След доста перипетии по намирането, поръчването и получаването на въпросния модел, най накрая е пред мен, и ще се опитам максимално обективно да ви го представя със снимки поне на първо време. Ще се опитам да е обективно, защото не крия че този локомотив беше мечтата ми още когато бях на 8г през земетръсната 1977г. Тогава бях току що оборудван със първия сет на Пико с Е11 и 3 сребристи френски вагона. Някои хора вероятно го помнят. По онова време разбира се всичко беше в сферите на мечтите, и трябваше да минат 32г, за да доживея до момента да пипна този модел. Както се казва с търпение всичко се постига.
Та да се върнем на въпросното произведение на Тилиг.
Досега техен локомотив в Н0 не съм имал и ми беше интересно как точно е направен модела в сравнине с РОКО, Флайшман или Гютзолд примерно.
Локомотивите пристигнаха опаковани придружени със следния сертификат

За съжаление не мога да разбера много, но това показва все пак някакво уважение към клиента(доста голяма рядкост по нашата страна).
Локомотива е опакован по подобие на други модели, като в кутийката с допълнителните части има маркучи, купли, фанфарна свирка, която може да се замени със въздушната такава, цели плугове ако решите да махнете бюгел или куц кеплунгите от едната или двете страни. Интересно е че производителя е сложил резонатор за говорител в този комплект, като по-такъв начин ви ограничава да монтирате точно определен говорител, което мен лично не ми допада, понеже мразя ограниченията. По нататък по-опдробно по този въпрос.

Тъй като основното притеснение беше свързано с балансирането на мотора, първото нещо което направих е да го кача на ролките и да тествам при различни обороти и двете машини.

След като ги пуснах си отдъхнах, субективното ми мнение е че не забелязвам характериня шум при определени обороти, когато има дебалансиране на мотора. Може би има съвсем леко жужене при високи обороти, но съм имал доста по-лоши попадения в това отношение. Да не говорим че моторите на Роко примерно, последните години се представят доста по-различно и по-лошо от абсолютно същите мотори от преди 6-8г да речем. Забелязвам обаче че при движение шестака показва склононст към леко виене на предавките - обикновенно резултат или от некачествени зъбни колелета, или от използване на такива с прави зъби, вместо с наклонени- но това ще се изясни като разглобим модела.
Засега се задоволяваме с пускане напред-назад, и оглеждане от вън и търсене на кусури.

Един неуспешен опит да снимам интериора, който инак е доста детайлен

Най накрая успявам

Поглед към талигата

Страничен изглед

Поглед отпред за тестване на челното осветление направено с бели светодиоди(с една идея за цвят към луминисцентното осветление)

Същото но в обратна посока за да се видят червените светлини

Пристъпваме към сложната част. Сложна защото модела дойде със всичко друго но не и с инструкция за експлоатация и ремонт. След десетина минути ръчкане и оглеждане стигнах до извода да пробвам с два болта сложени на сложно место от долу току пот талигите. За да ги развиеш трябва тънка плоска отверка и държейки я под някакав крив ъгъл(което е абсурдно за този тип винтове), с доста голямо напъване винтовете се развиха и о воала, винответе излезнаха дълги което беше сигурен признак че се завиват в покрива. така модела се открехна.

Разкачих куплунзите за осветлението(доста добре направено между другото, без да се налага да се разпоява) и стигнах до тук

Двете ями в платката от двата и края са за декодер и за монтиране на резонатора за говорителя.
Както виждате на платката има една камара гнезда освен тези за включване на декодера. Какво им е предназначението, може само да се гадае, до момента в който не пристигне инструкцията за работа с модела. За да смъкнете платката, трябва да разпоите проводниците за мотора и захранващите от към талигите.
Пристъпвам към демонтажа на талигите. За целта трябва да се разкачат държачите на шнековете, и да се извадят от лагеруващите легла, за да се прекъсне механичната връзка между мотора и талигите.

Направи ми впечатление че шнека е с малка стъпка, което е гаранция за високо преводно отношение, както и това че от двете страни на шнека има тънки месингови шайби, които изпълняват ролята на аксиални лагери. В комбинация с радиалните втулки, този възел впечатлява с подсигуряването си! Отдолу обаче се подаде зъбно колело с прави зъби, което е озадачаващо, пред вид това че шнека е с определн ъгъл на спиралата и беше логично поне първия ред зъбни колела да са с наклонени зъби съгласно червяка. Не че и други фирми не го правят, но от техническа, технологична и коструктивна гледна точка е неправилно.
От снимката се вижда че токоснемането е много добро, поради вземане на ток от всичките 12 колелета.
Продължавам с разголобяването, и се оказва че конструкциятана талигата е залепена с типичното китайско цианоакрилатно лепило. Ако детайлите бяха залепени с плюнка, вероятно щях да ги разглобя по-трудно. Но този минус има много повече плюсове, а те са че лесното разглобяване спомага за безпроблемното подготвяне на детайлите за пребоядисване

Правя интересно откритие. Ресьорите на едната талига са монитрани така

а е правилно така

Изглед към задвижването на талигата

Направи ми впечатление че мотора е някак си малък за този локомотив. Това не е много добре, тъй като мощността е функция на въртящия момент и оборотите. Колкото момента е по-малък толкова трябва оборотите да са по-високи, от където следва извода , че локомотива няма да се държи стабилно при ниски скорости. Като прибавим и малкия запас от инерционен момент поради малките маховици, прави движението в аналогов режим при ниски скорости доста трудно премеждие. Надявам се че с поставяне на декодера, този въпрос да бъде решен в положителна насока. И тъй като и двата модела ще са със звук, започвам с монитрането на резонатора, на дъното на който трябва да закрепя говорителя на декодера.


Поставяме говорителя и декодера

След малко довършителни работи по инсталацията, сглобавам корубата и модела е готов за програмиране



Какво мога да кажа в заключение: въпреки че модела има някои недоразумения, като цяло е доста добре детайлиран и като изключим липсата на коминно тяло и по-малките фарове, този модел е абсолютно копие на нашите шестаци. Верно че цената му е малко висока, но имайки в предвид че все пак е относително малко сериен модел, може да се каже че се преглъща.
За мен всеки който има няква носталгия към БДЖ и разбира се може да си го купи(защото май вече няма да може) би трябвало да има този модел в колекцията си. Особенно след пребоядисване, резултатът ще е изключителен.
Възможно е и нещо да съм пропуснал, така че ако нещо ви интересува питайте.