Вчера си направих труда (през уикенда София е празна) да огледам мястото...
Следите по асфалта от дерайлиралите колооси са заличени (частично преасфалтиране).
Стрелката няма видими следи от някаква нарушена геометрия или износване (все пак е нова).
Релсата след стрелката, е поне с два пръста вътрешно на "U"-то по-висока от стрелката и беше пълна с пясък (?).
Предполагам, че това е по стандарт - тоест стрелката (логично заради езика) е по-дълбока.
Но и стрелката, и релсата са практически изравнени на "нула" по повърхността на която се търкалят ребордите!
Тоест няма видима причина за самостоятелно дерайлиране или т.н "разцепване" на стрелката.
Радиусите на стрелката и релсите също не допускат такова дерайлиране, защото са достатъчно добри - не знам в града
имали някакви стандартни - чувал съм че релсите се валцоват с конкретни радиуси, за конкретните улици и места на монтаж!.
Остава друга причина...И тя е налице.
Вероятно невнимание на ватман в следващата мотриса или припреност...
възможно е и некомпететност или липса на адекватен контрол.
Предполагам, че причината за "разцепване" на стрелката и "разкрачване" на трамвайната мотриса в двете посоки
е задействане, на контактната вилка за обръщане на стрелката, преди оттеглянето на мотрисата по маршрута.
Задействана по една от горе предположените причини, но при всичките тях - от следващата мотриса, следваща дерайлиралата.
Въпросната контактна вилка е монтирана по средата на спирковото пространство. На равно разстояние е
между електронната табелка за спирка (преди имаше изискване за "първа врата на нивото на табелката")
и разделителна кутия на контактната мрежа, която пък е в задния край на спирката.
Не знам дали е "разделителна кутия", но е монтирана на стълба и от нея има четири яки кабела в ляво и дясно,
съответно за двете посоки на линията.
Съответно тези предпоставки и фактическо разположение на елементите от контактната мрежа и релсовия път,
предполагат няколко начина за предизвикване на въпросната авария:
- Ако предния трамвай е потеглил, но не е преминал през светофара. Задния трамвай в стремежа си
да спре първа врата на ниво спирковата табела, преминава през контактната вилка и я задейства.
Предния трамвай все още е преди стрелката с някоя от последните си талиги. Стрелката се превключва под него и
съответно, когато той потегли, последната талига се отклонява от маршрута на целия трамвай. Ако ватмана
внимава за преминаване през кръстовището, не знае какво е станало с задната част от задвижването на трамвая,
и съответно при изтегляне на мотрисата, задната талига е повлечена извън релсата заради "разкрачване" несъвместимо с
геометрията и габарита на трамвая.
- Ако предния трамвай е потегли и ще премине на зелен светофар, но задния трамвай е твърде близо и
също при потеглянето за да заеме място на спирката (която не е двойна) отново задейства твърде рано
контактната вилка...резултата е същия като описания по-горе.
В началото писах "Вероятно невнимание на ватман в следващата мотриса или припреност..."
Спрямо това, и двата възможни начина, вината е на задния ватман, а по закона за движение,
май се води като "неспазване на нужната дистанция".
А по втората част - "възможно е и некомпететност или липса на адекватен контрол."
имам предвид няколко неща. За некомпететност:
- проектирането предвиждащо точно такова разположение на стрелката, спирковата табела (електронното табло),
контактната вилка и оная кутия на стълба. Тоест на твърде малко, макар и точно разпределено място,
са събрани четири компонента, които могат да бъдат и проектирани в по-голямо разстояние.
Ако въпросната кутия, се монтира на разстояние, още един стълб по-назад, тогава и спирката може
също да се изтегли назад, съответно спирковата табела. Тоест контактната вилка и управляемата от нея
стрелка да следват след спирката. Доколкото знам стрелката се задейства само при включване на тяговите
двигатели - тоест при потегляне от спирката, следва растояние до включване на контактната вилка и
превключване на стрелката, пред очите на ватмана, но в такъв случай, задната мотриса няма близост
до контактната вилка, ако ще да е плътно зад потеглящия трамвай.
