ходова част, месингови надписи 38...., с крила "Вагнер", водна помпа, водоподгревател, турбоgенератор с електрическа инсталация i т.н. В епоха три надписите са сменени с алуминиеви цифри и букви, крилата най-често са заменени с такива тип "Витте". В 4-та епоха е добавена "контролната цифра" към номера на локомотива. Общо взето фирмите-производители на модели се съобразяват с тези особености, и затова наблягат на всеки модел в коя епоха е изпълнен.
--- Край на цитат ---
Аз също съм моделист, но по съвсем различен начин гледам на тез "епохи", да не говорим, че такова понятие в железопътното дело не съществува.
За принадлежност към дадена епоха са съди не по годината на производство, а по техническата концепция, по която е изпълнено возилото. Както вече писах, една машина, направена по времето на т.нар. епоха 3, но с конструкция от епоха 0 или 1, къде ще я причислим?
Примерът ти с BR38 е много показателен колко сбъркани са моделджийските епохи. Таз машина е типичен представител на старата пруска локомотивостроителна школа и носи всички белези на конструктивните тенденции от началото на века, т.е. епоха 1. След туй каквито и подобрения да са правени (имам предвид съществени, а не глупости от рода на различни бои, табели и цифри), тя си остава същата стара машина от епоха 1. Та ако ще и тотман да й турят, и АЛС, и GPS, и ръчаг с микропроцесорно управление. Една жена колкото и пластични операции да си направи, не може да си смени ЕГН-то.
Сaprycorn:
Да, напълно съм съгласен! За експлоатацията BR38 си остава BR38 със същата теглителна сила, каквато е имал и по времето, когато се е казвал Р8, но моделизма се съобразява с различните видове окраски, надписи, детайли и т.н. Така че, смисъла на понятието епоха в моделизма е именно това-надписите и цветовете!
zazo:
Позволете ми, пък макар и скромно да се включа относно епохите в моделизма и защо те са такива. Това е така, защото освен моделите на влакове на един макет присъстват и много други неща, като ландшафт, сгради и т.н. В тоя смисъл ей тая бензиностанция би изглеждала неуместно на макет, на който ще се търкалят предимно пруски композиции. Тоя пример е много краен, но със сигурност има положения, в които епохите, така както са в моделизма са доста полезни за правдоподобното пресъсздаване на действителността, например на даден макет br119 в ливреята си от 70-те години би бил уместен, а на друг не.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия