Сигурно се повтарям, но това е изключително ценен музеен експонат на пруската серия Т16, от която има запазени само един или два броя в Европа. Моля да не се бърка с подобните на външен вид Т16.1, от които има запазени много, вкл. и в работоспособно състояние. Изключително жалко е, че у нас не се запазиха действащите до последно 50.04 и 50.05 в ж.п.завода в София.
Има много спорове за съдбата на 50.01. Някои хора, вкл.и доказани авторитети като инж.Димитър Деянов смятат, че тази машина не е подходяща дори за стационарен музеен експонат и трябва да се унищожи. Преди години имаше и търг за продажба на локомотива за старо желязо, който беше спечелен от фирмата "Еврометал". За щастие 50.01 е все още цяла.
Моето становище е, че нарязването на този уникален локомотив би било огромна грешка, дори престъпление. В железопътните музеи в Европа има много експонати в подобно състояние, което не им пречи да се съхраняват и показват на хората. Давам четири примера:
Локомотив Р8 в Техническия музей в Берлин:
http://media.snimka.bg/s1/0784/027811444-big.jpg?r=0Вагон в музея Strasshof-Виена:
http://media.snimka.bg/7128/020510419-big.jpg?r=0Локомотив 52 в музея Strasshof-Виена:
http://media.snimka.bg/7128/020510423-big.jpg?r=0Локомотив 33 в железопътен музей Любляна:
http://media.snimka.bg/s1/0784/027811261-big.jpg?r=0На този етап 50.01 трябва да се закара в Асеново и да се съхранява там до по-добри времена.