Същевременно разстоянието от спирковата табела и контактната вилка, е достатъчно за потегляне
с последващо преминаване през вилката по инерция, тоест без тяговите двигатели да са включени,
и тогава стрелката не се превключва и мотрисата продължава по маршрута си без значение къде е задния трамвай.
Вземайки под внимание и конкретното кръстовище, мотрисите спокойно може да преминават през стрелката
и да спират веднага след нея (пък дори и върху нея) за изчакване на светването зелено за съответната посока,
тъй като вилката е между тях (стрелката) и спирката от която още не е потеглил следващият трамвай.
Тоест задния трамвай докато не потегли от спирката, е далече от вилката и също има възможност
да избира дали да се превключи или не стрелката.
- освен евентуална некомпетентност при проектирането, може да се предположи и такава при правенето
на съответните разсписания за движение по различните маршрути. В София, от години разсписанията се правят
без никаква съгласуваност по между си, липсата на всякаква логика и от хора, които вероятно никога
не ползват градски транспорт.
Ако разсписанията не предвиждат т.н. движение в "пакет" , трамвайните мотриси няма да се скупчват по спирките.
Има и вероятно трета възможна некомпететност
- при пускане на обекта в това и състояние и геометрия, никой не си е направил труда,
да провери фактическото движение на място (това което аз направих за 30 мин) и да вземе предвид
наличната геометрия на четирите елемента от трасето и предвиди възможните варианти за движение.
Тоест да предупреди всички излизащи на линия по различните маршрути през тази спирко, за възможните проблеми
при излишно приближаване на мотрисите и/или разсейване вниманието на ватманите там. Предполагам, че това в
следствие двете аварии, отново не е направено (като си тъп, си си тъп) ами самите ватмани, са се предупредили
(от опитни към не толкова) за повишено внимание, та наблюдавах на няколко пъти за текущо справяне с проблема
- самите ватмани спираха далеч преди спирката, ако имаше трамвай пред тях. Съответно изчакваха
колегата им да се изтегли от стрелката и дори кръстовището и едва тогава потегляха, задействаха (когато е нужно)
вилката и вече спираха с готова стрелка на самата спирка.
Някой все пак се разсейваха и спираха направо с поглед нагоре, да не стигнат до вилката и отваряха вратите
не само преди спирковата табела, но и преди вилката. Тоест заставаха на половината спирка, която впрочем е
с повдигнато пътно автомобилно платно, което служи за своеобразен "перон" за трамвая.
Тоест при такова спиране на половина в спирката " но преди вилката" задните врати на мотрисата остават
преди "перон"-а - тоест с високи стъпала, доста неудобни дори при новите мотриси, за някои хора.
Тук се преплитат както "некомпететност" така и на "липсата на адекватен контрол" при пускането на обекта в експлоатация.
Нито ватманите са предупредени - тоест никой не е осъществил и контрол за движението през новия обект,
нито е имало компетентен и/или адекватен контрол още при проектирането и допускането в реализация,
а така също и в експлоатация от съответните "компетентни" органи за проекта, реализацията му и пускането
му в в употреба!
Абе хубава работа...ама ..."по български" претупана, според мен.
Впрочем в този район и квартал, има още цял куп буквално безумия - стари и нови,
които са проектирани, реализирани и пуснати в експлотация, от напълно некомпететни хора,
които не само не улесняват гражданите пешеходци и МПС, но имат и сериознни предпоставки за ПТП,
както и сякаш нарочно затрудняващи спокойното и безопасно придвиждане пеша или с МПС.
Добре е, че съкварталците в района си ги знаем и внимаваме, но не е така, с ежедневно преминаващите
в квартала съграждани от града и страната!
Да не дърпам дявола за опашката, но е цяло чудо...за сега...