По молба на pach показвам една схема, която сътворих за нуждите на осигурителната инсталация (МРЦ) на моя тепърва изграждащ се макет. Целта беше максимално универсален и надежден метод за контрол на заетостта на релсов участък, без необходимост от метални колела на вагоните.
След няколко неуспешни опита с релета и механични контакти се спрях на много сполучливото предложение с рефлекторни оптрони от тази статия:
http://www.railwaypassion.com/?cid=93&NewsId=19Два такива оптрона се поставят един до друг, така че да се виждат в две съседни пролуки между траверсите, а на всеки вагон и локомотив отдолу се залепват по две бели лепенки с дължина колкото разстоянието между 3-4 траверси.
Самият брояч не представлява интерес според мен, той само брои постъпващите импулси. Много по-съществено е да се отсеят смущенията, породени от случайни външни въздействия, клатушкане на вагоните, замърсявания по лепенките и др.
Долната схема има два входа (горе в ляво) и два изхода (долу в дясно). На двата входа постъпва сигнала от двата оптрона под траверсовата скара (оптроните са свързани между входа и "маса"). На изходите се получава по един краткотраен импулс за всяка преминала бяла лепенка, като на единия изход се получават импулси при движение в едната посока, а на другия - при движение в другата посока. Така схемата автоматично определя посоката на движение на състава и подава импулси за влизащ или излизащ от контролирания участък влак.
За максимално стабилно и сигурно броене, импулс на изхода се получава само при спазена последователност на задействане на двата оптрона. Необходимо е да се задейства отначало само първия оптрон, след това и двата едновременно, а накрая само втория. В момента, когато остане задействан само втория оптрон се получава импулс на изхода. Схемата не дава грешка и ако състава спре върху единия или и двата оптрона и се върне обратно (ако вече е подаден импулс, то ще се подаде такъв и при връщането).
При проведените практически проби, за около 1000 преминавания на два вагона в двете посоки през двойката оптрони не се получи нито една грешка.
Схемата:
http://bgrail.info/datchik.gifЕксперименталната двойка оптрони:
http://bgrail.info/DSC09687.jpghttp://bgrail.info/DSC09688.jpg - от дясно е "масата" и "плюса" на светодиодите (с резистора), а от ляво са изходите от фототранзисторите с двата резистора (на схемата R1 и R2).
Един от експерименталните вагони отдолу:
http://bgrail.info/DSC09689.jpgЕдна набързо скалъпена времедиаграма:
http://bgrail.info/T.gif